PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Anetalozkova

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Nekončící bolest celého těla, únavový a depresivní syndrom, poruchy spánku, ale především
zatuhlé svaly a úpony vedoucí k paralyzující bolesti. S těmito a mnoha dalšími projevy fibromyalgie se Aneta Ložková začala setkávat před necelými čtyřmi lety, tehdy ale zdaleka netušila, že se jedná o nevyléčitelné onemocnění, jehož příčina je zatím stále předmětem výzkumu. Příznaky se dají pouze zmírňovat a bolest částečně tlumit léky, to ovšem velmi často nestačí. Onemocnění proto Anetě znemožňuje běžnou rutinu a pracovní povinnosti, i proto se s pomocí přátel rozhodla založit sbírku přes portál Donio. „Denní dávka bolesti a beznaděje by mohla být reklamním sloganem tohoto onemocnění,“ píše mimo jiné návrhářka a vizážistka, která dříve působila v ateliéru u Zuzany Kubíčkové, v úvodním textu.

Aneta Ložková kvůli onemocnění vlastní tvorbu přerušila, poslední kolekce vznikla v roce 2021. Aktuálně chystá ručně malované hedvábné šátky ve spolupráci s malířkou a výtvarnicí Renatou Machýčkovou. Foto: archiv Anety Ložkové Aneta Ložková kvůli onemocnění vlastní tvorbu přerušila, poslední kolekce vznikla v roce 2021. Aktuálně chystá ručně malované hedvábné šátky ve spolupráci s malířkou a výtvarnicí Renatou Machýčkovou. Foto: archiv Anety Ložkové
Aneta Ložková kvůli onemocnění vlastní tvorbu přerušila, poslední kolekce vznikla v roce 2021. Aktuálně chystá ručně malované hedvábné šátky ve spolupráci s malířkou a výtvarnicí Renatou Machýčkovou. Foto: archiv Anety Ložkové

Když nevíš, napiš psychosomatiku

S Anetou jsme se setkaly v době, kdy se její onemocnění na nějakou dobu víceméně stabilizovalo. U fibromyalgie ovšem nelze úplně snadno odhadnout, kdy a proč se stav nemocného opět zhorší. Jedná se o cyklické onemocnění, navíc dle Anetiných dosavadních zkušeností s diagnostikou většina odborné obce ani neví, že existuje. „Začalo to zhruba v době, kdy platila největší proticovidová opatření. Tehdy jsem za sebou měla dost náročné stresové období, dlouhodobě jsem se starala o těžce nemocného člena rodiny a měla jsem toho na sobě zkrátka dost naloženo. Zdá se mi, že když máte nemocného člena rodiny, tak je to ještě horší než když jste nemocní vy sami, je to mnohem více stresující. Tedy alespoň pro mě to tak určitě bylo,“ vzpomíná Aneta.

Rozhodla se tehdy vyhledat psychoterapeutickou pomoc, přestože psychickými potížemi vyloženě netrpěla. „Na terapii jsem začala chodit spíš pro to, abych to všechno na někoho mohla takzvaně odhodit. Neměla jsem žádné psychické potíže, ale potřebovala jsem, aby mi někdo pomohl s celkovým stresem. Chodila jsem tam asi půl roku před tím než se mi začaly objevovat první příznaky, tehdy jsem samozřejmě vůbec netušila, co se děje. Téměř ze dne na den mi začala v podstatě hořet páteř. Napadlo mě, jestli to není zápal mozkových blan, akutní zánět míchy nebo něco podobného. Zvažovala jsem, jestli si nemám zavolat záchranku, ale stále to bylo v nějakých únosných mezích,“ popisuje Aneta první projevy onemocnění, které se postupně dostávaly do celých zad a dalších částí těla.

„Byla jsem vyšponovaná jako luk. Tyhle stavy trvaly čtyři měsíce. Dalo se s tím nějak fungovat, ale bylo to hrozné. Mluvila jsem o tom samozřejmě i na terapiích a terapeut usoudil, že je to psychosomatický projev dlouhodobého stresu. Nějak se mi takový závěr nezdál. Specialista nejsem, ale ten akutní projev se mi zkrátka zdál příliš specifický na to, aby se to uzavřelo jako psychosomatika. Nicméně v terapeuta jsem měla důvěru, a tak jsme pokračovali v rámci tohoto doporučení.“

Cesta k antidepresivům

Protože se Anetě první příznaky objevily v době pandemie covidu, běžná lékařská péče byla v tu dobu v omezeném režimu. Specialisty vyhledala, ale rozhodla se zkusit problém vyřešit i vlastní cestou formou fyzioterapie, baňkování či masáží. „Pořád jsem žila v tom, že jsou to zatuhlé svaly. Nic mi ale nepomáhalo, vyzkoušela jsem i reiki, což mi zmírnilo potíže asi na tři týdny, ale pak se to celé zase vrátilo. A najednou po čtyřech měsících jako když lusknete prstem a nic. Skoro jsem na celou tu epizodu zapomněla. Měla jsem klid asi tři měsíce a pak to začalo celé nanovo, ale už to nebyly tak intenzivní a agresivní bolesti jako na začátku. Cítila jsem, že se zase začíná něco dít, že ten pocit už znám. Opět jsem byla držená v tom, že jsou to projevy stresu, jenže se to stále zhoršovalo. Nejen, že mě bolelo celé tělo, ale nemohla jsem téměř spát, protože jsem se nemohla nijak uvolnit. Je to jako kdybyste chtěli usnout, ale měli při tom strčené prsty v zásuvce. Je to vlastně konstantní pocit napětí,“ přibližuje Aneta.

Původně Aneta vystudovala obor radiologický asistent a nějakou dobu pracovala i v protonovém centru. Pak se ale přes práci vizážistky dostala až k vlastní módní tvorbě. Foto: archiv Anety Ložkové Původně Aneta vystudovala obor radiologický asistent a nějakou dobu pracovala i v protonovém centru. Pak se ale přes práci vizážistky dostala až k vlastní módní tvorbě. Foto: archiv Anety Ložkové
Původně Aneta vystudovala obor radiologický asistent a nějakou dobu pracovala i v protonovém centru. Pak se ale přes práci vizážistky dostala až k vlastní módní tvorbě. Foto: archiv Anety Ložkové

V té době jí psychoterapeut poradil, aby nasadila antidepresiva, které do té doby odmítala. „Dovedla mě k tomu silná ataka, kdy jsem se už opravdu úplně položila. Skončila jsem na zemi a nešlo mi vstát, nemohla jsem vůbec nic. Tělo prostě řeklo ne,“ vypráví a doplňuje, že se tehdy dostala na fyzioterapeutickou kliniku do Obloukové ve Vršovicích, kde lékaři opět zhodnotili, že se jedná o stresový kolaps v důsledku vyčerpání a na základě toho Anetu doporučili do psychiatrické ambulance.

„První dny s antidepresivy byly strašné. Ono se říká, že se na začátku situace může zhoršit, protože tělu trvá, než se s léky vyrovná. Když jsem léky nasazovala, tak mi opět strašným způsobem začala hořet záda. Ležela jsem doma a říkala jsem si, že už je konec. Že tady teď prostě uhořím. Připadalo mi to jako lepší východisko než to, aby to celé trvalo dál,“ vzpomíná Aneta už s lehce ironickým úsměvem na své nejhorší momenty.

Na jógamatce i čtyři hodiny

Po nepříjemné zkušenosti s antidepresivy, které provázely další a další příznaky fibromyalgie, o níž ale Aneta stále neměla tušení, spala 18 hodin denně, poté naopak nemohla spát vůbec, bolesti se zintenzivňovaly, mezitím se navíc musela přestěhovat do jiného bytu, protože ten dosavadní se majitelé rozhodli rekonstruovat. Po návratu z lázní, které dostala předepsané, si našla svoji pohybovou rutinu, díky níž bolest alespoň na krátkou dobu dokázala utlumit.

„Jsem celoživotní sportovec, pětadvacet let jsem se věnovala sportovní gymnastice, takže jsem si vytvořila harmonogram, kam jsem zahrnula hlavně protahování, nic víc aktivního tělo nezvládalo. To mi opět vydrželo asi dva nebo tři měsíce. Na jógamatce jsem zvládla být klidně i čtyři hodiny. Jde o systematické protahování, kdy jste v jedné pozici třeba dvacet minut. Říkala jsem si, že když bolesti připomínají jako by mě někdo natahoval na skřipec, ale dovnitř, tak že musím jít proti tomu a vytahovat se ven,“ vysvětluje Aneta. A protože se projevy nemoci stále cyklicky vracely a jediné vysvětlení, které od doktorů dostávala, byla stále dokola psychosomatika a stres, rozhodla se požádat o přezkum.

Stigma z psychiatrie

„Antidepresiva byla ve výsledku dobrý tah. Kdyby jich nebylo, tak bych situaci nebyla schopná psychicky zvládnout. Ale zkoušeli jsme různé varianty léčiv a nic nepomáhalo. Nikdo nevěděl, co se mi děje. Požádalo se o přezkum, jenže tam se bohužel narazilo na moji zprávu z psychiatrie. Žila jsem v tom, že v dnešní době už se psychiatrie bere jako něco normálního, co je součást života, že to zkrátka není žádné stigma. V tom jsem se mýlila, se zprávou jsem se dostala na neurologii, paní doktorka si ji přečetla a nedokázala takové projevy do ničeho zařadit, takže jsem opět odcházela s tím, že jde o psychosomatickou záležitost. Je to beznaděj – chodíte do ordinací, referujete symptomy, které prožíváte, popisujete to, co se vám děje, a ti lidi se na vás dívají a nechápou, co říkáte, protože o tom nikdy neslyšeli, neznají to, neviděli to a dost často vám tím pádem třeba ani nevěří. Netvrdím, že to tak nutně bylo, ale měla jsem z toho takový dojem.“

Vlastní tvorba je pro Anetu aktuálně jedinou možnou alternativou, vzhledem k cykličnosti a nevyzpytatelnosti jejího onemocnění nemá možnost vrátit se do klasického zaměstnání. Foto: archiv Anety Ložkové Vlastní tvorba je pro Anetu aktuálně jedinou možnou alternativou, vzhledem k cykličnosti a nevyzpytatelnosti jejího onemocnění nemá možnost vrátit se do klasického zaměstnání. Foto: archiv Anety Ložkové
Vlastní tvorba je pro Anetu aktuálně jedinou možnou alternativou, vzhledem k cykličnosti a nevyzpytatelnosti jejího onemocnění nemá možnost vrátit se do klasického zaměstnání. Foto: archiv Anety Ložkové

Aneta postupně rozhazovala sítě, kde se dalo, až jeden lékař pojem fibromyalgie konečně zmínil. „Šla jsem si o tom něco přečíst a rychle jsem to zase zavřela. Připadalo mi to jako hodně dekadentní myšlenka, že se s tímhle budu potýkat až do smrti. Ale původním vzděláním jsem radiologický asistent, takže mám nějaké povědomí o anatomických strukturách a fyziologických procesech v těle. Asi nejtypičtější vysvětlení toho, proč fibromyalgii provázejí takové bolesti, je to, že se v určitých centrech mozku, které jsou zodpovědné za zpracování bolestí, děje nějaký error. Tím pádem vás opravdu všechno bolí a je to pak už velmi neadresná bolest. Není to ale úplně v těle, je to vlastně spíš v hlavě,“ vysvětluje Aneta. 

„Hojně zmiňovaným vysvětlením bolestí bývá takzvaná senzitizace určitých nervových struktur v mozku odpovědných za zpracování bolesti,“ pokračuje. „Z mé zkušenosti, a nejsem zdaleka sama, ale vyplývá, že bolest je zkrátka tam, kde ji cítíte, a tudíž ve strukturách úponů a ve svalech, které patrně na základě autoimunitního procesu specifickým způsobem tuhnou. Tuhle myšlenku mi potvrzuje empirická zkušenost v tom smyslu, že když se mi po hodinách rozvolňování zatuhlých struktur podaří je dostatečně uvolnit, dochází instantně k úlevě, a tím pádem i ke zlepšení mentálních procesů a psychického rozpoložení. Což příliš nekoresponduje s hypotézou senzitizace jakožto hlavní příčinou bolesti. Problém je v tom, že v rámci dní jste opět tam, kde jste začínali. Svaly tuhnou stále dokola, znovu a znovu.“

Razítko v nedohlednu

K prvnímu „osvícenému“ lékaři se dostala až na oddělení gastroenterologie. „Udělal mi všechny testy, ty byly negativní, a řekněme, že oficiálně doporučili tuto diagnózu. Usoudil, že to patrně bude něco revmatologického. Objednala jsem se tedy na revmatologii, ale až za pět měsíců jsem se dostala na kontrolu. Což je bohužel typické. Tam jsem se dostala před necelým rokem, jenže tamní lékařka osvícená tedy nebyla. Opět jsme se dostaly k psychiatrickému stigmatu a byla jsem znovu na tom samém místě. Myslela jsem si, že právě na revmatologii se to nějakým způsobem oštempluje a já budu moct s orazítkovaným papírem dojít na příslušný úřad zažádat například o invalidní důchod nebo jinou formu podpory.“

Existenční stránka věci je kromě velkých bolestí pochopitelně další problém, který Anetino onemocnění provází. Několikrát se musela stěhovat, nastaly potíže s neschopenkou a pro přiznání invalidního důchodu se jí od lékařů nedaří získat potřebné dokumenty. A právě proto se v dubnu rozhodla založit sbírku na platformě Donio. „Tohle celé by se vůbec nestalo, kdyby o onemocnění panovalo lepší povědomí. Kdyby už tehdy doktoři v psychiatrické či neurologické ambulanci nebo v ordinaci praktického lékaře řekli, že to vypadá na fibromyalgii, a ať jdu tam a tam. Pak by to netrvalo tři roky, ale třeba jenom půl roku. Onemocněním přitom trpí zhruba pět procent populace. To není tak malé číslo na to, abyste přišli do ordinace a nikdo o něm nikdy neslyšel.“

Ze zdravotnictví přes make-up až k módě

Vzhledem k tomu, že fibromyalgie je cyklické onemocnění, a projevy jsou tím pádem poměrně nevyzpytatelné, neumožňuje Anetě nechat se zaměstnat, byť třeba jen na částečný úvazek. Před tím, než se její nemoc začala projevovat, pracovala v ateliéru u přední české návrhářky Zuzany Kubíčkové. Oděvní tvorbu nikdy nestudovala, jak sama zmiňuje, vzdělání má v oboru radiologický asistent. V ateliéru díky své preciznosti a přesnosti získala přezdívku hodinář, touto profesí se živil Anety tatínek, manuální zručnost tedy zdědila po něm.

„Ještě před šitím jsem se ale věnovala maskeřině, kamarádka jednou potřebovala asistovat při líčení komparzu u filmu nebo reklamy. Celkem mě to chytlo a jako vizážistka jsem poté pracovala asi sedm let. Po nějaké době jsem ale začala trochu trpět krizí identity. Na mysl mi přišel nějaký kabát, který jsem možná někde zahlédla a hrozně jsem si ho přála, jenže jsem si ho nemohla dovolit. Tak jsem si od maminky půjčila stroj a řekla jsem si, že si ho zkusím ušít. Dopadlo to mnohem lépe než jsem čekala a já jsem pochopila, že tohle je obor, kterému bych se chtěla věnovat,“ vzpomíná Aneta.

Aneta se aktuálně příležitostně věnuje tvoření růžencových náhrdelníků z minerálů. Foto: archiv Anety Ložkové Aneta se aktuálně příležitostně věnuje tvoření růžencových náhrdelníků z minerálů. Foto: archiv Anety Ložkové
Aneta se aktuálně příležitostně věnuje tvoření růžencových náhrdelníků z minerálů. Foto: archiv Anety Ložkové

Se Zuzanou Kubíčkovou měly společné známé a přátele, takže ji zkusila oslovit. „Začala jsem u ní na neplacené stáži, což jsem kombinovala dohromady i s prací vizážistky, a dokonce i s mým původním oborem radiologie, pracovala jsem v protonovém centru. Pak už jsem se u Zuzany dostala k práci na plný úvazek a mezitím jsem pracovala i na vlastních věcech, vytvořila jsem asi pět kolekcí. To trvalo ještě do začátku covidu, poslední kolekce byla z roku 2021. A dál už to znáte,“ vrací se Aneta na začátek svého příběhu. „Teď už vím, že nějaká běžná práce s tím vším zřejmě nebude možná, takže mi nezbývá než napnout síly do vlastní tvorby. Vytvořit oděv vyžaduje poměrně dost času, tak jsem se zatím pustila alespoň do tvoření náhrdelníků a růženců z minerálů. Je to pro mě i terapeutická činnost.“

Kromě módní tvorby by se návrhářka chtěla zaměřit i na osvětovou kampaň, aby se o fibromyalgii rozšířilo povědomí. „Nikoho nezajímá nějaké onemocnění, které nikdo nezná. Vyvěšovat medicínské informace nemá smysl, je potřeba to vzít za jiný konec,“ myslí si Aneta. Nejzásadnější problém pro fibromyalgiky totiž aktuálně spočívá v tom, že onemocnění nespadá do seznamu diagnóz pro přidělení invalidního důchodu. 

„To je velký problém, a má bohužel i své ‚opodstatnění‘, které se zakládá na tom, že fibromyalgie je z pohledu standardních testovacích metod v podstatě neviditelná. Je zde sice řada faktorů, jako například metabolický rozvrat, mitochondriální dysfunkce, zánětlivé procesy v mozku, gastrointestinální obtíže a mnoho dalších nuancí, které jsou pro fibromyalgii charakteristické. Problém je ale v tom, že si je takových věcí vědoma jen opravdu malá část lucidních lékařů. Tato neshoda v důsledku neinformovanosti vede k tomu, že pro legislativu nemá fibromyalgie hmotný důkaz. Mezitím se ale fibromyalgici škvaří bolestí a často se k tomu všemu potýkají s existenčními problémy a také nedůvěrou ze strany lékařů i svých blízkých, což vede vlastně k určité formě diskriminace. Moje žádost o invalidní důchod byla po měsících vyřizování zamítnuta s vysvětlením, že bolest není relevantním kritériem. Takové věci by se myslím v dnešní společnosti měly začít měnit. Za sebe bych k tomu ráda přispěla jak jen v rámci svých možností dokážu“ uzavírá Aneta.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smylu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory
Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
Mangoshake.cz

AKCE A UDÁLOSTI

Jediné výhradně české ocenění v oblasti interiérového designu určené pro české profesionální interiérové architekty a interiérové designéry. Czech Interior Award brzy uzavře své přihlášky!

DEADLINE: 20. února
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smylu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Lenka náhled
Číst článek
10. 02. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 4 min

Určitě bych nenazývala architekturou všechno, co se dnes staví. Lenka Míková před 10 lety opustila úspěšný ateliér a rozhodla se založit vlastní studio, které dnes patří mezi lokální elitu

S architektkou Lenkou Míkovou jsme se potkaly na pražské Akademii výtvarných umění. Bavily jsme se o tom, proč její kroky na začátku kariéry nezamířily právě sem, ale na techničtější Fakultu architektury ČVUT. Probraly jsme první roky a zkušenosti až po založení vlastního ateliéru a mnohem víc...

Interiér & architektura
Magniflex
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

V boji proti spánkové deprivaci. Jak vybrat matraci na manželskou postel a nastolit harmonii v ložnici?

Dokonalý spánek má zásadní vliv nejen na naše zdraví, ale i na kvalitu partnerského života. A právě matrace Armonia Memoform Dual 12 od Magniflexu je ideálním spojením luxusu, pohodlí a funkčnosti, která podporuje soulad v ložnici i ve vztahu.

Interiér & architektura
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
S hotelem je samozřejmě spojené i wellness a velkorysý bazén
Číst článek
24. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ve jménu eklekticismu. Na jihu Rakouska stojí hotel Falkensteiner, který jde příkladem, jak přistoupit k renovaci nevyhovujících starých budov

Doba je rychlá a nároky na relaxaci se bryskně mění. Co ale s objekty, které před lety dobře sloužily jako hotely, ale dnes už jsou démodé? Recept našla společnost Falkensteiner, která místo stavby zbrusu nových budov rekonstruuje ty staré. A výsledek stojí za pozornost!

Design guide
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek
Číst článek
22. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Design & umění