PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Adina s Patricií se poznaly už na Střední umělecké škole Václava Hollara, zatímco s Bárou se potkaly až později na AVU v Praze. Vzájemná symbióza a dlouholeté přátelství organicky přerostly v uměleckou spolupráci, která se po přirozeném vývoji ustálila na trojčlenném kolektivu. Hilda v současnosti představuje silné kreativní uskupení, jež se kromě vlastní tvorby věnuje také pořádání výstav, workshopů a různých akcí.

Patricie vystudovala keramiku, dlouhou dobu však pracovala mimo umělecký svět. „Časem jsem ale zjistila, že mi to ohromně chybí a že se k tvorbě potřebuji vrátit,“ vysvětluje mladá žena. „Díky kolektivu jsem nabyla elán a jistotu. Vrátila jsem se ke keramice, které se věnuji s přesahem do volného umění, mimo to se věnuji ilustracím pro jednu neziskovou organizaci,“ představuje se Patricie. Bára vystudovala volnou tvorbu na AVU a knižní vazbu, k níž se i díky kolektivu postupně vrací: „Baví mě autorské knihy, maluju, kreslím, vytvářela jsem také dřevěné objekty. V tvorbě mě zajímá tradice, rituály a příroda. Ráda se vracím k opakované činnosti, nacházím v ní smysl. Mimo kolektiv pracuji v domě dětí a mládeže, kde vyučuji výtvarnou výchovu a sportovní kroužky.“ Adina studovala klasickou grafiku na AVU: „Já jsem malířka. Ačkoliv jsem se tím netoužila živit, byl to pro mě ventil. Pak jsem ale stejně jako Patricie zjistila, že bez malby nemohu být, a do toho přišel projekt Hilda kolektiv, ke kterému jsem se ráda připojila,“ říká umělkyně a dodává, že kromě tvorby dělá skript pro soutěžní pořad a učí v dětské skupině. V rámci Hilda kolektivu se věnuje vedle malby také upcyklovanému textilu a háčkování.

Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Název Hilda kolektiv vychází ze jména Hildegardy z Bingenu, středověké mystičky. Čím je pro vás tato žena inspirativní?

ADINA: Rozsah věcí, kterým se věnovala, je neuvěřitelný. Základem našeho kolektivu je také široký rozptyl činností, i když ne tak široký, jako měla ona. Hildegarda se ve své době prosadila jako žena na vědecké úrovni: byla léčitelkou a myslitelkou a zároveň měla přesah do umění – dohlížela na iluminace, psala básně.

PATRICIE: Je to silná feminní postava. My jsme rovněž ženský kolektiv a chtěly jsme mít silnou patronku, která se dokázala uplatnit v době, kdy se ženy neuplatňovaly vůbec. A já osobně mám blízko ke gotice. Je s ní spojená řemeslnost a přiznaná nedokonalost.

Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Díky řemeslu nás technologie nepřeválcují

Rozpětí vašich aktivit se dotýká tvorby keramiky, volné malby, grafiky a textilu. Jaký význam pro vás má rukodělnost a řemeslo?

PATRICIE: Už při vzniku kolektivu jsme měly myšlenku, že pole naší působnosti bude široké. Každá máme úplně jiné zaměření a všechny se pohybujeme na pomezí volného a užitého umění. Já se jako keramička věnuji více řemeslu, zároveň se keramiku snažím přiblížit volnému umění. Určitě to má i ekologický rozměr, upcyklujeme, používáme recyklované materiály. Řemeslo je pro mě zásadní, odpoutávám se díky němu od ruchu společnosti a digitálního světa. Je to terapie.

ADINA: To jsi řekla moc hezky. Bára předtím říkala, že je to takové zastavení. Já malbu vnímám jako radost, čiré štěstí – částečně je to terapie a částečně uspokojení z toho, že pod mýma rukama něco fyzicky vzniká. Když jsem do Hilda kolektivu přišla, měla jsem po škole a byla jsem ráda, že můžeme společně sdílet, pomáhat si a konzultovat.

Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mám pocit, že je důležité udržovat řemeslnou a rukodělnou tradici. Lidé se k řemeslu začínají přirozeně vracet, mají o něj větší zájem. Také víc přemýšlejí o tom, jak ručně vyrobené produkty vznikají.

BÁRA: Mně se řemeslo dost propojuje s volnou tvorbou. I na malbách a kresbách mě nejvíce uspokojuje samotný proces. Když dělám velkoformátovou kresbu, je to o zastavení, o opakování pohybů. Ano, vkládám do toho vždy nějaký motiv nebo záměr, ale pak je to hlavně o té řemeslné činnosti. Stejný moment se odehrává i v případě, když člověk tvoří něco užitného. Například když vyšívá – hrozně dlouho to trvá, ale když se od toho člověk odpoutá a dovolí si setrvat chvíli u jediné činnosti, je to osvobozující.

Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024 Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024
Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024

Co všechno a jakým způsobem Hilda kolektiv vytváří?

BÁRA: Primárně je to malba, keramika, grafika a textil.

PATRICIE: Přenášíme volné umění do dostupnější formy. Adina kupříkladu své kresby přetváří do risografií a na textil – trička a tašky. Někdo si třeba nemůže dovolit koupit si obraz, ale může si dovolit koupit tašku nebo čepici. Pak to jsou taky šperky, háčkované věci. Adina neustále přichází s novými věcmi.

ADINA: Jsem člověk, který nedokáže setrvat na jednom místě. Skáču od jednoho ke druhému, ale věřím, že se v těch věcech zdokonaluji. Teď o víkendu jsem se učila plést. Naše tvorba hodně záleží také na tom, čeho se účastníme. Když připravujeme výstavu, putují tam hlavně obrazy, kresby nebo sochy, když jdeme na market, děláme menší, užité věci.

PATRICIE: Náš kolektiv nemá v rozsahu tvorby prakticky žádná omezení. I v keramice potřebuji rozmanitost – dělám nádobí, květináče, svícny, ale i lampy nebo reliéfy.

BÁRA: Snažíme se jít příležitostem naproti. Kromě výstav a prodejních akcí nám často přijde do cesty nějaká neočekávaná nabídka na spolupráci. Nedávno jsme kurátorovaly výstavu polic Subtle Synergy ve vršovickém Vzletu, letos budeme připravovat merch pro Skautský institut. Je to fluidní.

Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Jdeme lidem naproti

V určitých sociálních bublinách se myšlenky lokální produkce, navracení k tradicím a důraz na tvorbu komunit a vzájemné sdílení zkušeností objevují již nějakou dobu. Myslíte si, že podobná činnost může oslovit i „mainstreamového“ zákazníka/ci, který/á je zvyklý/á chodit nakupovat do obchodních řetězců? Snažíte se je třeba nějak oslovovat?

ADINA: Snažíme se nebýt příliš invazivní, ale dáváme o sobě vědět. Pro některé lidi z umělecké komunity je slovo „sebeprezentace“ urážlivé, ale v dnešní době to bez ní nejde. Romantická představa o tom, že vás někdo najde v davu, v drtivé většině případů nefunguje. Rády se účastníme právě marketů nebo jiných zajímavých akcí, jako je třeba Máme otevřeno. Tuhle akci pořádá Praha 7, od které vlastně máme i náš ateliér.

Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mně přijde fajn, když můžeme s lidmi na akcích, jako jsou markety, mluvit. Běžně si totiž málokdo uvědomuje, kolik práce a procesů je za výrobou jednoho keramického hrnečku. Často zákazníkům nabízíme návštěvu ateliéru, aby do toho mohli nahlédnout a aby pochopili, proč náš hrneček nestojí dvacet korun jako ten z Ikey.

ADINA: Přesně tak, nedávno jsem to vysvětlovala jednomu pánovi: „To máte jeden výpal, druhý výpal, glazuru – kdybyste měl zaplatit jenom čas, který nad tím hrnečkem Patricie stráví, stál by ještě mnohem víc.“ A pán to pochopil a koupil si ho.

PATRICIE: Je dobře, když si lidé uvědomují, co všechno ta práce obnáší, a podporují malé tvůrce, a to nejen z ekologických důvodů. Obecně mám pocit, že jsou lidé otevřenější, více přemýšlejí o tom, co kupují, co jedí, co mají doma. Doufám, že se tyto tendence budou prohlubovat.

Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Škola vás na realitu nepřipraví

To je pravda. Z vašich zkušeností je cítit, že je potřeba mít obchodní talent a umět se odprezentovat. Na školách se to stále moc neučí.

ADINA: To je pravda. Já si pamatuji jenom na seminář, kde jsme se učili, kdy po smrti autora končí autorství.

PATRICIE: Toto téma jsme probíraly nedávno. Je to hendikep, protože absolventi, kteří vycházejí z uměleckých škol, neznají ani základy – jak si udělat daňové přiznání, jakým způsobem nastavit procesy. Člověk si to musí všechno odzkoušet až v praxi sám.

BÁRA: Člověk je navíc vždy rozkročený mezi prací, která ho živí, a tou, která ho naplňuje. Jak už jsme říkaly v úvodu, každá kromě působení v Hilda kolektivu ještě také normálně pracujeme.

Co máte v plánu pro nejbližší období? Kde vás budeme moci potkat?

ADINA: Teď to máme hodně nabité. Na jaře jsme se účastnily Vitamin marketu v Brně, Mint Marketu na pražské náplavce a Papír Festu v Gabriel Loci. Aktuálně máme výstavu svých prací v kavárně Pod Lipami na Letné.

PATRICIE: V září nás pak čeká akce Letenská místa, budeme obnovovat výstavu v policích ve vršovickém Vzletu a čeká nás spolupráce se Skautským institutem při přípravě jejich merche. Na podzim se chystáme na další akce a již tradiční vánoční
pop-up v našem ateliéru, ale to už trochu předbíhám.

Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Rubriky:

Další z rubriky

Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Cover KD1 25
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika