PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Foto Ondrej Kosik

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Kreativní ředitelkou sklárny Rückl jste se stala zhruba před rokem a půl. Máte za tu dobu ve firmě už zaběhnuté koleje, nebo byste řekla, že si celý proces stále sedá?

KATEŘINA: Myslím, že už se to zaběhlo. Našli jsme společný rytmus a způsob fungování, pro mě byla ta pozice také nová. Nastoupíte s energií, konkrétní vizí a vlastními představami a pak se hrany obrušují. Což ale nemusí být nutně špatně.

V rámci jakých témat jste měla pocit, že je potřeba „obrousit hrany“?

KATEŘINA: Především jsem se snažila vysvětlit, že kreativní práce potřebuje dostatek času. Nerada něco navrhuji a produkuji ve velmi krátkém časovém úseku. Chci se nad designem zamyslet, uvědomit si, jakou myšlenku nebo princip do toho chci vložit. Mám ráda, když dopředu vím, jak bude celý proces vzniku nových věcí rozplánovaný, a můžu nad nimi tak přemýšlet ještě dlouho před tím, než k nim opravdu zasednu a začnu na nich intenzivně pracovat. Myslím, že se to pomalu setkává s pochopením. Také je pro mě zásadní být fyzicky ve sklárně. Kvalitní spolupráce nevznikne bez navázání bližších kontaktů s lidmi, kteří ve výrobě pracují. Pro designéra je to i cesta, jak najít nový a osobitý přístup k technice a dozvědět se více o technologii. Když jsem pracovala na kolekci Heroine, strávila jsem dva a půl měsíce na brusírně, kde jsme brusy vymýšleli a neustále ladili tak, aby vzniklo něco zajímavého. Vývoj nové kolekce je časově náročný, nelze ji navzorovat za den. Mnohdy trvá i čtrnáct dní, než udělám první dobrý kus.

Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová
Za kolekci Heroine byla Kateřina a Rückl nominovaná na cenu Czech Grand Design foto Anna Pleslová

Musíte občas kolegy přesvědčovat, že váš nápad je ten dobrý a že bude fungovat?

KATEŘINA: Ano, stává se to. Myslím si, že už mám ale větší důvěru, nejvíc kolegy samozřejmě přesvědčí samotný výsledek. Zní to jako známé klišé, ale respektuji, že jsme každý jiný, a tak má každý na danou věc trochu jiný pohled. Zajímá mě cizí názor – když nevznikne diskuse, jsem z toho vlastně trochu nervózní. Výroba skla je navíc velmi nákladná, takže je přirozené, že s ní jsou spojené jisté obavy.

Vy jste předtím pracovala pro Lasvit v Dubaji. Dá se to nějak srovnat, nebo jde o úplně jiný typ práce?

KATEŘINA: V Lasvitu jsem pracovala na jiné pozici, byla jsem seniorní designér, vlastně jediný designér na pobočce pro Střední východ. Chodila jsem na meetingy s klienty a na stavby, networkingové akce, pracovala jsem na velkých projektech, cítila jsem tak velký tlak a odpovědnost. Musím ale říct, že díky Lasvitu a celé té velké „škole“ v Dubaji můžu nyní dělat to, co dělám. Připravilo mě to na skutečný dospělý život. (smích) Naučila jsem se pracovat rychle, dát věcem hloubku, což jsme se samozřejmě učili už na UMPRUM, ale tady jsem to musela uvést do praxe. Co bylo ale jiné – v Lasvitu jste jako designér víceméně anonymní. I když jste pak uvedeni pod fotkou instalace, tak je to pořád především Lasvit. Někdy vás to trochu mrzí, jindy vám to tolik nevadí, protože pracujete i na projektech, kde má klient jasnou představu, co očekává, a vy se snažíte „jen“ zhmotnit jeho ideu. Moje práce pro Rückl je trochu jiná, vnímám, že už jde více o moji signature tvorbu, navíc musím řešit, zda se produkt bude prodávat, stejně jako celkové vyznění brandu. Cítím tak i mnohem větší tíhu zodpovědnosti.

Je podle vás pro designéry obecně důležité, aby bylo pod produkty uvedené jejich jméno, i když pracují pro nějakou značku? Je to důležité pro vás osobně?

KATEŘINA: Já myslím, že ano. V Lasvitu jsem to téma otevírala od chvíle, co jsem tam přišla. Vždycky jsem si přála, abychom jako designéři Lasvitu byli víc vidět, a myslím, že se mi to celkem podařilo prosadit. Bála jsem se totiž, že když budu třeba deset let v Lasvitu a pak odejdu, nikdo nebude znát moje jméno, nebude vědět, co jsem celou dobu dělala, a neseženu tak jinou práci, přestože jsem celé ty roky byla aktivní a vložila jsem do té firmy obrovské množství své kreativní energie a nápadů. Myslím, že to podstatné je a že by to některým značkám v našem odvětví umožnilo si designéry a kvalitní lidi udržet déle.

Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit
Pro značku Lasvit Kateřina pracovala i na těchto instalacích v Dubaji a v Kuvajtu Foto Lasvit

Poměrně nedávno měnila kreativního ředitele i další česká sklářská firma firma Moser , kolekce Jana Plecháče byla uvedená v podobnou dobu jako vaše kolekce Heroine pro Rückl. Na Czech Grand Design sklárna Moser a Jan Plecháč získali několik ocenění včetně Grand designéra roku. Jak jste to vnímala? Nebylo vám třeba trochu líto, že jste nemohla zazářit tak, jako kdyby Jan Plecháč přišel například o rok dříve, nebo o rok později?

KATEŘINA: Já jsem to takhle nevnímala. Upřímně, čekala jsem, že to vyhraje Honza, naposled získal cenu při spolupráci s Henrym Wielgusem za studentskou práci před více než deseti lety, takže na ocenění čekal opravdu dlouho. Nebyla jsem zklamaná, spíš nadšená, že jsme se dostali do nominací, beru to jako velký krok pro Rückl. Takže jsem byla spokojená. A ohledně načasování, že se kreativní vedení skláren vyměnilo v podobnou dobu – jediné, co Honzovi trochu závidím, je, že měl v Moseru možnost se poměrně dlouho, myslím, že skoro rok, „rozkoukávat“, než vylaunchoval první kolekci. Já jsem nastoupila v září 2023 a v tu chvíli už bylo jasně dané datum, kdy musí jít kolekce ven. Vnímám to ale tak, že je to zdravá konkurence a vždy je dobré mít nějakého „rivala“. Mě osobně to motivuje a zároveň jsem samozřejmě zvědavá, s čím na podzim zase přijdou.

Pro vás je zásadní téma womenʼs empowerment, ze kterého vychází i kolekce Heroine. Sklářství je asi pořád výrazně mužské prostředí, setkáváte se někdy s nějakou stereotypizací kvůli tomu, že jste žena? Jak se to vlastně posunulo za dobu, co v oboru působíte?

KATEŘINA: Sklářství je především mužské prostředí, ale třeba moje maminka je taky sklářská výtvarnice a já znám vlastně spoustu žen, které se v Čechách sklu věnují nebo věnovaly – Ludvika Smrčková, Věra Lišková, Dana Vachtová, Jiřina Žertová, Jaroslava Brychtová, Ivana Houserová, Vladimíra Klumparová, Alena Matějka, Ivana Šrámková... Sklářských výtvarnic je poměrně hodně a já jsem měla štěstí, že jsem spoustu z nich potkala osobně. Byly to úžasné, silné osobnosti s originálním přístupem ke sklu, který byl a je často trochu jiný než u mužských kolegů. Spíš vnímám, že třeba není tolik žen na pozicích art directorů nebo zkrátka ve vedení firem. Nikdy jsem ale necítila nějakou nevýhodu nebo že by na mě jako na ženu někdo byl zlý nebo nepříjemný. Mezi skláři z mé zkušenosti obecně panuje velmi dobrá atmosféra, nikdy jsem necítila žádnou zášť, u nás v Boru si vždycky všichni pomáhali a spolupracovali. Možná i naopak – někdy, když jsem přišla na huť, tak se chlapi docela snažili. (smích)

Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten
Váza MERET z kolekce Heroine kterou Kateřina zahájila své působení v Rücklu foto Bet Orten

Co by se podle vás muselo změnit, aby ženy byly ve zmíněných vedoucích pozicích častěji, ať už ve skle, nebo obecně v designu?

KATEŘINA: Ve skle problém tolik nevidím. Samozřejmě to vždy záleží na majiteli firmy a zlomový bod je pravděpodobně také věk, kdy vás trh nebo firmy začnou vnímat jako zajímavou designérku. U někoho to může být po škole, někdo potřebuje čas, aby se vypracoval, projevil, a pak má spousta žen samozřejmě pauzu, protože mají rodinu a děti. Vnímám, že v našem oboru je velký tlak. Designérky jsou najednou tři až šest let doma, a to už se pak špatně navazuje, mezitím vyroste další generace, každý rok vychází ze škol spousta nových talentů. Muži mají zkrátka stále výhodu, že oni tuto pauzu zpravidla nemají. I moje mamka říkala něco ve smyslu, kde mohla být, kdyby… Samozřejmě nelituje, že nás měla a že s námi mohla být doma, ale uvědomuje si, že to její kariéru zásadním způsobem ovlivnilo a zpomalilo.

Jak to cítíte vy? Měla jste někdy pocit, že si musíte nějakým způsobem vybrat? Před časem se o tom hodně mluvilo i v souvislosti s proslovem, který měla Daria Kascheeva na udílení cen Český lev – možná žena vždycky trochu stojí před otázkou, čemu dát přednost…

KATEŘINA: Vždycky jsem měla svoji práci moc ráda a vnímala jsem, že mám velké štěstí, že se mohu živit tím, co mě baví. Měla jsem silnou disciplínu, byla jsem asi i trochu workoholik. Čím jsem ale starší, tak se mi ty priority mění. Dlouho jsem si myslela, že budu mít děti okolo třicítky, ale to mi nevyšlo, takže jsem tuhle volbu dělat nemusela, díky tomu se ale na práci můžu soustředit na 100 %. Jsem si ale naprosto vědomá toho, že kdybych teď založila rodinu, tak by to tak asi být nemohlo a nebylo. Takže ano, myslím, že si žena vždycky musí trochu vybrat. Zásadní je ale podle mě partner a domluva s ním – jestli vás podpoří, jak si rozdělíte péči o děti, jestli třeba bude také nějaký čas doma, což vám dá možnost se práci věnovat a tím pádem pokračovat. Takového podporujícího partnera si samozřejmě představuji i já! (smích) Samozřejmě, že bych chtěla být s dětmi na mateřské, ale zároveň bych se asi po určité době ráda aspoň částečně věnovala své práci, která je pro mě důležitá, naplňuje mě. Mám okolo sebe několik žen, které mají malé děti, nepřerušily svoji kariéru, a přitom jsou skvělé matky, takže věřím, že to jde. Je to samozřejmě asi velmi náročné. Muži mohou dát kariéře opravdu všechno, v tom mají výhodu a pro některé firmy je to tak pravděpodobně přitažlivější.

Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum
Svítidla Shibari a Tied up romance Kateřina vytvořila pro značku Bomma Foto Martin Chum

I na udílení Czech Grand Design zazněl proslov na důležité téma, což je finanční ohodnocení ilustrátorů, o němž mluvila Magdalena Rutová – zarezonovalo to s vámi nějak? Nebo je sklo v tomto ohledu úplně jiný obor?

KATEŘINA: Ať už se bavíme o dětech, nebo o tom, zda vzít zajímavou práci versus dobře placenou práci, tak myslím, že obojí je někdy Sophiina volba. Mám štěstí, že mám práci, kterou se uživím slušně, a nemusím to řešit, ale chápu, že u oborů, jako je právě třeba ilustrace, je to jiné. Ráda pracuji pro klienty, takže jsem asi nikdy necítila, že by mi práce, která třeba byla primárně o penězích, připadala nezajímavá. Vždycky jsem všechno brala jako výzvu, kde se něco naučím, a z toho důvodu jsem pracovala i na projektech, které by někomu jinému nepřipadaly zajímavé, stejně jako jsem byla ochotná pracovat hodně a pod velkým tlakem. Ale rozumím tomu, že někdo zkrátka nechce dělat komerční věci. Já jsem se po škole také chtěla věnovat své vlastní tvorbě v ateliéru, bylo to složité a finančně náročné, tak jsem kromě skla ještě pracovala v baru a u filmu, abych se uživila. Ty jiné práce jsem ale vnímala tak, že mi přinášejí svobodu. Zároveň jsem do oboru designu a umění šla s tím, že jsem věděla, že to je zkrátka velmi riskantní, protože lidí je spousta a málokomu se podaří se prosadit. Pro pozorovatele zvenku, kteří nevědí, jak jsou tyhle práce finančně ohodnoceny, bude asi velmi překvapivé, že někdo, kdo vyhraje Czech Grand Design, musí řešit, zda bude mít na zaplacení nájmu.

České sklářské firmy podle vás tedy dokážou ohodnotit práci designéra adekvátně?

KATEŘINA: Myslím, že obecně práce designérů a architektů je v Čechách pořád finančně podhodnocená. Máte samozřejmě volbu vrhnout se do sféry volné tvorby a realizovat objekty, sochy nebo třeba nápojové sklo, nastavit si vlastní ceny. Můžete mít svůj ateliér, jako má třeba Eliška Monsport, která je úspěšná, nebo se necháte zaměstnat, jako jsem to udělala já. Po škole jsem měla chvíli pauzu, pracovala jsem u filmu a pak jsem se nechala zaměstnat v Lasvitu, to mi sice sebralo část svobody, to ano, ale měla jsem pocit jistoty. V Česku, ale i v zahraničí je pořád možnost se sklem velmi dobře uživit i v případě, že se rozhodnete dělat samotné řemeslo – třeba foukat, brousit nebo rýt, po kvalitních řemeslnících je velká poptávka, takových lidí totiž ubývá. Když ale vystudujete Ateliér skla na UMPRUM, jste připraveni i na práci s jiným materiálem nebo médiem. Nemusíte se potom nutně věnovat sklu, uplatníte se i v jiném oboru.

Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová
Limitovaná kolekce Roses z růžového broušeného skla foto Anna Pleslová

Vy jste někdy zkoušela i jiný materiál než sklo?

KATEŘINA: Na střední škole jsem studovala skleněný šperk a bižuterii, pracovala jsem tedy i s kovem, plastem, emailem... Když jsem pak během UMPRUM byla na stáži ve Francii, zkusila jsem na dva semestry porcelán, to mě moc bavilo a ráda bych se k tomu někdy vrátila. Mám taky velmi ráda práci s kůží, takže bych někdy chtěla vytvořit své kožené doplňky.

To se vám alespoň trochu splnilo ve zmiňované kolekci Heroine, kde na sobě některé vázy měly kožené postroje…

KATEŘINA: Ano, tím jsem navázala na světla a vázy, které jsem dělala už dřív. ​​Materiály mě vždycky hodně zajímaly a ráda bych našla cestu, jak je opět zapojit. Ale je to samozřejmě složité vzhledem k brandu, hodilo by se to spíš do vlastní volnější tvorby.

Takže v chystané kolekci, kterou s Rücklem uvedete na podzim na Designbloku, jiné materiály než sklo tentokrát nebudou?

KATEŘINA: Myslím, že letos ne, podzimní kolekce bude jiná. Ale ať chci, nebo nechci, téma ženství a rovnoprávnosti se v mé tvorbě bude odrážet i nadále, protože je to něco, co mě velmi zajímá, a je to pro mě osobní. Jen už nepůjde o úplně hlavní téma, jako tomu bylo u Heroine.

Rubriky:

Další z rubriky

Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
Mangoshake.cz

AKCE A UDÁLOSTI

Jediné výhradně české ocenění v oblasti interiérového designu určené pro české profesionální interiérové architekty a interiérové designéry. Czech Interior Award brzy uzavře své přihlášky!

DEADLINE: 20. února
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Nezapomeňte prohlédnout i další sortiment. Matrace z řady MagniCool vyniká velkou prodyšností a na dotek chladivým efektem
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

V boji proti spánkové deprivaci. Jak fungují matrace, které regulují teplotu během noci a pomáhají s nespavostí?

Dokonalý spánek má zásadní vliv nejen na naše zdraví, ale i na kvalitu partnerského života. A právě matrace Armonia Memoform Dual 12 od Magniflexu je ideálním spojením luxusu, pohodlí a funkčnosti, která podporuje soulad v ložnici i ve vztahu.

Interiér & architektura
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
S hotelem je samozřejmě spojené i wellness a velkorysý bazén
Číst článek
24. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ve jménu eklekticismu. Na jihu Rakouska stojí hotel Falkensteiner, který jde příkladem, jak přistoupit k renovaci nevyhovujících starých budov

Doba je rychlá a nároky na relaxaci se bryskně mění. Co ale s objekty, které před lety dobře sloužily jako hotely, ale dnes už jsou démodé? Recept našla společnost Falkensteiner, která místo stavby zbrusu nových budov rekonstruuje ty staré. A výsledek stojí za pozornost!

Design guide
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory