PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Andrea Krejčí

Děsivý trend, který je třeba vyřešit. Andrea Krejčí se snaží zachránit etablovaný prostor GaP ve Znojmě, kde vystavují špičkoví umělci

Znojmo díky ní ožilo kvalitním designem a uměním. Andrea Krejčí stojí za realizací vyhlášeného prostoru GaP v Kollárově ulici. Ještě než začalo léto se ale od radnice dozvěděla, že jim bude zvýšen nájem. A to výrazně. Dokáží podobné projekty přežít bez podpory města?

Na konci června jste zveřejnili oznámení, ve kterém informujete, že vám město výrazně zvýšilo nájem a že nebudete tím pádem moct pokračovat ve své činnosti. Změnila se od té doby situace?

ANDREA: Ano, situace se změnila velmi. Ve Znojmě se vyměnila radnice, vedení bylo odvoláno a nové vedení je zatím naší činnosti nakloněno a hodlá původní rozhodnutí Rady města o zavedení tržního nájmu zrušit. Můžeme tím pádem ve své práci pokračovat.

GaP run by women GaP run by women
GaP run by women

Prostor, ve kterém se GaP nachází, je města. Jaká byla vaše domluva před pěti lety, když jste otevírali?

ANDREA: Původní dohoda byla, že prostor dostaneme do výpůjčky, neboť v něm hodláme konat neziskovou kulturní a vzdělávací činnost.

GaP si za dobu své existence vydobyl respekt a slušné renomé. Jaká byla ale návštěvnost? Kdo byli vaši typičtí návštěvníci?

ANDREA: Návštěvníci GaPu jsou různí: jde o uměleckou a intelektuální veřejnost, ale také o širokou veřejnost nejen se zájmem o současné umění a kulturu. Díky našemu bohatému doprovodnému programu se k nám naučily chodit rodiny s dětmi, senioři i studenti. Vzhledem k blízkému sousedství s Rakouskem se mezi návštěvníky vyskytují i zahraniční turisté. Návštěvnost a skladba návštěvníků tedy odráží širokou škálu zájmů a ukazují, že umíme oslovit různorodé publikum. Co se týče vyloženě dat, tak měsíčně přijde na výstavu 1200 až 1700 lidí, dalších tři sta až pět set měsíčně jich navštíví doprovodný program.

Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU. Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.
Výstavu zde měli Vladimír Houdek, Milan Cais či studenti ateliéru Mileny Dopitové z AVU.

Vaše aktivity byly v zásadě neziskové. Podařilo se ale někdy prodat obraz nebo produkt z konané výstavy?

ANDREA: Ano, podařilo se, máme i v tomto ohledu za sebou několik úspěšných výstav.

Kolik má galerie zaměstnanců?

ANDREA: GaP má deset zaměstnanců + pět externích spolupracovnic. Do těchto zaměstnanců započítávám i obsluhu baru, paní na úklid, provozní, lektorky, produkční, kurátorku, píáristu a grafičku. Z toho jsou jen dva plné úvazky, většina lidí pracuje na částečný úvazek, krom GaPu mají totiž i jiná zaměstnání.

Výstavní část Galerie a Prostoru Výstavní část Galerie a Prostoru
Výstavní část Galerie a Prostoru
Na fotografii aktuální výstava V akváriu / Markéta Bábková a Adam Kovalčík.

Prostor byl před pěti lety renovován na náklady města, čerpali jste také dotace. Pokud by vám nebyl nájem navýšen, bylo to dostačující pro provoz prostoru?

ANDREA: Dotace od města byla po dlouhá léta 150 000 Kč na rok. To je při ročních nákladech, které jsou téměř pět milionů, opravdu drobný příspěvek. Takže ne, nebylo to dostačující, ale aspoň jsme vnímali, že máme ten prostor ve výpůjčce a že nás bez nějakých překážek nechávají tvořit.

Nedávno jsme v Designnews publikovali rozhovor s Janou Opatrnou, která provozuje galerii a obchod Fox Gallery v Hradci Králové a aktuálně se dostala do podobné situace jako vy. Bez pomoci města není schopná dál design shop provozovat. Je to podle vás politický problém? Proč myslíte, že se podobné scénáře dějí právě nyní?

ANDREA: Ano, je to podle nás velký politický problém, který se odehrává po celé republice. Nejsem schopna takto stručně popsat, proč se to děje, jistě je každý případ individuální. Vnímám to ale často jako záminku, na kterou politici, kteří jsou jiného ražení než kulturní komunita, čekají, aby mohli tuto komunitu utišit, omezit, či dokonce zničit. Je to děsivý trend a je třeba ho nějak vyřešit, je to boj za svobodnou tvorbu. Chystáme na toto nějaké akce, možná konferenci, kde se pokusíme hledat cesty, jak zlepšit vztahy mezi politiky a kulturním sektorem. Věřím, že důležitá je právě ta komunikace, třebaže bude nepříjemná. Bez dialogu se můžeme vzájemně stále jen osočovat.

Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě. Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.
Interiér vytvořilo studio ORA, které se podílelo na podobě předních podniků ve Znojmě.

Znojmo se v poslední době dokázalo velmi vzedmout. Otevírají se designové hotely i kavárny. Cítili jste, že roste i zde zájem o kvalitní design a architekturu?

ANDREA: Ano, zájem tu roste, díky těmto tendencím se sem dokonce stěhují noví obyvatelé. Ale je tady stále spousta práce a spousta nevyužitého potenciálu.

V plánu je najít jiný prostor. Už se vám podařilo v tomto směru posunout? Jednáte s nějakým subjektem?

ANDREA: Ano, máme nějaké varianty, ale zatím není na místě o tom více mluvit. Nic jistého není.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem. GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.
GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Dokážete říct, která z výstav za dobu vaší existence byla nejúspěšnější?

ANDREA: Tak dalo by se říct, která měla největší návštěvnost, která ohlas, která prodej… Ale přiznám se, že se mi to nechce takto porovnávat. Každá byla důležitá, některé byly srdeční záležitostí, při jiných jsem se poučila nebo něco nového objevila. Jsem ráda za každou.

Když jste GaP před pěti lety otevírali, měli jste nějaký konkrétní cíl? Kde jste se ideálně viděli v roce 2024?

ANDREA: Cílem bylo a je přinášet kvalitní současné umění do skvělého města, postavit sochu, budovat sousedskou komunitu, zvyšovat zájem lidí o umění, vzdělávat, bavit… To jsme si splnili. Myslím, že v roce 2024 jsme se viděli tam, kde jsme teď.

Oproti tomu jsem si ale asi myslela, že nám to bude stačit, ale nestačí. Chceme větší prostory, větší kulturní centrum, větší galerii, víc uměleckých intervencí do veřejného prostoru a taky založit uměleckou školu. Takže máme ještě co dělat.

Výstava Michala Škapy Výstava Michala Škapy
Výstava Michala Škapy

Jak funguje ve Znojmě spolupráce mezi podobnými institucemi? Je reálné se propojit ve větší subjekt, který dokáže vytvořit stabilnější platformu schopnou vyjednat si na městě lepší podmínky?

ANDREA: Moc dobře se nám spolupracuje s několika subjekty, jako je městská knihovna, Znojemská Beseda, nízkoprahový klub Coolna, školy ad. Tyto spolupráce nám jistě pomáhají utvrzovat naši pozici, ale vyloženě propojení by možné nebylo, každý děláme něco trochu jiného a máme to vcelku jasně ohraničeno.

Město zároveň argumentuje tím, že je potřeba narovnat podmínky v pronájmech, a nabízí vám na nájem slevu. Pro řadu lidí může být pochopitelné, že jako správný hospodář hlídá své příjmy a výdaje. Chápete svým způsobem i postoj města?

ANDREA: Ano, samozřejmě chápeme a vítáme, že se město chce chovat jako správný hospodář, je to jeho práce. Úměrný nájem je v pořádku, ale tržní nájem 350 000 Kč za rok úměrný není. Navíc řádný hospodář nepotopí projekt, do kterého už tolik investoval. Je potřeba rozlišovat mezi argumentací a alibismem.

Jaké u vás osobně převažují pocity? Máte vztek? Cítíte frustraci? Nebo vás to nutí dál bojovat?

ANDREA: Musím říct, že poslední týdny a měsíce pro mě osobně byly velmi náročné. Projekt, kterému jsem darovala opravdu všechno, měl skončit. Vztek to nebyl, ale pocit marnosti ano. A taky vyčerpání. Ale už se zase cítím dobře, musela jsem si to hodně promyslet, přehodnotit a rozhodla jsem se dál bojovat. Stále věřím v dobro a neumím ho asi dělat jinak než skrz kulturu.

GaP / Galerii a Prostor otevřel v květnu 2019 spolek Umění do Znojma, který ve Znojmě působí již od roku 2012. Základní myšlenkou této kulturní instituce je přinášet do Znojma aktuální výtvarné umění, významně přispívat k rozvoji kultury a stmelovat obyvatele města ve společném zájmu o umění.

GaP je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou, debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním prostorem.

Prostor navrhlo architektonické studio ORA.

Enotéka Znojmo

Vínečko & Design. Znojmo vstalo z popela a stalo se z něj jedno z nejvkusnějších měst v republice

Město toho nabízí mnoho. Od prohlídek historických památek, procházek malebnými uličkami, tajemným podzemím až po úchvatné výhledy do krajiny. Nechybějí ani gastronomické podniky a stylová ubytování. Vydejte se s námi za designovými lahůdkami Znojma.

Rubriky:

Další z rubriky

Jak to mají sklářští designéři se sociálními sítěmi?
Číst článek
11. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Problém jménem algoritmus. Žijeme v bublině a nedostávají se k nám věci, které by nás mohly posunout. Jaká rizika a výhody má instagram pro české designéry?

Bez nich se už neobejdeme, ale soužití s nimi přináší i řadu nepříjemností. Sociální sítě ovlivňují všechny obory a design není výjimkou. Jak s nimi pracují úspěšní lokální designéři?

Názory & polemika
Pan Maros 2
Číst článek
18. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

Názory & polemika Rozhovory
Šéfredaktorka Veronika Pařízková se tentokrát zaměřila na téma menstruační chudoby
Číst článek
11. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Vložky pro všechny! Menstruační chudoba trápí i Česko, jak může pomoct design?

To, že design umí pomáhat, je známá věc. Produktů, které by ale dokázaly řešit celospolečenské problémy, je stále v českém prostředí pomálu. Topíme se pod záplavou váziček, lampiček a židliček. Co ale opravdu může pomoct obrátit ustálené principy? Třeba menstruační kalíšek!

Názory & polemika
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?
Číst článek
16. 08. 2024
Redakce
Doba čtení 7 min

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

Názory & polemika
01
Číst článek
12. 08. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Špinavá hra nadnárodních korporací. Jak tabákový průmysl využívá české designéry?

Mají designéři svědomí? A můžeme ho vidět?

Názory & polemika
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
Ikea - čokoládový adventní kalendář

AKCE A UDÁLOSTI

Podoby prožívání a definování identity, těla a pohlaví i kulturních tabu. Tato témata představí umělkyně Katarzyna Kozyra v ostravské GVUO. Nenechte si ujít působivý výběr prací z dosavadní kariéry autorky.

Od 25. září 2024 do 5. ledna 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Jak to mají sklářští designéři se sociálními sítěmi?
Číst článek
11. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Problém jménem algoritmus. Žijeme v bublině a nedostávají se k nám věci, které by nás mohly posunout. Jaká rizika a výhody má instagram pro české designéry?

Bez nich se už neobejdeme, ale soužití s nimi přináší i řadu nepříjemností. Sociální sítě ovlivňují všechny obory a design není výjimkou. Jak s nimi pracují úspěšní lokální designéři?

Názory & polemika
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Bohdašín
Číst článek
07. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

S úctou k tradici. Na úpatí Jestřebích hor stojí statek Bohdašín, kterému majitelé vtiskli harmonický genius loci

Je to kraj, kde se narodili velikáni české literatury. Ve zdejších kopcích se procházel Čapek i Škvorecký. Kouzlo má zdejší příroda stále. A nyní navíc přibyl další důvod, proč se vydat na víkend právě sem – nově opravený statek Bohdašín 17.

Interiér & architektura
Budova Dřeváku
Číst článek
04. 10. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Největší bytový dům ze dřeva vyroste v ČR. Dřevák od studia Jakub Cigler Architekti sází na udržitelnost i vysoký standard bydlení

Zpráva o švýcarském mrakodrapu od dánského studia SHL jistě před lety vyrazila všem dech. Bylo to především tím, že se jednalo o dřevěnou stavbu. Nyní se takové dočkáme i my. Skanska uvádí do prodeje bytový dům Dřevák, který se má stát doposud největším bytovým domem ze dřeva v České Republice.

Interiér & architektura
Jitka Hurábová s architektem Miroslavem Krátkým
Číst článek
02. 10. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Neměli jsme za úkol tvořit architekturu, ale plátno pro krásné produkty. Byl to zdravý projekt, říká Mirek Krátký ze studia archicraft o rekonstrukci showroomu firmy LD Seating

Dříve kuchyňské studio, dnes prostor plný designového sezení. LD Seating z Boskovic nejsou v pražském Karlíně žádnými nováčky, jejich showroom ale nedávno prošel rekonstrukcí podle návrhu studia archicraft. Jak jednatel Jakub Huráb a architekt Mirek Krátký vzájemnou spolupráci hodnotí?

Interiér & architektura
Firma Janošík překračuje hranice možného s rámy Paranormal
Číst článek
30. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Nic není nemožné. Rodinná firma Janošík vyrábí okna, která váží tunu, ale překvapí svojí subtilností

Rodinná firma Janošík z Valašska se specializuje na výrobu oken. A to ne ledajakých. Dlouhodobě se ji daří posouvat hranice možného. Okna jsou v jejich případě synonymem estetické dokonalosti.

Interiér & architektura
Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková
Číst článek
27. 09. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Design & umění Podcast
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?
Číst článek
26. 09. 2024
Lenka Kašparová
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění
Pavel a Zuzana statečně čelili katastrofě a nebáli se plně zapojit do procesu
Číst článek
24. 09. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Společně to zvládneme, i když to nebude jednoduché, říká Zuzana Kollárovitsová, spolumajitelka firmy Todus, jejíž výrobní haly v Opavě fatálně poškodila povodeň

Katastrofální povodně dramaticky zasáhla i do fungování rodinné firmy Todus. Ta v Opavě už několik let vyrábí prémiový venkovní nábytek, který sklízí obdiv i v zahraničí. O aktuální situaci jsme hovořili se Zuzanou Kollárovitsovou, která značku vede společně s manželem Pavlem.

Interiér & architektura Rozhovory
Dvoupatrový prostor Foyer Café, který byl v padesátých letech necitlivě přestavěn na nocležnu a kanceláře, se nyní vrací ke svému secesnímu půvabu podle původních Fantových plánů.
Číst článek
20. 09. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Návrat starých časů. Zdevastované prostory Fantovy budovy v Praze se dočkaly rekonstrukce, která bere dech

Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří mezi nejvýznamnější secesní stavby České republiky. Po náročné rekonstrukci se otevřela veřejnosti část obnovených prostorů, jeden ze sálů se proměnil ve stylovou kavárnu. Nechte se unést atmosférou nádherného interiéru.

Interiér & architektura Design guide