PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Rozhovor Jennifer Koudelková

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

PODPORA UMĚLECKÉ DRÁHY POMOCÍ CROWDFUNDINGU?

Jennifer, vy jste se rozhodla uspořádat na Doniu sbírku, která by vám pokryla náklady na studium, práci a výstavy typu Designblok. Podobné platformy často slouží trochu jiným účelům. Proč jste se pro to rozhodla?

JENNIFER: V crowdfundingu vidím příležitost pro získání finanční podpory i pro šíření povědomí o vlastní tvorbě. Donio je skvělá platforma, otevřená autorským projektům. Lidé tu hledají autenticitu a silné příběhy. Pro mě to byl velmi lidský moment – otevřela jsem se a sdílela věci, které běžně neříkám ani svým blízkým. Výsledkem byla vlna podpory, která mě dojala.

Zvažovala jste tuto možnost dlouho? Odrazoval vás někdo?

JENNIFER: O Doniu mi řekli známí, kteří sbírku úspěšně realizovali a díky nimž jsem sebrala odvahu. Největší překážkou jsem si byla já sama. Hlavně můj strach říct nahlas věci, které si jinak nechávám pro sebe. Nakonec to bylo jedno z mých nejlepších rozhodnutí. Můj příběh do té doby neznali spolužáci ani pedagogové. Jsem spíš introvert, i kvůli problematickému dětství se otevírám dost pomalu. Vedoucí ateliéru Marcel Mochal a jeho asistent Stanislav Holý mě podporují, i když je sem tam trochu vyvedu z míry svými šílenými nápady. Občas si nepřipouštím, že něco nejde. Mají se mnou trpělivost, a za to jsem jim vděčná.

Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně
Ručně broušené skleničky ze starých lahví, sloužící aktuálně jako odměna za podporu v rámci Donio kampaně

Jste studentkou ateliéru skla na UJEP v Ústí nad Labem, znamená to, že byste bez podobné podpory měla i problémy školu dokončit?

JENNIFER: UJEP nabízí skvělou podporu – individuální přístup i příležitosti účastnit se prestižních výstav jako jsou Czech Design Week a Designblok. Rozhodnutí založit sbírku a oslovit tak širší veřejnost vycházelo z touhy vytvořit vlastní prostor – nejen pro tvorbu, ale i pro osobní růst. Se sbírkou přišlo i množství nabídek ke spolupráci a překvapila mě pozvánka od Czech Design Weeku k účasti na letošním ročníku. 

Setkala jste se i s negativní reakcí? Například, proč třeba při škole víc nepracujete, abyste si přehlídku typu Designblok mohla dovolit? Na instagramu máte fotografie ze spolupráce s modelingovou agenturou, něco podobného by náklady nepokrylo?

JENNIFER: Občas se objeví komentáře typu „běž do práce“ nebo „když na to nemáš, tak nestuduj“. Když lidem vysvětlím, že brigáda mi pokryje základní živobytí, ale neumožní realizovat větší projekty, většinou pochopí a třeba i podpoří. Kromě brigád se příležitostně věnuji i modelingu, který je převážně zaměřený na zahraniční trh. Mojí prioritou ale je rozvíjet vlastní autorskou tvorbu, proto na catwalk už moc času nezbývá.

Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Studium ve sklářském ateliéru na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

SLOŽITÉ ZAČÁTKY

Netajíte se tím, ostatně je to i součástí vašeho příběhu na Doniu, že jste vyrůstala v dětském domově... Můžete trochu přiblížit vaše dětství? Jak jste se v domově ocitla?

JENNIFER: Nešlo o klasické dlouhodobé umístění – do dětských domovů jsem se dostávala přechodně, hlavně kvůli tomu, že moje mamka byla přetížená a nezvládala některé situace. Vždy ale bojovala o to, abych se k ní mohla vrátit. To prostředí mě naučilo cílevědomosti a možná i určité tvrdohlavosti – jít si za tím, co chci, a nepolevit.

Po soudu o výživné jsem se odstěhovala k babičce, dodělala maturitu a připravila se na vysokou školu. S babičkou mám krásný vztah – často ji navštěvuji a trávíme spolu svátky. Ale zbytek rodiny jsem neviděla tři roky a otce z Ghany jsem nikdy nepoznala.

Dostat se na výběrovou školu typu UJEP není vůbec samozřejmé a děti z dětských domovů si často nesou ze své minulosti řadu stigmat a musí překonat hodně překážek, ať už společenských nebo i osobních. Pamatujete si, kdy poprvé jste se rozhodla zkusit přijímací zkoušky?

JENNIFER: Poprvé jsem se se sklem setkala na Akademii ve Světlé nad Sázavou. Díky učiteli Vlastimilu Šenkýři jsem si uvědomila, že materiál může být způsobem, jak vyjádřit sebe sama. Když jsem pak objevila ateliér skla na UJEP, připadal mi jako stvořený pro mě – měl rodinnou atmosféru a dost prostoru pro individuální tempo. Během přijímaček jsem cítila otevřenost, pochopení – i když jsem byla hodně nervózní, věděla jsem, že tohle je místo, kam patřím.

Měla jste pak pocit zadostiučinění, satisfakci, že právě vy jste to dokázala? Věřila jste si, že to dáte?

JENNIFER: Cítila jsem, že je to moje cesta nebo její součást. Ale satisfakce? S tím pořád bojuju. Nedokážu stát na místě a musím jít pořád dál, překonávat se. V životě i ve skle.

Cítila jste ve svém okolí podporu nebo bylo naopak běžné podceňování a nedůvěra?

JENNIFER: Na střední škole i teď na vysoké mě podporují především vedoucí, kteří mi občas věří víc, než já sama sobě. Podporuje mě i babička, kamarádi a tým z Kolektiv Ateliers, s nímž jsem realizovala projekt Unconscious Reflections.

Povedlo se ještě někomu z dětí, které s vámi byly v dětském domově, dostat se na vysokou školu? Není problém v tom, že je společnost často stigmatizuje a samy mají např. problém se sebevědomím a zkoušky ani nezkusí?

JENNIFER: Myslím si, že děti z domovů nejsou definované jen tím, čím si prošly. Často jsou to velmi silné osobnosti a pro mnohé z nich je vysoká škola naprosto dosažitelný cíl. Ne všichni se sice rozhodnou pro studium, ale ti, kteří ano, bývají často velmi ambiciózní a odhodlaní. Moje blízká kamarádka, která vyrůstala v dětském domově, dnes úspěšně studuje už druhou vysokou školu.

SKLO JAKO NÁSTROJ SEBEVYJÁDŘENÍ

Proč vás lákalo právě sklo? Vzpomínáte, kdy vás to poprvé napadlo?

JENNIFER: Znovu musím zmínit pana Šenkýře – během jednoho pololetí mě zasvětil do světa skla, a já díky tomu objevila obrovskou vášeň. Můj první projekt – Icecream váza – byl moment, kdy jsem věděla, že tohle je směr, kterým se chci ubírat. Ten materiál je naprosto úžasný. Průhledný, pevný a přitom křehký. Mohu se v něm skvěle realizovat a tvarovat do něj i své příběhy. Střípek po střípku. A české sklo je pojem, jemuž naši designéři dávají lesk do celého světa.

Měli jste možnost i v dětském domě rozvíjet podobné zájmy? Existuje například možnost, že byste vaším příběhem motivovala ostatní děti v dětských domovech, aby se také vydaly za svým snem?

JENNIFER: Bylo to specifické prostředí. Když chtěl člověk něco mít, musel si to prostě vybojovat. Já vždy sáhla po pastelkách a papíru, to byl můj bezpečný prostor. Když mě něco trápí, utíkám k umění i teď. Pracovníci se i přes omezené možnosti snažili vyjít dětem vstříc a poskytnout jim podmínky pro seberozvoj a jejich záliby. Věřím, že moje sbírka může inspirovat i děti z domovů. Jejich sny jsou stejně dosažitelné jako jakékoliv jiné a často jim stačí jen kousek důvěry a prostor, kde mohou růst.

Máte už jasnou představu, co byste ráda právě na Designbloku představila?

JENNIFER: Tématem letošního Designbloku je odvaha, pro mě osobní téma. Projekt Unconscious Reflections, do kterého jsem dala kus sebe, nakonec zůstal v šuplíku, a to v pořádně velkém. Světelná instalace s odrazy a freudovským snovým podtextem nakonec právě kvůli velkým rozměrům na výstavu nešla. Cítila jsem frustraci a trochu zklamání, ale zároveň jsem si kladla otázku: „Co se děje s autorským dílem, které nikdo neuvidí?”. Nový projekt se proto zabývá nevyužitými autorskými díly, pocity tvůrce a jeho motivací tvořit dál i přes pocit odmítnutí.

Vizuálně vychází z konceptu odpadkového koše, symbolicky tak upozorňuje na přehlíženou krásu v každodennosti. Je v tom ironie, nadsázka, ale i psychologická rovina, která je pro mě typická. Chci, aby se návštěvník stal součástí díla a mohl se v něm najít. Ano, v odpadkovém koši! Víc zatím neprozradím. Projekt odkazuje i na sbírku, která je mým největším gestem odvahy. Každé dílo má emoční přesah, projekt pro Czech Design Week a Designblok nebude výjimkou. Hledám cesty, jak se s publikem opravdu propojit.

Trofeje vyráběné technikou foukání sklářským kolíkem

Sklo je pro mě jako led, říká Yulin Huang, která navrhla trofej pro české olympioniky

Čeští olympionici, kteří v Paříži získají letos medaili, si odvezou domů ještě jedno ocenění. Skleněnou trofej, kterou navrhla designérka Yulin Huang z novoborského Lasvitu. Zeptali jsme se ji nejen na proces navrhování, ale i na to, jak výslednou podobu ovlivnil její původ.

Co je pro vás osobně splněním profesního snu?

JENNIFER: Prostor tvořit, rozvíjet se a jednou mít vlastní malý ateliér. Baví mě náročné projekty, i stres spojený s realizací má své kouzlo. Skrze svá díla se otevírám světu a vyjadřuji to, co slovy nedokážu. Umění je můj vlastní jazyk a možnost, jak se otevřít beze slov. Chci dál hledat vlastní cestu, objevovat nové formy, zkoušet neprobádané přístupy a zároveň se učit, jak své nápady nejen realizovat, ale i posouvat směrem, který bude mít smysl pro mě i pro ostatní. Komunikovat a propojovat se s lidmi. Věřím, že dobrý design nevzniká jen ze snahy být vidět, ale z opravdové potřeby něco sdělit. Chtěla bych toho ještě tolik říci.


JENNIFER KOUDELKOVÁ

Jennifer Koudelková je mladá sklářská designérka studující v ateliéru skla na Fakultě umění a designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Jejím nejnovějším projektem je světelná instalace Unconscious Reflections ve spolupráci s Kolektiv Ateliers. V roce 2022 získala za svou vázu Ice cream druhé místo ve studentské soutěži Design Award, která spadá pod prestižní ceny Czech Design Award. Jennifer můžete sledovat na jejím instagramovém profilu.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Majitelé Apartmánů Kocourek
Číst článek
16. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Venkovský ráj pro rodiny, kde design splývá s tradicí. Apartmány Kocourek na Vysočině lákají na přívětivou pohostinnost

Na dohled od Pelhřimova, v srdci Vysočiny, vznikl projekt, který nepřetváří venkov jen pro turistický efekt – ale opravdově ho žije. Baby-friendly útočiště pro celou rodinu nabízí luxus venkovského ráje. Jak se to majitelům podařilo?

Design guide
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory