PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Jak se daří ženám, které se rozhodly skloubit studium a mateřství? Jaká byla jejich motivace, co by uvítaly a jak jim tuto nelehkou situaci usnadňuje sama škola?
 

Růžové brýle, mladý věk, přivýdělek, ale i kniha 

Motivace může být různá. Klára Koldová začala studovat ještě těhotná a nyní bere studium v doktorském programu na FA ČVUT jako ideální doplněk k rodičovské dovolené. Nyní má děti dvě – čtyřleté a půlroční. „Celý můj doktorát probíhá prakticky s dětmi. Nastavení je zde ale velmi vstřícné. Pravidelně s nimi chodím na schůzky a nikdy to nebyl problém.“

Pro studentku Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Terezu Pisklákovou byla zlomovým momentem kniha Máma má práci od Šárky Seydler Kabátové. „Příběhy silných žen, které zvládaly náročné profese a zároveň rodinu, mi dodaly potřebnou dávku odvahy. Říkala jsem si, že když ony dokázaly tohle, tak „jen“ dokončit diplomku přece musím zvládnout.“

„Věnovat se zrovna sklu byl můj sen. K podání přihlášky jsem sbírala odvahu opravdu dlouho. Když jsem byla konečně skálopevně přesvědčena, začala si připravovat portfolio, chodila se dívat do skláren a navštěvovala výstavy, stalo se, že jsem otěhotněla,“ popisuje Eliška Salzerová, která studuje na UMPRUM v Ateliéru skla s dnes již 19měsíčním synem. 

Studentka AVU Ekaterina Gordeladze, měla první dceru ve druhém ročníku a druhou na konci třetího a dle jejích slov byl motivací především mladý věk, kdy se ničeho nebojíte. „Celé spojení studia a mateřství jsem si romantizovala. S odstupem času a rozmyslem bych to rozhodně odložila,“ dodává Betty Krňanská, která studovala na UMPRUM se synem až do jeho 4 let. 

Všechny se shodují, že prostředí uměleckých škol přistupuje ke studiu s dítětem velmi benevolentně a vstřícněji, než je tomu u jiných oborů. „Umělecké školy jsou k matkám většinou otevřené a respektující. Je úplně v pořádku vzít syna s sebou do dílny, na konzultaci nebo se k mateřství vyjadřovat skrze materiál,“ popisuje Alžběta Pomahačová, studentka ateliéru Keramiky a porcelánu na UMPRUM a maminka dvouletého syna.

Studentům FDU hned na první informační schůzce studijní referentky s naprostou samozřejmostí sdělily, že pokud by někdo během studia řešil rodičovství, vždycky se najde způsob, jak to zvládnout. „Už tehdy to ve mně zanechalo takový uklidňující pocit, že na to škola myslí,“ vzpomíná Tereza, která do posledního ročníku nastupovala již těhotná.
Ani na UMPRUM není pobyt s dítětem ve škole pro nikoho větší problém. „Měla jsem strach a úzkosti a byly chvíle, kdy jsem kvůli tomu, že mám dítě, nechtěla vůbec nastoupit. Zatím se tu ale neobjevil nikdo, který by mi naznačil, že tady nemám co dělat,“ doplňuje Eliška.

Že to bude náročné Eliška sice věděla, ale jelikož kolem sebe neměla ženy, kterým by se při studiu narodilo dítě, nedokázala si to představit. „Myslím, že jsem si ani nepřipouštěla, jak náročné to pro mě bude. Prostě jsem si řekla, že to zvládnu,“ vzpomíná studentka UMPRUM.

Ekaterina vystudovala na AVU obor Figurální socha se dvěma dcerami. Ekaterina vystudovala na AVU obor Figurální socha se dvěma dcerami.
Ekaterina vystudovala na AVU obor Figurální socha se dvěma dcerami.

Ateliérová výuka jako baby friendly prostředí, nebo taky ne

Obory studované na uměleckých školách často poskytují větší flexibilitu a také možnost práce z domova. Aby se Tereza mohla věnovat malování nebo soustředěně pracovat na počítači, využívala při studiu Didaktické ilustrace na FDU Ladislava Sutnara například chvil, kdy jí dcera spala v nosítku. 
Také Klára se naučila pracovat s časem a prostorem, který má, a jak sama říká, research papery čte, když chodí s nosítkem po bytě a je přitom zároveň podložkou pro „mid-day nap“.

Pro rodiče studující v jiných oborech, které vyžadují pravidelnou fyzickou přítomnost, sezení na přednáškách nebo přístup ke specializovaným ateliérům, je ovšem nutnost skloubit studium a péči o dítě mnohem náročnější. 

„AVU svými dispozicemi v ateliérech umožňuje mít dítě při práci u sebe,“ oceňuje Ekaterina. „Když byla první dcera úplně maličká, brala jsem ji i na teoretické přednášky. Nebyl to pro nikoho problém,“ popisuje studentka, která navštěvuje obor Figurální socha. Není ale dítě jako dítě - ze zkušenosti Elišky přítomnost syna na přednáškách na UMPRUM možná není. „Snažím se být empatická k okolí a když začne moc křičet nebo dělat nepořádek, jdu stranou, uklidním ho nebo ho zabavím jinou činností. Naopak v dílnách, jako je litografie nebo socha, si může hrát s hlínou nebo si něco čmárat na papír, a má tak umělecký program, který by mu kdejaké batole závidělo.“

Ateliérová výuka a ateliér jako vlastní prostor je jednou z velkých výhod, na které se studující matky shodují. Zároveň ale jedním dechem dodávají, že je toto prostředí často nevhodné kvůli špíně, prachu, ostrému nářadí nebo nebezpečí některých látek, materiálů a technik. Svého syna do ateliéru malby přestala brát i studentka UMPRUM Betty. „Hodně lidí tu pracovalo s olejovými barvami a rozpouštědly, a to pro miminko není zrovna zdravé prostředí.“

„Být se synem ve škole je pro mě fyzicky a energeticky velmi náročné, protože musím být stále na pozoru. V kombinaci s časem, kdy potřebuji srozumitelně formulovat myšlenky své práce, je to ale především stres,“ přemýšlí Eliška. 

Některé umělecké techniky přítomnost dítěte v ateliéru umožňují, jiné méně. Některé umělecké techniky přítomnost dítěte v ateliéru umožňují, jiné méně.
Některé umělecké techniky přítomnost dítěte v ateliéru umožňují, jiné méně.

Vše, co umožňuje zákon. Ale stačí to?

Mediálním prostorem nedávno zahýbal rozhovor s influencerkou Lucií Zelinkovou, kde popisovala svou rodičovskou zkušenost s tím, že společnost matky s dětmi nenávidí. Chce sice, aby ženy rodily, ale nechce je potom mezi sebou. Jaké zkušenosti mají studentky designových oborů? Jak konkrétně školy přispívají k tomu, aby se tam studující maminky cítily vítané a co dělají proto, aby jim studium ulehčily nebo lépe umožnily?

Studentky se shodují, že by uvítaly větší flexibilitu při plánování předmětů, individuální přístup, možnosti vyřídit administrativní procesy i konzultace online, měly k dispozici nahrávky z přednášek, které by jim umožnily pustit si přednášku při uspávání dítěte nebo na procházce s kočárkem. Ušetřit si cestu do školy nebo domlouvání hlídání je pro všechny klíčové. 

Z vyjádření oslovených škol vyplývá, že z hlediska studijní agendy využívají především vše, co jim umožňuje zákon o vysokých školách. 

Školy se shodují, že studentky a studenty rodiče motivují k pokračování ve studiu a podporují je mnoha způsoby. Těmi jsou například možnost rozložit ročník studia, individuální studijní plán, komunikace a konzultace nebo zadávání individuálních úkolů. Dále pak prodlužování lhůt pro splnění studijních povinností, možnost přerušování studia kdykoliv v průběhu uznané doby rodičovství, a to i opakovaně nebo promíjení poplatků za prodlouženou dobu studia v případě že taková povinnost vznikne. 

„FUD UJEP si je plně vědoma náročnosti životní situace, v níž studentky a studenti zesoulaďují rané rodičovské povinnosti se svým studiem, a z toho důvodu jim vychází v maximální možné míře vstříc. V dílčích opodstatněných případech rovněž umožňuje online komunikaci s vyučujícím či zavádění hybridních výukových modulů a studijních opor,“ doplňuje děkanka Zdena Kolečková.

Vedení oslovených uměleckých škol nebere téma studujících rodičů na lehkou váhu a zmiňuje integritu i vědomí o náročnosti této životní situace. V dané situaci podtrhávají zároveň důraz na individuální přístup a domluvu. Zkušenosti maminek se přitom značně liší.

Tereza nastupovala těhotná do posledního ročníku studia. Příchod miminka se shodoval s datem odevzdání její diplomové práce, proto se rozhodla ho o rok odložit. Tereza nastupovala těhotná do posledního ročníku studia. Příchod miminka se shodoval s datem odevzdání její diplomové práce, proto se rozhodla ho o rok odložit.
Tereza nastupovala těhotná do posledního ročníku studia. Příchod miminka se shodoval s datem odevzdání její diplomové práce, proto se rozhodla ho o rok odložit.

Frustrace a nedostatečná komunikace

Eliška o možnosti studijního plánu na míru věděla, ale rozhodla se, že to zvládne bez něj. Zpětně ale hodnotí, že to nebylo dobré rozhodnutí. Alžběta na UMPRUM sice oceňuje velmi vstřícný a flexibilní přístup pedagogů, ale dodává, že samotná struktura studia je dost nepružná. „Během mojí dvouleté mateřské pauzy se změnil studijní plán a teď musím splnit několik předmětů navíc.“
I Tereza si uvědomuje, že měla na FDU štěstí na vstřícné a chápající pedagogy, ale dodává, že ne všichni vyučující mají stejný podporující přístup. Škola jí v několika ohledech studium s miminkem velmi usnadnila, jelikož mohla administrativní záležitosti a také konzultace řešit online a ušetřila si tak několikahodinovou cestu do Plzně.

Slova, která znějí z úst studujících maminek často vyzařují určité zklamání z nedostatečné komunikace informací ze strany školy, ale zároveň frustraci pramenící z vlastní neschopnosti si je obstarat. „Je to náročné a potřebovala bych často pomoc,“ říká otevřeně Eliška. „Na přednášky stejně chodím, protože opak jsem považovala za další úlevu a občas mě už opustí všechna síla za každým jít a něco chtít.“ Neznalost sice neomlouvá a neexistuje jistě žádná povinnost vyjmenovat nastávajícím rodičům všechny možnosti, které v rámci studia mají, ale opravdu by to byl pro studijní oddělení či samotné pedagogy takový problém? 

„Škola mi nijak nepomohla, kromě toho, že jsem nemusela být stoprocentně přítomna všude – což ale platilo obecně kvůli covidu – nebyla k dispozici žádná další specifická podpora,“ vzpomíná Betty.

Také Veronika Tilšerová, která studovala Katedru vizuální komunikace na FUD v Ústí nad Labem s dvouletým dítětem, dodává, že sice o žádné speciální podmínky nežádala, na druhou stranu jí sám od sebe nikdo žádnou pomoc nebo individuální přístup nenabídl.

Nedostatečná aktivita v předávání informací není ovšem výtka pouze směrem ke školám, ale celému sociálního systému. „Můj problém je, že mi často informace utíkají, protože nemám čas si sednout k notebooku a hledat,“ popisuje Eliška. 

Bylo by naivní myslet si, že si člověk dokáže představit všechny scénáře už v těhotenství nebo na začátku studia, kdy je motivovaný souběh s péčí o dítě zvládnout. Na své potřeby a úskalí tak studující matky přicházejí až v průběhu, ale to už se točí v kruhu. „Není chyba systému, že jsem se nezvládla na všechno zeptat a všechno si domluvit, ale zároveň ani necítím, že je to moje chyba,“ uvažuje studentka magisterského studia na UMPRUM.

V rámci individuálního přístupu by Eliška ocenila mít například prostor mluvit o svých konkrétních potřebách. „Jediné, co potřebuji, je víc času. Pro mě a mou práci je extrémně frustrující, když se neustále omlouvám, že nestíhám. Přitom se od rána do večera nezastavím,“ přiznává.

Podle Betty by se celá debata o nízké porodnosti měla více zaměřit na to, jak se dětem, které už na světě jsou, daří zejména psychicky. Podle Betty by se celá debata o nízké porodnosti měla více zaměřit na to, jak se dětem, které už na světě jsou, daří zejména psychicky.
Podle Betty by se celá debata o nízké porodnosti měla více zaměřit na to, jak se dětem, které už na světě jsou, daří zejména psychicky.

Přebal mě, jestli to dokážeš 

Důležitým aspektem je provozní a prostorové uzpůsobení, kterým školy vysílají směrem k matkám vzkaz, myslíme na vás. Jedná se například o bezbariérovost, výtahy nebo rampy pro kočárky. Eliška výčet doplňuje „Určitě bych ocenila prostory, které by byly vhodné pro děti nebo kde by se v lepším případě mohly děti potkávat spolu.“ Dětská prolézačka na dvorku, dětské židličky v místě, kde je možné se občerstvovat nebo místnost, kde by se dalo v klidu kojit – požadavky, které směrem ke školám neznějí jako finančně nebo provozně nesplnitelné.

Samostatnou kapitolou jsou pak přebalovací pulty. Poměrně obyčejný a velmi jednoduše instalovatelný pomocník, mohlo by se zdát. Samozřejmostí ale stále nejsou v restauracích, veřejných institucích, na úřadech, natož na školách. Přitom na těch designových by se klidně mohlo jednat o ateliérové zadání s příslibem následného umístění v prostorách školy. 

Na FA ČVUT přebalovací pulty jsou, nicméně standardem to podle informací ze strany škol spíše není. „Psychologicky to působí pozitivně – že jsme vítané,“ přemýšlí doktorandka Klára.

„Naše fakulta je bezbariérová, možnost ohřátí stravy zde je, přebalovací pulty nikoliv,“ uvádí Petra Widžová z FUD UJEP.

Vedoucí PR, Monika Bechná popisuje situaci na FDU v Plzni. „S kočárkem se do budovy dostat lze a do všech pater jede výtah. K dispozici je studujícím kuchyňka s lednicí, kde lze stravu ohřát. Přebalovací pulty bohužel na škole nejsou, zatím jsme nezaznamenali poptávku – ale v případě takové potřeby bychom to řešili,“ popisuje.

„Technologické centrum je bezbariérové, přebalovací pulty zde však nejsou. Budova na nám. Jana Palacha bude v dohledné době procházet rozsáhlou rekonstrukcí, kde se počítá s bezbariérovými a dalšími úpravami,“ nastiňuje budoucí představu Kamila Stehlíková z UMPRUM.

Bez bariér je také vstup do budovy FA ČVUT i přístup do všech jejích ateliérů. „Škola má rovněž v plánu zřídit prostory pro kojení a ohřátí dětské stravy,“ slibuje ombudsmanka Dita Jahodová.


A co děti? Má je kdo hlídat?

Kdo se někdy staral o malé dítě ví, že je občas problematické skloubit to s nutností dojít si na záchod nebo si vyčistit zuby. Pečovat o dítě, jeho potřeby, rozvoj a dodržovat denní režim, chodit do toho na přednášky, připravovat se na zkoušky nebo tvořit v rámci ateliérových zadání se pak zdá touto optikou téměř jako nadlidský úkol.

Největším problémem se tedy stávají možnosti hlídání, které by umožnily získat dostatek času pro uměleckou tvorbu studujících rodičů. Podle Betty by byla velkou pomocí dětská skupina v rámci školy, nebo např. stipendium, díky kterému by bylo možné si nějaké hlídání opatřit. 
Někdo má štěstí v partnerovi, kterému jeho práce umožnuje podílet se na péči o dítě, jiní se mohou spolehnout na každotýdenní hlídání babiček. Co ale dělat, když prarodiče nebydlí za rohem nebo chodí nedejbože stále do práce?

„Pakliže je dítě malé a nemáte pečujícího partnera, hlídací babičky, státní podporu nebo dost peněz na chůvu, tak si moc nezastudujete,“ říká otevřeně Eliška „Společnost automaticky předpokládá že jste na to dva, nebo že máte dostatek babiček na hlídání, když jste si takovou studijní dráhu vybrali,“ dodává.

Školy na tento požadavek poměrně reagují. Některé z oslovených škol svá zařízení již mají, jiné je plánují výhledově zřídit nebo na ně přispívají. 

„AVU má svoji školku pro děti studentů a zaměstnanců,“ oceňuje její studentka Ekaterina. Rodiče studující na Západočeské univerzitě mohou využít služeb tzv. hlídárny, kterou provozuje Fakulta zdravotnických studií. Tu mohou ovšem navštěvovat pouze děti od 3 let.
UMPRUM nabízí pro studující matky slevu na školkovné a zajištění místa v dětské skupince pro děti od 18 měsíců sídlící nedaleko Technologického centra. Z vyjádření školy dále vyplývá, že v rámci připravovaných rekonstrukcí se do budoucna počítá se vznikem školky nebo skupiny vlastní. 

Podle ombudsmanky Dity Jahodové by měla být výhledově zřízena dětská skupina také pro zaměstnané a studující na ČVUT. Dále by měl být založen fond na podporu pečujících osob, z něhož by bylo možné hradit občasné hlídání. „Na FA se o vznik dětské skupiny snažíme již řadu let, ale protože se jedná o záležitost v gesci rektorátu ČVUT, snahy zatím nevedly ke konkrétnímu výsledku. Dětská skupina má smysl pouze jako univerzitní projekt, který bude reagovat na potřeby rodičů napříč fakultami. Vzhledem k blížícím se volbám nového rektora (podzim 2025) by mohlo jít o vhodné téma pro kandidáty nebo kandidátky,“ uvádí k tématu proděkanka Fakulty architektury ČVUT Kateřina Rottová.

Alžběta přiznává, že si svůj sen může plnit díky privilegované pozici, ze které vychází. Její muž o syna pečuje 1,5 dne v týdnu a 2,5 dne hlídají její rodiče. Alžběta přiznává, že si svůj sen může plnit díky privilegované pozici, ze které vychází. Její muž o syna pečuje 1,5 dne v týdnu a 2,5 dne hlídají její rodiče.
Alžběta přiznává, že si svůj sen může plnit díky privilegované pozici, ze které vychází. Její muž o syna pečuje 1,5 dne v týdnu a 2,5 dne hlídají její rodiče.

Po finanční stránce by situace mohla být lepší.

A jak se daří studentkám skloubit mateřství a studium finančně? „Budu upřímná, popravdě to dlouhodobě udržitelné není,“ konstatuje Alžběta. Jako umělkyně nemají nárok na mateřskou dovolenou a snaží se tak studium utáhnout díky financím od partnera, neplacenému hlídání od babiček nebo díky rodičovskému příspěvku. „Jeho výše pro pokrytí potřebných nákladů však bohužel dostatečná není,“ konstatuje Tereza.

Přestože Veronika využívala nejznámější instrumenty, vidí tuto misi – studium s dítětem – jako velmi náročnou. Tereza dodává, že finanční příspěvek by mohl mnoha studujícím rodičům výrazně ulehčit situaci a umožnit jim plně se soustředit na studium i péči o dítě a necítit finanční tlak nebo výčitky ohledně balancování v roli rodiče. Nějakou formu systémové finanční podpory pro studující rodiče by tak uvítaly všechny.

S tím by mohla pomoct především nově schválená Superdávka, v rámci níž by pečujícím rodičům mohlo připadnout tzv. Hlídačkovné. „Lidé, kterým se v průběhu studia vysoké nebo vyšší odborné školy narodí dítě, mohou od druhého ročníku žádat o speciální podporu. Ta bude ve výši třetiny minimální mzdy, v letošním roce by to znamenalo asi sedm tisíc korun měsíčně. Má jít o formu podpory především pro studující matky, aby získaly prostředky na hlídání dětí do tří let a nemusely přerušovat nebo ukončovat studium. “ (zdroj: Seznam Zprávy)


Polibek múzy na povel

Studující i pracující rodiče se často shodují, že je pečující role naučila větší efektivitě a organizovanosti, zejména v práci s časem. Jak je to ale v tvůrčím procesu? Zatímco někoho mateřství donutí být mnohem lépe organizovaný a soustředěný, pro Alžbětu byla v rámci mateřství tvůrčí práce na povel z počátku určitou nevýhodou, kterou se ale naučila přetavit ve výhodu. „Z té fragmentarizace, neustále přerušované a navazované práce jsem nakonec poskládala koncept své diplomky.“ S dítětem doma se váš tvůrčí proces stává spíš lovem vhodné chvilky s omezeným časem, pokračuje Tereza. Studentka ilustrace se naopak naučila pracovat mnohem rychleji a efektivněji. „O ilustracích jsem často přemýšlela už během uspávání dcery. Pak, když jsem konečně mohla usednout ke stolu, měla jsem v hlavě celkem promyšlenou skicu a mohla se rovnou pustit do práce.“ 

„Často si črtám návrhy náhodnými dětskými voskovkami, zatímco vedle mě dcerka kreslí svoje obrázky. Stavím z lega a někde v zadní části mozku promýšlím projekty,“ prozrazuje svůj recept designérka Klára. „Výhodou takového systému jsou myšlenky, co se objeví jen tak mimochodem bez tlaku na výkon. Pak se mi daří projekt posouvat i při sezení na zemi u stavebnice nebo dětských knížek, které mě sice fyzicky kotví na místo, ale v hlavě nechávají dost kapacity pro další myšlenky. Jen najít si čas na jejich zapsání je náročné a funguju ve stavu neustálého přehlcení,“ doplňuje.

Klára se naučila nesrovnávat se s ostatními a odprostit se od tlaku společnosti. Kdo se stará o děti a tvoří jen v mezičase, těžko bude ve výkonu soupeřit s těmi, kteří mají všechen čas světa jenom pro sebe Klára se naučila nesrovnávat se s ostatními a odprostit se od tlaku společnosti. Kdo se stará o děti a tvoří jen v mezičase, těžko bude ve výkonu soupeřit s těmi, kteří mají všechen čas světa jenom pro sebe
Klára se naučila nesrovnávat se s ostatními a odprostit se od tlaku společnosti. Kdo se stará o děti a tvoří jen v mezičase, těžko bude ve výkonu soupeřit s těmi, kteří mají všechen čas světa jenom pro sebe

Jak se z toho nezbláznit? A jde to?

Návod na to, jak náročnou a komplikovanou situaci nejlépe skloubit, neexistuje. Každá z matek se s tím popasuje jinak a má vlastní způsob, jak se nezbláznit. 
„Dělat to z lásky, umět si říct o pomoc a nebýt na sebe přísný“, začíná výčet Alžběta. „Další důležitá věc je naučit se netrestat se za to, když nestihnete všechno, co jste si naplánovali. S dítětem je každý den nevyzpytatelný, a i obyčejná rýma dokáže kompletně převrátit vaše plány na několik dní,“ pokračuje Tereza.
Velmi důležité mi přišlo rozumně si nastavit, kolik času chci věnovat škole a kolik dítěti, aby nevznikl pocit, že jedno zanedbávám před druhým, svěřuje své pocity Eliška. Zároveň si uvědomuje, že v rámci studia na umělecké škole je vhodné vybrat si materiál či techniku, kterou je možné dělat i s dítětem nebo něco, od čeho můžete kdykoliv odběhnout a zase se k tomu vrátit. 
Podle Kláry bylo klíčové vnitřní přenastavení, že je její tempo jiné než u bezdětných spolužáků, a že je to tak v pořádku. 
"Ano, přijmout skutečnost, že se váš život a fungování promění od základů, že už nemáte luxus celého dne na hluboké přemýšlení a nerušenou tvorbu, je zásadní," souhlasí Tereza.


Vystudovat, porodit alespoň jedno dítě, a být profesně úspěšný. Kdy to máme všechno stihnout?

Zatímco se politické strany ve svých volebních programech budou pravděpodobně předhánět v nápadech, jak zvýšit porodnost, nebylo by od věci zaměřit se také na ty, kteří už tento vrchol pokořili a hodit jim záchranné lano.

Možná bychom měli začít všichni u sebe, což hezky ilustruje komentář serveru Seznam Zprávy: „V poslední době zaznívají hlasy, zda by porodnosti nepomohlo, kdyby se stát zasadil o zlepšení prestiže rodičovství a celkové náladě ve společnosti směrem k matkám a otcům. Zjednodušeně řečeno – nepomohlo by situaci, kdyby matka s dítětem nebyla „otravný element“, který jen s kočárkem zabírá místo v tramvaji a ruší ostatní v kavárnách?“

„Je to komplexní problém. Začíná to vzděláním a pokračuje tím, jak můžeme své vzdělání uplatnit. Vystudovat, porodit alespoň jedno dítě a být profesně úspěšné, kdy to mají ženy všechno stihnout? Možnosti umístění dětí do skupinek jsou omezené, částečné úvazky se spíš neobjevují a na mladé matky jsou zaměstnavatelé ostražití. Je ale úplně normální, že žijeme, pracujeme a studujeme a žijí s námi v tom stejném světě i děti,“ uzavírá Veronika.

Rubriky:

Další z rubriky

IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Sutnarka - sympoziu Boundaries

Nejnovější články

Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGPe, Zdroj: online.umprum.cz, Foto: Apolena Typltová | Portrét Helena Huber-Doudová, Foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory