PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Existuje nějaký výrazný trend nebo vizuální styl, který se v současné době v logu polských měst opakuje?

MAGDALENA: Výrazným trendem je, že města uvažují o změně svých log a vizuální identity. Roste potřeba budovat image města pomocí moderních nástrojů - jedním z motivů těchto změn je bezpochyby nástup digitálních médií a online komunikace. Je však obtížné poukázat na jeden vizuální trend.

Města k tomu přistupují různými způsoby - někdy vytvářejí loga vycházející z erbů, jindy vytvářejí tzv. propagační loga, která s erbem vizuálně nijak nesouvisejí (naopak je často vidět, že s heraldickými symboly příliš neladí), a často vytvářejí četná propagační loga k výročím města. Setkáváme se s různými řešeními a také pozorujeme, že výsledkem jsou jen zřídka vizuálně silné a výrazné návrhy. I to je jakýsi trend - spousta nepovedených návrhů.

Kdo nejčastěji zadává městská loga? Jsou to přímo městské úřady, nebo existují specializované instituce, které takové soutěže pořádají? 

MAGDALENA: Práci na městském logu zadávají městské úřady. Neexistuje žádná instituce, která by se specializovala na pořádání soutěží na městská loga. Podle mého názoru není formát soutěže na identitu města obecně dobrý nápad, ať už ji pořádá kdokoli.

Nová vizuální identita města Varšava Nová vizuální identita města Varšava
Nová vizuální identita města Varšava

Jak časté jsou veřejné soutěže na městská loga? Je běžnější pracovat na přímých zakázkách?

MAGDALENA: Nemám konkrétní informace o tom, jak často, ale určitě se čas od času - několikrát do roka - objeví v médiích zpráva o novém logu města nebo obce (spíše té druhé). Soutěže jsou jistě oblíbenou formou výběru návrhů, i když naštěstí ne jedinou, a tento přístup je častější v menších městech. Pokud analyzujeme největší polská města, vypadá situace následovně:

  • Varšava, 2022 - návrh loga a systému značení pro městské části - o tom vím nejvíc, protože to měl na starosti náš tým (Podpunkt). Město provedlo průzkum a vybralo několik studií, která představila své nabídky, a byla vybrána naše nabídka. Město hodnotilo naše zkušenosti, proces, ocenění za design a zkušenosti s budováním komplexních systémů vizuální identity, a to i pro veřejné subjekty.
  • Krakov, 2017 - město používá erb a propagační logo, jehož tvůrce byl vybrán v řízení připraveném městem - město vedlo konzultace s designérským průmyslem, vypsalo výběrové řízení a vybralo jeden tým, který byl zodpovědný za celý proces rebrandingu.
  • Lodž - město používá erb a propagační logo navržené v roce 2011. Logo bylo vybráno formou soutěže.
  • Poznaň - město používá erb a propagační logo z roku 2009, i když se v roce 2024 pokusilo propagační logo změnit. V roce 2024 město zveřejnilo návrh nové komunikační strategie a loga města, jehož autor byl vybrán v nějakém městském řízení. Nešlo o soutěž, ale informace o přesném postupu jsem nenašla. Projekt byl bohužel velmi špatně přijat veřejností i médii. Město od jeho realizace ustoupilo a vrátilo se k používání předchozího propagačního loga.

Samostatnou kategorii tvoří střední a malá města. Zde často slýcháme o soutěžích - často formou open callu na návrhy směrem k široké veřejnosti. Jedná se o soutěže na loga měst, ale velmi často také na loga výročí. Nedávným příkladem jsou Myślenice, které vyhlásily soutěž na změnu svého loga. Proti konečnému vítězi se však ozvaly protesty, logo bylo bojkotováno a tak nakonec ani nebylo realizováno. Vyskytlo se několik situací, kdy města musela od změny loga ustoupit kvůli kritice ze strany veřejnosti a médií. Patří sem již zmíněná Poznaň (bez soutěže), Myślenice 2024 (soutěž), stejně jako Suwałki 2024 (soutěž) a Lesko 2019 (soutěž).

Praktická aplikace nové vizuální identity města Varšavy Praktická aplikace nové vizuální identity města Varšavy
Praktická aplikace nové vizuální identity města Varšavy

Jaký je váš názor na kvalitu soutěží grafického designu ve veřejném sektoru v Polsku - mají smysluplné podmínky a odpovídající odměny?

MAGDALENA: Nevím o všech soutěžích, které se v Polsku konají. Ale ty, do kterých jsme zváni, nenabízejí odměnu, která by byla adekvátní množství práce, kterou musí studio vynaložit, aby práci odvedlo dobře. Často mě překvapuje, že přestože soutěže nemají rozpočet na odměny pro účastníky, zvou mnoho designérských týmů a designérů. Jak jsem již zmínila - podle mého názoru není soutěž dobrým nápadem pro vytváření vizuální identity města. Není to soutěž na plakát, leták na akci nebo obálku knihy. Město potřebuje systém, funkční nástroje šité na míru jeho potřebám a designéra, který dokáže řídit proces změn a spolupracovat přímo se zástupci města.

Náš tým (Podpunkt) nepracuje s předdefinovanými zadáními - i když nějaké dostaneme, vytvoříme si vlastní dokument s pokyny pro projekt, který odpovídá potřebám našeho procesu navrhování. To nám umožňuje klást správné otázky a získávat odpovědi, spolupracovat s obyvateli, úředníky a přímo s městskými orgány. Nezbytným prvkem je proces, který nám umožňuje komunikovat změnu v rámci instituce a připravit na ni zaměstnance města - jsou důležitou součástí změny identity a měli by mít možnost se na ní podílet. Nejde o konečný výběr designu, ale o pochopení potřeby změny a jejího směřování. Jsme také zastánci toho, aby za komunikační strategii i návrh systému identit odpovídal jeden tým.

DESIGN NA PRANÝŘI

Jak veřejnost vnímá investice do nových log a vizuální identity měst? Jsou společensky podporovány, nebo spíše kritizovány?

MAGDALENA: Změny městských log, projekty vizuální identity měst nebo veřejných institucí přitahují pozornost veřejnosti a jsou často široce diskutovány v médiích. Nejčastějším komentářem je samozřejmě - „moje dítě by tohle zvládlo za 10 minut“ nebo „já bych to udělal za 100 zł“. Společnost nerozumí procesu, který za těmito projekty stojí, ani přínosům dobře provedeného brandingu.

Těžko očekávat, že si společnost tento proces a jeho výsledky uvědomí. To, co v procesech změny loga a vizuální identity měst téměř vždy chybí, je promyšlená komunikace této změny. Pokud by tyto projekty doprovázela dobře připravená sdělení, která by odpovídala na pochybnosti veřejnosti, bylo by jistě snazší získat pochopení (i když úplného pochopení se nikdy nedočkáme).

Nové logo města Rybnik - Studio Otwarte Nové logo města Rybnik - Studio Otwarte
Nové logo města Rybnik - Studio Otwarte

Existuje nějaké město nebo konkrétní projekt, který považujete za úspěšný příklad městské identity v Polsku?

MAGDALENA: Trochu neskromně, ale myslím, že naše studio (Podpunkt) se může pochlubit úspěšným procesem změny loga a značek hlavního města Polska - Varšavy. Je to vidět v praxi a jsme velmi hrdí na to, že právě toto je logo Varšavy - není to minimalistická ikona, která sleduje trendy, ale příběh našeho města. Díky našemu postupu jsme dosáhli toho nejdůležitějšího - podařilo se nám přesvědčit všechny městské části, podniky a městské celky, aby přijaly jednotné logo. Z nesourodého systému městských log jsme vybudovali přehledný a společensky bezpečný (díky čitelnosti) systém městských log.

Domníváme se, že řešení použité ve Varšavě - zbavit se propagačního loga, updatovat erb a používat tento jediný, silný a moderní symbol ve všech komunikačních aktivitách města - funguje velmi dobře. Překreslená mořská panna je čistá a moderní, ale také sympatická (dali jsme jí rysy jedné z nejslavnějších Varšavanek, Marie Curie-Skłodowské, a to bylo veřejností velmi vřele přijato). Co nám chybělo, byl plně rozvinutý systém vizuální identity loga - pro účely testování loga byly vytvořeny pouze jeho základy. Mezi menšími městy vyniká Rybnik - nevím, jak vypadá jeho realizace v praxi, ale rozhodně je to dobrý návrh. Odráží také ducha města a jeho historii. 

Poznámka na závěr - při psaní tohoto textu jsem obvolala několik měst, abych se zeptala na jejich zkušenosti. Je vidět, že téma změny loga a identity města je pro úředníky velmi stresující.


Podpunkt

Studio Podpunkt je oceňovaným grafickým studiem sídlícím v historické části hlavního města Polska. Před dvěma lety studio sklidilo úspěch za jejich návrh nové vizuální identity pro Varšavu, stejně tak jako nyní za návrh pro Národní muzeum v Krakově. Kromě brandingu státních institucí, měst a komerčních značek se studio zabývá také digitálním designem – prostřednictvím své sesterské agentury Superskrypt vytváří uživatelsky přívětivé weby a e‑shopy, interaktivní instalace, animace a infografiky. Práci studia můžete sledovat na jejich instagramovém nebo LinkedIn profilu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Táborská setkání
Hradec Designlove
Kumst Brno - Design Byznys Days
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast