PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

NESKUTEČNO

Co pro vás v životě představuje "Neskutečno"? Kde všude jste se s ním od roku 2023, kdy jste s eponymní instalací vyhrál cenu Stanislava Libenského setkal?

ONDŘEJ: První, na co si vzpomenu ve spojení s prožitkem neskutečna, je instalace Jiřího Příhody za doprovodu generativní hudby od Briana Ena. Navštěvoval jsem ji opakovaně, ale nejvíce ve mně přetrvala návštěva, kdy jsem v samotné instalaci strávil celou noc kdesi na pomezí bdění a spánku a ztratil pojetí o čase i místě. Podobné momenty někdy přicházejí i při běžných činnostech věci kolem sebe najednou vnímám z jiného úhlu, intenzivněji a hlouběji. Přesně popsat, co se v těch chvílích odehrává, není v mých silách a právě v tom možná spočívá samotná pointa.

Hra se světlem a sklem bývá jistou konstantou Ondřejovi práce Hra se světlem a sklem bývá jistou konstantou Ondřejovi práce
Hra se světlem a sklem bývá jistou konstantou Ondřejovi práce
Foto: Radek Votoček

Tento výraz může mít pozitivní i negativní konotace, co u vás vítězí?

ONDŘEJ: Pojem Neskutečno pro mě úzce souvisí s fenomenologií, která ovlivňuje moji tvorbu. Nedá se říct, že by u mě převažovala pozitivní nebo negativní rovina. Právě naopak, fascinuje mě ta neurčitost a balancování mezi oběma extrémy. Vnímání skutečnosti je navíc velmi individuální: něco, co se mně může jevit jako uklidňující, může v jiném člověku vyvolat spíše neklid či napětí. A právě s touto proměnlivostí vnímání rád pracuji i ve svých projektech.

Audiovizuální dílo "Neskutečno", se kterým jste zvítězil, se inspirovalo i zážitky s elektronickou hudbou. Posloucháte ji stále?

ONDŘEJ: Elektronická hudba je široká kategorie, ale ano, většinou stále dominuje v mém repertoáru. V poslední době konkrétně tíhnu k ambientní nebo experimentální elektronice. Provází mě už od dětství, kdy jsem na ní z velké části vyrůstal. Interpreti jako Underworld, Massive Attack nebo Future Sound of London jsou pro mě dodnes stálicí, ke které se rád vracím.

Ondřej se po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze rozhodl studovat sklo a šperk v Liberci Ondřej se po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze rozhodl studovat sklo a šperk v Liberci
Ondřej se po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze rozhodl studovat sklo a šperk v Liberci
Foto: Ondřej Kábele

Inspirovala vás tato hudba i k tvorbě jiného díla nebo šperku?

ONDŘEJ: Hudba je podle mě inspirací pro většinu výtvarníků někdy vědomě, jindy spíš podprahově. Konkrétně „Neskutečno“ ale vzniklo celé z mého hudebního prožitku: od tvarosloví přes využití specifických optických vlastností skla až po kombinaci s neonovými trubicemi. V poslední době pro mě navíc hudba přestává být jen inspirací. Začínám si tvořit vlastní hudební podkres jako součást instalací. Nemám hudební vzdělání, ale baví mě experimentovat s modulárními syntezátory a vytvářet generativní nahrávky.

Ušlechtilost materiálu

V Liberci studujete v ateliéru skla a šperku, na jiných univerzitách jsou tyto dvě entity oddělené. Jaké myslíte, že to má výhody - propojit sklo a šperk?

ONDŘEJ: Toto spojení vychází z historie Jablonce nad Nisou, kde ateliér sídlí. V bakalářském programu jsou sklo a šperk provázané, v magisterském si už každý vybírá specializaci. Často si lidé pod tím představí skleněné šperky a bižuterii, ale to by byl asi největší omyl. Obvykle u nás vznikají dva oddělené projekty – jeden pro šperk, druhý pro sklo – a skutečné propojování obou médií je spíše výjimečné. Myslím si ale, že je skvělé vyzkoušet si během studia různé disciplíny a hledat vlastní přístup. Navíc máme u našich vedoucích velkou tvůrčí svobodu, a tak u nás vznikají i díla, která přesahují obě média.

Na poli českého designu a umění Ondřeje nejvíce inspiruje Jiří Příhoda Na poli českého designu a umění Ondřeje nejvíce inspiruje Jiří Příhoda
Na poli českého designu a umění Ondřeje nejvíce inspiruje Jiří Příhoda
Foto: Ondřej Kábele

Máte pro jeden z nich větší slabost?

ONDŘEJ: Šperk pro mě byl cennou zkušeností, naučil jsem se pracovat s různými materiály a lépe chápat vztah uměleckého díla k lidskému tělu. Přesto mě ale víc přitahuje sklo. Fascinuje mě svou ušlechtilostí i náročností na zpracování. Občas dokáže být nekompromisní a „potrestá“ mě. Ale právě to hledání cest, jak dosáhnout své vize, mě nejvíc baví. Ve své tvorbě rád vycházím z řemeslného základu, který propojuji s konceptuálním přesahem.

SPRÁVNÁ CESTA

Měl jste po zisku ceny nějaká očekávání? Jsou to už dva roky, naplnila se?

ONDŘEJ: Lidé se mě na to ptají poměrně často. Ze začátku jsem na to neuměl moc reagovat, ale s odstupem času vidím, že mi cena přinesla příležitosti, které bych jinak nejspíš nezískal. Nejsem ale zastáncem očekávání ani představy, že by mi měla zásadně „změnit život“. Největší přínos pro mě bylo uvědomění, že směr, kterým jdu, je správný. A hlavně mě to nakoplo k tomu, abych nepolevoval a dál intenzivně pracoval. Důležité je pro mě i to, že si lidé kolem všímají, že stále aktivně tvořím a prezentuji svoji práci. Právě to mi pak otevírá další možnosti.

Ozvěny z pobytu v Japonsku Ondřej letos představí na Czech Design Weeku Ozvěny z pobytu v Japonsku Ondřej letos představí na Czech Design Weeku
Ozvěny z pobytu v Japonsku Ondřej letos představí na Czech Design Weeku
Foto: Ondřej Kábele

Letos se budete se svou prací účastnit Czech Design Weeku, co jste si pro přehlídku připravil? A kde ji najdeme?

ONDŘEJ: Jsem rád, že mám možnost prezentovat svoji tvorbu zase v jiném formátu. Připravil jsem něco trochu odlišného, než je u mě obvyklé. S prvními pokusy jsem začal už během stáže v Japonsku, ale dál jsem se k tomu dostal až ve volném čase. Ukážu první kus tavené plastiky z plánované série inspirované broušeným sklem. Pracuji tam s deformací pravidelného rastru. K tomu přibude i prototyp sklenice, pro kterou jsem si vyrobil vlastní kovovou formu, a i tam si hraji s optickou deformací povrchu.

Instalace propojující sklo a světlo mají často velkou výhodu, protože umí rychle zasáhnout emoce diváků. Řešíte ale i dilema, aby výsledek nebyl prvoplánový? Aby cenou za "wow efekt" nebyla banalita?

ONDŘEJ: Moje práce se světlem začala u neonových trubic, které mě fascinovaly svou živelností a tím, že dodávaly objektům vlastní atmosféru. Získal jsem tím větší kontrolu nad prezentací. Osvětlení, které by galerie stejně musela řešit, jsem vytvořil přímo na míru objektu. U závěrečné práce pro festival Crystal Valley Week, která vznikla jako site-specific instalace v protiatomovém krytu, jsem použil světlo a tmu jako hlavní motivy. Světlo procházející mlhou skrze netypicky broušené čočky vytváří dojem, že prostor dýchá spolu s návštěvníkem. Instalace prostor redefinuje, divák se v ní ztrácí a neví, co ho čeká na dalším kroku. 

V mých pracích hraje světlo ústřední roli a často se stává, že sklo je „pouhým“ nositelem světla – materiálem, který mu dává konkrétní tvar, charakter a dynamiku. Vzniká tím dialog, v němž jedno bez druhého nemůže fungovat. Přijde mi přirozené, že všechno na světě nakonec potřebuje světlo, a já se ho jen snažím začlenit do své tvorby tak, aby celek fungoval v té nejzákladnější podobě.

Jak vypadá zhmotněný poslech elektronické hudby? Jak vypadá zhmotněný poslech elektronické hudby?
Jak vypadá zhmotněný poslech elektronické hudby?
Foto: Ondřej Kábele

VIZE DO BUDOUCNA

Máte v kontextu své tvorby vzor, který dokáže tuto disciplínu zvládat sofistikovaně a s přesahem?

ONDŘEJ: Velký vliv na mě mělo kalifornské hnutí Light and Space. Fascinuje mě jeho jednoduchost, schopnost dematerializace a zároveň intenzivní zážitek. Z umělců bych jmenoval Jamese Turrella nebo Douga Wheelera. Z českých už zmíněný Jiří Příhoda a jeho nedávná instalace s Brianem Enem v Rudolfinu, to patří k mým nejsilnějším zážitkům poslední doby. Z historických zdrojů pro mě byla zásadní inspirací malba v duchu tenebrismu. A dlouhodobě mě zajímá i divadelní scénografie či choreografie – třeba tvorba belgicko-francouzského choreografa Damiena Jaleta, který dokáže lidské tělo formovat do neuvěřitelných poloh. 

Kde se vidíte za deset let? Věříte, že má tento přístup budoucnost?

ONDŘEJ: Nerad si dělám striktní plány, jakou cestou se musím, či měl bych se vydat. Sklo je pro mě zatím relativně nové médium, je nesmírně fascinující a baví mě ho zkoumat. Každé nové dílo je pro mě motor, ponořím se do tématu a potřebuji ho dokončit, často i jako formu terapie. Proto bych nerad předjímal, kde budu za deset let. Nějaké vize samozřejmě mám, ale nechci se svazovat jedním médiem nebo směrem, nejdůležitější je pro mě samotná svoboda tvorby. 

K instalaci byl vytvořený zvukový doprovod na modulárním syntezátoru. V Ondřejových prací se často stává, že sklo je pouhým nositelem světla K instalaci byl vytvořený zvukový doprovod na modulárním syntezátoru. V Ondřejových prací se často stává, že sklo je pouhým nositelem světla
K instalaci byl vytvořený zvukový doprovod na modulárním syntezátoru. V Ondřejových prací se často stává, že sklo je pouhým nositelem světla
Foto: Ondřej Kábele

Ondřej Kábele

Instagram

talentovaný student oboru návrhářství skla a šperku na Fakultě textilní Technické univerzity v Liberci, vyniká díky originálnímu propojení vizuálního a zvukového vjemu. Jeho audiovizuální instalace nazvaná Neskutečno sklo, neon a modulární syntezátor jako médium k vytvoření proměnlivého prostoru, který diváka „vtáhne do jeho perspektivy vnímání světa při poslechu elektronické hudby“. Práce vznikla během výkoného studijního pobytu na prestižním Toyama Institute of Glass Art (TIGA) v Japonsku. Jeho inovativní dílo mu vyneslo ocenění v soutěži Cena Stanislava Libenského – tzv. „Oskar pro mladé skláře“ – a otevřelo mu dveře i na prestižní sklářskou letní školu Pilchuck ve Spojených státech. Dědictví této tvorby se projevilo i ve veřejných prostorách – například ve své instalaci Neprostor v krytu civilní obrany v Liberci, kde světlo a zvuk tvoří proměnlivý prostor v hranici mezi bezpečím a nejistotou.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide