PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Na vašem životě mě zaujala jedna věc – máte opravdu široký záběr témat. Věnujete se jak středověkému umění, tak otázkám národní identity, umění ve veřejném prostoru a dalším oblastem. Jak se vám daří tyto zájmy propojit? Co vás k tomu přivedlo?

MILENA: To propojení nebylo nikdy úplně dobrovolné. Prvních třicet let své kariéry jsem se věnovala středověkému umění. Potom ale zasáhly určité okolnosti – byla jsem na stipendijním pobytu v Berlíně a později tam přednášela na univerzitě. Po návratu jsem už nechtěla na univerzitu v Brně, ale v Praze jsem nenašla místo v oboru. Byla jsem proto ráda, když mě před třinácti lety Jindřich Vybíral přijal na UMPRUM. Ačkoliv mě mrzelo, že jsem se musela vzdát svého původního zaměření, byla to zároveň nesmírně inspirativní zkušenost. Ve věku, kdy už by člověk mohl mentálně stagnovat, jsem byla nucena se učit nové věci, absorbovat nové podněty a čelit novým výzvám. A aby toho nebylo málo, posledních deset let se věnuji ještě další oblasti – dějinám oboru, konkrétně dějinám dějin umění. Tato oblast už ale nespadá do klasických dějin umění, nýbrž jde o odnož soudobých dějin, dějin vědy.

Ukázka z knihy Pravda zvítězila / Výtvarné umění a husitství 1380–1490, která zkoumá část českých dějin umění spojenou s husitským hnutím, což bylo téma, které bylo dlouho opomíjeno. Ukázka z knihy Pravda zvítězila / Výtvarné umění a husitství 1380–1490, která zkoumá část českých dějin umění spojenou s husitským hnutím, což bylo téma, které bylo dlouho opomíjeno.
Ukázka z knihy Pravda zvítězila / Výtvarné umění a husitství 1380–1490, která zkoumá část českých dějin umění spojenou s husitským hnutím, což bylo téma, které bylo dlouho opomíjeno.

Mám pocit, že se tímto tématem u nás zatím nikdo nezabýval v takové míře jako vy. Co vás přimělo věnovat se právě této oblasti?

MILENA: Máte pravdu. Dějiny umění se většinou zaměřovaly na kořeny – období od konce 19. století do druhé světové války. Úkol, který jsem si sama stanovila a který, pokud vše půjde podle plánu, vyústí v březnu vydáním druhého dílu Dějiny českých dějin umění 2. poloviny 20. století – bylo prozkoumat, jak správně rozumět historikům umění z naší nedávné minulosti. Motivovala mě zvědavost – jak správně uchopit dějiny našeho oboru a jeho produkci v období socialismu. Zjistila jsem, že tento přístup je v evropském kontextu unikátní. V zemích, kde neprobíhal státní socialismus, tedy v zemích mimo postkomunistický blok, se dějiny oboru ve druhé polovině 20. století prakticky nezkoumají – je to příliš náročné a tamní společnosti to ani nepotřebují. My to ale potřebujeme. My, Poláci, Maďaři nebo východní Němci, si potřebujeme ujasnit, jak přistupovat k teoretické, kritické a uměleckohistorické produkci těch čtyřiceti let. Nemůžeme tato desetiletí jednoduše vymazat nebo ignorovat. Naopak je třeba hledat způsoby, jak tomu období správně porozumět.

Dá se říct, že se a tato práce částečně dotýká i tématu národní identity, kterému se také věnujete?

MILENA: Téma národní identity se v ní odráží jen málo. K této oblasti jsem se dostala, když jsem nastoupila na UMPRUM a zapojila se do výzkumného projektu katedry teorie a dějin umění v rámci grantového programu ministerstva kultury „Národní a kulturní identita“ (NAKI). V té době již měli připravený velký projekt nazvaný Budování státu, který se zabýval státní reprezentací. Nakonec jsem byla hlavní kurátorkou výstavy, která probíhala v letech 2014–2015, a editorkou doprovodného publikace. Ukázalo se, že tato práce byla základním a dosud neexistujícím východiskem pro zkoumání toho, jak se státní reprezentace projevovala ve výtvarném umění, architektuře, designu – včetně grafického i produktového designu. Náplní státní reprezentace byla nejen státní identita, ale i identita národní. Je zajímavé si uvědomit, že dnes považujeme českou národní identitu za totožnou se státní identitou České republiky, ale do roku 1992 tomu tak nikdy nebylo. České země byly vždy součástí větších státních celků, kde státní identita byla odlišná od té národní. Poměrně dost jsem se věnovala tomu, jak se povědomí o státní identitě nejen konstruuje, ale také udržuje, a to v souhře s identitami národními. Velkou roli v tomto procesu hrají vizuální předměty. Neomezuji se zde pouze na umění, ale na vizualitu v širším smyslu.

Zajímavým příkladem navázání na tento výzkum byl nedávný projekt se Státní tiskárnou cenin, který se týkal návrhu nových cestovních pasů. Kolegové mě do něj zapojili a já jsem si musela uvědomit, že za uplynulých deset let došlo v chápání identity k významným posunům. Také jsem zjistila, že studenti, ale i kolegové a kolegyně z ateliéru, často nemají základní povědomí o tom, jak státní a národní identita vzniká, udržuje se a vymezuje – jak dovnitř, tak navenek. Když jsem studentům vysvětlovala vztah mezi státní a národní identitou a jejími dopady, přijímali to velmi živě a se zájmem. Právě nyní se pokoušejí tyto poznatky přetavit do návrhů a konceptů pro nové cestovní pasy.

V tomto případě je skvělé, že ve vedení Státní tiskárny cenin stojí vzdělaní a osvícení lidé. U nás se rozhodli nejít cestou Slovenska, kde se chlubili, jak při návrhu ušetřili tím, že zaměstnanci úřadu sami sedli k počítači a něco vytvořili, naopak u nás se spustil skutečný projekt, který Státní tiskárnu cenin stojí nemalé peníze. Uvidíme, zda se podaří vytvořit kvalitní návrh, který bude přijatelný a použitelný, ale přesně takto by se mělo postupovat – oslovit odborníky a zapojit je do procesu. Navíc tu máme shodou okolností projekt Identita, jehož jedna kapitola se věnuje státní identitě, což se ukázalo jako skvělá příležitost. Karel Haloun v jednom z dílů tohoto seriálu říká, že grafičtí designéři mají obrovskou moc, kterou si však málokdy plně uvědomují. Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. A zejména u státních a národních symbolů by mělo ustoupit do pozadí pojetí designu jako hravého a vtipného. Mnohem větší pozornost je třeba věnovat tomu, aby návrh citlivě odrážel otázky identity a minimalizoval riziko nechtěných zranění či konfliktních asociací.

Projekt identita se zabývá českou národní identitou. Televizním cyklem, knihou, výstavami a filmem vzdává projekt Identita hold výrazným tvůrcům, kteří český grafický design formovali Projekt identita se zabývá českou národní identitou. Televizním cyklem, knihou, výstavami a filmem vzdává projekt Identita hold výrazným tvůrcům, kteří český grafický design formovali
Projekt identita se zabývá českou národní identitou. Televizním cyklem, knihou, výstavami a filmem vzdává projekt Identita hold výrazným tvůrcům, kteří český grafický design formovali

Uvedu na příkladu z konzultací v ateliéru, kde studenti představovali své návrhy. Všechny byly velmi propracované, ale jeden mě obzvlášť zaujal. Jedna studentka se rozhodla zaměřit na motivy památek UNESCO, zejména na tradici výroby českého skla, což je dobře dokumentované téma. Avšak během konzultace jsme narazili na problém: tradice českého skla, jak ji vnímáme dnes, je z hlediska národní identity česká až po roce 1945. Předtím byla silně spjatá s německou kulturou. Výroba českého skla byla kulturním tématem sudetských Němců, kteří ji považovali za svou vlastní, a český stát ji po nuceném vysídlení Němců de facto přebral. Vysvětlila jsem studentce, že pokud by tyto motivy použila například na obálce cestovního pasu, mohlo by to vést k nechtěným negativním reakcím. Představte si situaci, kdy někdo s českým pasem obsahujícím tento motiv přijde do hotelu v Německu. Recepční, možná i nevědomky, může tuto asociaci propojit s vyprávěním své babičky o vysídlení. To je přesně to, čemu se snažíme vyhnout – vytváření nevhodných či zraňujících spojení.

Téma státních a národních symbolů je mimořádně citlivé. Například v seriálu Identita je velká část věnována vlajce. Není tam však zmíněno, že při rozpadu Československa se Česká republika zavázala nepoužívat žádné symboly bývalé federace. Přesto si osvojila vlajku, což je vůči Slovákům značně problematické. Vlastenecké symboly si navíc často přisvojuje krajní pravice, což je něco, čemu bychom se také měli vyhnout. Tvorba státních symbolů je tedy skutečně jako pohyb na minovém poli. Při návrhu je nutné pečlivě zvažovat všechny aspekty. Samotná vtipnost návrhu tady rozhodně nestačí – jde o mnohem větší odpovědnost.
 

Je tedy návrh státních symbolů a předmětů politické téma?

MILENA: Samozřejmě, kdykoliv jde o stát, nemůže to nebýt politické. Pokud se bavíme v kontextu umění, ano, i tady je to politické. Musím ale zdůraznit, že slovo „politické“ nepoužívám ve smyslu toho, co ovládají politické strany. V původním, starším a širším významu výraz politika znamená řešení společných věcí a společného života. V tomto širším pojetí je tedy podle mého přesvědčení politickou záležitostí i výtvarné umění ve velmi širokém smyslu, včetně designu. Architektura, design nebo urbanismus hrají v těchto otázkách větší roli než výtvarné umění, které je určené například k tomu, aby si ho člověk pověsil doma nebo si ho pořídil sběratel. Proto považuji za důležité, aby se vedle rozvoje umělecké individuality výtvarníků v ateliérech také připomínala jejich zodpovědnost vůči celku – a tím myslím právě politiku v tom širším smyslu. Jak říká opět Karel Haloun v seriálu Identita: výtvarníci a grafičtí designéři formují prostředí, ve kterém se pohybujeme, a jejich práce může buď usnadňovat život, nebo ho naopak ztěžovat. To je něco, na co bychom neměli zapomínat.

Státním symbolům a národní identitě se věnuje také výstava Identita v Museu Kampa Státním symbolům a národní identitě se věnuje také výstava Identita v Museu Kampa
Státním symbolům a národní identitě se věnuje také výstava Identita v Museu Kampa

Jak velkou osobní zodpovědnost má umělec nebo tvůrce, když se rozhoduje, jestli danou zakázku přijme. Měl by zvažovat, za čí peníze, a také pro koho to vlastně dělá?

MILENA: Osobně jsem přesvědčená, že zodpovědnost umělce je obrovská. Jak jsem již zmiňovala, právě jsem dokončila druhý díl publikace Dějiny českých dějin umění, který se věnuje období 70.-80. let, tzv. normalizace. Právě v té době jsou krásně vidět příklady lidí, kteří si stanovili hranice: s kým mohou spolupracovat, pro koho mohou tvořit, jaké veřejné zakázky jsou ochotní přijmout, a za jakých okolností už ne. Režim ovládaný komunistickou stranou tehdy často tyto hranice vnucoval. Někteří lidé byli označeni jako „ti, kdo mohou“, jiní naopak jako „ti, kdo nemohou“. Nebylo to ale nikdy černobílé – existovalo mnoho mezistupňů.

Věřím ale, že každý, ať už je umělec nebo někdo jiný, by měl mít svou vlastní vnitřní hranici. Samozřejmě, často o ní musíme vyjednávat sami se sebou nebo s okolím. Někdy člověk řekne: „Ano, tohle ještě udělám, protože výsledek bude natolik cenný, že to má smysl.“ Například když Rostislav Vaněk vytvořil vynikající orientační systém pro pražské metro, nemusel nutně přemýšlet nad tím, kdo je aktuálně jeho zadavatelem. Ale takové rozhodnutí není nikdy univerzální, není předem dané, nikdo ho nemůže určit zvenčí ani hodnotit zpětně. Je to prostě osobní odpovědnost. Vidíme to třeba na Slovensku, kde už dnes někteří umělci čelí otázkám: „Budu pracovat pro takové vedení? Prodám své dílo? Zasednu v komisi, která přiděluje peníze, když o výsledcích rozhoduje někdo jiný?“ To není nic, co by se nás netýkalo. Může se to stát i u nás. Potom tu máme příklady umělců, jako je třeba David Černý. Ten se jasně rozhodl, že jeho hranice jsou nastavené úplně jinak. Dokonce proměnil svou tvorbu – jeho současné dílo má jiný étos a jinou formu, protože svou hranici posunul. A to je v pořádku, každý má právo na svůj přístup.
 

Orientační systém pražského metra od grafického designéra Rostislava Vaňka z roku 1984 Orientační systém pražského metra od grafického designéra Rostislava Vaňka z roku 1984
Orientační systém pražského metra od grafického designéra Rostislava Vaňka z roku 1984

Jak v souvislosti s Davidem Černým vnímáte kauzu Máje a toho, jak dnes vypadá?

MILENA: Přiznám se, že kromě silného pocitu úzkosti z toho, že by to na mě mohlo spadnout, což je asi první věc, která člověka napadne, mě to zasahuje i esteticky – je to opravdu ošklivé. Nejen samotný design, ale celkové provedení. Uvnitř budovy jsem nebyla, takže to nemohu posoudit, ale zvenčí je to velmi nepovedené.

Zrekonstruovaný obchodní dům Máj s plastikami motýlů od Davida Černého Zrekonstruovaný obchodní dům Máj s plastikami motýlů od Davida Černého
Zrekonstruovaný obchodní dům Máj s plastikami motýlů od Davida Černého
Foto: Petr Šmídek

Pro mě je to zajímavé téma i z profesního hlediska. Napsala jsem například odbornou studii o Entropě z roku 2010 a věnovala jsem se i několika dalším realizacím Davida Černého, jako je Svatý Václav nebo Viselec (socha Sigmunda Freuda visícího za jednu ruku v Husově ulici). Tyto práce z 90. let považuji za kvalitní a promyšlené. Myslím, že hlavním důvodem je to, že v 90. letech měl kolem sebe inteligentní, vzdělané objednavatele s širokým rozhledem. Například Ivan Havel a okruh lidí kolem něj byli intelektuálně velmi inspirativní. Entropa je navíc dílo kolektivní – kromě Černého na ní pracovali další tři autoři: Tomáš Pospiszyl, Viktor Frešo a Krištof Kintera. Dnes ale, zdá se, Černý často pracuje na zakázkách pro lidi, kteří nemají hlubší kulturní nebo intelektuální zázemí. Nechci je nijak znevažovat, ale jde většinou o zadavatele zaměřené čistě na byznys, kteří se složitějšími otázkami nezabývají. A Černý se přizpůsobil – tvoří díla odpovídající jejich mentálnímu světu.

Socha Svatý Václav umístěná v pasáži Lucerna, kterou David Černý vytvořil v roce 1999. Socha Svatý Václav umístěná v pasáži Lucerna, kterou David Černý vytvořil v roce 1999.
Socha Svatý Václav umístěná v pasáži Lucerna, kterou David Černý vytvořil v roce 1999.

V minulosti, třeba ve středověku, bylo naprosto běžné, že umělci tvořili přímo podle přání svých objednavatelů. Dnes už na to ale nejsme tak zvyklí, protože očekáváme, že umělecké dílo bude vždy autonomní a nezávislé na zadavateli. Přesto to v Černého případě evidentně funguje podobně. Jakmile tvůrce pustí své dílo z rukou – ať už ho prodá, vystaví, nebo třeba předá prototyp k výrobě – ztrácí nad ním kontrolu, nad tím, jak bude dílo interpretováno, kdo si ho koupí, nebo co se s ním bude dál dít. Je to přirozený proces. Jsou umělci, kteří svá díla nikdy neprodají a nechávají je do konce života ve svém ateliéru. Ale jakmile se dílo stane veřejným, je naprosto legitimní, že si začne žít vlastním životem.

Pohyblivá socha Franze Kafky vytvořená Davidem Černým umístěná u OC Quadrio Pohyblivá socha Franze Kafky vytvořená Davidem Černým umístěná u OC Quadrio
Pohyblivá socha Franze Kafky vytvořená Davidem Černým umístěná u OC Quadrio

Zmínila jste středověkou zkušenost. Jak vám to pomáhá vnímat souvislosti v takových tématech, jako je identita?

MILENA: Díky tomu, co o středověku vím, si uvědomuji, že náš současný pohled na identitu je poměrně nový. Identita, jak ji dnes prožíváme, neexistovala – tehdejší společnost měla úplně jiný systém identit. Hlavní a nejzásadnější identita se tehdy odvozovala od vztahu k Bohu, k církvi, k náboženským hodnotám. To bylo klíčové, něco, co si dnes už ani neumíme představit. Další zásadní aspekt byl, komu daný člověk „patří“, protože většina lidí nebyla osobně svobodná – nebylo to otroctví, ale faktické vlastnictví. Národní identita, jak ji známe dnes, tehdy prakticky neexistovala. Zabývalo se jí jen pár intelektuálů, a to spíše okrajově. Pro většinu lidí byla důležitější vizuální komunikace, protože většina lidí neuměla číst ani psát. Vizuální sdělení tak hrálo zásadní roli, což dnes začínáme částečně zažívat znovu – vizuální komunikace opět získává na důležitosti.


Jak je to s vizuálním zahlcením, o kterém se tolik mluví?

MILENA: Pokud to srovnáme se středověkem, role vizuality v digitální době je podobnější středověké zkušenosti než éře knihtisku. Dnes stejně jako tehdy přichází mnoho informací ve vizuální podobě. Rozdíl však spočívá v dostupnosti. Ve středověku byla tvorba obrazů výrazně omezená – schopnost vytvářet a šířit vizuální sdělení měla jen malá část společnosti. Dnes je tato možnost extrémně demokratizovaná. Každý má díky technologiím přístup k tvorbě obrazů – od fotografií až po pohyblivé obrazy a jejich remixy. S touto dostupností však přichází ztráta exkluzivity a možná i určitého „kouzla“ vizuálního díla. Podobně jako v minulosti demokratizace čtení a psaní vedla k zásadní proměně společnosti, dnes čelíme obdobné transformaci v oblasti vizuální komunikace. Tvorba a šíření vlastních vizuálních sdělení je jednodušší než kdy dřív, ale zároveň to přináší problém nadbytku obsahu a problému s kvalitou.

Co ale zmizelo, jsou tzv. „strážci bran“, tedy lidé nebo instituce, které rozhodovaly o tom, co je dostatečně kvalitní na to, aby bylo zveřejněno. Ať už šlo o kurátory, redaktory, nebo galeristy, vždy existovali ti, kteří určovali, co se dostane na veřejnost. Tato kontrola, byť často označovaná za cenzuru, fungovala zároveň jako filtr, který udržoval určitou úroveň veřejného diskurzu. Dnes se tato role téměř vytratila. Každý si může snadno založit vlastní médium nebo platformu, což sice podporuje svobodu projevu, ale také vede k zahlcení a nerozlišitelnosti obsahu.

To má dva důsledky. Na jedné straně jde o obrovskou svobodu vyjádření, která dříve nebyla možná. Na straně druhé to vede k přehlcení a ztrátě orientace – chybí jasná kritéria kvality. Co jsme dříve vnímali jako „omezování svobody“, například redakční výběr, dnes možná zpětně hodnotíme jako nástroj, který zajišťoval určitý řád. Tento stav má důsledky nejen v umění, ale i ve společnosti. Ztráta kritérií a absence kontroly se začíná projevovat i na jiných úrovních – například ve zpolitizovaném prostoru, kde se do vysokých funkcí dostávají lidé, kteří jsou produktem tohoto neomezeného šíření informací bez ověřování a regulace. Vidíme to třeba na Slovensku nebo dalších státech, kde se do vlivných pozic dostávají lidé díky nekontrolovanému šíření informací, často bez ohledu na jejich kvalitu nebo pravdivost. To, co začalo jako oslava svobody, může v extrému vést k chaosu, který se těžko vrací zpět do rovnováhy. Klíčové je, aby mezi svobodou a řádem existovala vyváženost. Absolutní volnost i přísný řád mají své nevýhody, a jde o to najít mezi nimi funkční kompromis.

Zmiňovala jste, že chystáte vydání nové knihy. Máte ještě nějaké další plány?

MILENA: Ano, právě jsem dostala Medaili Josefa Hlávky za celoživotní vědecké dílo, což mě velmi potěšilo. A mám minimálně dva, možná tři plány – dva knižní a jeden další projekt. Prvním projektem je kniha, na které pracuji, a měla by vyjít příští rok. Jde o zcela nové zhodnocení osobnosti významného historika umění Václava Viléma Štecha. Dnes je známý spíše z vysílání České televize nebo z videí na YouTube, kde v pokročilém věku vyprávěl o staré Praze jako charismatický stařík. Většina lidí ho vnímá jen takto, ale v období první republiky byl mimořádně významným kunsthistorikem, který však pracoval trochu jinak než jeho kolegové. Navíc působil jako profesor na naší škole a shodou okolností se narodil ve stejném roce, kdy byla založena – tedy před 140 lety. Příští rok, při oslavách tohoto výročí, ho připomeneme právě touto knihou.
 

"V. V. Štech vypravuje a vzpomíná" je televizní cyklus z roku 1965, kde historik umění Václav Vilém Štech sdílí své znalosti a vzpomínky na české umění. "V. V. Štech vypravuje a vzpomíná" je televizní cyklus z roku 1965, kde historik umění Václav Vilém Štech sdílí své znalosti a vzpomínky na české umění.
"V. V. Štech vypravuje a vzpomíná" je televizní cyklus z roku 1965, kde historik umění Václav Vilém Štech sdílí své znalosti a vzpomínky na české umění.
"V. V. Štech vypravuje a vzpomíná" je televizní cyklus z roku 1965, kde historik umění Václav Vilém Štech sdílí své znalosti a vzpomínky na české umění, významné osobnosti a místa, jako Mikoláše Alše, Antonína Slavíčka nebo Staré Město pražské.

Dále bych chtěla napsat memoáry. To je můj dlouhodobý záměr. A třetí projekt mám zatím spíše v hlavě. Chtěla bych se věnovat pozoruhodné ženě, historičce umění Alžbětě Birnbaumové. Byla manželkou významného profesora dějin umění Vojtěcha Birnbauma, kterého si vzala jako jeho studentka – jemu bylo přes čtyřicet, jí třiadvacet. Neměli děti a po jeho smrti reinterpretovala jeho dílo, přičemž ho ale stále prezentovala jako jeho, ne své vlastní. Z feministického hlediska je to fascinující případ. To by mohla být spíše větší studie než kniha, ale moc mě to láká. Uvidíme, jestli to všechno zvládnu – jak asi vidíte, fyzická stránka člověka se bohužel s věkem přihlásí o slovo. Ale zatím se snažím dělat maximum, co jde.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky, lidé by se neměli přetlačovat ale spolupracovat říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu ? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění