PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Viktorko, ty jsi relativně angažovaný člověk, nebojíš se říct svůj názor a bránit ho v diskusích. Jak se ti teď sledovaly výsledky voleb do Evropského parlamentu?

VIKTORIE: Haha, slovo relativně bych zdůraznila. Co se voleb týče, tak jsem to bohužel čekala... Teda to, že se do EP dostane strana jako Motoristé a že ji navíc volili mladí lidé, to ne. Chápu ale frustraci některých lidí.

Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010 Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010
Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010

Zanedlouho porodíš na svět svoje první dítě. Máš někdy obavy, v jakém světě bude vyrůstat?

VIKTORIE: Nemá tyhle obavy každý rodič v jakékoliv době? Samozřejmě mě tohle napadá jako jedna z milionu dalších věcí, ale obecně takhle nepřemýšlím. Z mé strany nedělám z mateřství tak velkou věc. Ne že by to nebylo důležité, je, a to extrémně, ale je to normální, jako jiné zlomy v životě. Byla bych totiž ráda, aby na světě byli spokojení aspoň nějakou část života všichni, a nemám ráda, když se dělá z mateřství modla.

Preciznost se potkává s originalitou Preciznost se potkává s originalitou
Preciznost se potkává s originalitou

V prostředí umění a designu se teď hojně skloňuje status umělce, důstojná mzda a férové finanční podmínky. Otec dítěte a tvůj přítel nepůsobí v uměleckém prostředí... Řešila jsi někdy tohle dilema vědomě při výběru partnera? Že by vás designér nebo umělec nemusel uživit?

VIKTORIE: Já jsem hodně na zemi. Řešila jsem všechny možné varianty, ale nikdy ne, že by nás designér nebo umělec nemohl uživit. Jsem z rodiny dvou umělců a nemám pocit, že by nám kdy něco chybělo. Samozřejmě si hodně uvědomuji, že zároveň žiju v privilegované bublině, kde ne na všechno jsou potřeba peníze. Neskrývám, že můj sociální status mi umožňuje různé výhody. Není to fér, ale uvědomuji si to. A vím, že to je jedna z věcí, kterou si spousta lidí v podobné situaci nechce připustit. Což je bohužel velký klam, který nás pak vede do problému. Já mám skvělého partnera, kterého jsem ale určitě nevybírala podle výplatní pásky. Má tisíc skvělých vlastností.

Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design
Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design

Ty sama pocházíš z umělecké rodiny. Jak se vám v devadesátých letech žilo? Měli jste někdy finančně náročné období?

VIKTORIE: Já ke svým rodičům poměrně dost vzhlížím. Myslím, že na svou dobu byli hodně pokrokoví. Žilo se nám – co já si pamatuji – skvěle, ale já rodičům do peněženky neviděla. :) Samozřejmě vím, že měli rodiče kliku – například bydleli ve vlastním. Nekupovali nová auta, ale jeli s námi každý rok radši k moři, neměli jsme doma video, ale obrazy. Vyrůstala jsem v prostředí vysokoškolsky vzdělaných lidí, takže jsem vůbec nepřemýšlela, že já bych po maturitě na vysokou nešla. Nepotřebovala jsem v tomto směru pomoc zvenku. V době, kdy jsme vyrůstali, se status ještě tolik neměřil na číslo modelu Iphonu.

Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny. Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.
Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.

Sledovala jsi debaty okolo statusu umělce? Je to podle tebe správná cesta?

VIKTORIE: Teď spíš sleduji kauzu kolem petice proti AVU. Nebo spíše proti všemu? :) Obecně mě aktuálně zajímají sociální jistoty státu, které mi přijdou, že teď moc nefungují a které by pomohly i umělcům. Především tedy ženám. Dostupné školky, školy nebo sociální bydlení pro matky samoživitelky. A co teprve ty nájmy v Praze? Čím dál víc kolem sebe vidím, že lidé využívají soukromé alternativy vzdělávání, a podle mě se tím prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Byla bych ráda, kdybychom tu změnu podpořili zespoda. Ne tím, že dáme děti do soukromých zařízení. Přála bych si, aby ženy začaly stávkovat. Jistě by si stávka vysloužila více pozornosti, kdyby všechny ženy ve zdravotnictví přestaly docházet do zaměstnání. Děti máme později, do systému přispíváme dlouho, a když ho tedy konečně chceme využít, tak je to trochu "fuck of".

Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové
Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové

Zároveň ty jsi designérka, to je prostředí, ve kterém minimálně v pohledu zvenčí peníze jsou. Produkty, které šperkaři, návrháři nebo produktoví designéři prodávají, stojí často tolik, že si je průměrně vydělávající člověk nemůže dovolit. Jsou podle tebe šaty za patnáct tisíc korun elitářská věc? Můžeš si je ty sama dovolit?

VIKTORIE: V části toho odvětví peníze určitě jsou. Za některými firmami stojí investoři, kteří správně svůj majetek na těch designových firmách nestavějí. A ti pak férově ohodnotí své designéry. Jiná situace nastává, pokud jste designér a produkty sám vyrábíte i prodáváte. To je náročné časově i finančně.

Vše má svou cenu. Ne každý může mít všechno, to je normální fakt. Neexistuje nic jako právo na šaty od designéra. Nedávno jsem slyšela rozhovor, kde bylo řečeno, že si lidé, kteří pochopí kvalitu designu, ušetří na vázu za půl milionu. To je přece směšné. Na vázu za půl milionu musíš mít rovnou. Na tu nešetříš, a jestli ano, tak jsi blázen, design nedesign. Váza za půl milionu má své místo na světě a má tu hodnotu a je dobře, že takové věci vznikají, ale jsou určené pro extrémně bohaté lidi. Já můžu mít vázu za pár tisíc nebo z bazaru. Moje šperky si taky nemůže koupit každý. A je to tak v pořádku. Druhá věc je, že samozřejmě v některých oborech jsou tak nízké příjmy, že si lidé nemohou dovolit nic. Tohle vždy sleduju, když cestuji přes Německo, že ženy na různých pozicích mají kvalitní šperk.

Výroba jednotlivých lístků Výroba jednotlivých lístků
Výroba jednotlivých lístků

Vaše šperkařství, léta fungující v Mikulandské ulici, se před pár lety přestěhovalo. Bylo to ekonomické rozhodnutí? Oplakali jste to, nebo to byla výzva?

VIKTORIE: Jeden z aspektů, který přidal k rozhodnutí, byl určitě i ekonomický. Nájem jsme měli sice velice slušný, ale udržet denní provoz nebylo jednoduché a už bychom se museli i stydět za to, co platíme lidem. Změnili jsme se na obchodní model „apointment only“ a tím pádem nebylo důležité držet si obchod. Navíc musím říct, že pro mě byla Mikulandská už úplná past. Už jsem tam po dvaceti letech opravdu nerada chodila. Ale teď budeme stěhovat i showroom z Letné a nějakou dobu budeme fungovat pouze na osobní bázi nebo e-shopu. Mateřská a důchod nejsou dvě úplně ideální doby na podnikání. Až budu připravená, začnu pravděpodobně pracovat víc sama na sebe. Otec se chce více věnovat plastice, svému oboru z Umprumu, umění a zahradě. :)

O vaší značce Belda se vždy mluví v souvislosti s „několikageneračním“ byznysem. Jenže dneska, možná víc než kdy jindy, se společnost polarizuje a generace si přestávají rozumět. Daří se vám v rodině najít společnou řeč?

VIKTORIE: Teď se zrovna hádáme o nově vzniklé petici o AVU. Ale jinak ano. S otcem jsme bohužel v podnikání oba trochu mimoni, takže si rozumíme, ale nikam nás to moc nevede. Umělecky máme asi nevyhnutelně podobný vkus, a když ne, tak se nebrzdíme a děláme každý svou vizi. Já jsem spíš ráda, že mám pohled i jiné generace, protože naopak opravdu nemám ráda rozdělování na mladé a staré, a musím říct, že ageismus je opravdu v naší společnosti rozšířen úplně stejně jako pohrdání novou generací.

Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let. Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.
Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.

Podobné nůžky se ale rozevírají i uvnitř oboru. Mladí designéři mají jiné vidění světa než ti, kteří dospívali za komunismu. Ukázala to i kauza Jiřího Černického nebo nedávno Davida Černého... Trpí česká kultura dominancí stárnoucího bílého muže?

VIKTORIE: Trpí tím celá česká společnost. Vidím problém v tom, že nejsme schopni se dohodnout. Bohužel nejvíce trpíme nedostatkem empatie a některé věci jsou v nás tak dlouhodobě zaryté, že je fakt nevidíme. Myslím, že ženy to mají prostě ve světě těžší, ale s muži o tom nikdy nikdo nemluvil. 

Co tobě jako designérce a budoucí matce by v ČR nejvíc pomohlo?

VIKTORIE: Teď teprve zjišťuju, jak to všechno v mateřství bude. Pomohlo by mi zvýšení možných výdělků. Na rodičovské si člověk může vydělat hrozně málo peněz, než zase spadne do systému placení všech sociálních a zdravotních pojištění. Jde o paralýzu lidí na mateřské. Je třeba se o dítě postarat, ale pracovat tolik, abych pokryla náklady na OSVČ a něco smysluplného mi zbylo. Úplně to nevychází. 

Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci
Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci

Současný český šperk je podle mě v trochu schizofrenní pozici. Na jednu stranu je tady řada tvůrců, kteří se ale stávají zaměnitelnými, a pak akademické prostředí, kde má člověk na klauzurách pocit, že zde akceptují jen koncept a nenositelné ideje... Jak vidíš dnešní šperk ty?

VIKTORIE: Kde jinde než ve škole dělat projekty, které ještě nemusí být nositelné? Ty se přece ještě nemusí prodávat a lze v nich postupně hledat svůj styl. Ale asi je to potřeba střídat.

Bojím se, že ateliér šperku pomalu mizí jako takový, ale třeba je to dobře. Mám pocit, že se lidé nemusí profilovat úplně jako šperkař či designér. Jedna věc je nápad a druhá zpracování, je mi jedno, kdo to udělá, ale musí to být precizní, když to chci prodávat za cenu originálního výrobku. Myslím, že máme pár výrazných, dlouhodobě známých jmen a bohužel pár lidí, kteří s nimi na první pohled jsou zaměnitelní. Mladé nové tvůrce máme určitě taky, jen to moc nesleduji.

Kolekce Český ráj Kolekce Český ráj
Kolekce Český ráj

Ondřej Stára si po cenách CGD stěžoval, že nominace získává stále dokola jen ta stejná skupina lidí... Máš stejný pocit? Chybí v českém šperku silná jména, nebo jen nejsou vidět? A případně proč?

VIKTORIE: Jsme malá společnost, možná jde i o nějakou pražskou bublinu, a máme ve zvyku se podporovat navzájem. Myslím, že se zároveň ještě hodně všichni učíme, jak pracovat s marketingem, s tím vším podnikáním, a že teprve teď opravdu vzniká rozmanitá novinářská odborná veřejnost, která bude mít energii a chuť se zabývat nominacemi.

Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Foto: Kristina Hrabětová

Ty sama jsi šperk nestudovala. Máš ale blízký vztah i s Evou Eisler a na Umprum jsi byla v době, kdy zde byl Tadeáš Podracký, který ateliér K.O.V. vede nyní, ale původně studoval sklo. Je to ještě vůbec užitá tvorba, nebo už ryze volné umění?

VIKTORIE: Práci Tadeáše mám strašně ráda, takže věřím, že má co předat. Je jedno, jak to pojmenováváme, ale spíš je důležité nechat volbu na studentech. Ať si vyberou, k čemu více tíhnou. Jestli mají potřebu se věnovat více šperku jako takovému, tak ať mohou jak teoreticky, tak prakticky rozvíjet tuto stránku. Ale pokud chtějí v nějaké době svého studia k věcem přistupovat volněji, nechť je jim to také umožněno. Základy mají všichni stejné v rámci výuky, tak bych to tolik neřešila. Myslím, že naopak prostupnost a i stáže mezi ateliéry a obory jsou důležité. Co si budeme povídat, ta škola není jen o tom, se něco naučit, ale hodně o lidech, se kterými se potkáváš a kteří tě něco naučí. Možná i léta po škole budeš vědět, kam máš zavolat. Třeba Evě Eisler. Tu miluju, but don’t we all? :)

On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce. On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
Rubriky:

Další z rubriky

ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění