Existuje nějaký výrazný trend nebo vizuální styl, který se v současné době v logu polských měst opakuje?
MAGDALENA: Výrazným trendem je, že města uvažují o změně svých log a vizuální identity. Roste potřeba budovat image města pomocí moderních nástrojů - jedním z motivů těchto změn je bezpochyby nástup digitálních médií a online komunikace. Je však obtížné poukázat na jeden vizuální trend.
Města k tomu přistupují různými způsoby - někdy vytvářejí loga vycházející z erbů, jindy vytvářejí tzv. propagační loga, která s erbem vizuálně nijak nesouvisejí (naopak je často vidět, že s heraldickými symboly příliš neladí), a často vytvářejí četná propagační loga k výročím města. Setkáváme se s různými řešeními a také pozorujeme, že výsledkem jsou jen zřídka vizuálně silné a výrazné návrhy. I to je jakýsi trend - spousta nepovedených návrhů.
Kdo nejčastěji zadává městská loga? Jsou to přímo městské úřady, nebo existují specializované instituce, které takové soutěže pořádají?
MAGDALENA: Práci na městském logu zadávají městské úřady. Neexistuje žádná instituce, která by se specializovala na pořádání soutěží na městská loga. Podle mého názoru není formát soutěže na identitu města obecně dobrý nápad, ať už ji pořádá kdokoli.


Jak časté jsou veřejné soutěže na městská loga? Je běžnější pracovat na přímých zakázkách?
MAGDALENA: Nemám konkrétní informace o tom, jak často, ale určitě se čas od času - několikrát do roka - objeví v médiích zpráva o novém logu města nebo obce (spíše té druhé). Soutěže jsou jistě oblíbenou formou výběru návrhů, i když naštěstí ne jedinou, a tento přístup je častější v menších městech. Pokud analyzujeme největší polská města, vypadá situace následovně:
- Varšava, 2022 - návrh loga a systému značení pro městské části - o tom vím nejvíc, protože to měl na starosti náš tým (Podpunkt). Město provedlo průzkum a vybralo několik studií, která představila své nabídky, a byla vybrána naše nabídka. Město hodnotilo naše zkušenosti, proces, ocenění za design a zkušenosti s budováním komplexních systémů vizuální identity, a to i pro veřejné subjekty.
- Krakov, 2017 - město používá erb a propagační logo, jehož tvůrce byl vybrán v řízení připraveném městem - město vedlo konzultace s designérským průmyslem, vypsalo výběrové řízení a vybralo jeden tým, který byl zodpovědný za celý proces rebrandingu.
- Lodž - město používá erb a propagační logo navržené v roce 2011. Logo bylo vybráno formou soutěže.
- Poznaň - město používá erb a propagační logo z roku 2009, i když se v roce 2024 pokusilo propagační logo změnit. V roce 2024 město zveřejnilo návrh nové komunikační strategie a loga města, jehož autor byl vybrán v nějakém městském řízení. Nešlo o soutěž, ale informace o přesném postupu jsem nenašla. Projekt byl bohužel velmi špatně přijat veřejností i médii. Město od jeho realizace ustoupilo a vrátilo se k používání předchozího propagačního loga.
Samostatnou kategorii tvoří střední a malá města. Zde často slýcháme o soutěžích - často formou open callu na návrhy směrem k široké veřejnosti. Jedná se o soutěže na loga měst, ale velmi často také na loga výročí. Nedávným příkladem jsou Myślenice, které vyhlásily soutěž na změnu svého loga. Proti konečnému vítězi se však ozvaly protesty, logo bylo bojkotováno a tak nakonec ani nebylo realizováno. Vyskytlo se několik situací, kdy města musela od změny loga ustoupit kvůli kritice ze strany veřejnosti a médií. Patří sem již zmíněná Poznaň (bez soutěže), Myślenice 2024 (soutěž), stejně jako Suwałki 2024 (soutěž) a Lesko 2019 (soutěž).


Jaký je váš názor na kvalitu soutěží grafického designu ve veřejném sektoru v Polsku - mají smysluplné podmínky a odpovídající odměny?
MAGDALENA: Nevím o všech soutěžích, které se v Polsku konají. Ale ty, do kterých jsme zváni, nenabízejí odměnu, která by byla adekvátní množství práce, kterou musí studio vynaložit, aby práci odvedlo dobře. Často mě překvapuje, že přestože soutěže nemají rozpočet na odměny pro účastníky, zvou mnoho designérských týmů a designérů. Jak jsem již zmínila - podle mého názoru není soutěž dobrým nápadem pro vytváření vizuální identity města. Není to soutěž na plakát, leták na akci nebo obálku knihy. Město potřebuje systém, funkční nástroje šité na míru jeho potřebám a designéra, který dokáže řídit proces změn a spolupracovat přímo se zástupci města.
Náš tým (Podpunkt) nepracuje s předdefinovanými zadáními - i když nějaké dostaneme, vytvoříme si vlastní dokument s pokyny pro projekt, který odpovídá potřebám našeho procesu navrhování. To nám umožňuje klást správné otázky a získávat odpovědi, spolupracovat s obyvateli, úředníky a přímo s městskými orgány. Nezbytným prvkem je proces, který nám umožňuje komunikovat změnu v rámci instituce a připravit na ni zaměstnance města - jsou důležitou součástí změny identity a měli by mít možnost se na ní podílet. Nejde o konečný výběr designu, ale o pochopení potřeby změny a jejího směřování. Jsme také zastánci toho, aby za komunikační strategii i návrh systému identit odpovídal jeden tým.
DESIGN NA PRANÝŘI
Jak veřejnost vnímá investice do nových log a vizuální identity měst? Jsou společensky podporovány, nebo spíše kritizovány?
MAGDALENA: Změny městských log, projekty vizuální identity měst nebo veřejných institucí přitahují pozornost veřejnosti a jsou často široce diskutovány v médiích. Nejčastějším komentářem je samozřejmě - „moje dítě by tohle zvládlo za 10 minut“ nebo „já bych to udělal za 100 zł“. Společnost nerozumí procesu, který za těmito projekty stojí, ani přínosům dobře provedeného brandingu.
Těžko očekávat, že si společnost tento proces a jeho výsledky uvědomí. To, co v procesech změny loga a vizuální identity měst téměř vždy chybí, je promyšlená komunikace této změny. Pokud by tyto projekty doprovázela dobře připravená sdělení, která by odpovídala na pochybnosti veřejnosti, bylo by jistě snazší získat pochopení (i když úplného pochopení se nikdy nedočkáme).


Existuje nějaké město nebo konkrétní projekt, který považujete za úspěšný příklad městské identity v Polsku?
MAGDALENA: Trochu neskromně, ale myslím, že naše studio (Podpunkt) se může pochlubit úspěšným procesem změny loga a značek hlavního města Polska - Varšavy. Je to vidět v praxi a jsme velmi hrdí na to, že právě toto je logo Varšavy - není to minimalistická ikona, která sleduje trendy, ale příběh našeho města. Díky našemu postupu jsme dosáhli toho nejdůležitějšího - podařilo se nám přesvědčit všechny městské části, podniky a městské celky, aby přijaly jednotné logo. Z nesourodého systému městských log jsme vybudovali přehledný a společensky bezpečný (díky čitelnosti) systém městských log.
Domníváme se, že řešení použité ve Varšavě - zbavit se propagačního loga, updatovat erb a používat tento jediný, silný a moderní symbol ve všech komunikačních aktivitách města - funguje velmi dobře. Překreslená mořská panna je čistá a moderní, ale také sympatická (dali jsme jí rysy jedné z nejslavnějších Varšavanek, Marie Curie-Skłodowské, a to bylo veřejností velmi vřele přijato). Co nám chybělo, byl plně rozvinutý systém vizuální identity loga - pro účely testování loga byly vytvořeny pouze jeho základy. Mezi menšími městy vyniká Rybnik - nevím, jak vypadá jeho realizace v praxi, ale rozhodně je to dobrý návrh. Odráží také ducha města a jeho historii.
Poznámka na závěr - při psaní tohoto textu jsem obvolala několik měst, abych se zeptala na jejich zkušenosti. Je vidět, že téma změny loga a identity města je pro úředníky velmi stresující.
Podpunkt
Studio Podpunkt je oceňovaným grafickým studiem sídlícím v historické části hlavního města Polska. Před dvěma lety studio sklidilo úspěch za jejich návrh nové vizuální identity pro Varšavu, stejně tak jako nyní za návrh pro Národní muzeum v Krakově. Kromě brandingu státních institucí, měst a komerčních značek se studio zabývá také digitálním designem – prostřednictvím své sesterské agentury Superskrypt vytváří uživatelsky přívětivé weby a e‑shopy, interaktivní instalace, animace a infografiky. Práci studia můžete sledovat na jejich instagramovém nebo LinkedIn profilu.