PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry?

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

KATEŘINA REICH

Šperkařka

InstagramWeb

Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu
Kolekce Moia je zhmotněním minimalismu s odleskem luxusu
Foto: Anna Pleslová

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaší práci?

KATEŘINA: Ano, je to něco, na čem stále pracuji. U šperků z drahých kovů je stanovení ceny obzvlášť náročné. Ráda bych, aby mé šperky zůstaly cenově dostupné, ale značnou část finální ceny tvoří právě samotný materiál. Hledám proto rovnováhu mezi férovou odměnou za svou práci a cenou, která je srozumitelná a přijatelná pro zákazníky.
Těší mě, když si lidé uvědomují, že si nekupují pouze autorský šperk s uměleckou hodnotou, ale i investici, zvlášť v případě zlata a drahých kamenů.

Podle jakého klíče částku určujete? Co nebo kdo vám ji pomůže stanovit?

KATEŘINA: Cenu určuji na základě více faktorů, především podle ceny materiálů, času a náročnosti výroby. Velkou roli hraje i míra ruční práce a originalita návrhu.
U šperků z drahých kovů je pro mne navíc nezbytná spolupráce s externími dílnami. Na výrobě se často podílí specialisté na odlévání šperků z voskových modelů nebo silikonových forem, brusiči a faséři kamenů, dílny zaměřené na galvanizaci a další řemeslníci. Náklady na tuto spolupráci jsou samozřejmě zahrnuty ve výsledné ceně šperku. Na jednom šperku se tak může podílet i sedm lidí s různou specializací v oblasti šperkařské výroby.
Veškerou komunikaci i logistiku mezi jednotlivými články řetězce si zajišťuji sama. Ať už jde o osobní návštěvy dílen, předávání materiálů různým řemeslníkům a plánování, kdo a kdy bude na šperku pracovat. Časově náročný je ale i samotný výběr a nákup zlatnických komponentů, kamenů a perel, který obnáší pečlivé hledání, porovnávání a často i komunikaci se zahraničními dodavateli. I tyto detaily ovlivňují výslednou cenu šperku.

Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024 Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024
Za kolekci Earth byla Kateřina nominována na ceny Czech Grand Design 2024
Foto: Aňa Jakš

Je u nás běžné, že si mezi sebou designéři svěřují, jakou výši odměny za svoji práci dostali nebo je to stále společensky nevhodné?

KATEŘINA: S ostatními šperkaři, které znám, o tom často diskutujeme. Je to jedno z hlavních témat, protože náš obor je velmi specifický. Máme jedny z nejvyšších nákladů ze všech kreativních profesí, a proto je cenotvorba pro nás velkou výzvou. Většina z nás se naučí správně nastavovat ceny až během praxe, často za pochodu.
Na první pohled může cena šperku vyvolávat dojem, že šperkaři mají vysoké příjmy, ale realita je často složitější. Když se podívám na rozklad ceny šperku, není to pro nás jako výrobce vůbec jednoduché. Snažíme se proto společně najít způsob, jak vše správně uchopit a nastavit ceny tak, aby dávaly smysl nám i zákazníkům.  

EU nedávno přijala směrnici která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

KATEŘINA: Myslím, že transparentnost v odměňování je velmi důležitá a pomáhá budovat důvěru a dobré vztahy na pracovišti. Když zaměstnanci vědí, že jsou odměňováni spravedlivě, přispívá to ke zdravé pracovní atmosféře. Sama jsem se s touto povinností zatím ve svém podnikání nesetkala, ale určitě chápu, proč je taková praxe prosazována.  

Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth
Precizní a přísně geometrické zpracování šperků Earth
Foto: Aňa Jakš

Svěřila byste do médií jaký je váš měsíční příjem? 

KATEŘINA REICH: V mém případě je to složitější, protože příjmy nejsou stabilní. Odvíjejí se od počtu objednávek nebo prodaných šperků v galeriích a obchodech. Z toho důvodu by zveřejnění jedné konkrétní částky bylo spíše zavádějící - nevypovídá o celkové situaci, proto bych ji raději neuváděla.

DAVID ČÁP

Malíř, tatér a vizuální umělec

InstagramWeb

Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN
Artefakty Davida Čápa v prodejní galerii THE DESIGN

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaší práci? 

DAVID: Design je pro mě jen menší část všech mých tvůrčích činností i příjmů. Vlastně se ani moc nepovažuji za designéra. Vnímám se spíš jako tvůrce/umělec a snažím se nemít hranice v tom, co bych mohl tvořit. Zároveň stojím úplně mimo designérskou komunitu a pracuji sám. Obecně platí, že ze všech mých činností (tetování, malba, design–objekty) je právě design nejhůře monetizovatelný. Časově je nejnáročnější, a zároveň jsou za něj lidé ochotni zaplatit nejméně peněz. Ještě je pro mě obtížné prodávat ho bez prostředníka, který si pochopitelně bere nějakou provizi. Všechno to jsou unikátní kusy mnou ručně dělané v podstatě funkční sochy a nejedná se o žádnou, ani malosériovou výrobu, ale i tak jsou dle mého názoru relativně levné, když člověk zváží časovou náročnost a unikátnost.

Cenu určuji zatím spíše tak, aby pokryla náklady, a teprv se snažím najít způsob, jak design udělat finančně stejně smysluplný jako moje ostatní činnosti.

David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body
David Čáp není pouze umělcem či designérem. Jeho tetování se vyznačují abstraktními obrazci, linkami a body
Foto: David Čáp

EU nedávno přijala směrnici která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

DAVID: Jestli by se měly netajit platy, nedokážu říci. Nevím, jaký by to mělo přínos a proč je vlastně špatné je nezveřejňovat. Hlavní asi je, aby když dva lidé v jedné firmě dělají stejnou práci, odvedenou ve stejné kvalitě a za stejný čas, neměli rozdílné ohodnocení. Ale upřímně netuším, nikdy jsem nebyl zaměstnaný.

Svěřil byste do médií jaký je váš měsíční příjem?

DAVID: Výši příjmů sdělovat nechci. Nevím, jaký by to pro někoho mohlo mít přínos.

JAKUB POLLÁG

Produktový designér, zakladatel značky zeitgeist.limited

InstagramWeb

Tým zeitgeist.limited Tým zeitgeist.limited
Tým zeitgeist.limited
Foto: Daniel Gavenda

Je pro vás těžké nastavit cenu a odměnu za vaší práci?

JAKUB: Cenu nastavuji ve dvou firmách trochu odlišně. V zeitgeist.limited, kde se věnujeme zakázkové výrobě, určujeme cenu víceméně podle tabulek. Když ale nacením jako produktový designér, je to o něco složitější, protože jde o abstraktnější oblast – neprodáváte jen svůj čas, ale i know-how, které je obtížnější kvantifikovat.

Samotné nastavení ceny většinou není problém. Tím bývá spíš následné přesvědčení klienta, že daný návrh nebo produkt má skutečně danou hodnotu. Tento problém je navíc výrazně specifický pro náš region – Česko a Slovensko – kde stále přetrvává snaha získat „co nejvíc za co nejmíň“. Často se snažíme z minima vyždímat maximum, což je takové naše historické stigma. Design je pak často vnímán jako něco, na čem se dá ušetřit. Ve světě je zase hodnota designu částečně devalvována díky rozmachu umělé inteligence – pokud tedy neděláte ty opravdu nejprogresivnější věci.

Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet
Přepravní zavazadla pro značku Buster+Punch v rámci instalace pro francouzský festival designu Maison & Objet
Koncept od Massima Buster Minale

Podle jakého klíče částku určujete? Co nebo kdo vám ji pomůže stanovit?

JAKUB: V zeitgeist.limited stanovujeme cenu na základě ceny materiálu, množství práce a režie studia/firmy. Režie firmy zahrnuje všechny měsíční náklady, které musíme pokrýt – nájem, energie, náklady na stroje, firemní vozidla, účetní, studio manažera atd. Tyto náklady vydělíme počtem pracovních dnů a alokujeme je k projektu podle toho, kolik dnů mu věnujeme. Na to navíc přidáváme marži, se kterou chceme pracovat. Marže zároveň slouží jako rezerva pro případ, že se projekt protáhne – takže u rizikovějších projektů musí být logicky vyšší. V designovém studiu je princip podobný, jen není tak přímočarý – nápad totiž nelze přesně svázat s odpracovaným počtem hodin. Nacenění proto většinou dělám jako balíček na základě zkušeností z předchozích projektů.

Tím, že se specializujeme na technologicky propracované produkty, u nás design není o tom „něco si vysnít a nakreslit na papír“, ale zahrnuje i zpracování podkladů pro výrobu. Tato fáze se dá znovu tabulkově vyčíslit – jako práce technologa podle počtu hodin. Většinou si stanovíme finanční strop, který nesmíme překročit, aby projekt neskončil ve ztrátě.

Je u nás běžné, že si mezi sebou designéři svěřují, jakou výši odměny za svoji práci dostali nebo je to stále společensky nevhodné?

JAKUB: Myslím, že to není běžné, ale ani nevhodné – mnoho z nás se navzájem dobře zná a občas se spolu radíme i o různých věcech.

zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar. zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar.
zeitgeist.limited nelze úzce vyprofilovat. Od otvíráku na pivo, přes bundu do dílny až po řemeslně zpracovaný bar.

EU nedávno přijala směrnici která zaměstnavatelům nařizuje netajit platy uvnitř firmy. Každý by tak měl vědět, kolik bere jeho kolega. Co si o podobné praxi myslíte?

JAKUB: Myslím že proveditelnější by to bylo spíše v korporátním prostředí. Je pak nutné, aby i zaměstnanci rozuměli rozdílům mezi jednotlivými specializacemi a odbornostmi. To pak klade vysoké nároky na HR oddělení, které musí vše srozumitelně a transparentně vysvětlit. V kreativním oboru navíc můžete mít dva zaměstnance se stejným vzděláním a stejnou délkou praxe, kteří odpracují podobný počet hodin, ale jejich přínos je zásadně odlišný. Jeden může být extrémně šikovný a generovat firmě zisk, zatímco druhý s prací bojuje – projekty se vlečou, jsou problematické, nebo vyžadují opakovaný servis.

Jak v takovém případě nastavit spravedlivý a transparentní systém odměňování, který oba pochopí, přijmou a budou ho brát jako výzvu? Další riziko je, aby se pak celá motivace nepřesunula výhradně k penězům – aby se zaměstnanci nesoustředili jen na to, jak být na špičce výplatního žebříčku. V každé firmě je zároveň potřeba vykonávat i méně kvalifikované práce, které nikdo dělat nechce. Jak tady motivovat tyto lidi? A tohle všechno se nakonec promítá do konečné ceny pro zákazníka, která tím pádem roste.

Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii. Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii.
Kromě svítidla na míru vytvořilo studio pro věhlasný bar Forbína i vykládané truhlářské dílo, specificky se jedná o intarzii.
Foto: Honza Zima Ilustrace: Michal Bačák Koncept: Studio Olgoj Chorchoj

Svěřil byste do médií jaký je váš měsíční příjem?

JAKUB: Já osobně mám příjem diverzifikovaný z více zdrojů – royalties z produktů, pedagogické působení na North Carolina State University, podnikání jako advisor pro různé zahraniční firmy, kterým pomáhám realizovat produkty v ČR a nakonec také vlastní firmu zeitgeist.limited v které jsem zaměstnán.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide
Z Keramiky Koller můžete jíst i pít v etablovaných kavárnách jako je Etapa
Číst článek
16. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Autorská keramika na vzestupu! Místní gastroscéna sází na nádobí od místních designérů. Mapujeme, které podniky mají ten nejpovedenější design

Autorský porcelán a keramika přetvářejí atmosféru gastronomických prostor na zážitek, který oslovuje všechny smysly. Které kavárny a restaurace zvolily produkty českých tvůrců a jak jsou s nimi spokojeni?

Design guide