PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

PAVLÍNA: Design je všude kolem. Kdo je cílová skupina našeho magazínu?

VERONIKA: Design nemá cílovou skupinu. Když si sedmdesátiletá paní zlomí krček a potřebuje funkční vozík a bezbariérový sprchový kout, musí ho navrhnout designér. Můj dvouletý syn Tobiáš se právě učí používat nočník. Pokud není navržený schopným, zkušeným návrhářem, umí ti špatně fungující výrobek zadělat na řadu problémů, to mi věř. Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého!

PAVLÍNA: Tak to máme v Česku aspoň pět milionů potenciálních čtenářů. Jak je získáme?

VERONIKA: Myslím, že stále víc lidí bude vyhledávat text, který psal někdo, kdo má názor, znalosti z oboru a zkušenost s výrobkem. I když se s ním neztotožní a povede s ním polemiku, ocení, že to psal živý člověk, a ne umělá inteligence.

PAVLÍNA: A co ti, kdo dětem raději kupují levné plastové hračky z Číny místo kvalitních hraček s certifikátem o zdravotní nezávadnosti? Myslíš, že i oni chápou design jako něco užitečného? Je chyba v nich, nebo v systému?

VERONIKA: Neřeknu nic překvapivého, ale všechno souvisí se vším. Vztah k estetice, ale i kritické myšlení se neobjeví zčistajasna. Musí vás k němu vést rodiče, škola i média. A právě my můžeme trochu přispět k té osvětě a opakovat na stránkách Designnews, že kvalitní a lokální design je smysluplná investice.

Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba
Grafickou podobu DESIGNNEWS CZ vytvořil Jakub Janeba

Sejmout z designu nálepku snobismu

PAVLÍNA: Jak můžeme na takové lidi působit my, když oni časopisy ani weby o bydlení a designu nečtou? A je nutné na ně působit? Tobě naše bublina nestačí?

VERONIKA: Jasně, že je třeba působit úplně na všechny. Naopak na lidi mimo „naši“ bublinu designérů nebo studentů ještě víc. Nepotřebujeme přesvědčovat ani vzdělávat lidi, kteří efekt designu chápou. Cíl je ukázat jeho výhody široké veřejnosti. Pro mě je dlouhodobě strašně důležité alespoň trochu sejmout z nálepky design ten snobský nános, co v očích některých lidí má, a prostřednictvím příběhů lidí i produktů ukázat, že jde o nástroj, kterým lze zlepšit život nás všech!

PAVLÍNA: Těch pět let, kdy vycházely v Nových proměnách bydlení tvoje editorialy, jsem se vždycky těšila, koho zas pošleš do háje. Občas nám přišel i rozhořčený dopis a já to vnímala jako potřebné koření, které vždycky trochu provětrá vzduch. Jak přijímáš kritiku ty?

VERONIKA: Nevadí mi kritizovat ani přijímat kritiku. Moji rodiče jsou učitelé a my jsme se sestrou doma byly vychovávány v tom, že o věcech se mluví otevřeně a že v rámci rodiny nejsou žádná tabu. To jsem si přenesla i do své rodiny. Neexistuje, že bych se rodičů na něco nezeptala, ať už je to intimní, osobní, politické, nebo nějaká nepříjemná generační věc – spousta rodin spolu nedokáže otevřeně mluvit a pak z toho vznikají rodinná traumata. Moje rodina je možná až extrémně otevřená a přímočará, ale pak nevzniká dusno.


PAVLÍNA: Kritik je zvláštní povolání, podle mě ho nikdo nemá rád. Tobě se to líbilo odmalička? Kdys napsala svou první recenzi?

VERONIKA: Asi na gymplu – neříkám, že jsem se chtěla věnovat kritice, ale určitě jsem chtěla psát. Doma jsme byly vychovávané k všeobecnému rozhledu a k samostatnému uvažování, k vlastnímu názoru. Když pak pořád někomu něco vysvětluješ, tak to jednou i napíšeš, a když to má úspěch, už se vezeš… To přece znáš, ne?

PAVLÍNA: Moji rodiče se snažili hledat ve všem ty hezčí stránky, u mojí mámy je to dokonce až diagnóza – dokud nejde o život, nic není problém. Ona ani covid nechytla nejspíš proto, že si ho nepřipustila… Takže u mě moc kritické zázemí nenajdeš, já spíš ráda ukazuju hezké věci. Ale je pravda, že když to má úspěch, už se vezu.

VERONIKA: Stejný ale máme zájem o všeobecný přehled a to, že považujeme za důležité znát kontext a souvislosti. Když vidíš věci kriticky, znamená to, že nevnímáš jen jednu stránku věci, ale znáš kontext – důležité je vidět A i B a nespoléhat jen na informace ze sociálních sítí.

PAVLÍNA: Mně je vždycky hlavně u divadla nebo u filmu líto, kolik lidí se na tom nadře, a pak to kritika setře a nikdo na to nejde.

VERONIKA: Mně to není líto. Studovala jsem původně divadelní vědu a učili jsme se, že to je přece na odpovědnosti tvůrců, aby vytvořili dílo, které je nějakým způsobem nezapomenutelné – a je to jejich problém, když to nedokážou. Možná je ale otázka, že je až moc tvůrců, kteří nedokážou ty ingredience správně smíchat a vytvořit skvělé dílo… Představ si, kolik je divadel, peněz v nich – a jakou mají úroveň?

Každá kritika je subjektivní 

PAVLÍNA: Pamatuju si, jak kritika odstřelila po premiéře Kurvahošigutntag Věry Chytilové. Já měla tenkrát taky špičatý nos. A dnes je to ikona české kinematografie…

VERONIKA: O tom to je! Nakonec se totiž stejně každý rozhoduje podle sebe. Každá kritika je ze své podstaty subjektivní. Chtít po článku nebo recenzi, aby byla objektivní, je naivní – každý člověk na věc přece nahlíží svým pohledem a má vlastní názor, který ti nevnucuje, jen ho předkládá k uvážení.

PAVLÍNA: Jenže někdy se stane, že se autor na kritika smrtelně urazí a v lepším případě už ho nikdy ani nepozdraví.

VERONIKA: To mi přijde směšné – lpět na něčem, při čem nejde o život. Vždyť je to jen práce – jedna tvoje, druhá moje. Nic z toho, co kritizuju, není nejdůležitější na světě, je to všechno vlastně taková hra.

PAVLÍNA: A co je podle tebe nejdůležitější na světě?

VERONIKA: Nejdůležitější na světě je zdraví. Když ho nemáš, nebo o něj přijde někdo z tvých blízkých, začnou se dít věci, které nemůžeš ovlivnit. Najednou se projeví skutečné charaktery a v životě se věci přeskládají tak, že řešíš už jen to nejpodstatnější.

Chceme dělat kritický on-line magazín Chceme dělat kritický on-line magazín
Chceme dělat kritický on-line magazín

PAVLÍNA: Chceme udělat kritický, názorový magazín – máme v době umělé inteligence šanci?

VERONIKA: I když se predikovalo, že s umělou inteligencí nastává konec médií, tak myslím, že naopak to může být nový začátek. Rozhovor s někým vedeš jako člověk, který má zájem pochopit integritu toho druhého, jeho motivaci. Formou otázek a odpovědí ty věci správně nasvítíš. Třeba v případě designu můžeš vysvětlit, že design není jen snobismus pro horních deset tisíc, ale je za ním spousta konkrétních profesí a výsledkem je užitečná a praktická věc. A to chci, aby bylo vidět i na našich rozhovorech v Designnews!

PAVLÍNA: Ano, design je prostě tvar průmyslově vyrobeného produktu. Proč je tedy podle tebe design pořád vnímaný jako něco výjimečného?

VERONIKA: To je věc komunikace. Jeden populární názor je, že design jsou emoce. Já si to nemyslím. Design má být funkce, ale díky šikovnému designérovi získá formu, která je atraktivní a nadčasová. Kvalitní designér musí mít povědomí o statice, matematice, ekologii, mít vkus, přemýšlet o hmotnosti, ergonomii… Když bude vymýšlet tužku, musí vymyslet milion drobností, aby se ti s ní dobře psalo a zároveň se snížila spotřeba materiálu na plášti a bylo to ekologičtější. Smyslem jeho života je vyrobit něco, co zlepší život těm ostatním. Nejsou to jen tužky a židle, co třeba zubní náhrady… i ty musí fungovat tak, aby se ti život zpříjemnil.

PAVLÍNA: Takže na nás je, abychom čtenářům vysvětlovali, že design je i pro ně. Každého z nás denně provází. Když si uvědomím, že sahám na krásnou kliku, která mi dobře padne do ruky, vnímám i to, že mě každý den v životě provází něco hezkého.

VERONIKA: Teď ses dotkla toho, co mi na designu vadí – že není pro všechny dost dobře dostupný. Protože ta krásná klika, o které mluvíš, je určitě desetkrát dražší než obyčejná – a i tu musel přece někdo navrhnout. Proč je levná? Je z ošizených materiálů, a proto nekvalitní, nebo její výrobu dotuje nějaký mecenáš? Je to paradox, ale když v 60. a 70. letech minulého století neměli lidi nic moc co na výběr, kupovali to, co bylo. A to málo, co bylo, bylo velmi kvalitní a kultivované. Jen si vybav sektorem funkčně zařízené obýváky z té doby, lisované sklo atd.

PAVLÍNA: Sedm let jsi vedla magazín Czechdesign, spojený s e-shopem a kamenným obchodem, kam chodím moc ráda kupovat dárky. Když nemáš moc peněz, můžeš tam koupit aspoň vtipný ponožky – i přes fusekle se přece dostává dobrý a vtipný design mezi lidi, hlavně ty mladé, ne? A že je v nich výběr!

VERONIKA: Ponožky super! Ale design jako výjimečný dárek vnímám taky jako problém – design nemají být dárky! Má to být všechno, co tě obklopuje.

Polsko je dál než my

PAVLÍNA: Narážíš na vkusné interiéry švédských, dánských a norských domácností? Máš pravdu, je až zarážející, jak důsledně si na severu vybírají věci, které je pak provázejí celým životem. Tam přesně platí „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“.

VERONIKA: Narážím i na Polsko, které velmi dobře znám. Vyrůstala jsem ve Varšavě a pořád se tam ráda vracím. I Polsko je ve vkusu a ve schopnosti ocenit estetické věci mnohem dál než my. U nás nejsou výrobci, kteří by byli schopní produkovat běžné spotřební věci, které si může každý dovolit. Podívej se na Polstrin design – má skvělý marketing, designéři výborně spolupracují s výrobou, ale bydlení české střední třídy to neovlivní, na jejich křesla prostě nemáš. Ton, a buďme aspoň za něj rádi, má nejlevnější židle za pět tisíc korun, kup si čtyři do startovací garsonky…

PAVLÍNA: Takže nezbývá nic jiného než mladé lidi poslat do Ikea, kvalitní alternativu nemáme.

VERONIKA: Ráda bych byla u toho, až někdo vymyslí ideální produkt pro všechny třídy. Nechápu, proč není samozřejmé, že na kvalitní stůl ze dřeva, který mi vydrží celý život, nemusím šetřit jako na auto.

PAVLÍNA: Máš prostor pro svůj hlas, teď jen ho smysluplně využít.

VERONIKA: Už v Czechdesignu jsem psala o tom, že když se pojedeš podívat do Lodže nebo Poznaně na tamní designweek, uvidíš, že tam otvírají skutečné problémy, které jsou pro ně třaskavé. Třeba znečišťování ovzduší. Nesoustřeďují se na ukazování pořád dokonale stejných hezkých věcí, ale toho, že designéři jsou schopni vidět problémy a navrhovat řešení. Navíc je to samozřejmé, ale i velký trh a tamní výrobci a designéři se můžou těšit z většího odbytu.

PAVLÍNA: Myslíš, že Designblok by se měl posunout?

VERONIKA: Designblok udělal pro všeobecné vnímání designu opravdu hodně práce, to mu nemůžeme upřít. Ale je to subjektivní projekt. Na podporu designu v průmyslu se má zaměřit stát, a kupodivu by mohl být i přínosem. Design potřebuje výrobce, odbyt, silné trhy a vzdělané obyvatele, kteří ho ocení. My tady jen můžeme něco povídat, ale smysl to má, když nám bude i někdo naslouchat.

PAVLÍNA: Tak to povídání musí psát někdo, kdo mu dá hlavu a patu. Jaký sis postavila tým?

VERONIKA: Jsou zkušení, dlouhodobě stabilní, vědí, co má být podstata sdělení, a chtějí se vyhýbat banalitám a klišé. Nechceme být spokojeni sami se sebou a nechceme se bát otevírat složitá a nepříjemná témata. I do našeho nového podcastu si budu zvát lidi, kteří vědí, že se zeptám i na nepříjemné věci. Ale proč bych je jinak zvala? Opakovat pořád pozitivní klišé svět nespasí!

REDAKCE DESIGNNEWS REDAKCE DESIGNNEWS
REDAKCE DESIGNNEWS
Rubriky:

Další z rubriky

Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Kropenka Anny Martinkové se podívá až do Bílého domu.
Číst článek
24. 06. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Fascinace Santinim. Mladá studentka dostala příležitost obdarovat prezidenta USA svou skleněnou kropenkou na svěcenou vodu

Příležitost, která se neodmítá. Mladá studentka Ateliéru skla na pražské UMPRUM Anna Martinková vyrobila dárek pro Joe Bidena, prezidenta Spojených států amerických. Jak k podobnému úspěchu přišla?

Design & umění Rozhovory
Autorka s knihou
Číst článek
31. 05. 2024
Anna Jurečková
Doba čtení 3 min

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

Rozhovory
Eduard Herrmann a Matěj Coufal se potkali už na škole a započali tak svou úspěšnou kariéru
Číst článek
25. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Náš konec nebyl ze dne na den. Úspěšná dvojice Herrmann & Coufal se rozpadla, jak zpětně hodnotí 10 let spolupráce a celý obor?

Kreativní duo Herrmann & Coufal po deseti letech ukončilo společné působení. Dvojice, kterou respektovala odborná veřejnost i soukromý sektor v otevřeném rozhovoru o designu a jeho složitostech.

Rozhovory
Foto Ondrej Kosik
Číst článek
12. 05. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Rozhovory
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Číst článek
09. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Rozhovory
NPB0824 cover

SOUTĚŽNÍ PŘÍSPĚVEK

BANER0624 vyrocni soutez Chci soutěžit →

AKCE A UDÁLOSTI

KEEP IN TOUCH s Mezinárodním porcelánovým sympóziem! Třítýdenní rezidence pro umělce a designéry ze všech koutů světa nabídne i Workshop Weekend pro širokou veřejnost

Weekend Workshop se uskuteční 26. – 28. července 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Prvním hostem našeho podcastu byla designérka a multidisciplinární umělkyně Eliška Monsportová
Číst článek
26. 07. 2024
Veronika Pařízková
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Šla udělat instalace Lasvitu v Miláně lépe? Jsou ženy citlivější designérky? Ptáme se Elišky Monsportové, která patří mezi největší talenty své generace

„Nemám pocit, že bych měla něco dokazovat,“ říká v podcastu designérka Eliška Monsportová, která se už v mladém věku stala vyhledávanou sklářkou. Jaké má zkušenosti s lokálními firmami? Jsou ženy sklářky empatičtější? Poslechněte si první díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Podcast
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Číst článek
24. 07. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Design & umění
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Designérka Markéta Daňková v nadčasovém bytě
Číst článek
20. 07. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 8 min

Bydlet jako v budoucnosti: Chytrá zařízení v kombinaci s dubovým nadčasovým nábytkem a udržitelnými materiály

Aktivní sportovec Lukáš hledal pro svou budoucí rodinu bydlení na dosah centra i přírody. Ocenil blízkost cyklostezky, sportovních hřišť i nabíječky na elektromobil. Se zařízením útulného bytu mu pomohla Markéta Daňková.

Interiér & architektura Design & umění
Opava koupaliste
Číst článek
19. 07. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Chladivé oázy. Kde najdete netradiční koupání ve stínu působivé architektury?

Léto je v plném proudu, horko nemá slitování, a když už ani zmrzlina nezchladí, je čas se přemístit k vodě. Ideálně na takové místo, kde bude nejen čistá voda, ale i zajímavé okolí, které nabízí esteticky působivou architekturu a příjemné prostředí. My naštěstí víme, kam se za těmito místy vydat.

Design guide
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
Muzeum barokních soch
Číst článek
15. 07. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Láká nejen na loutky. Město Chrudim stojí na okraji zájmu turistů, architektonicky zajímavá místa má ale také

Chrudim na vzestupu. Přestože památek v ní najdeme několik, moderní architektury je poskrovnu. Architekti a designéři, Chrudim vás potřebuje! Vybíráme místa, která stojí za to v druhém největším městě Pardubického kraje (i v jeho okolí) navštívit.

Design guide
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika