PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

VÍRA V HODNOTU

Pokud dnes děláme rozhovor s mladými designéry na začátku kariéry, jako největší problém zmiňují, že neumí pracovat s cenotvorbou a problémy jim dělají i právní aspekty jejich práce. S jakými dalšími problémy za vámi chodí?

BÁRA: Nejčastěji za námi lidé přicházejí právě s tím, že si nejsou jistí, kolik si mají za svou práci říct — a hlavně, jak to vyslovit nahlas a obhájit před druhými. To je téma, které se opakuje napříč obory a zkušenostmi. Není to vůbec o tom spočítat si hodinovku, ale opravdu si uvěřit, že moje práce má hodnotu, že si za ní umím stát a zároveň přijmout, když si pro ni někdo nesáhne. Hodně lidí taky neumí pojmenovat, kdo vlastně jsou, co chtějí svým zákazníkům nabídnout a jak to říct srozumitelně a sebevědomě. Branding je toho krásný příklad — není to o barvě loga ani o počtu příspěvků na Instagramu, ale především o schopnosti porozumět sobě, definovat své hodnoty a příběh, který chci předávat, a dlouhodobě ho udržet. 

A pak jsou tu samozřejmě i úplně praktické situace, které umí zaskočit: třeba nekomunikující dodavatel z Asie, nebo když se zakladatelky jednoho projektu rozejdou ve zlém. To jsou chvíle, kdy se ukáže, jestli člověk umí nejen tvořit, ale i podnikat. A přesně na to jsme tu my — pro strategii i pro krizové chvíle.

Projekt GAMEBAZE podporuje herní vývojáře a jejich tvorbu, podnikání ve [vývoji her] a regionální rozvoj herního průmyslu Projekt GAMEBAZE podporuje herní vývojáře a jejich tvorbu, podnikání ve [vývoji her] a regionální rozvoj herního průmyslu
Projekt GAMEBAZE podporuje herní vývojáře a jejich tvorbu, podnikání ve [vývoji her] a regionální rozvoj herního průmyslu

Na střet s realitou by designéry měla ideálně připravit škola, podobný problém je zde už několik let a zdá se, že školy tedy nereagují dostatečně pružně a efektivně... Kde myslíte, že je ten hlavní problém?

BÁRA: V českém školství je pořád hodně prostoru pro změnu — hlavně v tom, jak zachází s osobností studentů. Namísto podpory odvahy, zdravého sebevědomí a hledání vlastní cesty se děti ve škole často učí hlavně poslouchat, přizpůsobit se a držet se pravidel, která někdo napsal za ně. A právě v kreativních a podnikavých oborech se takové nastavení rychle ukáže jako překážka. Školy reagují pomalu hlavně proto, že pracují v prostředí plném byrokracie, přetížených pedagogů a s minimálním kontaktem s praxí. Často chybí čas i prostor zamýšlet se nad tím, jaké dovednosti a postoje budou studenti skutečně potřebovat.

Věřím ale, že už jen to, že se o těchto věcech otevřeně mluví a že přicházejí noví pedagogové s odvahou měnit přístup, je dobrý začátek. A že školství může postupně přestat studentům brát to nejcennější: chuť objevovat, tvořit a mít vlastní názor.  

KUMST funguje také jako prostor třeba i pro mezioborový networking KUMST funguje také jako prostor třeba i pro mezioborový networking
KUMST funguje také jako prostor třeba i pro mezioborový networking

POMOCNÁ RUKA

Nesupluje určitým způsobem KUMST právě roli vysokých škol?

BÁRA: KUMST nechce suplovat vysoké školy a ani to neumíme. Naopak, chceme být doplňkem — tvůrčím prostředím s vlastním názorem a odlišnou energií. Vysoké školy připravují studenty hlavně v oblasti odborných tvůrčích a řemeslných dovedností, a podle mě v tom dělají dobrou práci. Často jim ale chybí trochu té podnikatelské odvahy, svobody a vůle zkoušet nové věci, které jsou v praxi potřeba. Tam vidím prostor, kde se dobře doplňujeme.

S univerzitami aktivně spolupracujeme — některé z nich už dnes ve spolupráci s JIC pořádají podnikatelské předměty, workshopy i soutěže. A i když si nemyslím, že by měl každý student nutně podnikat, je důležité, aby věděl, že tu možnost má a kde najde podporu a know-how, pokud se pro tu cestu rozhodne.

KUMST sídlí v zrekonstruované budově z roku 1927. Tu pro účely proměnilo studio Denisy Strmiskové ve spolupráci s ateliérem KOGAA KUMST sídlí v zrekonstruované budově z roku 1927. Tu pro účely proměnilo studio Denisy Strmiskové ve spolupráci s ateliérem KOGAA
KUMST sídlí v zrekonstruované budově z roku 1927. Tu pro účely proměnilo studio Denisy Strmiskové ve spolupráci s ateliérem KOGAA

Do KUMSTu za vámi mohou přijít jak začínající designéři, tak i zavedené brandy, které potřebují pomoct s nastartovaným podnikáním. Jaký je nyní  jejich poměr?

BÁRA: Nejvíc za námi pořád chodí začínající designéři a lidé z malých startupů, kteří chtějí svoje podnikání teprve rozjet. Ale čím dál častěji přicházejí i zakladatelé a lídři větších, zavedených firem. Je podle mě důležité si umět přiznat, že jako leader nemusím všechno zvládnout sám — že je úplně v pořádku přijít se poradit s někým zvenčí. Navíc je úžasně inspirující a často i úlevné slyšet od ostatních lídrů, že řeší stejné situace a vnitřní boje jako já. Sdílení zkušeností mezi sebou má obrovskou sílu.

Do KUMSTu můžete zajít na 1:1 poradenství, nabízí ale spousty přednášek a workshopů. Spoustu know-how sdílí i ve svém podcastu Do KUMSTu můžete zajít na 1:1 poradenství, nabízí ale spousty přednášek a workshopů. Spoustu know-how sdílí i ve svém podcastu
Do KUMSTu můžete zajít na 1:1 poradenství, nabízí ale spousty přednášek a workshopů. Spoustu know-how sdílí i ve svém podcastu

Brno řadu let nebylo na poli designu silným hráčem, ale situace se dynamicky mění. Stačí zmínit značky jako Plastic Guys, Kooga, Besiidka nebo Mango Shake. Co myslíte, že byl ten zásadní moment, kdy se začalo v Brně opět designu dařit?

BÁRA: Brno a jihomoravský kraj mají v designu hluboké kořeny — stačí se podívat na odkaz textilních podniků jako Vlněna nebo Mosilana, které formovaly zdejší průmysl a kulturu práce s materiálem, nebo na významné postavy moderní architektury jako Bohuslav Fuchs či Ernst Wiesner, kteří dodnes inspirují.

Myslím, že zásadní moment nebyl jeden konkrétní, spíš jsme v posledních letech dokázali tu dlouhou tradici přirozeně navázat na současnost a zviditelnit ji skrze nové projekty a značky. Začaly se objevovat příběhy lidí a studií, kteří uspěli nejen tady, ale i za hranicemi, a to inspirovalo i další. Je to výsledek kontinuální práce a odvahy ukázat, co v Brně umíme.

Bez dostupného coworking by to nebyl ten správný hub! V prostorech najdete ale i stálé kreativce mezi které patří Kera studio, Less & Better nebo Nestydo Bez dostupného coworking by to nebyl ten správný hub! V prostorech najdete ale i stálé kreativce mezi které patří Kera studio, Less & Better nebo Nestydo
Bez dostupného coworking by to nebyl ten správný hub! V prostorech najdete ale i stálé kreativce mezi které patří Kera studio, Less & Better nebo Nestydo

BRNĚNSKÁ SCÉNA

Kdo je podle vás nyní z brněnské scény ten, ke komu se vyplatí vzhlížet? Brand, kterému se podařilo uspět ve všech směrech?

BÁRA: Třeba aplikace European Coffee Trip, která pomáhá lidem najít ověřené výběrové kavárny po celé Evropě a dnes ji používá přes čtvrt milionu lidí — krásný příklad, jak může lokální nápad vyrůst do evropského měřítka. Nebo label Mikeroft se zpěvákem Callinem, který ukazuje, že i v Brně může vznikat autentická a sebevědomá hudební značka.

A pro mě osobně je úžasně inspirující práce Denisy Strmiskové a jejího studia. Na poli interiérového designu je podle mě nepostradatelnou vypravěčkou příběhů, skutečnou královnou autenticity. Zároveň kolem sebe udržuje spokojený tým, má zdravou propagaci a klienty, kteří na ni čekají ve frontě. To je podle mě úspěch na všech frontách.

Existují nějaká omezení pro designéry nebo značky, které chtějí od KUMSTu nechat poradit? Stává se že někoho odmítnete? 

BÁRA: Ano, občas se stane, že spolupráce s KUMSTem nedopadne. Nejčastěji ve chvíli, kdy na druhé straně není odhodlání podnikat naplno a spíš zůstává u úrovně hobby. To je úplně v pořádku, ale v takovém případě už naše programy nedávají smysl.

Někdy je to ale spíš o načasování. Člověka ani nápad neodmítneme navždy — spíš mu dáme čas dozrát, sledujeme ho a jsme rádi, když se po nějaké době vrátí připravený jít do toho naplno.

„Pokud už má někdo rozjeté podnikání v kreativní sféře, tak jsme schopni ho propojit s expertem v dané oblasti, který zájemcům pomůže posunout jejich podnikání na další úroveň," představuje nabízené možnosti Barbora Netopilová „Pokud už má někdo rozjeté podnikání v kreativní sféře, tak jsme schopni ho propojit s expertem v dané oblasti, který zájemcům pomůže posunout jejich podnikání na další úroveň," představuje nabízené možnosti Barbora Netopilová
„Pokud už má někdo rozjeté podnikání v kreativní sféře, tak jsme schopni ho propojit s expertem v dané oblasti, který zájemcům pomůže posunout jejich podnikání na další úroveň," představuje nabízené možnosti Barbora Netopilová
Foto: David Pařík

Kolika firmám a značkám už KUMST od počátku své existence pomohl?

BÁRA: Od začátku existence jsme v KUMSTu pomohli už stovkám firem, značek i freelancerů. V tuto chvíli chystáme příběhy našich úspěšných klientů představit i veřejnosti — zatím je můžete vidět u nás v showroomu jako success stories, ale brzy se s nimi setkáte i na našich sociálních sítích. Tak nás sledujte, nebo se rovnou přijďte podívat k nám do showroomu.

Musí být designér nebo firma z Brna nebo jižní Moravy?

BÁRA: Určitě ne. Jsme otevření všem — ať už přijdou z kteréhokoliv kraje, nebo i ze zahraničí. Často za námi jezdí lidé z jiných regionů opakovaně, protože si tu našli místo, kde jim dává smysl řešit svoje projekty. Máme navíc kolem sebe spoustu expertů a mentorů z celé republiky, takže i díky nim dokážeme propojovat lidi napříč kraji a nabídnout jim různé úhly pohledu. A když je potřeba, často se pak potkáváme i online.

Výstava, která bude dostupná v KUMST až do března příštího roku. EduShowroom: Startuji změnu představuje realizované projekty a inspiruje k vlastním podnikatelským nápadům Výstava, která bude dostupná v KUMST až do března příštího roku. EduShowroom: Startuji změnu představuje realizované projekty a inspiruje k vlastním podnikatelským nápadům
Výstava, která bude dostupná v KUMST až do března příštího roku. EduShowroom: Startuji změnu představuje realizované projekty a inspiruje k vlastním podnikatelským nápadům
Foto: David Pařík

DESIGN A BYZNYS? 

V září pořádáte Design & Byznys Days, pro koho je tato akce určená? Co si z ní mají návštěvnicí především odnést?

BÁRA: Design & Byznys Days je pro všechny, kdo chtějí svoje nápady a značku posunout dál — od začínajících designérů po zavedené firmy, které hledají nové impulzy. Letos u nás vystoupí grand designérské studio Lexová & Smetana, pražská platforma LeMarket a brněnský Object Store — společně se podíváme na to, jak dostat produkty do designových obchodů a jak o nich přemýšlet obchodně i tvůrčím způsobem zároveň. Kromě inspirace z přednášek a diskuzí nabízíme i dva typy konzultačních bloků. Můžete přijít na podnikatelské konzultace zaměřené na vaše projekty, startupy a otázky kolem podnikání obecně. A pak máme jako speciální hostku naši klientku s projektem Zeptej se architektky, u které můžete probrat témata spojená s bydlením a architekturou.

Odnést by si návštěvníci měli především odvahu svoje věci ukázat, začít o nich mluvit, hledat pro ně místo na trhu a třeba se i propojit s lidmi, kteří jim s tím pomůžou.

KUMST aktuálně prochází i určitou obměnou, můžete k tomu říct víc? Proč byla potřeba?

BÁRA: Když KUMST vznikal, vstupoval na poměrně citlivé pomezí mezi uměním a byznysem — a tomu odpovídal i tehdejší narativ a vizuální styl. Za tu dobu jsme ale vyrostli a změnila se i komunita kolem nás. Začali nás vyhledávat i pokročilá studia a větší firmy a my jsme se z pěkného dvorku v centru města posunuli do role profesionálního business & design inkubátoru, kde firmy rostou i za hranice Česka.

To všechno je možné díky obrovskému zázemí expertů a know-how, které máme díky Inovačnímu centru JIC, a taky díky odvaze lidí kolem nás posouvat hranice toho, co se tu dá dělat.

Design & Byznys Days

V pátek 19. září se otevírají brány KUMSTu, design a byznys inkubátoru na Údolní 19. Sejdeme se na hotspotu kreativních podnikatelů, abychom ti ukázali, jak můžeme pomoct najít cestu spletitostmi i tvého podnikání. Nechte se inspirovat reálnými case studies změn v životech klientů KUMSTu a doražte na open konzultace, kam můžete přinést svůj nápad a rovnou si vyzkoušet, že svěřit se do rukou expertů opravdu stojí za to.

Takže bookujte si datum v diáři, protože tady budete hodně někde!

19. - 21. 9. 2025
 

Instituce podobného typu je pro rozvoj zdejšího designu bezpochyby zásadní, proč jich vlastně není v České republice víc? 

BÁRA: Myslím, že důvodů je víc a dohromady tvoří kontext, který není úplně jednoduché jen tak okopírovat. V první řadě tu máme unikátní kombinaci dlouhodobé podpory ze strany města a kraje, ale i odvahy místních univerzit a podnikatelské komunity investovat do kreativního prostředí. Zároveň je třeba si uvědomit, že KUMST i JIC fungují spíš jako dobře řízená firma než jako klasická veřejná instituce — máme jasnou strategii, umíme se rychle rozhodovat a přitáhnout špičkové lidi. To není všude samozřejmé a vyžaduje to důvěru a trpělivost všech partnerů kolem.

A nakonec je tu i něco, co se těžko měří — atmosféra, energie, zapálení lidí, kteří u toho od začátku byli a kteří uměli přesvědčit další, že má smysl něco takového budovat. Myslím, že tohle se postupně může objevit i jinde, ale není to hotové přes noc.

Diskuze s architektkami Janicou Sipul a Kristýnou Sirovou v KUMSTu Diskuze s architektkami Janicou Sipul a Kristýnou Sirovou v KUMSTu
Diskuze s architektkami Janicou Sipul a Kristýnou Sirovou v KUMSTu

Kam byste rádi, aby se KUMST vydal v následujících 10 let? Co je jeho další meta?

BÁRA: Deset let je dlouhý horizont, ale přesně na takové sny a směry má smysl si čas udělat. Rádi bychom, aby KUMST byl i nadále místem, které umí klientům nejen poradit, ale skutečně o ně dlouhodobě pečovat — aby každý, kdo k nám přijde, cítil, že tu má prostor růst podle svých vlastních pravidel a zároveň se může opřít o naši expertizu, síť a zkušenosti.

Vidím KUMST jako platformu, která propojuje lidi, značky a obory napříč Evropou, a pomáhá je dostat na globální úroveň. Chceme předávat svoje know-how dalším inkubátorům a centrům, nejen v Česku, ale i jinde, a inspirovat tím, jak se dá tvořit profesionálně, ale s lidským rozměrem a odvahou.

KUMST je opravdu one of a kind. Vznikl pod záštitou JIC jako jediné systematicky podporované místo pro kreativní průmysl v Česku KUMST je opravdu one of a kind. Vznikl pod záštitou JIC jako jediné systematicky podporované místo pro kreativní průmysl v Česku
KUMST je opravdu one of a kind. Vznikl pod záštitou JIC jako jediné systematicky podporované místo pro kreativní průmysl v Česku

Velkou příležitostí, na kterou se teď soustředíme, je i náš herní inkubátor Gamebaze. V českém kontextu je to unikátní projekt zaměřený na podporu podnikání v oblasti vývoje her — oboru, který má obrovský mezinárodní potenciál a ve kterém už teď Brno i česká scéna zaznamenávají úspěchy. Věříme, že právě díky Gamebaze se podaří vychovat další silné týmy a projekty, které obstojí i na globálním trhu.

A doufám, že za deset let už nebude KUMST jen v Brně — že nás bude vidět na veletrzích, festivalech, v showroomových spolupracích a strategických partnerstvích po celé Evropě. Ne proto, abychom byli „ti velcí“, ale proto, aby lidé věděli, že tady u nás se dá vyrůst v něco, co má přesah a kvalitu.

KUMST 
design & byznys inkubátor

KUMST Brno není pouhý cowork‑space – je to živý experimentální ekosystém, kde vzniká synergie mezi designéry, vývojáři, firmami i veřejností. Reprezentativní prostor s citlivou rekonstrukcí, ambiciózními projekty (FabLab, herní inkubátor) a důrazem na udržitelný rozvoj. V tom je jeho hlavní přidaná hodnota: Pomáhá nadšencům k nakopnutí tvůrčí dráhy, konzultuje se studenty o základu podnikání a umožňuje kreativním profesím uspět bez kompromisů. Nabízí konzultační podporu s experty a dlouhodobé rozvojové programy pro firmy i jednotlivce –⁠ především z oblasti architektury, produktového a módního designu nebo digitální reality. Projekt vznikl z iniciativy inovační agentury JIC ve spolupráci s městem Brnem, Jihomoravským krajem a místními univerzitami.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide
Z Keramiky Koller můžete jíst i pít v etablovaných kavárnách jako je Etapa
Číst článek
16. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Autorská keramika na vzestupu! Místní gastroscéna sází na nádobí od místních designérů. Mapujeme, které podniky mají ten nejpovedenější design

Autorský porcelán a keramika přetvářejí atmosféru gastronomických prostor na zážitek, který oslovuje všechny smysly. Které kavárny a restaurace zvolily produkty českých tvůrců a jak jsou s nimi spokojeni?

Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění