PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Andrea Krejčí

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Na konci června jste zveřejnili oznámení, ve kterém informujete, že vám město výrazně zvýšilo nájem a že nebudete tím pádem moct pokračovat ve své činnosti. Změnila se od té doby situace?

ANDREA: Ano, situace se změnila velmi. Ve Znojmě se vyměnila radnice, vedení bylo odvoláno a nové vedení je zatím naší činnosti nakloněno a hodlá původní rozhodnutí Rady města o zavedení tržního nájmu zrušit. Můžeme tím pádem ve své práci pokračovat.

GaP run by women GaP run by women
GaP run by women

Prostor, ve kterém se GaP nachází, je města. Jaká byla vaše domluva před pěti lety, když jste otevírali?

ANDREA: Původní dohoda byla, že prostor dostaneme do výpůjčky, neboť v něm hodláme konat neziskovou kulturní a vzdělávací činnost.

GaP si za dobu své existence vydobyl respekt a slušné renomé. Jaká byla ale návštěvnost? Kdo byli vaši typičtí návštěvníci?

ANDREA: Návštěvníci GaPu jsou různí: jde o uměleckou a intelektuální veřejnost, ale také o širokou veřejnost nejen se zájmem o současné umění a kulturu. Díky našemu bohatému doprovodnému programu se k nám naučily chodit rodiny s dětmi, senioři i studenti. Vzhledem k blízkému sousedství s Rakouskem se mezi návštěvníky vyskytují i zahraniční turisté. Návštěvnost a skladba návštěvníků tedy odráží širokou škálu zájmů a ukazují, že umíme oslovit různorodé publikum. Co se týče vyloženě dat, tak měsíčně přijde na výstavu 1200 až 1700 lidí, dalších tři sta až pět set měsíčně jich navštíví doprovodný program.

Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU. Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.
Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.

Vaše aktivity byly v zásadě neziskové. Podařilo se ale někdy prodat obraz nebo produkt z konané výstavy?

ANDREA: Ano, podařilo se, máme i v tomto ohledu za sebou několik úspěšných výstav.

Kolik má galerie zaměstnanců?

ANDREA: GaP má deset zaměstnanců + pět externích spolupracovnic. Do těchto zaměstnanců započítávám i obsluhu baru, paní na úklid, provozní, lektorky, produkční, kurátorku, píáristu a grafičku. Z toho jsou jen dva plné úvazky, většina lidí pracuje na částečný úvazek, krom GaPu mají totiž i jiná zaměstnání.

Výstavní část Galerie a Prostoru Výstavní část Galerie a Prostoru
Výstavní část Galerie a Prostoru
Na fotografii aktuální výstava V akváriu / Markéta Bábková a Adam Kovalčík.

Prostor byl před pěti lety renovován na náklady města, čerpali jste také dotace. Pokud by vám nebyl nájem navýšen, bylo to dostačující pro provoz prostoru?

ANDREA: Dotace od města byla po dlouhá léta 150 000 Kč na rok. To je při ročních nákladech, které jsou téměř pět milionů, opravdu drobný příspěvek. Takže ne, nebylo to dostačující, ale aspoň jsme vnímali, že máme ten prostor ve výpůjčce a že nás bez nějakých překážek nechávají tvořit.

Nedávno jsme v Designnews publikovali rozhovor s Janou Opatrnou, která provozuje galerii a obchod Fox Gallery v Hradci Králové a aktuálně se dostala do podobné situace jako vy. Bez pomoci města není schopná dál design shop provozovat. Je to podle vás politický problém? Proč myslíte, že se podobné scénáře dějí právě nyní?

ANDREA: Ano, je to podle nás velký politický problém, který se odehrává po celé republice. Nejsem schopna takto stručně popsat, proč se to děje, jistě je každý případ individuální. Vnímám to ale často jako záminku, na kterou politici, kteří jsou jiného ražení než kulturní komunita, čekají, aby mohli tuto komunitu utišit, omezit, či dokonce zničit. Je to děsivý trend a je třeba ho nějak vyřešit, je to boj za svobodnou tvorbu. Chystáme na toto nějaké akce, možná konferenci, kde se pokusíme hledat cesty, jak zlepšit vztahy mezi politiky a kulturním sektorem. Věřím, že důležitá je právě ta komunikace, třebaže bude nepříjemná. Bez dialogu se můžeme vzájemně stále jen osočovat.

Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě. Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.
Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.

Znojmo se v poslední době dokázalo velmi vzedmout. Otevírají se designové hotely i kavárny. Cítili jste, že roste i zde zájem o kvalitní design a architekturu?

ANDREA: Ano, zájem tu roste, díky těmto tendencím se sem dokonce stěhují noví obyvatelé. Ale je tady stále spousta práce a spousta nevyužitého potenciálu.

V plánu je najít jiný prostor. Už se vám podařilo v tomto směru posunout? Jednáte s nějakým subjektem?

ANDREA: Ano, máme nějaké varianty, ale zatím není na místě o tom více mluvit. Nic jistého není.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem. GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.
GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Dokážete říct, která z výstav za dobu vaší existence byla nejúspěšnější?

ANDREA: Tak dalo by se říct, která měla největší návštěvnost, která ohlas, která prodej… Ale přiznám se, že se mi to nechce takto porovnávat. Každá byla důležitá, některé byly srdeční záležitostí, při jiných jsem se poučila nebo něco nového objevila. Jsem ráda za každou.

Když jste GaP před pěti lety otevírali, měli jste nějaký konkrétní cíl? Kde jste se ideálně viděli v roce 2024?

ANDREA: Cílem bylo a je přinášet kvalitní současné umění do skvělého města, postavit sochu, budovat sousedskou komunitu, zvyšovat zájem lidí o umění, vzdělávat, bavit… To jsme si splnili. Myslím, že v roce 2024 jsme se viděli tam, kde jsme teď.

Oproti tomu jsem si ale asi myslela, že nám to bude stačit, ale nestačí. Chceme větší prostory, větší kulturní centrum, větší galerii, víc uměleckých intervencí do veřejného prostoru a taky založit uměleckou školu. Takže máme ještě co dělat.

Výstava Michala Škapy Výstava Michala Škapy
Výstava Michala Škapy

Jak funguje ve Znojmě spolupráce mezi podobnými institucemi? Je reálné se propojit ve větší subjekt, který dokáže vytvořit stabilnější platformu schopnou vyjednat si na městě lepší podmínky?

ANDREA: Moc dobře se nám spolupracuje s několika subjekty, jako je městská knihovna, Znojemská Beseda, nízkoprahový klub Coolna, školy ad. Tyto spolupráce nám jistě pomáhají utvrzovat naši pozici, ale vyloženě propojení by možné nebylo, každý děláme něco trochu jiného a máme to vcelku jasně ohraničeno.

Město zároveň argumentuje tím, že je potřeba narovnat podmínky v pronájmech, a nabízí vám na nájem slevu. Pro řadu lidí může být pochopitelné, že jako správný hospodář hlídá své příjmy a výdaje. Chápete svým způsobem i postoj města?

ANDREA: Ano, samozřejmě chápeme a vítáme, že se město chce chovat jako správný hospodář, je to jeho práce. Úměrný nájem je v pořádku, ale tržní nájem 350 000 Kč za rok úměrný není. Navíc řádný hospodář nepotopí projekt, do kterého už tolik investoval. Je potřeba rozlišovat mezi argumentací a alibismem.

Jaké u vás osobně převažují pocity? Máte vztek? Cítíte frustraci? Nebo vás to nutí dál bojovat?

ANDREA: Musím říct, že poslední týdny a měsíce pro mě osobně byly velmi náročné. Projekt, kterému jsem darovala opravdu všechno, měl skončit. Vztek to nebyl, ale pocit marnosti ano. A taky vyčerpání. Ale už se zase cítím dobře, musela jsem si to hodně promyslet, přehodnotit a rozhodla jsem se dál bojovat. Stále věřím v dobro a neumím ho asi dělat jinak než skrz kulturu.

GaP / Galerii a Prostor otevřel v květnu 2019 spolek Umění do Znojma, který ve Znojmě působí již od roku 2012. Základní myšlenkou této kulturní instituce je přinášet do Znojma aktuální výtvarné umění, významně přispívat k rozvoji kultury a stmelovat obyvatele města ve společném zájmu o umění.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Prostor navrhlo architektonické studio ORA.

Enotéka Znojmo

Vínečko & Design. Znojmo vstalo z popela a stalo se z něj jedno z nejvkusnějších měst v republice

Město toho nabízí mnoho. Od prohlídek historických památek, procházek malebnými uličkami, tajemným podzemím až po úchvatné výhledy do krajiny. Nechybějí ani gastronomické podniky a stylová ubytování. Vydejte se s námi za designovými lahůdkami Znojma.

Rubriky:

Další z rubriky

Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.
Číst článek
27. 11. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Názory & polemika Design guide
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jak to mají sklářští designéři se sociálními sítěmi?
Číst článek
11. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Problém jménem algoritmus. Žijeme v bublině a nedostávají se k nám věci, které by nás mohly posunout. Jaká rizika a výhody má instagram pro české designéry?

Bez nich se už neobejdeme, ale soužití s nimi přináší i řadu nepříjemností. Sociální sítě ovlivňují všechny obory a design není výjimkou. Jak s nimi pracují úspěšní lokální designéři?

Názory & polemika
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika

AKCE A UDÁLOSTI

Identita

Do 2. února 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide