PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Ženy v architektuře jsou aktuálním “top” tématem, kterému jste se věnovala v publikaci “Moderní žena—architektka” (2021) i v aktuálním výzkumu. Nebylo pro Vás zarážející nebo skličující zjišťovat, jak náročné ženy měly podmínky pro práci, nebo jak často jejich tvorba zůstávala ve stínu mužských kolegů?

HELENA: Pro mě to bylo spíš objevné. Na počátku jsem znala možná deset jmen, ale myslím, že se nám podařilo pootočit reflektory na řadu skvělých tvůrkyň, které byly do té doby relativně málo známé. Příkladem je Ivana Čapková, Helena Jiskrová, nebo třeba i Markéta Cajthamlová a Jaromíra Šimoníková. Mám radost, že jsme vytvořily databázi se 105 biografiemi a soupisy děl – myslím, že je důležité tyto informace zachytit, než nenávratně zmizí. 

Je nějaký konkrétní příběh nebo osobnost, která vás opravdu překvapila nebo potěšila?

HELENA: Ivana Čapková je pro mě velkým vzorem. Působila jako pedagožka, byla první asistentkou architekta a scénografa Josefa Svobody na UMPRUM. Později, z politických důvodů, musela školu opustit, ale po roce 1990 se vrátila a stala se vedoucí katedry architektury. Řadu let působila v Ústavu bytové a oděvní kultury v Praze, byla specialistkou na bytovou typologii a design. Zdenka Marie Nováková – výrazná osobnost, první docentka na AVU, spolupracovala s Františkem Cubrem. Její administrativní budova Chemapol-Investa je její nejznámnější stavbou. Nedávno obdržela ocenění od České komory architektů. Obec architektů také ocenila Zdeňku Vydrovou a Vítězslavu Rothbauerovou. Samozřejmě dříve získávaly ceny hlavně známé tvůrkyně jako Alena Šrámková, Věra Machoninová nebo Eva Jiřičná – ale mám pocit, že se ten okruh postupně rozšiřuje.

Portrét Ivany Čapkové v ateliéru, soukromý archiv Portrét Ivany Čapkové v ateliéru, soukromý archiv
Portrét Ivany Čapkové v ateliéru, soukromý archiv

Co říkáte na novou Cenu Aleny Šrámkové, která vznikla v rámci České ceny za architekturu?

HELENA: Vnímám tuto iniciativu pozitivně. Vím, že se vedly různé debaty, ale myslím, že Cena Aleny Šrámkové může přinést povzbuzení pro architektky, jít za svou vizí. Sama Alena Šrámková v rozhovorech zmiňovala, že jako žena to neměla jednoduché, například pokud šlo o důvěru investorů v její schopnosti. Tuto cenu tedy chápu jako veřejné uznání a jako pozitivní, motivační gesto. Podobná ocenění existují i mezinárodně – laureátkami Jane Drew Prize a Ada Louise Huxtable Prize jsou významné architektky jako Kazuyo Sejima, Anne Lacaton nebo mecenáška Phyllis Lambert.

V souvislosti s Alenou Šrámkovou se často říká, že žena v architektuře musí mít „ostré lokty“ nebo se chovat jako muž, aby mohla prorazit. Je to spíš stereotyp, nebo má ten obraz nějaký reálný základ?

HELENA: Myslím, že ten stereotyp se pořád opakuje – ani architektura již není čistě mužskou profesí. Například Zdenka Nováková působila jako pedagožka na AVU a věnovala se výstavní architektuře, Rothbauerová pracovala dlouhodobě v Pražském projektovém ústavu a později realizovala i vlastní stavby – hotely, komunitní centra, ad. Jejich práce mluví za sebe. Obraz „super-ženy“ je podle mě do značné míry zjednodušení, napojené na vnímání “muže-hrdiny” – kreativita má mnoho podob. Myslím, že bychom měli oceňovat projekty všech měřítek, pokud jsou umělecky výrazné, koncepčně silné a kvalitně provedené. Navíc péče a profesní život jdou často obtížně skloubit, což může ovlivnit objem práce, ale ne její kvalitu. 

Návrh výstavy EXPO 67, Montreal, Zdenka Novotná, František Cubr, Josef Hrubý, Zdeněk Pokorný, 1967, soukromý archiv Návrh výstavy EXPO 67, Montreal, Zdenka Novotná, František Cubr, Josef Hrubý, Zdeněk Pokorný, 1967, soukromý archiv
Návrh výstavy EXPO 67, Montreal, Zdenka Novotná, František Cubr, Josef Hrubý, Zdeněk Pokorný, 1967, soukromý archiv

Proč ženská jména v dějinách architektury často chybí? Je to tím, že pracovaly pod někým a jejich přínos nebyl přiznaný?

HELENA: To je častý důvod. Mnohé architektky byly aktivní a veřejně známé ve své době, ale do historického kánonu se nedostaly, jména se postupně vytratila. Kolegyně například zkoumaly, jak bývalo uvedeno autorství architektů a architektek v publikacích a odborných časopisech – a ukazalo se, že v 80. a 90. letech se postupně vytrácely spoluautorky i celé týmy. Zůstávalo jen jedno jméno vedoucího ateliéru. Takže přestože ženy byly často součástí týmu, z finální prezentace mizely. 

A nemáte pocit, že se to děje i dnes? Že spousta žen pracuje „pod“ něčím jménem?

HELENA: Určitě to souvisí i s tématem péče. Spousta žen pracuje v ateliérech, kde nenesou hlavní odpovědnost a zůstávají více v pozadí. Na druhou stranu riziko a závazky skutečně nese ten, kdo ateliér vede. Ale existuje i mnoho žen, které založily vlastní úspěšnou praxi, například Markéta Zdebská, Yvette Vašourková, nebo cosa.cz, kterou tvoří Bára Šimonová a Markéta Mráčková. Dále třeba Bára Škorpilová. Aktivních žen je opravdu mnoho – pedagožek, historiček a kurátorek, jen je důležité reflektovat jejich práci v publicistice, kritice i historiografii. Ale máte pravdu, že absence žen ve vedoucích pozicích a tzv. skleněný strop, přetrvává. Také je důležité, aby se ženy do těchto pozic hlásily, aby měly autorizaci. Z komory architektů slýcháme, že je stále nízký počet autorizovaných architektek. 

Foto rezidence cosa.cz na 18. Bienále architektury v Benátkách, 2023, foto: Schnepp Renou/NGP Foto rezidence cosa.cz na 18. Bienále architektury v Benátkách, 2023, foto: Schnepp Renou/NGP
Foto rezidence cosa.cz na 18. Bienále architektury v Benátkách, 2023, foto: Schnepp Renou/NGP

Téma péče je velké téma v souvislosti se ženami v architektuře. Jak vnímáte, že se to posunulo v posledních letech?

HELENA: Pro řadu architektek péče ovlivňuje jejich kariéru i možnosti zapojení do komplexních projektů. Dříve, v rámci projektových ústavů, měly ženy stálé zaměstnání a často se po mateřské vracely na stejné místo. Paradoxně před rokem 1989 existovala rozsáhlejší síť institucí péče – jesle, školky, jídelny. Dnes, v prostředí volného trhu a práce na volné noze, je návrat složitější – projekty a zakázky běží bez přerušení. Konkurenční prostředí po roce 1990 přineslo tlak na individualitu, výkon a odpovědnost jednoho „autora“ nebo “autorky”. Tvůrčí páry jsou přitom kapitolou sama pro sebe. Na druhou stranu, mění se i pojetí „mladého” architekta a architektky, dnes je běžné, že výraznější realizace přichází až po čtyřicítce. Posouvají se hranice i očekávání. Ve výzkumu, kde se například více zohledňuje rodičovská dovolená. Výhodou u nás je, že například pedagogická kariéra nemusí končit v 65 letech, jako třeba v Německu. To je důležité, otevírá to prostor pro ženy, které kombinují profesní život s péčí. Bylo dobré zákonně garantovat dostupnost zkrácených úvazků a pracovní flexibilitu v podobě home office. Na druhou stranu řada architetů a architektek pracuje na švarcsystém, takže situace je poměrně nepřehledná.

Databáze “Ženy v architektuře”, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM Databáze “Ženy v architektuře”, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM
Databáze “Ženy v architektuře”, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM

Co vás k tématu přivedlo? Sehrála v tom roli i osobní zkušenost?

HELENA: Myslím, že mě ovlivnila různá setkání, zejména se zahraničními historičkami architektury, s Franziskou Bollerey a s Mary Pepchinski. Kniha “Ideological Equals”, kterou editovala Mary Pepchinski a Mariann Simon a vydalo ji nakladatelství Routledge (2017), se jako jedna z prvních zabývala tím, jaká byla situace žen v architektuře v poválečném období ve státech tzv. východního bloku. Autorky se ptaly, zda se politicky deklarovaná rovnost mužů a žen promítla i do architektonické praxe a jejich odpověď nebyla vůbec jednoznačná. Překvapilo mě, že v knize úplně chyběla kapitola věnovaná českým architektkám. Zorganizovala jsem konferenci “Moderní žena—architektka” a vyšla stejnojmenná publikace v roce 2021. Spolu s Klárou Brůhovou z UMPRUM jsme poté podaly grant GAČR a oproti všeobecnému očekávání uspěly. Jako řešitelky jsme vedly tříletý výzkum “Ženy v architektuře”, který vyústil v publikaci a v online databázi aktuálně 105 biografií českých architektek (www.zenyvarchitekture.cz). 

Vzniklo i patnáct rozhovorů, dostupných na Spotify (https://tinyurl.com/3435k6yh). Výzkumný tým jsme tvořily v pěti: spolu s Petrou Hlaváčkovou, Šárkou Malošíkovou a Nikolou Zahrádkovou. První rešerše vycházely hlavně z dobových časopisů a publikací online kvůli covidu i z předchozích dílčích prací, z knihy o Růženě Žertové, kterou vydal Petr Klíma, nebo z rešerší Michaely Janečkové, Báry Šimonové, Markéty Mráčkové, a dalších. Sestavily jsme seznam architektek a jejich projektů a následně databázi, kterou jsem měla na starosti v rámci svého působení v Národní galerii. Byla to pro mě nová zkušenost i metodologicky – spolupracovaly jsme s odbornicemi ze sociologie a historie, vznikaly i strukturované rozhovory s architektkami. Snažily jsme se téma zasadit do dobového kontextu, nikoliv hledat specificky “ženskou architekturu”. Výsledkem je publikace, která není jen historickým přehledem, ale i pokusem o interdisciplinární výzkum, který mohou rozvíjet další badatelé a badatelky.

 

Karta díla v databázi, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM Karta díla v databázi, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM
Karta díla v databázi, www.zenyvarchitekture.cz, NGP/UMPRUM

Publikace “Ženy v architektuře” uzavřela samotný výzkum. Chystáte se na něj v budoucnu nějak dále navázat?

HELENA: Do určité míry ano. Aktivně se teď snažíme doplňovat ženská jména do sbírky architektury Národní galerie, kde je velký nepoměr. Zároveň připravujeme na Den architektury prezentaci architektek – Vítězslavy Rothbauerové, Evy Fantové, Markéty Cajthamlové a Radomíry Sedlákové. Přemýšlíme o různých formátech výstav ve Veletržním paláci i v rámci spolupracíVýzkum jako takový už je formálně ukončen, ale databáze zůstává otevřená. Bohužel je problém najít na její další rozšiřování kapacitu, přesto bych se k některým jménům ještě ráda vrátila.

Architektura a životní sloh: Expozice NGP 1918–1938 a 1956–1989

Zmínila jste, že teď pracujete na nové výstavě. Můžete říct víc?

HELENA: Ano, právě připravujeme novou stálou expozici tady ve třetím patře Veletržního paláce. Věnuje se období první republiky a vycházíme mimo jiné z textů Karla Honzíka, především z jeho slavného eseje “Za novým životním slohem”. Honzík byl aktivní už v meziválečném období nejen jako architekt, ale i jako teoretik. Jeho texty měly často fejetonistický charakter a v lecčems se blížily stylu Adolfa Loose. Honzík v nich artikuloval myšlenku, že architektura by měla odrážet ducha doby, že dvacáté století si zaslouží vlastní výraz, vlastní životní sloh. Této snaze architektů najít nový výraz a oprostit se od historizujících stylů se věnujeme i ve výstavě. Inspirujeme se jak avantgardou, tak klasičtějšími formami modernismu. Vystavujeme ve spolupráci se Sbírkou moderního umění, konkrétně sochařství. Společně jsme vytvořili koncepci, která propojuje architekturu, výtvarné i užité umění. Expozice bude rozdělená do pěti až šesti tematických oddílů, které se zaměřují na různé aspekty meziválečného životního stylu. 

Josef Hrubý, Návrh hotelu, ca. 1930, NGP Josef Hrubý, Návrh hotelu, ca. 1930, NGP
Josef Hrubý, Návrh hotelu, ca. 1930, NGP

K expozici vyjde již letos sbírkový katalog “1918–1938: Za moderní architekturu” – pojedná životní způsob moderního (velko)městského člověka, vztah k modernímu tělu, práci i volnému času. Jedním z výrazných témat jsou velkoměstské paláce. Prvním předobrazem byl palác Lucerna. Šlo o typ multifunkčních staveb, které spojovaly administrativu, obchod i kulturní provoz. V expozici chceme prezentovat například paláce Broadway, Archa nebo Báňské a hutní společnosti s kinem a divadly i první český “mrakodrap” – budovu Všeobecního penzijního ústavu od Karla Honzíka a Josefa Havlíčka. Čerpáme především ze sbírek Národní galerie. Možná překvapivě se zabýváme i bankovními domy. Za první republiky hrály banky klíčovou roli nejen v hospodářství, ale i v samotném utváření města. Celá oblast tzv. pražského city, od Příkopů přes Národní třídu po Revoluční, je pásmem bankovních a pojišťovacích paláců, m.j. od Františka Roitha nebo Josefa Gočára. Právě v těchto stavbách se odráží různé podoby životního slohu, ať už v rovině avantgardní, nebo klasické moderny. Zajímavým momentem jsou také mezinárodní výstavy, kterých se Československo velmi aktivně účastnilo – během 20. a 30. let zhruba dvaceti velkých mezinárodních přehlídek, poprvé v zámoří v Riu de Janeiru pavilonem Pavla Janáka (1922). V Benátkách vznikl dokonce státní pavilon od Otakara Novotného, který se dodnes používá. Od roku 1926 byl ale určen především pro výtvarné umění, architektura se vystavuje v Benátkách až po roce 1991. 

A jak funguje spolupráce mezi sbírkami při přípravě takové výstavy? Je to něčím specifické?

HELENA: Důležité je najít společný metodologický rámec, tedy způsob uvažování o tématu, ve kterém se sbírky mohou propojit. Ukázalo se, že pojem životního slohu může být dobrým mostem, propojuje výtvarné umění s architekturou a užitým uměním a zároveň se vztahuje k širším kulturním reáliím. Sochy v meziválečném období již nebyly tak intenzivně součástí architektury, spíše tedy v expozici reagují na rovinu životního slohu – jako samostatné prostorové entity v podobě volné plastiky v interiéru, ve výstavě nebo například jako sportovní trofeje. Jedinečnou je světelně-kinetická plastika navržená Zdeňkem Pešánkem pro Edisonovu transformační stanici v Praze. Myslím, že kombinace s trojrozměrnými plastikami archiktuře prospěje.

Stalo se někdy, že jste při přípravě narazili? Že jste chtěli jít někam dál, víc experimentovat, a ukázalo se to jako příliš alternativní nebo neprůchozí?

HELENA:  Osobně bych třeba byla ráda, kdybychom ve sbírkách měli více objektů užitého umění. Design je oblast, která s tématem životního slohu samozřejmě úzce souvisí. Znamená to pro nás víc logistiky a větší nároky na zápůjčky a na přípravu. V rámci nové expozice o první republice se o to ale chceme pokusit. Připadá nám to důležité vystavit návrhy autorů a autorek jako byli František Marek, Antonín Heythum či Hana Kučerová-Záveská. Existuje i celá řada sériově vyráběného kovového a dřevěného nábytku firem UP Závody, Thonet, Slezák, ad. Chtěli jsme pracovat s dobovými filmy a audiovizuálním materiálem jako způsobem, jak propojit architekturu, design a každodenní životní styl. Ale narážíme i na praktické limity – třeba otázku udržitelnosti a spotřeby energie. Větší počet monitorů a technického vybavení s sebou nese určité nároky, které musíme zohlednit.

Karel Honzík, Josef Hlaváček, Všeobecný penzijní ústav v Praze, 1932-1934, NGP Karel Honzík, Josef Hlaváček, Všeobecný penzijní ústav v Praze, 1932-1934, NGP
Karel Honzík, Josef Hlaváček, Všeobecný penzijní ústav v Praze, 1932-1934, NGP

Při přípravě expozice předválečné architektury jsme narazili na to, že žádné hodnoty nejsou definitivní. Stále nacházíme významné funkcionalistické stavby, které chátrají, jako Dům uměleckého průmyslu na Národní třídě v Praze, nebo jim hrozí nevratné poškození, jako u plánované rozsáhlé přestavby Všeobecného penzijního ústavu na Žižkově. To mi připadá skoro skandální. U poválečné architektury chápu, že se vnímání teprve formuje, ale u předválečných ikon už by stát měl mít jasno. Odborná veřejnost na tyto problémy upozorňuje, ale státní instituce se za architektonické dědictví bohužel příliš nepostaví. Přitom mnohé z těchto budov – jako například obchodní dům Máj nebo zmíněný Všeobecný penzijní ústav – už jsou kulturními památkami. A přesto nejsou chráněné tak, jak by si zasloužily.

A když zmiňujete Máj, mohla byste okomentovat to, co se tam teď nachází? 

HELENA: Intervence na fasádě od Davida Černého, motýli s trupem stíhačky spitfire, je umělecky za zenitem, stejně jako jeho ostatní vstupy do veřejného prostoru. Aktuálně se patrně jedná o prodloužení „dočasné instalace“. Evidentně státní památková ochrana funguje jen napůl. Stavba sice má status kulturní památky, ale v praxi je možné do ní zasahovat způsobem, který smysl té ochrany úplně popírá. To mě pořád znovu překvapuje. Myslím, že se na tom ukazuje, jak slabé je povědomí o architektuře a urbanismu, nejen mezi veřejností, ale i mezi těmi, kdo o osudech význačných staveb 20. století rozhodují.

Martin Hejl, Kolmo, Film Eroze Transgasu, z výstavy “NEBOURAT! Podoby brutalismu v Praze”. Kurátorka Helena Huber- Doudová, spolukurátoři Petr Vorlík, Radomíra Sedláková, Klára Brůhová, 2020, NGP Martin Hejl, Kolmo, Film Eroze Transgasu, z výstavy “NEBOURAT! Podoby brutalismu v Praze”. Kurátorka Helena Huber- Doudová, spolukurátoři Petr Vorlík, Radomíra Sedláková, Klára Brůhová, 2020, NGP
Martin Hejl, Kolmo, Film Eroze Transgasu, z výstavy “NEBOURAT! Podoby brutalismu v Praze”. Kurátorka Helena Huber- Doudová, spolukurátoři Petr Vorlík, Radomíra Sedláková, Klára Brůhová, 2020, NGP

Mám pocit, že lidé si význam prostředí, ve kterém žijí, často neuvědomují a jeho hodnotu podceňují.  Zvlášť patrné je to u staveb z období socialismu. Mnozí je stále odmítají nebo je spojují s negativními zkušenostmi. Vnímáte, že se tento postoj postupně mění? A snažíte se současnými výstavami přispět k jeho proměně?

HELENA: Jsem přesvědčena, že kreativita architektů a architektek v poválečném období byla srovnatelná s vývojem na Západě. Snažíme se zasazovat dílo českých architektů do evropského kontextu 20. století, se zohledněním dočasného rozdělení Evropy železnou oponou. Řada staveb z 60. let vznikla na základě architektonických soutěží, což bylo v rámci tzv. východního bloku poměrně výjimečné. Československo tehdy soutěže vypisovalo docela často, na významné zakázky jako obchodní domy, ambasády, sportovní haly nebo hotely. Vznikla skupina elitních ateliérů, které se později utvořily Sdružení projektových ateliérů. Patřili k nim architekti a architektky jako Vladimír Machonin a Věra Machoninová, Jan Šrámek, Karel Prager, Karel Filsak, resp. jako vedoucí ateliérů Alfa, Beta, Gama nebo Epsilon. Tyto ateliéry se tehdy oddělily od státních projektových ústavů a fungovaly na družstevní bázi. Bohužel jen do začátku 70. let, kdy byly začleněny zpět do státního projekčního systému.

Specifickým případem byl ateliér SIAL v Liberci pod vedením Karla Hubáčka. Zaměřoval se na propojení architektů s inženýrů. V rámci československé architektury byl nenahraditelný. Ikonickou stavbou je hotel a televizní vysílač na Ještědu, který v roce 1969 obdržel cenu Auguste Perreta. Ateliér pracoval i na zahraničních projektech, i když politická situace po roce 1968 tomu bránila. I tak realizoval bytový dům v rámci IBA v západním Berlíně. Architekti jako Machoninovi nebo kolektiv SIAL ovšem nemohli být ani vystavováni, ani publikováni. Například proto, že nevstoupili do reformovaného Svazů architektů po okupaci. To ale nijak nesnižuje kvalitu jejich projektů nebo kreativitu. 

Pohled do expozice “1956-1989: Architektura všem”. Kurátorka Helena Huber-Doudová, foto: Peter Fabo, 2022, NGP Pohled do expozice “1956-1989: Architektura všem”. Kurátorka Helena Huber-Doudová, foto: Peter Fabo, 2022, NGP
Pohled do expozice “1956-1989: Architektura všem”. Kurátorka Helena Huber-Doudová, foto: Peter Fabo, 2022, NGP

Myslíte, že česká společnost ještě nedozrála k tomu, aby to období přijala? Že je to pořád relativně „čerstvé“ téma?

HELENA: Ve stálé expozici „1956–1989: Architektura všem” nejširší veřejnost nalezne to nejlepší z české architektury daného období. Vznikla řada velkých projektů – Federální shromáždění, metro, vysílače, tedy telekomunikační a dopravní infrastruktura v celém Československu. Skok poválečné moderny byl skutečně masivní a srovnatelný se Západem. Konzumní společnost zde nastoupila v podstatě ve stejné době jako na Západě, kde byla ale prioritou šíře sortimentu a tržní přístup, zatímco u nás standardizace. Šlo hlavně o to, aby všichni měli přístup ke zboží a službám, ne nutně k rozmanitosti. V 80. letech už plánované hospodářství nedokázalo rostoucí poptávku uspokojovat. 

Muzeum architektury

Jste kurátorka sbírky architektury v Národní galerii. Architekturu u nás prezentují i instituce jako CAMP, Galerie VIPER nebo Galerie Jaroslava Fragnera, každá z těchto institucí ale oslovuje trochu jiné publikum a volí jiný přístup. Nechybí tu podle vás prostor, který by architekturu systematicky představoval širší veřejnosti a věnoval se jí dlouhodoběji?

HELENA: Myslím, že jste otevřela klíčovou otázku. V českém kontextu skutečně chybí samostatné muzeum architektury. Architektonické sbírky jsou rozptýlené, spadají buď pod Národní technické muzeum, pod Národní galerii, nebo pod regionální instituce, ale neexistuje žádná instituce, která by se systematicky věnovala podpoře a prezentaci architektonické kultury, urbanismu a možná i designu. Různé iniciativy existovaly už od padesátých a šedesátých let a z jedné z nich vznikla dnešní sbírka architektury. V roce 1982 dokonce vyšlo vládní usnesení o rozvoji architektury, ve kterém bylo výslovně uvedeno, že by mělo vzniknout Muzeum architektury. Jenže k tomu nikdy nedošlo. Původně nebylo zřejmé, jestli vznikne samostatné muzeum, nebo sbírka Národní galerie. Nakonec se zformovala jako odborné oddělení uvnitř galerie. Za téměř čtyřicet let se nám i díky aktivitě mojí předchůdkyně Radomíry Sedlákové a dalších spolupracovníků podařilo shromáždit přes 26 000 objektů. Sbírku se přitom neustále snažíme rozšiřovat. Dnes jde o druhou největší sbírku Národní galerie, patří sem plány, modely, kresby, grafiky, negativy i fotografie.

Vzhledem k tomu, že sbírka architektury spadá pod Národní galerii, můžete říct, jaké z toho plynou výhody a nevýhody?

HELENA: My jsme rozdělení podle časových období, protože naše sbírka se zaměřuje především na druhou polovinu 20. století, jsme součástí Sbírky umění po roce 1945. To má své výhody, jsme tak blíže výtvarnému umění a můžeme spolupracovat s kolegy, kurátory a kurátorkami volného umění. Díky tomu můžeme prezentovat architekturu ve Veletržním paláci Národní galerie a oslovit nejširší publikum. Na druhou stranu je tu ale i několik komplikací, architektura a současné umění (obrazy nebo plastiky), mají rozdílné potřeby, pokud jde o konzervaci nebo restaurování. Tyto rozdíly jsou někdy obtížně slučitelné, ale samozřejmě se snažíme najít způsob, jak s tím pracovat.

Fotografie z výstavy 1956–1989: Architektura všem Fotografie z výstavy 1956–1989: Architektura všem
Fotografie z výstavy 1956–1989: Architektura všem

Je něco, co by se z Vašich zahraničních zkušeností dalo přenést sem? Jaké je pro vás srovnání? Máte zkušenosti z muzejních institucí Německa, Rakouska, Švýcarska... Možná i dalších zemí. Jsou v něčem dál?

HELENA: V Německu existují dvě muzea architektury, Deutsches Architekturmuseum ve Frankfurtu nad Mohanem a Architekturmuseum der TUM v Pinakothek der Moderne, kde jsem absolvovala roční stáž. V Nizozemsku Het Nieuwe Instituut (dříve The Netherlands Architecture Institute – NAI) spravuje archiv stavebního umění. Ten obsahuje na 4 mil. objektů. A přitom Nizozemsko i Česko jsou země podobné velikosti. Archiv NAI byl ustaven v roce 1988, ve stejné době jako sbírka architektury NG. Co se týče samotné prezentace architektury, myslím, že infrastruktura našich západních sousedů je komplexnější a lépe financovaná. Samozřejmě ale záleží i na spolupráci různých subjektů. Byla bych ráda, kdybychom se s Českou komorou architektů a Ministerstvem kultury společně více zasadili o to, aby byla kvalitní architektura vnímána veřejností výrazněji. Je to prostředí, které nás každodenně obklopuje. Pokud jej lidé nevnímají jako hodnotu, ochuzují se o důležitou součást kvality života a prostředí, ve kterém žijí.

Rubriky:

Další z rubriky

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Interiéry kavárny
Číst článek
28. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
JN interiér
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide