PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Helena Dařbujánová

Dala jsem přednost mateřství. Helena Dařbujánová založila vlastní značku, když jí bylo 50 let, dnes věří, že to bylo za odměnu

Původní profesí architektka se designu začala věnovat až ve svých padesáti letech. Její ateliér na Letné slaví dnes už 10 let, jaké byly její začátky a co musela obětovat?

Letos slavíte deset let ve svém ateliéru na Letné. Jaká to byla dekáda? Co ji charakterizovalo?

HELENA: Otevření showroomu v Praze na Letné nebyl žádný můj splněný sen, architekturou jsem žila a žiji stále, ale design nečekaně vtrhl do mého života a otevření showroomu bylo dost nutným pokračováním překvapivého vývoje. Jaká to byla dekáda – zábavná, plná aktivity, radosti, taky zoufalství v době covidu, plná učení se mnoha novým věcem od angličtiny přes tvorbu cen, marketing, obsluhu terminálu i sociálních sítí. Plná spolupráce s různými designéry a výtvarníky – s ilustrátorkami Andreou Tachezy, Evou Horskou, se Zašívárnou a vyšívacími babičkami, s Matyášem Chocholou, se skvělými fotografkami – Bárou Prášilovou, Alžbětou Jungrovou, Bet Orten, Johanou Pošovou, s kterými jsme nafotily moje kolekce… Byla to dekáda plná spousty zajímavých lidí, kteří prošli showroomem a které bych jinak nepotkala, dekáda plná různých veletrhů a výstav od Prachatic přes Milán, Paříž po Hongkong… Jak by mě to před deseti lety napadlo… Zjistila jsem, že design je svět spolupráce, svobody a nezávislosti, prostor bez limitu, kde zodpovídám jen sama sobě. Alespoň tak jsem si to nastavila.

Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn
Komoda AUDREY, pocta Audrey Hepburn

V naší Window galerii jsme uspořádali mnoho výstav – hlavně výstavy začínajících designérů, např. Moniky Martykánové v době, kdy o ní ještě nikdo nevěděl, Pauly Benčaťové, Markéty Držmíškové, dnes Hákové, Jany Kábrtové –, protože mladí se musí podporovat, ale také i jejich již slavných kolegů – Janji Prokić, Jiřího Pelcla, Mi-won McGhee, Karin Zadrick a dalších.

Každý rok jsem představila vlastní novou kolekci nebo nový produkt. Letos již popáté budu pořádat v Hradci Králové Hostinu českého designu – pronajmu na pár dní nějaký zajímavý prostor a představím práce mnou vybraných českých designérů, každý rok jiných, už jsme jich v Hradci představili cca stovku. Chci ve městě, kde žiju a kde slovo design je poměrně neznámé, představit lidem, co je design a kolik skvělých designérů v Česku máme. Stihla jsem uspořádat výstavu Česká radost v domě Radost v Praze o propojení designu a výtvarného umění, přehlídku Ona stolistá o propojení designu, výtvarného umění, módy a hudby ve spolupráci s návrhářkou Jitkou Šedovou a společností Petrof.

Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská
Křeslo O RADOSTI s vyšívanou peřinkou s příběhem šťastných žen vznášejících se v prostoru radosti. Ilustrace připravila Eva Horská

Minulý rok jsem připravila výstavu V kráse ornamentu pro nadační fond Moravská krása, kde jsou vedle sebe k vidění poklady moravského ornamentu v jeho různých podobách a práce současných designérů, kteří podle mého s tématem ornamentu a tradic nějakým způsobem rezonují. Výstava byla vloni představena v Praze a tento měsíc odjíždí na půl roku do USA do Národního českého a slovenského muzea v Iowě, příští rok bude k vidění v NY a potom ve Washingtonu DC. Mám obří radost, že mohu takto světu představit nejen tradiční folklor, ale i práce dvaceti českých designérů, které jsem vybrala, a pomoci tak prezentaci jejich, jejich prací a vlastně i celého Česka.

Těch deset let obohatilo můj život. Zjistila jsem, že mi design dává svobodu, radost, Praha je krásné místo se vzduchem plným energie, svět je malý a NY je hned za rohem.

SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky
SUZANNE, kolekce komod na vzpomínky

Prostředí designu se relativně rychle proměňuje. Mladí designéři svoji práci nepřetržitě prezentují na sociálních sítích a budují si prestiž i prostřednictvím svých sledujících. Není pro vás podobný trend frustrující, nebo je pro vás podobná forma sebeprezentace přirozená?

HELENA: Záleží na tom, co je pro vás v životě důležité a čím se necháte anebo nenecháte frustrovat. Tím jsem právě sama sobě odpověděla, proč se vaší otázkou nenechám frustrovat. Ze stejných důvodů se nebudu frustrovat ani počtem příspěvků na sociálních sítích vytvořených mladými designéry, ani počtem příspěvků vytvořených mnou, ani tím, kdo je mladý a kdo není.

Přemýšlím, kdy a čím jsem byla frustrovaná. Asi před mnoha lety v autoškole, potom ještě v době, kdy jsem neuměla anglicky, a potom když jsem si uvědomila, že fakt stárnu a už pravděpodobně nikdy nebudu štíhlá, bolí mě nohy, už nikdy nebudu nosit krátké sukně a asi ani podpatky... V tomto srovnání se mi nejeví míra sebeprezentace kohokoliv na sociálních sítích tak zásadní. A zcela vážně si myslím, že každý dělá, co umí, a je to tak v pořádku.

S designérkou Lindou Vránou jsem v podcastu nedávno řešila, že je díky Instagramu pak i složité pro veřejnost poznat, kdo je opravdu kvalitní designér a kdo si na něj jen hraje... Co si o tom myslíte vy?

HELENA: Myslím, že se to netýká jen designu, ale i výtvarného umění, hudby… Problémem podle mě není Instagram, ale určitá nevzdělanost a nezájem u širší veřejnosti, a naopak u lidí, kteří vybírají a rozhodují, hraje roli kalkul, kdy přednost má počet followers před talentem.

Gauč Golden kids Gauč Golden kids
Gauč Golden kids
Foto: Karin Zadric

Vaší doménou je hravý a emocemi prodchnutý nábytek. Podařilo se vám někdy navázat i spolupráci s lokálním výrobcem? Nebo jsou všechny kusy v limitované sérii?

HELENA: Na počátku tomu tak bylo, první produkty vyrobil český výrobce nábytku Polstrin a některé má ještě stále ve své nabídce. Potom ale přišlo setkání s Pavlínou Blahotovou, bývalou šéfredaktorkou časopisu Elle Decoration, která mi při předávání ceny Edida řekla ono památné: Heleno, založte vlastní značku.“

A to jsem udělala. Uvědomila jsem si, že pokud se mám vůbec dál věnovat designu, chci, aby se moje produkty vyráběly v co nejvyšší kvalitě, s co nejlepším detailem, aby každý kus nábytku měl co nejlepší provedení zevnitř, zezadu, zespod… a že si to chci hlídat sama. Obchodně trochu zabijácká strategie, ale upřednostnila jsem detail a co nejlepší kvalitu před tím, kolik vyděláme. Ve světě říkáme, že naše produkty jsou výsledkem práce těch nejšikovnějších českých rukou, máme nasmlouvané podle nás ty nej truhláře, čalouníky, skláře, zámečníky…, které jako architekti ze své praxe známe. Je pro mě velmi důležité, aby to byli nejen skvělí řemeslníci, ale i skvělí lidé, s kterými je radost spolupracovat. Některé produkty, například hrací strojek Mostly Wine nebo gauč Oto(wo)man, jsou vyrobené jen v limitované sérii, většina produktů se ale vyrábí podle objednávek v požadovaném množství.

dámský budoár LOLA dámský budoár LOLA
dámský budoár LOLA

Byla pro vás v minulosti ambice vyrábět produkty ve více kusech vůbec živá? Nebo jste nikdy netoužila po pocitu, že váš rukopis nesou věci denní spotřeby?

HELENA: Já jsem byla hlavně překvapená, že mám vůbec nějaký rukopis a potom že mnou vytvořené produkty někoho oslovují, že rezonují v ženských duších, překvapivě někdy i v mužských. Myslím si, že je dnes už poměrně dost lidí, kteří žijí své životy s mým nábytkem, tady v Česku i v zahraničí.

Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota. Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
Kolekce sedátek MORAVSKÁ KRÁSA vznikla ve spolupráci s paní Marií Švirgovou, malérečkou ornamentu z Lanžhota.
foto: Tomáš Dittrich

Když se dívám na vaše největší úspěchy zhmotněné v oceněních, velmi se vám dařilo v letech 2009–2012 v období založení vlastní značky a realizace prvních produktů. Byla pro vás podobná ocenění důležitá a snažíte se o ně podvědomě stále?

HELENA: V těchto letech byl pro mě design zajímavé, zábavné vybočení z mé profese architektky. Takové prenatální období. Tím, že přišla ona ocenění, začala jsem o designu přemýšlet vážněji a rozhodla se k založení značky. Samozřejmě, každé ocenění je důležité, potvrzuje vám, že to, co děláte, má smysl, že vaše práce zaujala, někdo ji oceňuje... dodá vám energii a chuť pokračovat. Vážím si nesmírně šesti národních cen Edida, nominace na Objev roku Czech Grand Design v době, kdy mi bylo padesát let, a i některých ocenění v zahraničí. Ocenění jsou ale nejen ta ve skleněné podobě, povzbudivá jsou i slovní ocenění vašich klientů. A o ta mi jde nyní hlavně.

Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné
Showroom Heleny Dařbujánové najdete ve Veverkově ulici v Praze na Letné

Vy jste původem architektka, k designu jste se dostala až v pozdějším věku. Bylo v tom rozhodnutí i trochu strachu, že jste o generaci starší než v té době úspěšní designéři? Řešila jste ve své profesi někdy věk?

HELENA: K designu jsem se dostala náhodou, když jsem jako architektka potřebovala do jednoho interiéru malý gauč a navrhla jsem si ho sama, protože se mi žádný nelíbil. Gaučík mi vyrobili v královéhradeckém Polstrinu, a protože se jim líbil, představili ho na přehlídce Designblok, získali za něj ocenění, zařadili ho do své produkce a vyrábějí dodnes. O rok později mě požádali o návrh houpacího křesla. Za to jsme dostali ocenění opět. A potom přišla Pavlína s tím skvělým nápadem, ať založím vlastní značku.

Tedy – nerozhodovala jsem se roky, nesrovnávala jsem se s ostatními designéry a otázka věku v tom nehrála roli už vůbec… Designéry, kteří v té době kralovali v Czech Grand Design – Bára Prášilová, Zuzana Kubíčková, Lukáš Jabůrek, Zorya, Bet Orten, TON, Janja Prokić… –, všechny mám moc ráda, jejich práci obdivuji a sleduji, vlastně mě nikdy nenapadlo, až s vaší otázkou, že jsou o generaci mladší. Kromě TONu, ten si troufám říct, je o pár generací starší.

ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové
ONA JE... šatní skříň pro ženy s fotografií Alžběty Jungrové

Designérů, kteří pracovali již za minulého režimu a stále se jim daří, není mnoho... Jiří Pelcl, Liběna Rochová nebo Eva Eisler. Proč myslíte, že generace vaše a starší nemá tolik příležitostí?

HELENA: Ono designérů v té době ani moc nebylo. Socialistický stát měl sice v úmyslu kultivovat své občany, přesto návrhy průmyslových výtvarníků, jak se designérům říkalo, zůstávaly spíš v šuplíku, všeho zboží byl nedostatek a lidé byli rádi, když vůbec něco sehnali, podniky nestíhaly vyrábět, a tedy ve výsledku ani nevolaly po inovacích. Druhá věc je, že mluvíme přece jen už o poměrně dávné minulosti, o době před zhruba čtyřiceti lety, a tedy dnes aktivních designérů hodně být ani nemůže. Proto Jiří Pelcl, Liběna Rochová, Eva Eisler. Přidala bych ještě jméno Bóďa Horák. Co se týká mé generace, myslím, že se jí daří, tedy alespoň té části, která nehledí na věk a po revoluci si řekla „skvěle “, našla si své příležitosti a vrhla se do práce.

Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY
Na produktových fotografiích se často objevuje Žofie Dařbujánová, dcera Heleny a frontmanka kapely MYDY

Jste matkou dvou dětí, téma skloubení kariéry a rodičovství rezonuje společností čím dál víc... Cítíte, že jste musela také udělat nějakou oběť, nebo vše bylo v přirozené synergii?

HELENA: Děti mám tři – Žofii zpěvačku, Julii malířku a tatérku, Matyáše sochaře. Jako jedináček jsem odmala věděla, že chci mít velkou rodinu, tři děti a být jim pokud možno dobrou matkou. Také jsem ale vystudovala architekturu a chtěla být i dobrou architektkou. Zároveň jsem však cítila, že obojí dohromady vlastně není, nebo aspoň nebylo možné. V době socialismu bylo i nemyslitelné o těchto pocitech mluvit, nemluvila jsem o nich ani s rodinou. Jednou jsem jela autem a zavolali mi ze stavby – je tu problém, musíte hned přijet. Vzápětí mi volala nemocná dcera – je mi špatně, přijeď. Brečela jsem za volantem, nevěděla, kam jet. Rozhodla jsem se jet za dcerou. A tak jsem dala přednost svému mateřství. Architektura šla stranou, sny o designu jsem pověsila na hřebík zcela. Když potom děti vyrostly a odešly do světa, říkala jsem si, co budu dělat s volným časem… A vtom přišel na svět můj gaučík a do mého života vstoupil design. A já si říkám, že to bylo za odměnu, že jsem se na začátku dobře rozhodla.

Kde se vidí Helena Dařbujánová za deset let?

HELENA: Hlavně zdravá a naživu.

Rubriky:

Další z rubriky

Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Hradec Designlove
Kumst Brno - Design Byznys Days
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Czech design week

Nejnovější články

Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené