PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Na podzim minulého roku (19. - 27. 10. 2024) jsme měli možnost navštívit výstavu Alterace, doprovodnou výstavu ke stejnojmenné konferenci, která se uskutečnila v Technologickém centru UMPRUM v Mikulandské ulici v Praze. Výstava se soustředila na udržitelné přístupy k navrhování a tvorbě a mezioborovou spolupráci a byla nápadná svou specifickou výstavní architekturou. Tu navrhlo duo Ruina Office (Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková).

Materiály byly převzaty ze školního skladu a zavěšení se ukázalo jako ekonomicky i technicky nejefektivnější řešení. „Výstavy na UMPRUM se většinou realizují s velmi omezeným rozpočtem, který zpravidla nepřesahuje nižší desítky tisíc korun, […] Rády pracujeme s jedním dominantním principem, který určuje jak vizuální, tak konstrukční podobu celé instalace a je dále podpořen nasvícením,“ vysvětlují autorky. „U výstavy Alterace se tímto charakteristickým principem stalo zavěšení výstavních desek pomocí barevně výrazných stěhovacích popruhů.“

O několik měsíců později, v únoru 2025, byla Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie otevřena ještě jedna výstava s podobně pojatým instalačním řešením a ti, kteří navštívili výstavy obě, si výrazné vizuální podobnosti nemohli nevšimnout. Výstava Vzhůru! (21. 2. 2025 – 25. 1. 2026) mapuje 15 let tvorby oblíbeného českého designéra Jana Plecháče a dřevěné bedny zavěšené na oranžových popruzích mohou některým z nás připadat velmi povědomé. Autorem výstavní architektury je v tomto případě samotné Studio Jan Plecháč

„Na výstavu v Moravské galerii v Brně nás upozornilo několik sledujících prostřednictvím příspěvků na Instagramu. Podobnost s naší instalací nám zpočátku připadala až úsměvná. Rozhodně netvrdíme, že Plecháč nemohl přijít s podobným nápadem nezávisle na nás. To, že se však rozhodl nezměnit na své instalaci vůbec nic, vnímáme jako projev pohodlnosti.“ uvádějí k situaci architektky z Ruina Office.

Výstava Alterace v Technologickém centru UMPRUM Výstava Alterace v Technologickém centru UMPRUM
Výstava Alterace v Technologickém centru UMPRUM
Foto: Dominik Bokr

Jak ale k takovému případu podobnosti přistupovat? První výstava byla po devíti dnech zase odinstalována a ta druhá s ní zdánlivě nemá nic společného. Výstavní architektura a autorské právo také nejsou pojmy, které bychom často slyšeli v jedné větě a povědomí o této problematice je malé. Pojďme proto tuto podobnost využít jako odrazový můstek k širší diskuzi o etice ve výstavní praxi, a v mediálním prostoru tak otevřít téma, jak se nápady v architektuře a designu rodí, vědomě či nevědomě opakují a jak se k tomu stavět z pohledu přisuzování autorství.

Jak se podobné případy řeší ve světě a jak o nich mluvit bez toho abychom zacházeli k předčasným závěrům nebo kopírovali předem stanovené mocenské nerovnosti? Jsou mladí nebo méně známí autoři zranitelnější? A jakou roli hraje dokumentace, viditelnost a sociální sítě? K dodání odborné autorskoprávní roviny jsem ke spolupráci na článku přizvala dva experty na autorské právo. Právníka Olivera Stříbrného, který letos společně s Františkem Vyskočilem napsal publikaci Autorské právo ve výtvarném umění (2025) a expertku na tuto oblast, doktorku práv Pavlu Voříškovou, advokátku se specializací na autorské právo a autorku publikace Autorské právo v architektuře (2018).

Oba autorské týmy jsem poprosila o komentář ke svým výstavám, Studio Jan Plecháč bohužel na mé pozvání nereagovalo. Článek se striktně vyhýbá jakémukoliv vynášení soudů o tom, zda došlo mezi autory obou instalací k záměrnému převzetí nápadu.

INSPIRACE JE PŘIROZENÝ PROCES

Podobné situace vyvolávají otázku, jak odlišit inspiraci od porušení. V případě autorského projektu výstavní architektury jde o efemérní instalaci, dílo po skončení výstavy zanikne a přežívá už jen na fotografiích. Navíc není tak jednoznačné, zda jde o autorsky jedinečné dílo a jistá míra inspirace okolním světem a jinými umělci je dle Pavly Voříškové běžná a nedochází k porušení autorských práv: „Za důležité považuji zmínit, že každý umělec je obklopen řadou vizuálních vjemů, které konzumuje i nevědomě a hledá inspiraci nejen v přírodě, kultuře a historii, ale také u děl ostatních umělců.

„Volně jsme se inspirovaly výstavou José Dávily v Koenig Gallery v Berlíně. Jeho sochy využívající stěhovací popruhy na mě tehdy silně zapůsobily.“ připomíná v této souvislosti vlastní inspirační zdroje Magdalena Uhlířová.

Jose Dávila, The Moment Of Suspension, König Galerie Berlin, 26. 10. 2019 - 09. 02. 2020 Jose Dávila, The Moment Of Suspension, König Galerie Berlin, 26. 10. 2019 - 09. 02. 2020
Jose Dávila, The Moment Of Suspension, König Galerie Berlin, 26. 10. 2019 - 09. 02. 2020
FOTO: Roman März

Nápady tak často vznikají z různých podnětů a jejich transformace do výstavní praxe je součástí běžného procesu tvorby. Kdy je ale výstava i autorským dílem?„Co se týče samotné autorskoprávní ochrany výstav, mohou být tyto chráněny jako tzv. dílo souborné, tedy soubor autorských děl nebo jiných prvků, který svým způsobem výběru nebo uspořádáním představuje jedinečný výsledek tvůrčí činnosti daného autora.“ popisuje problematiku autorského díla u výstav Oliver Stříbrný. Ne každá výstava proto vůbec bude chráněná autorským právem, například pokud jde o běžně se opakující motiv ve výstavnictví. Asi se všichni shodneme na tom, že technika zavěšení obrazů za hřebíky na bílou zeď by se za autorské dílo dala považovat jen stěží. Kurátorský výběr daných obrazů by ale naopak autorským dílem být mohl.

JDE VŠAK O BĚŽNÝ MOTIV?

Dvě zmíněné výstavy spolu nemají ani ve vystavovaných dílech ani v koncepci nic společného. Na první pohled je však spojuje závěsný systém nesoucí díla. Po důkladné rešerši se mi podařilo najít jen jednu proběhlou výstavu, která využívá podobného systému výrazně barevných průmyslových popruhů, byť bez dřevěných beden, a to 7 let starou pop-up výstavu Birkenstock x Barneys, 2018 New York.

Výstava Birkenstock x Barneys, 2018 New York Výstava Birkenstock x Barneys, 2018 New York
Výstava Birkenstock x Barneys, 2018 New York
FOTO: ©BFA

Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie, kde je aktuálně k vidění výstava Vzhůru!, využívá různých závěsných systémů v prostoru světlíku pravidelně. Například nedávná výstava Out of the Blue (01. 01. 2024 – 26. 01. 2025) Terezie Lexové a Štěpána Smetany nebo předešlá výstava Lightness (26. 11. 2021 – 29. 01. 2023) Lucie Koldové také spočívají v zavěšení vystavovaných předmětů ze stropu světlíku. Přístup k výstavní architektuře se v obou případech však od právě probíhající výstavy výrazně lišil a vystavované předměty byly do prostoru zavěšeny bez podpůrných konstrukcí nebo výrazných autorských prvků.

Motiv se proto nejspíše nedá považovat za běžný v praxi architektury výstav, a ani za charakteristický styl jedné z galerií či jednoho z autorů. „Důležitá je míra inspirace, přičemž hranice mezi pouhou inspirací v autorskoprávně nechráněné myšlence díla jiného autora a porušením autorských práv může být někdy v praxi velmi křehká.“ dodává Pavla Voříšková. Zdůrazňuje také, že asociace s jiným výstavním dílem založená na inspiraci v pouhém nápadu nezakládá porušení autorských práv, ale při splnění určitých podmínek by mohla vést k posouzení jako nekalosoutěžní jednání. Naopak však, „Pokud někdo ve svém výstavním díle převezme autorskoprávně jedinečné prvky původního (originálního) výstavního díla, nebo dokonce zajímavé uspořádání a kombinaci slabých prvků, lze hovořit o porušení autorských práv.“

Autorské dílo není ve většině států světa potřeba registrovat. „Tak je tomu i v České republice, kdy autorské právo k (i efemérnímu) dílu vzniká v okamžiku, kdy je dílo vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě, přičemž autorem takového díla může být pouze člověk.“ Z výkladu Pavly Voříškové vyplývá, že pokud byla u výstavy Alterace splněna podmínka autorské jedinečnosti, vzniklo jak výstavní autorské dílo, tak v souběhu způsobem výběru a uspořádáním souborné dílo, již v okamžiku instalace nosných konstrukcí. S jeho vznikem jsou neoddělitelně spojena i autorská práva a tím pádem i možnost jejich porušení v případě přílišné podobnosti později realizovaného díla.

Výstava Vzhůru! v v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie Výstava Vzhůru! v v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie
Výstava Vzhůru! v v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie

JAK O TAKOVÉ SITUACI MLUVIT?

V současnosti se na českém poli výtvarného umění řeší kauza mezi Galerií hlavního města Prahy a Slovenskou národní galerií ohledně výstavy děl fotografa Bruce Webera, ta však ještě zdaleka není dořešena a případ se zdá být spíše výjimkou. Příklady dobré praxe nejsou příliš dostupné a preventivní mechanismy, které mohou předejít sporům nebo je konstruktivně vyřešit, tím pádem nejsou nastavené. „Ani při pečlivém hledání jsem v Německu, v USA a Velké Británii nedohledala žádné soudní rozhodnutí, nebo článek, který by se tím zabýval,“ potvrzuje mou domněnku Pavla Voříšková.

Po konzultaci s Michalem Adamovským z platformy Fair Art jsem se dozvěděla, že se takové případy v ČR v podstatě nevyskytují a ani odborníci proto nemají praxi v jejich řešení. Na doporučení Fair Art jsem se obrátila také na právníka Olivera Stříbrného, který k tomu dodává: „Důvodem je skutečnost, že se zatím neobjevil natolik velký případ, že by se touto otázkou musely soudy zabývat podrobněji. Lze předpokládat, že se většina sporů ohledně autorských práv k výstavám vyřeší mimosoudně, tedy dohodou. Tím pádem se takové spory mnohdy nedostanou ani do veřejného prostoru a je tak složité je dohledat,“.

Studio Ruina Office se rozhodlo na podobnost obou výstav upozornit skrze svůj instagramový profil, kde přímo označilo instituci a umělce druhé výstavy. „Vzhledem k tomu, jak výrazně se koncepty podobaly, jsme nejprve uvažovaly, že mohlo jít o náhodu – dvě podobné výstavy vzniklé krátce po sobě.“ popisují své pocity architektky. „Jan Plecháč nám následně odpověděl do zpráv, že na naší výstavě byl, ale že jeho projekt byl v té době už konceptuálně hotový (a ve výrobě). Toto vysvětlení na nás působilo spíše jako zpochybňování reality – podle našich zkušeností totiž nebylo čtyři měsíce před otevřením výstavy nemožné s konceptem ještě pracovat.“

Řešení podobných situací prostřednictvím sociálních sítí a nestrukturované veřejné debaty má však dle Pavly Voříškové svá rizika a hrají v těchto situacích dvojí roli. Na jedné straně umožňují upozornit na problém a zvýšit povědomí o ochraně autorských práv. Na straně druhé přinášejí riziko jednostranných výkladů a rychlé polarizace veřejného mínění. „Sociální sítě hrají v poslední době významnou roli a mohou ovlivnit přímo i nepřímo velké množství osob nijak do věci zainteresovaných, přičemž prezentovaný názor je vždy jednostranný (a třeba nesprávný).“

Touto cestou navíc často vyplynou na povrch mocenské asymetrie a debata se podle nich má tendenci zkreslit. V případě těchto dvou výstav jde o velice známou osobnost českého designu pod záštitou silné instituce Moravské galerie a o proti ní stojící studentskou výstavu v rukou architektonického studia složeného ze dvou nedávných absolventek. „Mladší nebo méně známí autoři mohou být zranitelnější, protože nemají zatím vybudovanou takovou základnu podporovatelů, byť autorský zákon platí pro všechny stejně.“ upozorňuje Voříšková. „Počáteční reakci vystřídalo překvapení nad tím, jak si někdo může dovolit, tak výrazně nadhodnotit své postavení, a kolik lidí nás na skutečnost upozorňovalo. Povýšeně pak působí i skutečnost, že identický princip zopakoval jen pár měsíců po nás – zřejmě s přesvědčením, že školní výstava brzy upadne v zapomnění.“ zdůrazňují svou frustraci autorky výstavní architektury Alterace.

Ke svým pokusům o komunikaci situace s protější stranou autorky první z výstav dodávají: „Výstava navíc otevírala ve chvíli, kdy byla v Pražákově paláci vystavena Cena Jindřicha Chalupeckého 2024, jejíž výstavní architekturu jsme dělaly právě my. I z tohoto důvodu nám přišlo jako mainsplainigové gesto, když nám v instagramové komunikaci Plecháč vysvětloval, proč změny konceptu nejsou možné, a že „příprava výstavy vznikala téměř třičtvrtě roku, tak to s většími institucemi bývá”.

EXISTUJE IDEÁLNÍ ŘEŠENÍ?

„Za vhodný bychom považovaly i postup, že se nám třeba sám [Jan Plecháč] ozve a o výstavě s velmi podobným instalačním řešení nás bude informovat čistě jako gesto kolegiality. Někdy se zkrátka stane, že vás napadne něco, co už někdy někoho napadlo – postup není to ignorovat, ale pracovat s tím,“ shrnují svůj pohled Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková.

Případ výstav Alterace a Vzhůru! otevírá širší diskusi o autorství a etice ve výstavní praxi. Nejde jen o konkrétní podobnost dvou výstav, ale o vzorce a tudíž systémové otázky: jak v českém uměleckém prostředí předcházet sporům, jaké preventivní mechanismy mohou fungovat a jak nastavit profesionální standardy férovosti. Jak k tématu inspirace cizími nápady podotýká Ruina Office: „Snažíme se být obezřetné, abychom si z příkladů nepřebíraly příliš, ale spíše z nich vytvářely nové souvislosti. Věříme, že právě syntézou toho, co jsme viděly a zažily, vzniká originální dílo.“

Debata, která se kolem těchto dvou výstav otevřela, ukazuje, že otázka autorství ve výstavní architektuře není okrajovým tématem. Naopak může být důležitou ukázkou toho, jak naše kulturní prostředí chápe férovost a profesní odpovědnost. Nejde o hledání viníka, ale o hledání cest, jak s podobnostmi zacházet citlivě a otevřeně – a jak zajistit, aby diskuse o nich přispěla k větší transparentnosti a respektu mezi tvůrci.

„V případě brněnské výstavy podle nás autor nevyvážil míru inspirace a vlastního vkladu – výsledkem bylo dílo, které působilo jako příliš doslovné převzetí. Co nás mrzí, je menší mediální ohlas naší výstavy ve srovnání s pozdější realizací, která získala veškerou pozornost. To je však okolnost, s níž se musíme vnitřně vyrovnat a jsme rády, že Designnews.cz se rozhodly na tento (a v budoucnosti) i obdobné případy upozornit.“ uzavírají debatu Ruina Office.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
GVUO
Ikea

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Architektura hotelu citlivě spojuje moderní design s horským prostředím. Jednoduché linie a dřevěné obložení fasády přirozeně splývají s krajinou zasněžených Alp
Číst článek
06. 11. 2025
Petr Šlejmar
Doba čtení 3 min

Kam se vydat za sněhem, abyste lyžování mohli spojit i s dalšími zážitky - od architektury přes design po dokonalé menu a relax v kultivovaném prostředí?

Zasněte se a představte si ráno, kdy se rozhlédnete z okna, pod vámi se třpytí sníh a nad vámi se rozprostírá panorama hor, lanovky se právě rozjíždějí a vy víte, že vás čeká den plný radostí.

Interiér & architektura Design guide
Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide