PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Pro článek jsme oslovili několik ombudsmanů, ombudsmanek a ostatních osob v obdobném postavení z českých vysokých škol zaměřených na design a architekturu. Zeptali jsme se jich, jak vnímají atmosféru na škole, zda k nim mají studenti či pedagogové důvěru a jaká je jejich hlavní agenda.

Proč je dobré míti ombudsmana

V České republice byla jedna z prvních ombudsosob ustanovena v roce 2014. Od té doby se tato funkce zásadně vyvíjí. I přesto, že ombudsosoby již nějaký ten pátek na vysokých školách působí, jejich postavení se na jednotlivých univerzitách liší. Obecně můžeme práci ombudsosob rozdělit do dvou kategorií – intervenční a prevenční. V případě intervence řeší ombudsosoby aktuální problémy, konflikty a individuální podněty od studujících a pracujících. V rámci prevence pak pomáhají problémovým situacím předcházet, zvyšují povědomí o problematice a přispívají ke vzdělávání v nejrůznějších oblastech. Petr Polák, ombudsman DAMU, popisuje, že jeho agenda nijak nevybočuje od ostatních ombudsosob na českých či zahraničních vysokých školách: Společně s lidmi na DAMU chci po dobu svého mandátu vytvářet a udržovat prostředí, v němž všichni respektují jedinečnost každé lidské bytosti, dodržují právní a etická pravidla a setrvale usilují o férové studijní a pracovní podmínky. Pracuji v podstatě na tom, aby mě za pár let nebylo na DAMU potřeba.“

Petr Polák, ombudsman DAMU Petr Polák, ombudsman DAMU
Petr Polák, ombudsman DAMU

Funkce ombudsosob rozhodně není zbytečná či zanedbatelná a je velice přínosné, že se u nás pomalu a (doufejme) jistě, stává běžnou součástí vysokých škol. Zpochybňování reálných důvodů pro existenci této pozice může spočívat i v nepochopení funkce samotné, její náplně práce či pozitivních změn, které do akademické obce přináší. Ombudsosoba je nezávislým prostředníkem, jehož cílem je zprostředkování dialogu mezi dvěma stranami v případě sporů a hledání objektivního řešení problémů. Pracuje s důvěrou, řeší mocenskou asymetrii a vychází ze třech základních zásad – neutralita, nezávislost a nestrannost. Ombudsosoby se zkrátka starají o to, aby byla akademická půda bezpečné, podporující a pozitivní prostředí, kde je radost studovat i pracovat, a kde se studující i zaměstnané osoby budou cítit bezpečně, svobodně a rovnoprávně při realizaci svých studijních i pracovních povinností a cílů. Být ombudsosobou s sebou nese i jistou dávku odvahy – člověk musí akceptovat, že vše, co bude řešit, ho svým způsobem zasáhne a zanechá na něm stopy. Pokud chce svou funkci vykonávat zodpovědně, musí k tomu být duševně nachystaný. Petr Polák ale připomíná: „ombudsman není Superman, ale může spoustu věcí nasvítit a posunout je dál.“

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Kromě ombudsosob mohou na školách vykonávat činnost i ostatní osoby v obdobném postavení, jako například ochránce práv studujících, kontaktní osoby nebo koordinátoři pro sociální bezpečí apod. Mezi takové patří Anna Vartecká a Tomáš Suk, kteří působí jako koordinátoři iniciativy Bezpečné prostředí FUD na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem: „Základem naší agendy je posouvat uvažování o různých sociálních a genderových tématech tím, že vytváříme prostředí pro diskuzi, kterou mnohdy i sami iniciujeme. Můžeme plnit roli mediátora, ale máme kompetenci provést šetření v případě podezření na nevhodný sociální jev. Vyšší instancí je následně univerzitní ombudsmanka, které jsme k dispozici, pokud potřebujeme nějakou konzultaci ve věci naší fakulty, či participaci na šetření.“

Změna klimatu

V posledních letech lze zaznamenat nárůst otevřených prohlášení o nevhodném chování na fakultách ve formě šikany, bossingu nebo sexuálního obtěžování. Na univerzitách se čím dál tím častěji otevřeně mluví o problematice násilí, predátorství a dalším nepřiměřeném chování. „Atmosféra na fakultě se mění, stejně jako v celé společnosti, to si uvědomujeme a musíme na to reagovat“ dodává Helena Hexnerová a Martin Dočkal, ombudsosoby FSv ČVUT. Sami studenti často přebírají iniciativu, zakládají spolky a organizují edukativní programy. Příkladem může být studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet, která se v dubnu roku 2021 prostřednictvím anonymního formuláře zeptala studentů a studentek divadelních fakult DAMU a JAMU na jejich zkušenost se studiem. Tehdejší prohlášení studentů znělo: “Domníváme se, že chování, které je na naší škole normalizované a považované za adekvátní, adekvátním není. Často dochází k diskriminaci studujících, ať už na základě pohlaví nebo z jiných důvodů, zneužívání moci ze strany pedagogů a pedagožek, k překračování hranic a následné psychické újmě. O těchto tématech se mezi sebou někdy studenti a studentky baví, nahlas a veřejně se o nich ovšem nemluví nebo jsou bagatelizovány.“ Na studentskou iniciativu následně navázali studenti FAMU.

Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet
Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet

Mezi další veřejně známé kauzy patří medializace odchodu pedagoga UMPRUM Jiřího Černického. Emotivní kauza, která se až příliš propírala v médiích. Černický nejprve zveřejnil původně interní materiál určený pedagogům a studentům UMPRUM a následně dával jeden rozhovor za druhým. Chybným očekáváním pak je, že ombudsosoba vyřeší za vedení nepříjemné situace či dokonce „skandály“. V situacích, kdy se lidem nedaří komunikovat, funguje ombudsosoba jako průvodce, který vyslechne obě strany a snaží se mezi nimi vést rozumný dialog. Pokud je na univerzitě někdo, na koho se mohou studenti i pedagogové obrátit, k takto vyhroceným situacím pak ideálně vůbec nedochází. Sami studenti se v reakci na otevřený dopis Černického vyjádřili: „Těšíme se, že na UMPRUM bude docházet ke kultivaci dialogu s pomocí vedení. Je tedy zřejmé, že dialog považujeme za důležitý, ale domníváme se, že tato forma byla spíš důkazem, že ne každý je schopen ho vést, a mrzí nás, jakou zprávu vysílá současným studujícím.“

Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM
Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM

Ombudsmanka Tereza Nešetřil Vejřík, která se za své působnosti na UMPRUM s Černickým osobně nesetkala, popisuje atmosféru na škole jako otevřenou: „Nerada bych situaci generalizovala, věřím, že jiní lidé budou mít možná jinou zkušenost či názor, ale já osobně mám dojem, že jsem vstoupila do prostředí, kde je otevřená atmosféra. Také zde vidím velkou akceschopnost lidí z UMPRUM hájit to, v co věří. Zažívám zde, že velká část lidí má dovednost respektovat názor druhých. V rámci setkávání se studentstvem a pracujícími na UMPRUM se domnívám, že si důvěru postupně budujeme. V průběhu času mě oslovuje více lidí, tak věřím, že jsme na dobré cestě k tomu, aby mezi mnou a lidmi na UMPRUM byla dobře vybudovaná důvěra.“

Běh na dlouhou trať

Cesta k bezpečnému prostředí na uměleckých školách je dlouhá a hledání hranic mezi neformálními vztahy a uměleckým vzděláváním může být někdy velice obtížné. Nejasná hranice mezi neformální konzultací mimo akademickou půdu večer v hospodě, a nevyžádaným pozváním na drink nebo na večeři, je nebezpečně tenká. Motiv hranic je přitom zásadní. Studující často nevědí, co je ještě v pořádku, nebo kdy už se jedná o zneužití moci a nevhodný nátlak. Pokud má někdo moc rozhodovat o vašem studijním (ne)úspěchu a profesním uplatnění, je mnohdy nelehké se mu postavit a ozvat se. Navíc takové situace odvádí pozornost od hlavního účelu studia, jímž je umělecká tvorba samotných studentů a studentek. Na menších oborech bývá v ročníku či v jednotlivých ateliérech menší počet studentů, mocenská převaha je tak ještě výraznější. „V uměleckém prostředí jsou lidé, více než kde jinde, křehcí“, vysvětluje Tereza Nešetřil Vejřík.

Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce. Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

Otázkou je samotná současná kultura českých vysokých škol, kde je zneužívání moci často považováno za normalizované chování. Normální to ale není, a jednou z cest ke zlepšení je právě pozice ombudsosoby, která jakožto mediátor usiluje o to, aby byl celý proces odstraňování problémů i problematického chování spravedlivý, transparentní a vedl ke vzájemně přijatelnému řešení. I proto je ideální, aby byl ombudsosobou někdo mimo vedení fakulty. Někdo, kdo si dokáže udržet zdravý odstup, neutralitu a nadhled. Podle Terezy Smužové, právničky, projektové manažerky kanceláře rektorky Univerzity Karlovy a mimo jiné také autorky sbírky doporučení pro zavádění a zakotvení funkce ombudsosob, je stěžejní zakotvit funkci ombudsosob do předpisů vysokých škol: „Důležité je, že vzhledem k nastavení českého vysokoškolského práva nemohou ombudsosoby zasahovat do rozhodování jiných orgánů týkajících se jednotlivců, nemohou tak například být dalším opravným prostředkem. Mohou přinášet pouze stanoviska či doporučení, ale o právech a povinnostech studentů rozhodují vždy správní orgány a pracovněprávní pravomoc mají rektorky/rektoři, respektive děkanky/děkani.“ Postavení ombudsosoby je totiž značně oslabeno a efektivní fungování ztíženo, není-li její pozice nijak závazně zakotvena.

Činnost ombudsosob je běh na dlouhou trať. Pozitivní změny a zlepšení studijních i pracovních podmínek se mohou projevit až s odstupem času. Jedno je ale jisté – má to cenu. Je důležité přestat zavírat oči a dát najevo, že nevhodné chování nebude na vysokých školách tolerováno. Koneckonců, akademická půda by měla být půdou svobodného projevu rámovaného vzájemným dialogem, respektem, porozuměním, důvěrou a bezpečím pro všechny její členy a členky.

Rubriky:

Další z rubriky

K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika
UPM
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Velká Věc
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
NPB0824 cover

SOUTĚŽNÍ PŘÍSPĚVEK

BANER0624 vyrocni soutez Chci soutěžit →

AKCE A UDÁLOSTI

KEEP IN TOUCH s Mezinárodním porcelánovým sympóziem! Třítýdenní rezidence pro umělce a designéry ze všech koutů světa nabídne i Workshop Weekend pro širokou veřejnost

Weekend Workshop se uskuteční 26. – 28. července 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Prvním hostem našeho podcastu byla designérka a multidisciplinární umělkyně Eliška Monsportová
Číst článek
26. 07. 2024
Veronika Pařízková
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Šla udělat instalace Lasvitu v Miláně lépe? Jsou ženy citlivější designérky? Ptáme se Elišky Monsportové, která patří mezi největší talenty své generace

„Nemám pocit, že bych měla něco dokazovat,“ říká v podcastu designérka Eliška Monsportová, která se už v mladém věku stala vyhledávanou sklářkou. Jaké má zkušenosti s lokálními firmami? Jsou ženy sklářky empatičtější? Poslechněte si první díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Podcast
Minka Podhajska a její hračky. Zdroj: UPM
Číst článek
24. 07. 2024
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Hračky, které si podmanily celý svět. Před sto lety vznikaly působivé dřevěné figurky výtvarnice Minky Podhajské

Jednoduché barevné stylizované dřevěné hračky zapsaly do myslí několika generací designérku Minku Podhajskou. Při jejich tvorbě dbala na estetickou úroveň, ale také na didaktické působení, vytvářela i různé stavebnice a hry.

Design & umění
K příležitosti oslav výročí ikonického modelu Porsche 356 No. 1 firma v rámci advertorialu Vogue #MyLifeWithPorsche oslovila mimo jiné šperkařku Janju Prokić
Číst článek
22. 07. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 3 min

Design ve spárech reklamy. Proč přibývá českých tvůrců, kteří se nechávají platit za komerční propagace?

Pokud zabrousíte na nějaký z instagramových účtů českých designérů, možná na vás kromě fotek jejich práce vyskočí i spolupráce s mezinárodními značkami. Jejich výrobkům propůjčí kredibilitu a dělají z nich designové chuťovky. Mají však mantinely, za které by v rámci reklamních spoluprací nešli?

Názory & polemika
Designérka Markéta Daňková v nadčasovém bytě
Číst článek
20. 07. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 8 min

Bydlet jako v budoucnosti: Chytrá zařízení v kombinaci s dubovým nadčasovým nábytkem a udržitelnými materiály

Aktivní sportovec Lukáš hledal pro svou budoucí rodinu bydlení na dosah centra i přírody. Ocenil blízkost cyklostezky, sportovních hřišť i nabíječky na elektromobil. Se zařízením útulného bytu mu pomohla Markéta Daňková.

Interiér & architektura Design & umění
Opava koupaliste
Číst článek
19. 07. 2024
Sabina Ježková
Doba čtení 8 min

Chladivé oázy. Kde najdete netradiční koupání ve stínu působivé architektury?

Léto je v plném proudu, horko nemá slitování, a když už ani zmrzlina nezchladí, je čas se přemístit k vodě. Ideálně na takové místo, kde bude nejen čistá voda, ale i zajímavé okolí, které nabízí esteticky působivou architekturu a příjemné prostředí. My naštěstí víme, kam se za těmito místy vydat.

Design guide
Hilda kolektiv, zleva: Patricie Weinrichová, Bára Šaroun Šemberová a Adina Chmelová
Číst článek
17. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Málokdo si uvědomuje, kolik práce je za výrobou jednoho keramického hrnečku, říkají zakladatelky Hilda kolektiv

Hilda kolektiv přejal své jméno od myslitelky a mystičky Hildegardy z Bingenu – světice, jež se už ve středověku projevovala jako ryze renesanční osobnost. Uskupení tvoří Patricie Weinrichová, Adina Chmelová a Bára Šaroun Šemberová. Esence jejich činností tkví v propojování volného a užitého umění.

Rozhovory
Muzeum barokních soch
Číst článek
15. 07. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Láká nejen na loutky. Město Chrudim stojí na okraji zájmu turistů, architektonicky zajímavá místa má ale také

Chrudim na vzestupu. Přestože památek v ní najdeme několik, moderní architektury je poskrovnu. Architekti a designéři, Chrudim vás potřebuje! Vybíráme místa, která stojí za to v druhém největším městě Pardubického kraje (i v jeho okolí) navštívit.

Design guide
FOX Gallery v budově GMU v Hradci Králové
Číst článek
12. 07. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Chtěla přinést design do Hradce Králové. Je těžké ty projekty udržet, pokud nemáte státní podporu, říká majitelka FOX Gallery

Byli mezi prvními, kdo se v Čechách začali věnovat prodeji kvalitního užitného designu a současného umění. Jana Opatrná se svým týmem vede od roku 2013 design shop FOX Gallery v centru Prahy, v roce 2017 pak otevřela druhou pobočku sídlící v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Rozhovory
Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem
Číst článek
10. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Design & umění Rozhovory
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
08. 07. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Milán bez potlesku. Je formát podobných velkolepých přehlídek smysluplný?

„Vidět Neapol a zemřít.“ Klasické rčení by se v prostředí designu mohlo směle přejmenovat na „Vidět Milán a zemřít“. Dubnové Salone del Mobile je totiž bez nadsázky opravdu nejdůležitější světovou událostí pro designéry a celý byznys, který se kolem nich točí. Není ale na čase změnit optiku?

Názory & polemika