PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Minulý týden bylo veřejně oznámeno, že jste se stali kreativními řediteli značky TON. Jak dlouho trvaly vaše "námluvy"?

ROMAN & VLADIMÍR: Dohromady jsme se domlouvali téměř rok a půl. V této křehké situaci bylo esenciální sjednotit si potřeby a očekávání a vyhodnotit možnosti naše i Tonu. Zároveň jsme se společně museli trochu poznat a zjistit, jak kdo uvažuje o daných problematikách a co lze očekávat. V podstatě již od září loňského roku jsme figurovali na pozici art direktorů, nicméně prozatím to bylo spíše formou supervize a konzultace. Až od letošního léta jsme vše spustili naplno.

Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace
Nekonečný stůl jako symbol věčné konverzace

Vy jste zároveň ale i kreativní ředitelé značky Ravak. Neviděly v tom obě firmy problém? Museli jste si v Ravaku vyžádat "povolení"?

ROMAN & VLADIMÍR: K přijetí nabídky kreativně vést i značku Ton (kromě Ravaku) nás vedla snaha o udržování kontinuity v práci našeho studia, a to jak z hlediska tvůrčího, tak i provozně ekonomického. Českému designu, zejména tomu produktovému, a jeho prezentaci i v zahraničí, se věnujeme dlouhodobě a české značky vždy tvořily v našem portfoliu naprostou většinu. Jako majitelé vlastního studia s několika zaměstnanci, jehož vedení vyžaduje stabilitu a dlouhodobou strategii, jsme se ale rozhodli zeštíhlit portfolio menších a nárazových projektů a ušetřenou energii věnovat do dvou trvalých spoluprací, jakými jsou už dva roky kreativní vedení značky Ravak a nově i značky Ton. Ačkoli se jedná o stejnou pozici, její náplň je v obou firmách zásadně odlišná a do velké míry jsou tak naše aktivity v obou firmách komplementární. Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností a při současném omezení práce na ostatních projektech nám kreativní vedení těchto dvou českých výrobců dovolí lépe využít naše schopnosti.

S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON. S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.
S Ravakem dvojice spolupracuje od roku 2020 na designu produktů, o dva roky později se stali kreativními řediteli značky a nyní do portfolia přibyl i výrobce ohýbaného nábytku TON.

Kromě vedení Ravaku a Tonu vedete i ateliér Designu nábytku a interiéru na pražské UMPRUM a spolupracujete s řadou dalších soukromých investorů. Kde je ta hranice, kdy si už řeknete: stop, víc zakázek bude na úkor kvality?

ROMAN & VLADIMÍR: Tak trochu jsme vám již odpověděli v minulé otázce. Nicméně dělat množství na úkor kvality není náš styl a je to pro nás vždy jasný impulz, proč danou zakázku či téma odmítnout.

CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru. CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
CoLITEseum z umyvadel kolekce LITE z litého mramoru.
Foto: Kristýna Hrabětová

České prostředí je, co do množství firem, které chápou sílu designu a participace zkušeného designéra na vývoji značky, relativně chudé. Naopak, v poměru k příležitostem, designérů každý rok opouští školy dost. Není vlastně trochu nespravedlivé, že všechny "dream jobs" si u nás rozděluje jen pár lidí? Čím myslíte, že to je?

ROMAN & VLADIMÍR: To je trochu celosvětový problém. Fenomén designu se šíří rychle a edukační instituce se na poptávku snaží reagovat ještě rychleji. Nicméně nikdo příliš neřeší potenciál uplatnění absolventů všech škol. V tom bych viděl klíčový problém. V zemích, kde je design po desetiletí spojený s výrobou, je situace odlišná, ale u nás jsme v tomto směru opravdu ještě na počátku - i když se spousta věcí mění každým dnem. Každý má dnes možnost být vidět, zviditelnit se a to nejen za pomoci sociálních sítí, ale i veletrhů a přehlídek s designem, kterých je na našem malém trhu spousta. Takže to, zda si vás firma všimne, máte taky tak trochu ve svých rukou. My i všichni ostatní designéři, kteří jsou u nás na vrcholu, také někdy začínali, a věřte, že dříve bylo vše v rámci osobního zviditelnění mnohem složitější.

Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů. Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Na letošním Designbloku se duo prezentovalo hned u třech firem. Pro firmu JAP vytvořili Říši divů.
Foto: Kristina Hrabětová

Necítíte někdy ze strany kolegů nebo i mladších designérů závist? Nebo rozpačité pocity?

ROMAN: Nedávno jsem četl citát od Sira Anthonyho Hopkinse, který v podstatě přesně definuje odpověď. "Nezajímá mě, co si o mně myslí a mluví druzí. Jsem, kdo jsem, a dělám, co dělám. Nečekám od nikoho nic, ale akceptuji všechno."

Mluvila jsem i s vašimi studenty, a narozdíl od jiných ateliérů si většinou nestěžují, že byste na ně neměli čas. Kde jsou ale vaše priority? Jde podobné tempo udržet dlouhodobě?

ROMAN & VLADIMÍR: To moc rádi slyšíme. Ne vždy je totiž skloubení tolika pozic jednoduché a pochvala od studentů je asi ten nejlepší důkaz, že to jde. Priority jsou jasné, dělat věci kvalitně a s radostí. Zároveň potřebujeme mít pozitivní zpětnou vazbu na naši práci, tím nemyslím pochvalu, ale důkaz, že dává smysl nejen nám, ale i klientům, studentům, firmám, či jednotlivcům. Pokud sdílíte nadšení pro věc s ostatními, budou i oni nadšení a vám to dodá sílu vydržet i vyšší tempo.

Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci. Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Ateliér designu nábytku a interiéru UMPRUM byl nominován na cenu Designbloku za Nejlepší školní prezentaci.
Foto: Šimona Němečková

Shodli jste se v případě nabídky z TONu okamžitě nebo rozhodnutí předcházela větší debata?

ROMAN & VLADIMÍR: Nebylo to tak jednoznačné, náš post v Tonu je jiný, než v Ravaku - méně navrhování, více dozorování a vedení značky. Dlouho jsme tento směr interně diskutovali ve studiu, jelikož naší hlavní obavou bylo, aby nás taková práce nepřipravila o to, co máme nejraději, a to je právě zmíněné navrhování. Nakonec jsme ale našli společnou cestu. Musíme říci, že jsme sice na začátku, který bývá vždy nejtěžší, ale baví nás to a to hlavně díky skvělému týmu, který firma má. Na lidech vše stojí a padá, to je stejné v každém odvětví.

Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ
Prezentace firmy TON na letošním Designbloku s podtitulem MLÁDÍ

Existuje ještě nějaká třetí značka, které byste nedokázali říct ne, kdyby vás oslovila s prosbou o kreativní vedení?

ROMAN & VLADIMÍR: Ne, prosím, už nee....to už by muselo být na úkor spánku :)))

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory