PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Autorka s knihou

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

„Budu mít tenhle měsíc na nájem? Budu mít na zaplacení povinného ručení u auta, které jsem dostal od rodičů? Dokážu se jako ilustrátor postarat o rodinu?“ napsali ilustrátorka Magdalena Rutová a ilustrátor Jindřich Janíček letos v lednu – tehdy společně spustili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Otázky, které v rámci představení projektu formulovali, podle všeho pálí nejenom je – ale i řadu dalších, často oceňovaných lidí z oboru.

„Galavečery, na jejichž konci si domů odneseme špendlík, sošku nebo jiný designový kousek, nás rozesmutňují. Zvlášť když musíme zaplatit hlídání dětí, pokud chceme onu slavnostní událost prožít s životním partnerem,“ stojí dále v prohlášení iniciativy, která každý rok vyhlásí vítěze z řad ilustrátorů a ilustrátorek a předá mu tisíc korun. To podle jejich slov sice není moc, ale zároveň je to přesně o tisíc korun víc, než kolik ocenění obvykle dostávají v nejrůznějších prestižních soutěžích.

Jen o necelé dva měsíce později Magdalena Rutová na jednom takovém galavečeru – vyhlášení cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle – přebírala (další) ocenění, za kresby pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST).

Svůj čas na pódiu využila k apelu právě na odměňování oceněných tvůrců: „Pokud by v instituci Czech Grand Design někdy úplně náhodou probíhala interní diskuse o tom, čím oceňovat umělce, aby z toho měli opravdu radost, musím přiznat, že v případě ilustrátorů bych hlasovala pro revoluční odměnu formou peněz. Pohybuji se denně v okruhu těch nejoceňovanějších a nejchválenějších ilustrátorek a ilustrátorů a musím říct, že většina z nich na konci měsíce horko těžko vyškrabuje tisícovky z účtů na sociální pojištění. Je v tom poněkud rozpor, pokud poličky těch stejných lidí zdobí kreativní suvenýry dokazující jejich profesionální úspěchy.“

Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab. Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.
Nejnovější autorská dětská kniha ilustrátorky se jmenuje Já, chobotnice. Vyšla v nakladatelství Baobab.

Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

Krátce po vašem proslovu na udílení cen Czech Grand Design rezonoval společností také proslov režisérky Darii Kashcheevy na vyhlášení filmové ceny Český lev. Proč právě přebírání ceny je podle vás dobrá příležitost pro reflexi či kritiku?

MAGDALENA: Myslím, že přebírání ceny je ideální možnost, jak říct nahlas něco, co se týká dění v daném oboru. Nevidím na tom dokonce ani nic extra odvážného a překvapilo mě, jaký ohlas vzbudily mé tři věty na předávání Czech Grand Design.

V reakcích okolí jsem někdy cítila úlevu, že se v rámci svátečního galavečera můžeme bavit nejen o slávě a úspěších, ale třeba i o živoření na volné noze.

Nemám obecně ráda přetvářku, ke které honosné akce trochu svádějí. Čím víc upřímných, možná autentických a třeba i aktivistických proslovů na ceremoniálech uslyšíme, tím raději se jich budu účastnit.

Setkala jste se i s negativní odezvou?

MAGDALENA
: Nesetkala. Umím si ale představit, že spoustu návštěvníků galavečera mohla má nespokojenost s formou ocenění (balónek na tyčce) iritovat.

Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design
Ilustrátorkou roku se stala na Cenách Czech Grand Design

Jaká je vaše pracovní situace? Jste úspěšná ilustrátorka, sbíráte ceny… Z vašeho proslovu a také ze zkušeností ze svého okolí ale vím, že to nutně nemusí znamenat ekonomickou zajištěnost.

MAGDALENA: Moje pracovní situace je měsíc od měsíce jiná. Ve zkratce: Vystudovala jsem UMPRUM, jsem osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), zároveň máme dvě děti (3 a 6 let), bydlíme v nájemním bytě, který vyjde na třicet tisíc korun měsíčně.

Snažím se pracovat na projektech, které mi dávají smysl. To znamená třeba i to, že ani ve finančně obtížnějších časech jsem se nepokoušela uchytit například v reklamce. Můj muž učí na UMPRUM a živí se jako grafický designér, peníze máme dohromady, nepočítáme, kolik kdo daný měsíc vydělal.

Nemáme nic našetřeno, ale neřekla bych, že trpíme nouzí. Musím říct, že s honoráři se to poslední dobou lepší. Ale na hodinovou mzdu si práci raději nepřepočítávám, to by vyšlo tak na deset korun za hodinu. Jsem v práci velký puntičkář.

Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové
Absolvovala ateliér ilustrace a grafiky na pražské UMPRUM (2016) u Juraje Horvátha a Michaely Kukovičové

Foto: Martin Faltejsek pro Czech Grand Design

Situace ilustrátorů a ilustrátorek ve vašem okolí je podobná? V čem podle vás leží kořeny problému?

MAGDALENA: Vycházím hlavně z rozhovorů s přáteli, což jsou většinou knižní ilustrátoři a ilustrátorky, tedy ne úplně komerční typy. Zároveň úroveň tuzemské knižní ilustrace – a obzvláště dětské knihy – je často opěvovaná odbornou i širokou veřejností.

Kořeny problému jsou zřejmě platné pro téměř všechna povolání – jsme relativně drahá země s docela nízkými mzdami. Učitelky ve školce, ošetřovatelky, lidé v neziskovkách – ti všichni mají absurdně nízké mzdy a platy, a přitom všichni víme, že bychom se bez jejich nasazení vůbec neobešli.

A do toho tristní bytová situace, pokud jste se nenarodili rovnou do vlastního bytu. Mám ve svém okolí spoustu lidí, kteří mají vystudovanou vysokou školu, jsou špičkami ve svém oboru, pracují na plný úvazek a jejich plat dělá zhruba třicet tisíc měsíčně.

V takové situaci by bylo naivní si myslet, že do kultury poteče adekvátní množství peněz. Je to škoda.

Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny
Magdalena má dvě malé děti a muže, se kterým si střídají pracovní dny

Foto: Archiv Magdaleny Rutové

Vidíte řešení v zavedení statusu umělce?

MAGDALENA: Jsem ráda, že se o některých problémech začíná mluvit jako o systémových. Aktuálně je to u nás tak, že dokud člověku samostatně výdělečně činnému v životě všechno šlape, musí se ohánět, ale „nějak vyjde“. Jakmile ale přijde tak obyčejná událost, jako je třeba narození dítěte, nutnost pečovat o někoho blízkého, nemoc nebo dočasná pracovní neschopnost, jste v podstatě na nule.

Status umělce by v ideálním případě mohl dát lidem pracujícím v kulturních odvětvích alespoň základní pocit jistoty, že se svět nezboří, pokud budou dva týdny ležet s angínou nebo pokud jim klient dva měsíce po splatnosti faktury dluží honorář.

Podle aktuální české verze statusu umělce, která se na veřejnost dostala minulý týden, to ale nevypadá, že by se chystaly změny, které lidem doopravdy zlepší život. Anna Štičková obsah a úskalí tuzemského statusu umělce hezky vysvětluje v rozhovoru s Pavlem Turkem pro týdeník Respekt.

Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem
Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry, kterou založila s Jindřichem Janíčkem

Vítězkou Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry pro rok 2023 se stala Julie Kyryljuk. Finální suma byla díky štědrým dárcům 11 500 korun. Foto: Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry

S ilustrátorem a nakladatelem Jindřichem Janíčkem jste loni založili Ceny Akademie ilustrace Madly a Jindry. Je to způsob, jak otevřít ve společnosti diskusi o nedobrých podmínkách ilustrátorů a ilustrátorek? Jak nastavit zrcadlo právě těm prestižním cenám a institucím, které je udílejí?

MAGDALENA: Chtěli jsme především poukázat na to, že většina institucí, které se rozhodly v Česku udílet tvůrcům oborové ceny, vůbec neřeší, že by cena mohla vítězi i udělat radost. Počítá se automaticky s tím, že hlavní cenou je samotná prestiž vyplývající z ocenění. To se ale neukazuje jako úplně funkční model.

Dalším důvodem pro vznik Cen Akademie ilustrace Madly a Jindry bylo, že mnoho skvělých věcí, které u nás za rok vzniknou, se do nominace na žádnou cenu nedostanou. Z různých důvodů. Aktivně a pravidelně sledujeme, co se v našem oboru děje, těší nás o povedených věcech ostatních ilustrátorů mluvit a psát. Už se těšíme na další ročník!

Rubriky:

Další z rubriky

Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Kreativní a produktový ředitel Ondřej Staněk
Číst článek
07. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Chceme ukázat, že design je především nástroj, který může sloužit všem, říká kreativní a programový ředitel přehlídky Zlin Design Week

Ondřej Staněk je kreativní a programový ředitel Zlin Design Weeku. Je to právě tenhle festival, kde narazíte na invenční nápady, kreativní řešení a realizace, které mají ambice posouvat svět k lepším zítřkům. Jak konkrétně?

Rozhovory
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Milena Bartlová je historička umění, která se už přes třicet let věnuje středověkému umění, muzeologii a otázkám národní identity. V posledních letech se zaměřuje hlavně na to, jak se dějiny umění jako obor vyvíjely a jakými metodami pracují.
Číst článek
12. 02. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Velká moc s sebou nese i velkou zodpovědnost. S teoretičkou Milenou Bartlovou o smyslu národní identity, našem vztahu k historii designu i nepovedené rekonstrukci Máje

Jak spolu souvisí dějiny umělecké teorie, otázky identity a společenská odpovědnost umělců? Co nám může minulost říct o současnosti a budoucnosti umělecké tvorby? A proč je důležité připomínat širší společenský rozměr umění? I o tom hovoří historička umění Milena Bartlová v následujícím rozhovoru.

Rozhovory
Anetalozkova
Číst článek
03. 02. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

Fibromyalgie jí změnila život. Aneta Ložková strávila tři roky zjišťováním, jakou nemocí vlastně trpí, dnes o ní chce návrhářka šířit povědomí

Pracovala u Zuzany Kubíčkové a tvořila i vlastní kolekce. Když Aneta Ložková začala cítit neobvyklé bolesti v zádech a postupně v celém těle, opakovaně chodila za lékaři na psychiatrii, neurologii a další oddělení. Až nakonec zjistila, že se jedná o často přehlížené onemocnění s názvem fibromyalgie.

Rozhovory
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika