PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

S porcelánem pracuje mnoho dílen i samouků. Přijde vám, s ohledem na tuto skutečnost, že je tento obor vůbec potřeba studovat na škole?

HELENA: K tomuto tématu říká Edmund de Waal, keramik a spisovatel, krásnou větu: „Když se rozhodnete pracovat s porcelánem, vstupujete do rozhovoru, který trvá už tisíc let. Vše, co se v průběhu té doby událo, se stává vaším hřištěm.“ A otázkou zůstává, jak moc chcete tenhle dialog prohlubovat. Pokud se rozhodnete pro studium keramiky na vysoké škole, tak se vám prostě zvětší hřiště, na kterém si s tím materiálem můžete hrát. To byl i důvod, proč jsem se po letech vrátila na školu – a taky to, že se mým školitelem mohl stát Antonín Tomášek, který mě před více než osmi lety naučil ve svém studiu slepit první porcelánové figury a dnes působí na FUD UJEP jako docent.

Společně s Aylin Ďurica jste během studií založily Studio Wrinkle. Jak vaše spolupráce probíhala a co vás vedlo k rozhodnutí vydat se později samostatnou cestou?

HELENA: Na začátku nás spojily podobné ambice, dlouholeté přátelství a také inspirace studii jako Studio Swine nebo Drift. Měly jsme definovaný positioning i jasnou koncepci toho, kam bychom se chtěly se Studiem Wrinkle ubírat. Jenže tahle koncepce vlastně nezahrnovala jednu zásadní věc – že se obě budeme dál vyvíjet, každá trochu jiným směrem. Aylin se později stala maminkou tří dětí a rozhodla se věnovat naplno rodině. U mě se s odstupem času ukázalo, že moje cesta je jiná, než jsem si během studia představovala. Uvědomila jsem si, že autorský design musí vycházet z nitra autora – a kompromisy se v tomhle směru prostě dělat nedají.

Kolekce váz Roots Kolekce váz Roots
Kolekce váz Roots
Foto: Aňa Jakš

Ruční tvorba jako způsob zpomalení

Keramika se vedle jógy v posledních letech stala tak trochu instagramovým slow-life trendem a keramická studia nabízející kurzy často praskají ve švech. Ve svých předchozích rozhovorech jste se kriticky vyjadřovala k masovému konzumu i k sériové produkci keramických výrobků. Jak vnímáte současnou monetizaci odpočinkových aktivit a řemeslné tvorby?

HELENA: Já si myslím, že člověk a keramika prostě patří k sobě, a že v té dnešní době mnoho z nás ztratilo povědomí o tom, jaké to je, něco vytvořit ručně a kolik času tvoření takových věcí zabere. Takže jsem velký zastánce keramických kurzů, protože nám vrací kontext k práci s materiálem, který jako společnost ztrácíme. Když člověk, který prošel kurzem, uvidí někde hrnek za 50 Kč,  je mu jasné, že ten předmět nemohl být vytvořený eticky. A třeba při kurzu zjistí i něco víc o sobě, o své trpělivosti, kreativitě, hodnotě času. A možná je to jen moje sociální bublina, ale ceny kurzů vnímám jako přímo úměrné všem proměným, protože vybavení, nájem, materiál, výpal, další poplatky jako pojištění a údržba studia jsou v dnešní době čím dál tím dražší.

Jedna figurka z vaší kolekce Maskoti představuje raketu a vyjadřuje snahu stíhat tempo dnešního světa, což se vám ale ne vždy daří. Takže je to paralela?

HELENA: Určitě, celá ta kolekce je paralela, kolekce Maskoti byla a je mým autoportrétem, má podtitul "kutilem vlastní trapnosti" a snahou bylo vytvořit určité pieroty dnešní doby. Téma nestíhání není jen mé téma, jako generace na sebe klademe čím dál větší nároky. Figurka má ukázat, jak je to absurdní. Jak si navlékáme kostým, který nám není, a vytvořil nám ho nějaký větší kutil než jsme my sami, jak to nejsme my, a tak zvláštně se v něm pohybujeme a snažíme balancovat.

Dnešní doba zkrátka klade na člověka nesplnitelné nároky...

HELENA: Dnešní doba nám otevírá tolik lákavých dveří, že je na sebe s velkou vášní klademe sami.

Plevel nebo luxusní dekorace?

Vaše poslední kolekce váz Roots vychází ze základů ikebany, kdy divákovi kromě květiny, pro kterou jsou vázy určené, pomyslně představujete i její kořeny. Jak ten nápad vznikl?

HELENA: Běžně do váz umisťujeme řezané květiny a kořeny ponecháváme v zemi, nevěnujeme jim pozornost. V této kolekci jsem chtěla krásu kořenů exponovat. Vytvořila jsem limitovanou autorskou sérii váz, kde každý produkt je maličko odlišný. Zalila jsem dvanáct kořenů pampelišky, která je sice plevel, ale zároveň její kořeny jsou poměrně impozantní, a různě je nalepila na tři typy porcelánových tělíček. Kořeny jsou vždycky nalepené unikátním způsobem a zároveň rozmývám a ručně domodelovávám i vršky váz, pokaždé jsou jinak oříznuté, je v nich velká inspirace přírodou. Říkám, že vázy jsou ségry a ne klony, každá je něčím unikátní, i když jsou si podobné.

Kořeny pampelišek jste vykopala při pletí zahrady vaší babičky?

HELENA: Ano, kdokoli, kdo kdy plel zahradu, tak ví, že pampeliška má mimořádně dlouhé a odolné kořeny a tím jsou krásné a impozantní. Navíc jsou léčivé, což jim dává určitou auru, kterou jsem se snažila přenést do své kolekce.

Estetično vs funkčnost

Vázy z kolekce Roots jsou určené primárně pro jednu květinu. Není to málo?

HELENA: Koncept vázy na jednu květinu mě hodně baví. Je takový nenásilný. Myslím, že jedna květina jako gesto náklonnosti úplně stačí. Proti kyticím ze sezónních květin z udržitelných lokálních farem ale nic nemám...

Vaše keramické výtvory jsou primárně dekorativní, jak se to slučuje s vaším postojem k udržitelnosti? Kdy převažuje „nepraktické“ estetično nad funkčností?

HELENA: Tady musím zareagovat citátem od Oscara Wilda: „Veškeré umění je zcela neužitečné.“ . Taky se nás ale dokáže dotknout na místech, kde to cokoli jiného neumí. Je pravda, že předměty vytvořené lidmi jsou novým druhem luxusu, není ale právě tento ‘luxus’ něco, co bychom si vlastně měli dovolit všichni? Věřím, že vytvářím předměty, které minimálně svou řemeslnou hodnotu neztratí a v ideálním případě budou třeba jednou předmětem, který se dědí. U každého kousku z mého portfolia si to musím takzvaně odsedět, ale veškerá energie se v něm pak objeví, a doufám, že časem i znásobí. Tím, že každý kousek domodelovávám, je výsledek vždy malinko odlišný – unikátní, a to je ve světě, kde máme okolo sebe spoustu různých kopií, nejrůznějších předmětů, vlastně velmi osvobozující. Nemám ambice zaplavit každou domácnost svou tvorbou, chci oslovit ty, kde se moje výrobky stanou jejich přirozenou součástí.

Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů
Proces vytváření odlitků pampeliškových kořenů
Foto: Aňa Jakš

Produkce užitkové keramiky je současně způsob, jak se řemeslem uživit. Touto cestou vy ale jít nechcete?

HELENA: Zatím to není úplně moje cesta, ale například kolekcí Roots se k ní přibližuju.

Říkáte, že tvorba autorské keramiky je pro vás formou komunikace. Sdělujete jejím prostřednictvím informace o sobě. Současně je podle vás výroba keramiky hodně introvertní činnost. Souvisí to nějak?

HELENA: Myslím, že to jsou i nejsou dvě věci. Keramiku opravdu vnímám jako svůj jazyk, způsob, jak komunikovat věci, které bych nevyjádřila slovy, protože na slova si nesáhnete. Keramika je introvertní činnost a s každým tím kouskem, co vytvářím, musím projít celou jeho cestu. To stojí spoustu času a já ho do těch věcí ráda dám. Svým způsobem to miluju, jenže pro nová témata musím chodit ven z ateliéru, proto je pro mě kontakt s okolním světem tak důležitý.

Keramičkou na půl úvazku

Kromě tvorby keramiky také na půl úvazku pracujete pro neziskovou platformu Znesnáze jako copywriterka a grafička a současně ještě studujete doktorát. Jak to stíháte?

HELENA: Od podzimu se věnuji už jen vlastní tvorbě a doktorátu. Práci pro Znesnáze jsem moc ráda dělala čtyři roky, což je kus života, ale bohužel den má jen 24 hodin a já se dostala do bodu, kdy jsem neustále pracovala 12 hodin denně, což bylo šílené.

Znamená to tedy, že v rámci doktorského studia na FUD UJEP v Ústí nad Labem také vyučujete? Věkem nejste příliš daleko od studentů. 

HELENA: Tohle nijak zvlášť neřeším – v rámci doktorského studia se na FUD UJEP doktorandi skutečně zapojují do výuky, ale vždy pod vedením garanta. Třeba u předmětu Oborová technologie je to skvělá Jana Linhartová. Vnímám to spíš jako příležitost ke sdílení zkušeností a vzájemný dialog. Věk v tom podle mě není až tak podstatný – důležitá je otevřenost, respekt a to, jestli máte studentům co nabídnout. A zároveň se často něco naučím i já od nich.

I když... už mi bude 34, takže zase tak úplně generačně blízko nejsme. Jednou si v ateliéru pustili hudbu z přelomu tisíciletí – pro mě vzpomínka na tanec před televizí se ségrou, když mi bylo deset, a pro ně crazy retro. Byl to zvláštní moment – uvědomit si, že něco, co jsem sama zažila, už patří do minulosti. Ale možná právě tohle sdílení perspektiv dělá výuku zajímavou. A obecně si myslím, že ženy by měly otevřeně mluvit o svém věku. Otázka „kolik ti je“ mi nepřijde neslušná – spíš naopak. Dokud ji tak budeme vnímat, podporujeme představu, že žena má být mladá, krásná a plodná, a jakmile tuto normu nesplňuje, měla by věk skrývat. Můj věk je součástí toho, s čím přicházím.

Vaše disertační práce se věnuje porcelánovým figurkám ve střední a východní Evropě. Můžete pro člověka mimo obor přiblížit, čím je právě tento geografický kontext zajímavý?

HELENA: Můj výzkum začal s tématem, které zmiňujete - s cílem se věnovat hlavně produkci porcelánek. Rozhovory s odborníky a kurátory nejen u nás, ale i v Německu ukázaly, že pokud se nejedná o produkci porcelánek s velkým jménem jako je Míšeň, Nymphenburg či Lladró, nemají odbyt. Dnešní zákazníci chtějí unikátní věci. A paradoxně mě tak výzkum vrátil tam, odkud jsem přišla, ke studiové tvorbě. Momentálně se věnuji porcelánové plastice jako fenoménu a zároveň mě u toho hodně zajímá, jak dnešní současní autoři pracují s humorem.

Na podzim jste se zúčastnila přehlídky London Design Festival. Věnovala jste pozornost i ostatním vystavujícím? Všimla jste si například jiných autorských figurek nebo dalšího zajímavého porcelánu?

HELENA: Určitě musím zmínit Jaimeho Hayona, designéra proslaveného porcelánovými plastikami pro španělskou značku Lladró – jeho instalace byla vloni v Londýně jedním z vrcholů festivalu a byl součástí i panelu přednášek. I když teď tvoří spíše ve větších formátech, pořád z jeho děl čiší neuvěřitelná energie a hravost. Celkově musím přiznat, že London Design Festival je obří a je neuvěřitelné a možná až divácky nepříjemné, že se koná v celém městě, což při rozlehlosti Londýna znamená, že festival nikdy nemůžete projít celý. Ve srovnání s akcemi jako veletrh Collect nebo pražský Designblok to pro vystavovatele znamená, že se na expozici přijde podívat mnohem méně návštěvníků. Možná jsem neviděla všechno, co bych chtěla, ale právě Hayonovu instalaci, jsem si ujít nenechala. No a o to víc se teď teším na Designblok.

Čemu se věnujete aktuálně? Máte už rozpracovanou novou kolekci?

HELENA: Můj nový projekt, který mi momentálně nedá spát, se bude jmenuje Farma zvířat a je volně inspirovaný Orwellem. Určitě se v něm ale nesnažím novelu ilustrovat, beru ji jako výchozí bod pro zamyšlení nad konstrukcí identity a hledáním autentického hlasu. Zvířata v této kolekci jako by pochopila, že napodobování člověka není cestou k emancipaci – místo toho hledají vlastní podobu, často inspirovanou mytickými bytostmi, popkulturními symboly nebo dávno vyhynulými druhy. Každá plastika bude originál, který se sice částečně zrodí litím do stejných sádrových forem, ale zároveň bude vždy individuálně domodelován. 

Co plánujete do budoucna? Máte před sebou nějaký nový projekt?

HELENA: První part mojí nové kolekce plastik z porcelánu “Farma zvířat” bude vystaven v rámci Designbloku v sekci High Craft na Pražském hradě na začátku října a vše, co se teď v mém životě děje, je spojeno s tou kolekcí. Následně chystáme v prosinci se Zuzkou Doleželovou výstavu v Domu umění v Ústí nad Labem, ta bude ale úplně jiná, než to, co uvidíte na Designbloku.

HELENA PATELISOVÁ


Helena Patelisová pracuje převážně s porcelánem a působí společně s dalšími umělci v keramickém Ateliéru B114 na Praze 3. Svá studentská léta prožila mimo Prahu, a to na FUD UJEP, v ateliéru Design keramiky. Mezi její poslední práce patří kolekce porcelánových figurek Maskoti a nebo její kolekce váz Roots. Aktuálně pracuje na kolekci Farma zvířat, která bude vidění na pražském Designbloku. Její práci můžete sledovat na jejím instagramovém profilu nebo na jejím webu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Hradec Designlove
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby?

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění