PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studio Nami Nami

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Děti ve veřejném prostoru jsou v poslední době velké téma. Připomeňme nedávnou bouři kolem uzavření dětského zázemí Atlas v NG nebo omezování přístupu dětem do některých kaváren. Vy v aktuální výstavě jdete opačným směrem inkluze, proč?

ANNA: Pro MUD* tento druh inkluze není úplná novinka. Místo dětí je vyústěním našich předchozích přístupů, kdy jsme se snažili do výstav zakomponovat interaktivní dětské ostrůvky. Velký úspěch měla například Dílna v rámci podzimní výstavy Prefabrikát, prostor vybavený nepotřebnými díly a zvláštními součástkami určenými ke svobodné tvůrčí činnosti – nejen dětí.

Aktuální spolupráce se Studiem Nami Nami, v rámci které dáváme dětem k dispozici hlavní sály muzea, je pro nás experimentem s prostupností instituce. Není naším plánem se od května natrvalo změnit na dětské hřiště, ale skrze konkrétní příklady prozkoumat hranice a možností otevřenosti, vnést praxí i texty do kulturního a veřejného prostoru téma dětství a jeho proměn. 

Námět je pro nás přirozený i proto, že máme dlouhodobě propracované edukační programy nejen pro školy. Práce s dětmi tvoří podstatnou složku všech našich výstav.

Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann
Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann

BEZPEČNÁ HRA ZA PLOTEM

V anotaci k výstavě píšete, že dětské hřiště nemusí být vymezeno plotem. Je v tom i touha vymezit se vůči úzkostlivému rodičovství?

ANNA: Nemyslím si, že by se jednalo o nějaké vymezení – spíše ukázku jiného – uvolněnějšího pojetí a jeho efektu, přínosu, ale třeba i nevýhod. Téma strachu provázaného s péčí o děti není poutané jen na rodinné vazby, je to celospolečenský fenomén ilustrující nastavení naší kultury. S dětstvím si dnes nejvýrazněji spojujeme kvalitu bezpečí, ale nebylo tomu tak vždy. Spojení dětí a bezvýhradného požadavku bezpečného časoprostoru se výrazněji diskutuje kolem přelomu 19. a 20. století. Tento koncept postupně přinesl zákaz dětské práce, vyvázání z trestní zodpovědnosti i právo na hru. A nakonec se bezpečné dětství samozřejmě stalo komerčním hitem. 

Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Foto: Ilan Spira

Téma tak otevírá řadu složitých a citlivých témat spjatých s výchovou dětí. Proč myslíte, že podobné otázky má otevírat právě MUD* Benešov?

ANNA: Se složitými tématy v MUDu nakládáme citlivě a s těmi citlivými ne příliš složitě. Nesnažíme se témata komplikovat, ale zpřístupňovat skrze praktické příklady – v rámci Místa dětí proto expandujeme i do veřejného prostoru. Na území nedalekého sídliště Na Bezděkově instaluje studio Nami Nami volně přístupné objekty, jako jsou například schody, pódium a stůl. Jednoduché prvky představují nenápadný kontrast k nářadí tradičního hřiště a provokují k otázkám typu: Jaké pocity ve mně vyvolává pobyt na dětském hřišti? Například moje vlastní zkušenost je o jistém druhu fóbie či mírné alergické reakce. Navádí dětské hřiště ke společné hře, společně trávenému času, nebo odděluje dětský svět od dospělých? Jak vnímáme oplocení my a jak děti? Je veřejný prostor, který ve městě vytváříme, opravdu tak nebezpečný, že musíme dětem vyčleňovat speciální chráněná místa v něm? Dokážeme si hrát s dětmi, nebo je dokážeme nechat si hrát svobodně?

Zároveň, jak jsem zmínila výše, s dětmi počítáme v každé výstavě a hravá a edukační složka tvoří neoddělitelnou část našich projektů. 

Chybí vám ve společnosti větší diskuze nad podobnými otázkami, řešíte je i vy sama?

ANNA: Mám zkušenost, že na komunální úrovni jsou místa dětí celkem oblíbeným tématem. Většinou se jejich nedostatek řeší tradičně – v požadované lokalitě nechá zastupitelstvo vybudovat certifikované hřiště. Čas od času se ale objevují i systémová řešení, vedou se diskuse o tom, kdo všechno je zahrnut v pojmu veřejnost, když se mluví o veřejném prostoru. A pokud jsou opravdu za veřejnost považovány i děti a dospívající, může to přinášet zajímavé výsledky. Napadá mě příklad z mého bydliště v Táboře, kde se podařilo vybudovat unikátní místo nejen pro skateboarding. Není to klasický skatepark, ale neohraničená, plynule navazující plocha s překážkami, které kopírují městské prostředí. Právě plynulost prostoru je důležitá pro propojování různých skupin obyvatel. 

Jako máma dvou dětí jsem měla, a pořád vlastně mám, ke standardním hřištím poněkud ambivalentní vztah. Pobyt na území, kde dospělí většinou zaujímají funkci pohonu houpačky nebo kolotoče, chytače dětí pod skluzavkou, případně poradců staveb pískových hradů, nám většinou nepřinášel nové podněty ani neumožňoval zajímavější rozvíjení vztahů. Samozřejmě kromě interakce typu: „vrať tu lopatičku, „písek se nehází“, či „nedupej na bábovku“. Pro samostatné venčení větších dětí jsou hřiště dobrým cílem a často se hra přeleje přes plot. Pokud je ovšem divočejší a nerespektuje věkové limity certifikovaného nářadí, jsou kluci a holky terčem nelibosti dospělých.

NOVÝ PŘÍSTUP KE HŘE

Součástí projektu výstavy je i intervence do veřejného prostoru od studia Nami Nami, které vytvoří dočasné hřiště. Co podle vás chybí dnešnímu dětskému hřišti?

ANNA: Těm standardním třeba prostupnost, jednoduchost, důvěra, pestrost. Plynulé včlenění do veřejného prostoru, jednoduché tvary s multifunkčním využitím, určitá důvěra v bezpečnost místa a šikovnost dětí. Možnost vybrat si z různých typů hřišť v jednom městě nebo čtvrti – „hřišťový turismus“.

I v Čechách najdeme skvělá hřiště, ale jsou to spíš vlaštovky, nebo vetřelci či volavky? Originální řešení najdeme například v Litomyšli, což je vydařená obnova nábřeží Loučné, s herními prvky Dušana Záhoranského a Pavly Scerankové nebo v Chrudimi, kde jde o řešení zahrad kapucínského kláštera s objekty od Lenky Klodové.

Tvořit pro děti může být někdy zrádné, z vlastní zkušenosti bohužel vím, že místa nebo hračky, které splňují estetické požadavky dospělého, jsou pro malé děti málo atraktivní. Otevírá to otázku, zda můžeme dětský vkus ovlivnit, nebo má svá specifika, kterým je naopak lepší se přizpůsobit? Co myslíte vy? 

ANNA: Myslím si, že malé děti nemají sociální korekci vkusu, respektive pro svou spokojenost něco jako dobrý vkus nepotřebují. Postupně nasávají estetické kvality z okolního prostředí a zkoušejí jejich roli ve vztazích, zejména s vrstevníky. To je moment, který je dokonale ekonomicky využit a podchycen výzkumy a metodikami producentů dětského zboží. Roztáčí se tak klasické komerční kolečko, kde těžko určit, co bylo dřív – zda růžový jednorožec nebo duha – obzvlášť, pokud vezmeme v potaz ještě nostalgii rodičů a jejich estetické preference. 

Mezi dítě a standardní nabídku tovaru vstupují různá kultivační úsilí. Zmínila bych například výchovný purismus značky „dřívko, kámen, klacík“, již od první republiky doprovázený mottem „chudé děti si hrají nejlíp“ nebo umělecké snahy uvést vlastní sny do reality skrze produkty pro děti a lidovost, což v tuzemském prostředí představuje silná tradice od Artělu až dodnes. Další formou jsou pecializované produkty s pedagogickým potenciálem, anebo, jako v našem případě, snaha poskytnout dětem co největší možnou svobodu k formování prostředí a způsobu hraní. 

Já osobně pokládám za dobré nabízet dětem mix, možnost okusit od všeho trochu. Odhaduji, že procento potomstvem odmítaného komerčního zboží a procento odmítaných kultivovaných alternativ je podobné. Dítě si prostě vybírá tam i tam. 

Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Foto: Nami Nami studio

Nami Nami studio, které založili Eduard Herrmann a Klára Koldová má za cíl vytvářet vkusné produkty pro děti, co vás na jejich tvorbě zaujalo nejvíc?

ANNA: Nejpodstatnějším impulsem pro navázání spolupráce byl herní pavilon Nami play vybudovaný v rámci festivalu Landscape. Oslovila nás promyšlená práce s prostorem i vybavení pavilonu zahrnující nejrůznějšími předměty jako velké dřevěné kostky, prkýnka, látky, tubusy a další “neherní” objekty, se kterými si děti mohou hrát bez návodu a vidiny nějakého konkrétního výsledku. Děti byly tímto způsobem hry velmi zaujaté, a to zaujalo nás.

No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Projekt je koncipován pro město Benešov, myslíte, že se tu dětem žije dobře?

ANNA: Bezprostřední zkušenost máme s dětmi, které navštěvují muzeum, hlavně díky edukačním projektům věnovaným urbanismu a životu ve městě. Ukázalo se, že zejména starší děti ze 2. stupně ZŠ, postrádají v širším centru Benešova volně dostupná místa, kde by se rády setkávaly a pobývaly.

Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát
Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát

Co byste jako kurátorka ráda, aby si z výstavy děti a jejich rodiče odnesli?

ANNA: Ať už si odnesou cokoliv, nejlepší bude, když se pro to vrátí a budou Místo dětí navštěvovat opakovaně – v muzeu i ve veřejném prostoru. Může to být třeba pro zážitek ze společně budovaných bunkrů a hraní si ve výstavních sálech, nebo pro archeologický průzkum hraček z našich sbírek. 

Taky by to mohlo být pár impulsů k přemýšlení nad aktuální formou dětství, nad intenzitou sentimentu k tomu vlastnímu a formami dětství v minulosti.

A z čeho máte vy sama na výstavě největší radost?

ANNA: Z piliniště a možnosti postavit si bunkr ve výstavě.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

11
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovy spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava Pavilon (ne)klidu poprvé představí komplexně dílo Zdeňka Janošce Bendy. V GVUO se objeví díla, která pro autora ztrácejí obrys obrazu jako reflexe a stávají se životním aktem

16. dubna – 20. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

11
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory
Ze slavnostní ceremonie ADC Czech Creative Awards 2025
Číst článek
19. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Vizuální identita pro Prahu 10 vítězem! ADC Czech Creative Award ocenila lokální kreativce, kdo další bodoval?

32. ročník nejprestižnější lokální soutěže kreativity v komerční komunikaci zná své vítěze. Kdo si letos z pódia ARCHY + odnesl ADC Czech Creative Award?

Soutěže
Aluprofil dodává své dveře do projektů po celém světě
Číst článek
17. 05. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Proč se z hliníkových dveří stává volba č.1?

Každý správce budovy vám potvrdí, že nejvíc se toho pokazí v pondělí ráno. Vstupní dveře nejdou dovřít, panty skřípou, někdo přivřel rohožku do zámku a jiný zase dveře zablokoval pet lahví. A vy si říkáte: proč zrovna dveře?

Nezařazené
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide