Na konci června jste zveřejnili oznámení, ve kterém informujete, že vám město výrazně zvýšilo nájem a že nebudete tím pádem moct pokračovat ve své činnosti. Změnila se od té doby situace?
ANDREA: Ano, situace se změnila velmi. Ve Znojmě se vyměnila radnice, vedení bylo odvoláno a nové vedení je zatím naší činnosti nakloněno a hodlá původní rozhodnutí Rady města o zavedení tržního nájmu zrušit. Můžeme tím pádem ve své práci pokračovat.
Prostor, ve kterém se GaP nachází, je města. Jaká byla vaše domluva před pěti lety, když jste otevírali?
ANDREA: Původní dohoda byla, že prostor dostaneme do výpůjčky, neboť v něm hodláme konat neziskovou kulturní a vzdělávací činnost.
GaP si za dobu své existence vydobyl respekt a slušné renomé. Jaká byla ale návštěvnost? Kdo byli vaši typičtí návštěvníci?
ANDREA: Návštěvníci GaPu jsou různí: jde o uměleckou a intelektuální veřejnost, ale také o širokou veřejnost nejen se zájmem o současné umění a kulturu. Díky našemu bohatému doprovodnému programu se k nám naučily chodit rodiny s dětmi, senioři i studenti. Vzhledem k blízkému sousedství s Rakouskem se mezi návštěvníky vyskytují i zahraniční turisté. Návštěvnost a skladba návštěvníků tedy odráží širokou škálu zájmů a ukazují, že umíme oslovit různorodé publikum. Co se týče vyloženě dat, tak měsíčně přijde na výstavu 1200 až 1700 lidí, dalších tři sta až pět set měsíčně jich navštíví doprovodný program.
Vaše aktivity byly v zásadě neziskové. Podařilo se ale někdy prodat obraz nebo produkt z konané výstavy?
ANDREA: Ano, podařilo se, máme i v tomto ohledu za sebou několik úspěšných výstav.
Kolik má galerie zaměstnanců?
ANDREA: GaP má deset zaměstnanců + pět externích spolupracovnic. Do těchto zaměstnanců započítávám i obsluhu baru, paní na úklid, provozní, lektorky, produkční, kurátorku, píáristu a grafičku. Z toho jsou jen dva plné úvazky, většina lidí pracuje na částečný úvazek, krom GaPu mají totiž i jiná zaměstnání.
Prostor byl před pěti lety renovován na náklady města, čerpali jste také dotace. Pokud by vám nebyl nájem navýšen, bylo to dostačující pro provoz prostoru?
ANDREA: Dotace od města byla po dlouhá léta 150 000 Kč na rok. To je při ročních nákladech, které jsou téměř pět milionů, opravdu drobný příspěvek. Takže ne, nebylo to dostačující, ale aspoň jsme vnímali, že máme ten prostor ve výpůjčce a že nás bez nějakých překážek nechávají tvořit.
Nedávno jsme v Designnews publikovali rozhovor s Janou Opatrnou, která provozuje galerii a obchod Fox Gallery v Hradci Králové a aktuálně se dostala do podobné situace jako vy. Bez pomoci města není schopná dál design shop provozovat. Je to podle vás politický problém? Proč myslíte, že se podobné scénáře dějí právě nyní?
ANDREA: Ano, je to podle nás velký politický problém, který se odehrává po celé republice. Nejsem schopna takto stručně popsat, proč se to děje, jistě je každý případ individuální. Vnímám to ale často jako záminku, na kterou politici, kteří jsou jiného ražení než kulturní komunita, čekají, aby mohli tuto komunitu utišit, omezit, či dokonce zničit. Je to děsivý trend a je třeba ho nějak vyřešit, je to boj za svobodnou tvorbu. Chystáme na toto nějaké akce, možná konferenci, kde se pokusíme hledat cesty, jak zlepšit vztahy mezi politiky a kulturním sektorem. Věřím, že důležitá je právě ta komunikace, třebaže bude nepříjemná. Bez dialogu se můžeme vzájemně stále jen osočovat.
Znojmo se v poslední době dokázalo velmi vzedmout. Otevírají se designové hotely i kavárny. Cítili jste, že roste i zde zájem o kvalitní design a architekturu?
ANDREA: Ano, zájem tu roste, díky těmto tendencím se sem dokonce stěhují noví obyvatelé. Ale je tady stále spousta práce a spousta nevyužitého potenciálu.
V plánu je najít jiný prostor. Už se vám podařilo v tomto směru posunout? Jednáte s nějakým subjektem?
ANDREA: Ano, máme nějaké varianty, ale zatím není na místě o tom více mluvit. Nic jistého není.
Dokážete říct, která z výstav za dobu vaší existence byla nejúspěšnější?
ANDREA: Tak dalo by se říct, která měla největší návštěvnost, která ohlas, která prodej… Ale přiznám se, že se mi to nechce takto porovnávat. Každá byla důležitá, některé byly srdeční záležitostí, při jiných jsem se poučila nebo něco nového objevila. Jsem ráda za každou.
Když jste GaP před pěti lety otevírali, měli jste nějaký konkrétní cíl? Kde jste se ideálně viděli v roce 2024?
ANDREA: Cílem bylo a je přinášet kvalitní současné umění do skvělého města, postavit sochu, budovat sousedskou komunitu, zvyšovat zájem lidí o umění, vzdělávat, bavit… To jsme si splnili. Myslím, že v roce 2024 jsme se viděli tam, kde jsme teď.
Oproti tomu jsem si ale asi myslela, že nám to bude stačit, ale nestačí. Chceme větší prostory, větší kulturní centrum, větší galerii, víc uměleckých intervencí do veřejného prostoru a taky založit uměleckou školu. Takže máme ještě co dělat.
Jak funguje ve Znojmě spolupráce mezi podobnými institucemi? Je reálné se propojit ve větší subjekt, který dokáže vytvořit stabilnější platformu schopnou vyjednat si na městě lepší podmínky?
ANDREA: Moc dobře se nám spolupracuje s několika subjekty, jako je městská knihovna, Znojemská Beseda, nízkoprahový klub Coolna, školy ad. Tyto spolupráce nám jistě pomáhají utvrzovat naši pozici, ale vyloženě propojení by možné nebylo, každý děláme něco trochu jiného a máme to vcelku jasně ohraničeno.
Město zároveň argumentuje tím, že je potřeba narovnat podmínky v pronájmech, a nabízí vám na nájem slevu. Pro řadu lidí může být pochopitelné, že jako správný hospodář hlídá své příjmy a výdaje. Chápete svým způsobem i postoj města?
ANDREA: Ano, samozřejmě chápeme a vítáme, že se město chce chovat jako správný hospodář, je to jeho práce. Úměrný nájem je v pořádku, ale tržní nájem 350 000 Kč za rok úměrný není. Navíc řádný hospodář nepotopí projekt, do kterého už tolik investoval. Je potřeba rozlišovat mezi argumentací a alibismem.
Jaké u vás osobně převažují pocity? Máte vztek? Cítíte frustraci? Nebo vás to nutí dál bojovat?
ANDREA: Musím říct, že poslední týdny a měsíce pro mě osobně byly velmi náročné. Projekt, kterému jsem darovala opravdu všechno, měl skončit. Vztek to nebyl, ale pocit marnosti ano. A taky vyčerpání. Ale už se zase cítím dobře, musela jsem si to hodně promyslet, přehodnotit a rozhodla jsem se dál bojovat. Stále věřím v dobro a neumím ho asi dělat jinak než skrz kulturu.
GaP
/ Galerii a Prostor otevřel v květnu 2019 spolek Umění do Znojma, který
ve Znojmě působí již od roku 2012. Základní myšlenkou této kulturní
instituce je přinášet do Znojma aktuální výtvarné umění, významně
přispívat k rozvoji kultury a stmelovat obyvatele města ve společném
zájmu o umění.
GaP
je výstavním prostorem, ateliérem, alternativní divadelní scénou,
debatním i koncertním místem, kinem, kavárnou a sdíleným pracovním
prostorem.
Prostor navrhlo architektonické studio ORA.
Vínečko & Design. Znojmo vstalo z popela a stalo se z něj jedno z nejvkusnějších měst v republice
Město toho nabízí mnoho. Od prohlídek historických památek, procházek malebnými uličkami, tajemným podzemím až po úchvatné výhledy do krajiny. Nechybějí ani gastronomické podniky a stylová ubytování. Vydejte se s námi za designovými lahůdkami Znojma.