PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Minulý týden bylo veřejně oznámeno, že jste se stali kreativními řediteli značky TON. Jak dlouho trvaly vaše "námluvy"?

ROMAN & VLADIMÍR: Dohromady jsme se domlouvali téměř rok a půl. V této křehké situaci bylo esenciální sjednotit si potřeby a očekávání a vyhodnotit možnosti naše i Tonu. Zároveň jsme se společně museli trochu poznat a zjistit, jak kdo uvažuje o daných problematikách a co lze očekávat. V podstatě již od září loňského roku jsme figurovali na pozici art direktorů, nicméně prozatím to bylo spíše formou supervize a konzultace. Až od letošního léta jsme vše spustili naplno.

Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace
Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace

Vy jste zároveň ale i kreativní ředitelé značky Ravak. Neviděly v tom obě firmy problém? Museli jste si v Ravaku vyžádat "povolení"?

ROMAN & VLADIMÍR: K přijetí nabídky kreativně vést i značku Ton (kromě Ravaku) nás vedla snaha o udržování kontinuity v práci našeho studia, a to jak z hlediska tvůrčího, tak i provozně ekonomického. Českému designu, zejména tomu produktovému, a jeho prezentaci i v zahraničí, se věnujeme dlouhodobě a české značky vždy tvořily v našem portfoliu naprostou většinu. Jako majitelé vlastního studia s několika zaměstnanci, jehož vedení vyžaduje stabilitu a dlouhodobou strategii, jsme se ale rozhodli zeštíhlit portfolio menších a nárazových projektů a ušetřenou energii věnovat do dvou trvalých spoluprací, jakými jsou už dva roky kreativní vedení značky Ravak a nově i značky Ton. Ačkoli se jedná o stejnou pozici, její náplň je v obou firmách zásadně odlišná a do velké míry jsou tak naše aktivity v obou firmách komplementární. Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností a při současném omezení práce na ostatních projektech nám kreativní vedení těchto dvou českých výrobců dovolí lépe využít naše schopnosti.

S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON. S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.
S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.

Kromě vedení Ravaku a Tonu vedete i ateliér Designu nábytku a interiéru na pražské UMPRUM a spolupracujete s řadou dalších soukromých investorů. Kde je ta hranice, kdy si už řeknete: stop, víc zakázek bude na úkor kvality?

ROMAN & VLADIMÍR: Tak trochu jsme vám již odpověděli v minulé otázce. Nicméně dělat množství na úkor kvality není náš styl a je to pro nás vždy jasný impulz, proč danou zakázku či téma odmítnout.

CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru. CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
Foto: Kristýna Hrabětová

České prostředí je, co do množství firem, které chápou sílu designu a participace zkušeného designéra na vývoji značky, relativně chudé. Naopak, v poměru k příležitostem, designérů každý rok opouští školy dost. Není vlastně trochu nespravedlivé, že všechny "dream jobs" si u nás rozděluje jen pár lidí? Čím myslíte, že to je?

ROMAN & VLADIMÍR: To je trochu celosvětový problém. Fenomén designu se šíří rychle a edukační instituce se na poptávku snaží reagovat ještě rychleji. Nicméně nikdo příliš neřeší potenciál uplatnění absolventů všech škol. V tom bych viděl klíčový problém. V zemích, kde je design po desetiletí spojený s výrobou, je situace odlišná, ale u nás jsme v tomto směru opravdu ještě na počátku - i když se spousta věcí mění každým dnem. Každý má dnes možnost být vidět, zviditelnit se a to nejen za pomoci sociálních sítí, ale i veletrhů a přehlídek s designem, kterých je na našem malém trhu spousta. Takže to, zda si vás firma všimne, máte taky tak trochu ve svých rukou. My i všichni ostatní designéři, kteří jsou u nás na vrcholu, také někdy začínali, a věřte, že dříve bylo vše v rámci osobního zviditelnění mnohem složitější.

Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů. Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Foto: Kristina Hrabětová

Necítíte někdy ze strany kolegů nebo i mladších designérů závist? Nebo rozpačité pocity?

ROMAN: Nedávno jsem četl citát od Sira Anthonyho Hopkinse, který v podstatě přesně definuje odpověď. "Nezajímá mě, co si o mně myslí a mluví druzí. Jsem, kdo jsem, a dělám, co dělám. Nečekám od nikoho nic, ale akceptuji všechno."

Mluvila jsem i s vašimi studenty, a narozdíl od jiných ateliérů si většinou nestěžují, že byste na ně neměli čas. Kde jsou ale vaše priority? Jde podobné tempo udržet dlouhodobě?

ROMAN & VLADIMÍR: To moc rádi slyšíme. Ne vždy je totiž skloubení tolika pozic jednoduché a pochvala od studentů je asi ten nejlepší důkaz, že to jde. Priority jsou jasné, dělat věci kvalitně a s radostí. Zároveň potřebujeme mít pozitivní zpětnou vazbu na naši práci, tím nemyslím pochvalu, ale důkaz, že dává smysl nejen nám, ale i klientům, studentům, firmám, či jednotlivcům. Pokud sdílíte nadšení pro věc s ostatními, budou i oni nadšení a vám to dodá sílu vydržet i vyšší tempo.

Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci. Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Foto: Šimona Němečková

Shodli jste se v případě nabídky z TONu okamžitě nebo rozhodnutí předcházela větší debata?

ROMAN & VLADIMÍR: Nebylo to tak jednoznačné, náš post v Tonu je jiný, než v Ravaku - méně navrhování, více dozorování a vedení značky. Dlouho jsme tento směr interně diskutovali ve studiu, jelikož naší hlavní obavou bylo, aby nás taková práce nepřipravila o to, co máme nejraději, a to je právě zmíněné navrhování. Nakonec jsme ale našli společnou cestu. Musíme říci, že jsme sice na začátku, který bývá vždy nejtěžší, ale baví nás to a to hlavně díky skvělému týmu, který firma má. Na lidech vše stojí a padá, to je stejné v každém odvětví.

Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ
Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ

Existuje ještě nějaká třetí značka, které byste nedokázali říct ne, kdyby vás oslovila s prosbou o kreativní vedení?

ROMAN & VLADIMÍR: Ne, prosím, už nee....to už by muselo být na úkor spánku :)))

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smylu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
Mangoshake.cz

AKCE A UDÁLOSTI

Jediné výhradně české ocenění v oblasti interiérového designu určené pro české profesionální interiérové architekty a interiérové designéry. Czech Interior Award brzy uzavře své přihlášky!

DEADLINE: 20. února
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smylu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Lenka náhled
Číst článek
10. 02. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Určitě bych nenazývala architekturou všechno, co se dnes staví. Lenka Míková před 10 lety opustila úspěšný ateliér a rozhodla se založit vlastní studio, které dnes patří mezi lokální elitu

S architektkou Lenkou Míkovou jsme se potkaly na pražské Akademii výtvarných umění. Bavily jsme se o tom, proč její kroky na začátku kariéry nezamířily právě sem, ale na techničtější Fakultu architektury ČVUT. Probraly jsme první roky a zkušenosti až po založení vlastního ateliéru a mnohem víc...

Interiér & architektura
Magniflex
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

V boji proti spánkové deprivaci. Jak vybrat matraci na manželskou postel a nastolit harmonii v ložnici?

Dokonalý spánek má zásadní vliv nejen na naše zdraví, ale i na kvalitu partnerského života. A právě matrace Armonia Memoform Dual 12 od Magniflexu je ideálním spojením luxusu, pohodlí a funkčnosti, která podporuje soulad v ložnici i ve vztahu.

Interiér & architektura
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
S hotelem je samozřejmě spojené i wellness a velkorysý bazén
Číst článek
24. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ve jménu eklekticismu. Na jihu Rakouska stojí hotel Falkensteiner, který jde příkladem, jak přistoupit k renovaci nevyhovujících starých budov

Doba je rychlá a nároky na relaxaci se bryskně mění. Co ale s objekty, které před lety dobře sloužily jako hotely, ale dnes už jsou démodé? Recept našla společnost Falkensteiner, která místo stavby zbrusu nových budov rekonstruuje ty staré. A výsledek stojí za pozornost!

Design guide