PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Prohlídky města s průvodci jsou dlouhou řadu let součástí programu Turistického informačního centra (TIC) v Brně. Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno říká, že tyto prohlídky v minulosti ale nebyly ničím výjimečné: „Byla to taková klasika – historie, orloj, Švédi. Rozhodli jsme se, že k tomu chceme přistoupit jinak. A tak vznikly autentické prohlídky.“ V čem se autentické prohlídky města liší od těch běžných? Proč je doprovází tak výrazný vizuál? A jak prohlídky vnímají sami průvodci?

Na odpovědi jsme se zeptali těch nejpovolanějších: kromě Jany Janulíkové to byl fotograf a autor vizuálu Roman Franc a průvodkyně Helena Matulová.

Pocítit atmosféru Brna - bez nadsázky i bez zjednodušení

Můžete mi krátce přiblížit náplň Autentických prohlídek a to, včem se liší od klasických městských prohlídek?

JANA: Slovo “autentický” v názvu označuje přístup, který zprostředkovává skutečné a originální zážitky z Brna, tedy takové, které nejsou jen povrchní nebo turisticky přizpůsobené. Prohlídky kladou důraz na méně známé příběhy, kuriozity a unikátní atmosféru brněnských zákoutí. Jde nám o autenticitu zážitku i osoby průvodce. Prohlídky vedou místní průvodci, kteří sdílí osobní vhled do města a jeho jedinečných reálií. Tento přístup dovoluje účastníkům nejen objevovat brněnské kulturní a historické památky, ale i pocítit atmosféru města tak, jak ji vnímají lidé, kteří v něm žijí – bez nadsázky, bez příkras, ale i bez zjednodušení, často s přesahem do osobních příběhů, architektury či místní komunity.

Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu. Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Jarní fotka propojuje známého výčepního Béďu z Průmky a Parnasovu kašnu.
Foto: Roman Franc

Kterou prohlídku máte nejraději a která je podle vás ta nejautentičtější?

JANA: Baví mě hodně prohlídky zaměřené na brněnský industriál. Bývalé továrny a fabriky, pohnuté osudy židovských a německých rodin, dělnické kolonie, zbrojovka, slévárna, brownfieldy… Brno jako takzvaný Moravský Manchester má k tomuto tématu opravdu co nabídnout.

Tu nejautentičtější by bylo těžké vybrat. Tou nejkontroverznější byla podle mě „Nejhnusnější místa v Brně“. Škaredá místa najdete ve všech městech, i těch světových. Průvodce však citlivě vysvětloval historické i majetkové souvislosti, proč tomu tak je v Brně. Byl to poučný pohled na tak běžný problém, a i o takových je třeba se bavit.

Jaký máte feedback od návštěvníků a jaké prohlídky se řadí k těm nejoblíbenějším?

JANA: Je skoro neskutečné, jak se zvýšila návštěvnost. Každý rok stoupá, musíme přidávat další a další témata. Třeba v roce 2019 se prohlídek zúčastnilo 1667 osob, v minulém roce to bylo 2982. To je pecka. Lidé chtějí Brno poznávat, průvodci ho zas chtějí ukázat, a za to jsme moc rádi.

Oblíbené jsou prohlídky po architektuře, ale také více lifestylové, jako Pivní Brno, Smrt a rozklad v Brně, Kolem řeky za kávou nebo aktivní Running tours. Nejkrásnější je, že se lidé na prohlídky vrací - většinou místní obyvatelé, kteří chtějí poznávat město, ve kterém žijí, ze všech stran.

Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem. Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Svébytný vizuál prohlídek kombinuje vážnost s humorem.
Foto: Roman Franc

Dámy s langošem, poslední zbrojovák a smuteční duchové

Zásadní součástí konceptu brněnských autentických prohlídek je vizuál v podobě doprovodných fotografií od Romana France. Jeho fotografie jsou na první pohled snadno rozeznatelné. Fotograf kombinuje humor s vážností stejně lehce, jako inscenuje zdánlivě samozřejmé scény. Jeho modely nejsou bezejmenní lidé, ale skuteční „Brňáci“, které potkává na svých toulkách městem i uvnitř hospod a kaváren. V každé fotce je napětí, které vyvolává otázky: kdo je na fotce? Co zobrazuje? A jak vypadala její příprava?

Začala bych obdobím, které je aktuální – podzimem. Jak vznikla fotografie se hřbitovními duchy?

ROMAN: Na brněnském hřbitově jsou lidé, kteří se věnují údržbě náhrobků jako externí zaměstnanci. Jejich práce je důležitá, ale není vidět. Oblékl jsem je proto do bílých obleků, aby vypadali jako duchové, když v listopadu máme ty Dušičky. Chtěl jsem to téma trochu odlehčit. Zároveň s nimi pózuje pán v obleku, který se tam vlastně dostal náhodou. Šel kolem z pohřbu a svolil k tomu, abychom ho do fotky zakomponovali. Spojit vážné a humorné není vůbec jednoduché, ale takhle fotka to krásně kombinuje. Je autentická právě v příběhu, který se s ní pojí.

Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově. Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Téma Dušiček a duchové na brněnském hřbitově.
Foto: Roman Franc

O fotce brněnské Zbrojovky jsem se dočetla, že není jasné, jestli na ikonické kostce stojí opravdu její poslední zaměstnanec, nebo jeho náhradník. Proto se zeptám trochu záludně, který z nich tam nakonec je zachycený?

ROMAN: Až do posledního okamžiku tam měl stát poslední zbrojovák, který si to hodně přál. Tři dny před focením jsme to zkoušeli, protože on se opravdu bál vylézt až tam nahoru. Šli jsme postupně – nejprve jsme vylezli na střechu, pak o stupínek výš, až jsme se nakonec dostali až k samotné kostce, ale bohužel ho přemohl strach. Ale poslední zbrojovák tam symbolicky stojí, protože má na sobě autentické oblečení, které náhradníkovi pravý zbrojovák propůjčil.

Některé fotky na mě působí jako dílo náhodné inspirace, ostatní naopak jako dlouho připravovaný projekt. Jak nad nimi vlastně přemýšlíte?

ROMAN: Znám svět okolo sebe a vnímám denně spoustu motivů, které se potom snažím propojovat do různých souvislostí a vytvářet nové významy. Většinu lidí na svých fotografiích znám osobně a chci zachytit jejich příběhy. Realizace každé z fotografií je náročná, většinou to jsou měsíce příprav a samotná fotografie je do posledního detailu zinscenovaná. Hezky to je vidět například na fotce dvou dam v kožichu, které stojí na okraji bazénu a každá z nich v ruce drží langoš.

Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník? Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Stojí na ikonické kostce autentický poslední zbrojovák nebo náhradník?
Foto: Roman Franc

Ano, vím, to je kouzelná fotografie. Jaký je její příběh?

ROMAN: Ta fotka je vlastně zimní. Rozhodl jsem se, že chci spojit zimu s létem a s motivy, které s ním jsou spojené – jako je právě koupaliště v Brně Zábrdovicích a langoš. Dvě dámy v kožiších jsou shodou okolností sestry, takže mají pěknou fotku do rodinného alba. Focení se účastnili i jejich manželé, pak jsme šli všichni společně do hospody, a nakonec jsem jim z té fotky udělal PFko, které rozdávali známým a rodině. Každoročně pak slavíme „výročí“ té fotografie.

Která z vašich fotek v nejvíce utkvěla v paměti? Máte nějakou srdcovku?

ROMAN: To úplně nemám. Pro mě je každá fotka spojená s příběhem, který je jedinečný a autentický, a proto spolu nemohou soutěžit. Jsem rád, když mé fotky vypráví příběhy dál – například fotografie jiných sester, vzpěraček, byla tváří festivalu fotografie PhotoSaintGermain, další se staly součástí sbírky knihovny amerického Kongresu. Nejdůležitější pro mě jsou ale příběhy, které jsou s nimi spjaté. Krásný je svázaný také s fotkou, na které jsou bratři kapucíni. Účastnilo se jí několik hasičských týmů a kapucíni ji potom využili také pro oslavu svých šedesátých narozenin.

Pro letošní zimu jsme kupříkladu fotili inscenaci Betlému, které se účastnila také jedna řádová sestra. Řekla nám, že děláme skutečné umění. Bylo to v dané situaci trochu legrační, jak tam tak stála s ovcí na provázku a tohle pronesla, ale opravdu mě to potěšilo.

Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc. Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Shora: ředitelka TIC Jana Janulíková, průvodkyně Helena Matulová, fotograf Roman Franc.
Foto: Tomáš Gál

Propojování minulosti a současnosti, velkých i malých příběhů

Autentické prohlídky by ovšem nemohly existovat bez profesionálních průvodců a průvodkyň. V jejich vyprávění se ukrývá to největší zlato – příběhy Brna, jeho obyvatel, domů a ulic, parků a kostelů. Jsou to příběhy, které jsou zapsány hluboko v historii města, v paměti jeho obyvatel i v základních kamenech historických staveb. S průvodkyní Helenou Matulovou jsme si povídali o specifičnosti její práce i tom, co ji na prohlídkách nejvíce baví. A co ji naopak nejvíce zaskočilo?

Na jaké Autentické prohlídky se konkrétně zaměřujete?

HELENA: V rámci Autentických prohlídek aktuálně provázím cyklus s názvem Příběhy brněnských domů. Je tam to, co mě už od malička baví ze všeho nejvíc – životní příběhy lidí. Nikdy jsem totiž moc nebyla na letopočty a definice a obdivuji všechny kolegy, kteří dokáží krásně vyprávět například o architektuře. Když se zastavím s návštěvníky u některého z domů v rámci procházky, vyprávím jim o lidech, kteří v domě žili, o tom, co veselého nebo smutného se tam stalo, o tom, jak se třeba ty velké historické události projevily v jejich zdánlivě obyčejných životech. Někdy dojde i na duchařské historky nebo urban legendy. Snažím se taky, aby prohlídky byly plně bezbariérové a krátké co do vzdálenosti, aby si je mohli užít i senioři. Na poslední procházce jsme se například pohybovali prakticky pořád v prostoru Malinovského náměstí.

Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let. Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Pro zimní fotku oslovil autor dva své přátele kapucíny, bratry Pacifika a Šimona, kteří slaví 60 let, a fotku doplnil „sněhem“ vyrobeným hasiči z Lidické, kteří letos slaví 160 let.
Foto: Roman Franc

Co si v rámci prohlídek návštěvníci nejvíce oblíbili?

HELENA: Myslím, že každý návštěvník si najde svého průvodce a téma, které ho baví. V tom je právě cyklus AutenTIC úžasný, nabízí pro každého návštěvníka něco zajímavého.

Co je vaše nejoblíbenější část prohlídek?

HELENA: Mě baví prohlídky od začátku až do konce. Baví mě si je připravovat, sbírat dlouhé hodiny informace a dávat je do kontextů. Baví mě skládat ty příběhy dohromady. A hlavně mě baví, a to opravdu hodně, vyprávět příběhy lidem. Asi jsem trochu exhibicionista, ale mám opravdu radost, když všichni kolem mě poslouchají a vidím na nich, že je to zajímá. Mám radost i z toho, že se i „obyčejná“ historie dostává mezi lidi. Protože nejenom ty velké historické události si zaslouží zapamatování.

"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál. "Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
"Parta dědků, která jezdí na výšlapy po Brně" zkrášlila fotku pro jarní vizuál.
Foto: Roman Franc

Je něco, co vás v rámci Autentických prohlídek nejvíce překvapilo? Nějaký příběh či místo, které jste sama třeba do té doby neznala?

HELENA: Nemůžu říct, že by mě něco nějak zásadně překvapilo, ale vždycky mám radost, když se zapojí i návštěvníci prohlídek. Třeba když si vyprávíme příběh některého z domů a ozve se někdo z návštěvníků, že v tom domě například žili jeho prarodiče a doplní dalších pár zajímavých detailů. Stává se to na každé procházce a je to super propojení minulosti se současností.

Kdy prohlídky probíhají a jak se na ně mohou zájemci dostat?

HELENA: Prohlídky pořádáme sezonně, tedy na jaře, v létě, na podzim a v zimě, a i témata tomu přizpůsobujeme. Vyrazit s námi můžete po práci na skok do města nebo na delší víkendové toulání. Máme i prohlídky na kole nebo běžecké a pořádáme i přednášky pro ty, kteří raději posedí. Stačí si zvolit, co vás nejvíce zaujme a koupit lístek. Kde? Na webu autenticke-prohlidky-brno.cz

Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží). Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Koupačka v brněnském moři (louži poblíž hlavního nádraží).
Foto: Roman Franc

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Studio Nami Nami
Číst článek
07. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Design & umění Rozhovory
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory