PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj
Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj

David Karásek, kreativní ředitel mmcité studio 

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

DAVID: Expo vnímáme jako platformu pro globální výměnu inovací, ale také jako příležitost pro šíření kultury dané země a posílení mezinárodní spolupráce. Proto si myslíme, že má smysl výstavu organizovat. Otázkou zůstává, kdo dnes Expo navštěvuje. Jsou to odborníci? Ti mají své specializované výstavy a veletrhy (a víme, že alespoň v naší branži se mnoho, i dříve významných, výstav potýká s existenčními potížemi). Jsou to turisté? Vygenerují však tito lidé ten kýžený byznys?

David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO
David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

DAVID: Každý rok Česko zastupuje řada významných společností, jako například letos klíčová firma A2 Timber, Agrop Nova, Preciosa, Jan Černý s kolekcí oblečení či umělecký soubor Cirk La Putyka a mnoho dalších. A to jsou bezpochyby kvalitní značky, které mají světu co nabídnout.

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

DAVID: Závisí to na velikosti investice. Předpokládá se, že Expo automaticky generuje byznys pro zúčastněné značky. Myslím si ale, že to záleží na odvětví a na tom, jak dokáže daná značka výstavu využít ve své vlastní komunikaci a propagaci. Ze své vlastní zkušenosti vím, že Expo, alespoň v naší branži, není samospásné. Jde však také o prestiž být součástí Českého pavilonu.

Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou
Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou
Foto: Kuba Zeman

Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

DAVID: Na výstavu do Ósaky jsme nebyli oficiálně osloveni. Případnou nabídku bychom však určitě zvážili.

Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti
Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti

Navštívil jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?

DAVID: Součástí pavilonu Expo jsme byli v roce 2015. Hlavním dodavatelem stavby byla společnost KOMA Modular a na rozlehlé terase protkané uměleckými díly a vodní plochou byla umístěna naše lehátka Rivage. Letos se jako návštěvníci účastnit nebudeme.

Petr Novosad, majitel Sklárna Harrachov 

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

PETR: Ano, věřím. Dokonce bych řekl, že tyto výstavy mají dnes ještě daleko větší význam, než měly například před dvaceti nebo třiceti lety. Je to dáno především tím, že prakticky všichni návštěvníci těchto výstav zaznamenávají svojí návštěvu na mobilní telefony a tyto svoje zážitky předávají (někdy i v reálném čase) skrze sociální sítě dalšímu, násobně většímu počtu virtuálních návštěvníků. Někde jsem slyšel, že cílem pořadatelů je dosáhnout návštěvnosti 30 milionů osob. Jsem si jistý, že tito návštěvníci roznesou zprávy z výstavy prakticky po celém světě a jejich videím, fotkám a zprávám neunikne nikdo, kdo nějakým způsobem sleduje on-line média nebo je aktivní na sociálních sítích. 

Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit
Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit
Na fotografii Petr Novosad se svým otcem Františkem Novosadem.

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

PETR: Ano, sleduji. Bohužel, jsem přesvědčený o tom, že příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla/nebude dostatečně využita. Velice mě mrzí, že v rámci národní prezentace nedostanou příležitost všechny kraje. Mám za to, že každý z našich 13 krajů + Praha měl dostat zdarma prostor, aby ukázal, co je u nich nejlepší a nejzajímavější. Bohužel, metodika byla nastavena tak, že účast krajů na výstavě EXPO nebyla automatická a bylo tedy na každém z krajů, aby se rozhodl, zda si účast na této světové výstavě zaplatí či nikoliv. Cena této účasti byla bohužel pro valnou většinu krajů příliš vysoká, navíc termín rozhodnutí o účasti kolidoval s termínem krajských voleb. 

Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set
Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

PETR: Ano, jsem přesvědčený o tom, že pokud bude potenciál českého pavilonu náležitě využitý, pak má tato investice rozhodně význam. Z mého pohledu jsou jednotlivé národní prezentace jakýmisi pozvánkami k návštěvě jednotlivých zemí především z pohledu turistického, ale i businessového. Naše země je jistě již dnes hojně navštěvována zahraničními turisty. Bohužel, tito návštěvníci v drtivé většině navštíví převážně pouze Prahu, v lepším případě ještě například Karlštejn, Kutnou Horu nebo Hlubokou. Ostatní regiony jsou bohužel neprávem přehlíženy. Účast na této globální události nám dává příležitost zaujmout návštěvníky z celého světa a předvést jim to nejlepší, co můžeme nabídnout. Pevně doufám, že se nám to podaří a přitáhneme k nám pozornost celé planety.

Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové
Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové

Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

PETR: Ano, naše společnost je partnerem českého pavilónu na EXPO 2025. Sklenice z naší sklárny budou návštěvníkům českého pavilonu sloužit po celou dobu výstavy v prostorách střešního baru. Pro potřeby střešního baru a nápojů zde podávaných, jsme zvolili jeden z našich nejoblíbenějších nápojových souborů, soubor s názvem Visual. Tento nápojový soubor je na první pohled charakteristický svým vertikálním žebrováním a také nadčasovými tvary svých kalichů. V průběhu výstavy dále představíme úplně novou kolekci koktejlových sklenic, které vznikly exkluzivně pro potřeby výstavy Expo 2025 a koktejlů, které připravil světově uznávaný barman Erik Lorincz. Jsem si jist, že o těchto sklenicích a koktejlech ještě v průběhu výstavy uslyšíte. :-)

Kolekce Visual Kolekce Visual
Kolekce Visual

Blanka Čermáková, ředitelka galerie Trafo Gallery

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

BLANKA: Z pohledu vystavení českého umění zahraničním očím rozhodně ano. Je stále tak málo příležitostí, jak prezentovat skvělou práci našich architektů, výtvarných umělců, designérů, hudebníků, divadelníků, že každá může vést k další navázané spolupráci, upozornění na naše specifika a důvod zavítat i do Čech.

Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať
Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

BLANKA: Sleduji to bohužel na dálku, tak nemohu soudit výsledek, ani výběrových proces. Registruji letos účast Jakuba Matušky a Ronyho Plesla, z mé osobní zkušenosti z EXPO v Shanghai v roce 2010 jsem si z ostatních pavilonů odnesla zážitek jen v případě silného jednotného sdělení a monumentálních instalací než z příliš rozdrobených forem prezentace.

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

BLANKA: Věřím, že ano, u výstav tohoto typu, stejně jako u uměleckých veletrhů, je návratnost běh na dlouhou trať a záleží na šikovnosti každého, jak svou přítomnost na místě daná reprezentace využije.

Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý
Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý
Na fotografii dílo Trees Grow from the Sky

Účastnila byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

BLANKA: Už jsme tu příležitost jako galerie měli a umožnilo nám to před lety vytvořit ojedinělé umělecké instalace jak výše zmíněného Jakuba Matušky, Jana Kalába, Michala Škapy, Jana Zajíčka nebo Pasty Onera a Epose 257. V případě některých umělců, jako je např. Jakub Nepraš, to otevřelo dveře do mnoha galerií i sbírek. EXPO je vzhledem ke své obvyklé velké návštěvnosti jedna velká reklamní kampaň.

Navštívila jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?

BLANKA: Letos se do Japonska bohužel nechystám, v budoucnu Expo nevylučuji, lze tam načerpat spoustu inspirace jak po stránce architektonické či výstavní, nebo objevovat nové vědecké trendy.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory