PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj
Vizualizace vítězného návrhu pavilonu působí vzdušně. Skleněné panely připomínají spíše závoj

David Karásek, kreativní ředitel mmcité studio 

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

DAVID: Expo vnímáme jako platformu pro globální výměnu inovací, ale také jako příležitost pro šíření kultury dané země a posílení mezinárodní spolupráce. Proto si myslíme, že má smysl výstavu organizovat. Otázkou zůstává, kdo dnes Expo navštěvuje. Jsou to odborníci? Ti mají své specializované výstavy a veletrhy (a víme, že alespoň v naší branži se mnoho, i dříve významných, výstav potýká s existenčními potížemi). Jsou to turisté? Vygenerují však tito lidé ten kýžený byznys?

David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO
David Karásek se zamýšlí nad tím, kdo je dnešní návštěvníkem EXPO

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

DAVID: Každý rok Česko zastupuje řada významných společností, jako například letos klíčová firma A2 Timber, Agrop Nova, Preciosa, Jan Černý s kolekcí oblečení či umělecký soubor Cirk La Putyka a mnoho dalších. A to jsou bezpochyby kvalitní značky, které mají světu co nabídnout.

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

DAVID: Závisí to na velikosti investice. Předpokládá se, že Expo automaticky generuje byznys pro zúčastněné značky. Myslím si ale, že to záleží na odvětví a na tom, jak dokáže daná značka výstavu využít ve své vlastní komunikaci a propagaci. Ze své vlastní zkušenosti vím, že Expo, alespoň v naší branži, není samospásné. Jde však také o prestiž být součástí Českého pavilonu.

Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou
Kolekce Jana Černého pro EXPO v Ósace je paralelou mezi naší a japonskou kulturou
Foto: Kuba Zeman

Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

DAVID: Na výstavu do Ósaky jsme nebyli oficiálně osloveni. Případnou nabídku bychom však určitě zvážili.

Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti
Koncept vyzdvihuje českou sklářskou práci. Inspiruje se nedokončeným triptychem secesního umělce Alfonse Muchy Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti

Navštívil jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?

DAVID: Součástí pavilonu Expo jsme byli v roce 2015. Hlavním dodavatelem stavby byla společnost KOMA Modular a na rozlehlé terase protkané uměleckými díly a vodní plochou byla umístěna naše lehátka Rivage. Letos se jako návštěvníci účastnit nebudeme.

Petr Novosad, majitel Sklárna Harrachov 

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

PETR: Ano, věřím. Dokonce bych řekl, že tyto výstavy mají dnes ještě daleko větší význam, než měly například před dvaceti nebo třiceti lety. Je to dáno především tím, že prakticky všichni návštěvníci těchto výstav zaznamenávají svojí návštěvu na mobilní telefony a tyto svoje zážitky předávají (někdy i v reálném čase) skrze sociální sítě dalšímu, násobně většímu počtu virtuálních návštěvníků. Někde jsem slyšel, že cílem pořadatelů je dosáhnout návštěvnosti 30 milionů osob. Jsem si jistý, že tito návštěvníci roznesou zprávy z výstavy prakticky po celém světě a jejich videím, fotkám a zprávám neunikne nikdo, kdo nějakým způsobem sleduje on-line média nebo je aktivní na sociálních sítích. 

Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit
Petr Novosad si myslí, že měli dostat rovnocennou příležitost k prezentaci všechny kraje republiky. V případě zájmu si musel každý kraj svou účast uhradit
Na fotografii Petr Novosad se svým otcem Františkem Novosadem.

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

PETR: Ano, sleduji. Bohužel, jsem přesvědčený o tom, že příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla/nebude dostatečně využita. Velice mě mrzí, že v rámci národní prezentace nedostanou příležitost všechny kraje. Mám za to, že každý z našich 13 krajů + Praha měl dostat zdarma prostor, aby ukázal, co je u nich nejlepší a nejzajímavější. Bohužel, metodika byla nastavena tak, že účast krajů na výstavě EXPO nebyla automatická a bylo tedy na každém z krajů, aby se rozhodl, zda si účast na této světové výstavě zaplatí či nikoliv. Cena této účasti byla bohužel pro valnou většinu krajů příliš vysoká, navíc termín rozhodnutí o účasti kolidoval s termínem krajských voleb. 

Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set
Japonské EXPO svými sklenice zásobovala sklárna Novosad & syn. Odesláno jich bylo patnáct set

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

PETR: Ano, jsem přesvědčený o tom, že pokud bude potenciál českého pavilonu náležitě využitý, pak má tato investice rozhodně význam. Z mého pohledu jsou jednotlivé národní prezentace jakýmisi pozvánkami k návštěvě jednotlivých zemí především z pohledu turistického, ale i businessového. Naše země je jistě již dnes hojně navštěvována zahraničními turisty. Bohužel, tito návštěvníci v drtivé většině navštíví převážně pouze Prahu, v lepším případě ještě například Karlštejn, Kutnou Horu nebo Hlubokou. Ostatní regiony jsou bohužel neprávem přehlíženy. Účast na této globální události nám dává příležitost zaujmout návštěvníky z celého světa a předvést jim to nejlepší, co můžeme nabídnout. Pevně doufám, že se nám to podaří a přitáhneme k nám pozornost celé planety.

Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové
Sklářská firma LASVIT vystavila Herbarium. Květiny zalité ve skle na počest tvorby Stanislava Libenského a sochařky Jaroslavy Brychtové

Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

PETR: Ano, naše společnost je partnerem českého pavilónu na EXPO 2025. Sklenice z naší sklárny budou návštěvníkům českého pavilonu sloužit po celou dobu výstavy v prostorách střešního baru. Pro potřeby střešního baru a nápojů zde podávaných, jsme zvolili jeden z našich nejoblíbenějších nápojových souborů, soubor s názvem Visual. Tento nápojový soubor je na první pohled charakteristický svým vertikálním žebrováním a také nadčasovými tvary svých kalichů. V průběhu výstavy dále představíme úplně novou kolekci koktejlových sklenic, které vznikly exkluzivně pro potřeby výstavy Expo 2025 a koktejlů, které připravil světově uznávaný barman Erik Lorincz. Jsem si jist, že o těchto sklenicích a koktejlech ještě v průběhu výstavy uslyšíte. :-)

Kolekce Visual Kolekce Visual
Kolekce Visual

Blanka Čermáková, ředitelka galerie Trafo Gallery

Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?

BLANKA: Z pohledu vystavení českého umění zahraničním očím rozhodně ano. Je stále tak málo příležitostí, jak prezentovat skvělou práci našich architektů, výtvarných umělců, designérů, hudebníků, divadelníků, že každá může vést k další navázané spolupráci, upozornění na naše specifika a důvod zavítat i do Čech.

Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať
Blanka Čermáková věří, že do českého pavilonu je třeba investovat. Návratnost financí je ale běh na dlouhou trať

Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?

BLANKA: Sleduji to bohužel na dálku, tak nemohu soudit výsledek, ani výběrových proces. Registruji letos účast Jakuba Matušky a Ronyho Plesla, z mé osobní zkušenosti z EXPO v Shanghai v roce 2010 jsem si z ostatních pavilonů odnesla zážitek jen v případě silného jednotného sdělení a monumentálních instalací než z příliš rozdrobených forem prezentace.

Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?

BLANKA: Věřím, že ano, u výstav tohoto typu, stejně jako u uměleckých veletrhů, je návratnost běh na dlouhou trať a záleží na šikovnosti každého, jak svou přítomnost na místě daná reprezentace využije.

Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý
Mezi umělce a designéry vystavující na EXPO 2025 se zařadil Rony Plesl, Masker, nebo Jan Černý
Na fotografii dílo Trees Grow from the Sky

Účastnila byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?

BLANKA: Už jsme tu příležitost jako galerie měli a umožnilo nám to před lety vytvořit ojedinělé umělecké instalace jak výše zmíněného Jakuba Matušky, Jana Kalába, Michala Škapy, Jana Zajíčka nebo Pasty Onera a Epose 257. V případě některých umělců, jako je např. Jakub Nepraš, to otevřelo dveře do mnoha galerií i sbírek. EXPO je vzhledem ke své obvyklé velké návštěvnosti jedna velká reklamní kampaň.

Navštívila jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?

BLANKA: Letos se do Japonska bohužel nechystám, v budoucnu Expo nevylučuji, lze tam načerpat spoustu inspirace jak po stránce architektonické či výstavní, nebo objevovat nové vědecké trendy.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory