PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Anna Martinková Anna Martinková
Anna Martinková
Foto: Ludvík Hradílek, Deník N

ANNA MARTINKOVÁ

Instagram

Anna se zapsala do povědomí veřejnosti svou skleněnou kropenkou, která se přímo inspiruje ve stavbách Jana Blažeje Santiniho Aichla. Její nádobu na svěcenou vodu měl dokonce v Bílém domě i Joe Biden, exprezident Spojených států amerických. Anna se tématu skla v prostoru sakrálních staveb věnovala i ve své bakalářské práci XII. 

Právě jste obhájila svůj bakalářský projekt, s jakými obavami a očekáváními vstupujete do světa profesionálního designu?

ANNA: Myslím, že jako většina čerstvých absolventů, pociťuji větší zodpovědnost za to, jakou cestou se nyní vydám. Najednou to přestává být studium, kde si mohu cokoliv zkoušet a experimentovat. S opuštěním studentského života musí člověk začít přemýšlet více prakticky. Já naštěstí pokračuji na navazujícím magisterském studiu na UMPRUM, takže tento velký skok mě čeká ještě za pár let, nicméně již teď se snažím na tento moment co nejvíce připravit, abych při opouštění školy měla již jasnější cestu.

Bakalářská práce je vytvořena technikou tavené plastiky. Šimona Němečková fotografovala práci v katedrále Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci u Kutné hory Bakalářská práce je vytvořena technikou tavené plastiky. Šimona Němečková fotografovala práci v katedrále Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci u Kutné hory
Bakalářská práce je vytvořena technikou tavené plastiky. Šimona Němečková fotografovala práci v katedrále Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci u Kutné hory
Foto: Šimona Němečková

Pracovala jste už během studia na své značce, resp. kariéře? Nebo jste se věnovala jen studiu?

ANNA: Při začátku studia jsem se celkem rychle vrhla do seznamování se s materiálem a myslím, že první dva roky jsem spíše hledala, co mě na skle nejvíce zajímá a baví. V momentě, kdy jsem si tohle v sobě srovnala, začala jsem nad svou prací přemýšlet v trochu jiném kontextu, než jen jako nad studiem. Nyní se zaměřuji na prezentaci své tvorby pod vlastním jménem, ale také se věnuji výrobě skleněných plastik na zakázku.

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního, a naopak, co oceňujete? 

ANNA: Co se týče řemesla, manuální práce, samostatnosti a konceptu tvorby, myslím, že škola nás připravuje skvěle. Málokterá škola může nabídnout tolik kvalitního zázemí, ze kterého může student čerpat tak, jako na UMPRUM. Tím myslím jak zázemí dílenské, tak teoretické. Až zkušenostmi mimo instituci člověk zjistí, kolik toho neví a co by vše potřeboval vědět, než opustí náruč školy. Například vědomosti v oblasti autorského práva nebo sebeprezentace se na UMPRUM získat dají, ale je to spíš o vlastní iniciativě studentů. Nejlépe nejspíš naučí střet s realitou a poučení se z chyb i ze zpětné vazby.

„Kropenka dle mého názoru není objekt, který by byl často zpracováván designéry. Naopak mám pocit, že by pozornost k designu kropenky pomohla a nemuseli bychom se tak setkávat se skleněnou nebo plastovou miskou odloženou uprostřed nádherné kamenné nádoby“ „Kropenka dle mého názoru není objekt, který by byl často zpracováván designéry. Naopak mám pocit, že by pozornost k designu kropenky pomohla a nemuseli bychom se tak setkávat se skleněnou nebo plastovou miskou odloženou uprostřed nádherné kamenné nádoby“
„Kropenka dle mého názoru není objekt, který by byl často zpracováván designéry. Naopak mám pocit, že by pozornost k designu kropenky pomohla a nemuseli bychom se tak setkávat se skleněnou nebo plastovou miskou odloženou uprostřed nádherné kamenné nádoby“
Foto: Šimona Němečková

Máte nějakého staršího zkušeného mentora, který vám dává rady, jak ve světě designu nyní uspět? Případně vás provázěl studiem? 

ANNA: Prvně musím říci, že obor, ve kterém se pohybuji, se až tak doslova netýká přímo designu, ale spíše světa sklářského, s přesahem do určitého odvětví designu. Ale ano, mám kolem sebe více inspirativních kolegů, každý má své zkušenosti a myslím, že se nám nyní skvěle daří je mezi sebou sdílet. Povídat si o těchto zkušenostech a řešit společně situace které nastanou, mi umožňuje se rychleji posouvat dál, a to nejen mě, ale myslím, že celé této skupině.

Pavel Mikliš Pavel Mikliš
Pavel Mikliš

PAVEL MIKLIŠ

Instagram

Pavel Mikliš vystudoval Střední školu umění a designu v Brně, obor Ekotextil design. Ve své práci dává důraz na siluetu, formu a řídí se vlastním estetickým cítěním i intuicí. Cenné zkušenosti získal během stáže ve studiu Odivi Ivy Burkertové. Jeho bakalářskou práci AMOR–FIFTY–FOUR představil na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

Právě jste obhájil svůj diplomový projekt, s jakými obavami a očekáváními vstupujete do světa profesionálního designu?

PAVEL: Snažím se, aby obavy nezastínily očekávání. Už během studia jsem aktivně vyhledával zkušenosti z reálného provozu – ať už formou stáží, spoluprací, nebo zaměstnání. Díky tomu jsem poměrně brzy přišel o růžové brýle a začal se na designérskou profesi dívat s větší mírou racionality. To nejpodstatnější uvědomění přišlo ke konci studia, kdy jsem si začal klást otázky týkající se ekonomické udržitelnosti autorské tvorby v našem prostředí.

Mnohokrát jsem slyšel, že talent tvoří jen deset procent úspěchu. Zbytek je kombinací disciplíny, odolnosti, schopnosti zvládat stres a neustálého hledání rovnováhy mezi kreativitou a realitou. Být designérem dnes znamená zvládat nejen návrh a estetickou vizi, ale i komplexní manažerskou práci, která je časově, emocionálně i ekonomicky náročná – a často nedostatečně ohodnocená.

Šest modelů bakalářské práce kombinuje klasické krejčovské principy s prvky stylizace, které čerpají z divadelnosti, noční estetiky a queer kultury. Šest modelů bakalářské práce kombinuje klasické krejčovské principy s prvky stylizace, které čerpají z divadelnosti, noční estetiky a queer kultury.
Šest modelů bakalářské práce kombinuje klasické krejčovské principy s prvky stylizace, které čerpají z divadelnosti, noční estetiky a queer kultury.

I proto věřím, že mladý designér by měl být otevřený různorodým zkušenostem, i těm, které se na první pohled zdají být mimo jeho zamýšlenou trajektorii. V mém případě je to například působení v Národním divadle v Brně. Práce v divadelním kostýmním provozu mě naučila nadhledu, systematičnosti, týmové komunikaci – ale i schopnosti přizpůsobit vizi reálným podmínkám.

Obav mám celou řadu – od přesycenosti trhu až po rostoucí náklady na kvalitní a udržitelnou výrobu. Přesto zůstávám ambiciózní. Netoužím po jednorázovém, rychle vyprchajícím průlomu – mnohem víc mě zajímají trvalejší, konkrétní kroky, které mě systematicky přibližují k naplnění vlastní vize. Věřím, že klíčem k dlouhodobému fungování v designérské profesi je ochota dělat něco navíc, nespokojit se s průměrem a udržet si otevřenost vůči změnám.

„Jsem vděčný, že jsem mohl realitu oboru poznat už během studia. Protože mladická naivita vám často našeptává, že po škole na vás někdo čeká. Jenže nečeká. A je důležité s tím vědomě pracovat.“ „Jsem vděčný, že jsem mohl realitu oboru poznat už během studia. Protože mladická naivita vám často našeptává, že po škole na vás někdo čeká. Jenže nečeká. A je důležité s tím vědomě pracovat.“
„Jsem vděčný, že jsem mohl realitu oboru poznat už během studia. Protože mladická naivita vám často našeptává, že po škole na vás někdo čeká. Jenže nečeká. A je důležité s tím vědomě pracovat.“

Pracoval jste už během studia na svojí značce, resp. kariéře? Nebo jste se věnoval jen studiu?

PAVEL: Ano – už na střední škole mě bavilo přemýšlet o tom, jak by moje značka měla vizuálně komunikovat. Ve druhém ročníku jsem navrhl své první logo a vzpomínám si, že jsem za to tehdy sklidil  kritiku – prý bych se měl nejdřív něco naučit a teprve potom řešit značku. Ale už tehdy jsem si uvědomoval, jak silnou roli dnes hraje vizuální estetika a způsob, jakým značka mluví navenek – obzvlášť v digitálním, obrazově přesyceném světě. Od té doby jsem se snažil sbírat zkušenosti – získávat první klienty a menší zakázky. Ne vždy všechno dopadlo podle představ, protože jsem byl mladší a méně technicky zručný. Ale o to víc si vážím toho, že jsem nečekal, až mi někdo po škole otevře dveře. Učil jsem se cestou. Ať už šlo o zakázkovou tvorbu, navrhování kostýmů nebo třeba výrobu stejnokrojů pro kustody na J&T Art Index Eventu, snažil jsem se z každé spolupráce něco odnést a příště to udělat o něco lépe – hladčeji, profesionálněji, s větším pochopením pro klienta i sebe samotného.

Ne vždy to byl úspěch. Práce s materiálem a lidmi je nepředvídatelná – někdy se výsledek zkrátka nepotká s očekáváním. Ale myslím, že jednou z mých sil je schopnost zvládat i komplikované nebo napjaté situace s klidem a empatií. Beru to jako součást řemesla i vztahu, který se značkou stavím. Momentálně svoji značku pomalu formuji a doufám, že brzy představím první produkty v rámci vlastní prêt-à-porter řady. Vnímám to jako příležitost otestovat, co jsem se za posledních sedm let naučil – a zjistit, jak na to zareaguje klientela, kterou chci oslovit.

AMOR-FIFTY-FOUR je autorská pánská kolekce. Inspirována vizuální a emocionální atmosférou legendárního newyorského Studia 54, kolekce zkoumá témata mužské citlivosti, krásy a sebevyjádření prostřednictvím oděvu AMOR-FIFTY-FOUR je autorská pánská kolekce. Inspirována vizuální a emocionální atmosférou legendárního newyorského Studia 54, kolekce zkoumá témata mužské citlivosti, krásy a sebevyjádření prostřednictvím oděvu
AMOR-FIFTY-FOUR je autorská pánská kolekce. Inspirována vizuální a emocionální atmosférou legendárního newyorského Studia 54, kolekce zkoumá témata mužské citlivosti, krásy a sebevyjádření prostřednictvím oděvu

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního, a naopak, co oceňujete?

PAVEL: Ano i ne. Po řemeslné stránce mě škola připravila velmi dobře – poskytla mi pevné základy, na kterých mohu dál stavět vlastním tempem a iniciativou. Estetické cítění a osobní vizuální jazyk si ale každý designér musí najít sám. V tomto ohledu vnímám roli školy – a zejména vedoucího pedagoga – spíše jako průvodce, který vás nasměruje, povzbudí a pomůže vám promýšlet věci do větší hloubky. V tom jsem měl štěstí a cítím se být dobře připraven. Co vás ale designérská realita brzy naučí, je, že tvorba se neobejde bez finančního zázemí. Ekonomický aspekt, schopnost řídit cash flow, rozumět základům podnikání nebo vůbec vědět, jak začít – to jsou oblasti, kde se podle mého názoru umělecké školy stále trochu míjí s praxí. Obzvlášť pokud - stejně jako já - nepocházíte z podnikatelského prostředí.

O to víc oceňuji, že náš ateliér designu oděvu na UTB měl a má v tomto ohledu iniciativu – ať už šlo o odborné přednášky, praktické workshopy nebo otevřenost k individuálním konzultacím. To je v dnešním kontextu velký bonus. Přesto si myslím, že moderní výuka podnikání by měla být organickou součástí studia – nejen doplňkem. Například jako člověku uměleckého zaměření mi opravdu mnoho neřeknou ekonomické tabulky a grafy ve vizuálu devadesátých let, které se tváří, že vám pomohou, ale spíš vás odradí ještě před první fakturací. Napojení na praxi a vlastní kariéru bych ale neházel jen na školu – ta vám může otevřít dveře a nabídnout platformy, ale zbytek je na vás. Je důležité nebýt pasivní a počítat s tím, že samostatné fungování v designérské profesi je běh na dlouhou trať, který nezačíná až s diplomem, ale dávno před ním.

Součástí kolekce je také autorské spodní prádlo typu briefs, navržené s ohledem na pohodlí, tvarovou kvalitu a současný, kultivovaný výraz. Součástí kolekce je také autorské spodní prádlo typu briefs, navržené s ohledem na pohodlí, tvarovou kvalitu a současný, kultivovaný výraz.
Součástí kolekce je také autorské spodní prádlo typu briefs, navržené s ohledem na pohodlí, tvarovou kvalitu a současný, kultivovaný výraz.
Jan Čihák Jan Čihák
Jan Čihák

JAN ČIHÁK

Instagram

Pro diplomovou práci Jan rozpracoval Projekt DIRTYGLASS – Zpracování odpadního skla se zaměřuje na výzkum a výtvarné využití skleněného odpadu, který je běžně vnímán jako materiál bez dalšího užitku. Jan zkoumá možnosti transformace tohoto materiálu prostřednictvím experimentálních technik z oblasti tavení, hutního zpracování a lehaného skla. Do univerzitního prostředí se zapsal i jako hlas podcastu FastFud, který pomáhá přiblížit atmosférua tvorbu jednotlivých ateliérů, nejen budoucím studentům.

Práce reflektuje estetický i ekologický potenciál odpadního skla a usiluje o redefinici jeho hodnoty ve výtvarném a technologickém kontextu Práce reflektuje estetický i ekologický potenciál odpadního skla a usiluje o redefinici jeho hodnoty ve výtvarném a technologickém kontextu
Práce reflektuje estetický i ekologický potenciál odpadního skla a usiluje o redefinici jeho hodnoty ve výtvarném a technologickém kontextu
Foto: Jan Čihák

Právě jste obhájil váš diplomový projekt, s jakými obavami a očekáváními vstupujete do světa profesionálního designu?

JAN: Já jsem v tomto ohledu poměrně volnomyšlenkářský, spíš než obavy cítím zvědavost, těším se kam mě praxe zavede, jaké spolupráce přijdou a jak se moje práce bude dál vyvíjet mimo školní rámec. Samozřejmě si uvědomuji výzvy spojené s uplatněním v oboru, což ani v dnešní době není vůbec jednoduché. Není snadné uživit se jen autorskou tvorbou, obzvlášť mimo velká centra, nebo bez stabilního zázemí, to je něco, čemu čelí většina absolventů z podobných oborů.

Zároveň již teď připravuji několik projektů v rámci výstav a sympozií, a to na české i zahraniční půdě. Takové situace vyžadují určitou chtivost a vůli - tím se v profesionálním světě designu a umění naučíte nejvíc. 

DIRTYGLASS jako objekty na stěnu DIRTYGLASS jako objekty na stěnu
DIRTYGLASS jako objekty na stěnu
Foto: Elis Kondelíková

Pracoval jste už během studia na svojí značce, resp. kariéře? Nebo jste se věnoval jen studiu?

JAN: Myslím, že každý student uměleckých škol svými výstupy již pracuje či ovlivňuje svou kariéru. U nás v ateliéru Sklo na ústeckém FUDu je to jedna z hlavních součástí studia. Hledáním vlastního autorského jazyka a tvorbou portfolia prochází snad každý. Jsme i ve světě českého designu už poměrně známí, což umožňuje nejen vlastní schopnost propagace, ale také prezentace svých děl na různých výstavách a festivalech designu. 

Já si začal svojí brand identitu tvořit „až“ na magisterském studiu. Bylo zajímavé pozorovat vlastní progres a směřování tvorby, resp. vytvoření a vyvíjení projektu Dirtyglass, kde pracuji pouze s odpadovým sklem, což také bylo mé téma diplomové práce. O to víc mě potěšily reakce odborné i běžné veřejnosti, které byly velmi pozitivní.

Objekty jsou vyrobené pouze z odpadního skla Objekty jsou vyrobené pouze z odpadního skla
Objekty jsou vyrobené pouze z odpadního skla

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního a naopak, co oceňujete?

JAN: Jak jste řekla slovo oceňujete, hned mi naběhl problém, kterému čelíme všichni z nás na školách, a to je cenotvorba. Bohužel mnoho škol nenabízí žádnou průpravu cenotvorby pro designéry. Sám s tím mám občas velký problém. Ve škole většinu věcí děláte „za práci“, většina procesů jde ze školských zdrojů, a pak je problematické vypočítat, kolik by mělo mé dílo stát. 

Na školách i většinou chybí nebo není dostatečně připravený předmět, který se zaobírá podnikáním a účetnictvím. I přes to, že se z mnoha z nás stanou OSVČ a budou muset odvádět daně. Škola mě nejlépe připravila na improvizaci při jakémkoliv problému, ať už se jedná o výstavu nebo tvorbu samotnou. Právě při tvorbě skleněných plastik a objektů jsem se více naučil řemeslu a technice. Nejen ve sklářské dílně, ale naučil jsem se i třeba základy truhlářství a práci se dřevem. Neméně cennou hodnotu má ale i přemýšlení nad věcí obecně. Konzultace s teoretiky a kunsthistoriky mi jako autorovi dala nový vhled do světa umění a designu, který můžu aplikovat v budoucnu.

Jan se rovněž dostal do podvědomí i jako moderátor. Propůjčil hlas podcastu FastFud z prostředí Fakulty umění a designu Jan se rovněž dostal do podvědomí i jako moderátor. Propůjčil hlas podcastu FastFud z prostředí Fakulty umění a designu
Jan se rovněž dostal do podvědomí i jako moderátor. Propůjčil hlas podcastu FastFud z prostředí Fakulty umění a designu
Foto: Jan Čihák

 Máte nějakého staršího zkušeného mentora, který vám dává rady, jak ve světě designu nyní uspět?

JAN: Zkušených lidí se kterými se radím, je opravdu spousta, ať už jde o teoretiky, kurátory nebo designéry. Pro mě je samozřejmě největším mentorem vedoucí ateliéru Sklo MgA. Marcel Mochal, který je velmi zkušený ve světě designu a výstavnictví. Bez něho bych nedosáhl takových úspěchů a příležitostí. 

Veronika Šťastná Veronika Šťastná
Veronika Šťastná

VERONIKA ŠŤASTNÁ

Instagram

Produktová a interiérová designérka Veronika Šťastná vystudovala na FDULS na Fakultě designu a umění v ateliéru Designu interiéru. Ve svých projektech se snaží prolínat tradici s nadšasovým designem. Mnohokrát dochází k materiálové hře. 

Právě jste obhájila váš bakalářský projekt, s jakými obavami a očekáváními vstupujete do světa profesionálního designu?

VERONIKA: Někdy je lepší nic neočekávat a pak být mile překvapen nežli být zklamán. Věřím, že se v dnešní době plné příležitostí mohu jako designér postavit na vlastní nohy, ale chce to odvahu a vytrvalost. Obavy mám, ale nerada bych si je připustila k tělu. Na trhu je velká konkurence, ale nechci se nechat zastrašit. 

Diplomová práce Veroniky pracuje s lavicí jako solitérem v interiéru. Hlavními materiály jsou nerez a jasanová spárovka Diplomová práce Veroniky pracuje s lavicí jako solitérem v interiéru. Hlavními materiály jsou nerez a jasanová spárovka
Diplomová práce Veroniky pracuje s lavicí jako solitérem v interiéru. Hlavními materiály jsou nerez a jasanová spárovka

Pracovala jste už během studia na svojí značce, resp. kariéře? Nebo jste se věnovala jen studiu?

VERONIKA: Během studia na Fakultě Ladislava Sutnara v Plzni jsem si v rámci odborné praxe vyzkoušela práci v architektonickém ateliéru, ale i v korporátním prostředí jako grafická designérka. Chtěla jsem docílit především odlišných zkušeností a najít cestu, která mě bude bavit. Při studiu jsem se zamyslela nad svojí značkou, ale neměla jsem ty pravé podpůrné pilíře ani rukopis. 

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního, a naopak, co oceňujete?

VERONIKA: Ano i ne. Studium vysoké školy je dle mého názoru především o vytváření kontaktů, které mi mohou v profesním životě pomoci. A také o píli, komunikaci a vytrvalosti. Ocenila bych, kdyby studium designu nábytku a interiéru bylo více spojené s náročností na technické znalosti. Tento předmět mi na škole chyběl. 

Finální provedení a gradient mělo na starosti studio Futuro, které spolupracuje na výrobě nábytku i s Jiřím Krejčiříkem Finální provedení a gradient mělo na starosti studio Futuro, které spolupracuje na výrobě nábytku i s Jiřím Krejčiříkem
Finální provedení a gradient mělo na starosti studio Futuro, které spolupracuje na výrobě nábytku i s Jiřím Krejčiříkem

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního, a naopak, co oceňujete? 

VERONIKA: Nyní jsem si již našla práci v oboru interiérového designu, kde vidím velký potenciál naučit se, jak to v praxi funguje. Ale mentora, který by mi pomohl k vytvoření vlastní značky, zatím nemám.

RUINA.office, společný projekt Adély Vavříkové a Magdaleny Uhlířové RUINA.office, společný projekt Adély Vavříkové a Magdaleny Uhlířové
RUINA.office, společný projekt Adély Vavříkové a Magdaleny Uhlířové
Foto: Barbor Žentelová

ADÉLA VAVŘÍKOVÁ

Instagram

Adéla Vavříková získala svůj titul na pražské UMPRUM v ateliéru architektury A1. V roce 2021 spoluzalžila iniciativu Architekty. Spolu s Magdalenou Uhlířovou tvoří duo RUINA. Office, které se soustředí především na vžstavní architekturu. 

Právě jste obhájila váš diplomový projekt, s jakými obavami a očekáváními vstupujete do světa profesionální architektury/designu?

ADÉLA: Ráda bych se věnovala volné tvorbě v oblasti architektury výstav a menších intervenčních projektů, které by skrze prostorové strategie dokázaly narušovat zakořeněné sociálně-ekonomické nerovnosti. Zároveň však vnímám, že pojem „profesionální design“ je dnes ve veřejném diskurzu často ztotožňován s obrazem úspěšné značky – osobního brandu výjimečného jedince, jehož tvorba je chápána především jako luxusní a exkluzivní artikl, čemuž odpovídá i tržní hodnota. Obávám se, že tato situace se ještě nějakou chvíli nezmění, ale očekávám, že až k tomu dojde, přinese to mnoho pozitivního!

Adéla Vavříková by se po studiu ráda věnovala výstavní architektuře Adéla Vavříková by se po studiu ráda věnovala výstavní architektuře
Adéla Vavříková by se po studiu ráda věnovala výstavní architektuře
Foto: Barbora Žentelová

Pracovala jste už během studia na svojí značce, resp. kariéře? Nebo jste se věnovala jen studiu?

ADÉLA: Během studia jsme spolu s Magdalenou Uhlířovou založily RUINA.office – architektonické studio, které se profiluje zejména v oblasti výstavní a bytové architektury. Naše práce je založena na principech dekonstrukce, upcyklace a citlivého vztahu k lokálnímu prostředí. Realizujeme rekonstrukce architektonických prvků, jednotlivých místností i celých bytů, navrhujeme výstavní struktury i drobné objekty. Sledujeme současné tendence, které akcentují sociální a ekologickou adaptabilitu architektury, a zároveň skrze naši praxi upozorňujeme na aktuální krize a systémové nedostatky. Klademe důraz na mezioborovou spolupráci. Jsme si vědomy, že naše možnosti byly do značné míry umožněny příznivými životními okolnostmi – stabilním zázemím a podpůrnými podmínkami, které nám daly prostor k tomu, abychom mohly začít tvořit autonomně.
 

Architektura k výstavě Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka Architektura k výstavě Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka
Architektura k výstavě Umění pohybu: sport – politika – kultura v díle Zdeňka Němečka
Foto: Šimona Němečková

Myslíte, že vás škola dostatečně připravila na praxi? Chybělo vám něco konkrétního a naopak, co oceňujete? 

ADÉLA: Myslím, že architektonické školy v České republice připravují své studující především na tradiční architektonickou praxi, tedy navrhování staveb. V tomto ohledu asi fungují dobře, každá nabízí odlišné perspektivy, jak se do procesu zapojit, a kde najít své místo. Obecně mám ale pocit, že školy postrádají přesah, který by budoval vztah k profesi jako takové a mimo jiné představoval, jaké podmínky reálně architektonická profese nabízí. Studující jsou tak dost často vystaveni situaci, kdy během studia i po absolvování nastupují do praxe za nedůstojné finanční ohodnocení, zpravidla jsou součástí švarcsystému, pracují na svých zařízeních, platí si programy, pěstují kulturu nočních směn, atp. To mi přijde smutné a myslím, že tato realita by měla být podrobena kritické reflexi na akademické půdě. Studovala jsem na UMPRUM, kde oceňuji především nedávné změny ve vedení ateliérů (A1, A2), které přinášejí nová témata a reagují na současné krize (environmentální, sociální, politické). Doufám, že tomu tak bude i nadále.

Výstava Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby Výstava Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby
Výstava Individuální, kolektivní. Topografie Ateliéru textilní tvorby
Foto: Barbora Žentelová

Máte nějakého staršího zkušeného mentora, který vám dává rady, jak ve světě architektury nyní uspět? Případně vás provázěl studiem?

ADÉLA: Své profesní vzory nacházím především mezi těmi, kteří architektonickou školou prošli, ale následně se rozhodli pro alternativní formy architektonické praxe – mimo tradiční institucionální rámce a s ambicí aktivně spoluvytvářet proměnu společenských struktur. Zmínit mohu Alžbětu Brůhovou, Kláru Brůhovou, družstvo COSA, Terezu Kalousovou, Viktorii Mravčákovou, Karolínu Pláškovou, Kateřinu Vídenovou a mnohé další. Mou nejcennější inspirací je má kolegyně Magdalena. Za mnoho svých zkušeností a příležitostí vděčím a děkuji Dominiku Langovi.  

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

VYPADÁ KRÁSNĚ, ale je i PRAKTICKÁ a ODOLNÁ. REKONSTRUKCE CHALOUPKY DVĚ SESTRY OD DENISY STRMISKOVÉ V ČASE OBSTÁLA, JAK HODNOTÍ JEJÍ FUNKČNOST MAJITELÉ?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory