PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Kláro, kde a jak vy sama bydlíte?

KLÁRA: Bydlím na začátku Strašnic ve zrekonstruovaném činžáku. Každé víkendové ráno snídám a hledím na Smackův balkon. Aspoň to mi tvrdí kamarád. Byt prošel rekonstrukcí ještě v době, kdy tu bydlel majitel a zařizovala ho architektka. Interiér pracuje s prvky bílých a šedých odstínů, s dřevěnými nelakovanými parketami. Kuchyň doplnila nerezovými pláty nad linkou a na zdech visí grafika slovenského výtvarníka. Podle definice nežiji ve spolubydlení. Bydlím se svou sestrou a to už je příbuzenský vztah, který se stejně jako vztah partnerský do klasifikace spolubydlení nepočítá.

Ukázka z knihy Spolubydlení Ukázka z knihy Spolubydlení
Ukázka z knihy Spolubydlení

Ptám se samozřejmě proto, že jste podepsaná pod knihou Spolubydlení, která řeší právě různé aspekty sdíleného bydlení, pozitivní i negativní. Proč jste se pustila do podobného projektu?

KLÁRA: V době, kdy jsem měla začít pracovat na diplomové práci, nám bývalý bytný ohlásil, že nám smlouvu neprodlouží, protože se stěhuje za svými dětmi do Anglie a byt prodává. Taky se to trochu nabízelo situačně. Byla jsem studentka a drtivá většina studentů, pokud nejsou z Prahy, bydlí ve spolubydlení. Málokdo sám utáhne celý nájem. Přišlo mi to zajímavé i ze sociologického hlediska. Třeba v Holandsku jsou bytové komplexy, kde, abyste si mohli byt pronajmout, musíte se se zástupci komplexu sejít a absolvovat s nimi pohovor, jinak si byt pronajmout nemůžete. Zajímalo mě, jestli i v Česku jsou podobné praxe časté, a co je například pravdy na tom, že jsou důchodci nejohroženější skupinou. V médiích bývá bydlení často skloňované téma a vlastně málokdo si kdy udělal rešerši, jaké byly metody výzkumu, pokud nějaké výzkumy byly. Odkud média čerpala informace? Jednalo se o legitimní průzkum? Jaká byla metodika? Přirovnala bych to k článku Petra Kužela z roku 2022, kdy si vzal na paškál rozdíl mezi odměňováním mužů a žen. Poslední verze byla vložena do Sociologického časopisu letos v lednu. Problematizuje metodiku, která bývá používána na výpočty rozdílu odměňování, analyzuje faktory a polemizuje nad nedostatky těchto průzkumů. Jak říká Nietzsche: „Staň se tím, kým jsi“ a já rozhodně nejsem sociolog. To, co jsem jako designérka v rámci diplomky prozkoumala, je jen zlomkem toho, co by obnášel skutečný výzkum – navíc zdaleka nemám takové znalosti jako Petr Kužel.

Klára v rozhovoru zmiňuje, že si dnes málokterý student může dovolit byt sám pro sebe, proto se studenti uchylují ke spolubydlení. Je totiž ekonomicky nejvýhodnější. Klára v rozhovoru zmiňuje, že si dnes málokterý student může dovolit byt sám pro sebe, proto se studenti uchylují ke spolubydlení. Je totiž ekonomicky nejvýhodnější.
Klára v rozhovoru zmiňuje, že si dnes málokterý student může dovolit byt sám pro sebe, proto se studenti uchylují ke spolubydlení. Je totiž ekonomicky nejvýhodnější.

DOSTUPNOST BYDLENÍ SE STÁLE ZHORŠUJE

Řešíte vy sama s přáteli toto téma často? Situace s bydlením je bezpochyby čím dál těžší, je to pro vás a vaše okolí zdroj frustrace? Nejistoty? Nebo máte víru, že to vždy "nějak dopadne"?

KLÁRA: Bydlení řešíme pravidelně a intenzivně v relativně širokém spektru lidí i sociálních tříd. Od studentů na kraji Nuslí až po velkopanstvo na Vinohradech. Memečka s přirovnáním ceny za metr čtvereční ve Vídni a v Praze koluje sítěmi jako nezastavitelná lavina a v lidech vyvolává kombinaci smíchu a frustrace. I když letos asi ne tolik jako zvýšení daní pro první paušální pásmo. 

Co pociťuji, tak panuje spíše skepse než víra v lepší zítřky. Ze západu k nám pomalu teče ryzí tvrdý kapitalismus, který k nám v plné míře zatím nedošel, většinou máme pár let zpoždění, i když se díky globalizaci tyto časové rozdíly také zmenšují. Lidé se budou muset daleko více otáčet, aby si udrželi standard, na který jsou zvyklí. Pomalu přestává být možné si z průměrného platu pořídit vlastní bydlení nejen v Praze. Když jsem se o investicích do bydlení před dvěma lety bavila s Martinem Luxem, vedoucím oddělení Socioekonomie bydlení v Sociologickém ústavu na Akademii věd, tvrdil mi, že i když se u nás bydlení bere jak hlavní investice, tak se situace může změnit a stejně jako je investice do vlastnění bytů lukrativní, tak se díky krizi může otočit a být spíše na obtíž. Historie sice ukazuje, že je tato změna možná, nicméně po každé krizi, kdy ceny bytů možná o něco klesnou, zase po dvou třech letech vyrostou nahoru, ale přesná čísla na to neznám. 

Mezi mladší generací panuje skepse a strach, že bytová situace nebude lepší. Mezi mladší generací panuje skepse a strach, že bytová situace nebude lepší.
Mezi mladší generací panuje skepse a strach, že bytová situace nebude lepší.

Kniha není působivá jen autentickým zpracováním, ale začleněním odborných stanovisek sociologa, se kterým jste vedla rozhovor. Co jste se z rozhovorů dozvěděla nejzajímavějšího?

KLÁRA: Zajímavé je porovnání momentu, kdy rozhovor probíhal s aktuální situací, kam jsme se od té doby posunuli, co se za ty dva roky reálně stalo. Hned na začátku Lux zmiňuje, že dokud lidé kupují dovolené a hospody jsou plné, tak to reálná krize není, a že skutečná krize byla v roce 2008, kdy vzrostla nezaměstnanost, lidé se začali bát a šetřit. Nezaměstnanost je stále relativně nízká, i když se v posledních měsících o něco málo zvýšila. Nicméně vlivem inflace reálná mzda klesla. Problém není najít si práci, ale najít dobře placenou práci. A i když se lidé začínají bát, nemám z toho zatím takový pocit jako před dvanácti lety. Zpět k vaší otázce – těch podnětů bylo hodně, ale nejvíc mě zasáhlo, jak zásadní roli v přístupu k bydlení hraje rodina – jak moc pomoci od rodičů (nebo její absence) ovlivňuje to, kde a jak člověk bydlí. A také to, jak hluboce zakořeněné jsou představy o tom, co je ‘důstojné bydlení a o byznysu s chudobou. Rozhovor s Martinem Luxem mi pomohl dát řadě věcí pojmenování a širší kontext.

Některé fotografie v publikaci odhalují zajímavé interiérová řešení vlastníků bytů, která spíše poukazují na doby minulé. Některé fotografie v publikaci odhalují zajímavé interiérová řešení vlastníků bytů, která spíše poukazují na doby minulé.
Některé fotografie v publikaci odhalují zajímavé interiérová řešení vlastníků bytů, která spíše poukazují na doby minulé.

Fotografie použité v knize jsou pořízené v reálných domech a bytech, kde jste hledala vhodné lidi?  A odmítl vás někdo?

KLÁRA: Nejjednodušší je začínat u vlastních přátel. Ti vás málokdy pošlou někam. Nebo pošlou, ale nakonec souhlasí. Problém byl se strachem a nejistotou. Nejsem známá jako třeba Kateřina Šedá, a proto výchozí pozice pro sociální experiment nebyla ideální. Nechal by mě u sebe doma fotit někdo cizí? Možná, ale přiznám se, že mi v tom tehdy bránilo nízké sebevědomí a strach z odmítnutí. Zpětně mi to přijde úsměvné, ale jestli vás něco škola nenaučí, tak absolvovat situace, které jsou vám nepohodlné a zvládnout je. To mě naučila až praxe designéra. O to víc fotografie odráží studentskou realitu. Alespoň tím mohu nedostatek rozmanitosti subjektů zakrýt. V poslední fázi, kdy mi docházel čas, jsem poprosila i své přátele a spolužáky ze školy, aby přispěli svými fotografiemi, a jsem jim za to vděčná.

„Nezaměstnanost je stále relativně nízká, i když se v posledních měsících o něco málo zvýšila. Nicméně vlivem inflace reálná mzda klesla. Problém není najít si práci, ale najít dobře placenou práci,“ vzpomíná Klára na rozhovor se sociologem Martinem Luxem „Nezaměstnanost je stále relativně nízká, i když se v posledních měsících o něco málo zvýšila. Nicméně vlivem inflace reálná mzda klesla. Problém není najít si práci, ale najít dobře placenou práci,“ vzpomíná Klára na rozhovor se sociologem Martinem Luxem
„Nezaměstnanost je stále relativně nízká, i když se v posledních měsících o něco málo zvýšila. Nicméně vlivem inflace reálná mzda klesla. Problém není najít si práci, ale najít dobře placenou práci,“ vzpomíná Klára na rozhovor se sociologem Martinem Luxem

Vy jste nechtěla fenomén spolubydlení nazírat jen z jedné strany, ale naopak ukázat jeho pozitiva i negativa. Co pro vás momentálně převládá?

KLÁRA: Výhody a nevýhody spolubydlení? Ze statistik vyplývá, že by většina mladých lidí stále nejraději vlastnila bydlení - a spolubydlení je jen přechodná fáze, která se zejména ve větších městech prodlužuje. I lidé kolem třiceti žijí ve spolubydlení s cizími lidmi. Výhoda je, že to je taková parafráze partnerského vztahu a neustálého konfrontování s něčím cizím a nutí to spolubydlící k vzájemné toleranci, alespoň teoreticky. Zygmunt Bauman má na to krásnou citaci: „Soužití s druhými je neustálý dialog mezi svobodou a odpovědností.“  Ale to je ideální svět. V praxi má zase z mé statistiky, která sice je omezená, každý minimálně jednu velmi špatnou zkušenost. Jak ale chcete najít výhody v něčem, kde utopíte statisíce i miliony a není z toho žádný reálný výsledek?

Pokud budu přemýšlet objektivně, určitě je výhoda spolubydlení v momentu, kdy víte, že se jedná o přechodovou fázi a budete se stěhovat. Většina zodpovědnosti leží na pronajímateli, a ne na vás. Určitě si ve spolubydlení může člověk najít lepší lokalitu za menší peníze, než kdyby bydlel sám. Pokud je někdo tak společenský jak já, uvítá, že si může s někým popovídat. Pokud sdílíte spolubydlení se studenty ze stejné školy, je to skvělý prostor pro vzájemnou výpomoc. Myslím si, že ve výsledku nejde o výhody a nevýhody, spíše o to, co člověk do budoucna chce. A pokud chce vlastní bydlení, musí se stěhovat tam, kde na hypotéku dosáhne, nebo se smíří s nejistotou v podobně nájmu. A taky si nejsem jistá, pokud se dožiji důchodu, jestli budu schopná z důchodu platit nájem. Pokud nějaký důchod bude, což ale vypadá, že nebude. :)

Autentické výpovědi přátel jsou v mnohých případech úsměvné anekdoty, které jsou ale hlavním gró knihy. Bez nich by se závěr sociologa neobešel Autentické výpovědi přátel jsou v mnohých případech úsměvné anekdoty, které jsou ale hlavním gró knihy. Bez nich by se závěr sociologa neobešel
Autentické výpovědi přátel jsou v mnohých případech úsměvné anekdoty, které jsou ale hlavním gró knihy. Bez nich by se závěr sociologa neobešel

SOCIOLOGICKÉ TÉMA V DESIGNU

Vedle knihy existuje i webová stránka, kolik času vám vlastně vše zabralo? Chtěla byste projekt dál rozvíjet?

KLÁRA: Nejtěžší je projekt vymyslet, naplánovat a začít. Přípravná fáze zabrala nejvíce času. Což byla zároveň i chyba, UMPRUM je uměleckoprůmyslová škola, ne sociologická a měl by se hodnotit především design. Pamatuji si, že když jsme měli prezentovat před vedením ateliéru rozpracovanost, nikdo z nás neměl extra progres a Lukášovi s Petrem (Lukáš Kijonka, Petr Babák) to nedalo a začali do nás intenzivně a oprávněně rýt. Před nimi jsem zachovala dekorum, ale po odchodu jsem natahovala. Právě ten kopanec bylo něco, co jsme potřebovali, aspoň si to myslím. Práce na celém projektu trvala asi pět a půl měsíce, z toho na webu jsem pracovala půl den, bylo nutné web dodělat kvůli teoretické práci. Zájem o projekt stále mám, bohužel kvůli zakázkám a jiným, nově vzniklým osobním projektům nemám kapacitu. Taky je otázka, jestli není dobré projekt zakonzervovat, jako odraz doby, ve které se odehrával. Co bych určitě měla udělat, je opravit chyby, stylistiku a celkově rozhovor učesat. Rozhovor se nečte dobře.

Knihu uzavírá rozhovor se sociologem a vedoucím oddělení bydlení na sociologickém ústavu ČR a vysokoškolským pedagogem na UPOLu Martinem Luxem. Dostupný je i online Knihu uzavírá rozhovor se sociologem a vedoucím oddělení bydlení na sociologickém ústavu ČR a vysokoškolským pedagogem na UPOLu Martinem Luxem. Dostupný je i online
Knihu uzavírá rozhovor se sociologem a vedoucím oddělení bydlení na sociologickém ústavu ČR a vysokoškolským pedagogem na UPOLu Martinem Luxem. Dostupný je i online

Nedávno vám zpracování knihy vyneslo Národní cenu za studentský design. Zvýšilo se pak povědomí o tomto problému, jak jste si i přála?

KLÁRA: Určitě se zvedlo povědomí o problematice bydlení a spolubydlení, ale ne díky Národní ceně, spíše kvůli „bytové krizi“. Problém politiky a bydlení je, že lidé nevolí třídně, ale ideologicky a tato dvě témata se často neslučují. Můj kamarád, který platí raketu v Dejvicích za nájem, má jiné -a nejen voličské preference - než kamarádka, která si koupila investiční byt a dala do rekonstrukce peníze, které logicky chce, aby se jí vrátily. Obě pozice jsou legitimní a mají jiné potřeby a ta volba by je měla reflektovat. Ale je kousek před volbami, nikdo čistku dělat nebude, protože je to politická sebevražda, a tím pádem se problémy s bydlením jen tak nevyřeší a jenom se o tom bude dokola omílat. Ale teď je potřeba alibisticky podotknout, že nemám tak velké povědomí o oblasti bydlení, abych věděla, jak a zda je vůbec možné tuto problematiku vyřešit, nebo alespoň zlepšit.  

Instalace diplomové práce Instalace diplomové práce
Instalace diplomové práce

Zpracování knihy je poměrně přímočaré a srozumitelné, vy jste ji zpracovala v ateliéru Petra Babáka, kde je naopak sklon k experimentu a výrazné formě běžný. Bojovala jste s tím, jak je zpracovaná graficky? Byly na stole i jiné varianty?

KLÁRA: Co to vlastně znamená experiment a co je výrazná forma?? :)

Já sama byla pro ateliér experiment. Vzali mě jako no name holku, která studovala ve Zlíně, která překypovala zájmem, ale určitě ne vědomostmi a zkušeností. Neměla jsem úroveň magisterského studenta UMPRUM. K tomu bylo potřeba se i díky Lukáši Kijonkovi, Petru Babákovi a spolužákům postupně dopracovat. Další věc je – od nástupu Kijonky v pozici asistenta se situace v ateliéru změnila.  Experiment není jediná cesta, i když paradoxně Kijonka sám o sobě velký razič experimentů a nových přístupů je, viz Kinterova krabice, Dortová bitva, Monstrum etc. Ale krom toho je pragmatický člověk, a v tom jsme si sedli. Najednou se ukázalo cest víc, než jenom být sympatickým trochu pološíleným géniem a dalo to šanci i jiným typům lidí projít ateliérem. Také záleží na kontextu, pokud všichni dělají experiment, je to pak ještě experiment, nebo norma? Není právě přímočará věc nový experiment? Tak, aby sdělení bylo srozumitelné, protože je důležité a má být pro masy, ne pro uzavřenou elitu? A hlavně – experiment je Petrova doména. Je jen jeden Petr Babák a nikdo jiný už něco takového zopakovat nemůže. Petru Babákovi určitě vděčíme v rámci oboru za obrovský přínos v přijetí konceptuální tvorby na poli grafického designu a experimentu v Česku, ale pro komerční sféru a možná i pro tu kulturní už ta potřeba po radikálních a experimentálních projevech a velkých gestech není tak žádaná. Lidé zblbnutí sociálními sítěmi nemají dostatečnou pozornost na to rozklíčovat komplikovaná sdělení, a to je samozřejmě taky problém, myslím tu poruchu pozornosti. Jak viselo na stěně ateliéru při minulých klauzurách: sdělení musí být krácena a radikalizována. 

„Naprostí cizinci, nebo nejlepší přátelé. Špinavé nádobí a rajčatová omáčka na stěně. Hádky o úklid, finance nebo vynesení koše. Morální podpora po těžkém rozchodu, dvě skleničky bílého vína a hromada levnejch chipsů ležící na stole,“ uvádí Klára na webu. „Naprostí cizinci, nebo nejlepší přátelé. Špinavé nádobí a rajčatová omáčka na stěně. Hádky o úklid, finance nebo vynesení koše. Morální podpora po těžkém rozchodu, dvě skleničky bílého vína a hromada levnejch chipsů ležící na stole,“ uvádí Klára na webu.
„Naprostí cizinci, nebo nejlepší přátelé. Špinavé nádobí a rajčatová omáčka na stěně. Hádky o úklid, finance nebo vynesení koše. Morální podpora po těžkém rozchodu, dvě skleničky bílého vína a hromada levnejch chipsů ležící na stole,“ uvádí Klára na webu.

Kam myslíte, že se fenomén spolubydlení posune? Bude sílit nebo zmizí?

KLÁRA: Z předchozích odpovědí už je možné vytušit, co si o spolubydlení myslím a kam se situace může posouvat. :)


Klára Daniová

Klára Daniová své knihy zakládá na kvalitním sociologickém průzkumu. Autorka knihy Spolubydlení se do povědomí designérské scény dostala bakalářským projektem, publikací Za tři týdny dobrý, která byla zároveň sondou do osobního života. Kniha přibližuje čtenářům život s juvenilní idiopatickou artritidou. V roce 2022 byla oceněna Dobrým studentským designem. Absolventka Ateliéru grafického designu a nových médií UMPRUM, zaujala dalším projektem, tentokrát diplomovou prací, která jí nejen vynesla ocenění za Excelentní design Národní ceny za studentský design, ale i umístění v mezinárodním výběru Graduation projects 2023. Klára v něm otevírá aktuální fenomén spolubydlení, který se týká především generace mileniálů a generace Z (ale nejen jich). Klářin projekt je dostupný i v online verzi jako Spolubydlení.online. Na online podobě se podílel kodér Adam Gubrica. 

 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Pavilon (ne)klidu poprvé představí komplexně dílo Zdeňka Janošce Bendy. V GVUO se objeví díla, která pro autora ztrácejí obrys obrazu jako reflexe a stávají se životním aktem

16. dubna – 20. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

11
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Ze slavnostní ceremonie ADC Czech Creative Awards 2025
Číst článek
19. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Vizuální identita pro Prahu 10 vítězem! ADC Czech Creative Award ocenila lokální kreativce, kdo další bodoval?

32. ročník nejprestižnější lokální soutěže kreativity v komerční komunikaci zná své vítěze. Kdo si letos z pódia ARCHY + odnesl ADC Czech Creative Award?

Soutěže
Aluprofil dodává své dveře do projektů po celém světě
Číst článek
17. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Proč se z hliníkových dveří stává volba č.1?

Každý správce budovy vám potvrdí, že nejvíc se toho pokazí v pondělí ráno. Vstupní dveře nejdou dovřít, panty skřípou, někdo přivřel rohožku do zámku a jiný zase dveře zablokoval pet lahví. A vy si říkáte: proč zrovna dveře?

Nezařazené
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast