PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Rozhovor Jennifer Koudelková

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

PODPORA UMĚLECKÉ DRÁHY POMOCÍ CROWDFUNDINGU?

Jennifer, vy jste se rozhodla uspořádat na Doniu sbírku, která by vám pokryla náklady na studium, práci a výstavy typu Designblok. Podobné platformy často slouží trochu jiným účelům. Proč jste se pro to rozhodla?

JENNIFER: V crowdfundingu vidím příležitost pro získání finanční podpory i pro šíření povědomí o vlastní tvorbě. Donio je skvělá platforma, otevřená autorským projektům. Lidé tu hledají autenticitu a silné příběhy. Pro mě to byl velmi lidský moment – otevřela jsem se a sdílela věci, které běžně neříkám ani svým blízkým. Výsledkem byla vlna podpory, která mě dojala.

Zvažovala jste tuto možnost dlouho? Odrazoval vás někdo?

JENNIFER: O Doniu mi řekli známí, kteří sbírku úspěšně realizovali a díky nimž jsem sebrala odvahu. Největší překážkou jsem si byla já sama. Hlavně můj strach říct nahlas věci, které si jinak nechávám pro sebe. Nakonec to bylo jedno z mých nejlepších rozhodnutí. Můj příběh do té doby neznali spolužáci ani pedagogové. Jsem spíš introvert, i kvůli problematickému dětství se otevírám dost pomalu. Vedoucí ateliéru Marcel Mochal a jeho asistent Stanislav Holý mě podporují, i když je sem tam trochu vyvedu z míry svými šílenými nápady. Občas si nepřipouštím, že něco nejde. Mají se mnou trpělivost, a za to jsem jim vděčná.

Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně
Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně

Jste studentkou ateliéru skla na UJEP v Ústí nad Labem, znamená to, že byste bez podobné podpory měla i problémy školu dokončit?

JENNIFER: UJEP nabízí skvělou podporu – individuální přístup i příležitosti účastnit se prestižních výstav jako jsou Czech Design Week a Designblok. Rozhodnutí založit sbírku a oslovit tak širší veřejnost vycházelo z touhy vytvořit vlastní prostor – nejen pro tvorbu, ale i pro osobní růst. Se sbírkou přišlo i množství nabídek ke spolupráci a překvapila mě pozvánka od Czech Design Weeku k účasti na letošním ročníku. 

Setkala jste se i s negativní reakcí? Například, proč třeba při škole víc nepracujete, abyste si přehlídku typu Designblok mohla dovolit? Na instagramu máte fotografie ze spolupráce s modelingovou agenturou, něco podobného by náklady nepokrylo?

JENNIFER: Občas se objeví komentáře typu „běž do práce“ nebo „když na to nemáš, tak nestuduj“. Když lidem vysvětlím, že brigáda mi pokryje základní živobytí, ale neumožní realizovat větší projekty, většinou pochopí a třeba i podpoří. Kromě brigád se příležitostně věnuji i modelingu, který je převážně zaměřený na zahraniční trh. Mojí prioritou ale je rozvíjet vlastní autorskou tvorbu, proto na catwalk už moc času nezbývá.

Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

SLOŽITÉ ZAČÁTKY

Netajíte se tím, ostatně je to i součástí vašeho příběhu na Doniu, že jste vyrůstala v dětském domově... Můžete trochu přiblížit vaše dětství? Jak jste se v domově ocitla?

JENNIFER: Nešlo o klasické dlouhodobé umístění – do dětských domovů jsem se dostávala přechodně, hlavně kvůli tomu, že moje mamka byla přetížená a nezvládala některé situace. Vždy ale bojovala o to, abych se k ní mohla vrátit. To prostředí mě naučilo cílevědomosti a možná i určité tvrdohlavosti – jít si za tím, co chci, a nepolevit.

Po soudu o výživné jsem se odstěhovala k babičce, dodělala maturitu a připravila se na vysokou školu. S babičkou mám krásný vztah – často ji navštěvuji a trávíme spolu svátky. Ale zbytek rodiny jsem neviděla tři roky a otce z Ghany jsem nikdy nepoznala.

Dostat se na výběrovou školu typu UJEP není vůbec samozřejmé a děti z dětských domovů si často nesou ze své minulosti řadu stigmat a musí překonat hodně překážek, ať už společenských nebo i osobních. Pamatujete si, kdy poprvé jste se rozhodla zkusit přijímací zkoušky?

JENNIFER: Poprvé jsem se se sklem setkala na Akademii ve Světlé nad Sázavou. Díky učiteli Vlastimilu Šenkýři jsem si uvědomila, že materiál může být způsobem, jak vyjádřit sebe sama. Když jsem pak objevila ateliér skla na UJEP, připadal mi jako stvořený pro mě – měl rodinnou atmosféru a dost prostoru pro individuální tempo. Během přijímaček jsem cítila otevřenost, pochopení – i když jsem byla hodně nervózní, věděla jsem, že tohle je místo, kam patřím.

Měla jste pak pocit zadostiučinění, satisfakci, že právě vy jste to dokázala? Věřila jste si, že to dáte?

JENNIFER: Cítila jsem, že je to moje cesta nebo její součást. Ale satisfakce? S tím pořád bojuju. Nedokážu stát na místě a musím jít pořád dál, překonávat se. V životě i ve skle.

Cítila jste ve svém okolí podporu nebo bylo naopak běžné podceňování a nedůvěra?

JENNIFER: Na střední škole i teď na vysoké mě podporují především vedoucí, kteří mi občas věří víc, než já sama sobě. Podporuje mě i babička, kamarádi a tým z Kolektiv Ateliers, s nímž jsem realizovala projekt Unconscious Reflections.

Povedlo se ještě někomu z dětí, které s vámi byly v dětském domově, dostat se na vysokou školu? Není problém v tom, že je společnost často stigmatizuje a samy mají např. problém se sebevědomím a zkoušky ani nezkusí?

JENNIFER: Myslím si, že děti z domovů nejsou definované jen tím, čím si prošly. Často jsou to velmi silné osobnosti a pro mnohé z nich je vysoká škola naprosto dosažitelný cíl. Ne všichni se sice rozhodnou pro studium, ale ti, kteří ano, bývají často velmi ambiciózní a odhodlaní. Moje blízká kamarádka, která vyrůstala v dětském domově, dnes úspěšně studuje už druhou vysokou školu.

SKLO JAKO NÁSTROJ SEBEVYJÁDŘENÍ

Proč vás lákalo právě sklo? Vzpomínáte, kdy vás to poprvé napadlo?

JENNIFER: Znovu musím zmínit pana Šenkýře – během jednoho pololetí mě zasvětil do světa skla, a já díky tomu objevila obrovskou vášeň. Můj první projekt – Icecream váza – byl moment, kdy jsem věděla, že tohle je směr, kterým se chci ubírat. Ten materiál je naprosto úžasný. Průhledný, pevný a přitom křehký. Mohu se v něm skvěle realizovat a tvarovat do něj i své příběhy. Střípek po střípku. A české sklo je pojem, jemuž naši designéři dávají lesk do celého světa.

Měli jste možnost i v dětském domě rozvíjet podobné zájmy? Existuje například možnost, že byste vaším příběhem motivovala ostatní děti v dětských domovech, aby se také vydaly za svým snem?

JENNIFER: Bylo to specifické prostředí. Když chtěl člověk něco mít, musel si to prostě vybojovat. Já vždy sáhla po pastelkách a papíru, to byl můj bezpečný prostor. Když mě něco trápí, utíkám k umění i teď. Pracovníci se i přes omezené možnosti snažili vyjít dětem vstříc a poskytnout jim podmínky pro seberozvoj a jejich záliby. Věřím, že moje sbírka může inspirovat i děti z domovů. Jejich sny jsou stejně dosažitelné jako jakékoliv jiné a často jim stačí jen kousek důvěry a prostor, kde mohou růst.

Máte už jasnou představu, co byste ráda právě na Designbloku představila?

JENNIFER: Tématem letošního Designbloku je odvaha, pro mě osobní téma. Projekt Unconscious Reflections, do kterého jsem dala kus sebe, nakonec zůstal v šuplíku, a to v pořádně velkém. Světelná instalace s odrazy a freudovským snovým podtextem nakonec právě kvůli velkým rozměrům na výstavu nešla. Cítila jsem frustraci a trochu zklamání, ale zároveň jsem si kladla otázku: „Co se děje s autorským dílem, které nikdo neuvidí?”. Nový projekt se proto zabývá nevyužitými autorskými díly, pocity tvůrce a jeho motivací tvořit dál i přes pocit odmítnutí.

Vizuálně vychází z konceptu odpadkového koše, symbolicky tak upozorňuje na přehlíženou krásu v každodennosti. Je v tom ironie, nadsázka, ale i psychologická rovina, která je pro mě typická. Chci, aby se návštěvník stal součástí díla a mohl se v něm najít. Ano, v odpadkovém koši! Víc zatím neprozradím. Projekt odkazuje i na sbírku, která je mým největším gestem odvahy. Každé dílo má emoční přesah, projekt pro Czech Design Week a Designblok nebude výjimkou. Hledám cesty, jak se s publikem opravdu propojit.

Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Co je pro vás osobně splněním profesního snu?

JENNIFER: Prostor tvořit, rozvíjet se a jednou mít vlastní malý ateliér. Baví mě náročné projekty, i stres spojený s realizací má své kouzlo. Skrze svá díla se otevírám světu a vyjadřuji to, co slovy nedokážu. Umění je můj vlastní jazyk a možnost, jak se otevřít beze slov. Chci dál hledat vlastní cestu, objevovat nové formy, zkoušet neprobádané přístupy a zároveň se učit, jak své nápady nejen realizovat, ale i posouvat směrem, který bude mít smysl pro mě i pro ostatní. Komunikovat a propojovat se s lidmi. Věřím, že dobrý design nevzniká jen ze snahy být vidět, ale z opravdové potřeby něco sdělit. Chtěla bych toho ještě tolik říci.


JENNIFER KOUDELKOVÁ

Jennifer Koudelková je mladá sklářská designérka studující v ateliéru skla na Fakultě umění a designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Jejím nejnovějším projektem je světelná instalace Unconscious Reflections ve spolupráci s Kolektiv Ateliers. V roce 2022 získala za svou vázu Ice cream druhé místo ve studentské soutěži Design Award, která spadá pod prestižní ceny Czech Design Award. Jennifer můžete sledovat na jejím instagramovém profilu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide