PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Výstava Město pro každého?, kterou aktuálně hostí Muzeum Roztoky, vychází ze stejnojmenné knihy, kterou před čtyřmi lety vydal Osamu Okamura. Proč jste se rozhodli převést tuto úspěšnou knihu převést do výstavní podoby? A proč právě teď?

TEREZA: Výstava Město pro každého? reflektuje problémy a výzvy současného města a jejich obyvatel. Ocitáme se v době bytové krize, reklamy na nás vyplouvají zpoza každého rohu, pro samý světelný smog už ve městech není možné pozorovat hvězdy. Myslím, že teď je ten nejlepší čas uvědomit si, že města jsou stavěná lidmi pro lidi a že máme všechnu moc ve svých rukou. 

Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy
Výstavu najdete ve Středočeském muzeum v Roztokách u Prahy
Foto: Martin Polák

Kniha jako výstava?

Podobná idea, přenést knihu do galerie určitě není nová, zároveň ale ani není v našem prostředí běžná. Jaká omezení a limity podobný princip představuje pro kurátora?

TEREZA: Souhlasím, určitě jsme nepřišli s touhle myšlenkou jako první. Výstava Město pro každého? je spíš stejnojmennou knihou inspirovaná, než že by byla jejím absolutním přepisem a zhmotněním ve výstavním projektu. 
Náš autorský tým se vlastně hned zpočátku vývoje základní koncepce výstavy odklonil od přesného zhmotňování knihy a zabývá se spíše hledáním přesahů a konkrétních příkladů dobré urbanistické praxe a to v dialogu s uměleckými díly. 

Myslím, že jedním úskalím může být určitá vyprázdněnost obsahu, kniha se stane mrtvou, když se přenese bez dalších kontextů do galerie. Tomu jsme se chtěli vyhnout. Samozřejmě, kniha je krásnou oceňovanou publikací a návštěvníci ji nejspíše budou znát. Za její originální obsahové i výtvarné zpracování získali autoři řadu ocenění, mimo jiné prestižní Bologna Ragazzi Award. Tento fakt ovšem klade na kurátora značné nároky. Čtenáři očekávají, že se kniha zhmotní ve výstavě tak, jak ji znají, a mohou být zklamaní, když se tak nestane. 
My se např. neustále setkáváme s otázkou, jestli máme ve výstavě model vytvořený autorskou dvojicí Davida Böhma a Jiřího Franty, který je v publikaci Město pro každého použit. Musíme vždy se smutkem odpovídat, bohužel ne, protože kolegové připravují současně hned několik výstav s podobnou tematikou. Model není vlastně výstavním předmětem v tom pravém slova smyslu. Z počátku vznikl hlavně jako dočasná instalace pro potřeby knihy. Takže vyžaduje poměrně velkou přípravu/úpravu pro výstavní účely a v tak krátkém čase, v jakém jsme výstavu připravovali, se to ani nedalo stihnout. 

Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete? Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete?
Jak se dívat kritickým pohledem na město ve kterém žijete?
Foto: Martin Polák

Kniha byla specifická především výtvarným zpracováním dvojice Jiří Fanta a David Böhm, která speciálně pro její potřeby vyrobila ilustrovaný papírový model města. Je na výstavě k vidění ten stejný? Nebo výtvarníci museli přístup pozměnit? 

TEREZA: Vizuální stránka knihy se propisuje i do výstavy. Podařilo se nám oslovit Jiřího Frantu, aby pro výstavu vytvořil několik originálních kreseb k reprintům úvodních kapitol z knihy vystavených ve výstavě. Kresby tvořil přímo na místě a zahrnují např. i velkoformátovou realizaci mapy města na začátku a na konci výstavy připomínající obsah knihy.  

Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy
Město je v knize představeno jako živý proměnlivý organismus, na jehož podněty v rámci výstavy analogicky, s citlivostí a zkušeností sobě vlastní, reagují umělkyně, umělci a umělecké kolektivy
Foto: Martin Polák

Pro výstavu jste oslovili řadu dalších výtvarníků, kteří reagují svým specifickým výtvarným jazykem  - Kateřina Šedá, Krištof Kintera nebo Rafani. Našla byste v jejich vizuálních komentářích nějaký společný moment, který všechny spojuje?

TEREZA: Všichni umělci, které jsme oslovili, nějakým způsobem komentují, vypořádávají se s výzvami měst nebo hledají své místo v něm, ať už v podobě intimních intervencí, nebo formou angažovaného umění. Snažili jsme se vybírat umělce tak, abychom naznačili rozmanitost uměleckého vyjádření. Někteří přispívají do debaty svým intimním přístupem a pokládají si otázku, kde je hranice osobního a veřejného, jako Jiří Kovanda, nebo Kolektiv Prádelna, který je ve výstavě zastoupen projektem pojízdné prádelny. Jiní umělci se vyjadřují k veřejnému prostoru s pomyslným vykřičníkem, aby nám připomněli, že město je pořád stavěno pro lidi a jsou to právě její obyvatelé, kteří dokáží ve městě něco změnit. 

Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží
Výstava odpovědi na otázky nenabízí, nechává na každém, jak si obsah vyloží
Foto: Martin Polák

Umění pro město

Podle jakého klíče jste oslovili tyto umělce? Jaké dostali zadání?

TEREZA: Výstava představuje město jako živý proměnlivý organismus na pozadí tvorby předních českých současných umělců a umělkyň, kteří se tématu veřejného prostoru a nakládání s ním dlouhodobě věnují a vyjadřují se k němu prostřednictvím různých uměleckých forem, jež mnohdy mají aktivistický nádech s přesahem do reálného světa. Nic jako zadání vlastně neexistovalo. Většina umělců nám zapůjčila umělecká díla již existující. Oslovovala jsem je s konkrétní poptávkou, kterou jsme pak na základě společné diskuze s umělci upravovali nebo zpřesňovali. 

KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se
KAFKÁRNA je rozlehlá zahrada, divoká a zároveň sochařská, která nabízí prostor pro společné bytí, tvoření a učení se
Foto: Martin Polák

Která reakce je pro vás osobně nejvíc inspirativní?

TEREZA: Tohle je pro mě hodně těžká otázka. Věřím, že kurátor si dělá výstavu taky tak trochu pro sebe, takže je pro mě těžké vybrat jedno. Vnímám jako inspirativní všechny výtvarné přístupy ve výstavě prezentované. Mohla bych vyjmenovat - projekt Herzlich Willkommen! od Kateřiny Šedé pro Středisko ošetřovatelství a péči Hainfeld, ve kterém se zaměřila na téma ztráty domova, intimní performance Jiřího Kovandy ze 70. let, nebo sociálně angažovanou a institucionálně kritickou performanci Noclehárna Jana Mlčocha z 80. let, realizovanou v amsterdamské galerie De Appel. Jako nesmírně důležitý vnímám i projekt Krištofa Kintery pro náplavku Dvoreckého mostu. Je to vlastně i skvělá inspirace dobré urbanistické praxe. Revitalizace prostor je navržena s ohledem na potřeby obyvatel, vzniká tak místo vysoce funkční a přitom pro život. 

Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací
Na výstavě se podílel i Jiří Franta, který vytvořil pro tuto událost několik originálních ilustrací
Foto: Martin Polák

Zachránit své město

Co pro vás osobně představuje dnes největší problém zdejších měst? Jak si v tomto ohledu stojí Roztoky? 

TEREZA: Celý život žiji ve městech, vadí mi, že se z nich postupně vytrácí krajina a "šurvajz", zarostlé neupravené travnaté plochy. Města začínají být přehřátá, postupně se kácí stromy a už málokdy se vysazují nové. Ve městech se přerušují biodiverzní pásy, které jsou důležité pro zvířata. A i proto se může stát, že mě potkáte na ulici s pytlíčkem semínek lučních kytek, jak se snažím zachraňovat ten místní šurvajz. V tomhle ohledu mají Roztoky samozřejmě výhodu své geografické polohy. Možná proto v Roztokách tak ráda pracuji. Roztoky se ve svých okrajích přímo rozpouští do krajiny. 

"Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm "Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm
"Náš model z knížky Město pro každého si dál žije vlastním životem a bobtná organicky jako každý kvalitní lidský mraveniště. Teď má další zastávku v Německém muzeu architektury DAM,“ komentuje spoluautor knihy Město pro každého David Böhm
Foto: Martin Polák

Zásadní touhou Osamu Okamury bylo podle jeho slov v knize "lidem otevírat oči a vysvětlit, co by měli po městě chtít." I ve výstavě jste sledovali podobné výzvy. Je z podobných důvodů více interaktivní, než vaše jiné projekty?

TEREZA: Ano, i pro nás to byla jedna z motivací výstavy. Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Chceme inspirovat návštěvníky, aby město a veřejný prostor začali vnímat jako neoddělitelnou součást sebe sama, naučili se ho číst a dívat se na něho kritickým pohledem. Podnítit je nejen k zamyšlení, ale také k aktivní participaci na utváření jeho podoby. Muzeum v poslední době realizovalo poměrně hodně interaktivních výstavních projektů s edukačním potenciálem. Myslím, že tyhle výstavy umíme, určitě stojí za to aktuálně navštívit např. expozici Archevita s interaktivními a aktivizačními prvky. 

Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život
Projekt Kateřiny Šedé zpracovává téma ptačích budek, které mají podobu původních domů, ve kterých důchodci ze Střediska ošetřovatelství a péče Hainfeld prožili svůj život
Foto: Martin Polák

V českém prostředí se na roli občanské společnosti a její angažovanost občas snáší kritika, že narozdíl od západních zemí stále není dostatečně proaktivní. Souhlasíte s tím? A může podobná výstava lidi mobilizovat?

TEREZA: Na tohle veřejné mínění mají svůj vliv určitě i média, která o daných událostech informují a dostatečně konzumentovi nevysvětlují, proč se tyto akce dějí. Osobně vnímám angažované umění a akce jako zásadní procesy, kterými je možné upozornit na určitou problematiku ve městech a ve veřejném prostoru. Otázku určité emancipace návštěvníka a zaktivizování jsme v našem kurátorském týmu také hodně řešili. Osobně se však domnívám, že výstava sama nikoho nezmobilizuje. Její přednost je v tom, že může pokládat dobře formulované otázky, poukazovat na konkrétní problematiku a návštěvníka tak motivovat k zamyšlení.

Dokud si lidé nezačnou sami všímat svého okolí a neuvědomí si, že město je jejich, nic moc se asi nezmění. Když se cítíte jako doma v místě, kde žijete, na tom místě vám pak i záleží a jste ochotní za něj bojovat. Podle mě je klíč setkávat se a spolupracovat, vytvářet komunitní akce. Jen tak si přirozeně najdeme k místu vztah, veřejný prostor je náš. 

Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí
Pro Terezu Šimkovou je důležité, aby lidé vnímali jako prodlouženu ruku svého domova, pokud v něm žijí
Foto: Martin Polák

Proč by podle vás měli návštěvníci dorazit do Roztok na tuto výstavu? 

TEREZA: Ráda bych čtenáře pozvala ke zkoumání a objevování města pro každého, a to nejen v samostatné výstavě, ale také v ulicích města Roztoky. Výstava přesahuje i samotné zdi muzea. Lidé se mohou vydat na procházku Pamětí města Roztok. Z muzejních fotografických sbírek jsme vybrali historické fotografie konkrétních míst a po načtení QR kódů na vytipovaných místech v Roztokách mohou objevit historii města a porovnat tak její dřívější a současnou podobu.

Udělejte si výlet do Roztok u Prahy! Udělejte si výlet do Roztok u Prahy!
Udělejte si výlet do Roztok u Prahy!
Foto: Martin Polák

Tereza Šimková

MgA. Tereza Šimková je absolventka ateliéru sochařství na UMPRUM a ateliéru performance na FUD UJEP. Dlouhodobě se věnuje galerijní a muzejní edukaci. S dětmi různého věku ráda navazuje dialog o umění a nechává se sama inspirovat dětskou tvořivostí. Umění vnímá jako klíč k pochopení a rozvoji sebe sama i prostředí, s nímž žijeme.
Její tvorba je intermediální, věnuje se malbě, soše, instalacím i jejich kombinováním. Náměty děl vychází z osobních prožitků. Mnohdy se obrací zpět do minulosti ke svým živým snům, do vzpomínek nebo k zemřelým. Tereza Šimková tak vyzývá k vizuálnímu vnímání věcí v jejich přirozenosti, materiálnosti a vzájemných vztazích. Autorka kromě výstav v galeriích realizuje své instalace i ve veřejných prostorách, například v rámci ostravského projektu Nemísta a prázdné prostory.

MĚSTO PRO KAŽDÉHO?

výstava na motivy knihy Osamu Okamury, Jiřího Franty a Davida Böhma
30. 5. 2025 – 22. 2. 2026 10:00 - 18:00

Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Zámek 1, 252 63 Roztoky

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Hradec Designlove
Kumst Brno - Design Byznys Days
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika