PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Viktorie Beldová je další generací, která pokračuje v rodinné firmě. Sama je ale výraznou designérkou na poli designu šperku.

Ageismus je v naší společnosti rozšířen. Rozdělování na mladé a staré nemám ráda, říká šperkařka Viktorie Beldová o generačních sporech

Nestudovala šperk, přesto je s ním výrazně spjatá. Patří do generace, která se mu u nás věnuje už řadu let. Viktorie Beldová, autentická tvůrkyně se silným názorem.

Viktorko, ty jsi relativně angažovaný člověk, nebojíš se říct svůj názor a bránit ho v diskusích. Jak se ti teď sledovaly výsledky voleb do Evropského parlamentu?

VIKTORIE: Haha, slovo relativně bych zdůraznila. Co se voleb týče, tak jsem to bohužel čekala... Teda to, že se do EP dostane strana jako Motoristé a že ji navíc volili mladí lidé, to ne. Chápu ale frustraci některých lidí.

Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010 Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010
Viktorie Beldová přispívá svými návrhy ve firmě už od roku 2010

Zanedlouho porodíš na svět svoje první dítě. Máš někdy obavy, v jakém světě bude vyrůstat?

VIKTORIE: Nemá tyhle obavy každý rodič v jakékoliv době? Samozřejmě mě tohle napadá jako jedna z milionu dalších věcí, ale obecně takhle nepřemýšlím. Z mé strany nedělám z mateřství tak velkou věc. Ne že by to nebylo důležité, je, a to extrémně, ale je to normální, jako jiné zlomy v životě. Byla bych totiž ráda, aby na světě byli spokojení aspoň nějakou část života všichni, a nemám ráda, když se dělá z mateřství modla.

Preciznost se potkává s originalitou Preciznost se potkává s originalitou
Preciznost se potkává s originalitou

V prostředí umění a designu se teď hojně skloňuje status umělce, důstojná mzda a férové finanční podmínky. Otec dítěte a tvůj přítel nepůsobí v uměleckém prostředí... Řešila jsi někdy tohle dilema vědomě při výběru partnera? Že by vás designér nebo umělec nemusel uživit?

VIKTORIE: Já jsem hodně na zemi. Řešila jsem všechny možné varianty, ale nikdy ne, že by nás designér nebo umělec nemohl uživit. Jsem z rodiny dvou umělců a nemám pocit, že by nám kdy něco chybělo. Samozřejmě si hodně uvědomuji, že zároveň žiju v privilegované bublině, kde ne na všechno jsou potřeba peníze. Neskrývám, že můj sociální status mi umožňuje různé výhody. Není to fér, ale uvědomuji si to. A vím, že to je jedna z věcí, kterou si spousta lidí v podobné situaci nechce připustit. Což je bohužel velký klam, který nás pak vede do problému. Já mám skvělého partnera, kterého jsem ale určitě nevybírala podle výplatní pásky. Má tisíc skvělých vlastností.

Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design
Kolekce Leaves získala širší nominaci na letošní ceny Czech Grand Design

Ty sama pocházíš z umělecké rodiny. Jak se vám v devadesátých letech žilo? Měli jste někdy finančně náročné období?

VIKTORIE: Já ke svým rodičům poměrně dost vzhlížím. Myslím, že na svou dobu byli hodně pokrokoví. Žilo se nám – co já si pamatuji – skvěle, ale já rodičům do peněženky neviděla. :) Samozřejmě vím, že měli rodiče kliku – například bydleli ve vlastním. Nekupovali nová auta, ale jeli s námi každý rok radši k moři, neměli jsme doma video, ale obrazy. Vyrůstala jsem v prostředí vysokoškolsky vzdělaných lidí, takže jsem vůbec nepřemýšlela, že já bych po maturitě na vysokou nešla. Nepotřebovala jsem v tomto směru pomoc zvenku. V době, kdy jsme vyrůstali, se status ještě tolik neměřil na číslo modelu Iphonu.

Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny. Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.
Rodina se stará také o korunovační klenoty. Mezi jejich práci se řadí i dvě repliky svatováclavské koruny.

Sledovala jsi debaty okolo statusu umělce? Je to podle tebe správná cesta?

VIKTORIE: Teď spíš sleduji kauzu kolem petice proti AVU. Nebo spíše proti všemu? :) Obecně mě aktuálně zajímají sociální jistoty státu, které mi přijdou, že teď moc nefungují a které by pomohly i umělcům. Především tedy ženám. Dostupné školky, školy nebo sociální bydlení pro matky samoživitelky. A co teprve ty nájmy v Praze? Čím dál víc kolem sebe vidím, že lidé využívají soukromé alternativy vzdělávání, a podle mě se tím prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Byla bych ráda, kdybychom tu změnu podpořili zespoda. Ne tím, že dáme děti do soukromých zařízení. Přála bych si, aby ženy začaly stávkovat. Jistě by si stávka vysloužila více pozornosti, kdyby všechny ženy ve zdravotnictví přestaly docházet do zaměstnání. Děti máme později, do systému přispíváme dlouho, a když ho tedy konečně chceme využít, tak je to trochu "fuck of".

Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové
Urna Lea(f)ve pro firmu Glaz Bridge dle návrhu Viktorie Beldové

Zároveň ty jsi designérka, to je prostředí, ve kterém minimálně v pohledu zvenčí peníze jsou. Produkty, které šperkaři, návrháři nebo produktoví designéři prodávají, stojí často tolik, že si je průměrně vydělávající člověk nemůže dovolit. Jsou podle tebe šaty za patnáct tisíc korun elitářská věc? Můžeš si je ty sama dovolit?

VIKTORIE: V části toho odvětví peníze určitě jsou. Za některými firmami stojí investoři, kteří správně svůj majetek na těch designových firmách nestavějí. A ti pak férově ohodnotí své designéry. Jiná situace nastává, pokud jste designér a produkty sám vyrábíte i prodáváte. To je náročné časově i finančně.

Vše má svou cenu. Ne každý může mít všechno, to je normální fakt. Neexistuje nic jako právo na šaty od designéra. Nedávno jsem slyšela rozhovor, kde bylo řečeno, že si lidé, kteří pochopí kvalitu designu, ušetří na vázu za půl milionu. To je přece směšné. Na vázu za půl milionu musíš mít rovnou. Na tu nešetříš, a jestli ano, tak jsi blázen, design nedesign. Váza za půl milionu má své místo na světě a má tu hodnotu a je dobře, že takové věci vznikají, ale jsou určené pro extrémně bohaté lidi. Já můžu mít vázu za pár tisíc nebo z bazaru. Moje šperky si taky nemůže koupit každý. A je to tak v pořádku. Druhá věc je, že samozřejmě v některých oborech jsou tak nízké příjmy, že si lidé nemohou dovolit nic. Tohle vždy sleduju, když cestuji přes Německo, že ženy na různých pozicích mají kvalitní šperk.

Výroba jednotlivých lístků Výroba jednotlivých lístků
Výroba jednotlivých lístků

Vaše šperkařství, léta fungující v Mikulandské ulici, se před pár lety přestěhovalo. Bylo to ekonomické rozhodnutí? Oplakali jste to, nebo to byla výzva?

VIKTORIE: Jeden z aspektů, který přidal k rozhodnutí, byl určitě i ekonomický. Nájem jsme měli sice velice slušný, ale udržet denní provoz nebylo jednoduché a už bychom se museli i stydět za to, co platíme lidem. Změnili jsme se na obchodní model „apointment only“ a tím pádem nebylo důležité držet si obchod. Navíc musím říct, že pro mě byla Mikulandská už úplná past. Už jsem tam po dvaceti letech opravdu nerada chodila. Ale teď budeme stěhovat i showroom z Letné a nějakou dobu budeme fungovat pouze na osobní bázi nebo e-shopu. Mateřská a důchod nejsou dvě úplně ideální doby na podnikání. Až budu připravená, začnu pravděpodobně pracovat víc sama na sebe. Otec se chce více věnovat plastice, svému oboru z Umprumu, umění a zahradě. :)

O vaší značce Belda se vždy mluví v souvislosti s „několikageneračním“ byznysem. Jenže dneska, možná víc než kdy jindy, se společnost polarizuje a generace si přestávají rozumět. Daří se vám v rodině najít společnou řeč?

VIKTORIE: Teď se zrovna hádáme o nově vzniklé petici o AVU. Ale jinak ano. S otcem jsme bohužel v podnikání oba trochu mimoni, takže si rozumíme, ale nikam nás to moc nevede. Umělecky máme asi nevyhnutelně podobný vkus, a když ne, tak se nebrzdíme a děláme každý svou vizi. Já jsem spíš ráda, že mám pohled i jiné generace, protože naopak opravdu nemám ráda rozdělování na mladé a staré, a musím říct, že ageismus je opravdu v naší společnosti rozšířen úplně stejně jako pohrdání novou generací.

Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let. Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.
Firma má dlouhou tradici. V roce 2025 oslaví 110 let.

Podobné nůžky se ale rozevírají i uvnitř oboru. Mladí designéři mají jiné vidění světa než ti, kteří dospívali za komunismu. Ukázala to i kauza Jiřího Černického nebo nedávno Davida Černého... Trpí česká kultura dominancí stárnoucího bílého muže?

VIKTORIE: Trpí tím celá česká společnost. Vidím problém v tom, že nejsme schopni se dohodnout. Bohužel nejvíce trpíme nedostatkem empatie a některé věci jsou v nás tak dlouhodobě zaryté, že je fakt nevidíme. Myslím, že ženy to mají prostě ve světě těžší, ale s muži o tom nikdy nikdo nemluvil. 

Co tobě jako designérce a budoucí matce by v ČR nejvíc pomohlo?

VIKTORIE: Teď teprve zjišťuju, jak to všechno v mateřství bude. Pomohlo by mi zvýšení možných výdělků. Na rodičovské si člověk může vydělat hrozně málo peněz, než zase spadne do systému placení všech sociálních a zdravotních pojištění. Jde o paralýzu lidí na mateřské. Je třeba se o dítě postarat, ale pracovat tolik, abych pokryla náklady na OSVČ a něco smysluplného mi zbylo. Úplně to nevychází. 

Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci
Diplomová práce Viktorie je inspirovaná chrámem Angkor Vat v Kambodži, kam se autorka sama vypravila pro inspiraci

Současný český šperk je podle mě v trochu schizofrenní pozici. Na jednu stranu je tady řada tvůrců, kteří se ale stávají zaměnitelnými, a pak akademické prostředí, kde má člověk na klauzurách pocit, že zde akceptují jen koncept a nenositelné ideje... Jak vidíš dnešní šperk ty?

VIKTORIE: Kde jinde než ve škole dělat projekty, které ještě nemusí být nositelné? Ty se přece ještě nemusí prodávat a lze v nich postupně hledat svůj styl. Ale asi je to potřeba střídat.

Bojím se, že ateliér šperku pomalu mizí jako takový, ale třeba je to dobře. Mám pocit, že se lidé nemusí profilovat úplně jako šperkař či designér. Jedna věc je nápad a druhá zpracování, je mi jedno, kdo to udělá, ale musí to být precizní, když to chci prodávat za cenu originálního výrobku. Myslím, že máme pár výrazných, dlouhodobě známých jmen a bohužel pár lidí, kteří s nimi na první pohled jsou zaměnitelní. Mladé nové tvůrce máme určitě taky, jen to moc nesleduji.

Kolekce Český ráj Kolekce Český ráj
Kolekce Český ráj

Ondřej Stára si po cenách CGD stěžoval, že nominace získává stále dokola jen ta stejná skupina lidí... Máš stejný pocit? Chybí v českém šperku silná jména, nebo jen nejsou vidět? A případně proč?

VIKTORIE: Jsme malá společnost, možná jde i o nějakou pražskou bublinu, a máme ve zvyku se podporovat navzájem. Myslím, že se zároveň ještě hodně všichni učíme, jak pracovat s marketingem, s tím vším podnikáním, a že teprve teď opravdu vzniká rozmanitá novinářská odborná veřejnost, která bude mít energii a chuť se zabývat nominacemi.

Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Stříbrná brož koně, která vznikla spoluprací s LaFormela
Foto: Kristina Hrabětová

Ty sama jsi šperk nestudovala. Máš ale blízký vztah i s Evou Eisler a na Umprum jsi byla v době, kdy zde byl Tadeáš Podracký, který ateliér K.O.V. vede nyní, ale původně studoval sklo. Je to ještě vůbec užitá tvorba, nebo už ryze volné umění?

VIKTORIE: Práci Tadeáše mám strašně ráda, takže věřím, že má co předat. Je jedno, jak to pojmenováváme, ale spíš je důležité nechat volbu na studentech. Ať si vyberou, k čemu více tíhnou. Jestli mají potřebu se věnovat více šperku jako takovému, tak ať mohou jak teoreticky, tak prakticky rozvíjet tuto stránku. Ale pokud chtějí v nějaké době svého studia k věcem přistupovat volněji, nechť je jim to také umožněno. Základy mají všichni stejné v rámci výuky, tak bych to tolik neřešila. Myslím, že naopak prostupnost a i stáže mezi ateliéry a obory jsou důležité. Co si budeme povídat, ta škola není jen o tom, se něco naučit, ale hodně o lidech, se kterými se potkáváš a kteří tě něco naučí. Možná i léta po škole budeš vědět, kam máš zavolat. Třeba Evě Eisler. Tu miluju, but don’t we all? :)

On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce. On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
On appointment only. Šperky si můžete prohlédnout na soukromé schůzce.
Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESINGBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory