PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Viktorko, ty jsi relativně angažovaný člověk, nebojíš se říct svůj názor a bránit ho v diskusích. Jak se ti teď sledovaly výsledky voleb do Evropského parlamentu?

VIKTORIE: Haha, slovo relativně bych zdůraznila. Co se voleb týče, tak jsem to bohužel čekala... Teda to, že se do EP dostane strana jako Motoristé a že ji navíc volili mladí lidé, to ne. Chápu ale frustraci některých lidí.

Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010 Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010
Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010

Zanedlouho porodíš na svět svoje první dítě. Máš někdy obavy, v jakém světě bude vyrůstat?

VIKTORIE: Nemá tyhle obavy každý rodič v jakékoliv době? Samozřejmě mě tohle napadá jako jedna z milionu dalších věcí, ale obecně takhle nepřemýšlím. Z mé strany nedělám z mateřství tak velkou věc. Ne že by to nebylo důležité, je, a to extrémně, ale je to normální, jako jiné zlomy v životě. Byla bych totiž ráda, aby na světě byli spokojení aspoň nějakou část života všichni, a nemám ráda, když se dělá z mateřství modla.

Preciznost se potkává s originalitou Preciznost se potkává s originalitou
Preciznost se potkává s originalitou

V prostředí umění a designu se teď hojně skloňuje status umělce, důstojná mzda a férové finanční podmínky. Otec dítěte a tvůj přítel nepůsobí v uměleckém prostředí... Řešila jsi někdy tohle dilema vědomě při výběru partnera? Že by vás designér nebo umělec nemusel uživit?

VIKTORIE: Já jsem hodně na zemi. Řešila jsem všechny možné varianty, ale nikdy ne, že by nás designér nebo umělec nemohl uživit. Jsem z rodiny dvou umělců a nemám pocit, že by nám kdy něco chybělo. Samozřejmě si hodně uvědomuji, že zároveň žiju v privilegované bublině, kde ne na všechno jsou potřeba peníze. Neskrývám, že můj sociální status mi umožňuje různé výhody. Není to fér, ale uvědomuji si to. A vím, že to je jedna z věcí, kterou si spousta lidí v podobné situaci nechce připustit. Což je bohužel velký klam, který nás pak vede do problému. Já mám skvělého partnera, kterého jsem ale určitě nevybírala podle výplatní pásky. Má tisíc skvělých vlastností.

Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design
Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design

Ty sama pocházíš z umělecké rodiny. Jak se vám v devadesátých letech žilo? Měli jste někdy finančně náročné období?

VIKTORIE: Já ke svým rodičům poměrně dost vzhlížím. Myslím, že na svou dobu byli hodně pokrokoví. Žilo se nám – co já si pamatuji – skvěle, ale já rodičům do peněženky neviděla. :) Samozřejmě vím, že měli rodiče kliku – například bydleli ve vlastním. Nekupovali nová auta, ale jeli s námi každý rok radši k moři, neměli jsme doma video, ale obrazy. Vyrůstala jsem v prostředí vysokoškolsky vzdělaných lidí, takže jsem vůbec nepřemýšlela, že já bych po maturitě na vysokou nešla. Nepotřebovala jsem v tomto směru pomoc zvenku. V době, kdy jsme vyrůstali, se status ještě tolik neměřil na číslo modelu Iphonu.

Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny. Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.
Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.

Sledovala jsi debaty okolo statusu umělce? Je to podle tebe správná cesta?

VIKTORIE: Teď spíš sleduji kauzu kolem petice proti AVU. Nebo spíše proti všemu? :) Obecně mě aktuálně zajímají sociální jistoty státu, které mi přijdou, že teď moc nefungují a které by pomohly i umělcům. Především tedy ženám. Dostupné školky, školy nebo sociální bydlení pro matky samoživitelky. A co teprve ty nájmy v Praze? Čím dál víc kolem sebe vidím, že lidé využívají soukromé alternativy vzdělávání, a podle mě se tím prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Byla bych ráda, kdybychom tu změnu podpořili zespoda. Ne tím, že dáme děti do soukromých zařízení. Přála bych si, aby ženy začaly stávkovat. Jistě by si stávka vysloužila více pozornosti, kdyby všechny ženy ve zdravotnictví přestaly docházet do zaměstnání. Děti máme později, do systému přispíváme dlouho, a když ho tedy konečně chceme využít, tak je to trochu "fuck of".

Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové
Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové

Zároveň ty jsi designérka, to je prostředí, ve kterém minimálně v pohledu zvenčí peníze jsou. Produkty, které šperkaři, návrháři nebo produktoví designéři prodávají, stojí často tolik, že si je průměrně vydělávající člověk nemůže dovolit. Jsou podle tebe šaty za patnáct tisíc korun elitářská věc? Můžeš si je ty sama dovolit?

VIKTORIE: V části toho odvětví peníze určitě jsou. Za některými firmami stojí investoři, kteří správně svůj majetek na těch designových firmách nestavějí. A ti pak férově ohodnotí své designéry. Jiná situace nastává, pokud jste designér a produkty sám vyrábíte i prodáváte. To je náročné časově i finančně.

Vše má svou cenu. Ne každý může mít všechno, to je normální fakt. Neexistuje nic jako právo na šaty od designéra. Nedávno jsem slyšela rozhovor, kde bylo řečeno, že si lidé, kteří pochopí kvalitu designu, ušetří na vázu za půl milionu. To je přece směšné. Na vázu za půl milionu musíš mít rovnou. Na tu nešetříš, a jestli ano, tak jsi blázen, design nedesign. Váza za půl milionu má své místo na světě a má tu hodnotu a je dobře, že takové věci vznikají, ale jsou určené pro extrémně bohaté lidi. Já můžu mít vázu za pár tisíc nebo z bazaru. Moje šperky si taky nemůže koupit každý. A je to tak v pořádku. Druhá věc je, že samozřejmě v některých oborech jsou tak nízké příjmy, že si lidé nemohou dovolit nic. Tohle vždy sleduju, když cestuji přes Německo, že ženy na různých pozicích mají kvalitní šperk.

Výroba jednotlivých lístků Výroba jednotlivých lístků
Výroba jednotlivých lístků

Vaše šperkařství, léta fungující v Mikulandské ulici, se před pár lety přestěhovalo. Bylo to ekonomické rozhodnutí? Oplakali jste to, nebo to byla výzva?

VIKTORIE: Jeden z aspektů, který přidal k rozhodnutí, byl určitě i ekonomický. Nájem jsme měli sice velice slušný, ale udržet denní provoz nebylo jednoduché a už bychom se museli i stydět za to, co platíme lidem. Změnili jsme se na obchodní model „apointment only“ a tím pádem nebylo důležité držet si obchod. Navíc musím říct, že pro mě byla Mikulandská už úplná past. Už jsem tam po dvaceti letech opravdu nerada chodila. Ale teď budeme stěhovat i showroom z Letné a nějakou dobu budeme fungovat pouze na osobní bázi nebo e-shopu. Mateřská a důchod nejsou dvě úplně ideální doby na podnikání. Až budu připravená, začnu pravděpodobně pracovat víc sama na sebe. Otec se chce více věnovat plastice, svému oboru z Umprumu, umění a zahradě. :)

O vaší značce Belda se vždy mluví v souvislosti s „několikageneračním“ byznysem. Jenže dneska, možná víc než kdy jindy, se společnost polarizuje a generace si přestávají rozumět. Daří se vám v rodině najít společnou řeč?

VIKTORIE: Teď se zrovna hádáme o nově vzniklé petici o AVU. Ale jinak ano. S otcem jsme bohužel v podnikání oba trochu mimoni, takže si rozumíme, ale nikam nás to moc nevede. Umělecky máme asi nevyhnutelně podobný vkus, a když ne, tak se nebrzdíme a děláme každý svou vizi. Já jsem spíš ráda, že mám pohled i jiné generace, protože naopak opravdu nemám ráda rozdělování na mladé a staré, a musím říct, že ageismus je opravdu v naší společnosti rozšířen úplně stejně jako pohrdání novou generací.

Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let. Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.
Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.

Podobné nůžky se ale rozevírají i uvnitř oboru. Mladí designéři mají jiné vidění světa než ti, kteří dospívali za komunismu. Ukázala to i kauza Jiřího Černického nebo nedávno Davida Černého... Trpí česká kultura dominancí stárnoucího bílého muže?

VIKTORIE: Trpí tím celá česká společnost. Vidím problém v tom, že nejsme schopni se dohodnout. Bohužel nejvíce trpíme nedostatkem empatie a některé věci jsou v nás tak dlouhodobě zaryté, že je fakt nevidíme. Myslím, že ženy to mají prostě ve světě těžší, ale s muži o tom nikdy nikdo nemluvil. 

Co tobě jako designérce a budoucí matce by v ČR nejvíc pomohlo?

VIKTORIE: Teď teprve zjišťuju, jak to všechno v mateřství bude. Pomohlo by mi zvýšení možných výdělků. Na rodičovské si člověk může vydělat hrozně málo peněz, než zase spadne do systému placení všech sociálních a zdravotních pojištění. Jde o paralýzu lidí na mateřské. Je třeba se o dítě postarat, ale pracovat tolik, abych pokryla náklady na OSVČ a něco smysluplného mi zbylo. Úplně to nevychází. 

Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci
Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci

Současný český šperk je podle mě v trochu schizofrenní pozici. Na jednu stranu je tady řada tvůrců, kteří se ale stávají zaměnitelnými, a pak akademické prostředí, kde má člověk na klauzurách pocit, že zde akceptují jen koncept a nenositelné ideje... Jak vidíš dnešní šperk ty?

VIKTORIE: Kde jinde než ve škole dělat projekty, které ještě nemusí být nositelné? Ty se přece ještě nemusí prodávat a lze v nich postupně hledat svůj styl. Ale asi je to potřeba střídat.

Bojím se, že ateliér šperku pomalu mizí jako takový, ale třeba je to dobře. Mám pocit, že se lidé nemusí profilovat úplně jako šperkař či designér. Jedna věc je nápad a druhá zpracování, je mi jedno, kdo to udělá, ale musí to být precizní, když to chci prodávat za cenu originálního výrobku. Myslím, že máme pár výrazných, dlouhodobě známých jmen a bohužel pár lidí, kteří s nimi na první pohled jsou zaměnitelní. Mladé nové tvůrce máme určitě taky, jen to moc nesleduji.

Kolekce Český ráj Kolekce Český ráj
Kolekce Český ráj

Ondřej Stára si po cenách CGD stěžoval, že nominace získává stále dokola jen ta stejná skupina lidí... Máš stejný pocit? Chybí v českém šperku silná jména, nebo jen nejsou vidět? A případně proč?

VIKTORIE: Jsme malá společnost, možná jde i o nějakou pražskou bublinu, a máme ve zvyku se podporovat navzájem. Myslím, že se zároveň ještě hodně všichni učíme, jak pracovat s marketingem, s tím vším podnikáním, a že teprve teď opravdu vzniká rozmanitá novinářská odborná veřejnost, která bude mít energii a chuť se zabývat nominacemi.

Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Foto: Kristina Hrabětová

Ty sama jsi šperk nestudovala. Máš ale blízký vztah i s Evou Eisler a na Umprum jsi byla v době, kdy zde byl Tadeáš Podracký, který ateliér K.O.V. vede nyní, ale původně studoval sklo. Je to ještě vůbec užitá tvorba, nebo už ryze volné umění?

VIKTORIE: Práci Tadeáše mám strašně ráda, takže věřím, že má co předat. Je jedno, jak to pojmenováváme, ale spíš je důležité nechat volbu na studentech. Ať si vyberou, k čemu více tíhnou. Jestli mají potřebu se věnovat více šperku jako takovému, tak ať mohou jak teoreticky, tak prakticky rozvíjet tuto stránku. Ale pokud chtějí v nějaké době svého studia k věcem přistupovat volněji, nechť je jim to také umožněno. Základy mají všichni stejné v rámci výuky, tak bych to tolik neřešila. Myslím, že naopak prostupnost a i stáže mezi ateliéry a obory jsou důležité. Co si budeme povídat, ta škola není jen o tom, se něco naučit, ale hodně o lidech, se kterými se potkáváš a kteří tě něco naučí. Možná i léta po škole budeš vědět, kam máš zavolat. Třeba Evě Eisler. Tu miluju, but don’t we all? :)

On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce. On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
Rubriky:

Další z rubriky

Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika