PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Studio Nami Nami

Hřiště ve městě nebo město hřištěm? MUD* Benešov otevírá citlivé téma dětské hry ve veřejném prostoru

Se začleněním dětí do veřejného prostoru, nebo spíš jejich vyčleněním za ploty dětských hřišť, si v benešovském Muzeu umění a designu hraje nová instalace Místo dětí od studia Nami Nami. Na přístup Kláry Koldové a Eduarda Herrmanna k dětské hře se ptáme kurátorky Anny Sejkové.

Děti ve veřejném prostoru jsou v poslední době velké téma. Připomeňme nedávnou bouři kolem uzavření dětského zázemí Atlas v NG nebo omezování přístupu dětem do některých kaváren. Vy v aktuální výstavě jdete opačným směrem inkluze, proč?

ANNA: Pro MUD* tento druh inkluze není úplná novinka. Místo dětí je vyústěním našich předchozích přístupů, kdy jsme se snažili do výstav zakomponovat interaktivní dětské ostrůvky. Velký úspěch měla například Dílna v rámci podzimní výstavy Prefabrikát, prostor vybavený nepotřebnými díly a zvláštními součástkami určenými ke svobodné tvůrčí činnosti – nejen dětí.

Aktuální spolupráce se Studiem Nami Nami, v rámci které dáváme dětem k dispozici hlavní sály muzea, je pro nás experimentem s prostupností instituce. Není naším plánem se od května natrvalo změnit na dětské hřiště, ale skrze konkrétní příklady prozkoumat hranice a možností otevřenosti, vnést praxí i texty do kulturního a veřejného prostoru téma dětství a jeho proměn. 

Námět je pro nás přirozený i proto, že máme dlouhodobě propracované edukační programy nejen pro školy. Práce s dětmi tvoří podstatnou složku všech našich výstav.

Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann
Kurátorka sbírky Anna Sejková s duem Klára Koldová a Eduard Herrmann

BEZPEČNÁ HRA ZA PLOTEM

V anotaci k výstavě píšete, že dětské hřiště nemusí být vymezeno plotem. Je v tom i touha vymezit se vůči úzkostlivému rodičovství?

ANNA: Nemyslím si, že by se jednalo o nějaké vymezení – spíše ukázku jiného – uvolněnějšího pojetí a jeho efektu, přínosu, ale třeba i nevýhod. Téma strachu provázaného s péčí o děti není poutané jen na rodinné vazby, je to celospolečenský fenomén ilustrující nastavení naší kultury. S dětstvím si dnes nejvýrazněji spojujeme kvalitu bezpečí, ale nebylo tomu tak vždy. Spojení dětí a bezvýhradného požadavku bezpečného časoprostoru se výrazněji diskutuje kolem přelomu 19. a 20. století. Tento koncept postupně přinesl zákaz dětské práce, vyvázání z trestní zodpovědnosti i právo na hru. A nakonec se bezpečné dětství samozřejmě stalo komerčním hitem. 

Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Původní dětské hřiště na sídlišti Na Bezděkově
Foto: Ilan Spira

Téma tak otevírá řadu složitých a citlivých témat spjatých s výchovou dětí. Proč myslíte, že podobné otázky má otevírat právě MUD* Benešov?

ANNA: Se složitými tématy v MUDu nakládáme citlivě a s těmi citlivými ne příliš složitě. Nesnažíme se témata komplikovat, ale zpřístupňovat skrze praktické příklady – v rámci Místa dětí proto expandujeme i do veřejného prostoru. Na území nedalekého sídliště Na Bezděkově instaluje studio Nami Nami volně přístupné objekty, jako jsou například schody, pódium a stůl. Jednoduché prvky představují nenápadný kontrast k nářadí tradičního hřiště a provokují k otázkám typu: Jaké pocity ve mně vyvolává pobyt na dětském hřišti? Například moje vlastní zkušenost je o jistém druhu fóbie či mírné alergické reakce. Navádí dětské hřiště ke společné hře, společně trávenému času, nebo odděluje dětský svět od dospělých? Jak vnímáme oplocení my a jak děti? Je veřejný prostor, který ve městě vytváříme, opravdu tak nebezpečný, že musíme dětem vyčleňovat speciální chráněná místa v něm? Dokážeme si hrát s dětmi, nebo je dokážeme nechat si hrát svobodně?

Zároveň, jak jsem zmínila výše, s dětmi počítáme v každé výstavě a hravá a edukační složka tvoří neoddělitelnou část našich projektů. 

Chybí vám ve společnosti větší diskuze nad podobnými otázkami, řešíte je i vy sama?

ANNA: Mám zkušenost, že na komunální úrovni jsou místa dětí celkem oblíbeným tématem. Většinou se jejich nedostatek řeší tradičně – v požadované lokalitě nechá zastupitelstvo vybudovat certifikované hřiště. Čas od času se ale objevují i systémová řešení, vedou se diskuse o tom, kdo všechno je zahrnut v pojmu veřejnost, když se mluví o veřejném prostoru. A pokud jsou opravdu za veřejnost považovány i děti a dospívající, může to přinášet zajímavé výsledky. Napadá mě příklad z mého bydliště v Táboře, kde se podařilo vybudovat unikátní místo nejen pro skateboarding. Není to klasický skatepark, ale neohraničená, plynule navazující plocha s překážkami, které kopírují městské prostředí. Právě plynulost prostoru je důležitá pro propojování různých skupin obyvatel. 

Jako máma dvou dětí jsem měla, a pořád vlastně mám, ke standardním hřištím poněkud ambivalentní vztah. Pobyt na území, kde dospělí většinou zaujímají funkci pohonu houpačky nebo kolotoče, chytače dětí pod skluzavkou, případně poradců staveb pískových hradů, nám většinou nepřinášel nové podněty ani neumožňoval zajímavější rozvíjení vztahů. Samozřejmě kromě interakce typu: „vrať tu lopatičku, „písek se nehází“, či „nedupej na bábovku“. Pro samostatné venčení větších dětí jsou hřiště dobrým cílem a často se hra přeleje přes plot. Pokud je ovšem divočejší a nerespektuje věkové limity certifikovaného nářadí, jsou kluci a holky terčem nelibosti dospělých.

NOVÝ PŘÍSTUP KE HŘE

Součástí projektu výstavy je i intervence do veřejného prostoru od studia Nami Nami, které vytvoří dočasné hřiště. Co podle vás chybí dnešnímu dětskému hřišti?

ANNA: Těm standardním třeba prostupnost, jednoduchost, důvěra, pestrost. Plynulé včlenění do veřejného prostoru, jednoduché tvary s multifunkčním využitím, určitá důvěra v bezpečnost místa a šikovnost dětí. Možnost vybrat si z různých typů hřišť v jednom městě nebo čtvrti – „hřišťový turismus“.

I v Čechách najdeme skvělá hřiště, ale jsou to spíš vlaštovky, nebo vetřelci či volavky? Originální řešení najdeme například v Litomyšli, což je vydařená obnova nábřeží Loučné, s herními prvky Dušana Záhoranského a Pavly Scerankové nebo v Chrudimi, kde jde o řešení zahrad kapucínského kláštera s objekty od Lenky Klodové.

Tvořit pro děti může být někdy zrádné, z vlastní zkušenosti bohužel vím, že místa nebo hračky, které splňují estetické požadavky dospělého, jsou pro malé děti málo atraktivní. Otevírá to otázku, zda můžeme dětský vkus ovlivnit, nebo má svá specifika, kterým je naopak lepší se přizpůsobit? Co myslíte vy? 

ANNA: Myslím si, že malé děti nemají sociální korekci vkusu, respektive pro svou spokojenost něco jako dobrý vkus nepotřebují. Postupně nasávají estetické kvality z okolního prostředí a zkoušejí jejich roli ve vztazích, zejména s vrstevníky. To je moment, který je dokonale ekonomicky využit a podchycen výzkumy a metodikami producentů dětského zboží. Roztáčí se tak klasické komerční kolečko, kde těžko určit, co bylo dřív – zda růžový jednorožec nebo duha – obzvlášť, pokud vezmeme v potaz ještě nostalgii rodičů a jejich estetické preference. 

Mezi dítě a standardní nabídku tovaru vstupují různá kultivační úsilí. Zmínila bych například výchovný purismus značky „dřívko, kámen, klacík“, již od první republiky doprovázený mottem „chudé děti si hrají nejlíp“ nebo umělecké snahy uvést vlastní sny do reality skrze produkty pro děti a lidovost, což v tuzemském prostředí představuje silná tradice od Artělu až dodnes. Další formou jsou pecializované produkty s pedagogickým potenciálem, anebo, jako v našem případě, snaha poskytnout dětem co největší možnou svobodu k formování prostředí a způsobu hraní. 

Já osobně pokládám za dobré nabízet dětem mix, možnost okusit od všeho trochu. Odhaduji, že procento potomstvem odmítaného komerčního zboží a procento odmítaných kultivovaných alternativ je podobné. Dítě si prostě vybírá tam i tam. 

Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Dětské hračky organických tvarů studia Nami Nami
Foto: Nami Nami studio

Nami Nami studio, které založili Eduard Herrmann a Klára Koldová má za cíl vytvářet vkusné produkty pro děti, co vás na jejich tvorbě zaujalo nejvíc?

ANNA: Nejpodstatnějším impulsem pro navázání spolupráce byl herní pavilon Nami play vybudovaný v rámci festivalu Landscape. Oslovila nás promyšlená práce s prostorem i vybavení pavilonu zahrnující nejrůznějšími předměty jako velké dřevěné kostky, prkýnka, látky, tubusy a další “neherní” objekty, se kterými si děti mohou hrát bez návodu a vidiny nějakého konkrétního výsledku. Děti byly tímto způsobem hry velmi zaujaté, a to zaujalo nás.

No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Projekt je koncipován pro město Benešov, myslíte, že se tu dětem žije dobře?

ANNA: Bezprostřední zkušenost máme s dětmi, které navštěvují muzeum, hlavně díky edukačním projektům věnovaným urbanismu a životu ve městě. Ukázalo se, že zejména starší děti ze 2. stupně ZŠ, postrádají v širším centru Benešova volně dostupná místa, kde by se rády setkávaly a pobývaly.

Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát
Edukační program pro děti v rámci výstavy Prefabrikát

Co byste jako kurátorka ráda, aby si z výstavy děti a jejich rodiče odnesli?

ANNA: Ať už si odnesou cokoliv, nejlepší bude, když se pro to vrátí a budou Místo dětí navštěvovat opakovaně – v muzeu i ve veřejném prostoru. Může to být třeba pro zážitek ze společně budovaných bunkrů a hraní si ve výstavních sálech, nebo pro archeologický průzkum hraček z našich sbírek. 

Taky by to mohlo být pár impulsů k přemýšlení nad aktuální formou dětství, nad intenzitou sentimentu k tomu vlastnímu a formami dětství v minulosti.

A z čeho máte vy sama na výstavě největší radost?

ANNA: Z piliniště a možnosti postavit si bunkr ve výstavě.

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhli novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhli novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast