PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Foto Ondrej Kosik

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Kreativní ředitelkou sklárny Rückl jste se stala zhruba před rokem a půl. Máte za tu dobu ve firmě už zaběhnuté koleje, nebo byste řekla, že si celý proces stále sedá?

KATEŘINA: Myslím, že už se to zaběhlo. Našli jsme společný rytmus a způsob fungování, pro mě byla ta pozice také nová. Nastoupíte s energií, konkrétní vizí a vlastními představami a pak se hrany obrušují. Což ale nemusí být nutně špatně.

V rámci jakých témat jste měla pocit, že je potřeba „obrousit hrany“?

KATEŘINA: Především jsem se snažila vysvětlit, že kreativní práce potřebuje dostatek času. Nerada něco navrhuji a produkuji ve velmi krátkém časovém úseku. Chci se nad designem zamyslet, uvědomit si, jakou myšlenku nebo princip do toho chci vložit. Mám ráda, když dopředu vím, jak bude celý proces vzniku nových věcí rozplánovaný, a můžu nad nimi tak přemýšlet ještě dlouho před tím, než k nim opravdu zasednu a začnu na nich intenzivně pracovat. Myslím, že se to pomalu setkává s pochopením. Také je pro mě zásadní být fyzicky ve sklárně. Kvalitní spolupráce nevznikne bez navázání bližších kontaktů s lidmi, kteří ve výrobě pracují. Pro designéra je to i cesta, jak najít nový a osobitý přístup k technice a dozvědět se více o technologii. Když jsem pracovala na kolekci Heroine, strávila jsem dva a půl měsíce na brusírně, kde jsme brusy vymýšleli a neustále ladili tak, aby vzniklo něco zajímavého. Vývoj nové kolekce je časově náročný, nelze ji navzorovat za den. Mnohdy trvá i čtrnáct dní, než udělám první dobrý kus.

Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová
Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová

Musíte občas kolegy přesvědčovat, že váš nápad je ten dobrý a že bude fungovat?

KATEŘINA: Ano, stává se to. Myslím si, že už mám ale větší důvěru, nejvíc kolegy samozřejmě přesvědčí samotný výsledek. Zní to jako známé klišé, ale respektuji, že jsme každý jiný, a tak má každý na danou věc trochu jiný pohled. Zajímá mě cizí názor – když nevznikne diskuse, jsem z toho vlastně trochu nervózní. Výroba skla je navíc velmi nákladná, takže je přirozené, že s ní jsou spojené jisté obavy.

Vy jste předtím pracovala pro Lasvit v Dubaji. Dá se to nějak srovnat, nebo jde o úplně jiný typ práce?

KATEŘINA: V Lasvitu jsem pracovala na jiné pozici, byla jsem seniorní designér, vlastně jediný designér na pobočce pro Střední východ. Chodila jsem na meetingy s klienty a na stavby, networkingové akce, pracovala jsem na velkých projektech, cítila jsem tak velký tlak a odpovědnost. Musím ale říct, že díky Lasvitu a celé té velké „škole“ v Dubaji můžu nyní dělat to, co dělám. Připravilo mě to na skutečný dospělý život. (smích) Naučila jsem se pracovat rychle, dát věcem hloubku, což jsme se samozřejmě učili už na UMPRUM, ale tady jsem to musela uvést do praxe. Co bylo ale jiné – v Lasvitu jste jako designér víceméně anonymní. I když jste pak uvedeni pod fotkou instalace, tak je to pořád především Lasvit. Někdy vás to trochu mrzí, jindy vám to tolik nevadí, protože pracujete i na projektech, kde má klient jasnou představu, co očekává, a vy se snažíte „jen“ zhmotnit jeho ideu. Moje práce pro Rückl je trochu jiná, vnímám, že už jde více o moji signature tvorbu, navíc musím řešit, zda se produkt bude prodávat, stejně jako celkové vyznění brandu. Cítím tak i mnohem větší tíhu zodpovědnosti.

Je podle vás pro designéry obecně důležité, aby bylo pod produkty uvedené jejich jméno, i když pracují pro nějakou značku? Je to důležité pro vás osobně?

KATEŘINA: Já myslím, že ano. V Lasvitu jsem to téma otevírala od chvíle, co jsem tam přišla. Vždycky jsem si přála, abychom jako designéři Lasvitu byli víc vidět, a myslím, že se mi to celkem podařilo prosadit. Bála jsem se totiž, že když budu třeba deset let v Lasvitu a pak odejdu, nikdo nebude znát moje jméno, nebude vědět, co jsem celou dobu dělala, a neseženu tak jinou práci, přestože jsem celé ty roky byla aktivní a vložila jsem do té firmy obrovské množství své kreativní energie a nápadů. Myslím, že to podstatné je a že by to některým značkám v našem odvětví umožnilo si designéry a kvalitní lidi udržet déle.

Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit
Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit

Poměrně nedávno měnila kreativního ředitele i další česká sklářská firma firma Moser , kolekce Jana Plecháče byla uvedená v podobnou dobu jako vaše kolekce Heroine pro Rückl. Na Czech Grand Design sklárna Moser a Jan Plecháč získali několik ocenění včetně Grand designéra roku. Jak jste to vnímala? Nebylo vám třeba trochu líto, že jste nemohla zazářit tak, jako kdyby Jan Plecháč přišel například o rok dříve, nebo o rok později?

KATEŘINA: Já jsem to takhle nevnímala. Upřímně, čekala jsem, že to vyhraje Honza, naposled získal cenu při spolupráci s Henrym Wielgusem za studentskou práci před více než deseti lety, takže na ocenění čekal opravdu dlouho. Nebyla jsem zklamaná, spíš nadšená, že jsme se dostali do nominací, beru to jako velký krok pro Rückl. Takže jsem byla spokojená. A ohledně načasování, že se kreativní vedení skláren vyměnilo v podobnou dobu – jediné, co Honzovi trochu závidím, je, že měl v Moseru možnost se poměrně dlouho, myslím, že skoro rok, „rozkoukávat“, než vylaunchoval první kolekci. Já jsem nastoupila v září 2023 a v tu chvíli už bylo jasně dané datum, kdy musí jít kolekce ven. Vnímám to ale tak, že je to zdravá konkurence a vždy je dobré mít nějakého „rivala“. Mě osobně to motivuje a zároveň jsem samozřejmě zvědavá, s čím na podzim zase přijdou.

Pro vás je zásadní téma womenʼs empowerment, ze kterého vychází i kolekce Heroine. Sklářství je asi pořád výrazně mužské prostředí, setkáváte se někdy s nějakou stereotypizací kvůli tomu, že jste žena? Jak se to vlastně posunulo za dobu, co v oboru působíte?

KATEŘINA: Sklářství je především mužské prostředí, ale třeba moje maminka je taky sklářská výtvarnice a já znám vlastně spoustu žen, které se v Čechách sklu věnují nebo věnovaly – Ludvika Smrčková, Věra Lišková, Dana Vachtová, Jiřina Žertová, Jaroslava Brychtová, Ivana Houserová, Vladimíra Klumparová, Alena Matějka, Ivana Šrámková... Sklářských výtvarnic je poměrně hodně a já jsem měla štěstí, že jsem spoustu z nich potkala osobně. Byly to úžasné, silné osobnosti s originálním přístupem ke sklu, který byl a je často trochu jiný než u mužských kolegů. Spíš vnímám, že třeba není tolik žen na pozicích art directorů nebo zkrátka ve vedení firem. Nikdy jsem ale necítila nějakou nevýhodu nebo že by na mě jako na ženu někdo byl zlý nebo nepříjemný. Mezi skláři z mé zkušenosti obecně panuje velmi dobrá atmosféra, nikdy jsem necítila žádnou zášť, u nás v Boru si vždycky všichni pomáhali a spolupracovali. Možná i naopak – někdy, když jsem přišla na huť, tak se chlapi docela snažili. (smích)

Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten
Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten

Co by se podle vás muselo změnit, aby ženy byly ve zmíněných vedoucích pozicích častěji, ať už ve skle, nebo obecně v designu?

KATEŘINA: Ve skle problém tolik nevidím. Samozřejmě to vždy záleží na majiteli firmy a zlomový bod je pravděpodobně také věk, kdy vás trh nebo firmy začnou vnímat jako zajímavou designérku. U někoho to může být po škole, někdo potřebuje čas, aby se vypracoval, projevil, a pak má spousta žen samozřejmě pauzu, protože mají rodinu a děti. Vnímám, že v našem oboru je velký tlak. Designérky jsou najednou tři až šest let doma, a to už se pak špatně navazuje, mezitím vyroste další generace, každý rok vychází ze škol spousta nových talentů. Muži mají zkrátka stále výhodu, že oni tuto pauzu zpravidla nemají. I moje mamka říkala něco ve smyslu, kde mohla být, kdyby… Samozřejmě nelituje, že nás měla a že s námi mohla být doma, ale uvědomuje si, že to její kariéru zásadním způsobem ovlivnilo a zpomalilo.

Jak to cítíte vy? Měla jste někdy pocit, že si musíte nějakým způsobem vybrat? Před časem se o tom hodně mluvilo i v souvislosti s proslovem, který měla Daria Kascheeva na udílení cen Český lev – možná žena vždycky trochu stojí před otázkou, čemu dát přednost…

KATEŘINA: Vždycky jsem měla svoji práci moc ráda a vnímala jsem, že mám velké štěstí, že se mohu živit tím, co mě baví. Měla jsem silnou disciplínu, byla jsem asi i trochu workoholik. Čím jsem ale starší, tak se mi ty priority mění. Dlouho jsem si myslela, že budu mít děti okolo třicítky, ale to mi nevyšlo, takže jsem tuhle volbu dělat nemusela, díky tomu se ale na práci můžu soustředit na 100 %. Jsem si ale naprosto vědomá toho, že kdybych teď založila rodinu, tak by to tak asi být nemohlo a nebylo. Takže ano, myslím, že si žena vždycky musí trochu vybrat. Zásadní je ale podle mě partner a domluva s ním – jestli vás podpoří, jak si rozdělíte péči o děti, jestli třeba bude také nějaký čas doma, což vám dá možnost se práci věnovat a tím pádem pokračovat. Takového podporujícího partnera si samozřejmě představuji i já! (smích) Samozřejmě, že bych chtěla být s dětmi na mateřské, ale zároveň bych se asi po určité době ráda aspoň částečně věnovala své práci, která je pro mě důležitá, naplňuje mě. Mám okolo sebe několik žen, které mají malé děti, nepřerušily svoji kariéru, a přitom jsou skvělé matky, takže věřím, že to jde. Je to samozřejmě asi velmi náročné. Muži mohou dát kariéře opravdu všechno, v tom mají výhodu a pro některé firmy je to tak pravděpodobně přitažlivější.

Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum
Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum

I na udílení Czech Grand Design zazněl proslov na důležité téma, což je finanční ohodnocení ilustrátorů, o němž mluvila Magdalena Rutová – zarezonovalo to s vámi nějak? Nebo je sklo v tomto ohledu úplně jiný obor?

KATEŘINA: Ať už se bavíme o dětech, nebo o tom, zda vzít zajímavou práci versus dobře placenou práci, tak myslím, že obojí je někdy Sophiina volba. Mám štěstí, že mám práci, kterou se uživím slušně, a nemusím to řešit, ale chápu, že u oborů, jako je právě třeba ilustrace, je to jiné. Ráda pracuji pro klienty, takže jsem asi nikdy necítila, že by mi práce, která třeba byla primárně o penězích, připadala nezajímavá. Vždycky jsem všechno brala jako výzvu, kde se něco naučím, a z toho důvodu jsem pracovala i na projektech, které by někomu jinému nepřipadaly zajímavé, stejně jako jsem byla ochotná pracovat hodně a pod velkým tlakem. Ale rozumím tomu, že někdo zkrátka nechce dělat komerční věci. Já jsem se po škole také chtěla věnovat své vlastní tvorbě v ateliéru, bylo to složité a finančně náročné, tak jsem kromě skla ještě pracovala v baru a u filmu, abych se uživila. Ty jiné práce jsem ale vnímala tak, že mi přinášejí svobodu. Zároveň jsem do oboru designu a umění šla s tím, že jsem věděla, že to je zkrátka velmi riskantní, protože lidí je spousta a málokomu se podaří se prosadit. Pro pozorovatele zvenku, kteří nevědí, jak jsou tyhle práce finančně ohodnoceny, bude asi velmi překvapivé, že někdo, kdo vyhraje Czech Grand Design, musí řešit, zda bude mít na zaplacení nájmu.

České sklářské firmy podle vás tedy dokážou ohodnotit práci designéra adekvátně?

KATEŘINA: Myslím, že obecně práce designérů a architektů je v Čechách pořád finančně podhodnocená. Máte samozřejmě volbu vrhnout se do sféry volné tvorby a realizovat objekty, sochy nebo třeba nápojové sklo, nastavit si vlastní ceny. Můžete mít svůj ateliér, jako má třeba Eliška Monsport, která je úspěšná, nebo se necháte zaměstnat, jako jsem to udělala já. Po škole jsem měla chvíli pauzu, pracovala jsem u filmu a pak jsem se nechala zaměstnat v Lasvitu, to mi sice sebralo část svobody, to ano, ale měla jsem pocit jistoty. V Česku, ale i v zahraničí je pořád možnost se sklem velmi dobře uživit i v případě, že se rozhodnete dělat samotné řemeslo – třeba foukat, brousit nebo rýt, po kvalitních řemeslnících je velká poptávka, takových lidí totiž ubývá. Když ale vystudujete Ateliér skla na UMPRUM, jste připraveni i na práci s jiným materiálem nebo médiem. Nemusíte se potom nutně věnovat sklu, uplatníte se i v jiném oboru.

Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová
Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová

Vy jste někdy zkoušela i jiný materiál než sklo?

KATEŘINA: Na střední škole jsem studovala skleněný šperk a bižuterii, pracovala jsem tedy i s kovem, plastem, emailem... Když jsem pak během UMPRUM byla na stáži ve Francii, zkusila jsem na dva semestry porcelán, to mě moc bavilo a ráda bych se k tomu někdy vrátila. Mám taky velmi ráda práci s kůží, takže bych někdy chtěla vytvořit své kožené doplňky.

To se vám alespoň trochu splnilo ve zmiňované kolekci Heroine, kde na sobě některé vázy měly kožené postroje…

KATEŘINA: Ano, tím jsem navázala na světla a vázy, které jsem dělala už dřív. ​​Materiály mě vždycky hodně zajímaly a ráda bych našla cestu, jak je opět zapojit. Ale je to samozřejmě složité vzhledem k brandu, hodilo by se to spíš do vlastní volnější tvorby.

Takže v chystané kolekci, kterou s Rücklem uvedete na podzim na Designbloku, jiné materiály než sklo tentokrát nebudou?

KATEŘINA: Myslím, že letos ne, podzimní kolekce bude jiná. Ale ať chci, nebo nechci, téma ženství a rovnoprávnosti se v mé tvorbě bude odrážet i nadále, protože je to něco, co mě velmi zajímá, a je to pro mě osobní. Jen už nepůjde o úplně hlavní téma, jako tomu bylo u Heroine.

Rubriky:

Další z rubriky

Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Kropenka Anny Martinkové se podívá až do Bílého domu.
Číst článek
24. 06. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Fascinace Santinim. Mladá studentka dostala příležitost obdarovat prezidenta USA svou skleněnou kropenkou na svěcenou vodu

Příležitost, která se neodmítá. Mladá studentka Ateliéru skla na pražské UMPRUM Anna Martinková vyrobila dárek pro Joe Bidena, prezidenta Spojených států amerických. Jak k podobnému úspěchu přišla?

Design & umění Rozhovory
Autorka s knihou
Číst článek
31. 05. 2024
Anna Jurečková
Doba čtení 3 min

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

Rozhovory
Eduard Herrmann a Matěj Coufal se potkali už na škole a započali tak svou úspěšnou kariéru
Číst článek
25. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Náš konec nebyl ze dne na den. Úspěšná dvojice Herrmann & Coufal se rozpadla, jak zpětně hodnotí 10 let spolupráce a celý obor?

Kreativní duo Herrmann & Coufal po deseti letech ukončilo společné působení. Dvojice, kterou respektovala odborná veřejnost i soukromý sektor v otevřeném rozhovoru o designu a jeho složitostech.

Rozhovory
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková
Číst článek
13. 05. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 5 min

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

Rozhovory
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Číst článek
09. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Rozhovory
NPB0824 cover

SOUTĚŽNÍ PŘÍSPĚVEK

BANER0624 vyrocni soutez Chci soutěžit →

AKCE A UDÁLOSTI

KEEP IN TOUCH s Mezinárodním porcelánovým sympóziem! Třítýdenní rezidence pro umělce a designéry ze všech koutů světa nabídne i Workshop Weekend pro širokou veřejnost

Weekend Workshop se uskuteční 26. – 28. července 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Prvním hostem našeho podcastu byla designérka a multidisciplinární umělkyně Eliška Monsportová
Číst článek
26. 07. 2024
Veronika Pařízková
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Šla udělat instalace Lasvitu v Miláně lépe? Jsou ženy citlivější designérky? Ptáme se Elišky Monsportové, která patří mezi největší talenty své generace

„Nemám pocit, že bych měla něco dokazovat,“ říká v podcastu designérka Eliška Monsportová, která se už v mladém věku stala vyhledávanou sklářkou. Jaké má zkušenosti s lokálními firmami? Jsou ženy sklářky empatičtější? Poslechněte si první díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Podcast
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Číst článek
24. 07. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Design & umění
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Designérka Markéta Daňková v nadčasovém bytě
Číst článek
20. 07. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 8 min

Bydlet jako v budoucnosti: Chytrá zařízení v kombinaci s dubovým nadčasovým nábytkem a udržitelnými materiály

Aktivní sportovec Lukáš hledal pro svou budoucí rodinu bydlení na dosah centra i přírody. Ocenil blízkost cyklostezky, sportovních hřišť i nabíječky na elektromobil. Se zařízením útulného bytu mu pomohla Markéta Daňková.

Interiér & architektura Design & umění
Opava koupaliste
Číst článek
19. 07. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Chladivé oázy. Kde najdete netradiční koupání ve stínu působivé architektury?

Léto je v plném proudu, horko nemá slitování, a když už ani zmrzlina nezchladí, je čas se přemístit k vodě. Ideálně na takové místo, kde bude nejen čistá voda, ale i zajímavé okolí, které nabízí esteticky působivou architekturu a příjemné prostředí. My naštěstí víme, kam se za těmito místy vydat.

Design guide
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
Muzeum barokních soch
Číst článek
15. 07. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Láká nejen na loutky. Město Chrudim stojí na okraji zájmu turistů, architektonicky zajímavá místa má ale také

Chrudim na vzestupu. Přestože památek v ní najdeme několik, moderní architektury je poskrovnu. Architekti a designéři, Chrudim vás potřebuje! Vybíráme místa, která stojí za to v druhém největším městě Pardubického kraje (i v jeho okolí) navštívit.

Design guide
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika