PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Klára Valušková

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valoušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Kláro, nosíte šperky? Stávají se pro Vás každodenním talismanem, nebo něčím co by se mělo stát výjimečnou situací až rituálem? Navazuji na trend posledních let, kdy na klauzurách čím dál častěji vidíme spíše experimenty, než nositelné šperky pro každý den. 

KLÁRA: Nosím šperky, ale velmi zřídka. Většinou jde o minimalistické, jemné kousky. Ráda nosím především nositelné šperky, proto mám i takové kolekce. Většinu mé tvorby však tvoří experimentální umělecký šperk, který není určen pro každodenní nošení, ale spíše pro módní přehlídky, do galerií, pro sběratele nebo pro lidi, kteří chtějí zaujmout něčím výraznějším při speciální příležitosti. Takovéto experimentální šperky vnímám spíše jako malé sochy, které neplní jen funkci ozdoby, ale umožňují mi říci více, lépe vyjádřit a ztvárnit myšlenku než běžný šperk. Ještě bych možná doplnila, že právě moje nositelné kolekce šperků často vznikají z těchto experimentálních uměleckých.

Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností
Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností

GEOMETRIE A EXPERIMENT

Vaše šperky působí přísně, až možná trochu geometricky. Vznikají ale také na půdě pokusu a experimentu? 

KLÁRA: Celá moje tvorba je geometrická – mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Myslím si, že do jisté míry je to i odraz mé povahy – jsem člověk, který má rád pořádek a vše naplánované. U každého autora je krásné sledovat, jak se jeho osobnost promítá do tvorby; někdo inklinuje více k volnějším, organičtějším formám, jiný zase k geometrickým. Každý šperk, který vytvořím, však přesto vzniká díky experimentu. Zkouším různé kombinace technologií a materiálů, často je to poměrně zdlouhavý proces, než na něco přijdu, ale právě skrze tyto pokusy často objevuji nové možnosti a teprve poté jim dávám finální formu.

Šperky často pracují se světlem Šperky často pracují se světlem
Šperky často pracují se světlem

Materiály kombinujete i ve svých objektech. Jsou cíleným výsledkem, nebo vzniknou až na cestě za šperkem? 

KLÁRA: Je to vzájemná kombinace, ale většinou začínám u šperku, i proto, že je finančně méně náročný na realizaci. Ráda si nejdříve vyzkouším materiály, různé varianty a kombinace v malém měřítku, abych viděla, zda to funguje, a pokud ano, posunu to dál a zrealizuji i ve větší míře.

Klára vystudovala Kov a šperk na bratislavské VŠVU Klára vystudovala Kov a šperk na bratislavské VŠVU
Klára vystudovala Kov a šperk na bratislavské VŠVU

NEPODCENIT SE 

Dnešní volné umění je těžká disciplína, a ještě mnohem těžší obor v mezích uplatnění než šperk. Bylo by pro vás volné umění jediná cesta? Víte, jak by ste nacenila své skleněné objekty? 

KLÁRA: Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit. Ráda bych se mu věnovala, ale zatím to nechávám otevřené a uvidím, jak se to bude vyvíjet. Určitě to však pro mě není jediná cesta – chtěla bych se nadále věnovat i šperku a designu. V budoucnu bych je chtěla i nadále vzájemně propojovat. Ráda bych se takto věnovala více oborům, je to pak pestřejší a nenaplňovalo by mě zaměřit se jen na jeden, takže takto by to bylo ideální, ale uvidíme, zda se to podaří. Momentálně bych se více chtěla zaměřit na design a produktový design, něco, co je více využitelné pro lidi a uživí mě, a přitom se věnovat i volnému umění.

Nacenění mých prací je pro mě stále výzvou. Nemám s tím ještě dostatečné zkušenosti. Zohledňuji techniku, čas strávený při výrobě i náročnost samotného objektu. Člověk často neví, s kým se má v tomto porovnávat. Já se vždy trochu obávám, abych to s cenou nepřehnala, ale zároveň nechci podcenit hodnotu práce a času, který do děl vkládám.

Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností
Klářiny šperky se vyznačují geometrickou přesností

Často vycházíte pro tvorbu svých šperků z fyzikálních jevů jako je odraz světla, nebo kinetismus. Zapojujete vždy nějaký tento aspekt? Jakým způsobem ho citujete? 

KLÁRA: Ráda pracuji s fyzikálními jevy, protože chci, aby má díla diváka něčím překvapila nebo zaujala a aby v nich bylo něco skrytého, co na první pohled není vidět. Většinou tyto aspekty vždy zapojuji. Nejčastěji pracuji s optikou, s níž mě baví experimentovat, zkoumat ji a hledat nové způsoby, jak ji využít v mé tvorbě. Pohyb či kinetika mi zase umožňuje, aby se divák nebo nositel do díla zapojil – ať už tím, že šperk reaguje na dotek, nebo že se vizuálně mění při pohybu. Takto tyto prvky vkládám do šperků i do objektů, aby s nimi bylo možné interagovat.

Skleněné objekty z kolekce Interakcia svetla Skleněné objekty z kolekce Interakcia svetla
Skleněné objekty z kolekce Interakcia svetla

Dle jakých atribut se rozhodujete, zdali Vaše práce překlopíte z vizualizací do realizace? Hraje zde významnou roli i ekonomický aspekt? 

KLÁRA: Jednoznačně největší roli hraje ekonomický aspekt. U větších a složitějších objektů je to často finančně velmi náročné, i proto, že část práce je někdy nutné zadat jiným, například svařování, což výrazně zvyšuje náklady. Také materiálové náklady jsou vyšší. Naopak šperk si dokážu vytvořit sama, takže je to mnohem levnější. Proto většinou začínám menším šperkem, jak jsem již zmiňovala, kde si vše ověřím a také odezva od klientů či kritiky mi potvrdí, zda to mám posunout do většího měřítka. Mnohé z mých nápadů zatím existují jen ve vizualizacích právě z finančních důvodů a momentálně ještě nemám takový odbyt a umění mě neživí natolik, abych si mohla dovolit realizovat všechny své projekty.

VÍRA V DESIGN

Vaše práce Monstrance a liturgický řád se inspiruje architekturou, která v barokním umění hrála zásadní roli během spojení člověka s Bohem. Jaká konkrétně vás inspirovala? 

KLÁRA: Monstranci a liturgické nádoby jsem navrhovala ještě během studia na VŠVU a zadáním bylo návrhy přizpůsobit současnosti. Inspirovala jsem se moderní architekturou, konkrétně současnými kostely a kaplemi. Barokní monstrance přetrvávají dodnes, a proto mým cílem bylo vytvořit moderní interpretaci, která by odrážela současnou dobu a zapadala do moderní sakrální architektury. V mém návrhu jsou základním motivem elipsy, které mají církevní symboliku. Inspirovaly mě také průniky a perforace materiálů architektury, jimiž proniká světlo. Bylo pro mě důležité, aby liturgické předměty byly současné, ale zároveň si zachovaly funkci a symboliku tradičního liturgického náčiní.

Pocházíte ze Slovenska. Vnímáte, že Češi jsou v této otázce více ateisté? Má to vliv na váš původ? 

KLÁRA: Upřímně, nad tímto jsem se nikdy nezamýšlela. Sama nejsem věřící a do té doby jsem se s touto témou nesetkala, takže k liturgickým předmětům jsem přistupovala především jako k zadání během studia. Musela jsem si k tomu nastudovat potřebné souvislosti, kontext i symboliku, ale vůbec nevnímám, že by mě v tomto směru nějak ovlivňoval můj původ. Brala jsem to prostě jako zadání, novou zkušenost a výzvu.

Minulý rok jste se stala jednou z vítězek Czech Design Award. Vítězům tentýž rok náležela i výstava. Co připravujete pro aktuální ročník? 

KLÁRA: Pro aktuální ročník jsem připravila kolekci Images of Light, kde navazuji na téma, které jsem loni prezentovala prostřednictvím šperků, na kterých se obraz promítal a měnil podle prostředí a pohybu nositele. Tentokrát jsem tento princip posunula do větších rozměrů a vznikla kolekce objektů určených do interiérů. Objekty zachycují a promítají obrazy z okolí a reagují na změny v prostředí a na změny světla v prostoru. Kolekci doplňuje také světelný objekt, který obraz světla sám vytváří a tvoří plastickou kruhovou kompozici. Zde jsem opět zkoumala, jak se dá s optikou a světlem dále pracovat.

TLAK NA TO BÝT LEPŠÍ

I z osobní zkušenosti vnímám, že bývá na designéry kladen velký tlak, co předvedou dále. Jak pracujete se stresem předvést „něco nového, lepšího“ a neustále se vyvíjet tím správným směrem? Stagnace v tvorbě se u nás příliš neodpouští. 

KLÁRA: Už během školy jsem cítila, že musím neustále přijít s něčím novým a lepším, stále se posouvat a překvapit. To se nezměnilo a tento pocit mám i teď, a ano, občas cítím tlak, ale myslím, že to tak má každý umělec, a právě to nás posouvá dál. Zvlášť dnes, kdy je doba velmi rychlá a lidé chtějí neustále něco nového, je to opravdu náročné. Pro mě je to zatím motivující a mám spoustu nápadů, které bych chtěla realizovat, jen některé vyžadují čas a prostředky, takže pracuji postupně podle možností.

Liturgický řád Liturgický řád
Liturgický řád

Ceny se vám daří sbírat i na zahraniční poli. Polsko už dávno není nepolíbenou zemí designu, ale dlouhodobě se mu tam daří. Byla jste dvakrát oceněna na prestižní Jewellery Festival Silver. Rovněž jste se umístila mezi 48 vybranými oceněnými mezi Libenský award. Jaké konkrétní dopady mají ocenění na vaší práci? 

KLÁRA: Ocenění mě hlavně motivují pokračovat v tvorbě a nezastavit se. Zároveň se o mně a o mé práci dozvědělo více lidí, což je skvělé, a postupně se tak rozšiřuje povědomí o tom, co dělám. Jiný konkrétní dopad zatím necítím, ale tyto první reakce mi dodaly energii do další tvorby.

Ocenění mě hlavně motivují pokračovat v tvorbě a nezastavit se. Zároveň se o mně a o mé práci dozvědělo více lidí, což je skvělé, a postupně se tak rozšiřuje povědomí o tom, co dělám. Jiný konkrétní dopad zatím necítím, ale tyto první reakce mi dodaly energii do další tvorby.

KLÁRA: Zatím jsem těsně po škole a stále se jen rozjíždím, takže si nemyslím, že bych mohla porovnávat českou a slovenskou šperkařskou scénu na základě vlastní zkušenosti. Mohla bych se spíše vyjádřit jen podle toho, co jsem slyšela od ostatních, ale myslím, že se k tomu budu moci lépe vyjádřit až později, až sama získám více zkušeností. Mohu se ale vyjádřit z vlastní zkušenosti k tomu, že na Slovensku je výrazně slabší propagace a podpora výtvarného umění, a právě proto jsem také uvažovala o přestěhování do Česka, ale uvidím, jak se věci časem vyvinou.

Svícen z téže kolekce určené pro liturgické použití Svícen z téže kolekce určené pro liturgické použití
Svícen z téže kolekce určené pro liturgické použití

O vaše šperky byl zájem i mezi sběrateli v Americe. O jaký kousek šlo a podařilo se jej nakonec odeslat? 

KLÁRA: Bylo to ještě během studia na VŠVU, kdy náš profesor Karel Weisslechner zprostředkoval setkání se sběrateli šperků z USA, kteří přijeli dokonce i na Slovensko. Měla jsem štěstí, že je moje šperky zaujaly. Koupili si ode mě konkrétně brož a náušnice.

Minulý rok jste ukončila VŠVU v Bratislavě, co teď čeká Kláru Valuškovou? 

KLÁRA: Momentálně se hlavně soustředím na přípravu nových výstav a na vlastní rozvoj a propagaci. Kromě CZDW budu na podzim součástí kolektivní výstavy Design bez hranic v Budapešti a zároveň jsem zapojena do projektu Flowers for Slovakia – Beyond Glass ve spolupráci s českou firmou Lasvit. V tomto projektu se podílí několik vybraných designérů ze Slovenska a Česka a společná kolekce bude následně vystavena v říjnu na Designbloku v Praze.

Cítíte se býti dostatečně připravena na profesní dráhu šperkařky? 

KLÁRA: Na střední škole jsem získala technické znalosti a na vysoké škole se naučila ke tvorbě přistupovat konceptuálněji, ale skutečný život a praxe jsou úplně jiné.


Klára Valušková

INSTAGRAMWEB

Klára se věnuje tvorbě autorských šperků, designu a volnému umění. Je absolventkou Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. Její tvorbu charakterizuje geometrie, iluze a práce se světlem, které společně vytvářejí vizuální hru mezi objekty a prostorem. Primárně pracuje s nerezovou ocelí, materiálem, který vyniká pevností a elegantní čistotou. Často ji kombinuje s dalšími materiály, především optickými, jako jsou sklo nebo akryl, čímž její práce získávají prostorovou a světelnou dynamiku.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby?

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Hradec Designlove
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby?

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory