PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

PAVLÍNA: Design je všude kolem. Kdo je cílová skupina našeho magazínu?

VERONIKA: Design nemá cílovou skupinu. Když si sedmdesátiletá paní zlomí krček a potřebuje funkční vozík a bezbariérový sprchový kout, musí ho navrhnout designér. Můj dvouletý syn Tobiáš se právě učí používat nočník. Pokud není navržený schopným, zkušeným návrhářem, umí ti špatně fungující výrobek zadělat na řadu problémů, to mi věř. Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého!

PAVLÍNA: Tak to máme v Česku aspoň pět milionů potenciálních čtenářů. Jak je získáme?

VERONIKA: Myslím, že stále víc lidí bude vyhledávat text, který psal někdo, kdo má názor, znalosti z oboru a zkušenost s výrobkem. I když se s ním neztotožní a povede s ním polemiku, ocení, že to psal živý člověk, a ne umělá inteligence.

PAVLÍNA: A co ti, kdo dětem raději kupují levné plastové hračky z Číny místo kvalitních hraček s certifikátem o zdravotní nezávadnosti? Myslíš, že i oni chápou design jako něco užitečného? Je chyba v nich, nebo v systému?

VERONIKA: Neřeknu nic překvapivého, ale všechno souvisí se vším. Vztah k estetice, ale i kritické myšlení se neobjeví zčistajasna. Musí vás k němu vést rodiče, škola i média. A právě my můžeme trochu přispět k té osvětě a opakovat na stránkách Designnews, že kvalitní a lokální design je smysluplná investice.

Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba
Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba

Sejmout z designu nálepku snobismu

PAVLÍNA: Jak můžeme na takové lidi působit my, když oni časopisy ani weby o bydlení a designu nečtou? A je nutné na ně působit? Tobě naše bublina nestačí?

VERONIKA: Jasně, že je třeba působit úplně na všechny. Naopak na lidi mimo „naši“ bublinu designérů nebo studentů ještě víc. Nepotřebujeme přesvědčovat ani vzdělávat lidi, kteří efekt designu chápou. Cíl je ukázat jeho výhody široké veřejnosti. Pro mě je dlouhodobě strašně důležité alespoň trochu sejmout z nálepky design ten snobský nános, co v očích některých lidí má, a prostřednictvím příběhů lidí i produktů ukázat, že jde o nástroj, kterým lze zlepšit život nás všech!

PAVLÍNA: Těch pět let, kdy vycházely v Nových proměnách bydlení tvoje editorialy, jsem se vždycky těšila, koho zas pošleš do háje. Občas nám přišel i rozhořčený dopis a já to vnímala jako potřebné koření, které vždycky trochu provětrá vzduch. Jak přijímáš kritiku ty?

VERONIKA: Nevadí mi kritizovat ani přijímat kritiku. Moji rodiče jsou učitelé a my jsme se sestrou doma byly vychovávány v tom, že o věcech se mluví otevřeně a že v rámci rodiny nejsou žádná tabu. To jsem si přenesla i do své rodiny. Neexistuje, že bych se rodičů na něco nezeptala, ať už je to intimní, osobní, politické, nebo nějaká nepříjemná generační věc – spousta rodin spolu nedokáže otevřeně mluvit a pak z toho vznikají rodinná traumata. Moje rodina je možná až extrémně otevřená a přímočará, ale pak nevzniká dusno.


PAVLÍNA: Kritik je zvláštní povolání, podle mě ho nikdo nemá rád. Tobě se to líbilo odmalička? Kdys napsala svou první recenzi?

VERONIKA: Asi na gymplu – neříkám, že jsem se chtěla věnovat kritice, ale určitě jsem chtěla psát. Doma jsme byly vychovávané k všeobecnému rozhledu a k samostatnému uvažování, k vlastnímu názoru. Když pak pořád někomu něco vysvětluješ, tak to jednou i napíšeš, a když to má úspěch, už se vezeš… To přece znáš, ne?

PAVLÍNA: Moji rodiče se snažili hledat ve všem ty hezčí stránky, u mojí mámy je to dokonce až diagnóza – dokud nejde o život, nic není problém. Ona ani covid nechytla nejspíš proto, že si ho nepřipustila… Takže u mě moc kritické zázemí nenajdeš, já spíš ráda ukazuju hezké věci. Ale je pravda, že když to má úspěch, už se vezu.

VERONIKA: Stejný ale máme zájem o všeobecný přehled a to, že považujeme za důležité znát kontext a souvislosti. Když vidíš věci kriticky, znamená to, že nevnímáš jen jednu stránku věci, ale znáš kontext – důležité je vidět A i B a nespoléhat jen na informace ze sociálních sítí.

PAVLÍNA: Mně je vždycky hlavně u divadla nebo u filmu líto, kolik lidí se na tom nadře, a pak to kritika setře a nikdo na to nejde.

VERONIKA: Mně to není líto. Studovala jsem původně divadelní vědu a učili jsme se, že to je přece na odpovědnosti tvůrců, aby vytvořili dílo, které je nějakým způsobem nezapomenutelné – a je to jejich problém, když to nedokážou. Možná je ale otázka, že je až moc tvůrců, kteří nedokážou ty ingredience správně smíchat a vytvořit skvělé dílo… Představ si, kolik je divadel, peněz v nich – a jakou mají úroveň?

Každá kritika je subjektivní 

PAVLÍNA: Pamatuju si, jak kritika odstřelila po premiéře Kurvahošigutntag Věry Chytilové. Já měla tenkrát taky špičatý nos. A dnes je to ikona české kinematografie…

VERONIKA: O tom to je! Nakonec se totiž stejně každý rozhoduje podle sebe. Každá kritika je ze své podstaty subjektivní. Chtít po článku nebo recenzi, aby byla objektivní, je naivní – každý člověk na věc přece nahlíží svým pohledem a má vlastní názor, který ti nevnucuje, jen ho předkládá k uvážení.

PAVLÍNA: Jenže někdy se stane, že se autor na kritika smrtelně urazí a v lepším případě už ho nikdy ani nepozdraví.

VERONIKA: To mi přijde směšné – lpět na něčem, při čem nejde o život. Vždyť je to jen práce – jedna tvoje, druhá moje. Nic z toho, co kritizuju, není nejdůležitější na světě, je to všechno vlastně taková hra.

PAVLÍNA: A co je podle tebe nejdůležitější na světě?

VERONIKA: Nejdůležitější na světě je zdraví. Když ho nemáš, nebo o něj přijde někdo z tvých blízkých, začnou se dít věci, které nemůžeš ovlivnit. Najednou se projeví skutečné charaktery a v životě se věci přeskládají tak, že řešíš už jen to nejpodstatnější.

Chceme dělat kritický on-line magazín Chceme dělat kritický on-line magazín
Chceme dělat kritický on-line magazín

PAVLÍNA: Chceme udělat kritický, názorový magazín – máme v době umělé inteligence šanci?

VERONIKA: I když se predikovalo, že s umělou inteligencí nastává konec médií, tak myslím, že naopak to může být nový začátek. Rozhovor s někým vedeš jako člověk, který má zájem pochopit integritu toho druhého, jeho motivaci. Formou otázek a odpovědí ty věci správně nasvítíš. Třeba v případě designu můžeš vysvětlit, že design není jen snobismus pro horních deset tisíc, ale je za ním spousta konkrétních profesí a výsledkem je užitečná a praktická věc. A to chci, aby bylo vidět i na našich rozhovorech v Designnews!

PAVLÍNA: Ano, design je prostě tvar průmyslově vyrobeného produktu. Proč je tedy podle tebe design pořád vnímaný jako něco výjimečného?

VERONIKA: To je věc komunikace. Jeden populární názor je, že design jsou emoce. Já si to nemyslím. Design má být funkce, ale díky šikovnému designérovi získá formu, která je atraktivní a nadčasová. Kvalitní designér musí mít povědomí o statice, matematice, ekologii, mít vkus, přemýšlet o hmotnosti, ergonomii… Když bude vymýšlet tužku, musí vymyslet milion drobností, aby se ti s ní dobře psalo a zároveň se snížila spotřeba materiálu na plášti a bylo to ekologičtější. Smyslem jeho života je vyrobit něco, co zlepší život těm ostatním. Nejsou to jen tužky a židle, co třeba zubní náhrady… i ty musí fungovat tak, aby se ti život zpříjemnil.

PAVLÍNA: Takže na nás je, abychom čtenářům vysvětlovali, že design je i pro ně. Každého z nás denně provází. Když si uvědomím, že sahám na krásnou kliku, která mi dobře padne do ruky, vnímám i to, že mě každý den v životě provází něco hezkého.

VERONIKA: Teď ses dotkla toho, co mi na designu vadí – že není pro všechny dost dobře dostupný. Protože ta krásná klika, o které mluvíš, je určitě desetkrát dražší než obyčejná – a i tu musel přece někdo navrhnout. Proč je levná? Je z ošizených materiálů, a proto nekvalitní, nebo její výrobu dotuje nějaký mecenáš? Je to paradox, ale když v 60. a 70. letech minulého století neměli lidi nic moc co na výběr, kupovali to, co bylo. A to málo, co bylo, bylo velmi kvalitní a kultivované. Jen si vybav sektorem funkčně zařízené obýváky z té doby, lisované sklo atd.

PAVLÍNA: Sedm let jsi vedla magazín Czechdesign, spojený s e-shopem a kamenným obchodem, kam chodím moc ráda kupovat dárky. Když nemáš moc peněz, můžeš tam koupit aspoň vtipný ponožky – i přes fusekle se přece dostává dobrý a vtipný design mezi lidi, hlavně ty mladé, ne? A že je v nich výběr!

VERONIKA: Ponožky super! Ale design jako výjimečný dárek vnímám taky jako problém – design nemají být dárky! Má to být všechno, co tě obklopuje.

Polsko je dál než my

PAVLÍNA: Narážíš na vkusné interiéry švédských, dánských a norských domácností? Máš pravdu, je až zarážející, jak důsledně si na severu vybírají věci, které je pak provázejí celým životem. Tam přesně platí „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“.

VERONIKA: Narážím i na Polsko, které velmi dobře znám. Vyrůstala jsem ve Varšavě a pořád se tam ráda vracím. I Polsko je ve vkusu a ve schopnosti ocenit estetické věci mnohem dál než my. U nás nejsou výrobci, kteří by byli schopní produkovat běžné spotřební věci, které si může každý dovolit. Podívej se na Polstrin design – má skvělý marketing, designéři výborně spolupracují s výrobou, ale bydlení české střední třídy to neovlivní, na jejich křesla prostě nemáš. Ton, a buďme aspoň za něj rádi, má nejlevnější židle za pět tisíc korun, kup si čtyři do startovací garsonky…

PAVLÍNA: Takže nezbývá nic jiného než mladé lidi poslat do Ikea, kvalitní alternativu nemáme.

VERONIKA: Ráda bych byla u toho, až někdo vymyslí ideální produkt pro všechny třídy. Nechápu, proč není samozřejmé, že na kvalitní stůl ze dřeva, který mi vydrží celý život, nemusím šetřit jako na auto.

PAVLÍNA: Máš prostor pro svůj hlas, teď jen ho smysluplně využít.

VERONIKA: Už v Czechdesignu jsem psala o tom, že když se pojedeš podívat do Lodže nebo Poznaně na tamní designweek, uvidíš, že tam otvírají skutečné problémy, které jsou pro ně třaskavé. Třeba znečišťování ovzduší. Nesoustřeďují se na ukazování pořád dokonale stejných hezkých věcí, ale toho, že designéři jsou schopni vidět problémy a navrhovat řešení. Navíc je to samozřejmé, ale i velký trh a tamní výrobci a designéři se můžou těšit z většího odbytu.

PAVLÍNA: Myslíš, že Designblok by se měl posunout?

VERONIKA: Designblok udělal pro všeobecné vnímání designu opravdu hodně práce, to mu nemůžeme upřít. Ale je to subjektivní projekt. Na podporu designu v průmyslu se má zaměřit stát, a kupodivu by mohl být i přínosem. Design potřebuje výrobce, odbyt, silné trhy a vzdělané obyvatele, kteří ho ocení. My tady jen můžeme něco povídat, ale smysl to má, když nám bude i někdo naslouchat.

PAVLÍNA: Tak to povídání musí psát někdo, kdo mu dá hlavu a patu. Jaký sis postavila tým?

VERONIKA: Jsou zkušení, dlouhodobě stabilní, vědí, co má být podstata sdělení, a chtějí se vyhýbat banalitám a klišé. Nechceme být spokojeni sami se sebou a nechceme se bát otevírat složitá a nepříjemná témata. I do našeho nového podcastu si budu zvát lidi, kteří vědí, že se zeptám i na nepříjemné věci. Ale proč bych je jinak zvala? Opakovat pořád pozitivní klišé svět nespasí!

REDAKCE DESIGNNEWS REDAKCE DESIGNNEWS
REDAKCE DESIGNNEWS
Rubriky:

Další z rubriky

Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory

AKCE A UDÁLOSTI

Identita

Do 2. února 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide