PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studio Nami Nami

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Děti ve veřejném prostoru jsou v poslední době velké téma. Připomeňme nedávnou bouři kolem uzavření dětského zázemí Atlas v NG nebo omezování přístupu dětem do některých kaváren. Vy v aktuální výstavě jdete opačným směrem inkluze, proč?

ANNA: Pro MUD* tento druh inkluze není úplná novinka. Místo dětí je vyústěním našich předchozích přístupů, kdy jsme se snažili do výstav zakomponovat interaktivní dětské ostrůvky. Velký úspěch měla například Dílna v rámci podzimní výstavy Prefabrikát, prostor vybavený nepotřebnými díly a zvláštními součástkami určenými ke svobodné tvůrčí činnosti – nejen dětí.

Aktuální spolupráce se Studiem Nami Nami, v rámci které dáváme dětem k dispozici hlavní sály muzea, je pro nás experimentem s prostupností instituce. Není naším plánem se od května natrvalo změnit na dětské hřiště, ale skrze konkrétní příklady prozkoumat hranice a možností otevřenosti, vnést praxí i texty do kulturního a veřejného prostoru téma dětství a jeho proměn. 

Námět je pro nás přirozený i proto, že máme dlouhodobě propracované edukační programy nejen pro školy. Práce s dětmi tvoří podstatnou složku všech našich výstav.

Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann
Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann

BEZPEČNÁ HRA ZA PLOTEM

V anotaci k výstavě píšete, že dětské hřiště nemusí být vymezeno plotem. Je v tom i touha vymezit se vůči úzkostlivému rodičovství?

ANNA: Nemyslím si, že by se jednalo o nějaké vymezení – spíše ukázku jiného – uvolněnějšího pojetí a jeho efektu, přínosu, ale třeba i nevýhod. Téma strachu provázaného s péčí o děti není poutané jen na rodinné vazby, je to celospolečenský fenomén ilustrující nastavení naší kultury. S dětstvím si dnes nejvýrazněji spojujeme kvalitu bezpečí, ale nebylo tomu tak vždy. Spojení dětí a bezvýhradného požadavku bezpečného časoprostoru se výrazněji diskutuje kolem přelomu 19. a 20. století. Tento koncept postupně přinesl zákaz dětské práce, vyvázání z trestní zodpovědnosti i právo na hru. A nakonec se bezpečné dětství samozřejmě stalo komerčním hitem. 

Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Foto: Ilan Spira

Téma tak otevírá řadu složitých a citlivých témat spjatých s výchovou dětí. Proč myslíte, že podobné otázky má otevírat právě MUD* Benešov?

ANNA: Se složitými tématy v MUDu nakládáme citlivě a s těmi citlivými ne příliš složitě. Nesnažíme se témata komplikovat, ale zpřístupňovat skrze praktické příklady – v rámci Místa dětí proto expandujeme i do veřejného prostoru. Na území nedalekého sídliště Na Bezděkově instaluje studio Nami Nami volně přístupné objekty, jako jsou například schody, pódium a stůl. Jednoduché prvky představují nenápadný kontrast k nářadí tradičního hřiště a provokují k otázkám typu: Jaké pocity ve mně vyvolává pobyt na dětském hřišti? Například moje vlastní zkušenost je o jistém druhu fóbie či mírné alergické reakce. Navádí dětské hřiště ke společné hře, společně trávenému času, nebo odděluje dětský svět od dospělých? Jak vnímáme oplocení my a jak děti? Je veřejný prostor, který ve městě vytváříme, opravdu tak nebezpečný, že musíme dětem vyčleňovat speciální chráněná místa v něm? Dokážeme si hrát s dětmi, nebo je dokážeme nechat si hrát svobodně?

Zároveň, jak jsem zmínila výše, s dětmi počítáme v každé výstavě a hravá a edukační složka tvoří neoddělitelnou část našich projektů. 

Chybí vám ve společnosti větší diskuze nad podobnými otázkami, řešíte je i vy sama?

ANNA: Mám zkušenost, že na komunální úrovni jsou místa dětí celkem oblíbeným tématem. Většinou se jejich nedostatek řeší tradičně – v požadované lokalitě nechá zastupitelstvo vybudovat certifikované hřiště. Čas od času se ale objevují i systémová řešení, vedou se diskuse o tom, kdo všechno je zahrnut v pojmu veřejnost, když se mluví o veřejném prostoru. A pokud jsou opravdu za veřejnost považovány i děti a dospívající, může to přinášet zajímavé výsledky. Napadá mě příklad z mého bydliště v Táboře, kde se podařilo vybudovat unikátní místo nejen pro skateboarding. Není to klasický skatepark, ale neohraničená, plynule navazující plocha s překážkami, které kopírují městské prostředí. Právě plynulost prostoru je důležitá pro propojování různých skupin obyvatel. 

Jako máma dvou dětí jsem měla, a pořád vlastně mám, ke standardním hřištím poněkud ambivalentní vztah. Pobyt na území, kde dospělí většinou zaujímají funkci pohonu houpačky nebo kolotoče, chytače dětí pod skluzavkou, případně poradců staveb pískových hradů, nám většinou nepřinášel nové podněty ani neumožňoval zajímavější rozvíjení vztahů. Samozřejmě kromě interakce typu: „vrať tu lopatičku, „písek se nehází“, či „nedupej na bábovku“. Pro samostatné venčení větších dětí jsou hřiště dobrým cílem a často se hra přeleje přes plot. Pokud je ovšem divočejší a nerespektuje věkové limity certifikovaného nářadí, jsou kluci a holky terčem nelibosti dospělých.

NOVÝ PŘÍSTUP KE HŘE

Součástí projektu výstavy je i intervence do veřejného prostoru od studia Nami Nami, které vytvoří dočasné hřiště. Co podle vás chybí dnešnímu dětskému hřišti?

ANNA: Těm standardním třeba prostupnost, jednoduchost, důvěra, pestrost. Plynulé včlenění do veřejného prostoru, jednoduché tvary s multifunkčním využitím, určitá důvěra v bezpečnost místa a šikovnost dětí. Možnost vybrat si z různých typů hřišť v jednom městě nebo čtvrti – „hřišťový turismus“.

I v Čechách najdeme skvělá hřiště, ale jsou to spíš vlaštovky, nebo vetřelci či volavky? Originální řešení najdeme například v Litomyšli, což je vydařená obnova nábřeží Loučné, s herními prvky Dušana Záhoranského a Pavly Scerankové nebo v Chrudimi, kde jde o řešení zahrad kapucínského kláštera s objekty od Lenky Klodové.

Tvořit pro děti může být někdy zrádné, z vlastní zkušenosti bohužel vím, že místa nebo hračky, které splňují estetické požadavky dospělého, jsou pro malé děti málo atraktivní. Otevírá to otázku, zda můžeme dětský vkus ovlivnit, nebo má svá specifika, kterým je naopak lepší se přizpůsobit? Co myslíte vy? 

ANNA: Myslím si, že malé děti nemají sociální korekci vkusu, respektive pro svou spokojenost něco jako dobrý vkus nepotřebují. Postupně nasávají estetické kvality z okolního prostředí a zkoušejí jejich roli ve vztazích, zejména s vrstevníky. To je moment, který je dokonale ekonomicky využit a podchycen výzkumy a metodikami producentů dětského zboží. Roztáčí se tak klasické komerční kolečko, kde těžko určit, co bylo dřív – zda růžový jednorožec nebo duha – obzvlášť, pokud vezmeme v potaz ještě nostalgii rodičů a jejich estetické preference. 

Mezi dítě a standardní nabídku tovaru vstupují různá kultivační úsilí. Zmínila bych například výchovný purismus značky „dřívko, kámen, klacík“, již od první republiky doprovázený mottem „chudé děti si hrají nejlíp“ nebo umělecké snahy uvést vlastní sny do reality skrze produkty pro děti a lidovost, což v tuzemském prostředí představuje silná tradice od Artělu až dodnes. Další formou jsou pecializované produkty s pedagogickým potenciálem, anebo, jako v našem případě, snaha poskytnout dětem co největší možnou svobodu k formování prostředí a způsobu hraní. 

Já osobně pokládám za dobré nabízet dětem mix, možnost okusit od všeho trochu. Odhaduji, že procento potomstvem odmítaného komerčního zboží a procento odmítaných kultivovaných alternativ je podobné. Dítě si prostě vybírá tam i tam. 

Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Foto: Nami Nami studio

Nami Nami studio, které založili Eduard Herrmann a Klára Koldová má za cíl vytvářet vkusné produkty pro děti, co vás na jejich tvorbě zaujalo nejvíc?

ANNA: Nejpodstatnějším impulsem pro navázání spolupráce byl herní pavilon Nami play vybudovaný v rámci festivalu Landscape. Oslovila nás promyšlená práce s prostorem i vybavení pavilonu zahrnující nejrůznějšími předměty jako velké dřevěné kostky, prkýnka, látky, tubusy a další “neherní” objekty, se kterými si děti mohou hrát bez návodu a vidiny nějakého konkrétního výsledku. Děti byly tímto způsobem hry velmi zaujaté, a to zaujalo nás.

No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Projekt je koncipován pro město Benešov, myslíte, že se tu dětem žije dobře?

ANNA: Bezprostřední zkušenost máme s dětmi, které navštěvují muzeum, hlavně díky edukačním projektům věnovaným urbanismu a životu ve městě. Ukázalo se, že zejména starší děti ze 2. stupně ZŠ, postrádají v širším centru Benešova volně dostupná místa, kde by se rády setkávaly a pobývaly.

Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát
Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát

Co byste jako kurátorka ráda, aby si z výstavy děti a jejich rodiče odnesli?

ANNA: Ať už si odnesou cokoliv, nejlepší bude, když se pro to vrátí a budou Místo dětí navštěvovat opakovaně – v muzeu i ve veřejném prostoru. Může to být třeba pro zážitek ze společně budovaných bunkrů a hraní si ve výstavních sálech, nebo pro archeologický průzkum hraček z našich sbírek. 

Taky by to mohlo být pár impulsů k přemýšlení nad aktuální formou dětství, nad intenzitou sentimentu k tomu vlastnímu a formami dětství v minulosti.

A z čeho máte vy sama na výstavě největší radost?

ANNA: Z piliniště a možnosti postavit si bunkr ve výstavě.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide