PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studio 3

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Jedna značka, dvě osobnosti, různorodé zkušenosti

Studio 3 tvoříte 2 návrháři s odlišnými zkušenostmi z různých škol. Narazili jste během společné práce na nějaké zásadní návyky, které jste si ze studia přinesly a byly zásadně odlišné od způsobu práce vašeho kolegy nebo je způsob výuky tak podobný, že žádné podobné rozdíly nevidíte?

JAN A VÁCLAV: Ačkoli jsme značku STUDIO 3 zakládali jako tři vzájemně spolupracující designéři, v současné chvíli značku tvoříme již jen ve dvojici Jan a Václav. Tím, že se známe již “od malička” a společně tvoříme již řadu let, tak vzájemná spolupráce a pracovní návyky máme velmi podobné. Tomu přispívá i backround společného vzdělání. Oba jsme prošli Střední průmyslovou školou textilní v Liberci, kde jsme následně pokračovali v bakalářském studiu v ateliéru oděvního a textilního návrhářství na TU v Liberci. Minulý rok jsme společně dokončili studium v navazujícím magisterském stupni v ateliéru oděvního a textilního designu na Fakultě umění a designu na UJEPu. Vedle toho Václav letos absolvoval druhé magisterské studium v ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM. Každá škola nám přinesla jiné zkušenosti a především různorodý pohled na autorskou oděvní tvorbu. Ateliér na liberecké univerzitě byl dost zaměřený na textilní technologie a jejich propojování s designem oděvu. Kdežto na UJEPu se do výuky silně propisovalo umění a design jako takový, vzhledem k zaměření celé fakulty.  Díky tomu můžeme plně využít nabyté znalosti a zkušenosti v praxi. 

ready-to-wear kolekce prezentovaná na  Central European Fashion Week v Budapešti ready-to-wear kolekce prezentovaná na  Central European Fashion Week v Budapešti
ready-to-wear kolekce prezentovaná na Central European Fashion Week v Budapešti
foto: hfdagency BCEFW

Být ve 2 je určitě výhoda, řadu věcí spolu můžete komunikovat, radit se a povzbuzovat se. Jaké to má ale nevýhody?

JAN A VÁCLAV: Tím že se známe již opravdu dlouho, sdílíme velmi podobný pohled a v naprosté většině se na všem shodneme. Samozřejmě občas probíhají i mezi námi diskuse nad daným tématem, jelikož si každý stále neseme s sebou svůj vnitřní svět a kreativní cítění, které ze své přirozenosti nemůže být 100% shodné. To by se však dalo považovat i za jakési pozitivum, jelikož tím dochází k novým podnětům a nacházení nových cest. Jediné co by šlo považovat za určitou nevýhodu tvorby ve dvojici je to, že při tvorbě společné kolekce, je potřeba udržet jistou linii. Občas tak musíme najít nějaký kompromis v zájmu celé značky. Naším cílem je vytvářet práci, která působí jednotným dojmem a která se vzájemně doplňuje. 

„Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“ „Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“
„Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit.“
foto: Štěpán Molitor

ready-to-wear

Vaše kolekce jsou hodně ženské, svůdné, ale stále velmi nositelné. Musíte se občas uskrovnit v nápadech, aby byl model opravdu nositelný?

JAN A VÁCLAV: V současné chvíli vůbec ne. Během studií jsme si vyzkoušeli plno přístupů, ať už se jednalo o čistě oděvní design nebo textilní výtvarnictví. Prostor akademické půdy nám dal možnost přistupovat k oděvní formě jako k sošnému objektu, který není určen primárně k běžnému nošení. Postupem času, kdy jsme se jako designéři a jako značka přirozeně vyvíjeli, jsme se více a více dostávali naší tvorbou k ready-to-wear. Nyní jsme ve fázi tvorby, kdy chceme aby naše kolekce tvořily šatník moderní ženy, která se nebojí být sama sebou. Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností. Nicméně si ze svých studií odnášíme i blízký vztah k výtvarnému pojetí oděvní formy a stále se s tím ve své tvorbě snažíme více či méně pracovat. 

ready-to-wear LINE  25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT ready-to-wear LINE  25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT
ready-to-wear LINE 25 prezentovaná minulý rok během fashion festivalu WE’RE NEXT
foto: Kateřina Šípková

Ačkoliv je vaše studio relativně mladé, máte už řadu zkušenosti z módních přehlídek. Řada expertů a teoretiků se ale shoduje, že v České republice nemají kýžený efekt jako v zahraničí, protože tam místo nákupčích chodí jen influenceři. Co si o tom myslíte vy? Jaký pro vás účast na přehlídce má efekt?

JAN A VÁCLAV: S tímto názorem se oba plně ztotožňujeme. Influenceři jako takoví nám nijak nevadí, nicméně si myslíme, že na přehlídkách by měli být v první řadě primárně oděvní nákupčí nebo lidé s potenciálem pro soukromou koupi, kteří jsou pro designéra, potažmo oděvní značku, nejdůležitější hosté! Vedle nákupčích jsou stejně tak důležití redaktoři z relevantních médií.

Z našeho pohledu to na poli české módní scény vypadá přesně naopak. Nákupčí na přehlídkách nejsou žádní a když už, tak opravdu minimálně. Většinu předních přehlídkových řad tvoří influenceři, kteří často ani netuší čí kolekci právě shlédli. Často to na nás působí tak, že si na danou akci či přehlídku přišli jen a pouze “pro fotku”.. Ve většině případů však ani nesdílí či neoznačí designéra jako formu podpory jeho tvorby, natož pak aby si od daného designéra či značky něco koupili. Domníváme se, že česká jména pro ně nemusí být tolik lukrativní, vzhledem k tomu, že na sociálních sítích vypadá lépe, když mají něco od velkých zahraničních domů s logem, o jejímž podvědomí většinová společnost ví. 

Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1 Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1
Po předchozí domluvě lze ready-to-wear modely vyzkoušet v ateliéru Studia 3 na adrese Celetná 12, Praha 1
foto: Hfdagency BCEFW

Máte zkušenost z WE'RE NEXT, MBFW i  Zlin Design Week. Kdybyste je mohli srovnat, který pro vás měl nejlepší efekt a který byste sami doporučili začínajícím designérům?

JAN A VÁCLAV: Myslíme si, že to není tak snadné říci. Každá z těchto akcí a celkově každá forma prezentace, ať už výstava či přehlídka je pro mladého a začínajícího oděvního tvůrce důležitá a přínosná. Každou akci navštěvuje jiná cílová skupina diváků a potencionálních zákazníků. Pokud začínající designér má tu možnost, doporučili bychom vyzkoušet prezentaci všude jelikož na každé přehlídce, výstavě či festivalu nasbírá cenné kontakty, které v budoucí tvorbě využije. Po nasbíraných zkušenostech designér sám pozná jaká forma prezentace pro něho funguje nejlépe a kam se jeho tvorba nejvíce hodí.

Modely pro přehlídku na festivalu Designblok Modely pro přehlídku na festivalu Designblok
Modely pro přehlídku na festivalu Designblok
Foto vlevo: Kiti Wullich Foto vpravo: Lily Ficent

Je to bezpochyby i ekonomicky náročné, daří se vám vždy po podobné investici být v plusu?

JAN A VÁCLAV: Ano, prezentace na přehlídkách není snadná a levná záležitost. Kolikrát si lidé myslí, že organizátoři platí návrhářům, aby tam své kolekce předvedli. Opak je ale pravdou. Vstupní náklady na vytvoření kolekce častokrát přesahují částku účastného na přehlídkách. Nicméně my k tomuto přistupujeme jako k investici do reklamy, propagace, potencionálních zákazníků a především do nových kontaktů a cenných zkušeností.

Po přehlídkách se nám často ozývají nové zákaznice, které naše tvorba oslovila a mají zájem o nějaký kousek z prezentované kolekce, či o autorský model na zakázku. Investice jako jsou právě přehlídky či výstavy mají potenciál dlouhodobé návratnosti. Často máme totiž pocit, že designér je ten, kdo všechno a všechny musí zaplatit od účastnických poplatků a modelek přes fotografy, produkci až po makeup, vlasy a lokaci. Ale na druhou stranu si pak lidé chtějí od designérů věci často pouze vypůjčit výměnou za propagaci na sociálních sítích apod. 

Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy
Ready-to-wear kolekce slibuje lehce kombinovatelné a nadčasové kousky, které by měly patřit do šatníku každé ženy
foto: Lily Ficent

Móda bez iluzí

Klientela v České republice je relativně malá, příliš neroste a řada mladých designérů tak bojuje o zákazníky i s etablovanými jmény z řad českých návrhářů. Jak a čím se vám daří zaujmout? 

JAN A VÁCLAV: Není snadné, kor pro začínající designéry a značky jako jsme my, vybudovat si stabilní klientelu. Od samých začátků jsme věděli, že je pro nás nemožné se srovnávat s velkými oděvními giganty, které každou chvíli chrlí trendové kolekce za zlomek ceny, za kterou jsme oděv schopni vyrobit my. Proto jsme přirozeně došli k myšlence se od sezónních módních trendů úplně odvrátit. Kolekce tvoříme bez ohledu na nesmyslné trendy a snažíme se především pracovat s nadčasovými střihy, které trendům nepodléhají a jsou inovativní. Nejdůležitější esencí však zůstává náš výtarný pohled a cítění, kdy usilujeme o to, do oděvů promítnout naší vizi. 

Snažíme šít z kvalitních materiálů a tvořit kreativní oděvy, aby naše zákaznice měli chuť zainvestovat a přidat do svého šatníku něco od české značky. Spoustu lidí si totiž neuvědomuje fakt, že taková investice má dalekosáhlý dopad na celou ekonomiku a prosperitu celé společnosti. Peníze utracené u českých výrobců  se zhodnotí tady. Při nákupu u zahraničních firem, se kapitál vyvádí pryč a tím naše země přichází o celkový růst, který by v závěru mohl být katalyzátorem právě proto, aby zde bylo více lidí, kteří by si mohli dovolit nákup u lokálních designérů. 

Není to někdy velký stres? Jak byste vlastně popsali profesi módního návrháře v ČR? Co jsou největší překážky?

JAN A VÁCLAV: Období velkých stresů o vlastní budoucnost už máme za sebou. Většinou takový stres nastal při konci středoškolského či  bakalářského studia, jelikož si člověk musí najít své místo v opravdovém světě, kde už za ním nestojí instituce školy. Tím, že jsme se již od brzkých studentských let snažili prezentovat, tak jsme brzy zjistili jaká je vlastně realita. Tím se rozplynuly naše představy, které jsou tak typické pro naivitu mládí. Lidé si běžně představují oděvního návrháře jako někoho, kdo udělá pár večerních šatů a žije skvělým životem večírků, společenských akcí a reflektorů. Realita je však taková, že designér musí být vedle své kreativní role také ekonom, markeťák, správce sociálních sítích, content creator, asistent na komunikaci, konstruktér, technolog atd. Pozice českého návrháře je vlastně taková, že většinu věcí si musí zařídit nebo udělat sám. 

Naší největší překážkou je to, jak pracovat s výsledným produktem. Momentálně se nacházíme ve fázi, kdy si uvědomujeme, že jsme možná narazili (tak jako mnohokrát v minulosti) na svůj pomyslný strop, a hledáme teď novou cestu, jak tento strop prorazit a posunout se dál. Je to vlastně jakýsi nekončící proces učení se a hledání nových možností a přístupů. 

„Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“ „Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“
„Myslíme si, že dobrý a kvalitní oděvní design je kombinace a určitý kompromis mezi odvážným a zajímavým vizuálem, funkčností, pohodlím a praktičností.“
foto: Hfdagency BCEFW

A co je naopak na profesi módního návrháře ta největší radost? Proč má smysl se ji věnovat?

JAN A VÁCLAV: Z našeho hlediska je to něco, co nás v životě naplňuje. Asi každý máme ve svém životě nějakou věc, která nás dělá šťastnými a cítíme se u toho nejvíc naživu. Pro nás to jsou především dny, kdy můžeme být spolu v ateliéru a tvořit. Kdy vidíme, jak se prvotní myšlenka zhmotňuje a začíná tvořit ucelenou práci. 

Dalším momentem, který je také neskutečně naplňující je den, když dokončenou práci můžeme někde prezentovat. Chvíle, kdy se  setkáváme s lidmi z kulturního prostředí, poznáváme nové kamarády a nadšence a cítíme proudit tu energii. Hlavně v těchto chvílích vidíme naší práci jako celek, která je dokreslená o celou výstavu či přehlídku. Jedná se vždy o finální bod, kdy můžeme uzavřít další kapitolu a shlédnout zpětně naší práci jako celý proces od začátku až do konce. V takových chvílích člověk cítí jistotu střízlivou hrdost sám na sebe, pokoru a hlavně vděčnost za svůj život. Z těchto důvodů si myslíme, že má smysl to dělat. 

STUDIO 3

STUDIO 3 je kreativní uskupení původně tří módních designérů, kteří společně tvořili pod jednou značkou. Jejich tvorba je charakteristická originálním zpracováním textilu, využíváním rozmanitých materiálů a pohybem na pomezí nositelného designu a oděvního umění. Studio se výrazně prosadilo na české módní scéně — účastnilo se Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, přehlídek a performancí na ZLIN DESIGN WEEK, CZECH DESIGN WEEK, nebo na módní přehlídce WE'RE NEXT PRAGUE. Nyní pod značkou STUDIO 3 tvoří Jan Syrovátka a Václav Černý jako kreativní duo. Mezi nejnovější počiny patří přehlídka ready-to-wear LINE 25 collection na Budapest Central European Fashion Week.

Studio 3 můžete sledovat i na Instagramu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Chaloupku najdete na pomezí Jizerských hor a Krkonoš v malebné vesničce Příchovice u Kořenova
Číst článek
02. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Vypadá krásně, ale je i praktická a odolná. Rekonstrukce chaloupky Dvě sestry od Denisy Strmiskové v čase obstála, jak hodnotí její funkčnost majitelé?

Jak obstála rekonstrukce chaloupky Dvě sestry po letech? S majiteli Milou a Václavem Petrů jsme si připomněli příběh realizace a nakoukli pod pokličku tvorby s designérkou Denisou Strmiskovou.

Design guide
Produktový designér a pedagog Jan Čapek s šéfredaktorkou magazínu Designnews Veronikou Pařízkovou
Číst článek
30. 06. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kdyby mi zavolali z TONu, tu práci vezmu. Tlak je zde neustálý, designér se s tím ale musí naučit žít, říká Jan Čapek, kterého proslavila práce s plastem

„Už neprezentuji, že Čapek navrhl novou PET lahev, nebo upravil další půllitr. Tlak je ale neustálý. Je to něco s čím se musí designér naučit žít.“ Jak svoji kariéru hodnotí oceňovaný designér a pedagog Jan Čapek? Nový díl podcastu Designnews moderuje Veronika Pařízková

Podcast
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
28. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Design guide
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
V městském parku proběhne premiérový Street Food Festival. Vedle sklářského trhu, včetně toho blešího, se mohou návštěvníci těšit na koncerty Xindla X, Adama Mišíka a beatboxera Endru
Číst článek
23. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Nový Bor rozzáří sklo, chutě i hudba. Sklářské slavnosti 2025 nabízí možnost poznat, jak fungují stará řemesla

V živoucí centrum sklářského umění, tvořivosti a zábavy se Nový Bor promění od 26. do 28. června. Tradiční Sklářské slavnosti letos přinesou nejen oblíbené ukázky řemesla pod širým nebem i v otevřených sklárnách a koncerty, ale také atraktivní novinky, které osloví malé i velké návštěvníky.

Nezařazené
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide