PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
UPM

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Kurátoři Jan Mergl a Lenka Pánková Merglová připravili výstavu, kterou otevírá nejstarší dochovaný porcelánový výrobek, koflík s nápisem „Vivat Böhmen“ z roku 1794 Kurátoři Jan Mergl a Lenka Pánková Merglová připravili výstavu, kterou otevírá nejstarší dochovaný porcelánový výrobek, koflík s nápisem „Vivat Böhmen“ z roku 1794
Kurátoři Jan Mergl a Lenka Pánková Merglová připravili výstavu, kterou otevírá nejstarší dochovaný porcelánový výrobek, koflík s nápisem „Vivat Böhmen“ z roku 1794

Hned při vstupu do expozice mi bylo jasné, že půjde o hutný, informacemi nabitý projekt. Vitríny plné křehkých objektů doprovázejí rozměrné zavěšené „svitky“ s texty. Zkušené kurátorské duo zvolilo výstavní klíč zaměřující se na formální vývoj a proměny tvarů, dekoru a malby. V případě širokého spektra porcelánových výrobků to ale přináší řadu problémů. Různých objektů a funkcí s nimi spojených je mnoho a v expozici chybějí opěrné body k orientaci v záplavě materiálu. Těmi by mohly být dlouhé a hutné doprovodné texty, kterých je v expozici hned šestnáct, doplněné menšími tabulkami s komentáři a velkým historickým přehledem. Jejich délka i formální jazyk jsou ale náročné a pro mnohé bude obtížné věnovat jim patřičnou pozornost i čas.

Výstavě by pravděpodobně prospělo vydání doprovodné publikace, v níž by autoři měli prostor informace rozvinout do delších esejí a výstavu od množství textu odlehčit, případně je alespoň přeformulovat do přívětivějšího jazyka. Problém ale vnímám již v samotném kurátorském klíči. Sledovat takřka výhradně formální vývoj lze dobře v některých momentech, jako je část věnovaná porcelánovým konvicím nebo tradici lázeňských koflíků. Jakmile se výstava soustředí na jeden typ produktu, dokáže i nezkušený pozorovatel ocenit tvarový vývoj a jednotlivé změny v průběhu let. Na zúženém půdorysu se navíc otevírá prostor pro sledování vazby výrobků a tehdejší společnosti, proměny statusu porcelánu jako materiálu a jeho postupné rozšíření od exkluzivity pro zámožné šlechtice po každodenní předměty v běžných domácnostech. I samotným textům takové zúžení prospívá a okamžitě se stávají čtivější. Podobně podařená je i část věnovaná litofánu, tedy tenkým prosvětleným porcelánovým deskám s reliéfními motivy.

Výstava vrcholí objekty současných tvůrců, mnohdy čerstvých absolventů a absolventek vysokých škol Výstava vrcholí objekty současných tvůrců, mnohdy čerstvých absolventů a absolventek vysokých škol
Výstava vrcholí objekty současných tvůrců, mnohdy čerstvých absolventů a absolventek vysokých škol

Po úžeji zaměřených momentech se ale výstava rychle vrací zpět k jednotlivým výčtům období a jejich specifik. To je škoda zejména v rámci reprezentace státu na světových výstavách, ať už v Chicagu, či v roce 1958 v Bruselu. Otázka „národního“ a reprezentace státu v průběhu minulých století optikou porcelánu, jenž hrál spolu s keramikou druhé housle po vyhlášeném tuzemském sklářství, by si zasloužila vlastní část výstavy a výzkum v kontextu společenských a politických přesahů designu a řemesla. 

Při vstupu do poslední části se expozice snaží komunikovat skrze interaktivní prostřený stůl a také vitrínu s produkty, které kurátoři identifikovali jako kýč. Možnost testovat porcelánové výrobky, prozkoumávat proměny stolování a s tím související zastarávání výrobků je osvěžující, na druhou stranu pokládám za promarněnou příležitost bavit se na takovém místě o udržitelnosti. Měl by zastarávat výrobek, který má potenciálně neomezenou životnost?

Interaktivní část expozice je osvěžujícím prvkem, chybí jí ale přesahy od vkusu a konzumu směrem k udržitelnosti. Interaktivní část expozice je osvěžujícím prvkem, chybí jí ale přesahy od vkusu a konzumu směrem k udržitelnosti.
Interaktivní část expozice je osvěžujícím prvkem, chybí jí ale přesahy od vkusu a konzumu směrem k udržitelnosti.

Na konci expozice se nachází pro mě osobně největší zklamání, kterým je prezentace současné generace tvůrců pracujících s porcelánem. Zde bych předpokládal nějaké vyvrcholení a pointu, případně navázání na předchozí části. Například skrze znovupoužití již zmíněné litofanie, kterou ve zjednodušené verzi Gabriel Vlach umístil na dno svých hrnků, takže je dopití nápoje spojeno s překvapivým pohledem na světelný obrazec. Nebo návaznost dobových motivů minulých století s alegoriemi covidu Moniky Martykánové, jež ve své diplomové práci skrze tradiční porcelánové figurky ilustrovala momenty z pandemie a lockdownu. Výrobky jsou místo toho naskládány vedle sebe jako přehlídka současné produkce a působí spíše do počtu k historické části expozice.

Výstava jako celek působí spíše jako učebnice historie českých porcelánek a jejich produkce Výstava jako celek působí spíše jako učebnice historie českých porcelánek a jejich produkce
Výstava jako celek působí spíše jako učebnice historie českých porcelánek a jejich produkce

Ačkoli je „Český porcelán tří století vůbec první výstavou, která ve zkratce přibližuje vývoj porcelánu vyrobeného na území Čech od jeho počátků až k dnešním dnům“, jak se lze dočíst na webu UPM, jedna jeho část je zcela opomíjena. Elektrotechnický a laboratorní porcelán je také součástí tuzemské historie a jeho estetika, zcela podřízená funkci, fascinovala již dříve. V UPM jej v širším kontextu představila v roce 1980 již Milena Lamarová na výstavě Design multi. Kontrast mezi krásným a funkčním by přitom mohl být vizuálně zajímavým momentem expozice a mohl by přispět ke kurátory načrtnuté úvaze o kýči.

Kontrast mezi krásným a funkčním by přitom mohl být vizuálně zajímavým momentem expozice, ale není Kontrast mezi krásným a funkčním by přitom mohl být vizuálně zajímavým momentem expozice, ale není
Kontrast mezi krásným a funkčním by přitom mohl být vizuálně zajímavým momentem expozice, ale není

Výstava jako celek působí spíše jako učebnice historie českých porcelánek a jejich produkce. Z tohoto hlediska jí nelze nic moc vyčítat a může být užitečným průvodcem pro ty, kteří se užitým uměním zabývají dlouhodobě a hledají inspiraci. Ale i v tomto případě mi chybí lepší ukotvení materiálu a jeho historie do širších společenských a kulturních souvislostí. To je škoda, protože je u nás podobných výstav opravdu málo. Navíc je patrné, že je kurátorské duo odborně na vysoké úrovni. Jan Mergl a Lenka Pánková Merglová shromáždili a představili na malé ploše množství materiálu a informací a mají za sebou notný kus práce. Bez vstřícného kroku směrem k laické veřejnosti je ale expozice pro kohokoli, kdo se porcelánu a jeho historii nevěnuje, jen těžko stravitelná. Možná výstavě chyběl rozpočet k doplnění o katalog, který by výše zmíněné alespoň částečně napravil. Nebo naopak někdo, kdo by pomohl odborníkům texty a expozici lépe zpřístupnit tak, aby jejich příběh o porcelánu nebyl jen přehledem tvarového a technologického vývoje, ale ukázkou úzkého propojení materiálu, kulturní a společenské historie.

Výstava potrvá až do začátku září Výstava potrvá až do začátku září
Výstava potrvá až do začátku září




[i] Jak uvádějí v textu sami autoři výstavy, myšlen je tím porcelán vyráběn na našem území. Slovní spojení český porcelán bylo ale historicky běžně užívané spojení.

ČESKÝ PORCELÁN TŘÍ STOLETÍ
25. 04. 2024 – 08. 09. 2024
Kurátoři výstavy: Jan Mergl, Lenka Pánková Merglová
Architektonický design: Dušan Seidl
Grafický design: Martin Bušek+Dienstbier

Rubriky:

Další z rubriky

Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Vypadá krásně, ale je i praktická a odolná. Rekonstrukce chaloupky Dvě sestry od Denisy Strmiskové v čase obstála, jak hodnotí její funkčnost majitelé?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené