PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Markéta Špundová

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

„Střídala jsem jednu formu eskapismu za druhou a mezitím cítila narůstající tlak na hrudi a slyšela hlas, který kritizoval moji neschopnost být 'funkčním' člověkem. Věděla jsem, že nejsem jediná, kdo nezvládá školní povinnosti, předpokládala jsem ale, že svou depresi přiživuji jen leností a nedostatkem ambicí," píše ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě umělkyně Markéta Špundová. Magisterské studium Ateliéru porcelánu a keramiky na UMPRUM zakončila minulý rok právě touto prací, ve které otevřeně zpracovává svoji zkušenost se syndromem vyhoření. 

Markéto, v jaké fázi se teď nacházíte?

MARKÉTA: Minulý rok jsem dokončila magisterské studium na UMPRUM a momentálně jsem nezaměstnaná a tvořím. Chvíli jsem pracovala ve školství jako asistentka pedagožky a jako pedagožka výtvarky, ale odešla jsem kvůli extrémně špatným finančním podmínkám a psychické náročnosti.

Teď se chci zase věnovat keramice. I když jsem po studiu dospěla k pocitu, že je těžké se tvorbou uživit, chci to zkusit. S kamarádkou hledáme ateliér, kde bychom mohly tvořit, působím v uměleckém uskupení Fuga kolektiv, který jsme s přáteli založili před rokem, a jsem na měsíční rezidenci v Hlinotéce, nezávislé keramické dílně, kterou jsem spoluzaložila v době pandemie.

Jak přistupujete k tvorbě?

MARKÉTA: Tvořím hlavně volné umění, hodně často se inspiruji věcmi, které sama musím zprocesovat. Keramika mi pomáhá zpracovat emoce a různé pochody v hlavě. Ale nechci, aby výsledek byl něco, co jenom drásá. Tvorbou se snažím zahojit, a proto do ní chci vždycky vložit i pozitivní myšlenku. Moje tvorba je estetizovaná, hravá, zároveň řeší i otázky feminismu. Ale občas dělám i užitkovou keramiku – hrnečky, talíře.

Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře
Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře
Foto: Archiv Markéty Špundové

I hrneček je feministický

Hrnečky od designérů jdou poslední roky hodně na odbyt.

MARKÉTA: Jenom tady na Letné otevřelo v poslední době dalších asi pět keramických studií. Ale naštěstí máme dobré vztahy, nepanuje mezi námi rivalita, píšeme si na Instagramu, že spolu půjdeme na pivko. Mě hrnečky baví v tom, že mi vždycky přinesou určitou finanční injekci a jejich tvorba – do jisté míry repetitivní – mě uklidňuje.

Zmínila jste feminismus. Co pro vás znamená a jak ho promítáte do tvorby?

MARKÉTA: Feminismus je podle mě všudypřítomný, ale jednodušeji se v dílech rozpoznává, pokud zpracovávají vyloženě „ženské” téma. S feminismem jsem se nicméně pořádně dostala do styku až na vysoké škole díky Martině Pachmanové. Tehdy mi došlo, že říct, že jsem feministka není tabu, protože stojí na úplně jednoduchém principu rovnosti. Touto optikou je i hrneček feministický, protože má přinášet radost a nikoho nedegraduje.

Mojí první otevřeně feministickou prací byla klauzura Manifest masturbace. Pocházím z křesťanské rodiny a dlouho jsem zpracovávala určitý stud ze svého těla, z toho, že jsem sexuální bytost. Roli model v církvi pro mě mohly hrát buď Panna Marie, nebo svatá Magdalena, která byla označovaná za nevěstku. Nicméně masturbace a sex nejsou tabu jenom v církvi, ale i třeba ve školství, téma onanie se často stydíme otevřít i mezi přáteli.

Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire
Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire
Foto: Viktorie Macánová

Tělo jako svatostánek

Jak Manifest masturbace vypadá?

MARKÉTA: Má podobu keramických objektů, třeba vagíny nebo žehnající ruky pokryté sekretem, které symbolizují svatostánky. Svatostánek zase symbolizuje naše tělo – takový náš chrám, o který bychom se měli hezky starat. Součástí je i desatero. Jeho účelem není vyvolávat strach, ale pomáhat novopečeným masturbátorům – vyzývá například k dbaní na hygienu nebo k lásce k vlastnímu tělu. 

Doma jsme vždycky měli panenky Marie, kříže a svatostánek, ke kterému jsme se před spaním chodili modlit. Já už nejsem věřící a nějakou dobu jsem hledala smysl toho, proč tady jsem. A došla jsem k tomu, že člověk má dělat věci pro sebe, aby se mohl cítit spokojeně, aby sám sebe uznával jako postavu, která si tvoří vlastní osud a není jím jen zmítaná. 

Vyvolal Manifest masturbace nějakou diskuzi? Setkala jste se s pohoršením?

MARKÉTA: Je pravda, že si dílo trochu zahrává s haněním ikon, ale já to tak nevnímám. Není to hana nebo samohana, podle mě, když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat. Setkala jsem se převážně s pozitivní reakcí. 

Já jsem měla takový zvyk, že jsem si na klauzurách stoupla vedle svojí práce a poslouchala, co o ní lidi říkají. A jasně, někteří lidé zakroutili hlavou, jeden pravoslavný kněz se mě snažil přesvědčit o tom, že síla těla spočívá v tom, že je skryté. 

Ale přišly třeba babičky, matky s dcerami a další lidi a brali to jako něco normálního. Mně to svým způsobem zahojilo trauma, když jsem viděla, že ti lidé nejsou pohoršení. Netvořím proto, aby bylo dílo někde vystavené, hlavní důvod je, že mě baví jeho interakce s lidmi.

Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM
Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM
Foto: Archiv Markéty Špundové

Tradice, víra a společnost

Co dalšího se do vaší tvorby promítá? Spousta lidí tvrdí, že umění není politické, ale podle mě může být silným nástrojem, jak na některé věci nahlédnout jiným způsobem, nebo otevřít diskuzi.

MARKÉTA: Přijde mi například hodně zajímavé, a určitě by to stálo za bližší prozkoumání, jak Češi řeší tradice. Spousta z nich zapomíná na to, že se tradice v průběhu času měnily, každá generace je přizpůsobila svým potřebám. Třeba velikonoční beránek – původně šlo o to, že lidi jedli na Velikonoce jehněčí. 

Podobným způsobem můžeme dnes redefinovat tradici pomlázky. Chápu, že má někdo s danou tradicí pozitivní asociace z dětství, má to pro ně symbolickou důležitost. Ale tím spíš by měli umožnit mladším lidem, aby si tvořili situace a prostor, které vyhovují jim.

Před dvěma lety jsme s Viktorií Macánovou vytvořily beránky převlečené jako drag. Naštvala jsem se tehdy na papeže, protože nechtěl žehnat stejnopohlavním párům. Taky mi přijde vtipné, že všechny křesťanské tradice jsou často ukradené od jiných, vycházejí z pohanských zvyků. 

Já jsem z církve vystoupila, protože mi po nějaké době došlo, jak moc toxické a rozhodně ne feministické prostředí to je. Začala jsem dělat „deep divy” do toho, co mi bylo odmalička sypané do hlavy, abych zjistila, co jsou moje stanoviska a co jsem přebrala. 

Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje. Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje.
Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje.
Zdroj: Julie Petrůjová

Ležet se bude až v hrobě

Na čem pracujete teď?

MARKÉTA: Hodně mě aktuálně fascinuje středověk, jak lidé tehdy žili. Měli víc volného času, pracovali sezónně, byli víc spjatí s přírodou, víc se věnovali otázkám mikrokosmů a makrokosmů. Konkrétně mě taky zajímá upalování čarodějnic, jinými slovy upalování žen, protože nešlo o žádné čarodějnice. Zajímavé je, že v Česku upalování čarodějnic slavíme s příchodem jara, přitom je to jiný, pohanský zvyk – Morana. Symbolizuje zimu a smrt a posílá se po vodě, ale nejde o negativní postavu.

Ony „čarodějnice” byly často bylinkářky, měly svůj byznys, což byl častý důvod, proč byly mučeny – jejich majetek pak připadl těm, kteří je zavraždili. Ve své tvorbě se zaobírám otázkou, jak by vypadala situace, kdybychom si vědomostí těchto žen vážili. Pracuju na keramickém lustru, který bude mít místo světel místa na sušení květin a bylin. Obrovský pugét vzhůru nohama. Symbolizuje propojení člověka s přírodou a určité vědění o bylinách, které bylo násilně smazáno a teď se objevuje znova, přestože nemá takový respekt.

Ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracováváte téma vyhoření. Teoretická část práce je částečně velmi osobní, zároveň reflektuje některé ze současných problémů a fenoménů, jako jsou kromě syndromu vyhoření třeba právě feminismus, ableismus, obecně duševní zdraví, tlak na výkon, (sebe)hodnocení nebo poddiagnostika ADHD především u dospělých žen. Jak jste dospěla k takovým tématům?

MARKÉTA: Po státnicích jsem asi měsíc ležela v posteli, koukala na reelska a provozovala „bedrotting”, kdy člověk hnije v posteli. Měla jsem úzkost jít si třeba jen koupit rohlíky. Byla jsem takový vězeň svého mozku, který říkal: stejně neuděláš nic dobrého, tak proč se namáhat. 

Po měsíci jsem toho měla dost a přemýšlela jsem o tom, že jsem schopná vstát do práce nebo na přednášku, že žiju život pro něco jiného, ale proč nedokážu žít pro sebe? Začala jsem přemýšlet, jestli je to úzkost, ADHD, nějaká forma autismu, syndrom vyhoření. Jenže na vyhoření jsem přece moc mladá. 

Všechny moje práce, které lidi oslovily a které mě bavily, vždycky vycházely ze mě, byly určitou osobní zpovědí, která se zároveň stala předmětem pro diskuzi. A najednou to bylo jednoduché, přesně jsem věděla, co zobrazit, protože jsem toho součástí.

Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování
Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování
Zdroj: Viktorie Macánová

Krajina, kterou prošel požár

Jak přesně jste téma pojala prakticky?

MARKÉTA: Vytvořila jsem z keramiky a dřeva domeček, který prošel požárem a funguje jako izolace, osobní prostor člověka. Je v něm postel a pohovka a spousta malých symbolických míst. Ohořelý sloup a černé tašky, které jsou ale pokryté keramickými květinami. 

Nechtěla jsem velebit vyhoření, ale proces dávání se do kupy. I když se koukneme na krajinu, kterou prošel požár, vidíme zelené výhonky, příroda se o sebe sama postará. Je to nadějeplné: i když si člověk projde vyhořením, ten dům ví, jak se o něj postarat, jen mu musíme dát šanci.

Vyvolalo to nějakou diskuzi mezi studentstvem nebo vyučujícími? O duševním zdraví, nebo třeba nastavení výuky?

MARKÉTA: S mojí konzultantkou Terezou Vernerovou Volnou jsme řešily, že vůbec nezaznamenala, že mám takové stavy. Nepůsobím totiž jako člověk, který má problémy. Ale to je i tím, že když je mi špatně, nejdu mezi lidi. Nebo maskuji svoje emoce, aby ostatní neměli starost. Teď už se to snažím dělat jinak, uvědomovat si, že je důležité s ostatními sdílet i tyhle věci. I to symbolizuje můj domeček – prázdný prostor, který vystavuji, do kterého někdo může nakouknout. Být v nějaké míře otevřený okolí a pustit k sobě ostatní. 

Markéta Špundová se svojí diplomovou prací Markéta Špundová se svojí diplomovou prací
Markéta Špundová se svojí diplomovou prací
Zdroj: Viktorie Macánová

Jestli dostanu jedničku, mi bylo jedno

V diplomové práci jste napsala, že neviníte školu ze svých stavů, ale nejsou přece jen alespoň částečně důsledkem nastavení systému, ve kterém žijeme, pracujeme, studujeme? V kontextu školy třeba náročnost studia, tlak na výkon, možná absence nějakých pomocných mechanismů?

MARKÉTA: Já školní prostředí nemám tendenci vinit, protože jsem typ člověka, který vždycky věřil ve svoje projekty. A jestli dostanu jedničku, mi bylo jedno. Došlo mi, že lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví. Během obhajoby si jdou zatelefonovat, polovinu času nejsou přítomní a pak řeknou něco, co je úplně mimo. Proč by mi mělo záležet na tom, jestli se jim moje dílo líbí, nebo jestli ho kritizují? Já jsem na něm pracovala půl roku. 

Myslím si, že na škole jsme od toho, abychom zkusili co nejvíc technik, postupů a bylo by podle mě v pohodě odevzdat za jeden semestr něco ve fázi experimentu, ne nutně hotovou věc. Protože vy zkoušíte nové věci, do toho pracujete, chodíte na přednášky, teoreticky máte osobní život a čeká se od vás, že předvedete výkon za poměrně krátkou dobu. Některé ateliéry navíc dávají zadání třeba měsíc před klauzurami, což mi přijde nezodpovědné.

V něčem tam tedy určitý tlak na výkon nebo orientaci na výsledek vidíte. 

MARKÉTA: Maxim Velčovský mi před další klauzurou řekl: Ať je to alespoň stejně tak dobré jako Manifest masturbace. Najednou jsem měla pocit, že musím dostát nějaké laťky, jinak ztratím kredibilitu jako dobrá umělkyně. Ale přece jsem tady od toho, abych se učila, hrála si, zkoušela nové věci, hledala se. 

Myslím si, že spoustu lidí, kteří jsou talentovaní, šikovní a mají skvělé nápady, tenhle tlak na výkon a zastrašování některých vyučujících tak semele, že mají po studiu blok tvořit, bojí se dělat něco svého, udělat chybu. Ve škole dřou, aby uspokojili nějakou autoritu a mají pocit, že její názor určuje jejich hodnotu. Je mi to líto, protože vidím, jak přijdou na školu a jsou nabití a bojím se, že jim to někdo sebere, protože jsou zároveň hodně zranitelní. 

Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi
Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi
Zdroj: Viktorie Macánová

Chyba je vítané přesměrování

Co s tím, když má umělec nebo umělkyně blok tvořit?

MARKÉTA: Když má člověk vazbu k tvorbě jako k potenciálnímu selhání, měl by podle mě začít pracovat na nějaké „blbosti”. Pro keramika to může být například slánka, kterou chce, a přidat k ní třeba uši. Prostě udělat blbost a naučit se žít s tím, že se svět nezhroutí. Já jsem začala dělat hrnečky s takovými naivními motivy, protože když je vyrábím, tak se u toho usmívám. Například když člověk kreslí úsměv, tak ho pak nevědomě kopíruje. Dělala jsem motivy, které mě dělaly šťastnou.

U nás je hodně zakořeněná kultura, že udělat chybu je něco špatného. Přitom je to součástí procesu.

MARKÉTA: Díky chybě se posunu dál. Ale i když to vím, tak se občas zaseknu, protože mi něco nejde, v hlavě mi zní, že to bude hnusné. A já vím, že to můžu kdykoliv spravit, ale někdy je těžké se sžít s možností, že chyba je vítané přesměrování.

Prototypní showroom studentských prací

Jaké máte plány do budoucna?

MARKÉTA: Včera jsem koukala na moc videí o konci světa, takže je pro mě teď těžké odpovědět (smích). Určitě bych chtěla dělat něco, co zahrnuje kolektivní práce. Nebaví mě pořád bojovat, prodírat se lokty mezi ostatními. Přijde mi to přežité. A je to důvod, proč jsou někteří ze starší generace tak vlčí ohledně toho, že chceme věci dělat jinak. Protože oni se museli drásat mezi lidmi.

Chtěla bych určitě pokračovat ve Fuga kolektiv, zkusit vyrábět nábytek, což jsem zkusila u diplomové práce a mix materiálů mě moc bavil. Můj plán je najít si ateliér a dělat, co mě napadne. Mít prostor, kde si dovolím chybovat a zkoušet nové věci, i když to může dopadnout úplně neperfektně. Místo, kde se setkává kreativita s volností.

Úplně nejlepší by bylo, kdybychom dokázali otevřít prostor, kde by mohli vystavovat a třeba i prodávat od lidí z UMPRUM, kteří nemají kam dávat své práce. Ráda bych zkusila požádat nějakou část Prahy o prostor, kde by vznikl takový kurátorovaný sklad, nebo spíše prototypní showroom těchto věcí. Textil, nábytek, grafika… 

Série tácků s názvem Enjoy Série tácků s názvem Enjoy
Série tácků s názvem Enjoy
Zdroj: Archiv Markéty Špundové

Nebýt sexistka vůči sama sobě

Mluvit otevřeně o věcech, které jsou stigmatizované nebo osobní, podle mě vyžaduje hodně odvahy. Nebála jste se někdy, že vám to třeba zavře nějaké dveře?

MARKÉTA: Není to tak, že bych někam přišla a řekla: Dobrý den, mám psychické problémy. Ale umělecké prostředí je právě to, kde mi přijde logické podobné věci otevírat a řešit. Nebojím se, že by se mnou měl někdo problém, protože pokud ano, tak to není člověk, se kterým bych chtěla vést diskuzi. 

Jinak jsem ale diskuzi a konstruktivní kritice otevřená. Tím, že mi nedělá problém o věcech mluvit, mám šanci nějaké téma detabuizovat, dát ostatním prostor se k tomu vyjádřit i ze svého pohledu. A jestli mě někdo bude nazývat snowflake? Tím nemá cenu se zaobírat, nebo se nějakým způsobem smršťovat.

Přišla jste za poslední roky na nějaké mechanismy, které vám pomáhají, když se necítíte dobře?

MARKÉTA: Že stačí udělat jeden zvyk, který víte, že vám pomůže, nebo jednu malou aktivitu, do které se vám nechce. Nehroutit se z toho, že aktivity, které vám dřív dělaly radost, ji už nedělají, zkoušet hledat něco nového. Poslouchat svoje tělo, což si sama musím pořád připomínat.

Nebýt sexistka vůči sama sobě. U sebe vidím, že týden před tím, než dostanu menstruaci, mám malé sebevědomí, nechce se mi nic dělat. A musím si dovolit být na sebe hodná. Ženské tělo funguje v cyklech a je v pořádku si odpočinout. Netlačit na sebe, abyste byla za každou cenu produktivní.

Na druhou stranu, pokud vám tělo říká, že chcete spát celý den od rána do večera, tak je dobré z toho vystoupit. Začít malými krůčky, jít na malou procházku.

Beránky v galerii NIKA v Praze Beránky v galerii NIKA v Praze
Beránky v galerii NIKA v Praze
Zdroj: Julie Petrůjová
Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou
Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou
Zdroj: Kristína Opálková

Markéta Špundová 

Keramika je pro umělkyni Markétu Špundovou mateřský jazyk. Věnovala se jí od malička, v rámci studia na střední a později na UMPRUM, kde loni absolvovala s diplomovou prací Ležet se bude až v hrobě. Ve své tvorbě propojuje různorodá témata od těch naivních a radostných až po ty komplexnější a tíživá. Ráda keramiku kombinuje s dalšími materiály, například s dřevem nebo textilií. Sledovat její tvorbou můžete na Instagramu

Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide