PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Pro článek jsme oslovili několik ombudsmanů, ombudsmanek a ostatních osob v obdobném postavení z českých vysokých škol zaměřených na design a architekturu. Zeptali jsme se jich, jak vnímají atmosféru na škole, zda k nim mají studenti či pedagogové důvěru a jaká je jejich hlavní agenda.

Proč je dobré míti ombudsmana

V České republice byla jedna z prvních ombudsosob ustanovena v roce 2014. Od té doby se tato funkce zásadně vyvíjí. I přesto, že ombudsosoby již nějaký ten pátek na vysokých školách působí, jejich postavení se na jednotlivých univerzitách liší. Obecně můžeme práci ombudsosob rozdělit do dvou kategorií – intervenční a prevenční. V případě intervence řeší ombudsosoby aktuální problémy, konflikty a individuální podněty od studujících a pracujících. V rámci prevence pak pomáhají problémovým situacím předcházet, zvyšují povědomí o problematice a přispívají ke vzdělávání v nejrůznějších oblastech. Petr Polák, ombudsman DAMU, popisuje, že jeho agenda nijak nevybočuje od ostatních ombudsosob na českých či zahraničních vysokých školách: Společně s lidmi na DAMU chci po dobu svého mandátu vytvářet a udržovat prostředí, v němž všichni respektují jedinečnost každé lidské bytosti, dodržují právní a etická pravidla a setrvale usilují o férové studijní a pracovní podmínky. Pracuji v podstatě na tom, aby mě za pár let nebylo na DAMU potřeba.“

Petr Polák, ombudsman DAMU Petr Polák, ombudsman DAMU
Petr Polák, ombudsman DAMU

Funkce ombudsosob rozhodně není zbytečná či zanedbatelná a je velice přínosné, že se u nás pomalu a (doufejme) jistě, stává běžnou součástí vysokých škol. Zpochybňování reálných důvodů pro existenci této pozice může spočívat i v nepochopení funkce samotné, její náplně práce či pozitivních změn, které do akademické obce přináší. Ombudsosoba je nezávislým prostředníkem, jehož cílem je zprostředkování dialogu mezi dvěma stranami v případě sporů a hledání objektivního řešení problémů. Pracuje s důvěrou, řeší mocenskou asymetrii a vychází ze třech základních zásad – neutralita, nezávislost a nestrannost. Ombudsosoby se zkrátka starají o to, aby byla akademická půda bezpečné, podporující a pozitivní prostředí, kde je radost studovat i pracovat, a kde se studující i zaměstnané osoby budou cítit bezpečně, svobodně a rovnoprávně při realizaci svých studijních i pracovních povinností a cílů. Být ombudsosobou s sebou nese i jistou dávku odvahy – člověk musí akceptovat, že vše, co bude řešit, ho svým způsobem zasáhne a zanechá na něm stopy. Pokud chce svou funkci vykonávat zodpovědně, musí k tomu být duševně nachystaný. Petr Polák ale připomíná: „ombudsman není Superman, ale může spoustu věcí nasvítit a posunout je dál.“

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Kromě ombudsosob mohou na školách vykonávat činnost i ostatní osoby v obdobném postavení, jako například ochránce práv studujících, kontaktní osoby nebo koordinátoři pro sociální bezpečí apod. Mezi takové patří Anna Vartecká a Tomáš Suk, kteří působí jako koordinátoři iniciativy Bezpečné prostředí FUD na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem: „Základem naší agendy je posouvat uvažování o různých sociálních a genderových tématech tím, že vytváříme prostředí pro diskuzi, kterou mnohdy i sami iniciujeme. Můžeme plnit roli mediátora, ale máme kompetenci provést šetření v případě podezření na nevhodný sociální jev. Vyšší instancí je následně univerzitní ombudsmanka, které jsme k dispozici, pokud potřebujeme nějakou konzultaci ve věci naší fakulty, či participaci na šetření.“

Změna klimatu

V posledních letech lze zaznamenat nárůst otevřených prohlášení o nevhodném chování na fakultách ve formě šikany, bossingu nebo sexuálního obtěžování. Na univerzitách se čím dál tím častěji otevřeně mluví o problematice násilí, predátorství a dalším nepřiměřeném chování. „Atmosféra na fakultě se mění, stejně jako v celé společnosti, to si uvědomujeme a musíme na to reagovat“ dodává Helena Hexnerová a Martin Dočkal, ombudsosoby FSv ČVUT. Sami studenti často přebírají iniciativu, zakládají spolky a organizují edukativní programy. Příkladem může být studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet, která se v dubnu roku 2021 prostřednictvím anonymního formuláře zeptala studentů a studentek divadelních fakult DAMU a JAMU na jejich zkušenost se studiem. Tehdejší prohlášení studentů znělo: “Domníváme se, že chování, které je na naší škole normalizované a považované za adekvátní, adekvátním není. Často dochází k diskriminaci studujících, ať už na základě pohlaví nebo z jiných důvodů, zneužívání moci ze strany pedagogů a pedagožek, k překračování hranic a následné psychické újmě. O těchto tématech se mezi sebou někdy studenti a studentky baví, nahlas a veřejně se o nich ovšem nemluví nebo jsou bagatelizovány.“ Na studentskou iniciativu následně navázali studenti FAMU.

Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet
Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet

Mezi další veřejně známé kauzy patří medializace odchodu pedagoga UMPRUM Jiřího Černického. Emotivní kauza, která se až příliš propírala v médiích. Černický nejprve zveřejnil původně interní materiál určený pedagogům a studentům UMPRUM a následně dával jeden rozhovor za druhým. Chybným očekáváním pak je, že ombudsosoba vyřeší za vedení nepříjemné situace či dokonce „skandály“. V situacích, kdy se lidem nedaří komunikovat, funguje ombudsosoba jako průvodce, který vyslechne obě strany a snaží se mezi nimi vést rozumný dialog. Pokud je na univerzitě někdo, na koho se mohou studenti i pedagogové obrátit, k takto vyhroceným situacím pak ideálně vůbec nedochází. Sami studenti se v reakci na otevřený dopis Černického vyjádřili: „Těšíme se, že na UMPRUM bude docházet ke kultivaci dialogu s pomocí vedení. Je tedy zřejmé, že dialog považujeme za důležitý, ale domníváme se, že tato forma byla spíš důkazem, že ne každý je schopen ho vést, a mrzí nás, jakou zprávu vysílá současným studujícím.“

Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM
Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM

Ombudsmanka Tereza Nešetřil Vejřík, která se za své působnosti na UMPRUM s Černickým osobně nesetkala, popisuje atmosféru na škole jako otevřenou: „Nerada bych situaci generalizovala, věřím, že jiní lidé budou mít možná jinou zkušenost či názor, ale já osobně mám dojem, že jsem vstoupila do prostředí, kde je otevřená atmosféra. Také zde vidím velkou akceschopnost lidí z UMPRUM hájit to, v co věří. Zažívám zde, že velká část lidí má dovednost respektovat názor druhých. V rámci setkávání se studentstvem a pracujícími na UMPRUM se domnívám, že si důvěru postupně budujeme. V průběhu času mě oslovuje více lidí, tak věřím, že jsme na dobré cestě k tomu, aby mezi mnou a lidmi na UMPRUM byla dobře vybudovaná důvěra.“

Běh na dlouhou trať

Cesta k bezpečnému prostředí na uměleckých školách je dlouhá a hledání hranic mezi neformálními vztahy a uměleckým vzděláváním může být někdy velice obtížné. Nejasná hranice mezi neformální konzultací mimo akademickou půdu večer v hospodě, a nevyžádaným pozváním na drink nebo na večeři, je nebezpečně tenká. Motiv hranic je přitom zásadní. Studující často nevědí, co je ještě v pořádku, nebo kdy už se jedná o zneužití moci a nevhodný nátlak. Pokud má někdo moc rozhodovat o vašem studijním (ne)úspěchu a profesním uplatnění, je mnohdy nelehké se mu postavit a ozvat se. Navíc takové situace odvádí pozornost od hlavního účelu studia, jímž je umělecká tvorba samotných studentů a studentek. Na menších oborech bývá v ročníku či v jednotlivých ateliérech menší počet studentů, mocenská převaha je tak ještě výraznější. „V uměleckém prostředí jsou lidé, více než kde jinde, křehcí“, vysvětluje Tereza Nešetřil Vejřík.

Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce. Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

Otázkou je samotná současná kultura českých vysokých škol, kde je zneužívání moci často považováno za normalizované chování. Normální to ale není, a jednou z cest ke zlepšení je právě pozice ombudsosoby, která jakožto mediátor usiluje o to, aby byl celý proces odstraňování problémů i problematického chování spravedlivý, transparentní a vedl ke vzájemně přijatelnému řešení. I proto je ideální, aby byl ombudsosobou někdo mimo vedení fakulty. Někdo, kdo si dokáže udržet zdravý odstup, neutralitu a nadhled. Podle Terezy Smužové, právničky, projektové manažerky kanceláře rektorky Univerzity Karlovy a mimo jiné také autorky sbírky doporučení pro zavádění a zakotvení funkce ombudsosob, je stěžejní zakotvit funkci ombudsosob do předpisů vysokých škol: „Důležité je, že vzhledem k nastavení českého vysokoškolského práva nemohou ombudsosoby zasahovat do rozhodování jiných orgánů týkajících se jednotlivců, nemohou tak například být dalším opravným prostředkem. Mohou přinášet pouze stanoviska či doporučení, ale o právech a povinnostech studentů rozhodují vždy správní orgány a pracovněprávní pravomoc mají rektorky/rektoři, respektive děkanky/děkani.“ Postavení ombudsosoby je totiž značně oslabeno a efektivní fungování ztíženo, není-li její pozice nijak závazně zakotvena.

Činnost ombudsosob je běh na dlouhou trať. Pozitivní změny a zlepšení studijních i pracovních podmínek se mohou projevit až s odstupem času. Jedno je ale jisté – má to cenu. Je důležité přestat zavírat oči a dát najevo, že nevhodné chování nebude na vysokých školách tolerováno. Koneckonců, akademická půda by měla být půdou svobodného projevu rámovaného vzájemným dialogem, respektem, porozuměním, důvěrou a bezpečím pro všechny její členy a členky.

Rubriky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide