PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Pro článek jsme oslovili několik ombudsmanů, ombudsmanek a ostatních osob v obdobném postavení z českých vysokých škol zaměřených na design a architekturu. Zeptali jsme se jich, jak vnímají atmosféru na škole, zda k nim mají studenti či pedagogové důvěru a jaká je jejich hlavní agenda.

Proč je dobré míti ombudsmana

V České republice byla jedna z prvních ombudsosob ustanovena v roce 2014. Od té doby se tato funkce zásadně vyvíjí. I přesto, že ombudsosoby již nějaký ten pátek na vysokých školách působí, jejich postavení se na jednotlivých univerzitách liší. Obecně můžeme práci ombudsosob rozdělit do dvou kategorií – intervenční a prevenční. V případě intervence řeší ombudsosoby aktuální problémy, konflikty a individuální podněty od studujících a pracujících. V rámci prevence pak pomáhají problémovým situacím předcházet, zvyšují povědomí o problematice a přispívají ke vzdělávání v nejrůznějších oblastech. Petr Polák, ombudsman DAMU, popisuje, že jeho agenda nijak nevybočuje od ostatních ombudsosob na českých či zahraničních vysokých školách: Společně s lidmi na DAMU chci po dobu svého mandátu vytvářet a udržovat prostředí, v němž všichni respektují jedinečnost každé lidské bytosti, dodržují právní a etická pravidla a setrvale usilují o férové studijní a pracovní podmínky. Pracuji v podstatě na tom, aby mě za pár let nebylo na DAMU potřeba.“

Petr Polák, ombudsman DAMU Petr Polák, ombudsman DAMU
Petr Polák, ombudsman DAMU

Funkce ombudsosob rozhodně není zbytečná či zanedbatelná a je velice přínosné, že se u nás pomalu a (doufejme) jistě, stává běžnou součástí vysokých škol. Zpochybňování reálných důvodů pro existenci této pozice může spočívat i v nepochopení funkce samotné, její náplně práce či pozitivních změn, které do akademické obce přináší. Ombudsosoba je nezávislým prostředníkem, jehož cílem je zprostředkování dialogu mezi dvěma stranami v případě sporů a hledání objektivního řešení problémů. Pracuje s důvěrou, řeší mocenskou asymetrii a vychází ze třech základních zásad – neutralita, nezávislost a nestrannost. Ombudsosoby se zkrátka starají o to, aby byla akademická půda bezpečné, podporující a pozitivní prostředí, kde je radost studovat i pracovat, a kde se studující i zaměstnané osoby budou cítit bezpečně, svobodně a rovnoprávně při realizaci svých studijních i pracovních povinností a cílů. Být ombudsosobou s sebou nese i jistou dávku odvahy – člověk musí akceptovat, že vše, co bude řešit, ho svým způsobem zasáhne a zanechá na něm stopy. Pokud chce svou funkci vykonávat zodpovědně, musí k tomu být duševně nachystaný. Petr Polák ale připomíná: „ombudsman není Superman, ale může spoustu věcí nasvítit a posunout je dál.“

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Kromě ombudsosob mohou na školách vykonávat činnost i ostatní osoby v obdobném postavení, jako například ochránce práv studujících, kontaktní osoby nebo koordinátoři pro sociální bezpečí apod. Mezi takové patří Anna Vartecká a Tomáš Suk, kteří působí jako koordinátoři iniciativy Bezpečné prostředí FUD na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem: „Základem naší agendy je posouvat uvažování o různých sociálních a genderových tématech tím, že vytváříme prostředí pro diskuzi, kterou mnohdy i sami iniciujeme. Můžeme plnit roli mediátora, ale máme kompetenci provést šetření v případě podezření na nevhodný sociální jev. Vyšší instancí je následně univerzitní ombudsmanka, které jsme k dispozici, pokud potřebujeme nějakou konzultaci ve věci naší fakulty, či participaci na šetření.“

Změna klimatu

V posledních letech lze zaznamenat nárůst otevřených prohlášení o nevhodném chování na fakultách ve formě šikany, bossingu nebo sexuálního obtěžování. Na univerzitách se čím dál tím častěji otevřeně mluví o problematice násilí, predátorství a dalším nepřiměřeném chování. „Atmosféra na fakultě se mění, stejně jako v celé společnosti, to si uvědomujeme a musíme na to reagovat“ dodává Helena Hexnerová a Martin Dočkal, ombudsosoby FSv ČVUT. Sami studenti často přebírají iniciativu, zakládají spolky a organizují edukativní programy. Příkladem může být studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet, která se v dubnu roku 2021 prostřednictvím anonymního formuláře zeptala studentů a studentek divadelních fakult DAMU a JAMU na jejich zkušenost se studiem. Tehdejší prohlášení studentů znělo: “Domníváme se, že chování, které je na naší škole normalizované a považované za adekvátní, adekvátním není. Často dochází k diskriminaci studujících, ať už na základě pohlaví nebo z jiných důvodů, zneužívání moci ze strany pedagogů a pedagožek, k překračování hranic a následné psychické újmě. O těchto tématech se mezi sebou někdy studenti a studentky baví, nahlas a veřejně se o nich ovšem nemluví nebo jsou bagatelizovány.“ Na studentskou iniciativu následně navázali studenti FAMU.

Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet
Studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet

Mezi další veřejně známé kauzy patří medializace odchodu pedagoga UMPRUM Jiřího Černického. Emotivní kauza, která se až příliš propírala v médiích. Černický nejprve zveřejnil původně interní materiál určený pedagogům a studentům UMPRUM a následně dával jeden rozhovor za druhým. Chybným očekáváním pak je, že ombudsosoba vyřeší za vedení nepříjemné situace či dokonce „skandály“. V situacích, kdy se lidem nedaří komunikovat, funguje ombudsosoba jako průvodce, který vyslechne obě strany a snaží se mezi nimi vést rozumný dialog. Pokud je na univerzitě někdo, na koho se mohou studenti i pedagogové obrátit, k takto vyhroceným situacím pak ideálně vůbec nedochází. Sami studenti se v reakci na otevřený dopis Černického vyjádřili: „Těšíme se, že na UMPRUM bude docházet ke kultivaci dialogu s pomocí vedení. Je tedy zřejmé, že dialog považujeme za důležitý, ale domníváme se, že tato forma byla spíš důkazem, že ne každý je schopen ho vést, a mrzí nás, jakou zprávu vysílá současným studujícím.“

Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM
Tereza Nešetřil Vejřík, ombudsmanka UMPRUM

Ombudsmanka Tereza Nešetřil Vejřík, která se za své působnosti na UMPRUM s Černickým osobně nesetkala, popisuje atmosféru na škole jako otevřenou: „Nerada bych situaci generalizovala, věřím, že jiní lidé budou mít možná jinou zkušenost či názor, ale já osobně mám dojem, že jsem vstoupila do prostředí, kde je otevřená atmosféra. Také zde vidím velkou akceschopnost lidí z UMPRUM hájit to, v co věří. Zažívám zde, že velká část lidí má dovednost respektovat názor druhých. V rámci setkávání se studentstvem a pracujícími na UMPRUM se domnívám, že si důvěru postupně budujeme. V průběhu času mě oslovuje více lidí, tak věřím, že jsme na dobré cestě k tomu, aby mezi mnou a lidmi na UMPRUM byla dobře vybudovaná důvěra.“

Běh na dlouhou trať

Cesta k bezpečnému prostředí na uměleckých školách je dlouhá a hledání hranic mezi neformálními vztahy a uměleckým vzděláváním může být někdy velice obtížné. Nejasná hranice mezi neformální konzultací mimo akademickou půdu večer v hospodě, a nevyžádaným pozváním na drink nebo na večeři, je nebezpečně tenká. Motiv hranic je přitom zásadní. Studující často nevědí, co je ještě v pořádku, nebo kdy už se jedná o zneužití moci a nevhodný nátlak. Pokud má někdo moc rozhodovat o vašem studijním (ne)úspěchu a profesním uplatnění, je mnohdy nelehké se mu postavit a ozvat se. Navíc takové situace odvádí pozornost od hlavního účelu studia, jímž je umělecká tvorba samotných studentů a studentek. Na menších oborech bývá v ročníku či v jednotlivých ateliérech menší počet studentů, mocenská převaha je tak ještě výraznější. „V uměleckém prostředí jsou lidé, více než kde jinde, křehcí“, vysvětluje Tereza Nešetřil Vejřík.

Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce. Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.

Otázkou je samotná současná kultura českých vysokých škol, kde je zneužívání moci často považováno za normalizované chování. Normální to ale není, a jednou z cest ke zlepšení je právě pozice ombudsosoby, která jakožto mediátor usiluje o to, aby byl celý proces odstraňování problémů i problematického chování spravedlivý, transparentní a vedl ke vzájemně přijatelnému řešení. I proto je ideální, aby byl ombudsosobou někdo mimo vedení fakulty. Někdo, kdo si dokáže udržet zdravý odstup, neutralitu a nadhled. Podle Terezy Smužové, právničky, projektové manažerky kanceláře rektorky Univerzity Karlovy a mimo jiné také autorky sbírky doporučení pro zavádění a zakotvení funkce ombudsosob, je stěžejní zakotvit funkci ombudsosob do předpisů vysokých škol: „Důležité je, že vzhledem k nastavení českého vysokoškolského práva nemohou ombudsosoby zasahovat do rozhodování jiných orgánů týkajících se jednotlivců, nemohou tak například být dalším opravným prostředkem. Mohou přinášet pouze stanoviska či doporučení, ale o právech a povinnostech studentů rozhodují vždy správní orgány a pracovněprávní pravomoc mají rektorky/rektoři, respektive děkanky/děkani.“ Postavení ombudsosoby je totiž značně oslabeno a efektivní fungování ztíženo, není-li její pozice nijak závazně zakotvena.

Činnost ombudsosob je běh na dlouhou trať. Pozitivní změny a zlepšení studijních i pracovních podmínek se mohou projevit až s odstupem času. Jedno je ale jisté – má to cenu. Je důležité přestat zavírat oči a dát najevo, že nevhodné chování nebude na vysokých školách tolerováno. Koneckonců, akademická půda by měla být půdou svobodného projevu rámovaného vzájemným dialogem, respektem, porozuměním, důvěrou a bezpečím pro všechny její členy a členky.

Rubriky:

Další z rubriky

Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
Tým designérů z firmy Lasvit
Číst článek
24. 03. 2025
Doba čtení 4 min

Jistý příjem nebo svoboda? Zjišťujeme, zda dnešní designéři preferují práci na OSVČ nebo pracovní smlouvy

Být zaměstnán jako designér se může zdát v České republice jako nadlidský úkol. Je tomu ale vážně tak? Mnoho firem upřednostňuje dlouhodobý pracovní poměr spíš než externí spolupráci. Jak firmy reagují, když přijde řeč na flexibilitu, mateřskou dovolenou a adekvátní ohodnocení?

Názory & polemika
Markéta Kalivodová, Lucie Vasilová a Lenka Záhorková- designérky studia Nalejto, Eliška Lhotská, Salvátor Soška a Lucie Kutálková
Číst článek
21. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Sleva je dobrý sluha, ale zlý pán. Ptáme se, jak přistupují lokální designéři a značky k slevovým akcím a zvýhodněným prodejům svého zboží. Vyplatí se?

Cenotvorba je v případě designéru citlivá věc. Cena materiálů, lidská práce, často lokální zdroje a navíc náklady spojené s prodeji. I proto se ke slevovým akcím lokální scéna často neuchyluje. Zeptali jsme se přesto známých tvůrců, jaký mají ke slevám vztah a zda je potřebují.

Názory & polemika
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory