PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Markéta Špundová

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

„Střídala jsem jednu formu eskapismu za druhou a mezitím cítila narůstající tlak na hrudi a slyšela hlas, který kritizoval moji neschopnost být 'funkčním' člověkem. Věděla jsem, že nejsem jediná, kdo nezvládá školní povinnosti, předpokládala jsem ale, že svou depresi přiživuji jen leností a nedostatkem ambicí," píše ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě umělkyně Markéta Špundová. Magisterské studium Ateliéru porcelánu a keramiky na UMPRUM zakončila minulý rok právě touto prací, ve které otevřeně zpracovává svoji zkušenost se syndromem vyhoření. 

Markéto, v jaké fázi se teď nacházíte?

MARKÉTA: Minulý rok jsem dokončila magisterské studium na UMPRUM a momentálně jsem nezaměstnaná a tvořím. Chvíli jsem pracovala ve školství jako asistentka pedagožky a jako pedagožka výtvarky, ale odešla jsem kvůli extrémně špatným finančním podmínkám a psychické náročnosti.

Teď se chci zase věnovat keramice. I když jsem po studiu dospěla k pocitu, že je těžké se tvorbou uživit, chci to zkusit. S kamarádkou hledáme ateliér, kde bychom mohly tvořit, působím v uměleckém uskupení Fuga kolektiv, který jsme s přáteli založili před rokem, a jsem na měsíční rezidenci v Hlinotéce, nezávislé keramické dílně, kterou jsem spoluzaložila v době pandemie.

Jak přistupujete k tvorbě?

MARKÉTA: Tvořím hlavně volné umění, hodně často se inspiruji věcmi, které sama musím zprocesovat. Keramika mi pomáhá zpracovat emoce a různé pochody v hlavě. Ale nechci, aby výsledek byl něco, co jenom drásá. Tvorbou se snažím zahojit, a proto do ní chci vždycky vložit i pozitivní myšlenku. Moje tvorba je estetizovaná, hravá, zároveň řeší i otázky feminismu. Ale občas dělám i užitkovou keramiku – hrnečky, talíře.

Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře
Markéta Špundová tvoří kromě volného umění i hrnky nebo talíře
Foto: Archiv Markéty Špundové

I hrneček je feministický

Hrnečky od designérů jdou poslední roky hodně na odbyt.

MARKÉTA: Jenom tady na Letné otevřelo v poslední době dalších asi pět keramických studií. Ale naštěstí máme dobré vztahy, nepanuje mezi námi rivalita, píšeme si na Instagramu, že spolu půjdeme na pivko. Mě hrnečky baví v tom, že mi vždycky přinesou určitou finanční injekci a jejich tvorba – do jisté míry repetitivní – mě uklidňuje.

Zmínila jste feminismus. Co pro vás znamená a jak ho promítáte do tvorby?

MARKÉTA: Feminismus je podle mě všudypřítomný, ale jednodušeji se v dílech rozpoznává, pokud zpracovávají vyloženě „ženské” téma. S feminismem jsem se nicméně pořádně dostala do styku až na vysoké škole díky Martině Pachmanové. Tehdy mi došlo, že říct, že jsem feministka není tabu, protože stojí na úplně jednoduchém principu rovnosti. Touto optikou je i hrneček feministický, protože má přinášet radost a nikoho nedegraduje.

Mojí první otevřeně feministickou prací byla klauzura Manifest masturbace. Pocházím z křesťanské rodiny a dlouho jsem zpracovávala určitý stud ze svého těla, z toho, že jsem sexuální bytost. Roli model v církvi pro mě mohly hrát buď Panna Marie, nebo svatá Magdalena, která byla označovaná za nevěstku. Nicméně masturbace a sex nejsou tabu jenom v církvi, ale i třeba ve školství, téma onanie se často stydíme otevřít i mezi přáteli.

Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire
Klauzurní práce Manifest masturbace, která je aktuálně k vidění v Brně v rámci projektu Made by Fire
Foto: Viktorie Macánová

Tělo jako svatostánek

Jak Manifest masturbace vypadá?

MARKÉTA: Má podobu keramických objektů, třeba vagíny nebo žehnající ruky pokryté sekretem, které symbolizují svatostánky. Svatostánek zase symbolizuje naše tělo – takový náš chrám, o který bychom se měli hezky starat. Součástí je i desatero. Jeho účelem není vyvolávat strach, ale pomáhat novopečeným masturbátorům – vyzývá například k dbaní na hygienu nebo k lásce k vlastnímu tělu. 

Doma jsme vždycky měli panenky Marie, kříže a svatostánek, ke kterému jsme se před spaním chodili modlit. Já už nejsem věřící a nějakou dobu jsem hledala smysl toho, proč tady jsem. A došla jsem k tomu, že člověk má dělat věci pro sebe, aby se mohl cítit spokojeně, aby sám sebe uznával jako postavu, která si tvoří vlastní osud a není jím jen zmítaná. 

Vyvolal Manifest masturbace nějakou diskuzi? Setkala jste se s pohoršením?

MARKÉTA: Je pravda, že si dílo trochu zahrává s haněním ikon, ale já to tak nevnímám. Není to hana nebo samohana, podle mě, když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat. Setkala jsem se převážně s pozitivní reakcí. 

Já jsem měla takový zvyk, že jsem si na klauzurách stoupla vedle svojí práce a poslouchala, co o ní lidi říkají. A jasně, někteří lidé zakroutili hlavou, jeden pravoslavný kněz se mě snažil přesvědčit o tom, že síla těla spočívá v tom, že je skryté. 

Ale přišly třeba babičky, matky s dcerami a další lidi a brali to jako něco normálního. Mně to svým způsobem zahojilo trauma, když jsem viděla, že ti lidé nejsou pohoršení. Netvořím proto, aby bylo dílo někde vystavené, hlavní důvod je, že mě baví jeho interakce s lidmi.

Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM
Moje tvorba je estetizovaná, hravá a feministická, říká designérka a absolventka UMPRUM
Foto: Archiv Markéty Špundové

Tradice, víra a společnost

Co dalšího se do vaší tvorby promítá? Spousta lidí tvrdí, že umění není politické, ale podle mě může být silným nástrojem, jak na některé věci nahlédnout jiným způsobem, nebo otevřít diskuzi.

MARKÉTA: Přijde mi například hodně zajímavé, a určitě by to stálo za bližší prozkoumání, jak Češi řeší tradice. Spousta z nich zapomíná na to, že se tradice v průběhu času měnily, každá generace je přizpůsobila svým potřebám. Třeba velikonoční beránek – původně šlo o to, že lidi jedli na Velikonoce jehněčí. 

Podobným způsobem můžeme dnes redefinovat tradici pomlázky. Chápu, že má někdo s danou tradicí pozitivní asociace z dětství, má to pro ně symbolickou důležitost. Ale tím spíš by měli umožnit mladším lidem, aby si tvořili situace a prostor, které vyhovují jim.

Před dvěma lety jsme s Viktorií Macánovou vytvořily beránky převlečené jako drag. Naštvala jsem se tehdy na papeže, protože nechtěl žehnat stejnopohlavním párům. Taky mi přijde vtipné, že všechny křesťanské tradice jsou často ukradené od jiných, vycházejí z pohanských zvyků. 

Já jsem z církve vystoupila, protože mi po nějaké době došlo, jak moc toxické a rozhodně ne feministické prostředí to je. Začala jsem dělat „deep divy” do toho, co mi bylo odmalička sypané do hlavy, abych zjistila, co jsou moje stanoviska a co jsem přebrala. 

Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje. Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje.
Projekt Beránky vznikl ve spolupráci s Viktorií Macánovou a poukazuje na důležitost aktualizace tradic a způsobu, jak k nim společnost přistupuje.
Zdroj: Julie Petrůjová

Ležet se bude až v hrobě

Na čem pracujete teď?

MARKÉTA: Hodně mě aktuálně fascinuje středověk, jak lidé tehdy žili. Měli víc volného času, pracovali sezónně, byli víc spjatí s přírodou, víc se věnovali otázkám mikrokosmů a makrokosmů. Konkrétně mě taky zajímá upalování čarodějnic, jinými slovy upalování žen, protože nešlo o žádné čarodějnice. Zajímavé je, že v Česku upalování čarodějnic slavíme s příchodem jara, přitom je to jiný, pohanský zvyk – Morana. Symbolizuje zimu a smrt a posílá se po vodě, ale nejde o negativní postavu.

Ony „čarodějnice” byly často bylinkářky, měly svůj byznys, což byl častý důvod, proč byly mučeny – jejich majetek pak připadl těm, kteří je zavraždili. Ve své tvorbě se zaobírám otázkou, jak by vypadala situace, kdybychom si vědomostí těchto žen vážili. Pracuju na keramickém lustru, který bude mít místo světel místa na sušení květin a bylin. Obrovský pugét vzhůru nohama. Symbolizuje propojení člověka s přírodou a určité vědění o bylinách, které bylo násilně smazáno a teď se objevuje znova, přestože nemá takový respekt.

Ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracováváte téma vyhoření. Teoretická část práce je částečně velmi osobní, zároveň reflektuje některé ze současných problémů a fenoménů, jako jsou kromě syndromu vyhoření třeba právě feminismus, ableismus, obecně duševní zdraví, tlak na výkon, (sebe)hodnocení nebo poddiagnostika ADHD především u dospělých žen. Jak jste dospěla k takovým tématům?

MARKÉTA: Po státnicích jsem asi měsíc ležela v posteli, koukala na reelska a provozovala „bedrotting”, kdy člověk hnije v posteli. Měla jsem úzkost jít si třeba jen koupit rohlíky. Byla jsem takový vězeň svého mozku, který říkal: stejně neuděláš nic dobrého, tak proč se namáhat. 

Po měsíci jsem toho měla dost a přemýšlela jsem o tom, že jsem schopná vstát do práce nebo na přednášku, že žiju život pro něco jiného, ale proč nedokážu žít pro sebe? Začala jsem přemýšlet, jestli je to úzkost, ADHD, nějaká forma autismu, syndrom vyhoření. Jenže na vyhoření jsem přece moc mladá. 

Všechny moje práce, které lidi oslovily a které mě bavily, vždycky vycházely ze mě, byly určitou osobní zpovědí, která se zároveň stala předmětem pro diskuzi. A najednou to bylo jednoduché, přesně jsem věděla, co zobrazit, protože jsem toho součástí.

Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování
Ohořelý domeček symbolizuje syndrom vyhoření a proces zotavování
Zdroj: Viktorie Macánová

Krajina, kterou prošel požár

Jak přesně jste téma pojala prakticky?

MARKÉTA: Vytvořila jsem z keramiky a dřeva domeček, který prošel požárem a funguje jako izolace, osobní prostor člověka. Je v něm postel a pohovka a spousta malých symbolických míst. Ohořelý sloup a černé tašky, které jsou ale pokryté keramickými květinami. 

Nechtěla jsem velebit vyhoření, ale proces dávání se do kupy. I když se koukneme na krajinu, kterou prošel požár, vidíme zelené výhonky, příroda se o sebe sama postará. Je to nadějeplné: i když si člověk projde vyhořením, ten dům ví, jak se o něj postarat, jen mu musíme dát šanci.

Vyvolalo to nějakou diskuzi mezi studentstvem nebo vyučujícími? O duševním zdraví, nebo třeba nastavení výuky?

MARKÉTA: S mojí konzultantkou Terezou Vernerovou Volnou jsme řešily, že vůbec nezaznamenala, že mám takové stavy. Nepůsobím totiž jako člověk, který má problémy. Ale to je i tím, že když je mi špatně, nejdu mezi lidi. Nebo maskuji svoje emoce, aby ostatní neměli starost. Teď už se to snažím dělat jinak, uvědomovat si, že je důležité s ostatními sdílet i tyhle věci. I to symbolizuje můj domeček – prázdný prostor, který vystavuji, do kterého někdo může nakouknout. Být v nějaké míře otevřený okolí a pustit k sobě ostatní. 

Markéta Špundová se svojí diplomovou prací Markéta Špundová se svojí diplomovou prací
Markéta Špundová se svojí diplomovou prací
Zdroj: Viktorie Macánová

Jestli dostanu jedničku, mi bylo jedno

V diplomové práci jste napsala, že neviníte školu ze svých stavů, ale nejsou přece jen alespoň částečně důsledkem nastavení systému, ve kterém žijeme, pracujeme, studujeme? V kontextu školy třeba náročnost studia, tlak na výkon, možná absence nějakých pomocných mechanismů?

MARKÉTA: Já školní prostředí nemám tendenci vinit, protože jsem typ člověka, který vždycky věřil ve svoje projekty. A jestli dostanu jedničku, mi bylo jedno. Došlo mi, že lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví. Během obhajoby si jdou zatelefonovat, polovinu času nejsou přítomní a pak řeknou něco, co je úplně mimo. Proč by mi mělo záležet na tom, jestli se jim moje dílo líbí, nebo jestli ho kritizují? Já jsem na něm pracovala půl roku. 

Myslím si, že na škole jsme od toho, abychom zkusili co nejvíc technik, postupů a bylo by podle mě v pohodě odevzdat za jeden semestr něco ve fázi experimentu, ne nutně hotovou věc. Protože vy zkoušíte nové věci, do toho pracujete, chodíte na přednášky, teoreticky máte osobní život a čeká se od vás, že předvedete výkon za poměrně krátkou dobu. Některé ateliéry navíc dávají zadání třeba měsíc před klauzurami, což mi přijde nezodpovědné.

V něčem tam tedy určitý tlak na výkon nebo orientaci na výsledek vidíte. 

MARKÉTA: Maxim Velčovský mi před další klauzurou řekl: Ať je to alespoň stejně tak dobré jako Manifest masturbace. Najednou jsem měla pocit, že musím dostát nějaké laťky, jinak ztratím kredibilitu jako dobrá umělkyně. Ale přece jsem tady od toho, abych se učila, hrála si, zkoušela nové věci, hledala se. 

Myslím si, že spoustu lidí, kteří jsou talentovaní, šikovní a mají skvělé nápady, tenhle tlak na výkon a zastrašování některých vyučujících tak semele, že mají po studiu blok tvořit, bojí se dělat něco svého, udělat chybu. Ve škole dřou, aby uspokojili nějakou autoritu a mají pocit, že její názor určuje jejich hodnotu. Je mi to líto, protože vidím, jak přijdou na školu a jsou nabití a bojím se, že jim to někdo sebere, protože jsou zároveň hodně zranitelní. 

Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi
Markétu Špundovou na tvorbě nejvíc baví interakce díla s lidmi
Zdroj: Viktorie Macánová

Chyba je vítané přesměrování

Co s tím, když má umělec nebo umělkyně blok tvořit?

MARKÉTA: Když má člověk vazbu k tvorbě jako k potenciálnímu selhání, měl by podle mě začít pracovat na nějaké „blbosti”. Pro keramika to může být například slánka, kterou chce, a přidat k ní třeba uši. Prostě udělat blbost a naučit se žít s tím, že se svět nezhroutí. Já jsem začala dělat hrnečky s takovými naivními motivy, protože když je vyrábím, tak se u toho usmívám. Například když člověk kreslí úsměv, tak ho pak nevědomě kopíruje. Dělala jsem motivy, které mě dělaly šťastnou.

U nás je hodně zakořeněná kultura, že udělat chybu je něco špatného. Přitom je to součástí procesu.

MARKÉTA: Díky chybě se posunu dál. Ale i když to vím, tak se občas zaseknu, protože mi něco nejde, v hlavě mi zní, že to bude hnusné. A já vím, že to můžu kdykoliv spravit, ale někdy je těžké se sžít s možností, že chyba je vítané přesměrování.

Prototypní showroom studentských prací

Jaké máte plány do budoucna?

MARKÉTA: Včera jsem koukala na moc videí o konci světa, takže je pro mě teď těžké odpovědět (smích). Určitě bych chtěla dělat něco, co zahrnuje kolektivní práce. Nebaví mě pořád bojovat, prodírat se lokty mezi ostatními. Přijde mi to přežité. A je to důvod, proč jsou někteří ze starší generace tak vlčí ohledně toho, že chceme věci dělat jinak. Protože oni se museli drásat mezi lidmi.

Chtěla bych určitě pokračovat ve Fuga kolektiv, zkusit vyrábět nábytek, což jsem zkusila u diplomové práce a mix materiálů mě moc bavil. Můj plán je najít si ateliér a dělat, co mě napadne. Mít prostor, kde si dovolím chybovat a zkoušet nové věci, i když to může dopadnout úplně neperfektně. Místo, kde se setkává kreativita s volností.

Úplně nejlepší by bylo, kdybychom dokázali otevřít prostor, kde by mohli vystavovat a třeba i prodávat od lidí z UMPRUM, kteří nemají kam dávat své práce. Ráda bych zkusila požádat nějakou část Prahy o prostor, kde by vznikl takový kurátorovaný sklad, nebo spíše prototypní showroom těchto věcí. Textil, nábytek, grafika… 

Série tácků s názvem Enjoy Série tácků s názvem Enjoy
Série tácků s názvem Enjoy
Zdroj: Archiv Markéty Špundové

Nebýt sexistka vůči sama sobě

Mluvit otevřeně o věcech, které jsou stigmatizované nebo osobní, podle mě vyžaduje hodně odvahy. Nebála jste se někdy, že vám to třeba zavře nějaké dveře?

MARKÉTA: Není to tak, že bych někam přišla a řekla: Dobrý den, mám psychické problémy. Ale umělecké prostředí je právě to, kde mi přijde logické podobné věci otevírat a řešit. Nebojím se, že by se mnou měl někdo problém, protože pokud ano, tak to není člověk, se kterým bych chtěla vést diskuzi. 

Jinak jsem ale diskuzi a konstruktivní kritice otevřená. Tím, že mi nedělá problém o věcech mluvit, mám šanci nějaké téma detabuizovat, dát ostatním prostor se k tomu vyjádřit i ze svého pohledu. A jestli mě někdo bude nazývat snowflake? Tím nemá cenu se zaobírat, nebo se nějakým způsobem smršťovat.

Přišla jste za poslední roky na nějaké mechanismy, které vám pomáhají, když se necítíte dobře?

MARKÉTA: Že stačí udělat jeden zvyk, který víte, že vám pomůže, nebo jednu malou aktivitu, do které se vám nechce. Nehroutit se z toho, že aktivity, které vám dřív dělaly radost, ji už nedělají, zkoušet hledat něco nového. Poslouchat svoje tělo, což si sama musím pořád připomínat.

Nebýt sexistka vůči sama sobě. U sebe vidím, že týden před tím, než dostanu menstruaci, mám malé sebevědomí, nechce se mi nic dělat. A musím si dovolit být na sebe hodná. Ženské tělo funguje v cyklech a je v pořádku si odpočinout. Netlačit na sebe, abyste byla za každou cenu produktivní.

Na druhou stranu, pokud vám tělo říká, že chcete spát celý den od rána do večera, tak je dobré z toho vystoupit. Začít malými krůčky, jít na malou procházku.

Beránky v galerii NIKA v Praze Beránky v galerii NIKA v Praze
Beránky v galerii NIKA v Praze
Zdroj: Julie Petrůjová
Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou
Instalace Back 2 the Roots, která vychází z participativního happeningu a zkoumá spojení mezi lidmi a přírodou
Zdroj: Kristína Opálková

Markéta Špundová 

Keramika je pro umělkyni Markétu Špundovou mateřský jazyk. Věnovala se jí od malička, v rámci studia na střední a později na UMPRUM, kde loni absolvovala s diplomovou prací Ležet se bude až v hrobě. Ve své tvorbě propojuje různorodá témata od těch naivních a radostných až po ty komplexnější a tíživá. Ráda keramiku kombinuje s dalšími materiály, například s dřevem nebo textilií. Sledovat její tvorbou můžete na Instagramu

Rubriky:

Další z rubriky

Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Hradec Designlove
Kumst Brno - Design Byznys Days
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast