PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Analog Bros - rozhovor

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Jakube, studio jste založil s Vladimirem 518 a Michalem Škapou, oba jsou uznávaní umělci. Jak se s nimi spolupracuje? Nevznikají mezi vámi třecí plochy?

JAKUB: My jsme hlavně kamarádi a věděli jsme, kdo s čím do toho jde, takže vše šlo dost hladce a byla to velká zábava. Nikdo to neuměl, učili jsme se to společně. Ale Vladimír ani Michal se už aktivně na chodu dílny nepodílejí a tisky jim realizujeme my. S Vladimírem 518 jsme ale zrovna dotiskli velkoformátové grafiky k jeho výstavě, kterou připravil pro naši galerii Poster 44. Takže jsme vlastně pořád spolu. Současné složení studia tvořím já, Kristina Ambrozová a Šimon Brzobohatý.

Na svých stránkách uvádíte, že posloucháte metal. Nemá s tím Vladimir 518 jako raper problém?

JAKUB: Normální lidi poslouchají metal. Hip hop se poslouchá jenom, když se nemůže poslouchat metal. Ani Vladimir 518 neposlouchá hip hop, ale poslouchá metal.

Výtvarník Štěpán Adámek už s vámi taky nepracuje. Proč? Neposlouchal metal?

JAKUB: Poslouchal, a má na něj velice dobrý vkus. Vlastně ani nevím, proč tehdy odešel. Ale odešel a najednou jsme spolu se Štěpánem začali tisknout nejlepší věci. To se tak prostě stane. Ale všichni jsme pořád Analog bros…

Provoz umělecké tiskárny

Proč jste si založili dílnu zaměřenou jen na umělecký sítotisk? Chtěli jste ho už od počátku dělat jinak?

JAKUB: Prvotním impulzem byly debaty o tisku s Vladimírem 518 a chuť tisknout a pracovat se sítotiskem. Je svobodnější než digitální pigmentový giclée tisk, kterému jsme se v té době už věnovali. Baví nás ta těžkost řemesla, zdlouhavá cesta procesu a nejistota výsledku. Oba jsme také hodně jezdili do Berlína a sledovali místní uměleckou scénu, kde podobné spolky umělců sdružených kolem tiskových dílen vznikaly, produkovaly skvělé věci a dělaly k tomu cool vernisáže. A tak jsme založili Analog bros. Do teď celý náš proces, tiskárny i galerie, z tohoto principu čerpají.

Jak se vám podařilo navázat spolupráci s tolika výraznými umělci zabývajícími se vizuální tvorbou?

JAKUB: Na začátku jsme nikoho nezajímali. Reklama placená a tištěná v tomto specifickém oboru moc nefunguje. Takže jsme prostě tiskli jeden lepší tisk za druhým a čekali, až se o tom začne mluvit. Navíc máme docela hezké studio, děláme skvělé kafe po italsku a neříkáme, že něco nejde - a to se ukázalo jako dobrá cesta.

Tiskárna se nachází v Oldřichově ulici v pražských Nuslích, společně s galerií Poster 44 Tiskárna se nachází v Oldřichově ulici v pražských Nuslích, společně s galerií Poster 44
Tiskárna se nachází v Oldřichově ulici v pražských Nuslích, společně s galerií Poster 44

Jak jste přestáli období covidu a následné krize včetně růstu cen papíru a jiných nákladů?

JAKUB: Za covidu byl o naše služby naštěstí zájem. Lidé měli čas na vlastní tvorbu, chtěli to mít doma hezké a měli peníze. Dalo se to vyřešit na dálku. Následná krize byla o něco horší a její dopady jsou stále značné. Ale jedno anglické přísloví říká, že každý černý mrak má stříbrné obrysy.

Je náročné uživit se uměleckou tiskařinou?

JAKUB: Snadné to není, obzvlášť když se úzce profilujete. Ale je to hezké, a kdo nebojuje, nejí. Celý náš bussiness ale stojí na pěti nohách. Kromě sítotisku máme studio giclée tisku, kde i rámujeme. Kristina je výborná grafická designérka a Šimon má skvěle nakročeno do typografického světa. A dohromady spolu ještě provozujeme galerii Poster 44, kde prodáváme tisky a umění současných umělců, kteří s námi tisknou. Všechno to spolu hezky souvisí.

S kým se vám pracuje nejlíp?

JAKUB: Nejlíp se mi pracuje s Kristinou a Šimonem, jsme tým. Každý jsme úplně jiný, to je super. Ostatně s Kristinou žiju a tak s ní pracuju pořád a u toho se bavíme o práci a o jídle. No a z klientů, tak tam je to podobná idyla, máme štěstí na lidi, kteří k nám chodí, takže se těšíme na všechny. Mnozí z nich jsou naši kamarádi a známí. V posledních dnech u nás byl Jaromír 99, David Böhm s Jirkou Frantou, Vladimir 518, Antonín Kratochvíl, Krištof Kintera nebo Jaroslav Pecka.

Od undergroundu po velké instituce

Mohou za vámi do studia přijít lidé z ulice s nápadem na tisk, který by chtěli zrealizovat?

JAKUB: Jasně. Třeba Matyáš Chochola si přišel půjčit prodlužovačku a pak jsme spolu vytiskli, tiskově nejkomplikovanější a zároveň nejšílenější edici sítotisků. Ani jeden nebyl stejný.

Jak probíhá váš pracovní den ve studiu?

JAKUB: Začínáme fantastickou snídaní co Kristina připraví a pokračujeme podle plánů v diářích. Na maily odpovídám většinou jen v pondělí, pak už je jen čtu… lidi si rádi píšou a to zdržuje. Někdy nám dny úplně nestačí a tak pracujeme společně, o sobotách i nedělích. A jindy jsou dny kdy se prakticky nevidíme.

Obecně to u nás vypadá takto. Já tisknu, jednám za studio a galerii, Kristina dělá grafický design a jedná za galerii, do toho tiskne, oba někdy rámujeme, rámuje i Šimon, ale hlavně taky tiskne a když jsme mimo, tak jedná za studio i galerii. Jsme tým.

Spolupracujete s klienty od etablovaných umělců, jako je Jan Saudek, až po velké instituce typu Galerie Rudolfinum. Jak se takové spolupráce liší – ať už generačně, nebo v přístupu k práci? Liší se například komunikace, zadání, očekávání?

JAKUB: Ke každému máme individuální přístup, s institucemi jednáme formálněji a trvá to déle, protože tam má stále někdo dovolenou. S umělci pak podle potřeby a situace, ti ale většinou odpovídají hned i z dovolené. S každým je to ale jiné, každý vidí barvu jinak a každý má k tomu jiný přístup a různé očekávání. Někdo je nadšený z celého procesu a chce do něj zasahovat a někdo si jen počká na výsledek. Nebo už sítotisk znají, využívají ho stále a někdo ho použije jen jako jednu vrstvu svých děl. No a třeba pan Saudek, ten předtím sítotiskem netiskl, takže jsme se museli zaměřit na jeho představy.

Zakázka pro Galerii Rudolfinum Zakázka pro Galerii Rudolfinum
Zakázka pro Galerii Rudolfinum

Jaká spolupráce pro vás byla v poslední době nejzajímavější – a čím konkrétně vás obohatila?

JAKUB: Poslední byla výstava Vladimíra 518 – Paradise Lost, kterou připravil pro naši galerii Poster 44. Šlo o 10 velkoformátových sítotiskových grafik, které ještě následně rozkreslil tuší. Projekt, který se plánoval rok, jsme spolu za 10 dnů vytiskli, zarámovali a vystavili. Vše probíhalo neuvěřitelně hladce. Na památku jsme si všichni nechali ten název vytetovat. Stejně nezmizí vzpomínka na projekt s fotografem Janem Saudkem – The story of my life, na kterém jsme dělali poslední dva roky. Byl to nejdelší a největší projekt, který s ohledem na autorův věk musel počítat se všemi možnými variantami vývoje a přizpůsobovat se jim. Takže to bylo napínavé do posledního dne. Přes 7000 grafik. Dost jsme kvůli tomu museli omezit ostatní produkci. Ale stálo to za to.

Nejnovějším členem studia je Šimon Brzobohatý, student typografie na UMPRUM. Dáváte často prostor mladým lidem? A jak přistupujete k předávání svého know-how dál?

JAKUB: Dáváme, ale mají problém obstát, není to pro každého, musí to fakt chtít dělat. Šimon je u nás 8 let a obstál! Mohl si vybrat, co bude dělat, a vybral si sítotisk. Má už na starosti velkou část tiskové produkce. Obrovským dílem se podílel i na projektu s Janem Saudkem. Stále se ale učíme i od sebe a know how si tak navzájem předáváme.

Sítotisk v digitální době

Uměleckému sítotisku se dnes věnuje jen málo pražských studií – kromě vás například fatcat press. Jak vnímáte budoucnost této techniky? Myslíte, že si právě díky své syrovosti udrží místo vedle precizního digitálního tisku?

JAKUB: Je to stejné jako třeba vydávat kazety. Je to náročné, zdlouhavé a ocení to jen pár lidí. Ale jsou lidé, co stále sbírají kazety, a stejně tak jsou lidé, co chtějí ruční sítotisk. Pro jistotu děláme i precizní digitální tisk a máme galerii. Takže my mu místo budeme dál držet.

Jaká je finanční stránka sítotisku? Předpokládám, že se musíte vypořádat nejen s náklady na materiál, ale i s chybovostí, která k ručnímu procesu patří.

JAKUB: Sítotisk stojí na podstatě levné kopie. Čím víc se vytiskne, tím levnější to je. Proto se vyplatí tímto druhem tisku tisknout série a chyba se nedá odhalit dřív než se stane, takže přesně tak… Chybovost a naše ruční práce k tomu patří. My se navíc orientujeme především na umělecké tisky a pro každý projekt vybíráme konkrétní papíry, mícháme přesné odstíny barev a v limitovaných edicích se z toho tak stává unikátnější věc, která má svou cenu. Zároveň se ale snažíme být velice přístupní i studentům například, nebo různým dobrým projektům.

Reflektujete při své práci také ekologický aspekt sítotisku? Dá se tato technika provozovat udržitelněji?

JAKUB: Tak reflektovali jsme ho už od začátku, když jsme se rozhodli pro vodou ředitelný sítotisk místo tehdy běžné acetonové varianty. Používáme také materiály od firem, které se chovají fér k přírodě a lidem. I za vyšší cenu. Nejde nám o to být levný, ale musí to dávat smysl. No a taky třeba recyklujeme všechny plastové kelímky od jogurtů a nápojů naší spotřeby a nosíme je do dílny na míchání barev. I málo je hodně.

Stává se vám, že kvůli rozdílným hodnotám nebo příliš vyhraněnému zadání zakázku odmítnete? Přeci jen, grafika i ilustrace mohou být často silně názorové či politicky zabarvené.

JAKUB: My nejsme moc vidět, o nás se spíš povídá a to vyfiltruje mnoho, takže máme štěstí, že děláme jen hezké věci. Ale klidně řeknu, že něco nebudu dělat. Odmítl jsem zakázku pro jednu kožešinovou značku, protože jsem vegetarián. Ale jinak jsme dost názorově otevřeni, takže se to skoro neděje, samozřejmě pro nácky a komunisty netiskneme!

Jaké další kroky se studiem plánujete? Je ještě něco, čeho byste chtěli s Analog Bros dosáhnout?

JAKUB: Zrekonstruovat ho… a taky chci, aby u nás tiskli všichni umělci nebo umělkyně, kteří nás baví.


ANALOG BROS

Analog Bros je tiskové a grafické studio sídlící v pražských Nuslích. Od roku 2012, kdy bylo založeno třemi přáteli Jakubem Stýblem, Vladimirem 518 a Michalem Škapou se věnuje giclée tisku a sítotisku. Dnes studio z původní trojice provozuje už jen Jakub, společně s Kristinou Ambrozovou a Šimonem Brzobohatým. Kromě ateliéru spadá má Analog Bros také svou vlastní prodejní galerii Poster 44, kde najdete díla současných umělců spolupracujících se studiem. Studio i galerii můžete sledovat na instagramových profilech @analogbros a @poster44.cz.

Rubriky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Sutnarka - sympoziu Boundaries

Nejnovější články

Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGPe, Zdroj: online.umprum.cz, Foto: Apolena Typltová | Portrét Helena Huber-Doudová, Foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura