PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studio 3

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Jedna značka, dvě osobnosti, různorodé zkušenosti

Studio 3 tvoří dva návrháři s odlišnými zkušenostmi z různých škol. Narazili jste během společné práce na nějaké zásadní návyky, které jste si ze studia přinesli a byly zásadně odlišné od způsobu práce vašeho kolegy nebo je způsob výuky tak podobný, že žádné podobné rozdíly nevidíte?

JAN A VÁCLAV: Ačkoli jsme značku STUDIO 3 zakládali jako tři vzájemně spolupracující designéři, v současné chvíli značku tvoříme již jen ve dvojici Jan a Václav. Tím, že se známe od malička a společně tvoříme již řadu let, tak vzájemná spolupráce a pracovní návyky jsou velmi podobné. Tomu přispívá i backround společného vzdělání. Oba jsme prošli Střední průmyslovou školou textilní v Liberci, kde jsme následně pokračovali v bakalářském studiu v Ateliéru oděvního a textilního návrhářství na TU v Liberci. Minulý rok jsme společně dokončili studium v navazujícím magisterském stupni v Ateliéru oděvního a textilního designu na Fakultě umění a designu na UJEPu. Vedle toho Václav letos absolvoval druhé magisterské studium v Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM. Každá škola nám přinesla jiné zkušenosti a především různorodý pohled na autorskou oděvní tvorbu. Ateliér na liberecké univerzitě byl dost zaměřený na textilní technologie a jejich propojování s designem oděvu. Kdežto na UJEPu se do výuky silně propisovalo umění a design jako takový, vzhledem k zaměření celé fakulty.  Díky tomu můžeme plně využít nabyté znalosti a zkušenosti v praxi. 

Ready-to-wear kolekce prezentovaná na  Central European Fashion Week v Budapešti Ready-to-wear kolekce prezentovaná na  Central European Fashion Week v Budapešti
Ready-to-wear kolekce prezentovaná na Central European Fashion Week v Budapešti
foto: hfdagency BCEFW

Být ve dvou je určitě výhoda, řadu věcí spolu můžete komunikovat, radit se a povzbuzovat se. Jaké to má ale nevýhody?

JAN A VÁCLAV: Protože že se známe již opravdu dlouho, sdílíme velmi podobný pohled a v naprosté většině se na všem shodneme. Samozřejmě občas probíhají i mezi námi diskuse nad daným tématem, jelikož si každý stále neseme s sebou svůj vnitřní svět a kreativní cítění, které ze své přirozenosti nemůže být 100% shodné. To by se však dalo považovat i za jakési pozitivum, jelikož tím dochází k novým podnětům a nacházení nových cest. Jediné co by šlo považovat za určitou nevýhodu tvorby ve dvojici je to, že při tvorbě společné kolekce je potřeba udržet jistou linii. Občas tak musíme najít nějaký kompromis v zájmu celé značky. Naším cílem je vytvářet práci, která působí jednotným dojmem a která se vzájemně doplňuje. 

„Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“ „Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“
„Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“
foto: Štěpán Molitor

Ready-to-wear

Vaše kolekce jsou hodně ženské, svůdné, ale stále velmi nositelné. Musíte se občas uskrovnit v nápadech, aby byl model opravdu nositelný?

JAN A VÁCLAV: V současné chvíli vůbec ne. Během studií jsme si vyzkoušeli plno přístupů, ať už se jednalo o čistě oděvní design nebo textilní výtvarnictví. Prostor akademické půdy nám dal možnost přistupovat k oděvní formě jako k sošnému objektu, který není určen primárně k běžnému nošení. Postupem času, kdy jsme se jako designéři a jako značka přirozeně vyvíjeli, jsme se více a více dostávali naší tvorbou k ready-to-wear. Nyní jsme ve fázi tvorby, kdy chceme, aby naše kolekce tvořily šatník moderní ženy, která se nebojí být sama sebou. Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností. Nicméně si ze svých studií odnášíme i blízký vztah k výtvarnému pojetí oděvní formy a stále se s tím ve své tvorbě snažíme více či méně pracovat. 

Ready-to-wear LINE  25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT Ready-to-wear LINE  25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT
Ready-to-wear LINE 25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT
foto: Kateřina Šípková

Ačkoliv je vaše studio relativně mladé, máte už řadu zkušenosti z módních přehlídek. Řada expertů a teoretiků se ale shoduje, že v České republice nemají kýžený efekt jako v zahraničí, protože tam místo nákupčích chodí jen influenceři. Co si o tom myslíte vy? Jaký pro vás účast na přehlídce má efekt?

JAN A VÁCLAV: S tímto názorem se oba plně ztotožňujeme. Influenceři jako takoví nám nijak nevadí, nicméně si myslíme, že na přehlídkách by měli být v první řadě primárně oděvní nákupčí nebo lidé s potenciálem pro soukromou koupi, kteří jsou pro designéra, potažmo oděvní značku, nejdůležitější hosté! Vedle nákupčích jsou stejně tak důležití redaktoři z relevantních médií.

Z našeho pohledu to na poli české módní scény vypadá přesně naopak. Nákupčí na přehlídkách nejsou žádní a když už, tak opravdu minimálně. Většinu předních přehlídkových řad tvoří influenceři, kteří často ani netuší čí kolekci právě shlédli. Často to na nás působí tak, že si na danou akci či přehlídku přišli jen a pouze pro fotku. Ve většině případů však ani nesdílí či neoznačí designéra jako formu podpory jeho tvorby, natož pak aby si od daného designéra či značky něco koupili. Domníváme se, že česká jména pro ně nemusí být tolik lukrativní, vzhledem k tomu, že na sociálních sítích vypadá lépe, když mají něco od velkých zahraničních domů s logem, o němž většinová společnost podvědomě ví. 

Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1 Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1
Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1
foto: Hfdagency BCEFW

Máte zkušenost z WE'RE NEXT, MBFW i  Zlin Design Week. Kdybyste je mohli srovnat, který pro vás měl nejlepší efekt a který byste sami doporučili začínajícím designérům?

JAN A VÁCLAV: Myslíme si, že to není tak snadné říci. Každá z těchto akcí a celkově každá forma prezentace, ať už výstava či přehlídka, je pro mladého a začínajícího oděvního tvůrce důležitá a přínosná. Každou akci navštěvuje jiná cílová skupina diváků a potenciálních zákazníků. Pokud začínající designér má tu možnost, doporučili bychom vyzkoušet prezentaci všude, jelikož na každé přehlídce, výstavě či festivalu nasbírá cenné kontakty, které v budoucí tvorbě využije. Po nasbíraných zkušenostech designér sám pozná, jaká forma prezentace pro něho funguje nejlépe a kam se jeho tvorba nejvíce hodí.

Modely pro přehlídku na festivalu Designblok Modely pro přehlídku na festivalu Designblok
Modely pro přehlídku na festivalu Designblok
Foto vlevo: Kiti Wullich Foto vpravo: Lily Ficent

Je to bezpochyby i ekonomicky náročné, daří se vám vždy po podobné investici být v plusu?

JAN A VÁCLAV: Ano, prezentace na přehlídkách není snadná a levná záležitost. Kolikrát si lidé myslí, že organizátoři platí návrhářům, aby tam své kolekce předvedli. Opak je ale pravdou. Vstupní náklady na vytvoření kolekce častokrát přesahují částku účastného na přehlídkách. Nicméně my k tomuto přistupujeme jako k investici do reklamy, propagace, potenciálních zákazníků a především do nových kontaktů a cenných zkušeností.

Po přehlídkách se nám často ozývají nové zákaznice, které naše tvorba oslovila a mají zájem o nějaký kousek z prezentované kolekce, či o autorský model na zakázku. Investice, jako jsou právě přehlídky či výstavy, mají potenciál dlouhodobé návratnosti. Často máme totiž pocit, že designér je ten, kdo všechno a všechny musí zaplatit - od účastnických poplatků a modelek přes fotografy, produkci až po makeup, vlasy a lokaci,  a na druhou stranu si pak lidé chtějí od designérů věci často pouze vypůjčit výměnou za propagaci na sociálních sítích apod. 

Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy
Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy
foto: Lily Ficent

Móda bez iluzí

Klientela v České republice je relativně malá, příliš neroste a řada mladých designérů tak bojuje o zákazníky i s etablovanými jmény z řad českých návrhářů. Jak a čím se vám daří zaujmout? 

JAN A VÁCLAV: Není snadné, zvlášť pro začínající designéry a značky jako jsme my, vybudovat si stabilní klientelu. Od samých začátků jsme věděli, že je pro nás nemožné se srovnávat s velkými oděvními giganty, které každou chvíli chrlí trendové kolekce za zlomek ceny, za kterou jsme oděv schopni vyrobit my. Proto jsme přirozeně došli k myšlence od sezónních módních trendů se úplně odvrátit. Kolekce tvoříme bez ohledu na nesmyslné trendy a snažíme se především pracovat s nadčasovými střihy, které trendům nepodléhají a jsou inovativní. Nejdůležitější esencí však zůstává náš výtvarný pohled a cítění, kdy usilujeme o to, aby se do oděvů promítla naše vize. 

Snažíme se šít z kvalitních materiálů a tvořit kreativní oděvy, aby naše zákaznice měly chuť zainvestovat a přidat do svého šatníku něco od české značky. Spousta lidí si totiž neuvědomuje fakt, že taková investice má dalekosáhlý dopad na celou ekonomiku a prosperitu celé společnosti. Peníze utracené u českých výrobců  se zhodnotí tady. Při nákupu u zahraničních firem se kapitál vyvádí pryč a tím naše země přichází o celkový růst, který by v závěru mohl být katalyzátorem právě proto, aby zde bylo více lidí, kteří by si mohli dovolit nákup u lokálních designérů. 

Není to někdy velký stres? Jak byste vlastně popsali profesi módního návrháře v ČR? Co jsou největší překážky?

JAN A VÁCLAV: Období velkých stresů o vlastní budoucnost už máme za sebou. Většinou takový stres nastal při konci středoškolského či  bakalářského studia, jelikož si člověk musí najít své místo v opravdovém světě, kde už za ním nestojí instituce školy. Díky tomu, že jsme se již od brzkých studentských let snažili prezentovat, brzy jsme zjistili, jaká je vlastně realita. Tím se rozplynuly naše představy, které jsou tak typické pro naivitu mládí. Lidé si běžně představují oděvního návrháře jako někoho, kdo udělá pár večerních šatů a žije skvělým životem večírků, společenských akcí a reflektorů. Realita je však taková, že designér musí být vedle své kreativní role také ekonom, markeťák, správce sociálních sítích, content creator, asistent na komunikaci, konstruktér, technolog atd. Pozice českého návrháře je vlastně taková, že většinu věcí si musí zařídit nebo udělat sám. 

Naší největší výzvou je to, jak pracovat s výsledným produktem. Momentálně se nacházíme ve fázi, kdy si uvědomujeme, že jsme možná narazili (tak jako mnohokrát v minulosti) na svůj pomyslný strop, a hledáme teď novou cestu, jak tento strop prorazit a posunout se dál. Je to vlastně jakýsi nekončící proces učení se a hledání nových možností a přístupů. 

„Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“ „Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“
„Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“
foto: Hfdagency BCEFW

A co je naopak na profesi módního návrháře ta největší radost? Proč má smysl se ji věnovat?

JAN A VÁCLAV: Z našeho hlediska je to něco, co nás v životě naplňuje. Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit. Kdy vidíme, jak se prvotní myšlenka zhmotňuje a začíná tvořit ucelenou práci. 

Dalším momentem, který je také neskutečně naplňující, je den, když dokončenou práci můžeme někde prezentovat. Chvíle, kdy se  setkáváme s lidmi z kulturního prostředí, poznáváme nové kamarády a nadšence a cítíme proudit energii. Hlavně v těchto chvílích vidíme naši práci jako celek, dokreslený o celou výstavu či přehlídku. Jedná se vždy o finální bod, kdy můžeme uzavřít další kapitolu a shlédnout zpětně naši práci jako celý proces od začátku až do konce. V takových chvílích člověk cítí jistou střízlivou hrdost sám na sebe, pokoru a hlavně vděčnost za svůj život. Proto si myslíme, že má smysl to dělat. 

STUDIO 3

STUDIO 3 je kreativní uskupení původně tří módních designérů, kteří společně tvořili pod jednou značkou. Jejich tvorba je charakteristická originálním zpracováním textilu, využíváním rozmanitých materiálů a pohybem na pomezí nositelného designu a oděvního umění. Studio se výrazně prosadilo na české módní scéně — účastnilo se Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, přehlídek a performancí na ZLIN DESIGN WEEK, CZECH DESIGN WEEK, nebo na módní přehlídce WE'RE NEXT PRAGUE. Nyní pod značkou STUDIO 3 tvoří Jan Syrovátka a Václav Černý jako kreativní duo. Mezi nejnovější počiny patří přehlídka Ready-to-wear LINE 25 Collection na Budapest Central European Fashion Week.

Studio 3 můžete sledovat i na Instagramu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Ivana Zuskinová
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Léto na Kampě ještě nekončí! Nenechte si ujít divadelní inscenaci MARTA o životě Marty Kubišové, ikony, zpěvačky a disidentky. V hlavní roli se představí Hana Holišová

26. srpna - 9. září
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide