Texty generuje umělá inteligence, ale mají přesný scénář. Jednotlivým větám je přiřazen konkrétní čas, kdy se zobrazují. Dílo má podněcovat imaginaci cestujících a chodců.
„Dílo pro nádraží a jeho život je pro mne velkou radostí, protože pohyb, který se tu děje, stejně jako pohled z okna jedoucího vlaku, je mým největším inspiračním momentem,“ říká autor instalace Variace/Variety Richard Loskot.
Umělecké dílo je umístěné na zdi u výstupu ze severního podchodu nádraží směrem na Žižkov. Vzniklo díky soutěži iniciované Správou železnic, třemi miliony korun na něj přispěl program Umění pro město.
Umělecké a technické instalace se v Praze uplatnily při výstavbě pražského metra v 70. letech 20. století, kdy se umění stalo nedílnou součástí dopravní architektury. Tyto realizace dokládají, že i infrastruktura může být nositelem kultury a identity města – že technický prostor může mít svou poezii. „Mám velkou radost, že se dnes daří na tyto inspirativní tradice navazovat i v prostředí železnice. Loskotova Variace dokazuje, že umění má své místo i tam, kde se setkává pohyb, technologie a každodenní rytmus cestujících i pěších. Umělecké zásahy dokáží proměnit nádraží, podchody i okolí tratí v místa, která nejsou jen tranzitními uzly, ale také prostorem pro setkání, vnímání a sdílený zážitek,“ poznamenává Marie Foltýnová, vedoucí oddělení Umění ve veřejném prostoru GHMP.
„Variace Richarda Loskota přirozeně doplňují jednu z nejrozsáhlejších kolekcí českého umění, která během uplynulých bezmála dvou set let v prostředí železnice vznikla,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Jsem rád, že ikonický Pragotron, který provázel generace cestujících, dostává i díky umělé inteligenci nový život. Dokládá to přístup Správy železnic k péči o historické dědictví – ctíme minulost a zároveň ji tvořivě rozvíjíme.“