PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Výstava Město pro každého?, kterou aktuálně hostí Muzeum Roztoky, vychází ze stejnojmenné knihy, kterou před čtyřmi lety vydal Osamu Okamura. Proč jste se rozhodli převést tuto úspěšnou knihu převést do výstavní podoby? A proč právě teď?

TEREZA: Výstava Město pro každého? reflektuje problémy a výzvy současného města a jejich obyvatel. Ocitáme se v době bytové krize, reklamy na nás vyplouvají zpoza každého rohu, pro samý světelný smog už ve městech není možné pozorovat hvězdy. Myslím, že teď je ten nejlepší čas uvědomit si, že města jsou stavěná lidmi pro lidi a že máme všechnu moc ve svých rukou. 

Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy
Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy
Foto: Martin Polák

Kniha jako výstava?

Podobná idea, přenést knihu do galerie určitě není nová, zároveň ale ani není v našem prostředí běžná. Jaká omezení a limity podobný princip představuje pro kurátora?

TEREZA: Souhlasím, určitě jsme nepřišli s touhle myšlenkou jako první. Výstava Město pro každého? je spíš stejnojmennou knihou inspirovaná, než že by byla jejím absolutním přepisem a zhmotněním ve výstavním projektu. 
Náš autorský tým se vlastně hned zpočátku vývoje základní koncepce výstavy odklonil od přesného zhmotňování knihy a zabývá se spíše hledáním přesahů a konkrétních příkladů dobré urbanistické praxe a to v dialogu s uměleckými díly. 

Myslím, že jedním úskalím může být určitá vyprázdněnost obsahu, kniha se stane mrtvou, když se přenese bez dalších kontextů do galerie. Tomu jsme se chtěli vyhnout. Samozřejmě, kniha je krásnou oceňovanou publikací a návštěvníci ji nejspíše budou znát. Za její originální obsahové i výtvarné zpracování získali autoři řadu ocenění, mimo jiné prestižní Bologna Ragazzi Award. Tento fakt ovšem klade na kurátora značné nároky. Čtenáři očekávají, že se kniha zhmotní ve výstavě tak, jak ji znají, a mohou být zklamaní, když se tak nestane. 
My se např. neustále setkáváme s otázkou, jestli máme ve výstavě model vytvořený autorskou dvojicí Davida Böhma a Jiřího Franty, který je v publikaci Město pro každého použit. Musíme vždy se smutkem odpovídat, bohužel ne, protože kolegové připravují současně hned několik výstav s podobnou tematikou. Model není vlastně výstavním předmětem v tom pravém slova smyslu. Z počátku vznikl hlavně jako dočasná instalace pro potřeby knihy. Takže vyžaduje poměrně velkou přípravu/úpravu pro výstavní účely a v tak krátkém čase, v jakém jsme výstavu připravovali, se to ani nedalo stihnout. 

Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete? Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete?
Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete?
Foto: Martin Polák

Kniha byla specifická především výtvarným zpracováním dvojice Jiří Fanta a David Böhm, která speciálně pro její potřeby vyrobila ilustrovaný papírový model města. Je na výstavě k vidění ten stejný? Nebo výtvarníci museli přístup pozměnit? 

TEREZA: Vizuální stránka knihy se propisuje i do výstavy. Podařilo se nám oslovit Jiřího Frantu, aby pro výstavu vytvořil několik originálních kreseb k reprintům úvodních kapitol z knihy vystavených ve výstavě. Kresby tvořil přímo na místě a zahrnují např. i velkoformátovou realizaci mapy města na začátku a na konci výstavy připomínající obsah knihy.  

Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy
Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy
Foto: Martin Polák

Pro výstavu jste oslovili řadu dalších výtvarníků, kteří reagují svým specifickým výtvarným jazykem  - Kateřina Šedá, Krištof Kintera nebo Rafani. Našla byste v jejich vizuálních komentářích nějaký společný moment, který všechny spojuje?

TEREZA: Všichni umělci, které jsme oslovili, nějakým způsobem komentují, vypořádávají se s výzvami měst nebo hledají své místo v něm, ať už v podobě intimních intervencí, nebo formou angažovaného umění. Snažili jsme se vybírat umělce tak, abychom naznačili rozmanitost uměleckého vyjádření. Někteří přispívají do debaty svým intimním přístupem a pokládají si otázku, kde je hranice osobního a veřejného, jako Jiří Kovanda, nebo Kolektiv Prádelna, který je ve výstavě zastoupen projektem pojízdné prádelny. Jiní umělci se vyjadřují k veřejnému prostoru s pomyslným vykřičníkem, aby nám připomněli, že město je pořád stavěno pro lidi a jsou to právě její obyvatelé, kteří dokáží ve městě něco změnit. 

Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží
Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží
Foto: Martin Polák

Umění pro město

Podle jakého klíče jste oslovili tyto umělce? Jaké dostali zadání?

TEREZA: Výstava představuje město jako živý proměnlivý organismus na pozadí tvorby předních českých současných umělců a umělkyň, kteří se tématu veřejného prostoru a nakládání s ním dlouhodobě věnují a vyjadřují se k němu prostřednictvím různých uměleckých forem, jež mnohdy mají aktivistický nádech s přesahem do reálného světa. Nic jako zadání vlastně neexistovalo. Většina umělců nám zapůjčila umělecká díla již existující. Oslovovala jsem je s konkrétní poptávkou, kterou jsme pak na základě společné diskuze s umělci upravovali nebo zpřesňovali. 

KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se
KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se
Foto: Martin Polák

Která reakce je pro vás osobně nejvíc inspirativní?

TEREZA: Tohle je pro mě hodně těžká otázka. Věřím, že kurátor si dělá výstavu taky tak trochu pro sebe, takže je pro mě těžké vybrat jedno. Vnímám jako inspirativní všechny výtvarné přístupy ve výstavě prezentované. Mohla bych vyjmenovat - projekt Herzlich Willkommen! od Kateřiny Šedé pro Středisko ošetřovatelství a péči Hainfeld, ve kterém se zaměřila na téma ztráty domova, intimní performance Jiřího Kovandy ze 70. let, nebo sociálně angažovanou a institucionálně kritickou performanci Noclehárna Jana Mlčocha z 80. let, realizovanou v amsterdamské galerie De Appel. Jako nesmírně důležitý vnímám i projekt Krištofa Kintery pro náplavku Dvoreckého mostu. Je to vlastně i skvělá inspirace dobré urbanistické praxe. Revitalizace prostor je navržena s ohledem na potřeby obyvatel, vzniká tak místo vysoce funkční a přitom pro život. 

Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací
Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací
Foto: Martin Polák

Zachránit své město

Co pro vás osobně představuje dnes největší problém zdejších měst? Jak si v tomto ohledu stojí Roztoky? 

TEREZA: Celý život žiji ve městech, vadí mi, že se z nich postupně vytrácí krajina a "šurvajz", zarostlé neupravené travnaté plochy. Města začínají být přehřátá, postupně se kácí stromy a už málokdy se vysazují nové. Ve městech se přerušují biodiverzní pásy, které jsou důležité pro zvířata. A i proto se může stát, že mě potkáte na ulici s pytlíčkem semínek lučních kytek, jak se snažím zachraňovat ten místní šurvajz. V tomhle ohledu mají Roztoky samozřejmě výhodu své geografické polohy. Možná proto v Roztokách tak ráda pracuji. Roztoky se ve svých okrajích přímo rozpouští do krajiny. 

"Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm "Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm
"Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm
Foto: Martin Polák

Zásadní touhou Osamu Okamury bylo podle jeho slov v knize "lidem otevírat oči a vysvětlit, co by měli po městě chtít." I ve výstavě jste sledovali podobné výzvy. Je z podobných důvodů více interaktivní, než vaše jiné projekty?

TEREZA: Ano, i pro nás to byla jedna z motivací výstavy. Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Chceme inspirovat návštěvníky, aby město a veřejný prostor začali vnímat jako neoddělitelnou součást sebe sama, naučili se ho číst a dívat se na něho kritickým pohledem. Podnítit je nejen k zamyšlení, ale také k aktivní participaci na utváření jeho podoby. Muzeum v poslední době realizovalo poměrně hodně interaktivních výstavních projektů s edukačním potenciálem. Myslím, že tyhle výstavy umíme, určitě stojí za to aktuálně navštívit např. expozici Archevita s interaktivními a aktivizačními prvky. 

Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život
Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život
Foto: Martin Polák

V českém prostředí se na roli občanské společnosti a její angažovanost občas snáší kritika, že narozdíl od západních zemí stále není dostatečně proaktivní. Souhlasíte s tím? A může podobná výstava lidi mobilizovat?

TEREZA: Na tohle veřejné mínění mají svůj vliv určitě i média, která o daných událostech informují a dostatečně konzumentovi nevysvětlují, proč se tyto akce dějí. Osobně vnímám angažované umění a akce jako zásadní procesy, kterými je možné upozornit na určitou problematiku ve městech a ve veřejném prostoru. Otázku určité emancipace návštěvníka a zaktivizování jsme v našem kurátorském týmu také hodně řešili. Osobně se však domnívám, že výstava sama nikoho nezmobilizuje. Její přednost je v tom, že může pokládat dobře formulované otázky, poukazovat na konkrétní problematiku a návštěvníka tak motivovat k zamyšlení.

Dokud si lidé nezačnou sami všímat svého okolí a neuvědomí si, že město je jejich, nic moc se asi nezmění. Když se cítíte jako doma v místě, kde žijete, na tom místě vám pak i záleží a jste ochotní za něj bojovat. Podle mě je klíč setkávat se a spolupracovat, vytvářet komunitní akce. Jen tak si přirozeně najdeme k místu vztah, veřejný prostor je náš. 

Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí
Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí
Foto: Martin Polák

Proč by podle vás měli návštěvníci dorazit do Roztok na tuto výstavu? 

TEREZA: Ráda bych čtenáře pozvala ke zkoumání a objevování města pro každého, a to nejen v samostatné výstavě, ale také v ulicích města Roztoky. Výstava přesahuje i samotné zdi muzea. Lidé se mohou vydat na procházku Pamětí města Roztok. Z muzejních fotografických sbírek jsme vybrali historické fotografie konkrétních míst a po načtení QR kódů na vytipovaných místech v Roztokách mohou objevit historii města a porovnat tak její dřívější a současnou podobu.

Udělejte si výlet do Roztok u Prahy! Udělejte si výlet do Roztok u Prahy!
Udělejte si výlet do Roztok u Prahy!
Foto: Martin Polák

Tereza Šimková

MgA. Tereza Šimková je absolventka ateliéru sochařství na UMPRUM a ateliéru performance na FUD UJEP. Dlouhodobě se věnuje galerijní a muzejní edukaci. S dětmi různého věku ráda navazuje dialog o umění a nechává se sama inspirovat dětskou tvořivostí. Umění vnímá jako klíč k pochopení a rozvoji sebe sama i prostředí, s nímž žijeme.
Její tvorba je intermediální, věnuje se malbě, soše, instalacím i jejich kombinováním. Náměty děl vychází z osobních prožitků. Mnohdy se obrací zpět do minulosti ke svým živým snům, do vzpomínek nebo k zemřelým. Tereza Šimková tak vyzývá k vizuálnímu vnímání věcí v jejich přirozenosti, materiálnosti a vzájemných vztazích. Autorka kromě výstav v galeriích realizuje své instalace i ve veřejných prostorách, například v rámci ostravského projektu Nemísta a prázdné prostory.

MĚSTO PRO KAŽDÉHO?

výstava na motivy knihy Osamu Okamury, Jiřího Franty a Davida Böhma
30. 5. 2025 – 22. 2. 2026 10:00 - 18:00

Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Zámek 1, 252 63 Roztoky

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory