PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Nedávno jste získaly cenu Edida, kterou rozdává časopis Elle Decoration. Byla s výhrou spjatá nějaká finanční odměna?

KRISTÝNA A TEREZA: Nebyla, ale nebyla ani slibovaná. Obvykle jsou finanční odměny spojované se soutěžemi, kde se platí přihlašovací poplatek, nebo se studentskými. Tato soutěž je v první řadě oceněním z pohledu profesionálů z redakce Elle Decoration, a protože se do podobných typů soutěží nedá ani přihlásit, výhrou je i účast na předávacím večírku nebo publikování v magazínu.

Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024. Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Kolekce Candy Tables tvoří dvě velikosti na sobě nezávislých kusů stolků, které mohou fungovat samostatně i v libovolné barevné kombinaci. Šest menších kovových a šest větších skleněných válců tvoří jedinečné variace. Přestože jsou produkty samy o sobě výraznými solitéry, jejich vrstvením lze docílit jedinečného prolnutí barev. Překrytím kovového stolku skleněným vznikne jednolitý objekt se specifickým gradientem. Toho je docíleno díky ručně nanášeným sklářským barvám a poté vrstvy matné bílé. Každý do detailu dopracovaný tubus je pak výjimečným originálem.

Ilustrátorka Magdalena Rutová na posledním předávání cen Czech Grand Design ve svém děkovném proslovu zmínila, že by podobné ceny bylo fajn spojit i s obdržením peněz, protože často řada designérů žije ve složitých finančních podmínkách. Souhlasíte s jejím pohledem?

KRISTÝNA A TEREZA: Jednoznačně souhlasíme! Být oceněným nebo nominovaným má samozřejmě i spoustu jiných benefitů, jako je např. větší mediální ohlas. Otázkou ale je, jestli je tento ohlas tak velký, aby se dostal za hranice naší designérské bubliny i k potenciálním klientům. Obzvláště pro začínající designéry z kategorie Objev roku by to byla o to větší podpora.

Za poslední dobu jste se etablovaly jako úspěšná designérská dvojice. Promítá se to ale i na vaší finanční situaci? Znamená to, že si můžete klientovi říct o výrazně vyšší sumu a zajistit si tak více než důstojnou odměnu?

KRISTÝNA A TEREZA: Našim klientům se snažíme vždy transparentně vysvětlit, co vše se do ceny produktů nebo instalací propisuje. Samy velkou část výdělku investujeme zpět do dalšího vývoje nových produktů a zároveň také cítíme zodpovědnost za kvalitní ohodnocení dalších spolupracovníků a řemeslníků, kteří se na tvorbě a chodu studia spolu s námi podílejí. Pokud s klienty nenalezneme v této oblasti shodu a cítíme tlak na nepřiměřeně nízkou cenu, spolupráci si rozmýšlíme. Vždy je pro nás důležitá upřímná komunikace a nastavení férových podmínek pro obě strany.

Profese designéra je v široké společnosti spjatá s řadou předsudků. Jeden z nich se týká právě i odměny. Když jste odcházely studovat VŠ a design, věřily jste, že je to práce, kde budete mít solidní příjem?

KRISTÝNA: Já jsem se vždy rozhodovala spíše srdcem a chtěla jsem dělat hlavně to, co mě baví. Ani od našich jsem v životě neslyšela „To nedělej, tím se neuživíš”. Věřím, že kdo se ve svém oboru dokáže postupně vypracovat, solidního příjmu dosáhne.

TEREZA: Já jsem se rozhodovala stejně jako Kristýna. Rozhodla jsem se studovat a dělat, co mě baví. Kultura i náš obor bývají finančně nedoceněným segmentem oproti jiným vysokoškolákům. Málokdo ale studuje design proto, aby rychle zbohatl.

Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic. Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
První kolekce ve spolupráci Kristýny Mikoláškové s Terezou Drobnou. Myšlenka vytvořit kolekci bytových doplňků se zrodila během covidové pandemie. "Pocit izolace a vyhoření nás přiměl ke snaze utéct z reality a vytvořit si své vlastní místo, ve kterém bychom se cítily dobře. Už samotný proces navrhování se stal únikem od všedních problémů. Výsledkem tohoto procesu je pak kolekce bytových doplňků, odkazující k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám, které nám umožňují vytvářet různorodé kompozice a reagovat na naše potřeby a fantazie. Celá kolekce se nese v duchu jasných barev, které jsou záměrně voleny tak, aby evokovaly radost a štěstí – emoce, které všichni během lockdownu tak zoufale postrádali."

Jste nyní v tomto ohledu spokojené? Co by situaci mohlo případně změnit?

KRISTÝNA A TEREZA: Momentálně máme obě ještě své vlastní zaměstnání v oboru, které nám přináší jak finanční stabilitu, tak cenné zkušenosti. Naše design studio nyní vnímáme jako koníček, který má potenciál se v budoucnu stát naším hlavním povoláním. Obecně by se mohla napříč společností zvýšit zodpovědnost a ohleduplnost, co se týče například férového nastavení smluvních podmínek nebo včasného placení faktur.

Sdílejí mezi sebou designéři, kolik za jednotlivé zakázky dostali, nebo je to spíš společenské tabu?

KRISTÝNA A TEREZA: Myslíme si, že celé téma peněz ve společnosti je tabu, nikoliv pouze v oblasti designu. Tyto informace sdílíme s našimi nejbližšími přáteli v branži. Obzvláště pro začínající studia bývá těžké nacenit zakázky bez předchozích zkušeností. O to více, když se nemají s kým poradit. Vnímáme ale, že už se finanční gramotnosti umělců a designérů začíná i na školách věnovat více pozornosti.

A stalo se vám někdy, že jste přestřelily a cena byla moc vysoká nebo nízká a musely jste ji upravit?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, stalo, během prototypování zarážek na knihy ze Scene Collection jsme předpokládaly nižší cenu. Do té finální se ale promítly i další náklady a cenu jsme oproti předpokládané musely mírně upravit.

Terezo, ty kromě práce ve vašem studiu pracuješ i pro společnost Preciosa. Je pro tebe podobné zázemí nezbytně nutné, aby ses mohla věnovat vlastním věcem? Jak složité je pro tebe prioritizovat odpovědnost k zaměstnavateli versus vlastní tvorba? Je to někdy i zdroj konfliktů mezi vámi?

TEREZA: Práce v Preciose mě baví, hodně jsem se toho ve firmě dozvěděla a posunulo mě to i profesně dále. Samozřejmě v Preciose máme etická pravidla. Pokud přijde zakázka nebo nabídka spolupráce, která by byla např. pro konkurenční firmu, musíme ji s Kristýnou odmítnout. V této situaci jsme byly už víckrát, ale navzájem to respektujeme. Na druhou stranu nás však Preciosa neuvěřitelně podpořila na začátku naší kariéry a díky ní byla Scene Collection kompletní a přesně taková, jak jsme si ji představovaly. Obě jsme teprve na začátku své kariéry a zkušenosti, které získáváme ve firmě nebo studiu, pak můžeme aplikovat i do své vlastní tvorby. Podobně to má i Kristýna, která je v současné době ve studiu Honzy Plecháče a podílela se tak na oceňovaných kolekcích firmy Moser.

Scene Collection - skleněná mísa Scene Collection - skleněná mísa
Scene Collection - skleněná mísa
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Tuto scenérii dotváří skleněné vázy ve tvaru sloupů. Dálší součástí kolekce jsou pak zarážky na knihy a mísy, u nichž je signifikantní hra s měřítkem vůči základu kolekce. Skleněné prvky vznikly ve spolupráci s Preciosa Lighting.

Vy se zaměřujete především na menší série produktů. Jaké jsou hlavní prodejní kanály? Jak se nejčastěji např. váš stolek dostane k novému majiteli?

KRISTÝNA A TEREZA: Všechny naše produkty nabízíme přes náš e-shop. Větší kusy nábytku – jako stolky nebo paravány – vyrábíme na objednávku. Nejedná se o žádnou sériovou výrobu a nad celým procesem vzniku máme plnou kontrolu. Pokud se ale podíváme na menší produkty, jako jsou zarážky na knihy nebo skleničky, ty jsou kromě našeho e-shopu k dostání ve vybraných design storech po celé České republice.

Je podle vás množství a kvalita design obchodů u nás na dobré úrovni? Máte s prodejem přes ně dobré zkušenosti? Řada tvůrců si například stěžuje na systém komisního prodeje...

KRISTÝNA A TEREZA: Protože obě rády cestujeme a objevujeme lokální design, musíme uznat, že Česko má vysokou úroveň design storů. Kurátorské výběry jsou kvalitní a celé koncepce na vysoké úrovni. V zahraničí občas spadávají design story do prodejen ručně vyráběného zboží a často působí podobně. Dobré zkušenosti máme, protože nám to rozšíří klientelu, která by nás jinak nenašla. Každý design store má jiná pravidla, a pokud nám nevyhovují, spolupráci nenavazujeme.

Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce. Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. To umožňuje vytvářet různorodé kompozice a reagovat tak na potřeby a fantazie uživatele. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Součástí kolekce jsou i tyto zarážky na knihy.

Cenotvorba je velmi specifická a komplexní disciplína. Radí vám s ní někdo? 

KRISTÝNA A TEREZA: Cenotvorba je nekonečné téma… Během našeho studia ještě taková témata ve výuce zahrnuta nebyla, a tak jsme se v této oblasti musely dovzdělávat po vlastní ose. Existují různé manuály, jak ideálně sestavit cenu, většina se ale shoduje na tom, že je postupně potřeba čerpat z vlastních zkušeností. Ne všichni si dokážou za finálním výrobkem představit několikaměsíční proces vývoje, prototypování, cenu materiálu i lidských zdrojů, které se do ceny promítají.

Jaký je podle vás český zákazník? A jaký byste chtěly, aby byl?

KRISTÝNA A TEREZA: To není úplně jednoduchá otázka, protože je jiný všeobecný zákazník a náš zákazník, se kterými máme zkušenost. Naši zákazníci jsou nadšenci, kteří nás a naši tvorbu chtějí podpořit, čehož si neskutečně vážíme. Celkově bychom z našeho pohledu ale označily českého zákazníka za opatrného. V kategorii fashion a šperku se často objevují spontánní nákupy založené na náladě, trendu nebo třeba jako dárky. U nábytku bychom zákazníka označily spíše za váhavého, který má dlouhou dobu produkt takzvaně v oku, a buď si koupi rozmyslí, nebo si produkt koupí třeba až při rekonstrukci bytu. Z hlediska udržitelnosti je to ale jasná přednost.

Jsme rády, když zákazníci ocení přidanou hodnotu produktu a jsou ochotni si za ni připlatit. Samozřejmě, do obchodních domů s nábytkem chodíme i my, ale je skvělé si byt doplnit o něco speciálního, s příběhem a historií, kdy vám designér může téměř konkrétně říct, kdo na tom pracoval.

Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! je inspirována ženami, které se v první polovině 20. století věnovaly užitému umění. Jejich zaměření na drobné bytové doplňky, sklo a textil se odráží v samotné kolekci. Thanks Girls! zahrnuje paraván, taburet, sklenice, karafu a povlaky na polštáře. Všechny produkty dohromady tvoří motiv dámského budoáru. Dřevěný paraván je složen ze dvou částí. Větší část je dvoudílný modrý paraván a menší část je vyrobena z třešňového dřeva. Karafa a sklenice na vodu kopírují tvar ženské siluety a jsou vyrobeny z opálového skla s bublinkami. Ve spolupráci s grafikem Filipem Kominíkem vznikly dva typy pletených povlaků na polštáře s výraznými grafickými motivy.

Odborníci si na vašem portfoliu cení, že navrhujete předměty běžné denní spotřeby, kterým ale dáte specifický estetický rukopis – takové byly např. vaše zarážky do knih. Je pro vás důležité, aby byl navržený produkt a) cenově dostupný, b) na trhu nedostupný v zajímavém provedení?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, chceme dělat osobité doplňky do bytu, které nám ale budou dávat smysl. Rády bychom, aby se do našich produktů propsal náš osobitý rukopis. Nyní za sebou máme tři různorodé kolekce a nadále se snažíme, aby vše dohromady dobře fungovalo. Aby jednotlivé produkty spolu komunikovaly a doplňovaly se. Co se týče cenové dostupnosti – snažíme se, aby byl náš design co nejdostupnější, zároveň ale abychom nemusely snižovat z našich nároků na kvalitu a výrobu u našich osvědčených dodavatelů v České republice.

Máte s lokálními dodavateli dobrou zkušenost? Nenutí vás cena nebo kvalita hledat i mimo Českou republiku?

KRISTÝNA A TEREZA: Máme pouze ty nejlepší zkušenosti. Jsme české studio a jsme hrdé na specialisty v oborech, co tu máme. Cena se sice promítne do finálního produktu, ale je to kvalita, za kterou si stojíme.

Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy. Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.
Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.

Ptám se i proto, že řada designérů stále dokola navrhuje židli nebo skleničku. Kvalitní design ale chybí i u celé řady běžně používaných produktů – navrhly byste třeba nočník? Nebo štětku na záchod? A proč je vlastně nenavrhuje víc designérů?

KRISTÝNA A TEREZA: Obojí by bylo fajn navrhnout, jsme ale malé studio a nemůžeme si dovolit výrobu takové spotřební věci, se kterou bychom se dostaly na konkurenceschopnou prodejní cenu. Na tyto návrhy jsou lepší spolupráce – kdy firmy, které tyto věci běžně vyrábějí, chtějí rozšířit své portfolio o nový design. Tím pádem mají designéři zajištěnou investici do výroby a zavedená značka získá know-how designérů, které se propíše do jejího portfolia, je to win-win pro obě strany.

Kdybyste měly každá říct třemi slovy, co design je a co není – co byste řekly?

KRISTÝNA A TEREZA: 

Design je: Dřina, krása, pokora.
Design není: Rychlý, levný, zbytečný.

Rubriky:

Další z rubriky

ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky, lidé by se neměli přetlačovat ale spolupracovat říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu ? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění