PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Adina s Patricií se poznaly už na Střední umělecké škole Václava Hollara, zatímco s Bárou se potkaly až později na AVU v Praze. Vzájemná symbióza a dlouholeté přátelství organicky přerostly v uměleckou spolupráci, která se po přirozeném vývoji ustálila na trojčlenném kolektivu. Hilda v současnosti představuje silné kreativní uskupení, jež se kromě vlastní tvorby věnuje také pořádání výstav, workshopů a různých akcí.

Patricie vystudovala keramiku, dlouhou dobu však pracovala mimo umělecký svět. „Časem jsem ale zjistila, že mi to ohromně chybí a že se k tvorbě potřebuji vrátit,“ vysvětluje mladá žena. „Díky kolektivu jsem nabyla elán a jistotu. Vrátila jsem se ke keramice, které se věnuji s přesahem do volného umění, mimo to se věnuji ilustracím pro jednu neziskovou organizaci,“ představuje se Patricie. Bára vystudovala volnou tvorbu na AVU a knižní vazbu, k níž se i díky kolektivu postupně vrací: „Baví mě autorské knihy, maluju, kreslím, vytvářela jsem také dřevěné objekty. V tvorbě mě zajímá tradice, rituály a příroda. Ráda se vracím k opakované činnosti, nacházím v ní smysl. Mimo kolektiv pracuji v domě dětí a mládeže, kde vyučuji výtvarnou výchovu a sportovní kroužky.“ Adina studovala klasickou grafiku na AVU: „Já jsem malířka. Ačkoliv jsem se tím netoužila živit, byl to pro mě ventil. Pak jsem ale stejně jako Patricie zjistila, že bez malby nemohu být, a do toho přišel projekt Hilda kolektiv, ke kterému jsem se ráda připojila,“ říká umělkyně a dodává, že kromě tvorby dělá skript pro soutěžní pořad a učí v dětské skupině. V rámci Hilda kolektivu se věnuje vedle malby také upcyklovanému textilu a háčkování.

Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu sídlí v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Název Hilda kolektiv vychází ze jména Hildegardy z Bingenu, středověké mystičky. Čím je pro vás tato žena inspirativní?

ADINA: Rozsah věcí, kterým se věnovala, je neuvěřitelný. Základem našeho kolektivu je také široký rozptyl činností, i když ne tak široký, jako měla ona. Hildegarda se ve své době prosadila jako žena na vědecké úrovni: byla léčitelkou a myslitelkou a zároveň měla přesah do umění – dohlížela na iluminace, psala básně.

PATRICIE: Je to silná feminní postava. My jsme rovněž ženský kolektiv a chtěly jsme mít silnou patronku, která se dokázala uplatnit v době, kdy se ženy neuplatňovaly vůbec. A já osobně mám blízko ke gotice. Je s ní spojená řemeslnost a přiznaná nedokonalost.

Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Mačkané vázy od Patricie Weinrichové. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Díky řemeslu nás technologie nepřeválcují

Rozpětí vašich aktivit se dotýká tvorby keramiky, volné malby, grafiky a textilu. Jaký význam pro vás má rukodělnost a řemeslo?

PATRICIE: Už při vzniku kolektivu jsme měly myšlenku, že pole naší působnosti bude široké. Každá máme úplně jiné zaměření a všechny se pohybujeme na pomezí volného a užitého umění. Já se jako keramička věnuji více řemeslu, zároveň se keramiku snažím přiblížit volnému umění. Určitě to má i ekologický rozměr, upcyklujeme, používáme recyklované materiály. Řemeslo je pro mě zásadní, odpoutávám se díky němu od ruchu společnosti a digitálního světa. Je to terapie.

ADINA: To jsi řekla moc hezky. Bára předtím říkala, že je to takové zastavení. Já malbu vnímám jako radost, čiré štěstí – částečně je to terapie a částečně uspokojení z toho, že pod mýma rukama něco fyzicky vzniká. Když jsem do Hilda kolektivu přišla, měla jsem po škole a byla jsem ráda, že můžeme společně sdílet, pomáhat si a konzultovat.

Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, háčkovaný klobouček. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mám pocit, že je důležité udržovat řemeslnou a rukodělnou tradici. Lidé se k řemeslu začínají přirozeně vracet, mají o něj větší zájem. Také víc přemýšlejí o tom, jak ručně vyrobené produkty vznikají.

BÁRA: Mně se řemeslo dost propojuje s volnou tvorbou. I na malbách a kresbách mě nejvíce uspokojuje samotný proces. Když dělám velkoformátovou kresbu, je to o zastavení, o opakování pohybů. Ano, vkládám do toho vždy nějaký motiv nebo záměr, ale pak je to hlavně o té řemeslné činnosti. Stejný moment se odehrává i v případě, když člověk tvoří něco užitného. Například když vyšívá – hrozně dlouho to trvá, ale když se od toho člověk odpoutá a dovolí si setrvat chvíli u jediné činnosti, je to osvobozující.

Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024 Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024
Bára Šaroun Šemberová, Prapor lásky, 110 x 200 mm, kresba na plátně, 2024

Co všechno a jakým způsobem Hilda kolektiv vytváří?

BÁRA: Primárně je to malba, keramika, grafika a textil.

PATRICIE: Přenášíme volné umění do dostupnější formy. Adina kupříkladu své kresby přetváří do risografií a na textil – trička a tašky. Někdo si třeba nemůže dovolit koupit si obraz, ale může si dovolit koupit tašku nebo čepici. Pak to jsou taky šperky, háčkované věci. Adina neustále přichází s novými věcmi.

ADINA: Jsem člověk, který nedokáže setrvat na jednom místě. Skáču od jednoho ke druhému, ale věřím, že se v těch věcech zdokonaluji. Teď o víkendu jsem se učila plést. Naše tvorba hodně záleží také na tom, čeho se účastníme. Když připravujeme výstavu, putují tam hlavně obrazy, kresby nebo sochy, když jdeme na market, děláme menší, užité věci.

PATRICIE: Náš kolektiv nemá v rozsahu tvorby prakticky žádná omezení. I v keramice potřebuji rozmanitost – dělám nádobí, květináče, svícny, ale i lampy nebo reliéfy.

BÁRA: Snažíme se jít příležitostem naproti. Kromě výstav a prodejních akcí nám často přijde do cesty nějaká neočekávaná nabídka na spolupráci. Nedávno jsme kurátorovaly výstavu polic Subtle Synergy ve vršovickém Vzletu, letos budeme připravovat merch pro Skautský institut. Je to fluidní.

Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu
Ateliér Hilda kolektivu v pražských Holešovicích. | Zdroj: archiv kolektivu

Jdeme lidem naproti

V určitých sociálních bublinách se myšlenky lokální produkce, navracení k tradicím a důraz na tvorbu komunit a vzájemné sdílení zkušeností objevují již nějakou dobu. Myslíte si, že podobná činnost může oslovit i „mainstreamového“ zákazníka/ci, který/á je zvyklý/á chodit nakupovat do obchodních řetězců? Snažíte se je třeba nějak oslovovat?

ADINA: Snažíme se nebýt příliš invazivní, ale dáváme o sobě vědět. Pro některé lidi z umělecké komunity je slovo „sebeprezentace“ urážlivé, ale v dnešní době to bez ní nejde. Romantická představa o tom, že vás někdo najde v davu, v drtivé většině případů nefunguje. Rády se účastníme právě marketů nebo jiných zajímavých akcí, jako je třeba Máme otevřeno. Tuhle akci pořádá Praha 7, od které vlastně máme i náš ateliér.

Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Adina Chmelová, série kreseb, které pak malířka přenáší na textil. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

PATRICIE: Mně přijde fajn, když můžeme s lidmi na akcích, jako jsou markety, mluvit. Běžně si totiž málokdo uvědomuje, kolik práce a procesů je za výrobou jednoho keramického hrnečku. Často zákazníkům nabízíme návštěvu ateliéru, aby do toho mohli nahlédnout a aby pochopili, proč náš hrneček nestojí dvacet korun jako ten z Ikey.

ADINA: Přesně tak, nedávno jsem to vysvětlovala jednomu pánovi: „To máte jeden výpal, druhý výpal, glazuru – kdybyste měl zaplatit jenom čas, který nad tím hrnečkem Patricie stráví, stál by ještě mnohem víc.“ A pán to pochopil a koupil si ho.

PATRICIE: Je dobře, když si lidé uvědomují, co všechno ta práce obnáší, a podporují malé tvůrce, a to nejen z ekologických důvodů. Obecně mám pocit, že jsou lidé otevřenější, více přemýšlejí o tom, co kupují, co jedí, co mají doma. Doufám, že se tyto tendence budou prohlubovat.

Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Patricie Weinrichová, ručně vyrobené hrnečky na kávu Geometric. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu

Škola vás na realitu nepřipraví

To je pravda. Z vašich zkušeností je cítit, že je potřeba mít obchodní talent a umět se odprezentovat. Na školách se to stále moc neučí.

ADINA: To je pravda. Já si pamatuji jenom na seminář, kde jsme se učili, kdy po smrti autora končí autorství.

PATRICIE: Toto téma jsme probíraly nedávno. Je to hendikep, protože absolventi, kteří vycházejí z uměleckých škol, neznají ani základy – jak si udělat daňové přiznání, jakým způsobem nastavit procesy. Člověk si to musí všechno odzkoušet až v praxi sám.

BÁRA: Člověk je navíc vždy rozkročený mezi prací, která ho živí, a tou, která ho naplňuje. Jak už jsme říkaly v úvodu, každá kromě působení v Hilda kolektivu ještě také normálně pracujeme.

Co máte v plánu pro nejbližší období? Kde vás budeme moci potkat?

ADINA: Teď to máme hodně nabité. Na jaře jsme se účastnily Vitamin marketu v Brně, Mint Marketu na pražské náplavce a Papír Festu v Gabriel Loci. Aktuálně máme výstavu svých prací v kavárně Pod Lipami na Letné.

PATRICIE: V září nás pak čeká akce Letenská místa, budeme obnovovat výstavu v policích ve vršovickém Vzletu a čeká nás spolupráce se Skautským institutem při přípravě jejich merche. Na podzim se chystáme na další akce a již tradiční vánoční
pop-up v našem ateliéru, ale to už trochu předbíhám.

Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Bára Šaroun Šemberová, tričko s vyšitou kresbou. | Zdroj: archiv Hilda kolektivu
Rubriky:

Další z rubriky

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ilustrátorka Marie Urbánková
Číst článek
07. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Design & umění Rozhovory
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
První počin dua jako kreativních ředitelů mohli nejen fanoušci TONu spozorovat již na Designbloku.
Číst článek
22. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Každá z obou značek využije jinou část našich dovedností. Vrtiška & Žák oznámili, že vedle Ravaku povedou v pozici kreativních ředitelů i firmu TON, lze to zvládat?

Patří mezi naše nejlepší designéry. Nápadití, efektivní, spolehliví. A české firmy o tom vědí. Aktuálně proto kreativně vede dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák nejen značku Ravak, ale i výrobce nábytku TON. Není ale sezení na tolika židlích problém?

Rozhovory
Textilie z produkce Durch duo a respondenti naší ankety
Číst článek
14. 10. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 4 min

Kam upadá český textil? Podniky krachují, investoři nejsou osvícení, chybí spolupráce s architekty. Ptáme se výrazných textilních designérek, co je nejvíc trápí

Textilní tvorba je tak trochu jako popelka. Za posledních několik desítek let prošla velkými turbulencemi. Oslovili jsme zástupce mladší generace i etablované autory z řad současných návrhářů a zeptali se, v jaké kondici dnes obor je. A co by pomohlo vrátit jeho výrobky do našich běžných interiérů.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Milan headline
Číst článek
09. 10. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je to šokující, dechberoucí a znepokojivé. V Dánsku zůstává na polích po letních festivalech tisíce opuštěných stanů, návrhář Milan Flíček přišel s řešením

Milan Flíček odešel do zahraničí, aby zachraňoval použité stany. Ano, je to nadsázka. Mladý návrhář totiž ve své tvorbě poukazuje na mnohem větší problémy, které se netýkají jen fashion světa.

Design & umění Rozhovory
Lightworks
IKEA
Kare design
Prospanek.cz
Gadesign

AKCE A UDÁLOSTI

From: Umprumshop To: You. Letošní ročník Umprumshopu se nese neostýchavě ve vánoční atmosféře. Doražte do Mikulandské, pořiďte designové dárky a poslechněte si přednášku "Unwrapping experiences" s absolventy. Vernisáž již 4. prosince!

Od 4. do 8. prosince, každý den od 11 do 20 hod.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.
Číst článek
27. 11. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Názory & polemika Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide