PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Kateřina Šťastná - rozhovor

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Tématu dechu se věnujete již po celou dobu vašeho studia na AVU. Sádrové sochy i výšivky na textil vás také doprovází od samého začátku. Přišel k vám tento náměť přirozeně? Pamatujete si na nějaký okamžik, kdy jste věděla, že toto bude vaše dlouhodobější téma?

KATEŘINA: Četla jsem tenkrát jednu psychologickou knížku o řeči těla. Byl tam úryvek o dechu, který si už sice přesně nevybavím, ale pamatuji si, že to byl takový první impuls věnovat tématu dýchání pozornost. Fascinuje mě na něm ta schopnost bezprostředního kontaktu, kdy tělo absorbuje malou část prostoru kolem sebe, jako takový intimní způsob komunikace a vnímání prostoru kolem sebe.  

Pamatuji si moment, kdy jsem nakreslila první skicu ve zjednodušené podobě: hlava, trup a končetiny, kterou teď už chápu jako mou představu o tom, jak by mohl vypadat dech v okamžiku, kdy je definovaný tvarem lidského těla. Byla to kresba do takového malého deníčku ve vlaku, cestou z Brna do Prahy. Určitě mě tenkrát nenapadlo, že s touto formou budu pracovat celé další roky, ale cítila jsem motýly v břiše a měla pocit, že mě to fakt baví, jen jsem tenkrát ještě úplně nevěděla, proč. 

Tisíce skleněných korálků

Vybrala jste si pro svou diplomovou práci časově velice náročnou techniku vyšívání pomocí korálků. Na svém instagramovém profilu jste dokumentovala celý proces i s fotkami, kde všude jste na výšivkách pracovala – v hospodě, ve vlaku i v letadle. Nacházíte v této meditativní ruční práci analogii na práci samotnou? A litovala jste v nějaké fázi příprav zvolení právě této techniky?

KATEŘINA: Určitě je pravda, že mě ta flexibilita a nevázanost na jedno konkrétní prostředí svým způsobem baví. Časovou náročnost a i to, že se mnou ta práce v podstatě „žije“ určitě vnímám jako podstatnou součást procesu. Zároveň mi ale někdy smývá hranice „teď pracuji, no a teď odpočívám“. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý ten diplomový projekt je, lhala bych, kdybych neřekla, že jsem se ke konci k práci už musela trochu nutit. Ale v zásadě jsem tomu rozhodnutí důvěřovala a musela jsem si to trochu oddřít. Což bylo v podstatě i jedním z důležitých momentů tématu práce. Mít trpělivost a věnovat procesu potřebný čas. 

Pro 15 kilogramů korálků jste si jela do jabloneckých skláren Preciosa. Co pro vás tato spolupráce znamenala? A byla byste bývala nucená koncept díla změnit, kdyby u nás takovýto lokální výrobce neexistoval?

KATEŘINA: S korálkovou výšivkou jsem začala pracovat poměrně intuitivně, tak si nejsem jistá, jestli by taková situace moje nadšení nějak zásadně změnila. Ale fakt, že se tato technika potkává s řemeslem, které u nás má obrovskou tradici, mě moc těší. Rozsáhlejší projekty mě postupně přiměly kontaktovat české korálkárny. Asi před půl rokem jsem se propojila s paní Růžičkovou z Preciosa Ornela, která mě pozvala do Zásady a velkoryse nabídla, že by svými korálky mou diplomku rádi sponzorovali. Toho si samozřejmě moc vážím a do budoucna bych se moc ráda zaměřila také na pojítko s korálkářskou tradicí. 

Práce na velkoformátovém sousoší dvou postav a závěsné soše kokonu – druhé části vaší diplomové práce – byla opakem klidné práce s korálky. Zhotovení objektů ze směsi bílého cementu a vápeno-mramorové moučky předcházelo namáhavé modelování, odlévání i sváření. Vnímala jste tento kontrast nějak? Mně osobně někdy připadá meditativnější vrhnout se do něčeho po hlavě a pořádně se u toho zašpinit a vyčerpat, než jen klidně vyšívat – máte to podobně?

KATEŘINA: No já vlastně asi nedokážu říct, která poloha mi více sedí. Možná ten protiklad, který se v dlouhodobém horizontu krásně doplňuje. Práce s materiálem mě rozhodně baví, mám ráda ruce od hlíny, nebo vůni po svařování, ale stejně tak potom potřebuji čistý materiál a korálky, co se lesknou jako perleť. 

A všem potřebným technikám – jako sváření nebo práce s různými materiály – se učíte za pochodu?

KATEŘINA: Řekla bych že ano. Často přijde projekt a až potom postupně zjišťuji, jak pracovat s glazurou, do kterého textilu se lépe všívají korálky, nebo jak správně vymyslet konstrukci, aby bezpečně udržela kila hlíny. 

Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Foto: Kateřina Šťastná

Tělesnost mateřství i dechu

V diplomové práci pracujete poprvé v tématem mateřství. V písemné práci píšete o křehkém poměru mezi péčí a prostorem pro autentickou existenci, který může být až destruktivní. „Pozice jedné figury konkrétním způsobem vymezuje prostor, a zároveň růst figury druhé brutálním způsobem deformuje podobu té první.“ Co pro vás bylo impulzem věnovat se mateřskému vztahu z tohoto úhlu pohledu?

KATEŘINA: Tím hlavním podnětem byla moje osobní potřeba reflexe našeho vztahu s mamkou. Přestože se mě jednotlivé fáze, které jsem v rámci výšivek zpracovala, přímo dotýkají, snažila jsem se najít určitý odstup a nahlížet na situaci z pohledu nás obou. Definovat v sérii momenty, které svíraly mě a zároveň s pokorou nahlédnout do složité role matky. 

Vaše figury připomínají lidské postavy, jsou však stylizované do pouhých beztvarých náznaků anatomie těla, které jako by se vznášelo a přeměňovalo prouděním vzduchu. Píšete, že jde o záznam vašeho aktuálního pocitu v těle. Je pro vás vaše tvorba jakousi formu deníku? A vidíte nyní zpětně v jednotlivých pracích nějaký vývoj ve vašem vnímání tělesnosti a dechu?

KATEŘINA: Na začátku jsem s tím tématem dechu pracovala asi vědomějším způsobem, možná víc konceptuálně. Zajímalo mě, která akce vyvolá jakou reakci. Snažila jsem se v aktu dýchání najít formu vztahu, kterou bych byla schopná nějak tvarově pojmenovat. Postupně se z těch věcí ale téma dýchání vytrácí a zůstává tam jen ve vizuálních odkazech. 

Stylizovanou podobu - hlava, trup a končetiny - teď používám jako způsob přímého záznamu, který mi umožní zachytit, jak se moje tělo v daný moment cítí. V nejedné diskusi jsem si uvědomila, že způsob a asi i výsledná podoba figur jsou hodně ovlivněné tím, že jsem se celé dětství, až do střední školy, věnovala tanci. Je to pro mě takový vykrystalizovaný způsob záznamu, který by mohl v deníku klidně nahradit slova.

Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Foto: Kateřina Šťastná

Hodně mluvíte o praxi meditace. Mezi umělci nejde jistě o nic nového, v dnešním světě jde však o stále obtížněji dosažitelný stav. Je to něco, co vás v životě doprovází od vždy? A hledáte v meditaci bezpečné místo i ve svém osobním životě?

KATEŘINA: Já jsem to měla vlastně trochu naopak. Nejdříve jsem se začala zajímat o téma dechu a abych mu lépe porozuměla, dovedlo mě to k experimentům s meditacemi. Ale je pravda, že jsem po nějaké době cítila ten zmiňovaný efekt, který mě přiměl u meditování zůstat, i přestože jsem si podobu kreseb už objevila. 

Co vám pomáhá dostat se do úplné flow? Je to zrovna umělecká praxe, která vás do ní dostane, nebo i něco jiného?

KATEŘINA: Určitě je to práce a moc si toho pocitu vážím. Dokážu se dostat na absolutní energetickou hranu, abych věci dotáhla tak, jak potřebuji. Zní to asi šíleně, ale zároveň mi dochází, že jsem měla to štěstí najít v životě něco, co mi stojí za veškeré vypětí sil. 

Studium v Itálii 

Vloni jste byla na studijní stáži na milánské Accademia di Belle Arti di Brera, kde vznikly reliéfy s názvem Stay in contact. Sama jsem v Miláně půl roku žila a vím, že se zdejší umělecká scéna silně liší od té české. Předpokládám, že u tradičních výtvarných technik, jako je ta vaše, je to patrné ještě víc. Jak se v Itálii nahlíží na sochařskou práci – a jak to ovlivnilo váš vlastní styl?

KATEŘINA:  Milánská akademie pro mě byla v prvních týdnech spíše zklamáním. Na AVU jsme měli k dispozici ateliéry s vlastním zázemím pro tvorbu. Něco takového jsem považovala za naprostou samozřejmost, ale studium na Accademia di Belle Arti di Brera se svou strukturou blíží spíše střední škole. Studenti si volí spoustu předmětů a na ty potom docházejí. Takže během dne pracujete chvíli na soše z mramoru, potom modelujete z keramiky a za pár hodin se věnujete třeba akvarelu. Putují celý den po škole s deskami z učebny do učebny, ve které mohou pracovat pouze za přítomnosti vyučujícího. Já potřebuji na práci svůj klid. Obvykle se většinou věnuji jednomu, maximálně dvěma projektům zároveň, tak jsem si nejdříve neuměla představit, jak v takové pravidelnosti fungovat. Nakonec jsem se na ten pevný řád naladila a vzhledem k tomu, že šlo o krátkou stáž, byl to ve výsledku takový odpočinek. Někdo vedl mé dny a já jsem si mohla ve škole zase jednou spíš trochu „hrát“. Ale obávám se, že kdybych absolvovala tímto způsobem celé studium, nedokázala bych své téma najít, nebo by to bylo rozhodně obtížnější. 

Myslíte si, že v Itálii stále převládá spíše klasický pohled na sochařství v souvislosti s jejich historií a uměleckou minulostí? Napadá mě například umělec tvořící pod pseudonymem Jago, který v posledních letech ovládl italskou sochařskou scénu. Jeho sochařský um by se dal přirovnat k práci klasicistních mistrů.

KATEŘINA: Já jsem z toho takový pocit rozhodně měla. Aspoň vzhledem ke škole, kde jsem strávila necelé čtyři měsíce. Samozřejmě, že jednotlivé „úkoly“ v předmětech měly své téma, ale to s vámi nikdo příliš nediskutoval. Spíše šlo o to naučit se držet dláto a pod správným úhlem odsekávat kousky mramoru. Ale předmětů, ze kterých si mohou vybírat, je obrovské množství a já jsem vzhledem k jazyku mohla volit jen zlomek z nich, tak je dost možné, že je má zkušenost zkreslená. 

Studium na AVU jste nyní zdárně ukončila. Jak si představujete ve své tvorbě pokračovat? Máte nějaké jasné kroky nebo cíle, které byste si chtěla jako umělkyně splnit?

KATEŘINA: Mým hlavním cílem je teď najít způsob, jak plynule dál pokračovat. Najít na práci nové zázemí, vytvořit si novou strukturu, ve které se mi bude dobře fungovat. Ráda bych časem vyrazila na nějaké residence a dostala se trochu za hranice. Vždycky, když navštívím nějakou novou zemi, mám pocit, že se mi vesmír maličko zvětšil, a to je rozhodně potřeba. 

Kateřina Šťastná


Umělkyně Kateřina Šťastná je čerstvou absolventkou ateliéru Socha 2 na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Tomáše Hlaviny. Své bakalářské studium absolvovala v Ateliéru sochařství 1 na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Její práce se vyznačuje světlými odstíny a jemnými zaoblenými tvary, skrze něž ztvárňuje téma tělesnosti a dechu. V rámci studia absolvovala v roce 2023 stáž na Accademia di Belle Arti di Brera v Miláně a má za sebou například výstavu v pražské Curator Contemporary Gallery. Kateřininu práci můžete sledovat na jejím instagramovém profilu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Sutnarka - sympoziu Boundaries

Nejnovější články

Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Nový projekt
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 5 min

Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o architektuře a urbanismu je i mezi těmi, kdo o věcech rozhodují, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura