PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jak se na praktiky Brašnářství Tlustý dívají zakladatelé a designéři malých českých značek?

Raději budu bankrotář, než lhář. Lokální výrobci reagují na kauzu Brašnářství Tlustý, může negativně ovlivnit i jejich fungování?

Tuhle kauzu minulý týden zaznamenal snad úplně každý. Nešťastný marketing Brašnářství Tlustý rezonoval ve všech médiích. Výsledek je jasný, firma ztratila renomé i kredit. Nemůže ale podobné chování negativně v očích zákazníků ovlivnit i jiné české značky?

ADEMI studio

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ADÉLA MITRENGOVÁ, zakladatelka a designérka: Současnou ekonomickou situaci vnímám jako složitou, a to nejen v posledních měsících, ale už několik let. V žádném případě bych však nikdy nezvolila taktiku, kterou použilo Brašnářství Tlustý. Vypuštění nepravdivé informace o stavu firmy považuji za neetické a za zneužití důvěry a dobrosrdečnosti zákazníků. Tento přístup vytváří na lidi, kteří mají k dané značce pozitivní vazbu, zbytečný nátlak a není férový.

ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy
ADEMI produkty vznikají lokálně v dílně nedaleko Šumavy

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ADÉLA: Nemyslím si, že by tato kauza měla výrazně negativní dopad na to, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jsem já. Věřím, že zákazníci dokážou rozlišit mezi jednotlivými značkami a jejich přístupem k podnikání. Důvěra se buduje dlouhodobě a takovéto excesy mohou ovlivnit vnímání jedné konkrétní značky, nikoliv celého segmentu. Možná dokonce naopak – zákazníci od Brašnářství Tlustý přejdou k jiným značkám, které se chovají transparentně a férově.

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ADÉLA: Naše aktuální situace je náročná, a to především kvůli rostoucím nákladům na materiály, energie a nájmy. To nás staví před výzvu, jak udržet ceny dostupné pro naše zákazníky, aniž by utrpěla kvalita našich produktů. Konkurence ze strany fast fashion a velkých on-line obchodů je stále silnější, což vyžaduje, abychom neustále inovovali a zefektivňovali naše procesy. Přesto pevně věřím, že náš osobní přístup, důraz na kvalitu a autenticitu jsou klíčovými prvky, které nám snad pomáhají udržet si přízeň zákazníků. Tímto způsobem se snažíme nejen udržet, ale také růst i v této složité době.

PBG Studio

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ANETA VOJTOVÁ, spoluzakladatelka a polovina designérského dua: Situace pro malé podnikatele složitá určitě je. Dlouhodobě na nás dopadá především zvyšující se administrativní zatěž a s tím spojené finance, které každým rokem rostou. Nedělají se přitom rodíly mezi velkými a malými firmami. Léto pro nás slabším obdobím není, případný pokles prodejů ale řešíme standardně akcemi nebo zvyhodněnými nabídkami pro zákazníky.

„Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“ „Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“
„Naše výrobky jsou vyrobeny tak, abyste je mohli používat a milovat po dlouhou dobu. To je naše ideologie a to, o co usilujeme. Každý náš výrobek vzniká v dialogu našeho týmu s důrazem na kvalitu materiálu a detail.“

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ANETA: Může být problém, že se často nedělají rozdíly mezi malými lokálními značkami, které svoji práci dělají poctivě a kvalitně (řemeslo, ale i design) a opravdu lokálně. Rozdíl mezi výrobky je enormní a srovnávání některých značek je nesmyslné. Malý neznamená vždy kvalitní a většinou to uvidíte právě na ceně. Za nás tady chybí především edukace v tomto směru.

Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska
Značka PBG pracuje s látkami a kůží z Itálie a Španělska

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ANETA: Naše značka je naštěstí každým rokem na vzestupu, vyžaduje to ale velké úsilí, neustálou aktivitu (akce, novinky, nová prodejní místa, vývoj e-shopu atd.), značka nikdy nesmí ustrnout. To nás samozřejmě baví, obrovskou zátěží je pro nás administrativa, která se každým rokem ze strany státu zvyšuje.

PLAYBAG

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešili podobným způsobem?

ALEŠ LOCH, zakladatel a šéfdesignér: Je pravda, že situace je pro řemeslníky složitá, ale jaký byznys to nemá složité? Nikoho to neopravňuje lhát svým zákazníkům. Jde o to, být rychlý, umět reagovat a adaptovat se. V Playbagu rosteme v B2C meziročně průměrně o 92 %, takže meziroční poklesy nemáme. Zároveň doplním, že i my jsme v Playbagu zažili těžké období, ale raději budu bankrotář, který bojoval se ctí do posledního dechu, než lhář.

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

ALEŠ: Původně jsem se k této kauze nechtěl vyjadřovat, ale právě z důvodu, že těmito praktikami je špiněna poctivá práce českých řemeslníků, být ticho nemůžu. Pokud by se totiž k těmto praktikám uchýlilo více subjektů, nadobro ztratí české řemeslo důvěru českého zákazníka a můžeme všichni zavřít krám. Pro nás i další řemeslníky to může představovat větší náklady na získání důvěry nových zákazníků, což neprospívá vůbec nikomu. Zároveň je pravdou, že udržet si českou výrobu je dražší, a tedy těžší, než ji přenechat čínským nebo polským partnerům. Proto mi záleží na tom, aby zákazníci nebyli zneužíváni a bylo o ně pečováno, jak jen to jde. Čekat na zakoupený produkt dva až tři měsíce a přitom se ohánět Baťovými hesly a jeho odkazem mi přijde směšné.

Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti
Od tašek, přes batohy až k pouzdrům pro důležité drobnosti

Jak byste vy sami popsali svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

ALEŠ: Jak jsem zmínil, i Playbag zažil minulý rok po patnácti letech tíživější situaci. Uvědomil jsem si ale, že potřebuji partnera, který rozumí číslům a který mi pomůže nastartovat růst, abych se mohl zaměřit více na to, co umím nejlépe, a to je produkt a jeho vývoj. Spojil jsem se proto s investiční skupinou Leverage a již po dvou měsících spolupráce se nám podařilo společně otočit trend meziročních propadů a už deset měsíců po sobě v B2C meziročně rosteme. Příští rok také plánujeme expanzi do zahraničí. Tím chci říci, že to jde i jinak.

VENA VALNOHA

Instagram | Web

Tento týden oznámilo Brašnářství Tlustý, že je blízko krachu, a vyzvalo svoje sledující na Facebooku, ať urychleně nakupují jejich výrobky. Vzápětí se ukázalo, že situace není zdaleka tak vážná a majitel firmy chtěl jen zvýšit zisky během slabších letních měsíců. Po kritice se odvolává na to, že situace je pro malé podnikatele a řemeslníky složitá. Pociťujete také dnes náročnější období? Dovedete si představit, že byste pokles zakázek řešila podobným způsobem?

VENDULA, zakladatelka a designérka: Musím říct, že zneužít takto vážné situace a používat slova jako krach a insolvence ke zvýšení prodejů je nehorázné. Mrzí mě, že pan Petrův zneužil solidárnosti svých zákazníků, a ztratil tak roky budovanou důvěru ve značku. Já sama nepociťuji úbytek práce, ale jsem malý podnikatel, který neživí zaměstnance, takže pokud mě zasáhne slabší měsíc, rozhodně se ze situace nehroutím. Navíc léto je nejvyšší čas chystat zásoby na vánoční sezonu, takže práce je momentálně opravdu dost. Rozhodně si nedovedu představit řešení poklesu objednávek tímto způsobem a věřím, že existuje lepší způsob, jak své zákazníky přimět k nákupu.

Brašnářství Tlustý se specializuje na ručně vyráběné kožené výrobky. Jejich cena je relativně vysoká, s pochopitelným argumentem, že jde o lokálně vyráběný produkt, jehož tvůrci jsou férově zaplaceni. Nebojíte se, že po vlně kritiky, která se na majitele snesla, se kauza negativně promítne i do toho, jak veřejnost vnímá malé výrobce, jako jste vy?

VENDULA: Brašnářství Tlustý není malá firma ani výrobce, je to velká a zavedená firma. Nebojím se, že by tato situace nějak negativně ovlivnila moji práci, naopak se spousta šikovných řemeslníků může dostat do většího povědomí. Což už se děje například na síti X, kde si lidé předávají tipy na schopné brašnáře, a tak jsem po kauze zaznamenala vysoký nárůst na e-shopu.

Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky
Minimalistické a variabilní ztvárnění kabelky

Jak byste vy sama popsala svoji aktuální situaci z pohledu byznysu?

VENDULA: Léto se může zdát být okurkovou sezonou, ale není tomu tak. Práce a objednávek z e-shopu mám dost, za což jsem neskutečně vděčná, a děkuju svým zákazníkům za to, že u mě nakupují. Naopak září očekávám vlažnější, protože lidé začnou po prázdninách více šetřit na Vánoce.

Rubriky:

Další z rubriky

Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Antonie Formanová pro PBG, Lazy Eye a Anna Schwitzer
Číst článek
15. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

V hlavní roli Antonie. Designéři a lokální značky sází v reklamních kampaních často na stejná jména, není to kontraproduktivní?

Jedna herečka, řada značek. V posledních měsících bylo pro milovníky českého designu těžké vyhnout se na Instagramu talentované hvězdě Antonii Formanové. Není ale angažmá jedné hvězdy kontraproduktivní? Zeptali jsme se jednotlivých značek, co je k výběru vedlo a co si od něj slibují.

Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika