PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Eduard Herrmann a Matěj Coufal se potkali už na škole a započali tak svou úspěšnou kariéru

Náš konec nebyl ze dne na den. Úspěšná dvojice Herrmann & Coufal se rozpadla, jak zpětně hodnotí 10 let spolupráce a celý obor?

Kreativní duo Herrmann & Coufal po deseti letech ukončilo společné působení. Dvojice, kterou respektovala odborná veřejnost i soukromý sektor v otevřeném rozhovoru o designu a jeho složitostech.

Na konci roku 2023 jste oznámili konec vaší spolupráce. Bylo to náhlé rozhodnutí, nebo ve vás zrálo delší dobu? 

EDA: „Konec“ trval téměř rok a půl, pouze jsme o něm nemluvili; potřebovali jsme si být oba jistí. Oznámili jsme to veřejně až několik měsíců po našem finálním rozhodnutí a také po tom, co jsme dokončili společné projekty a „uklidili“ po sobě.

MATĚJ: Takové rozhodnutí se nedělá jednoduše, když máte v lecčems fungující, příjemnou i úspěšnou spolupráci. Rozhodně to nebylo ze dne na den, dospěli jsme k tomu společně postupnými rozhovory.


Duo získalo několik prestižních ocenění mezi které patří i GOOD DESIGN nebo Red Dot Duo získalo několik prestižních ocenění mezi které patří i GOOD DESIGN nebo Red Dot
Duo získalo několik prestižních ocenění mezi které patří i GOOD DESIGN nebo Red Dot

Spolupracovali jste deset let. Co byl podle vás pomyslný vrchol vaší společné práce?

EDA: Pro mě osobně byl vrcholem jak začátek, tak konec. Ale taky období, kdy se mi narodila dcera – myslím, že se mi změnil mindset –, což asi pochopí převážně rodiče.

MATĚJ: Nevím, jestli to nebyla spíše taková bohatá pahorkatina, která postupně zvyšovala svou „nadmořskou výšku“. Osobně si myslím, že čím déle jsme spolu pracovali, tím byly samotné projekty zajímavější. Proto tu pomyslnou křivku vnímám jako stále vzrůstající. Byla to super spolupráce. Třeba náš poslední projekt „Tea Lab Manifesto“ pro Hornbach, který jsme vlastně ani neukázali na našich sítích, protože jsme ho dělali půl roku před zveřejněním, byl myslím skvělý. Mohli jsme se v něm opírat o mnoho témat, která nás zajímala, možná až pohlcovala.

Pamatujete si konkrétní moment, kdy jste si uvědomili, že se vám daří? Že jste úspěšní?

EDA: Nemám pocit, že by byl jeden okamžik. Myslím, že jsme se oba od začátku snažili dělat naši práci co nejlépe. Také si nemyslím, že bychom to dělali kvůli úspěchu. Spíš prostě proto, že jsme tomu věřili, bavilo nás to (většinou) a potřebovali jsme si vydělat na nájem.

MATĚJ: Že se nám společně daří, jsem já osobně cítil téměř od začátku. Oba jsme měli velkou chuť tvořit a společně jsme se mohli doplňovat. Fungovalo to, a proto jsme úspěšně dodělávali projekt za projektem.

Smetáček Ray si budete chtít vystavit třeba i na stěnu Smetáček Ray si budete chtít vystavit třeba i na stěnu
Smetáček Ray si budete chtít vystavit třeba i na stěnu

Vy jste studovali na UMPRUM Produktový design u asi nejznámější designérské dvojice Olgoj Chorchoj. Z jejich ateliéru přitom vzešly i další "páry" třeba Jakub Pollág a Václav Mlynář, Honzová & Costantino atd...Myslíte, že to na vás mělo nějaký podvědomý vliv?

EDA: Honza a Michal jsou určitě inspirativní a úspěšný pár, nemyslím si ale, že by práce v tandemu byla jejich „vynálezem“. Stačí se rozhlédnout třeba po architektonických kancelářích… Nicméně, Honza s Michalem nejsou jediní, kteří tvoří „Olgoj Chorchoj“. V týmu tam pracuje několik architektů a pokud se nepletu, hlavní činností OCH je architektura. Ano, Honza a Michal jsou zakladatelé a v jejich firemní hierarchii jsou v „čele“, ale určitě by potvrdili i oni, že bez týmu by to dělat nešlo.

Nevím, jestli je takový model organizace tvůrčího studia ten nejlepší, určitě je ale hned po sólo dráze tím nejčastějším. Pro mě osobně je možná větší inspirací třeba to, jak se organizuje Belgické architektonické studio Rotor nebo jejich sousedé BC architects. Obě studia jsou založena na principu družstva, neboli kooperativy. Přijde mi to fascinující, všichni členové mají stejné rozhodovací schopnosti, stejný plat. Ale to je možná téma na jiný rozhovor

Ještě k těm dvojícím bych rád dodal, že hned poté, co jsme oznámili náš konec s Matějem, se mi ozvala spousta osobností, které se mnou sdílely „svůj konec“ v pracovním tandemu. Třeba Dan Pošta, Petr Babák nebo Salim Issa. Všichni (více méně) přirovnávají práci ve dvou k manželství. Je uklidňující zjistit, že v tom, co prožíváte, nejste sami.

MATĚJ: Myslím že spíš vědomý vliv. V ateliéru se pravidelně spolupracovalo v týmech s různým počtem. Spolupráce je za mne skoro nejdůležitější aspekt při řešení menších i větších cílů. Že to má v ateliéru D3 dopad hlavně na dvojice přisuzuji tomu, že je to nejjednodušší způsob jak práci zefektivnit a případně zlepšit. Na škole se lidi ještě rozkoukávají a najít si na to parťáka je jedna z cest na jednu stranu zjednodušená (když si s ním rozumíte) a na druhou stranu zábavnější.

Jan Němeček a Michal Froněk spolu jsou víc než tři dekády. Proč myslíte, že jim to tak dlouho vydrželo?

EDA: To vůbec nevím, zkusím se jich ale zeptat, až je uvidím, samotného mě to zajímá.

Mám dojem, že to částečně souvisí s tím, co jsem již zmínil, tedy že tým OCH netvoří pouze oni dva, ale pracuje pro ně spousta dalších lidí, což by činilo konec mnohem komplikovanější. Navíc si myslím, že to může být trochu i generační rozdíl. „Nebuď blázen, čím by ses živil, zatni zuby a vydrž to“ – to je něco, co jsem často slyšel od své babičky. Teď se myslím víc razí heslo „najdi sám sebe, buď spoko, i když třeba nebudeš tolik vydělávat“.

MATĚJ: Nevím. Byla by to dobrá otázka přímo na ně. Ale je to prostě jejich cesta, které se stále drží na základě svého rozhodnutí. Zároveň nevím, jestli je třeba takto srovnávat, i když chápu, že se to nabízí. Každý má libovolnou možnost spolupracovat, s kým chce a jak dlouho chce, podle svého vlastního přesvědčení a všechny formáty i délky spoluprací jsou v pořádku. :) My jsme se s Edou rozhodli posunout dál, zkusit něco nového, jít do neznáma a tím se i osobnostně rozvinout. Někdy je těžší se něčeho pustit než se držet ve stejných kolejích. O to je těžší se pouštět něčeho, co máte rádi.

V ateliéru, který vedou už také nekonečně dlouho, je běžné, že mají studenti v rámci semestrálních úkolů spolupracovat s firmou, ať už je to McDonalds, Moser, nebo Nespresso, aktuálně třeba pro ČEZ (a studenti nejsou nadšeni). Řešili jste v podobných případech nějaké morální dilema? Ve vašem případě třeba u Nespressa a hliníkových kapslí?

EDA: Myslím, že to není nikdy černobílé. Nepamatuji si, že by kterýkoliv nespokojený student odmítl výlet do New Yorku nebo Tokia, které tyto spolupráce financovaly (nás s Matějem nevyjímaje). Když jsme u toho, studenti mají plnou volnost ve výběru ateliéru, do kterého se budou hlásit. Také mohou mezi ateliéry docela svobodně korzovat, když už jsou na škole. A myslím, že spolupráce s firmami je přímo v DNA tohoto ateliéru, takže to olgojákům úplně nemůžeme zazlívat, že dělají něco, za co jsou placeni vedením školy. Je to právě podle mě spíš otázka na vedení Umprum, jak jsou profilovány jednotlivé ateliéry a na co jsou zaměřeny. Mně spíš připadá jako škoda, že na celé katedře designu na Umprum jsou tři ateliéry, které víceméně dělají to samé. Já osobně vidím potenciál k větší pestrosti v nabídce katedry designu.

MATĚJ: Ano, v tomhle ohledu to může být na škole trošku „tricky“, ale vždy máme volbu, i když někdy ne jednoduchou. Každý by se měl rozhodovat sám za sebe, jak k projektu přistoupí na základě svých vlastních hodnot tak, aby z projektu odcházel vnitřně spokojený. Pro někoho jsou to spolupráce snů, pro jiného noční můra. U Nespressa to bylo pro mne trochu náročnější, jak se k úkolu postavit. Dlouho jsem si s tím lámal hlavu, ale nakonec to byl jeden ze školních projektů, který mne bavil úplně nejvíc. 

Měl jsem tenkrát takovou potutelnou chuť dostat jim „sexy lesklou věc“ do prodejny, která v sobě nesla podvědomou kritiku. Ale asi to bylo moc cítit a já jsem projekt nerealizoval. :)

Byl jsem však spokojený. Splnil jsem oficiální zadání, obešel jsem pár malých pravidel, řekl jsem tím, co jsem chtěl, a bylo to přijato. Nyní, po letech po škole, bych takovou spolupráci myslím ani nezačal.

Po celou dobu vaší spolupráce jste se soustředili na zodpovědnost v designu. Nejsou ale podobné spolupráce rizikové jako „design washing“? Řešili jste, zda vás někdy nechce klient jen zneužít k marketingu?

EDA: Neřekl bych, že jsme se na „zodpovědnost“ soustředili celou dobu. Spíš jsme vždycky nad každým zadáním přemýšleli a snažili se vyhodnotit, jak by nám mohlo dávat větší smysl to, co právě děláme. Všechno jsme se učili za pochodu a udělali jsme v tomto směru určitě spoustu chyb.

Pro mě osobně se to stalo významnějším tématem asi v posledních třech letech, jelikož jsem začal své doktorské studium na Umprum, kde jsem měl prostor se podobnými otázkami zabývat více do hloubky.

Myslím, že na začátku naší spolupráce jsme chtěli více pracovat docela konvenčním způsobem. Po několika zkušenostech jsme ale zjistili, že to není cesta pro nás.

MATĚJ: Hlavně jsme chtěli být upřímní sami k sobě. To vedlo i skrze jiný než mainstreamový přístup. Co se týče termínů „design washing“ nebo „green washing“, dnes je těžké se s nimi v podstatě na denní bázi nesetkat. Jsou úplně všude. To, že se nějaké udržitelné termíny užívají pro marketing, je v pořádku v momentě, když tomu tak opravdu je. Jenže je to vždy postavené na plytkých informacích. Proto by se to spíš používat nemělo, dokud tomu opravdu nebudeme rozumět. Je to dnes takový trend. Bohužel se za to schovají ty upřímné a pravdivé projekty. Zároveň ale nechci kritizovat ty, kteří mají snahu věci měnit postupně. V dnešním materiálním světě je asi pro mnohé těžké udržet si hranice, neplýtvat a nechtít moc. Zneužít k marketingu nás chtělo así více subjektů. Ve své podstatě jsme se nechali v pozitivním slova smyslu využít Hornbachem. Tam jsme ale věděli, že je podstatnější přenos našich myšlenek širší veřejnosti než reklama na to, aby si do Hornbachu šel někdo koupit vodovodní baterii. Bylo to win-win.

Lampa Tension vznikl jako DIY projekt pro Hornbach. Každý kutil si tu svou může sestavit a upravit sám Lampa Tension vznikl jako DIY projekt pro Hornbach. Každý kutil si tu svou může sestavit a upravit sám
Lampa Tension vznikl jako DIY projekt pro Hornbach. Každý kutil si tu svou může sestavit a upravit sám

Máte nějaké mantinely, s kým byste nespolupracovali? Jak hodnotíte např. velmi častou spolupráci designérů a tabákových firem? Konkrétně Ploom nebo IQOS?

EDA: Ke konci naší spolupráce s Matějem jsme si nastavili, že už nebudeme spolupracovat s žádnými průmyslovými výrobci, odmítli jsme v tomto směru i některé docela lukrativní nabídky. Určitě bychom jako tým, ale také jako jednotlivci odmítli i tabákové značky.

Myslím ale, že to zase není tak černobílé. Přijde mi jako mnohem větší výzva jít do spolupráce s někým, s kým nesouhlasím. Zkusit vést diskusi a tím ho pochopit a snažit se, aby on pochopil mě. Taky podle mě velmi záleží na tom, jak je to celé prezentováno. Zkouším s pár výrobci vést diskusi na téma udržitelnost, ale většinou je tam hluboký generační rozdíl nebo skepse, které ale díky tomu alespoň částečně rozumím. Oni zase sem tam něco vyzkoušejí.

MATĚJ: Mám takový dojem že se svět designérů dělí na nekonečno kategorií. Jsou mezi nimi facelift designéři, průmysloví designéři, designéři, kteří pracují pro firmu, designéři pracující na volné noze, sami, ve skupině, v gigantické firmě, umělci, kteří si říkají designéři, designéři, kteří si říkají umělci, a spousty dalších. Je těžké hodnotit někoho jiného z pozice, ve které se nenacházím, i vzhledem k životní situaci. Mne pravděpodobně IQOS neosloví, abych jim něco navrhl. Já bych zároveň neoslovil je, takže je to fér. Snažím se každý projekt hodnotit individuálně. Mantinely určitě mám.

Úspěšná byla vaše spolupráce s bílovickou firmou mmcité, kdy jste vytvořili mobiliář Pixel. Spatřil světlo světa, tak jak jste jej navrhli, nebo byly nutné kompromisy?

EDA: V jakékoliv spolupráci jsou potřeba kompromisy, stejně tak tomu bylo nejen mezi námi a mmcité, ale i mezi mnou a Matějem. Kompromis vnímám jako výzvu a jako potenciál k tomu, naučit se něco nového.

MATĚJ: Tenkrát nám dali zadání, abychom vymysleli produkt do jejich portfolia, který budou vyrábět z odřezků z jiných výrobků. Myšlenka se nám líbila, protože se firma mohla přibližovat konceptu zero waste. Na základě jejich dat a debat jsme vybrali odřezky, kterých bylo nejvíce. Začali jsme je zkoušet graficky rastrovat, a tak vznikl Pixel. Voilà, sedací systém, který využívá výrobní zbytky. Měli jsme radost.

Pixel slibuje neomezené možnosti ve skládání sedacích prvků Pixel slibuje neomezené možnosti ve skládání sedacích prvků
Pixel slibuje neomezené možnosti ve skládání sedacích prvků

Pixel byl prezentován jako produkt, který snese nálepku ekologický. Vyrábí se z odřezků dřeva, které by se jinak nepoužily. Zároveň je ale součástí ocel, která je z pohledu energetické náročnosti na výrobu relativně velmi „neekologická“. Samozřejmě má ale výhody jako odolnost a dlouhou životnost. Není však přece jen lepší vzdát se v podobných případech snahy mluvit o udržitelnosti?

EDA: Určitě by bylo možné vyrábět celodřevěný Pixel, což nás tehdy nenapadlo. Díky tomu by při jeho výrobě bylo do ovzduší vypuštěno méně CO2, na druhou stranu je potřeba se o dřevo více starat, jak jsi zmínila. Více starostí znamená více dlouhodobých nákladů a většinou se do veřejného prostoru poptávají bezúdržbové produkty. Taky je potřeba si uvědomit, že víc CO2 se podle mě v případě mmcité vypustí u přepravy spíš než u výroby. Je to komplexní problém, kde nerozhoduje pouze použitý materiál, ale i další faktory.

Co se týče proklamované ekologičnosti Pixelu – asi by bylo přesnější říkat, že Pixel, který využívá dřevěné odřezky, je šetrnější k přírodě než Pixel celokovový. Možná bych pro zajímavost mohl zmínit, že na evropské úrovni probíhají různé diskuse, kde se navrhuje například „clo“ na 1 kg CO2, kterou vypustí produkt při výrobě a dopravě do ovzduší, čímž by se šetrnější výrobky staly i ekonomičtějšími.

MATĚJ: Že Pixel nese nálepku „ekologický“, jsem ani nezaznamenal, to je myslím blbost. Vzdávám se. Bohužel nemám kapacitu sledovat všechno, co se s našimi produkty na trhu děje. Ocel je u něj použitá docela ve velké míře, to je pravda. Kdybych dostal stejné zadání dnes, určitě bych navrhoval jiným způsobem. Tenkrát jsme pouze chtěli využít zbytky, což se nám myslím elegantně podařilo, i když se pak začaly vyrábět varianty s kovovými pruty. Venkovní veřejný prostor je ale zároveň nekompromisní a jeho produkty musí vydržet více než jiné.

„Myslím, že i malé a postupné změny mají smysl, hlavně u velkých firem,“ komentuje Eduard "ekologičnost" Pixelu „Myslím, že i malé a postupné změny mají smysl, hlavně u velkých firem,“ komentuje Eduard "ekologičnost" Pixelu
„Myslím, že i malé a postupné změny mají smysl, hlavně u velkých firem,“ komentuje Eduard "ekologičnost" Pixelu

Na designu jste spolupracovali s Davidem Karáskem, šéfem mmcité. Jak se vám společně pracovalo?

EDA: Myslím, že to bylo obohacující pro všechny strany, i když pro mě osobně to bylo někdy velmi náročné. Myslím, že jsme se s Matějem naučili spoustu „řemesla“, a taky si vzpomínám, že to byla docela legrace. Doufám, že se naše cesty zase někdy protnou. S Davidem i s Matějem.

MATĚJ: S Davidem se nám spolupracovalo dobře. Nechal nám dostatečný prostor pro tvorbu, dlouze jsme konzultovali naše návrhy a vzešla z toho řada kvalitních produktů. Měli jsme i nějaké tření, což je normální v dlouhodobé spolupráci, ale nijak zásadní, aby nám to zkazilo vztah.

Městský mobiliář pro Prahu je velké téma, autory toho pražského jsou právě vaši bývalí pedagogové. A veřejnost velmi kritizuje jeho funkčnost (nedostatečné zastřešení, špatně viditelná jména zastávek při příjezdu). Jak se líbí vám?

EDA: Na tuhle otázku asi nedokážu odpovědět objektivně. Myslím, že kdybychom s Matějem tehdy tu soutěž vyhráli s naším návrhem, pravděpodobně bychom dostávali podobnou kritiku nebo kritiku zase na něco jiného. Není divu – je to veřejný prostor a ten patří všem, takže každý má právo se k němu vyjádřit a být kritický. Je tam několik neviditelných faktorů, o kterých veřejnost neví, třeba zadání, podle něhož byla velikost zastřešení dána předem a vycházela z původního formátu od JCD nebo nové stavební normy, kvůli kterým musí být celá konstrukce robustnější než původní zastávky. Mně osobně se více líbila původní barevnost zastávek, která s městem více splývala, černá mi připadá příliš výrazná, až smuteční.

MATĚJ: Vzdávám se podruhé. No... ve veřejném prostoru je v podstatě nemožné se zavděčit každému. Návrh, který jsme dělali tenkrát s Edou, zůstal na důstojném druhém místě, ale byl samozřejmě lepší. :)

Dostatečně zastřešenou zastávku jsme měli, ale název byl ještě menší. K realizovanému návrhu bych měl určitě nějaké osobní designérské připomínky, ale například špatně viditelná jména zastávek při příjezdu by to nebyla. Minulé zastávky ani žádný název nenesly, a najednou bychom to chtěli jak na vlakovém nádraží? Za tu dobu, co osazené zastávky vídám, na mne asi nejvíce negativně působí jejich černá barva. Pokaždé mám trochu pocit, že vystupuji u hřbitova. S tím centrálně vsazeným názvem je to pak jako takové pietní místo dané oblasti.


Občas to zvenku může působit, že velké firmy a velké zakázky dostávají stále ti stejní designéři... Existuje v Česku „klub vyvolených“, který má snazší přístup k zakázkám díky kontaktům, nebo je to férové prostředí?

EDA: Je to férové prostředí, nicméně jako v každé lidské činnosti hraje důležitou roli osobní kontakt, přátelství a charisma. Tedy „měkké“ dovednosti, které se nedají pevně uchopit do nějakých pravidel a nejsou zvnějšku vidět. Taky to tak může trochu působit díky tomu, že někteří designéři chtějí být vidět, investují do své prezentace a preferují spolupráce s velkými firmami, které také chtějí být vidět. Takže potom jsou vidět jen tito „velcí hráči“. Ti „ostatní“ dělají podle mě stejně kvalitní práci, jen jsou skromnější. Třeba pro ně není až tak zásadní spolupracovat s nějakou firmou, spíš si vytvořit vlastní značku.

MATĚJ: Těžko říct. Asi tady existují způsoby nebo styly designérů, které se upřednostňují, ale do toho já osobně moc nevidím. Myslím, že když se bude kdokoli dostatečně dlouhodobě snažit, tak může dosáhnout k dobrým zakázkám. Spíš jde o to, o co jde samotným designérům. V určité míře pak hraje roli i prostředí, kde žijí, a nakonec i štěstí.

Výhra v soutěži cen Czech Grand Design může být vnímaná jako pomyslná vstupenka do podobného klubu. Otevřela vám opravdu nějaké dveře?

EDA: Veřejnosti se to tak může jevit, ale nemyslím si, že existuje nějaký „vyvolený klub“, ani CGD nevnímám jako „vstupenku“ do něj. 

MATĚJ: Cena Czech Grand Design je u nás významná a my si cen, které jsme s Edou od CGD nasbírali, opravdu moc vážíme – i když to tak možná při předávání skrze videocall za covidu nevypadalo. Já se nikdy neuměl normálně bavit s obrazovkou. Vstupenku mi nikdo neposlal, takže o tom klubu ani nevím. Cena nás ale určitě popostrčila o něco dál, ukázala nám nové perspektivy a otevřela dveře do nové etapy.

Deset let společné práce končí. Co máte v plánu dál?

EDA: Může to znít banálně, ale chci se primárně věnovat tomu, co mi dává smysl – na prvním místě je to moje rodina. Se ženou se střídáme v opatrování naší dcery téměř půl na půl. V omezeném pracovním čase se chci věnovat aktivitám, které mě naplňují – s Klárou Koldovou (mou ženou) teď připravujeme experimentální herní intervenci Ñami Play pro Landscape festival a také pro Designblok, založenou na principu volné dětské hry. Je to zároveň taková ukázka alternativy k současným standardizovaným dětským hřištím a kombinuje to naše dvě PhD studia dohromady. Minulý rok jsme vlakem objeli polovinu Evropy a prohlédli si, jak také může vypadat prostor pro hru v městském prostředí. Bylo fascinující navštívit třeba různá adventure playgrounds v Londýně nebo veřejná prostranství v Antverpách, která ke hře přímo svádějí. Teď bychom naši zkušenost chtěli přetavit do něčeho konkrétního.

S Klárkou jsme založili značku nazvanou Nami Ñami. Herní intervence tvoří Ñami Play, ale Nami Ñami jsou také experimentální objekty, které nás baví tvořit jen tak pro radost ve volném čase. Uvítáme ale i spolupráci s výrobci na stejné vlně. 

„Klasický“ průmyslový design úplně neopouštím. S Josefem Tomšejem jsme se společně přihlásili do soutěže na nové navigační prvky a mobiliář pro 33 pražských hřbitovů a vyhráli jsme. V tomto ohledu mě zajímají celospolečenská témata a veřejný prostor.

MATĚJ: Plánů je habaděj, ale co zkouším, je určitá diverzifikace mých činností pro lepší balanc, svobodu a nadhled v jednotlivých oblastech. Nyní se věnuji designu, hudbě, sound designu a restaurování. V oblasti designu jsem založil studio PLAYFORM. Důležitými aspekty v tvorbě pro mne zůstávají principy reUse, recyklace, zero waste, ruční výroba nebo low-tech. Chci se s materiály lépe seznamovat a zásadní je pro mne potřebná dávka spontánního růstu projektů a hravost. Chci vyrábět, prodávat i spolupracovat. 

Skvělým projektem který již mám za sebou, byla realizace světelných prvků do design hubu „Sláva!“ v Celetné ulici v Praze. ReUse, neboli znovuvyužívání materiálů, bylo alfou a omegou tohoto projektu a zdá se, že jsme dokázali společně s holkama z Celetné vytvořit opravdu unikátní prostor. Doporučuji navštívit! Kdyby se chtěl někdo dozvědět více o mé dosavadní práci, může navštívit můj instagram. S restaurováním spíše někdy pomáhám své ženě, ale je to krásná a pokorná práce, která mne učí přístup i techniku. Ve zvukové oblasti jsem založil platformu „Floating Sounds“, kde se věnuji hudbě a zvuku pro videa, animace nebo instalace či performance. 

Dělal jsem zvukový doprovod instalacím v Miláně, spolupracuji s Pedagogickou fakultou Karlovy univerzity v Praze a se skvělými animátory Jakubem Žanonym a Natálií Portíkovou na informačních videích pro veřejnost a studenty, dělal jsem i zvukový podkres pro produktová videa nebo film. Tato tvůrčí činnost mě strašně baví, takže bych v tom rád pokračoval. V tomto odvětví se mi také líbí větší práce s emocemi, atmosférou, hlubším proniknutím „do těla“ a také to, že nevytvářím žádnou novou „hmotu“, což je ve své podstatě nejvíce udržitelný design, který umím.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Vypadá krásně, ale je i praktická a odolná. Rekonstrukce chaloupky Dvě sestry od Denisy Strmiskové v čase obstála, jak hodnotí její funkčnost majitelé?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené