PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Návrh bez názvu 4

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

„Budu mít tenhle měsíc na nájem? Budu mít na zaplacení povinného ručení u auta, které jsem dostal od rodičů? Dokážu se jako ilustrátor postarat o rodinu?“ napsali ilustrátorka Magdalena Rutová a ilustrátor Jindřich Janíček letos v lednu – tehdy společně spustili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Otázky, které v rámci představení projektu formulovali, podle všeho pálí nejenom je – ale i řadu dalších, často oceňovaných lidí z oboru.

„Galavečery, na jejichž konci si domů odneseme špendlík, sošku nebo jiný designový kousek, nás rozesmutňují. Zvlášť když musíme zaplatit hlídání dětí, pokud chceme onu slavnostní událost prožít s životním partnerem,“ stojí dále v prohlášení iniciativy, která každý rok vyhlásí vítěze z řad ilustrátorů a ilustrátorek a předá mu tisíc korun. To podle jejich slov sice není moc, ale zároveň je to přesně o tisíc korun víc, než kolik ocenění obvykle dostávají v nejrůznějších prestižních soutěžích.

Jen o necelé dva měsíce později Magdalena Rutová na jednom takovém galavečeru – vyhlášení cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle – přebírala (další) ocenění, za kresby pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST).

Svůj čas na pódiu využila k apelu právě na odměňování oceněných tvůrců: „Pokud by v instituci Czech Grand Design někdy úplně náhodou probíhala interní diskuse o tom, čím oceňovat umělce, aby z toho měli opravdu radost, musím přiznat, že v případě ilustrátorů bych hlasovala pro revoluční odměnu formou peněz. Pohybuji se denně v okruhu těch nejoceňovanějších a nejchválenějších ilustrátorek a ilustrátorů a musím říct, že většina z nich na konci měsíce horko těžko vyškrabuje tisícovky z účtů na sociální pojištění. Je v tom poněkud rozpor, pokud poličky těch stejných lidí zdobí kreativní suvenýry dokazující jejich profesionální úspěchy.“

Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab. Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.
Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.

Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

Krátce po vašem proslovu na udílení cen Czech Grand Design rezonoval společností také proslov režisérky Darii Kashcheevy na vyhlášení filmové ceny Český lev. Proč právě přebírání ceny je podle vás dobrá příležitost pro reflexi či kritiku?

MAGDALENA: Myslím, že přebírání ceny je ideální možnost, jak říct nahlas něco, co se týká dění v daném oboru. Nevidím na tom dokonce ani nic extra odvážného a překvapilo mě, jaký ohlas vzbudily mé tři věty na předávání Czech Grand Design.

V reakcích okolí jsem někdy cítila úlevu, že se v rámci svátečního galavečera můžeme bavit nejen o slávě a úspěších, ale třeba i o živoření na volné noze.

Nemám obecně ráda přetvářku, ke které honosné akce trochu svádějí. Čím víc upřímných, možná autentických a třeba i aktivistických proslovů na ceremoniálech uslyšíme, tím raději se jich budu účastnit.

Setkala jste se i s negativní odezvou?

MAGDALENA
: Nesetkala. Umím si ale představit, že spoustu návštěvníků galavečera mohla má nespokojenost s formou ocenění (balónek na tyčce) iritovat.

Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design
Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design

Jaká je vaše pracovní situace? Jste úspěšná ilustrátorka, sbíráte ceny… Z vašeho proslovu a také ze zkušeností ze svého okolí ale vím, že to nutně nemusí znamenat ekonomickou zajištěnost.

MAGDALENA: Moje pracovní situace je měsíc od měsíce jiná. Ve zkratce: Vystudovala jsem UMPRUM, jsem osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), zároveň máme dvě děti (3 a 6 let), bydlíme v nájemním bytě, který vyjde na třicet tisíc korun měsíčně.

Snažím se pracovat na projektech, které mi dávají smysl. To znamená třeba i to, že ani ve finančně obtížnějších časech jsem se nepokoušela uchytit například v reklamce. Můj muž učí na UMPRUM a živí se jako grafický designér, peníze máme dohromady, nepočítáme, kolik kdo daný měsíc vydělal.

Nemáme nic našetřeno, ale neřekla bych, že trpíme nouzí. Musím říct, že s honoráři se to poslední dobou lepší. Ale na hodinovou mzdu si práci raději nepřepočítávám, to by vyšlo tak na deset korun za hodinu. Jsem v práci velký puntičkář.

Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové
Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové

Foto: Martin Faltejsek pro Czech Grand Design

Situace ilustrátorů a ilustrátorek ve vašem okolí je podobná? V čem podle vás leží kořeny problému?

MAGDALENA: Vycházím hlavně z rozhovorů s přáteli, což jsou většinou knižní ilustrátoři a ilustrátorky, tedy ne úplně komerční typy. Zároveň úroveň tuzemské knižní ilustrace – a obzvláště dětské knihy – je často opěvovaná odbornou i širokou veřejností.

Kořeny problému jsou zřejmě platné pro téměř všechna povolání – jsme relativně drahá země s docela nízkými mzdami. Učitelky ve školce, ošetřovatelky, lidé v neziskovkách – ti všichni mají absurdně nízké mzdy a platy, a přitom všichni víme, že bychom se bez jejich nasazení vůbec neobešli.

A do toho tristní bytová situace, pokud jste se nenarodili rovnou do vlastního bytu. Mám ve svém okolí spoustu lidí, kteří mají vystudovanou vysokou školu, jsou špičkami ve svém oboru, pracují na plný úvazek a jejich plat dělá zhruba třicet tisíc měsíčně.

V takové situaci by bylo naivní si myslet, že do kultury poteče adekvátní množství peněz. Je to škoda.

Magdalena dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny Magdalena dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny
Magdalena dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny

Foto: Archiv Magdaleny Rutové

Vidíte řešení v zavedení statusu umělce?

MAGDALENA: Jsem ráda, že se o některých problémech začíná mluvit jako o systémových. Aktuálně je to u nás tak, že dokud člověku samostatně výdělečně činnému v životě všechno šlape, musí se ohánět, ale „nějak vyjde“. Jakmile ale přijde tak obyčejná událost, jako je třeba narození dítěte, nutnost pečovat o někoho blízkého, nemoc nebo dočasná pracovní neschopnost, jste v podstatě na nule.

Status umělce by v ideálním případě mohl dát lidem pracujícím v kulturních odvětvích alespoň základní pocit jistoty, že se svět nezboří, pokud budou dva týdny ležet s angínou nebo pokud jim klient dva měsíce po splatnosti faktury dluží honorář.

Podle aktuální české verze statusu umělce, která se na veřejnost dostala minulý týden, to ale nevypadá, že by se chystaly změny, které lidem doopravdy zlepší život. Anna Štičková obsah a úskalí tuzemského statusu umělce hezky vysvětluje v rozhovoru s Pavlem Turkem pro týdeník Respekt.

Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem
Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem

Vítězkou Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry pro rok 2023 se stala Julie Kyryljuk. Finální suma byla díky štědrým dárcům 11 500 korun. Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

S ilustrátorem a nakladatelem Jindřichem Janíčkem jste loni založili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Je to způsob, jak otevřít ve společnosti diskusi o nedobrých podmínkách ilustrátorů a ilustrátorek? Jak nastavit zrcadlo právě těm prestižním cenám a institucím, které je udílejí?

MAGDALENA: Chtěli jsme především poukázat na to, že většina institucí, které se rozhodly v Česku udílet tvůrcům oborové ceny, vůbec neřeší, že by cena mohla vítězi i udělat radost. Počítá se automaticky s tím, že hlavní cenou je samotná prestiž vyplývající z ocenění. To se ale neukazuje jako úplně funkční model.

Dalším důvodem pro vznik Cen Akademie ilustrace Madly a Jindry bylo, že mnoho skvělých věcí, které u nás za rok vzniknou, se do nominace na žádnou cenu nedostanou. Z různých důvodů. Aktivně a pravidelně sledujeme, co se v našem oboru děje, těší nás o povedených věcech ostatních ilustrátorů mluvit a psát. Už se těšíme na další ročník!

Rubriky:

Další z rubriky

Eduard Herrmann a Matěj Coufal se potkali už na škole a započali tak svou úspěšnou kariéru
Číst článek
25. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Náš konec nebyl ze dne na den. Úspěšná dvojice Herrmann & Coufal se rozpadla, jak zpětně hodnotí 10 let spolupráce a celý obor?

Kreativní duo Herrmann & Coufal po deseti letech ukončilo společné působení. Dvojice, kterou respektovala odborná veřejnost i soukromý sektor v otevřeném rozhovoru o designu a jeho složitostech.

Rozhovory
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková
Číst článek
13. 05. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 5 min

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

Rozhovory
Foto Ondrej Kosik
Číst článek
12. 05. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Rozhovory
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Číst článek
09. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Rozhovory
NPB0624 cover
Ravak

SOUTĚŽNÍ PŘÍSPĚVEK

BANER0624 vyrocni soutez Chci soutěžit →

AKCE A UDÁLOSTI

Designem k porozumění. Národní cena za studentský design hlásí blížící se deadline přihlášek. Vizuální styl, knihu či například typografii můžete přihlásit už jen do konce června!

Deadline přihlášek: 30. červen 2024
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Skanska_ctvrt_Emila_Kolbena

Nejnovější články

Designblok Cosmos v Oblastní galerii v Liberci!
Číst článek
19. 06. 2024
Redakce
Doba čtení 5 min

Spektakulární instalace, která dokáže oslovit i laika. V Liberci je k vidění oceňovaná výstava českého skla Designblok Cosmos

Putovní výstava Designblok Cosmos, kterou v Praze a Miláně spatřilo již přes sto tisíc lidí, míří do regionů. Aktuálně zaparkovala v zahradě Oblastní galerie Liberec. Proč se vyplatí vyrazit na sever nám prozradila Jana Zielinski a Filip Suchomel.

Design guide
„Naším záměrem bylo vytvořit prvky, které nejenže respektují historii místa, ale zároveň přinášejí čistý estetický dojem,“ uvádí Eduard Herrmann.
Číst článek
19. 06. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Pražské hřbitovy budou krásnější. Designéři navrhli nové navigační prvky a jednoduchý, přesto funkční mobiliář

Designéři Josef Tomšej a Eduard Herrmann se mohou radovat z vítězství v mezinárodní designérské soutěži na navigační prvky a mobiliář pro celkově 33 hřbitovů, vyhlášené hřbitovními a pohřebními službami hl. města Prahy.

Design & umění
Tváří Eiri je Klára Holanová
Číst článek
17. 06. 2024
Lenka Kašparová
Doba čtení 5 min

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Design & umění
Návrh bez názvu 41
Číst článek
14. 06. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Učebnice českého porcelánu, kterou není snadné číst. UPM představilo tradiční materiál ve zbytečně rigidní expozici

Pražské Uměleckoprůmyslové museum ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni představuje tři století českého porcelánu. Jak výstava takto široký příběh pro české země důležitého materiálu prezentuje? A pro koho je vlastně určena?

Názory & polemika
Pohled z okna v Luciině pokoji v Desavě a její portrét.
Číst článek
12. 06. 2024
Redakce
Doba čtení 2 min

Kdo byla významná fotografka Bauhausu? Kunsthalle Praha představuje komplexní výstavu o životě a díle Lucie Moholy

Exposures, první velká retrospektiva pražské rodačky a fotografky Lucie Moholy má výstavu v Kunsthalle. Přes 600 fotografií, mikrofilmů, dopisů, článků, knih a audionahrávek. Mnohé z nich se veřejnosti ukazují vůbec poprvé.

Design & umění
Vila 63 je novou pobočkou Café Jen
Číst článek
10. 06. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Espresso tonic, Aperol a design, prosím! Vybíráme dokonalé letní zahrádky, které okouzlí stylem a šarmem

Čeká nás předpověď plná slunečných dní. Kam se skočit ochladit v horkých měsících? Přinášíme seznam zahrádek, kde si ke kávě můžete objednat třeba svěží design s nevšední lokací.

Design guide
Nadané české sklářky: Hana Vopravilová, Dominika Pertýlová a Karolína Vorlíková.
Číst článek
07. 06. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 5 min

Křehká trojice. Představujeme mladé designérky, které dokážou ze skla vykouzlit zázraky

Každá je jiná, ale jedno mají společné – sdílejí lásku ke sklu! Představujeme vám tři mladé nadané české sklářky a jejich tvorbu.

Design & umění
Designnews GRAM
Číst článek
05. 06. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Úctyhodná proměna. Lukáš Žďárský otevřel osobité bistro Gram v místě, kde bývala firemní recepce

Lukáš Žďárský je milovník gastronomie a designu. S partou kolegů zvelebuje staré prostory a probouzí k životu nové koncepty. Kreativně, s respektem k historii místa. Nejnovějším přírůstkem v pestrém portfoliu je vinohradský podnik GRAM.

Design guide
Masná 130 byt plný designu
Číst článek
29. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Variace na dokonalost. Manželé zachránili historický dům v Českém Krumlově a vybudovali z něj architektonický skvost

Český Krumlov patří mezi vyhledávané turistické cíle už desítky let. Nese to s sebou výhody i nevýhody. Stejně vás ale pohltí, nehledě na davy turistů. Možná i proto, že zde stále podniká řada osvícených lidí, kteří této jihočeské perle vracejí vkus.

Interiér & architektura
Aneta Honzová s Natálií Costantino a hodinami UNDER PRESSURE
Číst článek
27. 05. 2024
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Cítíme společenský tlak. V práci je často nevýhoda, že vypadáme na dvacet, svěřují se talentované designérky Honzová & Costantino

Jak se daří duu mladých designérek prosadit v produktovém designu? Do svého světa nás nechaly nakouknout Aneta Honzová s Natálií Costantinovou. V rozhovoru se rozpovídaly o studiu na UMPRUM, genderových výzvách i O překážkách při startu kariéry.

Design & umění