PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Muzeum literatury nyní sídlí v Petschkově vile. Muzeum literatury nyní sídlí v Petschkově vile.
Muzeum literatury nyní sídlí v Petschkově vile.
Foto: Anna Pleslová

V posledních letech vznikla v tuzemských výstavních institucích řada stálých expozic, ať už jde o výtvarné umění, architekturu, nebo design. Namátkou expozice užitého umění a designu v Moravské galerii v Brně, expozice s podobným zaměřením v pražském UPM nebo výstava sbírek Národní galerie věnující se umění na území Československa po 2. světové válce s názvem Černobílá doba. Ačkoli o výše zmíněných projektech vzniklo několik textů, z nichž některé neskrývaly zklamání, Muzeu literatury se tolik pozornosti nedostalo. Možná je tomu tak proto, že jeho expozice stojí na rozhraní mezi obory, možná za to může fakt, že jde v podstatě o novou instituci. Kvalitativně totiž za ostatními projekty nezaostává, právě naopak.

Petschkovi patřili mezi nejbohatší rod v období první republiky. Své bohatsví nabyli hlavně díky investicím do uhelného průmyslu. Petschkovi patřili mezi nejbohatší rod v období první republiky. Své bohatsví nabyli hlavně díky investicím do uhelného průmyslu.
Petschkovi patřili mezi nejbohatší rod v období první republiky. Své bohatsví nabyli hlavně díky investicím do uhelného průmyslu.
Foto: Milan Kuzica

Vznik muzea přitom nebyl jednoduchý. Památník národního písemnictví, mateřská instituce muzea, který téměř sedmdesát let sídlil ve Strahovském klášteře, získal v roce 2007 zchátralou Petschkovu vilu v Bubenči. Po restitučních a administrativních peripetiích v roce 2017 začala celková rekonstrukce a otevření budovy i expozic proběhlo na podzim 2022. Proměnu pak doplnila, nebo možná završila, nová vizuální identita od studia 20YY Designers.

Vizuální identita Národního památníku písemnictví Vizuální identita Národního památníku písemnictví
Vizuální identita Národního památníku písemnictví
Za konceptem a realizaci výstavních prostor stojí studio OBJEKTOR. Za konceptem a realizaci výstavních prostor stojí studio OBJEKTOR.
Za konceptem a realizaci výstavních prostor stojí studio OBJEKTOR.

U vstupu do nového sídla nejprve zaujme rozlehlá zahrada. Nemusíte přitom být ani milovník literatury, ani platit vstupné, abyste prostory využívali k trávení volného času nebo popíjení kávy. Interiér rekonstruované vily z 20. let minulého století je překvapivě moderní, což je dáno i tím, že se ve vile nezachovalo původní vybavení, a při rekonstrukci tak bylo možné její prostory upravit pro potřeby instituce. Ačkoli je deklarovaným cílem muzea představit bohatou sbírku literatury, ve dvou patrech členěných do místností a prostorů různorodé velikosti se skrývá deset stálých expozic, které ačkoli na sebe v některých případech více či méně úzce navazují – lze vnímat jako řadu malých tematických výstav.

Dobrá muzejní výstava by přitom měla být zajímavá pro dospělé publikum, dospívající a ideálně i pro menší děti. To je náročný úkol sám o sobě, se kterým se muselo vypořádat i poměrně specificky zaměřené muzeum literatury. Dobrá muzejní výstava by přitom měla být zajímavá pro dospělé publikum, dospívající a ideálně i pro menší děti. To je náročný úkol sám o sobě, se kterým se muselo vypořádat i poměrně specificky zaměřené muzeum literatury.
Dobrá muzejní výstava by přitom měla být zajímavá pro dospělé publikum, dospívající a ideálně i pro menší děti. To je náročný úkol sám o sobě, se kterým se muselo vypořádat i poměrně specificky zaměřené muzeum literatury.
Foto: Anna Pleslová

JAZYK, KULTURA A ZVYKY

Kurátorský tým čerpal z rozsáhlého archivu čítajícího rukopisy a různorodé materiály od 18. století do současnosti. Vedle knih a archiválií je ale součástí Památníku národního písemnictví i oddělení uměleckých sbírek. Díky tomu lze sledovat úzkou vazbu mezi literaturou a výtvarným uměním, respektive vztahy mezi společenskou a kulturní situací, a jejich postupný vývoj. Právě dualita mezi literaturou a výtvarným uměním je výrazným prvkem expozic muzea, jejichž název Rozečtený svět může trochu mást. Primárně se totiž opravdu jedná o literaturu a umění, které vznikly na našem území. Expozice začíná národním obrozením, jež si možná řada z návštěvníků pamatuje jako nudnou kapitolu z dějepisu na základní škole. Kurátoři ale zvolili revizionistický přístup a v expozici polemizují s otázkami, jako je vznik národa a národnost jako taková. Jakým způsobem vzniká? A jakou roli v tom hraje jazyk, kultura a zvyky? 

Ihned po vstupu je zároveň jasné, že výstava nespoléhá jen na úhledně vystavené knihy a listiny, potažmo busty slavných spisovatelů. Vedle fyzických exponátů je zde výrazným prvkem řada audiovizuálních prvků od videí Jakuba Jansy a dalších současných tvůrců po namluvené texty autorů přístupné skrze sluchátka. To je doplněno interaktivními prvky expozice jako Poetomat vyzývající k experimentu s písmeny, slovy a znaky, díky kterým mohou vznikat kompozice podobné dílům předních představitelů české experimentální poezie Bohumily Grögerové a Josefa Hiršala. Výše zmíněné propojení výtvarného umění a literatury představují například ilustrace Josefa Váchala ke kresebným výzdobám Otokara Březiny nebo básně Vítězslava Nezvala, jež jsou v rámci Abecedy poetismu doplněny o fotografie pohybových kreací Milči Majerové, to celé zabalené v grafickém designu od Karla Teigeho.

Kromě výstavních prostor návštěvníci v muzeu najdou také studovny, badatelská pracoviště, dílnu pro děti a sál pro doprovodné programy. Kromě výstavních prostor návštěvníci v muzeu najdou také studovny, badatelská pracoviště, dílnu pro děti a sál pro doprovodné programy.
Kromě výstavních prostor návštěvníci v muzeu najdou také studovny, badatelská pracoviště, dílnu pro děti a sál pro doprovodné programy.
Foto: Anna Pleslová

V LABYRINTU KNIH

Fyzickou podobu výstavních prostor vytvořili architekti Václav Šuba a Jakub Červenka ze studia Objektor. „Zrušením bariér dveří vzniká tekutý prostor, členěný samotnou tektonikou domu. Pracujeme s dramaturgií pohybu návštěvníka, proměňujeme proporce prostor, šířky průchodů, výšky podlah, materiály, barevnost, světelnost. Každému okruhu navrhujeme specifický architektonický, vizuální kód, který rozvíjí myšlenku libreta a v jehož logice jsou exponáty organizovány,“ popisují realizaci autoři. Architektura expozic je tématem sama o sobě, o její scénografii už u nás dokonce vznikají i diplomové práce. V poslední době se jí mnohdy věnují i výtvarníci, například Dominik Lang nebo Zbyněk Baladrán. Vyzvanou soutěž ale tentokrát ovládli architekti a jejich „rozvíjení myšlenky libreta“ poukazováním na různorodost jednotlivých prostor zdůrazňuje, že místo jedné rozsáhlé expozice vlastně vidíme deset jednotlivých výstav od různých kurátorů a kurátorek. Zatímco v některých případech jsou prostory uzavřené a připomínají tradiční bílou kostku, jindy se možná překvapivě otevírají a nechávají vyznít samotnou budovu a její okolí, například otevřeným průhledem do zahrady. Architektura výstavy zároveň vědomě pracuje s problematikou vystavování fotografií a papírových archiválií, které nemohou být na rozdíl od jiných typů uměleckých děl nasvíceny a exponovány nepřetržitě. Předměty se tak musí průběžně měnit a s nimi je možné pohybovat i řadou výstavních prvků. Nejzřetelnější je to v poslední části, věnované literatuře od 60. let do sametové revoluce a rozdělené do panelů, které je možné přemisťovat a měnit jejich uspořádání. Část fotografií a archivních tiskovin citlivých na světlo architekti umístili do uzavíratelných polic a šuplíků, jež mohou návštěvníci sami prozkoumat.

Přehled kurátorů či zajímavý koncept?

Rozdělení expozice na mnoho menších výstav má samozřejmě i několik nevýhod. Například sledování kontinuálního historického vývoje české literatury je zde přinejmenším obtížné a celek funguje spíše jako průřez vybranými kapitolami. Domnívám se, že je to přiměřená cena za pestrost a různorodost i za možnost ponořit se do některých děl a epoch detailněji.

Stálá expozice nese název Rozečtený svět prezentuje českou literární tvorbu od národního obrození až po rok 1989. Stálá expozice nese název Rozečtený svět prezentuje českou literární tvorbu od národního obrození až po rok 1989.
Stálá expozice nese název Rozečtený svět prezentuje českou literární tvorbu od národního obrození až po rok 1989.
Foto: Anna Pleslová

Výstavní koncept Aleny Petruželkové ve spolupráci se Zdeňkem Freislebenem a dalšími osmi kurátory a kurátorkami vedle multimediálních děl současných tvůrců navíc doplňují i všudypřítomné QR kódy. Ty odkazují na on-line verze sbírek a další informace. Už tento celek je dobrý sám o sobě. Kurátorský tým na první pohled možná ne zcela atraktivní téma dokázal představit pestrou zážitkovou formou a v rámci revizionistického přístupu k historii klást zajímavé otázky. Díky výstavní architektuře, doprovodným materiálům se skvělým grafickým designem a novému vizuálnímu stylu se však z Muzea literatury nestal jen zajímavý výstavní prostor, ale i příkladná ukázka toho, jak by podobné instituce měly vypadat a jak se prezentovat. Propojení odbornosti a kreativity zde totiž dopadlo na výbornou a byl bych rád, pokud by se podobný přístup u nás nestal ojedinělou výjimkou, ale novým standardem.

Rubriky:

Další z rubriky

Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika
Antonie Formanová pro PBG, Lazy Eye a Anna Schwitzer
Číst článek
15. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

V hlavní roli Antonie. Designéři a lokální značky sází v reklamních kampaních často na stejná jména, není to kontraproduktivní?

Jedna herečka, řada značek. V posledních měsících bylo pro milovníky českého designu těžké vyhnout se na Instagramu talentované hvězdě Antonii Formanové. Není ale angažmá jedné hvězdy kontraproduktivní? Zeptali jsme se jednotlivých značek, co je k výběru vedlo a co si od něj slibují.

Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika