PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Autorka s knihou

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

„Budu mít tenhle měsíc na nájem? Budu mít na zaplacení povinného ručení u auta, které jsem dostal od rodičů? Dokážu se jako ilustrátor postarat o rodinu?“ napsali ilustrátorka Magdalena Rutová a ilustrátor Jindřich Janíček letos v lednu – tehdy společně spustili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Otázky, které v rámci představení projektu formulovali, podle všeho pálí nejenom je – ale i řadu dalších, často oceňovaných lidí z oboru.

„Galavečery, na jejichž konci si domů odneseme špendlík, sošku nebo jiný designový kousek, nás rozesmutňují. Zvlášť když musíme zaplatit hlídání dětí, pokud chceme onu slavnostní událost prožít s životním partnerem,“ stojí dále v prohlášení iniciativy, která každý rok vyhlásí vítěze z řad ilustrátorů a ilustrátorek a předá mu tisíc korun. To podle jejich slov sice není moc, ale zároveň je to přesně o tisíc korun víc, než kolik ocenění obvykle dostávají v nejrůznějších prestižních soutěžích.

Jen o necelé dva měsíce později Magdalena Rutová na jednom takovém galavečeru – vyhlášení cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle – přebírala (další) ocenění, za kresby pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST).

Svůj čas na pódiu využila k apelu právě na odměňování oceněných tvůrců: „Pokud by v instituci Czech Grand Design někdy úplně náhodou probíhala interní diskuse o tom, čím oceňovat umělce, aby z toho měli opravdu radost, musím přiznat, že v případě ilustrátorů bych hlasovala pro revoluční odměnu formou peněz. Pohybuji se denně v okruhu těch nejoceňovanějších a nejchválenějších ilustrátorek a ilustrátorů a musím říct, že většina z nich na konci měsíce horko těžko vyškrabuje tisícovky z účtů na sociální pojištění. Je v tom poněkud rozpor, pokud poličky těch stejných lidí zdobí kreativní suvenýry dokazující jejich profesionální úspěchy.“

Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab. Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.
Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.

Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

Krátce po vašem proslovu na udílení cen Czech Grand Design rezonoval společností také proslov režisérky Darii Kashcheevy na vyhlášení filmové ceny Český lev. Proč právě přebírání ceny je podle vás dobrá příležitost pro reflexi či kritiku?

MAGDALENA: Myslím, že přebírání ceny je ideální možnost, jak říct nahlas něco, co se týká dění v daném oboru. Nevidím na tom dokonce ani nic extra odvážného a překvapilo mě, jaký ohlas vzbudily mé tři věty na předávání Czech Grand Design.

V reakcích okolí jsem někdy cítila úlevu, že se v rámci svátečního galavečera můžeme bavit nejen o slávě a úspěších, ale třeba i o živoření na volné noze.

Nemám obecně ráda přetvářku, ke které honosné akce trochu svádějí. Čím víc upřímných, možná autentických a třeba i aktivistických proslovů na ceremoniálech uslyšíme, tím raději se jich budu účastnit.

Setkala jste se i s negativní odezvou?

MAGDALENA
: Nesetkala. Umím si ale představit, že spoustu návštěvníků galavečera mohla má nespokojenost s formou ocenění (balónek na tyčce) iritovat.

Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design
Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design

Jaká je vaše pracovní situace? Jste úspěšná ilustrátorka, sbíráte ceny… Z vašeho proslovu a také ze zkušeností ze svého okolí ale vím, že to nutně nemusí znamenat ekonomickou zajištěnost.

MAGDALENA: Moje pracovní situace je měsíc od měsíce jiná. Ve zkratce: Vystudovala jsem UMPRUM, jsem osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), zároveň máme dvě děti (3 a 6 let), bydlíme v nájemním bytě, který vyjde na třicet tisíc korun měsíčně.

Snažím se pracovat na projektech, které mi dávají smysl. To znamená třeba i to, že ani ve finančně obtížnějších časech jsem se nepokoušela uchytit například v reklamce. Můj muž učí na UMPRUM a živí se jako grafický designér, peníze máme dohromady, nepočítáme, kolik kdo daný měsíc vydělal.

Nemáme nic našetřeno, ale neřekla bych, že trpíme nouzí. Musím říct, že s honoráři se to poslední dobou lepší. Ale na hodinovou mzdu si práci raději nepřepočítávám, to by vyšlo tak na deset korun za hodinu. Jsem v práci velký puntičkář.

Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové
Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové

Foto: Martin Faltejsek pro Czech Grand Design

Situace ilustrátorů a ilustrátorek ve vašem okolí je podobná? V čem podle vás leží kořeny problému?

MAGDALENA: Vycházím hlavně z rozhovorů s přáteli, což jsou většinou knižní ilustrátoři a ilustrátorky, tedy ne úplně komerční typy. Zároveň úroveň tuzemské knižní ilustrace – a obzvláště dětské knihy – je často opěvovaná odbornou i širokou veřejností.

Kořeny problému jsou zřejmě platné pro téměř všechna povolání – jsme relativně drahá země s docela nízkými mzdami. Učitelky ve školce, ošetřovatelky, lidé v neziskovkách – ti všichni mají absurdně nízké mzdy a platy, a přitom všichni víme, že bychom se bez jejich nasazení vůbec neobešli.

A do toho tristní bytová situace, pokud jste se nenarodili rovnou do vlastního bytu. Mám ve svém okolí spoustu lidí, kteří mají vystudovanou vysokou školu, jsou špičkami ve svém oboru, pracují na plný úvazek a jejich plat dělá zhruba třicet tisíc měsíčně.

V takové situaci by bylo naivní si myslet, že do kultury poteče adekvátní množství peněz. Je to škoda.

Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny
Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny

Foto: Archiv Magdaleny Rutové

Vidíte řešení v zavedení statusu umělce?

MAGDALENA: Jsem ráda, že se o některých problémech začíná mluvit jako o systémových. Aktuálně je to u nás tak, že dokud člověku samostatně výdělečně činnému v životě všechno šlape, musí se ohánět, ale „nějak vyjde“. Jakmile ale přijde tak obyčejná událost, jako je třeba narození dítěte, nutnost pečovat o někoho blízkého, nemoc nebo dočasná pracovní neschopnost, jste v podstatě na nule.

Status umělce by v ideálním případě mohl dát lidem pracujícím v kulturních odvětvích alespoň základní pocit jistoty, že se svět nezboří, pokud budou dva týdny ležet s angínou nebo pokud jim klient dva měsíce po splatnosti faktury dluží honorář.

Podle aktuální české verze statusu umělce, která se na veřejnost dostala minulý týden, to ale nevypadá, že by se chystaly změny, které lidem doopravdy zlepší život. Anna Štičková obsah a úskalí tuzemského statusu umělce hezky vysvětluje v rozhovoru s Pavlem Turkem pro týdeník Respekt.

Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem
Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem

Vítězkou Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry pro rok 2023 se stala Julie Kyryljuk. Finální suma byla díky štědrým dárcům 11 500 korun. Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

S ilustrátorem a nakladatelem Jindřichem Janíčkem jste loni založili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Je to způsob, jak otevřít ve společnosti diskusi o nedobrých podmínkách ilustrátorů a ilustrátorek? Jak nastavit zrcadlo právě těm prestižním cenám a institucím, které je udílejí?

MAGDALENA: Chtěli jsme především poukázat na to, že většina institucí, které se rozhodly v Česku udílet tvůrcům oborové ceny, vůbec neřeší, že by cena mohla vítězi i udělat radost. Počítá se automaticky s tím, že hlavní cenou je samotná prestiž vyplývající z ocenění. To se ale neukazuje jako úplně funkční model.

Dalším důvodem pro vznik Cen Akademie ilustrace Madly a Jindry bylo, že mnoho skvělých věcí, které u nás za rok vzniknou, se do nominace na žádnou cenu nedostanou. Z různých důvodů. Aktivně a pravidelně sledujeme, co se v našem oboru děje, těší nás o povedených věcech ostatních ilustrátorů mluvit a psát. Už se těšíme na další ročník!

Rubriky:

Další z rubriky

Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Výhry mají na moji práci v Česku téměř nulový dopad. Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
Letošní LEMARKET se dočkal nové adresy a vypadá to, že se zabydlí na trochu déle!
Číst článek
13. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I pro nás je někdy těžké zjistit, kdo kopíruje koho. Elena Janota začala pořádat Lemarket, když jí bylo 20let - jak se v průběhu času proměnila struktura a kolik přihlášených značek odmítnou?

Už 11 let pořádá Elena Janota se svým týmem oblíbené a hlavně dlouhodobě kvalitní trhy se současným českým designem Lemarket. Jak se za tu dobu scéna proměnila? A kdo vlastně značky vybírá a jak? Zeptali jsme se předvečer dalšího ročníku, který se tentokrát koná v WPP na Letné.

Akce a události Rozhovory
Cover KD1 25

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika