PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Helena Dařbujánová

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Letos slavíte deset let ve svém ateliéru na Letné. Jaká to byla dekáda? Co ji charakterizovalo?

HELENA: Otevření showroomu v Praze na Letné nebyl žádný můj splněný sen, architekturou jsem žila a žiji stále, ale design nečekaně vtrhl do mého života a otevření showroomu bylo dost nutným pokračováním překvapivého vývoje. Jaká to byla dekáda – zábavná, plná aktivity, radosti, taky zoufalství v době covidu, plná učení se mnoha novým věcem od angličtiny přes tvorbu cen, marketing, obsluhu terminálu i sociálních sítí. Plná spolupráce s různými designéry a výtvarníky – s ilustrátorkami Andreou Tachezy, Evou Horskou, se Zašívárnou a vyšívacími babičkami, s Matyášem Chocholou, se skvělými fotografkami – Bárou Prášilovou, Alžbětou Jungrovou, Bet Orten, Johanou Pošovou, s kterými jsme nafotily moje kolekce… Byla to dekáda plná spousty zajímavých lidí, kteří prošli showroomem a které bych jinak nepotkala, dekáda plná různých veletrhů a výstav od Prachatic přes Milán, Paříž po Hongkong… Jak by mě to před deseti lety napadlo… Zjistila jsem, že design je svět spolupráce, svobody a nezávislosti, prostor bez limitu, kde zodpovídám jen sama sobě. Alespoň tak jsem si to nastavila.

Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn
Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn

V naší Window galerii jsme uspořádali mnoho výstav – hlavně výstavy začínajících designérů, např. Moniky Martykánové v době, kdy o ní ještě nikdo nevěděl, Pauly Benčaťové, Markéty Držmíškové, dnes Hákové, Jany Kábrtové –, protože mladí se musí podporovat, ale také i jejich již slavných kolegů – Janji Prokić, Jiřího Pelcla, Mi-won McGhee, Karin Zadrick a dalších.

Každý rok jsem představila vlastní novou kolekci nebo nový produkt. Letos již popáté budu pořádat v Hradci Králové Hostinu českého designu – pronajmu na pár dní nějaký zajímavý prostor a představím práce mnou vybraných českých designérů, každý rok jiných, už jsme jich v Hradci představili cca stovku. Chci ve městě, kde žiju a kde slovo design je poměrně neznámé, představit lidem, co je design a kolik skvělých designérů v Česku máme. Stihla jsem uspořádat výstavu Česká radost v domě Radost v Praze o propojení designu a výtvarného umění, přehlídku Ona stolistá o propojení designu, výtvarného umění, módy a hudby ve spolupráci s návrhářkou Jitkou Šedovou a společností Petrof.

Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská
Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská

Minulý rok jsem připravila výstavu V kráse ornamentu pro nadační fond Moravská krása, kde jsou vedle sebe k vidění poklady moravského ornamentu v jeho různých podobách a práce současných designérů, kteří podle mého s tématem ornamentu a tradic nějakým způsobem rezonují. Výstava byla vloni představena v Praze a tento měsíc odjíždí na půl roku do USA do Národního českého a slovenského muzea v Iowě, příští rok bude k vidění v NY a potom ve Washingtonu DC. Mám obří radost, že mohu takto světu představit nejen tradiční folklor, ale i práce dvaceti českých designérů, které jsem vybrala, a pomoci tak prezentaci jejich, jejich prací a vlastně i celého Česka.

Těch deset let obohatilo můj život. Zjistila jsem, že mi design dává svobodu, radost, Praha je krásné místo se vzduchem plným energie, svět je malý a NY je hned za rohem.

SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky
SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky

Prostředí designu se relativně rychle proměňuje. Mladí designéři svoji práci nepřetržitě prezentují na sociálních sítích a budují si prestiž i prostřednictvím svých sledujících. Není pro vás podobný trend frustrující, nebo je pro vás podobná forma sebeprezentace přirozená?

HELENA: Záleží na tom, co je pro vás v životě důležité a čím se necháte anebo nenecháte frustrovat. Tím jsem právě sama sobě odpověděla, proč se vaší otázkou nenechám frustrovat. Ze stejných důvodů se nebudu frustrovat ani počtem příspěvků na sociálních sítích vytvořených mladými designéry, ani počtem příspěvků vytvořených mnou, ani tím, kdo je mladý a kdo není.

Přemýšlím, kdy a čím jsem byla frustrovaná. Asi před mnoha lety v autoškole, potom ještě v době, kdy jsem neuměla anglicky, a potom když jsem si uvědomila, že fakt stárnu a už pravděpodobně nikdy nebudu štíhlá, bolí mě nohy, už nikdy nebudu nosit krátké sukně a asi ani podpatky... V tomto srovnání se mi nejeví míra sebeprezentace kohokoliv na sociálních sítích tak zásadní. A zcela vážně si myslím, že každý dělá, co umí, a je to tak v pořádku.

S designérkou Lindou Vránou jsem v podcastu nedávno řešila, že je díky Instagramu pak i složité pro veřejnost poznat, kdo je opravdu kvalitní designér a kdo si na něj jen hraje... Co si o tom myslíte vy?

HELENA: Myslím, že se to netýká jen designu, ale i výtvarného umění, hudby… Problémem podle mě není Instagram, ale určitá nevzdělanost a nezájem u širší veřejnosti, a naopak u lidí, kteří vybírají a rozhodují, hraje roli kalkul, kdy přednost má počet followers před talentem.

Gauč Golden kids Gauč Golden kids
Gauč Golden kids
Foto: Karin Zadric

Vaší doménou je hravý a emocemi prodchnutý nábytek. Podařilo se vám někdy navázat i spolupráci s lokálním výrobcem? Nebo jsou všechny kusy v limitované sérii?

HELENA: Na počátku tomu tak bylo, první produkty vyrobil český výrobce nábytku Polstrin a některé má ještě stále ve své nabídce. Potom ale přišlo setkání s Pavlínou Blahotovou, bývalou šéfredaktorkou časopisu Elle Decoration, která mi při předávání ceny Edida řekla ono památné: Heleno, založte vlastní značku.“

A to jsem udělala. Uvědomila jsem si, že pokud se mám vůbec dál věnovat designu, chci, aby se moje produkty vyráběly v co nejvyšší kvalitě, s co nejlepším detailem, aby každý kus nábytku měl co nejlepší provedení zevnitř, zezadu, zespod… a že si to chci hlídat sama. Obchodně trochu zabijácká strategie, ale upřednostnila jsem detail a co nejlepší kvalitu před tím, kolik vyděláme. Ve světě říkáme, že naše produkty jsou výsledkem práce těch nejšikovnějších českých rukou, máme nasmlouvané podle nás ty nej truhláře, čalouníky, skláře, zámečníky…, které jako architekti ze své praxe známe. Je pro mě velmi důležité, aby to byli nejen skvělí řemeslníci, ale i skvělí lidé, s kterými je radost spolupracovat. Některé produkty, například hrací strojek Mostly Wine nebo gauč Oto(wo)man, jsou vyrobené jen v limitované sérii, většina produktů se ale vyrábí podle objednávek v požadovaném množství.

dámský budoár LOLA dámský budoár LOLA
dámský budoár LOLA

Byla pro vás v minulosti ambice vyrábět produkty ve více kusech vůbec živá? Nebo jste nikdy netoužila po pocitu, že váš rukopis nesou věci denní spotřeby?

HELENA: Já jsem byla hlavně překvapená, že mám vůbec nějaký rukopis a potom že mnou vytvořené produkty někoho oslovují, že rezonují v ženských duších, překvapivě někdy i v mužských. Myslím si, že je dnes už poměrně dost lidí, kteří žijí své životy s mým nábytkem, tady v Česku i v zahraničí.

Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota. Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
foto: Tomáš Dittrich

Když se dívám na vaše největší úspěchy zhmotněné v oceněních, velmi se vám dařilo v letech 2009–2012 v období založení vlastní značky a realizace prvních produktů. Byla pro vás podobná ocenění důležitá a snažíte se o ně podvědomě stále?

HELENA: V těchto letech byl pro mě design zajímavé, zábavné vybočení z mé profese architektky. Takové prenatální období. Tím, že přišla ona ocenění, začala jsem o designu přemýšlet vážněji a rozhodla se k založení značky. Samozřejmě, každé ocenění je důležité, potvrzuje vám, že to, co děláte, má smysl, že vaše práce zaujala, někdo ji oceňuje... dodá vám energii a chuť pokračovat. Vážím si nesmírně šesti národních cen Edida, nominace na Objev roku Czech Grand Design v době, kdy mi bylo padesát let, a i některých ocenění v zahraničí. Ocenění jsou ale nejen ta ve skleněné podobě, povzbudivá jsou i slovní ocenění vašich klientů. A o ta mi jde nyní hlavně.

Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné
Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné

Vy jste původem architektka, k designu jste se dostala až v pozdějším věku. Bylo v tom rozhodnutí i trochu strachu, že jste o generaci starší než v té době úspěšní designéři? Řešila jste ve své profesi někdy věk?

HELENA: K designu jsem se dostala náhodou, když jsem jako architektka potřebovala do jednoho interiéru malý gauč a navrhla jsem si ho sama, protože se mi žádný nelíbil. Gaučík mi vyrobili v královéhradeckém Polstrinu, a protože se jim líbil, představili ho na přehlídce Designblok, získali za něj ocenění, zařadili ho do své produkce a vyrábějí dodnes. O rok později mě požádali o návrh houpacího křesla. Za to jsme dostali ocenění opět. A potom přišla Pavlína s tím skvělým nápadem, ať založím vlastní značku.

Tedy – nerozhodovala jsem se roky, nesrovnávala jsem se s ostatními designéry a otázka věku v tom nehrála roli už vůbec… Designéry, kteří v té době kralovali v Czech Grand Design – Bára Prášilová, Zuzana Kubíčková, Lukáš Jabůrek, Zorya, Bet Orten, TON, Janja Prokić… –, všechny mám moc ráda, jejich práci obdivuji a sleduji, vlastně mě nikdy nenapadlo, až s vaší otázkou, že jsou o generaci mladší. Kromě TONu, ten si troufám říct, je o pár generací starší.

ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové
ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové

Designérů, kteří pracovali již za minulého režimu a stále se jim daří, není mnoho... Jiří Pelcl, Liběna Rochová nebo Eva Eisler. Proč myslíte, že generace vaše a starší nemá tolik příležitostí?

HELENA: Ono designérů v té době ani moc nebylo. Socialistický stát měl sice v úmyslu kultivovat své občany, přesto návrhy průmyslových výtvarníků, jak se designérům říkalo, zůstávaly spíš v šuplíku, všeho zboží byl nedostatek a lidé byli rádi, když vůbec něco sehnali, podniky nestíhaly vyrábět, a tedy ve výsledku ani nevolaly po inovacích. Druhá věc je, že mluvíme přece jen už o poměrně dávné minulosti, o době před zhruba čtyřiceti lety, a tedy dnes aktivních designérů hodně být ani nemůže. Proto Jiří Pelcl, Liběna Rochová, Eva Eisler. Přidala bych ještě jméno Bóďa Horák. Co se týká mé generace, myslím, že se jí daří, tedy alespoň té části, která nehledí na věk a po revoluci si řekla „skvěle “, našla si své příležitosti a vrhla se do práce.

Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY
Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY

Jste matkou dvou dětí, téma skloubení kariéry a rodičovství rezonuje společností čím dál víc... Cítíte, že jste musela také udělat nějakou oběť, nebo vše bylo v přirozené synergii?

HELENA: Děti mám tři – Žofii zpěvačku, Julii malířku a tatérku, Matyáše sochaře. Jako jedináček jsem odmala věděla, že chci mít velkou rodinu, tři děti a být jim pokud možno dobrou matkou. Také jsem ale vystudovala architekturu a chtěla být i dobrou architektkou. Zároveň jsem však cítila, že obojí dohromady vlastně není, nebo aspoň nebylo možné. V době socialismu bylo i nemyslitelné o těchto pocitech mluvit, nemluvila jsem o nich ani s rodinou. Jednou jsem jela autem a zavolali mi ze stavby – je tu problém, musíte hned přijet. Vzápětí mi volala nemocná dcera – je mi špatně, přijeď. Brečela jsem za volantem, nevěděla, kam jet. Rozhodla jsem se jet za dcerou. A tak jsem dala přednost svému mateřství. Architektura šla stranou, sny o designu jsem pověsila na hřebík zcela. Když potom děti vyrostly a odešly do světa, říkala jsem si, co budu dělat s volným časem… A vtom přišel na svět můj gaučík a do mého života vstoupil design. A já si říkám, že to bylo za odměnu, že jsem se na začátku dobře rozhodla.

Kde se vidí Helena Dařbujánová za deset let?

HELENA: Hlavně zdravá a naživu.

Rubriky:

Další z rubriky

Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory