PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Kateřina Šťastná - rozhovor

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Tématu dechu se věnujete již po celou dobu vašeho studia na AVU. Sádrové sochy i výšivky na textil vás také doprovází od samého začátku. Přišel k vám tento náměť přirozeně? Pamatujete si na nějaký okamžik, kdy jste věděla, že toto bude vaše dlouhodobější téma?

KATEŘINA: Četla jsem tenkrát jednu psychologickou knížku o řeči těla. Byl tam úryvek o dechu, který si už sice přesně nevybavím, ale pamatuji si, že to byl takový první impuls věnovat tématu dýchání pozornost. Fascinuje mě na něm ta schopnost bezprostředního kontaktu, kdy tělo absorbuje malou část prostoru kolem sebe, jako takový intimní způsob komunikace a vnímání prostoru kolem sebe.  

Pamatuji si moment, kdy jsem nakreslila první skicu ve zjednodušené podobě: hlava, trup a končetiny, kterou teď už chápu jako mou představu o tom, jak by mohl vypadat dech v okamžiku, kdy je definovaný tvarem lidského těla. Byla to kresba do takového malého deníčku ve vlaku, cestou z Brna do Prahy. Určitě mě tenkrát nenapadlo, že s touto formou budu pracovat celé další roky, ale cítila jsem motýly v břiše a měla pocit, že mě to fakt baví, jen jsem tenkrát ještě úplně nevěděla, proč. 

Tisíce skleněných korálků

Vybrala jste si pro svou diplomovou práci časově velice náročnou techniku vyšívání pomocí korálků. Na svém instagramovém profilu jste dokumentovala celý proces i s fotkami, kde všude jste na výšivkách pracovala – v hospodě, ve vlaku i v letadle. Nacházíte v této meditativní ruční práci analogii na práci samotnou? A litovala jste v nějaké fázi příprav zvolení právě této techniky?

KATEŘINA: Určitě je pravda, že mě ta flexibilita a nevázanost na jedno konkrétní prostředí svým způsobem baví. Časovou náročnost a i to, že se mnou ta práce v podstatě „žije“ určitě vnímám jako podstatnou součást procesu. Zároveň mi ale někdy smývá hranice „teď pracuji, no a teď odpočívám“. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý ten diplomový projekt je, lhala bych, kdybych neřekla, že jsem se ke konci k práci už musela trochu nutit. Ale v zásadě jsem tomu rozhodnutí důvěřovala a musela jsem si to trochu oddřít. Což bylo v podstatě i jedním z důležitých momentů tématu práce. Mít trpělivost a věnovat procesu potřebný čas. 

Pro 15 kilogramů korálků jste si jela do jabloneckých skláren Preciosa. Co pro vás tato spolupráce znamenala? A byla byste bývala nucená koncept díla změnit, kdyby u nás takovýto lokální výrobce neexistoval?

KATEŘINA: S korálkovou výšivkou jsem začala pracovat poměrně intuitivně, tak si nejsem jistá, jestli by taková situace moje nadšení nějak zásadně změnila. Ale fakt, že se tato technika potkává s řemeslem, které u nás má obrovskou tradici, mě moc těší. Rozsáhlejší projekty mě postupně přiměly kontaktovat české korálkárny. Asi před půl rokem jsem se propojila s paní Růžičkovou z Preciosa Ornela, která mě pozvala do Zásady a velkoryse nabídla, že by svými korálky mou diplomku rádi sponzorovali. Toho si samozřejmě moc vážím a do budoucna bych se moc ráda zaměřila také na pojítko s korálkářskou tradicí. 

Práce na velkoformátovém sousoší dvou postav a závěsné soše kokonu – druhé části vaší diplomové práce – byla opakem klidné práce s korálky. Zhotovení objektů ze směsi bílého cementu a vápeno-mramorové moučky předcházelo namáhavé modelování, odlévání i sváření. Vnímala jste tento kontrast nějak? Mně osobně někdy připadá meditativnější vrhnout se do něčeho po hlavě a pořádně se u toho zašpinit a vyčerpat, než jen klidně vyšívat – máte to podobně?

KATEŘINA: No já vlastně asi nedokážu říct, která poloha mi více sedí. Možná ten protiklad, který se v dlouhodobém horizontu krásně doplňuje. Práce s materiálem mě rozhodně baví, mám ráda ruce od hlíny, nebo vůni po svařování, ale stejně tak potom potřebuji čistý materiál a korálky, co se lesknou jako perleť. 

A všem potřebným technikám – jako sváření nebo práce s různými materiály – se učíte za pochodu?

KATEŘINA: Řekla bych že ano. Často přijde projekt a až potom postupně zjišťuji, jak pracovat s glazurou, do kterého textilu se lépe všívají korálky, nebo jak správně vymyslet konstrukci, aby bezpečně udržela kila hlíny. 

Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Foto: Kateřina Šťastná

Tělesnost mateřství i dechu

V diplomové práci pracujete poprvé v tématem mateřství. V písemné práci píšete o křehkém poměru mezi péčí a prostorem pro autentickou existenci, který může být až destruktivní. „Pozice jedné figury konkrétním způsobem vymezuje prostor, a zároveň růst figury druhé brutálním způsobem deformuje podobu té první.“ Co pro vás bylo impulzem věnovat se mateřskému vztahu z tohoto úhlu pohledu?

KATEŘINA: Tím hlavním podnětem byla moje osobní potřeba reflexe našeho vztahu s mamkou. Přestože se mě jednotlivé fáze, které jsem v rámci výšivek zpracovala, přímo dotýkají, snažila jsem se najít určitý odstup a nahlížet na situaci z pohledu nás obou. Definovat v sérii momenty, které svíraly mě a zároveň s pokorou nahlédnout do složité role matky. 

Vaše figury připomínají lidské postavy, jsou však stylizované do pouhých beztvarých náznaků anatomie těla, které jako by se vznášelo a přeměňovalo prouděním vzduchu. Píšete, že jde o záznam vašeho aktuálního pocitu v těle. Je pro vás vaše tvorba jakousi formu deníku? A vidíte nyní zpětně v jednotlivých pracích nějaký vývoj ve vašem vnímání tělesnosti a dechu?

KATEŘINA: Na začátku jsem s tím tématem dechu pracovala asi vědomějším způsobem, možná víc konceptuálně. Zajímalo mě, která akce vyvolá jakou reakci. Snažila jsem se v aktu dýchání najít formu vztahu, kterou bych byla schopná nějak tvarově pojmenovat. Postupně se z těch věcí ale téma dýchání vytrácí a zůstává tam jen ve vizuálních odkazech. 

Stylizovanou podobu - hlava, trup a končetiny - teď používám jako způsob přímého záznamu, který mi umožní zachytit, jak se moje tělo v daný moment cítí. V nejedné diskusi jsem si uvědomila, že způsob a asi i výsledná podoba figur jsou hodně ovlivněné tím, že jsem se celé dětství, až do střední školy, věnovala tanci. Je to pro mě takový vykrystalizovaný způsob záznamu, který by mohl v deníku klidně nahradit slova.

Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Moje tělo vedle tvého, 2025, textilní výšivka, šifon, skleněné korálky, 175x125 cm
Foto: Kateřina Šťastná

Hodně mluvíte o praxi meditace. Mezi umělci nejde jistě o nic nového, v dnešním světě jde však o stále obtížněji dosažitelný stav. Je to něco, co vás v životě doprovází od vždy? A hledáte v meditaci bezpečné místo i ve svém osobním životě?

KATEŘINA: Já jsem to měla vlastně trochu naopak. Nejdříve jsem se začala zajímat o téma dechu a abych mu lépe porozuměla, dovedlo mě to k experimentům s meditacemi. Ale je pravda, že jsem po nějaké době cítila ten zmiňovaný efekt, který mě přiměl u meditování zůstat, i přestože jsem si podobu kreseb už objevila. 

Co vám pomáhá dostat se do úplné flow? Je to zrovna umělecká praxe, která vás do ní dostane, nebo i něco jiného?

KATEŘINA: Určitě je to práce a moc si toho pocitu vážím. Dokážu se dostat na absolutní energetickou hranu, abych věci dotáhla tak, jak potřebuji. Zní to asi šíleně, ale zároveň mi dochází, že jsem měla to štěstí najít v životě něco, co mi stojí za veškeré vypětí sil. 

Studium v Itálii 

Vloni jste byla na studijní stáži na milánské Accademia di Belle Arti di Brera, kde vznikly reliéfy s názvem Stay in contact. Sama jsem v Miláně půl roku žila a vím, že se zdejší umělecká scéna silně liší od té české. Předpokládám, že u tradičních výtvarných technik, jako je ta vaše, je to patrné ještě víc. Jak se v Itálii nahlíží na sochařskou práci – a jak to ovlivnilo váš vlastní styl?

KATEŘINA:  Milánská akademie pro mě byla v prvních týdnech spíše zklamáním. Na AVU jsme měli k dispozici ateliéry s vlastním zázemím pro tvorbu. Něco takového jsem považovala za naprostou samozřejmost, ale studium na Accademia di Belle Arti di Brera se svou strukturou blíží spíše střední škole. Studenti si volí spoustu předmětů a na ty potom docházejí. Takže během dne pracujete chvíli na soše z mramoru, potom modelujete z keramiky a za pár hodin se věnujete třeba akvarelu. Putují celý den po škole s deskami z učebny do učebny, ve které mohou pracovat pouze za přítomnosti vyučujícího. Já potřebuji na práci svůj klid. Obvykle se většinou věnuji jednomu, maximálně dvěma projektům zároveň, tak jsem si nejdříve neuměla představit, jak v takové pravidelnosti fungovat. Nakonec jsem se na ten pevný řád naladila a vzhledem k tomu, že šlo o krátkou stáž, byl to ve výsledku takový odpočinek. Někdo vedl mé dny a já jsem si mohla ve škole zase jednou spíš trochu „hrát“. Ale obávám se, že kdybych absolvovala tímto způsobem celé studium, nedokázala bych své téma najít, nebo by to bylo rozhodně obtížnější. 

Myslíte si, že v Itálii stále převládá spíše klasický pohled na sochařství v souvislosti s jejich historií a uměleckou minulostí? Napadá mě například umělec tvořící pod pseudonymem Jago, který v posledních letech ovládl italskou sochařskou scénu. Jeho sochařský um by se dal přirovnat k práci klasicistních mistrů.

KATEŘINA: Já jsem z toho takový pocit rozhodně měla. Aspoň vzhledem ke škole, kde jsem strávila necelé čtyři měsíce. Samozřejmě, že jednotlivé „úkoly“ v předmětech měly své téma, ale to s vámi nikdo příliš nediskutoval. Spíše šlo o to naučit se držet dláto a pod správným úhlem odsekávat kousky mramoru. Ale předmětů, ze kterých si mohou vybírat, je obrovské množství a já jsem vzhledem k jazyku mohla volit jen zlomek z nich, tak je dost možné, že je má zkušenost zkreslená. 

Studium na AVU jste nyní zdárně ukončila. Jak si představujete ve své tvorbě pokračovat? Máte nějaké jasné kroky nebo cíle, které byste si chtěla jako umělkyně splnit?

KATEŘINA: Mým hlavním cílem je teď najít způsob, jak plynule dál pokračovat. Najít na práci nové zázemí, vytvořit si novou strukturu, ve které se mi bude dobře fungovat. Ráda bych časem vyrazila na nějaké residence a dostala se trochu za hranice. Vždycky, když navštívím nějakou novou zemi, mám pocit, že se mi vesmír maličko zvětšil, a to je rozhodně potřeba. 

Kateřina Šťastná


Umělkyně Kateřina Šťastná je čerstvou absolventkou ateliéru Socha 2 na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Tomáše Hlaviny. Své bakalářské studium absolvovala v Ateliéru sochařství 1 na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Její práce se vyznačuje světlými odstíny a jemnými zaoblenými tvary, skrze něž ztvárňuje téma tělesnosti a dechu. V rámci studia absolvovala v roce 2023 stáž na Accademia di Belle Arti di Brera v Miláně a má za sebou například výstavu v pražské Curator Contemporary Gallery. Kateřininu práci můžete sledovat na jejím instagramovém profilu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide
Z Keramiky Koller můžete jíst i pít v etablovaných kavárnách jako je Etapa
Číst článek
16. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Autorská keramika na vzestupu! Místní gastroscéna sází na nádobí od místních designérů. Mapujeme, které podniky mají ten nejpovedenější design

Autorský porcelán a keramika přetvářejí atmosféru gastronomických prostor na zážitek, který oslovuje všechny smysly. Které kavárny a restaurace zvolily produkty českých tvůrců a jak jsou s nimi spokojeni?

Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory