PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

I přes umístění v krásném prostoru umělecké instituce se hradeckému design shopu nedaří a hrozí, že bude muset místo opustit. S Janou jsme si povídaly o tom, proč si český design stále těžko hledá své příznivce, i o specifikách východočeské metropole, která mohla napomoci současné neutěšené situaci v centru města.

Jaká je geneze design shopů FOX Gallery?

JANA: V roce 2006 jsem se vracela ze Spojených států, kde jsem mimo jiné pořádala výstavy českého umění. Tehdy byl v Čechách trend béžových interiérů s černobílými fotkami, chyběla tomu šťáva. Řekla jsem si, že je potřeba české společnosti nabídnout možnost propojení designu s volným uměním – teď to možná zní příliš nadneseně –, aby se společnost neřídila pouze tím, co jim navrhne trendový dekoratér, ale aby si interiéry zařizovali s duší a zároveň podpořili české výtvarníky. Život po škole je pro výtvarníky těžký, mám mnoho přátel a známých, kteří se svému oboru usilovně věnují, ale musí si přivydělávat prací, jež není adekvátní jejich vzdělání, zkušenostem a možnostem.

koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze
koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé v Praze

Takže vaším podnětem bylo podpořit české tvůrce?

JANA: Ano, to byl první impulz. V Křemencově ulici jsem objevila soukromý prostor, který jsem s pomocí kamarádky architektky Markéty Cajthamlové zařídila. Stali jsme se poté finalisty ceny Czech Grand Design 2013 v kategorii Obchod roku. Koncept shopu zahrnoval skleněné sochy, obrazy a objekty, drobné prvky jsem v té době příliš nezačleňovala. Kromě toho jste tam mohli najít autorské šperky, které vznikaly ve spolupráci s Evou Eisler a jejím ateliérem K.O.V. na UMPRUM. Dělala jsem také několik výstav, například výstavu autorského šperku se sdružením Unosto, které založili absolventi a absolventky pražského ateliéru Evy Eisler a plzeňského ateliéru Vratislava Nováka, výstavu módní tvorby projektu ateliéru profesorky Liběny Rochové anebo výstavu inspirovanou erotikou v umění.

Několik výstav jsem připravila také ve spolupráci s finským velvyslanectvím v rámci Designblok Helsinki. Zúčastnili jsme se několika ročníků Designbloku, který považujeme za jednu z nejlepších možností představení toho nejlepšího, co v Čechách vzniká. Pořádali jsme módní přehlídky, kulturní a divadelní představení, talk-show, workshopy. Vydali jsme asi sedm čísel časopisu FOX Mag, který jsme sami zprodukovali a zaplatili. Naším hlavním cílem bylo rozšířit povědomí o designu a umění a pokusit se spolu s ostatními budovat vkus ve společnosti, kterou neblaze ovlivnil komunismus.

Následně jsem po narození třetí dcery měla pauzu, díky čemuž jsem měla šanci otevřít se novým podnětům, a přesunula jsem galerii do ulice Karoliny Světlé. Tady jsme koncept rozšířili také o drobnější artefakty, dětské knihy, hračky, šperky a porcelán. Začali jsme pracovat s květinami, zabýváme se tvorbou floristických objektů pro individuální zakázky.

interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
interiér concept storu FOX Gallery v ulici Karoliny Světlé v Praze
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé
Výstava autorského šperku se sdružením Unosto, koncept FOX Gallery design shop v ulici Karoliny Světlé

Oživení Galerie moderního umění

Kdy přišel na scénu Hradec Králové a nová FOX Gallery?

JANA: Zhruba v té době. Spolu s mým týmem jsme tam vysoutěžili prostor v Galerii moderního umění, která sídlí přímo na Velkém náměstí. V přízemí byl vždy takový smutný rohový prostor oblepený plakáty. Spolu s ním jsme fungovali ještě v dalším prostoru – jeden sloužil pro pořádání workshopů a výstav, ve druhém pak byl obchod.

Máme za sebou několik aktivit ve městě, zrealizovali jsme performance s Petrem Niklem, módní přehlídky ve vědecké knihovně (Denisa Nová, Hana Zárubová, Agáta Zapotilová, Markéta Horáková, Lída Fashion, Andrea Vytlačilová, Klára Nademlýnská), v kině Biocentral jsme pak uspořádali módní přehlídky s Terezou Ujevicovou, Markétou Horákovou a Helenou Mertlovou. Těsně před covidem proběhl první ročník design festivalu s tím, že budeme pokračovat každý rok. Festival se odehrával na náměstí, které je bohužel dlouhodobým klíčovým problémem města.

Naneštěstí po covidu se podobné aktivity výrazně omezily. My jsme to všechno dělali z vlastních prostředků a s minimální podporou soukromých iniciativ, sice pod záštitou tehdejšího primátora, ale nikoliv finanční. Díky tomu jsme seznali, že v tom nebudeme pokračovat, protože pro to už nebylo vhodné podnebí.

Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění
Akce na Velkém náměstí v Hradci Králové před budovou Galerie moderního umění

Jak dlouho FOX Gallery v Hradci Králové provozujete?

JANA: Jsme tam šest let, zhruba od roku 2017, takže tři roky před covidem.

Proč jste se rozhodla jít zrovna do Hradce Králové? Máte k němu nějaký bližší vztah?

JANA: V Hradci se narodil tatínek mých dětí, takže jsme tam trávili hodně času. Město mi navíc bylo blízké od dětství, jelikož jsem tam jako malé dítě jezdila. Miluji Gočárovu a Kotěrovu architekturu, ale faktem je, že kromě městské a vědecké knihovny a několika dalších aktivit postrádám silnější současný zásah architektů do města.

FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové

Urbanistické problémy Hradce Králové

Čím myslíte, že to je?

JANA: Myslím, že se město uzavírá do své regionální podstaty, a to mu škodí. Pro klidný život je to samozřejmě to nejlepší místo, na druhou stranu to ovšem neprospívá ekonomice města. Hradec má mnoho příjemných aktivit a mnoho výborných mladých iniciátorů, kteří produkují různé projekty, saunou počínaje a divadelním festivalem konče. I samotná Galerie moderního umění je zajímavým místem, má mladistvé obsazení a vytváří skvělé projekty, má jedinečnou sbírku umění. Je proto velká škoda, že návštěvnost města je velice slabá na to, co všechno může nabídnout. Instituce, které toto mohou ovlivnit, nejsou dostatečně propojené a město to neumí „prodat“. Doufám, že Hradec začne turistický ruch brzy více podporovat.

My máme svoji skvělou klientelu, kvůli které stojí za to tam být. Hradec Králové si zaslouží krásnou galerii i design shop. Ale je nesmírně těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu.

Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště
Festival designu a umění 2019. Na náměstí je běžně velké parkoviště

Myslíte si, že může jít o širší společenský problém?

JANA: Určitě, je to o výchově a o tom, v čem lidé dlouhodobě žijí. Každý stát, který je vepředu v oblasti designu, řeší primárně instituce státního charakteru, ale také soukromé instituce a filantropy. Všechny tyto oblasti se musí spojit, aby v tom byla síla. Od sametové revoluce jsme ušli spoustu kroků, máme se v Čechách velice dobře, ale mnohdy si toho ne úplně stihneme vážit a podpořit vlastní českou práci a kvalitu namísto té levné a rychloobrátkové. Postupně se to učíme.

Vraťme se do Hradce Králové. Jak na současnou situaci pohlížejí obyvatelé města?

JANA: My sklízíme velmi pěkné zpětné vazby, i když teď máme velice těžké období, které nás stojí hodně úsilí a osobních peněz. Obyvatelé Hradce jsou veskrze kultivovaní lidé. Zajímavé ale je, že i někteří rodáci Galerii moderního umění, jednu z nejkrásnějších budov (kromě muzea), nikdy nenavštívili, protože o ní nevědí. A tím se opět vracíme k náměstí. Každé kultivované město, kupříkladu třeba Olomouc, se stará o své centrum a o to, aby nabídlo lidem komfort k jeho návštěvě. Hradec toto bohužel léta opomíjí, náměstí zabírá velké parkoviště.

Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Budova GMU HK, foto: galeriehk.cz
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové
Interiér FOX Gallery v budově GMU Hradec Králové

Nový restart?

Jak je to možné? Domníváte se, že městu chybí architekti?

JANA: V Hradci jsou bezvadné týmy architektů, kteří jsou schopní progresivně tvořit. Myslím si, že tam ale chybí ikonický architekt, ať už zahraniční, nebo i místní, jako se to například povedlo v Ostravě. Hradec má také jedno klíčové specifikum – je to město vědy a školství, je tam hodně studentů. O to větším paradoxem je, že město tolik nežije a uzavírá se do sebe. Přitom i jeho okolí skýtá neskutečná místa, areál v Kuksu, pevnost Josefov, nedaleko leží Adršpašsko-teplické skalní město. Řekla bych, že Hradec Králové je studentské město, vzdělání je zde klíčové téma. Srovnala bych ho s holandským městem Eindhoven, jež velmi dobře zúročilo svůj potenciál. Bohužel Hradec to prozatím v tomto duchu neuchopil. Město také postrádá dostatečnou kapacitu ubytování, nenajdete zde ani příliš projektů tzv. butikových, jedinečných míst.

Můžete motivovat rodiny k návštěvě a nabídnout jim různé balíčky (pro galerie, muzeum, architekturu, shopy a tak podobně). Chodí k nám naši klienti a říkají, že by si rádi zašli v sobotu na náměstí, ale nemají k tomu motivaci. Lidé si pěkná místa vždy najdou, nás taky nacházejí, jen jich není dost. Chtělo by to asi nějakého nadšence a odvážlivce, protože opravdu není jednoduché fungovat ve sféře, která by to mohla ovlivnit.

Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery
Jana Opatrná, zakladatelka FOX Gallery

Jaká je tedy aktuální situace FOX Gallery, která sídlí v budově Galerie moderního umění v Hradci Králové?

JANA: Za poslední roky bylo těžké to ustát, až jsem došla k poznání, že Hradec opustíme. Protože ale jsme na místě, na kterém jsme, vždy jsme se to snažili ustát. Sílu a energii pokračovat nám dodávali i naši klienti. Ve výsledku ale musíte být moudrá a rozhodnout se. Měli jsme v plánu končit v květnu. Nicméně nedávno nám některé státní instituce naznačily, že určitou hodnotu přinášíme, ale nevím, nakolik to budou schopné podpořit.

Řekla jsem si proto, že to ještě zkusíme v obměněném konceptu, který by pozitivně ovlivnil objem prodeje. Řešení, jak to zkusit zvládnout tak, aby projekt nedegradoval, hledáme ostatně dlouhodobě. Stále se ukazuje, že to dává smysl, a znovu opakuji, Hradec Králové si to opravdu zaslouží. A abychom skončili pozitivně, tak prozradím, že nějaké střípky ohledně revitalizace náměstí jsou již na stole a dějí se i jiné zajímavé projekty, takže uvidíme, jak to bude dál. Zároveň do Hradce rozšíříme koncept zakázkové tvorby květin a floristických variací pro svatby a eventy stejně, jako to funguje v Praze.


Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Hradecká FOX Gallery se nově rozšíří o zakázkovou přípravu květin
Rubriky:

Další z rubriky

Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory