PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

S porcelánem pracuje mnoho dílen i samouků. Přijde vám, s ohledem na tuto skutečnost, že je tento obor vůbec potřeba studovat na škole?

HELENA: K tomuto tématu říká Edmund de Waal, keramik a spisovatel, krásnou větu: „Když se rozhodnete pracovat s porcelánem, vstupujete do rozhovoru, který trvá už tisíc let. Vše, co se v průběhu té doby událo, se stává vaším hřištěm.“ A otázkou zůstává, jak moc chcete tenhle dialog prohlubovat. Pokud se rozhodnete pro studium keramiky na vysoké škole, tak se vám prostě zvětší hřiště, na kterém si s tím materiálem můžete hrát. To byl i důvod, proč jsem se po letech vrátila na školu – a taky to, že se mým školitelem mohl stát Antonín Tomášek, který mě před více než osmi lety naučil ve svém studiu slepit první porcelánové figury a dnes působí na FUD UJEP jako docent.

Společně s Aylin Ďurica jste během studií založily Studio Wrinkle. Jak vaše spolupráce probíhala a co vás vedlo k rozhodnutí vydat se později samostatnou cestou?

HELENA: Na začátku nás spojily podobné ambice, dlouholeté přátelství a také inspirace studii jako Studio Swine nebo Drift. Měly jsme definovaný positioning i jasnou koncepci toho, kam bychom se chtěly se Studiem Wrinkle ubírat. Jenže tahle koncepce vlastně nezahrnovala jednu zásadní věc – že se obě budeme dál vyvíjet, každá trochu jiným směrem. Aylin se později stala maminkou tří dětí a rozhodla se věnovat naplno rodině. U mě se s odstupem času ukázalo, že moje cesta je jiná, než jsem si během studia představovala. Uvědomila jsem si, že autorský design musí vycházet z nitra autora – a kompromisy se v tomhle směru prostě dělat nedají.

Kolekce váz Roots Kolekce váz Roots
Kolekce váz Roots
Foto: Aňa Jakš

Ruční tvorba jako způsob zpomalení

Keramika se vedle jógy v posledních letech stala tak trochu instagramovým slow-life trendem a keramická studia nabízející kurzy často praskají ve švech. Ve svých předchozích rozhovorech jste se kriticky vyjadřovala k masovému konzumu i k sériové produkci keramických výrobků. Jak vnímáte současnou monetizaci odpočinkových aktivit a řemeslné tvorby?

HELENA: Já si myslím, že člověk a keramika prostě patří k sobě, a že v té dnešní době mnoho z nás ztratilo povědomí o tom, jaké to je, něco vytvořit ručně a kolik času tvoření takových věcí zabere. Takže jsem velký zastánce keramických kurzů, protože nám vrací kontext k práci s materiálem, který jako společnost ztrácíme. Když člověk, který prošel kurzem, uvidí někde hrnek za 50 Kč,  je mu jasné, že ten předmět nemohl být vytvořený eticky. A třeba při kurzu zjistí i něco víc o sobě, o své trpělivosti, kreativitě, hodnotě času. A možná je to jen moje sociální bublina, ale ceny kurzů vnímám jako přímo úměrné všem proměným, protože vybavení, nájem, materiál, výpal, další poplatky jako pojištění a údržba studia jsou v dnešní době čím dál tím dražší.

Jedna figurka z vaší kolekce Maskoti představuje raketu a vyjadřuje snahu stíhat tempo dnešního světa, což se vám ale ne vždy daří. Takže je to paralela?

HELENA: Určitě, celá ta kolekce je paralela, kolekce Maskoti byla a je mým autoportrétem, má podtitul "kutilem vlastní trapnosti" a snahou bylo vytvořit určité pieroty dnešní doby. Téma nestíhání není jen mé téma, jako generace na sebe klademe čím dál větší nároky. Figurka má ukázat, jak je to absurdní. Jak si navlékáme kostým, který nám není, a vytvořil nám ho nějaký větší kutil než jsme my sami, jak to nejsme my, a tak zvláštně se v něm pohybujeme a snažíme balancovat.

Dnešní doba zkrátka klade na člověka nesplnitelné nároky...

HELENA: Dnešní doba nám otevírá tolik lákavých dveří, že je na sebe s velkou vášní klademe sami.

Plevel nebo luxusní dekorace?

Vaše poslední kolekce váz Roots vychází ze základů ikebany, kdy divákovi kromě květiny, pro kterou jsou vázy určené, pomyslně představujete i její kořeny. Jak ten nápad vznikl?

HELENA: Běžně do váz umisťujeme řezané květiny a kořeny ponecháváme v zemi, nevěnujeme jim pozornost. V této kolekci jsem chtěla krásu kořenů exponovat. Vytvořila jsem limitovanou autorskou sérii váz, kde každý produkt je maličko odlišný. Zalila jsem dvanáct kořenů pampelišky, která je sice plevel, ale zároveň její kořeny jsou poměrně impozantní, a různě je nalepila na tři typy porcelánových tělíček. Kořeny jsou vždycky nalepené unikátním způsobem a zároveň rozmývám a ručně domodelovávám i vršky váz, pokaždé jsou jinak oříznuté, je v nich velká inspirace přírodou. Říkám, že vázy jsou ségry a ne klony, každá je něčím unikátní, i když jsou si podobné.

Kořeny pampelišek jste vykopala při pletí zahrady vaší babičky?

HELENA: Ano, kdokoli, kdo kdy plel zahradu, tak ví, že pampeliška má mimořádně dlouhé a odolné kořeny a tím jsou krásné a impozantní. Navíc jsou léčivé, což jim dává určitou auru, kterou jsem se snažila přenést do své kolekce.

Estetično vs funkčnost

Vázy z kolekce Roots jsou určené primárně pro jednu květinu. Není to málo?

HELENA: Koncept vázy na jednu květinu mě hodně baví. Je takový nenásilný. Myslím, že jedna květina jako gesto náklonnosti úplně stačí. Proti kyticím ze sezónních květin z udržitelných lokálních farem ale nic nemám...

Vaše keramické výtvory jsou primárně dekorativní, jak se to slučuje s vaším postojem k udržitelnosti? Kdy převažuje „nepraktické“ estetično nad funkčností?

HELENA: Tady musím zareagovat citátem od Oscara Wilda: „Veškeré umění je zcela neužitečné.“ . Taky se nás ale dokáže dotknout na místech, kde to cokoli jiného neumí. Je pravda, že předměty vytvořené lidmi jsou novým druhem luxusu, není ale právě tento ‘luxus’ něco, co bychom si vlastně měli dovolit všichni? Věřím, že vytvářím předměty, které minimálně svou řemeslnou hodnotu neztratí a v ideálním případě budou třeba jednou předmětem, který se dědí. U každého kousku z mého portfolia si to musím takzvaně odsedět, ale veškerá energie se v něm pak objeví, a doufám, že časem i znásobí. Tím, že každý kousek domodelovávám, je výsledek vždy malinko odlišný – unikátní, a to je ve světě, kde máme okolo sebe spoustu různých kopií, nejrůznějších předmětů, vlastně velmi osvobozující. Nemám ambice zaplavit každou domácnost svou tvorbou, chci oslovit ty, kde se moje výrobky stanou jejich přirozenou součástí.

Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů
Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů
Foto: Aňa Jakš

Produkce užitkové keramiky je současně způsob, jak se řemeslem uživit. Touto cestou vy ale jít nechcete?

HELENA: Zatím to není úplně moje cesta, ale například kolekcí Roots se k ní přibližuju.

Říkáte, že tvorba autorské keramiky je pro vás formou komunikace. Sdělujete jejím prostřednictvím informace o sobě. Současně je podle vás výroba keramiky hodně introvertní činnost. Souvisí to nějak?

HELENA: Myslím, že to jsou i nejsou dvě věci. Keramiku opravdu vnímám jako svůj jazyk, způsob, jak komunikovat věci, které bych nevyjádřila slovy, protože na slova si nesáhnete. Keramika je introvertní činnost a s každým tím kouskem, co vytvářím, musím projít celou jeho cestu. To stojí spoustu času a já ho do těch věcí ráda dám. Svým způsobem to miluju, jenže pro nová témata musím chodit ven z ateliéru, proto je pro mě kontakt s okolním světem tak důležitý.

Keramičkou na půl úvazku

Kromě tvorby keramiky také na půl úvazku pracujete pro neziskovou platformu Znesnáze jako copywriterka a grafička a současně ještě studujete doktorát. Jak to stíháte?

HELENA: Od podzimu se věnuji už jen vlastní tvorbě a doktorátu. Práci pro Znesnáze jsem moc ráda dělala čtyři roky, což je kus života, ale bohužel den má jen 24 hodin a já se dostala do bodu, kdy jsem neustále pracovala 12 hodin denně, což bylo šílené.

Znamená to tedy, že v rámci doktorského studia na FUD UJEP v Ústí nad Labem také vyučujete? Věkem nejste příliš daleko od studentů. 

HELENA: Tohle nijak zvlášť neřeším – v rámci doktorského studia se na FUD UJEP doktorandi skutečně zapojují do výuky, ale vždy pod vedením garanta. Třeba u předmětu Oborová technologie je to skvělá Jana Linhartová. Vnímám to spíš jako příležitost ke sdílení zkušeností a vzájemný dialog. Věk v tom podle mě není až tak podstatný – důležitá je otevřenost, respekt a to, jestli máte studentům co nabídnout. A zároveň se často něco naučím i já od nich.

I když... už mi bude 34, takže zase tak úplně generačně blízko nejsme. Jednou si v ateliéru pustili hudbu z přelomu tisíciletí – pro mě vzpomínka na tanec před televizí se ségrou, když mi bylo deset, a pro ně crazy retro. Byl to zvláštní moment – uvědomit si, že něco, co jsem sama zažila, už patří do minulosti. Ale možná právě tohle sdílení perspektiv dělá výuku zajímavou. A obecně si myslím, že ženy by měly otevřeně mluvit o svém věku. Otázka „kolik ti je“ mi nepřijde neslušná – spíš naopak. Dokud ji tak budeme vnímat, podporujeme představu, že žena má být mladá, krásná a plodná, a jakmile tuto normu nesplňuje, měla by věk skrývat. Můj věk je součástí toho, s čím přicházím.

Vaše disertační práce se věnuje porcelánovým figurkám ve střední a východní Evropě. Můžete pro člověka mimo obor přiblížit, čím je právě tento geografický kontext zajímavý?

HELENA: Můj výzkum začal s tématem, které zmiňujete - s cílem se věnovat hlavně produkci porcelánek. Rozhovory s odborníky a kurátory nejen u nás, ale i v Německu ukázaly, že pokud se nejedná o produkci porcelánek s velkým jménem jako je Míšeň, Nymphenburg či Lladró, nemají odbyt. Dnešní zákazníci chtějí unikátní věci. A paradoxně mě tak výzkum vrátil tam, odkud jsem přišla, ke studiové tvorbě. Momentálně se věnuji porcelánové plastice jako fenoménu a zároveň mě u toho hodně zajímá, jak dnešní současní autoři pracují s humorem.

Na podzim jste se zúčastnila přehlídky London Design Festival. Věnovala jste pozornost i ostatním vystavujícím? Všimla jste si například jiných autorských figurek nebo dalšího zajímavého porcelánu?

HELENA: Určitě musím zmínit Jaimeho Hayona, designéra proslaveného porcelánovými plastikami pro španělskou značku Lladró – jeho instalace byla vloni v Londýně jedním z vrcholů festivalu a byl součástí i panelu přednášek. I když teď tvoří spíše ve větších formátech, pořád z jeho děl čiší neuvěřitelná energie a hravost. Celkově musím přiznat, že London Design Festival je obří a je neuvěřitelné a možná až divácky nepříjemné, že se koná v celém městě, což při rozlehlosti Londýna znamená, že festival nikdy nemůžete projít celý. Ve srovnání s akcemi jako veletrh Collect nebo pražský Designblok to pro vystavovatele znamená, že se na expozici přijde podívat mnohem méně návštěvníků. Možná jsem neviděla všechno, co bych chtěla, ale právě Hayonovu instalaci, jsem si ujít nenechala. No a o to víc se teď teším na Designblok.

Čemu se věnujete aktuálně? Máte už rozpracovanou novou kolekci?

HELENA: Můj nový projekt, který mi momentálně nedá spát, se bude jmenuje Farma zvířat a je volně inspirovaný Orwellem. Určitě se v něm ale nesnažím novelu ilustrovat, beru ji jako výchozí bod pro zamyšlení nad konstrukcí identity a hledáním autentického hlasu. Zvířata v této kolekci jako by pochopila, že napodobování člověka není cestou k emancipaci – místo toho hledají vlastní podobu, často inspirovanou mytickými bytostmi, popkulturními symboly nebo dávno vyhynulými druhy. Každá plastika bude originál, který se sice částečně zrodí litím do stejných sádrových forem, ale zároveň bude vždy individuálně domodelován. 

Co plánujete do budoucna? Máte před sebou nějaký nový projekt?

HELENA: První part mojí nové kolekce plastik z porcelánu “Farma zvířat” bude vystaven v rámci Designbloku v sekci High Craft na Pražském hradě na začátku října a vše, co se teď v mém životě děje, je spojeno s tou kolekcí. Následně chystáme v prosinci se Zuzkou Doleželovou výstavu v Domu umění v Ústí nad Labem, ta bude ale úplně jiná, než to, co uvidíte na Designbloku.

HELENA PATELISOVÁ


Helena Patelisová pracuje převážně s porcelánem a působí společně s dalšími umělci v keramickém Ateliéru B114 na Praze 3. Svá studentská léta prožila mimo Prahu, a to na FUD UJEP, v ateliéru Design keramiky. Mezi její poslední práce patří kolekce porcelánových figurek Maskoti a nebo její kolekce váz Roots. Aktuálně pracuje na kolekci Farma zvířat, která bude vidění na pražském Designbloku. Její práci můžete sledovat na jejím instagramovém profilu nebo na jejím webu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide