PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

KATEŘINA REICH

Šperkařka

InstagramWeb

Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu
Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu
Foto: Anna Pleslová

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaši práci?

KATEŘINA: Ano, je to něco, na čem stále pracuji. U šperků z drahých kovů je stanovení ceny obzvlášť náročné. Ráda bych, aby mé šperky zůstaly cenově dostupné, ale značnou část finální ceny tvoří právě samotný materiál. Hledám proto rovnováhu mezi férovou odměnou za svou práci a cenou, která je srozumitelná a přijatelná pro zákazníky.
Těší mě, když si lidé uvědomují, že si nekupují pouze autorský šperk s uměleckou hodnotou, ale i investici, zvlášť v případě zlata a drahých kamenů.

Podle jakého klíče částku určujete? Co nebo kdo vám ji pomůže stanovit?

KATEŘINA: Cenu určuji na základě více faktorů, především podle ceny materiálů, času a náročnosti výroby. Velkou roli hraje i míra ruční práce a originalita návrhu.
U šperků z drahých kovů je pro mne navíc nezbytná spolupráce s externími dílnami. Na výrobě se často podílí specialisté na odlévání šperků z voskových modelů nebo silikonových forem, brusiči a faséři kamenů, dílny zaměřené na galvanizaci a další řemeslníci. Náklady na tuto spolupráci jsou samozřejmě zahrnuty ve výsledné ceně šperku. Na jednom šperku se tak může podílet i sedm lidí s různou specializací v oblasti šperkařské výroby.
Veškerou komunikaci i logistiku mezi jednotlivými články řetězce si zajišťuji sama. Ať už jde o osobní návštěvy dílen, předávání materiálů různým řemeslníkům a plánování, kdo a kdy bude na šperku pracovat. Časově náročný je ale i samotný výběr a nákup zlatnických komponentů, kamenů a perel, který obnáší pečlivé hledání, porovnávání a často i komunikaci se zahraničními dodavateli. I tyto detaily ovlivňují výslednou cenu šperku.

Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024 Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024
Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024
Foto: Aňa Jakš

Je u nás běžné, že si mezi sebou designéři svěřují, jakou výši odměny za svoji práci dostali nebo je to stále společensky nevhodné?

KATEŘINA: S ostatními šperkaři, které znám, o tom často diskutujeme. Je to jedno z hlavních témat, protože náš obor je velmi specifický. Máme jedny z nejvyšších nákladů ze všech kreativních profesí, a proto je cenotvorba pro nás velkou výzvou. Většina z nás se naučí správně nastavovat ceny až během praxe, často za pochodu.
Na první pohled může cena šperku vyvolávat dojem, že šperkaři mají vysoké příjmy, ale realita je často složitější. Když se podívám na rozklad ceny šperku, není to pro nás jako výrobce vůbec jednoduché. Snažíme se proto společně najít způsob, jak vše správně uchopit a nastavit ceny tak, aby dávaly smysl nám i zákazníkům.  

EU nedávno přijala směrnici, která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

KATEŘINA: Myslím, že transparentnost v odměňování je velmi důležitá a pomáhá budovat důvěru a dobré vztahy na pracovišti. Když zaměstnanci vědí, že jsou odměňováni spravedlivě, přispívá to ke zdravé pracovní atmosféře. Sama jsem se s touto povinností zatím ve svém podnikání nesetkala, ale určitě chápu, proč je taková praxe prosazována.  

Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth
Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth
Foto: Aňa Jakš

Svěřila byste do médií, jaký je váš měsíční příjem? 

KATEŘINA REICH: V mém případě je to složitější, protože příjmy nejsou stabilní. Odvíjejí se od počtu objednávek nebo prodaných šperků v galeriích a obchodech. Z toho důvodu by zveřejnění jedné konkrétní částky bylo spíše zavádějící - nevypovídá o celkové situaci, proto bych ji raději neuváděla.

DAVID ČÁP

Malíř, tatér a vizuální umělec

InstagramWeb

Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN
Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaši práci? 

DAVID: Design je pro mě jen menší část všech mých tvůrčích činností i příjmů. Vlastně se ani moc nepovažuji za designéra. Vnímám se spíš jako tvůrce/umělec a snažím se nemít hranice v tom, co bych mohl tvořit. Zároveň stojím úplně mimo designérskou komunitu a pracuji sám. Obecně platí, že ze všech mých činností (tetování, malba, design–objekty) je právě design nejhůře monetizovatelný. Časově je nejnáročnější, a zároveň jsou za něj lidé ochotni zaplatit nejméně peněz. Ještě je pro mě obtížné prodávat ho bez prostředníka, který si pochopitelně bere nějakou provizi. Všechno to jsou unikátní kusy, mnou ručně dělané v podstatě funkční sochy a nejedná se o žádnou, ani malosériovou výrobu. I tak jsou dle mého názoru relativně levné, když člověk zváží časovou náročnost a unikátnost.

Cenu určuji zatím spíše tak, aby pokryla náklady, a teprve pak se snažím najít způsob, jak design udělat finančně stejně smysluplný jako moje ostatní činnosti.

David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body
David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body
Foto: David Čáp

EU nedávno přijala směrnici, která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

DAVID: Jestli by se měly netajit platy, nedokážu říci. Nevím, jaký by to mělo přínos a proč je vlastně špatné je nezveřejňovat. Hlavní asi je, aby když dva lidé v jedné firmě dělají stejnou práci, odvedenou ve stejné kvalitě a za stejný čas, neměli rozdílné ohodnocení. Ale upřímně netuším, nikdy jsem nebyl zaměstnaný.

Svěřil byste do médií jaký je váš měsíční příjem?

DAVID: Výši příjmů sdělovat nechci. Nevím, jaký by to pro někoho mohlo mít přínos.

JAKUB POLLÁG

Produktový designér, zakladatel značky zeitgeist.limited

InstagramWeb

Tým zeitgeist.limited Tým zeitgeist.limited
Tým zeitgeist.limited
Foto: Daniel Gavenda

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaši práci?

JAKUB: Cenu nastavuji ve dvou firmách trochu odlišně. V zeitgeist.limited, kde se věnujeme zakázkové výrobě, určujeme cenu víceméně podle tabulek. Když ale něco nacením jako produktový designér, je to složitější, protože jde o abstraktnější oblast – neprodáváte jen svůj čas, ale i know-how, které je obtížnější kvantifikovat.

Samotné nastavení ceny většinou není problém. Tím bývá spíš následné přesvědčení klienta, že daný návrh nebo produkt má skutečně danou hodnotu. Tento problém je navíc výrazně specifický pro náš region – Česko a Slovensko – kde stále přetrvává snaha získat „co nejvíc za co nejmíň“. Často se snažíme z minima vyždímat maximum, což je takové naše historické stigma. Design je pak často vnímán jako něco, na čem se dá ušetřit. Ve světě je zase hodnota designu částečně devalvována díky rozmachu umělé inteligence – pokud tedy neděláte ty opravdu nejprogresivnější věci.

Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet
Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet
Koncept od Massima Buster Minale

Podle jakého klíče částku určujete? Co nebo kdo vám ji pomůže stanovit?

JAKUB: V zeitgeist.limited stanovujeme cenu na základě ceny materiálu, množství práce a režie studia/firmy. Režie firmy zahrnuje všechny měsíční náklady, které musíme pokrýt – nájem, energie, náklady na stroje, firemní vozidla, účetní, studio manažera atd. Tyto náklady vydělíme počtem pracovních dnů a alokujeme je k projektu podle toho, kolik dnů mu věnujeme. Na to navíc přidáváme marži, se kterou chceme pracovat. Marže zároveň slouží jako rezerva pro případ, že se projekt protáhne – takže u rizikovějších projektů musí být logicky vyšší. V designovém studiu je princip podobný, jen není tak přímočarý – nápad totiž nelze přesně svázat s odpracovaným počtem hodin. Nacenění proto většinou dělám jako balíček na základě zkušeností z předchozích projektů.

Tím, že se specializujeme na technologicky propracované produkty, u nás design není o tom „něco si vysnít a nakreslit na papír“, ale zahrnuje i zpracování podkladů pro výrobu. Tato fáze se dá znovu tabulkově vyčíslit – jako práce technologa podle počtu hodin. Většinou si stanovíme finanční strop, který nesmíme překročit, aby projekt neskončil ve ztrátě.

Je u nás běžné, že si mezi sebou designéři svěřují, jakou výši odměny za svoji práci dostali nebo je to stále společensky nevhodné?

JAKUB: Myslím, že to není běžné, ale ani nevhodné – mnoho z nás se navzájem dobře zná a občas se spolu radíme i o různých věcech.

zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar. zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar.
zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar.

EU nedávno přijala směrnici, která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

JAKUB: Myslím že proveditelnější by to bylo spíše v korporátním prostředí. Je pak nutné, aby i zaměstnanci rozuměli rozdílům mezi jednotlivými specializacemi a odbornostmi. To pak klade vysoké nároky na HR oddělení, které musí vše srozumitelně a transparentně vysvětlit. V kreativním oboru navíc můžete mít dva zaměstnance se stejným vzděláním a stejnou délkou praxe, kteří odpracují podobný počet hodin, ale jejich přínos je zásadně odlišný. Jeden může být extrémně šikovný a generovat firmě zisk, zatímco druhý s prací bojuje – projekty se vlečou, jsou problematické, nebo vyžadují opakovaný servis.

Jak v takovém případě nastavit spravedlivý a transparentní systém odměňování, který oba pochopí, přijmou a budou ho brát jako výzvu? Další riziko je, aby se pak celá motivace nepřesunula výhradně k penězům – aby se zaměstnanci nesoustředili jen na to, jak být na špičce výplatního žebříčku. V každé firmě je zároveň potřeba vykonávat i méně kvalifikované práce, které nikdo dělat nechce. Jak tady motivovat tyto lidi? A tohle všechno se nakonec promítá do konečné ceny pro zákazníka, která tím pádem roste.

Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii. Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii.
Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii.
Foto: Honza Zima Ilustrace: Michal Bačák Koncept: Studio Olgoj Chorchoj

Svěřil byste do médií, jaký je váš měsíční příjem?

JAKUB: Já osobně mám příjem diverzifikovaný z více zdrojů – royalties z produktů, pedagogické působení na North Carolina State University, podnikání jako advisor pro různé zahraniční firmy, kterým pomáhám realizovat produkty v ČR a nakonec také vlastní firmu zeitgeist.limited, ve které jsem zaměstnán.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
GVUO
Ikea

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Architektura hotelu citlivě spojuje moderní design s horským prostředím. Jednoduché linie a dřevěné obložení fasády přirozeně splývají s krajinou zasněžených Alp
Číst článek
06. 11. 2025
Petr Šlejmar
Doba čtení 3 min

Kam se vydat za sněhem, abyste lyžování mohli spojit i s dalšími zážitky - od architektury přes design po dokonalé menu a relax v kultivovaném prostředí?

Zasněte se a představte si ráno, kdy se rozhlédnete z okna, pod vámi se třpytí sníh a nad vámi se rozprostírá panorama hor, lanovky se právě rozjíždějí a vy víte, že vás čeká den plný radostí.

Interiér & architektura Design guide
Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory