

David Karásek, kreativní ředitel mmcité studio
Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?
DAVID: Expo vnímáme jako platformu pro globální výměnu inovací, ale také jako příležitost pro šíření kultury dané země a posílení mezinárodní spolupráce. Proto si myslíme, že má smysl výstavu organizovat. Otázkou zůstává, kdo dnes Expo navštěvuje. Jsou to odborníci? Ti mají své specializované výstavy a veletrhy (a víme, že alespoň v naší branži se mnoho, i dříve významných, výstav potýká s existenčními potížemi). Jsou to turisté? Vygenerují však tito lidé ten kýžený byznys?


Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?
DAVID: Každý rok Česko zastupuje řada významných společností, jako například letos klíčová firma A2 Timber, Agrop Nova, Preciosa, Jan Černý s kolekcí oblečení či umělecký soubor Cirk La Putyka a mnoho dalších. A to jsou bezpochyby kvalitní značky, které mají světu co nabídnout.
Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?
DAVID: Závisí to na velikosti investice. Předpokládá se, že Expo automaticky generuje byznys pro zúčastněné značky. Myslím si ale, že to záleží na odvětví a na tom, jak dokáže daná značka výstavu využít ve své vlastní komunikaci a propagaci. Ze své vlastní zkušenosti vím, že Expo, alespoň v naší branži, není samospásné. Jde však také o prestiž být součástí Českého pavilonu.


Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?
DAVID: Na výstavu do Ósaky jsme nebyli oficiálně osloveni. Případnou nabídku bychom však určitě zvážili.


Navštívil jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?
DAVID: Součástí pavilonu Expo jsme byli v roce 2015. Hlavním dodavatelem stavby byla společnost KOMA Modular a na rozlehlé terase protkané uměleckými díly a vodní plochou byla umístěna naše lehátka Rivage. Letos se jako návštěvníci účastnit nebudeme.
Petr Novosad, majitel firmy Sklárna Harrachov
Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?
PETR: Ano, věřím. Dokonce bych řekl, že tyto výstavy mají dnes ještě daleko větší význam, než měly například před dvaceti nebo třiceti lety. Je to dáno především tím, že prakticky všichni návštěvníci těchto výstav zaznamenávají svojí návštěvu na mobilní telefony a tyto svoje zážitky předávají (někdy i v reálném čase) skrze sociální sítě dalšímu, násobně většímu počtu, virtuálních návštěvníků. Někde jsem slyšel, že cílem pořadatelů je dosáhnout návštěvnosti 30 milionů osob. Jsem si jistý, že tito návštěvníci roznesou zprávy z výstavy prakticky po celém světě a jejich videím, fotkám a zprávám neunikne nikdo, kdo nějakým způsobem sleduje on-line média nebo je aktivní na sociálních sítích.


Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?
PETR: Ano, sleduji. Bohužel, jsem přesvědčený o tom, že příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla/nebude dostatečně využita. Velice mě mrzí, že v rámci národní prezentace nedostanou příležitost všechny kraje. Mám za to, že každý z našich 13 krajů + Praha měl dostat zdarma prostor, aby ukázal co je u nich nejlepší a nejzajímavější. Bohužel, metodika byla nastavena tak, že účast krajů na výstavě EXPO nebyla automatická a bylo na tedy na každém z krajů, aby se rozhodnul, zda si účast na této světové výstavě zaplatí či nikoliv. Cena této účasti byla bohužel pro valnou většinu krajů příliš vysoká, navíc termín rozhodnutí o účasti kolidoval s termínem krajských voleb.


Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle vás dobře investované peníze?
PETR: Ano, jsem přesvědčený o tom, že pokud bude potenciál českého pavilonu náležitě využitý, pak má tato investice rozhodně význam. Z mého pohledu jsou jednotlivé národní prezentace jakýmisi pozvánkami k návštěvě jednotlivých zemí především z pohledu turistického, ale i businessového. Naše země je jistě již dnes hojně navštěvována zahraničními turisty. Bohužel, tito návštěvníci v drtivé většině navštíví převážně pouze Prahu, v lepším případě ještě například Karlštejn, Kutnou Horu nebo Hlubokou. Ostatní regiony jsou bohužel neprávem přehlíženy. Účast na této globální události nám dává příležitost zaujmout návštěvníky z celého světa a předvést jim to nejlepší, co můžeme nabídnout. Pevně doufám, že se nám to podaří a přitáhneme k nám pozornost celé planety.


Účastnil byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?
PETR: Ano, naše společnost je partnerem českého pavilónu na EXPO 2025. Sklenice z naší sklárny budou návštěvníkům českého pavilonu sloužit po celou dobu výstavy v prostorách střešního baru. Pro potřeby střešního baru a nápojů zde podávaných, jsme zvolili jeden z našich nejoblíbenějších nápojových souborů, soubor s názvem Visual. Tento nápojový soubor je na první pohled charakteristický svým vertikálním žebrováním a také nadčasovými tvary svých kalichů. V průběhu výstavy dále představíme úplně novou kolekci koktejlových sklenic, které vznikly exkluzivně pro potřeby výstavy Expo2025 a koktejlů, které připravil světově uznávaný barman Erik Lorincz. Jsem si jist, že o těchto sklenicích a koktejlech ještě v průběhu výstavy uslyšíte. :-)


Blanka Čermáková, ředitelka galerie Trafo Gallery
Věříte, že přehlídky typu Expo mají v dnešní době stále svoje opodstatnění? Případně proč nemají?
BLANKA: Z pohledu vystavení českého umění zahraničním očím rozhodně ano. Je stále tak málo příležitostí jak prezentovat skvělou práci našich architektů, výtvarných umělců, designérů, hudebníků, divadelníků, že každá může vést k další navázané spolupráci, upozornění na naše specifika a důvod zavítat i do Čech.


Sledujete aktuální ročník? Myslíte, že volba vystavujicích byla správná a vhodná pro prezentaci ČR?
BLANKA: Sleduji to bohužel na dálku, tak nemohu soudit výsledek, ani výběrových proces. Registruji letos účast Jakuba Matušky a Ronyho Plesla, z mé osobní zkušenosti z EXPO v Shanghai v roce 2010 jsem si z ostatních pavilonů odnesla zážitek jen v případě silného jednotného sdělení a monumentálních instalací než z příliš rozdrobených forem prezentace.
Ekonomická náročnost je enormní. Pavilon stál bezmála 300 milionů korun. Řada českých výrobců, např. sklářů, přitom balancuje na hraně přežití. Jsou to podle Vás dobře investované peníze?
BLANKA: Věřím, že ano, u výstav tohoto tipu, stejně jako u uměleckých veletrhů je návratnost běh na dlouhou trať a záleží na šikovnosti toho, jak svou přítomnost na místě daná reprezentace využije.


Účastnila byste se projektu, pokud by vás organizátoři oslovili?
BLANKA: Už jsme tu příležitost jako galerie měli a umožnilo nám to před lety vytvořit ojedinělé umělecké instalace jak výše zmíněného Jakuba Matušky, Jana Kalába, Michala Škapy, Jana Zajíčka nebo Pasty Onera a Epose 257. V případě některých umělců jako je např. Jakub Nepraš to otevřelo dveře do mnoha galerií i sbírek. EXPO je vzhledem ke své obvyklé velké návštěvnosti jedna velká reklamní kampaň.
Navštívila jste v minulosti Expo? Chystáte se letos?
BLANKA: Letos se do Japonska bohužel nechystám, v budoucnu Expo nevylučuji, lze tam načerpat spoustu inspirace jak po stránce architektonické či výstavní, nebo objevovat nové vědecké trendy.