PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

I přes umístění v krásném prostoru umělecké instituce se hradeckému design shopu nedaří a hrozí, že bude muset místo opustit. S Janou jsme si povídaly o tom, proč si český design stále těžko hledá své příznivce, i o specifikách východočeské metropole, která mohla napomoci současné neutěšené situaci v centru města.

Jaká je geneze design shopů FOX Gallery?

JANA: V roce 2006 jsem se vracela ze Spojených států, kde jsem mimo jiné pořádala výstavy českého umění. Tehdy byl v Čechách trend béžových interiérů s černobílými fotkami, chyběla tomu šťáva. Řekla jsem si, že je potřeba české společnosti nabídnout možnost propojení designu s volným uměním – teď to možná zní příliš nadneseně –, aby se společnost neřídila pouze tím, co jim navrhne trendový dekoratér, ale aby si interiéry zařizovali s duší a zároveň podpořili české výtvarníky. Život po škole je pro výtvarníky těžký, mám mnoho přátel a známých, kteří se svému oboru usilovně věnují, ale musí si přivydělávat prací, jež není adekvátní jejich vzdělání, zkušenostem a možnostem.

koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze
koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze

Takže vaším podnětem bylo podpořit české tvůrce?

JANA: Ano, to byl první impulz. V Křemencově ulici jsem objevila soukromý prostor, který jsem s pomocí kamarádky architektky Markéty Cajthamlové zařídila. Stali jsme se poté finalisty ceny Czech Grand Design 2013 v kategorii Obchod roku. Koncept shopu zahrnoval skleněné sochy, obrazy a objekty, drobné prvky jsem v té době příliš nezačleňovala. Kromě toho jste tam mohli najít autorské šperky, které vznikaly ve spolupráci s Evou Eisler a jejím ateliérem K.O.V. na UMPRUM. Dělala jsem také několik výstav, například výstavu autorského šperku se sdružením Unosto, které založili absolventi a absolventky pražského ateliéru Evy Eisler a plzeňského ateliéru Vratislava Nováka, výstavu módní tvorby projektu ateliéru profesorky Liběny Rochové anebo výstavu inspirovanou erotikou v umění.

Několik výstav jsem připravila také ve spolupráci s finským velvyslanectvím v rámci Designblok Helsinki. Zúčastnili jsme se několika ročníků Designbloku, který považujeme za jednu z nejlepších možností představení toho nejlepšího, co v Čechách vzniká. Pořádali jsme módní přehlídky, kulturní a divadelní představení, talk-show, workshopy. Vydali jsme asi sedm čísel časopisu FOX Mag, který jsme sami zprodukovali a zaplatili. Naším hlavním cílem bylo rozšířit povědomí o designu a umění a pokusit se spolu s ostatními budovat vkus ve společnosti, kterou neblaze ovlivnil komunismus.

Následně jsem po narození třetí dcery měla pauzu, díky čemuž jsem měla šanci otevřít se novým podnětům, a přesunula jsem galerii do ulice Karoliny Světlé. Tady jsme koncept rozšířili také o drobnější artefakty, dětské knihy, hračky, šperky a porcelán. Začali jsme pracovat s květinami, zabýváme se tvorbou floristických objektů pro individuální zakázky.

interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé

Oživení Galerie moderního umění

Kdy přišel na scénu Hradec Králové a nová FOX Gallery?

JANA: Zhruba v té době. Spolu s mým týmem jsme tam vysoutěžili prostor v Galerii moderního umění, která sídlí přímo na Velkém náměstí. V přízemí byl vždy takový smutný rohový prostor oblepený plakáty. Spolu s ním jsme fungovali ještě v dalším prostoru – jeden sloužil pro pořádání workshopů a výstav, ve druhém pak byl obchod.

Máme za sebou několik aktivit ve městě, zrealizovali jsme performance s Petrem Niklem, módní přehlídky ve vědecké knihovně (Denisa Nová, Hana Zárubová, Agáta Zapotilová, Markéta Horáková, Lída Fashion, Andrea Vytlačilová, Klára Nademlýnská), v kině Biocentral jsme pak uspořádali módní přehlídky s Terezou Ujevicovou, Markétou Horákovou a Helenou Mertlovou. Těsně před covidem proběhl první ročník design festivalu s tím, že budeme pokračovat každý rok. Festival se odehrával na náměstí, které je bohužel dlouhodobým klíčovým problémem města.

Naneštěstí po covidu se podobné aktivity výrazně omezily. My jsme to všechno dělali z vlastních prostředků a s minimální podporou soukromých iniciativ, sice pod záštitou tehdejšího primátora, ale nikoliv finanční. Díky tomu jsme seznali, že v tom nebudeme pokračovat, protože pro to už nebylo vhodné podnebí.

Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění
Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění

Jak dlouho FOX Gallery v Hradci Králové provozujete?

JANA: Jsme tam šest let, zhruba od roku 2017, takže tři roky před covidem.

Proč jste se rozhodla jít zrovna do Hradce Králové? Máte k němu nějaký bližší vztah?

JANA: V Hradci se narodil tatínek mých dětí, takže jsme tam trávili hodně času. Město mi navíc bylo blízké od dětství, jelikož jsem tam jako malé dítě jezdila. Miluji Gočárovu a Kotěrovu architekturu, ale faktem je, že kromě městské a vědecké knihovny a několika dalších aktivit postrádám silnější současný zásah architektů do města.

FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Urbanistické problémy Hradce Králové

Čím myslíte, že to je?

JANA: Myslím, že se město uzavírá do své regionální podstaty, a to mu škodí. Pro klidný život je to samozřejmě to nejlepší místo, na druhou stranu to ovšem neprospívá ekonomice města. Hradec má mnoho příjemných aktivit a mnoho výborných mladých iniciátorů, kteří produkují různé projekty, saunou počínaje a divadelním festivalem konče. I samotná Galerie moderního umění je zajímavým místem, má mladistvé obsazení a vytváří skvělé projekty, má jedinečnou sbírku umění. Je proto velká škoda, že návštěvnost města je velice slabá na to, co všechno může nabídnout. Instituce, které toto mohou ovlivnit, nejsou dostatečně propojené a město to neumí „prodat“. Doufám, že Hradec začne turistický ruch brzy více podporovat.

My máme svoji skvělou klientelu, kvůli které stojí za to tam být. Hradec Králové si zaslouží krásnou galerii i design shop. Ale je nesmírně těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu.

Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště
Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště

Myslíte si, že může jít o širší společenský problém?

JANA: Určitě, je to o výchově a o tom, v čem lidé dlouhodobě žijí. Každý stát, který je vepředu v oblasti designu, řeší primárně instituce státního charakteru, ale také soukromé instituce a filantropy. Všechny tyto oblasti se musí spojit, aby v tom byla síla. Od sametové revoluce jsme ušli spoustu kroků, máme se v Čechách velice dobře, ale mnohdy si toho ne úplně stihneme vážit a podpořit vlastní českou práci a kvalitu namísto té levné a rychloobrátkové. Postupně se to učíme.

Vraťme se do Hradce Králové. Jak na současnou situaci pohlížejí obyvatelé města?

JANA: My sklízíme velmi pěkné zpětné vazby, i když teď máme velice těžké období, které nás stojí hodně úsilí a osobních peněz. Obyvatelé Hradce jsou veskrze kultivovaní lidé. Zajímavé ale je, že i někteří rodáci Galerii moderního umění, jednu z nejkrásnějších budov (kromě muzea), nikdy nenavštívili, protože o ní nevědí. A tím se opět vracíme k náměstí. Každé kultivované město, kupříkladu třeba Olomouc, se stará o své centrum a o to, aby nabídlo lidem komfort k jeho návštěvě. Hradec toto bohužel léta opomíjí, náměstí zabírá velké parkoviště.

Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové

Nový restart?

Jak je to možné? Domníváte se, že městu chybí architekti?

JANA: V Hradci jsou bezvadné týmy architektů, kteří jsou schopní progresivně tvořit. Myslím si, že tam ale chybí ikonický architekt, ať už zahraniční, nebo i místní, jako se to například povedlo v Ostravě. Hradec má také jedno klíčové specifikum – je to město vědy a školství, je tam hodně studentů. O to větším paradoxem je, že město tolik nežije a uzavírá se do sebe. Přitom i jeho okolí skýtá neskutečná místa, areál v Kuksu, pevnost Josefov, nedaleko leží Adršpašsko-teplické skalní město. Řekla bych, že Hradec Králové je studentské město, vzdělání je zde klíčové téma. Srovnala bych ho s holandským městem Eindhoven, jež velmi dobře zúročilo svůj potenciál. Bohužel Hradec to prozatím v tomto duchu neuchopil. Město také postrádá dostatečnou kapacitu ubytování, nenajdete zde ani příliš projektů tzv. butikových, jedinečných míst.

Můžete motivovat rodiny k návštěvě a nabídnout jim různé balíčky (pro galerie, muzeum, architekturu, shopy a tak podobně). Chodí k nám naši klienti a říkají, že by si rádi zašli v sobotu na náměstí, ale nemají k tomu motivaci. Lidé si pěkná místa vždy najdou, nás taky nacházejí, jen jich není dost. Chtělo by to asi nějakého nadšence a odvážlivce, protože opravdu není jednoduché fungovat ve sféře, která by to mohla ovlivnit.

Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery
Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery

Jaká je tedy aktuální situace FOX Gallery, která sídlí v budově Galerie moderního umění v Hradci Králové?

JANA: Za poslední roky bylo těžké to ustát, až jsem došla k poznání, že Hradec opustíme. Protože ale jsme na místě, na kterém jsme, vždy jsme se to snažili ustát. Sílu a energii pokračovat nám dodávali i naši klienti. Ve výsledku ale musíte být moudrá a rozhodnout se. Měli jsme v plánu končit v květnu. Nicméně nedávno nám některé státní instituce naznačily, že určitou hodnotu přinášíme, ale nevím, nakolik to budou schopné podpořit.

Řekla jsem si proto, že to ještě zkusíme v obměněném konceptu, který by pozitivně ovlivnil objem prodeje. Řešení, jak to zkusit zvládnout tak, aby projekt nedegradoval, hledáme ostatně dlouhodobě. Stále se ukazuje, že to dává smysl, a znovu opakuji, Hradec Králové si to opravdu zaslouží. A abychom skončili pozitivně, tak prozradím, že nějaké střípky ohledně revitalizace náměstí jsou již na stole a dějí se i jiné zajímavé projekty, takže uvidíme, jak to bude dál. Zároveň do Hradce rozšíříme koncept zakázkové tvorby květin a floristických variací pro svatby a eventy stejně, jako to funguje v Praze.


Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Rubriky:

Další z rubriky

Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika