PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Helena Dařbujánová

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Letos slavíte deset let ve svém ateliéru na Letné. Jaká to byla dekáda? Co ji charakterizovalo?

HELENA: Otevření showroomu v Praze na Letné nebyl žádný můj splněný sen, architekturou jsem žila a žiji stále, ale design nečekaně vtrhl do mého života a otevření showroomu bylo dost nutným pokračováním překvapivého vývoje. Jaká to byla dekáda – zábavná, plná aktivity, radosti, taky zoufalství v době covidu, plná učení se mnoha novým věcem od angličtiny přes tvorbu cen, marketing, obsluhu terminálu i sociálních sítí. Plná spolupráce s různými designéry a výtvarníky – s ilustrátorkami Andreou Tachezy, Evou Horskou, se Zašívárnou a vyšívacími babičkami, s Matyášem Chocholou, se skvělými fotografkami – Bárou Prášilovou, Alžbětou Jungrovou, Bet Orten, Johanou Pošovou, s kterými jsme nafotily moje kolekce… Byla to dekáda plná spousty zajímavých lidí, kteří prošli showroomem a které bych jinak nepotkala, dekáda plná různých veletrhů a výstav od Prachatic přes Milán, Paříž po Hongkong… Jak by mě to před deseti lety napadlo… Zjistila jsem, že design je svět spolupráce, svobody a nezávislosti, prostor bez limitu, kde zodpovídám jen sama sobě. Alespoň tak jsem si to nastavila.

Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn
Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn

V naší Window galerii jsme uspořádali mnoho výstav – hlavně výstavy začínajících designérů, např. Moniky Martykánové v době, kdy o ní ještě nikdo nevěděl, Pauly Benčaťové, Markéty Držmíškové, dnes Hákové, Jany Kábrtové –, protože mladí se musí podporovat, ale také i jejich již slavných kolegů – Janji Prokić, Jiřího Pelcla, Mi-won McGhee, Karin Zadrick a dalších.

Každý rok jsem představila vlastní novou kolekci nebo nový produkt. Letos již popáté budu pořádat v Hradci Králové Hostinu českého designu – pronajmu na pár dní nějaký zajímavý prostor a představím práce mnou vybraných českých designérů, každý rok jiných, už jsme jich v Hradci představili cca stovku. Chci ve městě, kde žiju a kde slovo design je poměrně neznámé, představit lidem, co je design a kolik skvělých designérů v Česku máme. Stihla jsem uspořádat výstavu Česká radost v domě Radost v Praze o propojení designu a výtvarného umění, přehlídku Ona stolistá o propojení designu, výtvarného umění, módy a hudby ve spolupráci s návrhářkou Jitkou Šedovou a společností Petrof.

Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská
Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská

Minulý rok jsem připravila výstavu V kráse ornamentu pro nadační fond Moravská krása, kde jsou vedle sebe k vidění poklady moravského ornamentu v jeho různých podobách a práce současných designérů, kteří podle mého s tématem ornamentu a tradic nějakým způsobem rezonují. Výstava byla vloni představena v Praze a tento měsíc odjíždí na půl roku do USA do Národního českého a slovenského muzea v Iowě, příští rok bude k vidění v NY a potom ve Washingtonu DC. Mám obří radost, že mohu takto světu představit nejen tradiční folklor, ale i práce dvaceti českých designérů, které jsem vybrala, a pomoci tak prezentaci jejich, jejich prací a vlastně i celého Česka.

Těch deset let obohatilo můj život. Zjistila jsem, že mi design dává svobodu, radost, Praha je krásné místo se vzduchem plným energie, svět je malý a NY je hned za rohem.

SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky
SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky

Prostředí designu se relativně rychle proměňuje. Mladí designéři svoji práci nepřetržitě prezentují na sociálních sítích a budují si prestiž i prostřednictvím svých sledujících. Není pro vás podobný trend frustrující, nebo je pro vás podobná forma sebeprezentace přirozená?

HELENA: Záleží na tom, co je pro vás v životě důležité a čím se necháte anebo nenecháte frustrovat. Tím jsem právě sama sobě odpověděla, proč se vaší otázkou nenechám frustrovat. Ze stejných důvodů se nebudu frustrovat ani počtem příspěvků na sociálních sítích vytvořených mladými designéry, ani počtem příspěvků vytvořených mnou, ani tím, kdo je mladý a kdo není.

Přemýšlím, kdy a čím jsem byla frustrovaná. Asi před mnoha lety v autoškole, potom ještě v době, kdy jsem neuměla anglicky, a potom když jsem si uvědomila, že fakt stárnu a už pravděpodobně nikdy nebudu štíhlá, bolí mě nohy, už nikdy nebudu nosit krátké sukně a asi ani podpatky... V tomto srovnání se mi nejeví míra sebeprezentace kohokoliv na sociálních sítích tak zásadní. A zcela vážně si myslím, že každý dělá, co umí, a je to tak v pořádku.

S designérkou Lindou Vránou jsem v podcastu nedávno řešila, že je díky Instagramu pak i složité pro veřejnost poznat, kdo je opravdu kvalitní designér a kdo si na něj jen hraje... Co si o tom myslíte vy?

HELENA: Myslím, že se to netýká jen designu, ale i výtvarného umění, hudby… Problémem podle mě není Instagram, ale určitá nevzdělanost a nezájem u širší veřejnosti, a naopak u lidí, kteří vybírají a rozhodují, hraje roli kalkul, kdy přednost má počet followers před talentem.

Gauč Golden kids Gauč Golden kids
Gauč Golden kids
Foto: Karin Zadric

Vaší doménou je hravý a emocemi prodchnutý nábytek. Podařilo se vám někdy navázat i spolupráci s lokálním výrobcem? Nebo jsou všechny kusy v limitované sérii?

HELENA: Na počátku tomu tak bylo, první produkty vyrobil český výrobce nábytku Polstrin a některé má ještě stále ve své nabídce. Potom ale přišlo setkání s Pavlínou Blahotovou, bývalou šéfredaktorkou časopisu Elle Decoration, která mi při předávání ceny Edida řekla ono památné: Heleno, založte vlastní značku.“

A to jsem udělala. Uvědomila jsem si, že pokud se mám vůbec dál věnovat designu, chci, aby se moje produkty vyráběly v co nejvyšší kvalitě, s co nejlepším detailem, aby každý kus nábytku měl co nejlepší provedení zevnitř, zezadu, zespod… a že si to chci hlídat sama. Obchodně trochu zabijácká strategie, ale upřednostnila jsem detail a co nejlepší kvalitu před tím, kolik vyděláme. Ve světě říkáme, že naše produkty jsou výsledkem práce těch nejšikovnějších českých rukou, máme nasmlouvané podle nás ty nej truhláře, čalouníky, skláře, zámečníky…, které jako architekti ze své praxe známe. Je pro mě velmi důležité, aby to byli nejen skvělí řemeslníci, ale i skvělí lidé, s kterými je radost spolupracovat. Některé produkty, například hrací strojek Mostly Wine nebo gauč Oto(wo)man, jsou vyrobené jen v limitované sérii, většina produktů se ale vyrábí podle objednávek v požadovaném množství.

dámský budoár LOLA dámský budoár LOLA
dámský budoár LOLA

Byla pro vás v minulosti ambice vyrábět produkty ve více kusech vůbec živá? Nebo jste nikdy netoužila po pocitu, že váš rukopis nesou věci denní spotřeby?

HELENA: Já jsem byla hlavně překvapená, že mám vůbec nějaký rukopis a potom že mnou vytvořené produkty někoho oslovují, že rezonují v ženských duších, překvapivě někdy i v mužských. Myslím si, že je dnes už poměrně dost lidí, kteří žijí své životy s mým nábytkem, tady v Česku i v zahraničí.

Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota. Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
foto: Tomáš Dittrich

Když se dívám na vaše největší úspěchy zhmotněné v oceněních, velmi se vám dařilo v letech 2009–2012 v období založení vlastní značky a realizace prvních produktů. Byla pro vás podobná ocenění důležitá a snažíte se o ně podvědomě stále?

HELENA: V těchto letech byl pro mě design zajímavé, zábavné vybočení z mé profese architektky. Takové prenatální období. Tím, že přišla ona ocenění, začala jsem o designu přemýšlet vážněji a rozhodla se k založení značky. Samozřejmě, každé ocenění je důležité, potvrzuje vám, že to, co děláte, má smysl, že vaše práce zaujala, někdo ji oceňuje... dodá vám energii a chuť pokračovat. Vážím si nesmírně šesti národních cen Edida, nominace na Objev roku Czech Grand Design v době, kdy mi bylo padesát let, a i některých ocenění v zahraničí. Ocenění jsou ale nejen ta ve skleněné podobě, povzbudivá jsou i slovní ocenění vašich klientů. A o ta mi jde nyní hlavně.

Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné
Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné

Vy jste původem architektka, k designu jste se dostala až v pozdějším věku. Bylo v tom rozhodnutí i trochu strachu, že jste o generaci starší než v té době úspěšní designéři? Řešila jste ve své profesi někdy věk?

HELENA: K designu jsem se dostala náhodou, když jsem jako architektka potřebovala do jednoho interiéru malý gauč a navrhla jsem si ho sama, protože se mi žádný nelíbil. Gaučík mi vyrobili v královéhradeckém Polstrinu, a protože se jim líbil, představili ho na přehlídce Designblok, získali za něj ocenění, zařadili ho do své produkce a vyrábějí dodnes. O rok později mě požádali o návrh houpacího křesla. Za to jsme dostali ocenění opět. A potom přišla Pavlína s tím skvělým nápadem, ať založím vlastní značku.

Tedy – nerozhodovala jsem se roky, nesrovnávala jsem se s ostatními designéry a otázka věku v tom nehrála roli už vůbec… Designéry, kteří v té době kralovali v Czech Grand Design – Bára Prášilová, Zuzana Kubíčková, Lukáš Jabůrek, Zorya, Bet Orten, TON, Janja Prokić… –, všechny mám moc ráda, jejich práci obdivuji a sleduji, vlastně mě nikdy nenapadlo, až s vaší otázkou, že jsou o generaci mladší. Kromě TONu, ten si troufám říct, je o pár generací starší.

ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové
ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové

Designérů, kteří pracovali již za minulého režimu a stále se jim daří, není mnoho... Jiří Pelcl, Liběna Rochová nebo Eva Eisler. Proč myslíte, že generace vaše a starší nemá tolik příležitostí?

HELENA: Ono designérů v té době ani moc nebylo. Socialistický stát měl sice v úmyslu kultivovat své občany, přesto návrhy průmyslových výtvarníků, jak se designérům říkalo, zůstávaly spíš v šuplíku, všeho zboží byl nedostatek a lidé byli rádi, když vůbec něco sehnali, podniky nestíhaly vyrábět, a tedy ve výsledku ani nevolaly po inovacích. Druhá věc je, že mluvíme přece jen už o poměrně dávné minulosti, o době před zhruba čtyřiceti lety, a tedy dnes aktivních designérů hodně být ani nemůže. Proto Jiří Pelcl, Liběna Rochová, Eva Eisler. Přidala bych ještě jméno Bóďa Horák. Co se týká mé generace, myslím, že se jí daří, tedy alespoň té části, která nehledí na věk a po revoluci si řekla „skvěle “, našla si své příležitosti a vrhla se do práce.

Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY
Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY

Jste matkou dvou dětí, téma skloubení kariéry a rodičovství rezonuje společností čím dál víc... Cítíte, že jste musela také udělat nějakou oběť, nebo vše bylo v přirozené synergii?

HELENA: Děti mám tři – Žofii zpěvačku, Julii malířku a tatérku, Matyáše sochaře. Jako jedináček jsem odmala věděla, že chci mít velkou rodinu, tři děti a být jim pokud možno dobrou matkou. Také jsem ale vystudovala architekturu a chtěla být i dobrou architektkou. Zároveň jsem však cítila, že obojí dohromady vlastně není, nebo aspoň nebylo možné. V době socialismu bylo i nemyslitelné o těchto pocitech mluvit, nemluvila jsem o nich ani s rodinou. Jednou jsem jela autem a zavolali mi ze stavby – je tu problém, musíte hned přijet. Vzápětí mi volala nemocná dcera – je mi špatně, přijeď. Brečela jsem za volantem, nevěděla, kam jet. Rozhodla jsem se jet za dcerou. A tak jsem dala přednost svému mateřství. Architektura šla stranou, sny o designu jsem pověsila na hřebík zcela. Když potom děti vyrostly a odešly do světa, říkala jsem si, co budu dělat s volným časem… A vtom přišel na svět můj gaučík a do mého života vstoupil design. A já si říkám, že to bylo za odměnu, že jsem se na začátku dobře rozhodla.

Kde se vidí Helena Dařbujánová za deset let?

HELENA: Hlavně zdravá a naživu.

Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory