PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Pan Maros 2

Když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Maroš Schmidt vede Slovenské centrum dizajnu v časech, které nejsou pro tamní kulturu příznivé

Slovensko zažívá složité časy. Situace je dramatická a mění se každým dnem. Jaký vliv budou mít kroky současné ministryně kultury na slovenský design? A jaké poučení si mohou odnést Češi? Ptáme se ředitele Slovenského centra dizajnu Maroše Schmidta.

S jakými pocity vstáváte v poslední době do práce?

MAROŠ: Spím dobře, ale budím se hůř. A není to věkem. Nejistota, zda vstávám do práce, nebo na úřad práce, je s každým dnem tohoto klidu před bouří větší.

Turbulentní období, kdy slovenská ministryně kultury rozdává vedení kulturních institucí výpovědi, začalo před pár měsíci. Vaši kolegové ze SNG a SND, kteří už výpovědi dostali, hovořili v médiích o tom, že měli tušení a informace o tom, že jsou na řadě. A že si nakonec oddechli. Máte i vy nějaké indicie, že jste pro současné politiky persona non grata?

MAROŠ: Ministerstvo kultury Slovenské republiky (MK SR) reagovalo 8. srpna 2024 na můj status vyjadřující znepokojení nad čistkami v kultuře, který jsem se souhlasem celé naší instituce zveřejnil na webových stránkách a sociálních sítích Slovenského centra dizajnu (SCD). Krátce poté byl na stránkách MK SR zveřejněn text, v němž jsem byl spolu s bývalou generální ředitelkou SNG a generálním ředitelem SNM obviněn ze zneužití oficiálních stránek instituce pro své soukromé politické názory. Poté jsem zaslechl své jméno v podivném rozhovoru s Lukášem Machalem, generálním tajemníkem služebního úřadu MKSR . Podle mého názoru však ani design, ani Schmidt nikoho z vládních politiků skutečně nezajímají.

Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů
Národná cena za dizajn a přehlídka oceněných designérů

Jakým způsobem je Slovenské centrum dizajnu financované?

MAROŠ: Slovenské centrum dizajnu je příspěvkovou organizací zřízenou Ministerstvem kultury Slovenské republiky na základě zřizovací listiny. Zřizovací listina vymezuje činnosti, které má organizace vykonávat. Financování činnosti je zajištěno z finančního příspěvku ze státního rozpočtu [z tzv. transferu] a z vlastních příjmů z prodeje zboží a služeb, které organizace poskytuje a zajišťuje v souladu se zřizovací listinou. Jedná se zejména o příjmy z tržeb za ediční činnost (publikace a časopis Designum), za odborné poradenské služby, za služby specializovaného muzea designu – SMD, za služby knihovny designu, za reklamní a propagační služby poskytované v souvislosti s odbornou činností a příjmy z tržeb z úhrady soutěžního poplatku za účast v národní soutěži Národní cena za design.

Měli jste v minulosti pocit, že je design pro slovenskou vládu priorita? Zlepšovala se situace ohledně jeho podpory?

MAROŠ: Pro žádnou slovenskou vládu nebyl design skutečnou prioritou. Vždy jsme byli v pozici, expresivně řečeno, žebrajícího subjektu, který může být rád, že si ho nikdo nevšímá. Čest výjimkám – mám na mysli konkrétní pracovníky MKSR, kteří nám v těžkých chvílích vždy velmi pomohli, a velkorysou podporu Ministerstva zahraničních věcí a evropských záležitostí Slovenské republiky, bez níž bychom nemohli uskutečnit řadu důležitých zahraničních projektů a výstav. Paradoxně největší podporu jsme však pocítili po příchodu „smeráckého“ ministra kultury Marka Maďariče, který za svého působení v roce 2014 umožnil, že po 84 letech úsilí několika generací významných umělců, designérů a teoretiků designu konečně vzniklo uměleckoprůmyslové muzeum s názvem Slovenské múzeum dizajnu (SMD), sice jen jako oddělení Slovenského centra dizajnu, ale s příslibem jeho růstu o dvě pracovní místa ročně. Sliby o zaručeném růstu počtu zaměstnanců nebyly naplněny. Dnes má SMD pouze dva a půl zaměstnance. Na lepší časy opět svitlo za vlády ministryně kultury Natálie Milanové, kdy se podařilo vyhlásit rok 2021 Rokem slovenského designu a zároveň zrušit nesmyslné a loterijní financování formou prioritních projektů pro pravidelně se opakující aktivity, jako je SMD a Národná cena za dizajn (NCD). Konečně se dočkali skutečného rozpočtu. V tom je nesmírně nápomocen současný generální ředitel pověřený řízením odboru umění, kreativity, médií a autorského práva a zároveň ředitel odboru umění, kreativity a uměleckých institucí Jozef Švolík, který se za každé vlády snažil pomoci různým odvětvím kultury, design nevyjímaje. Jsem přesvědčen, že právě díky němu došlo v posledních letech v oblasti designu k pozitivním změnám. Dnes je bohužel nárazníkem nesmyslné arogance moci vedení MK SR. Je velká škoda, že slovenská kultura plýtvá tolik potřebnou energií na takové umělé a ideologizované spory.

Národná cena za dizajn Národná cena za dizajn
Národná cena za dizajn

Vy sám jste designér. Jaké podmínky jsou v posledních letech pro mladé designéry stran uplatnění? Jsou slovenské firmy otevřené spolupráci? Sílí zájem veřejnosti?

MAROŠ: Slovensko je na chvostu regionu V4 ve spolupráci výrobců a designérů. Do NCD, kterou každoročně pořádáme, se sice dostává stále více projektů, ale pokud je rozdělíte na menší části, získáte kvalitativní mapu rozložení jednotlivých aktivit. Situace v komunikačním designu je uspokojivá, ale pokud jde o nábytek nebo průmyslový design, je situace žalostná. Studentské práce vykazují velký potenciál, ale následné propojení výroby a designu profesionálních designérů je špatné. Mladí designéři odcházejí za zaměstnáním do zahraničí, zatímco doma zůstávají učiteli, úředníky a pesimisty. Vím, o čem mluvím, jsem jedním z nich. Zájem veřejnosti o design je obrovský. Ze strany příslušných ministerstev není skutečný zájem. Už léta voláme po spolupráci MK SR a Ministerstva hospodářství. Před dvěma lety jsem s Institutem kulturní politiky (IKP) spolupodílel na vytvoření dokumentu: Strategii kultury a kreativních průmyslů 2030.  Před týdnem bylo toto oddělení na MK SR zrušeno a lidé byli propuštěni. Je jasné, že všechno se změní k lepšímu teprve tehdy, až politicky nominované kádry na postech ministrů a státních tajemníků nahradí kvalitní a vzdělaní odborníci ve svých oborech.

Řada slovenských designérů míří po škole do zahraničí, ještě nedávno však nebyla hlavním důvodem politická situace v zemi, ale nedostatek ekonomicky atraktivních příležitostí... Myslíte, že se nyní situace změní a mladí designéři pod vlivem současné situace budou zemi opouštět?

MAROŠ: Útěky ze Slovenska neuznávám, i když je do jisté míry chápu, protože zklamaný a talentovaný člověk může mít mnoho relevantních důvodů, například strach o budoucnost svých dětí nebo nesouhlas se směřováním země, ve které žije a pracuje. Ale když všichni odejdeme, kdo změní Slovensko k lepšímu? Designér si musí umět poradit v každé situaci, bez ohledu na politiku, a díky novým technologiím je vlastně ještě snazší navrhovat a konzultovat ze svého „dětského pokoje“ než kdykoli předtím. Spíše chápu, když designér ze Slovenska jede žít a pracovat na Bali pro inspiraci než do Česka pro konspiraci. 

Vaší specializací je automobilový design. Jozef Kabaň, šefdesignér Škodovky a BMW, patří k mezinárodním hvězdám tohoto oboru. Pomohl jeho příklad ve zvyšování atraktivity oboru? Proč jste ho šel studovat vy?

MAROŠ: Pro studium automobilového designu jsem se rozhodl poté, co jsem v Národní galerii (v kavárně Berlinka) viděl výstavu studentů oboru transport design VŠVU. Bylo to v polovině 90. let a já snil o tom, že jednou budu navrhovat auta jako Jožo Kabaň, který v té době pracoval na Bugatti Veyron. V roce 2002 už jsem s ním seděl u jednoho stolu ve studiu VW ve Wolfsburgu a diskutoval o designu aut. Dokonce jsme dělali společný projekt nového kupé. On dělal exteriér v měřítku 1:1 a já jako stážista kreslil návrhy interiéru. Jozef Kabaň byl a stále je přirozenou motivací pro všechny mladé automobilové designéry ze Slovenska. Hodně mě ovlivnil, i když jsem skončil jako státní úředník, což si někdy vyčítám.

Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů
Je důležité nezapomínat, že design se týká i funkčních předmětů

Jsou to pro vás eventuelně nyní zadní vrátka? Chtěl byste se vrátit k aktivnímu designu? A na Slovensku, nebo v ČR?

MAROŠ: Jak jsem již zmínil výše, průmyslový design lze dělat kdekoli. Je však důležité si uvědomit, že průmyslový designér je jako fotbalista. Po čtyřicítce by už neměl udávat tvar, ale spíše předávat moudra mladším. Design má určitý podíl inženýrství, filozofie, umění a módy. Právě odpovědnost za vkus by měla být přenechána o něco mladším. Na zbytek si ještě troufám.

Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost
Výstava 100 rokov dizajnu byla k vidění do konce tohoto srpna a čítala více jak 500 exponátů, které vznikly od roku 1918 až po současnost

Kdybyste měl zmínit tři jména slovenských designérů, které by měl znát celý svět, kdo by to byl?

MAROŠ: O Jozefu Kabaňovi jsem se již zmínil, takže si ho nechávám jako žolíka. Uznávám, že tři jména z celého spektra designu je velmi málo, proto prosím všechny, které jsem nezmínil, aby se na mě nezlobili. Pozornost si zaslouží i mladí designéři, ale já si dovolím vybočit a zmínit i ty o něco starší, jejichž tvorbu a myšlení dobře znám. Za komunikační design je to Peter Biľak, slovenský grafik a tvůrce písma, který žije v Haagu. Teď to vyřeším šalamounským způsobem. Celý svět by měl znát kolekci Colorcode (2015) a jejím prostřednictvím designéry, jako jsou Lenka Sršňová, Michaela Bednárová a tvůrce písma Ondrej Jób. Velmi si vážím práce Juraje Mitra, kterého považuji za domácího průmyslového designéra světové úrovně, a nejsou to jen sportovní vozy Praga, ale také jeho značka Mitro Design a tvorba nadčasových uměleckých interiérových děl z uhlíkových vláken.

100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu 100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu
100 rokov dizajnu, první expozice Slovenského múzea dizajnu

Napadá vás něco, rada nebo konkrétní krok, co by dnes Češi mohli a měli udělat, aby u nás nenastala podobná situace?

MAROŠ: Nevolte politiky, kteří vedou boj proti medvědům, LGBTI a současnému umění. Nevěřte lidem, kteří zpochybňují vzdělání, vědecké poznatky a jsou do morku kostí přesvědčeni o globálním spiknutí proti bílé rase. Nevěřte samozvaným budovatelům národa, kteří si přivlastňují vlastenectví, tradice a folklor. Poznáte je podle toho, že vše bezhlavě míchají v bublajícím hrnci plném středověké inkvizice, věrozvěstů, science fiction a převařených mystifikací, které jim vytvářejí mocnou argumentační matérii. Nebojujte s nimi jejich agresivitou, ale snažte se jim argumentovat klidně a vytrvale. Pokud děláte chyby, přiznejte je, buďte schopni naslouchat a analyzovat. Bude to těžké, nepříjemné, bolestivé, ale pokud to neuděláte, demagogie a nenávist vás zarostou jako plevel a udusí svobodu, umění a individualitu. Nenechte si unést svou vlast.

Mgr. art. Maroš Schmidt

ředitel Slovenského centra dizajnu

Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň
Koncept elektrického vozu VW ID.Life, jehož autorem je Jozef Kabaň
Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS
Na poslední Národnej cene za dizajn se představil i Rodster od značky PATAK MOTORS
MITRO Design a karbonový nábytek MITRO Design a karbonový nábytek
MITRO Design a karbonový nábytek
Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence! Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence!
Národná cena za dizajn slavila minulý rok třicet let své existence!
Rubriky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide