PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Co si o tomto kroku myslí architekti Daniela Baráčková a Jakub Filip Novák ze studia No Architects, kteří jsou pod projektem podepsaní? A co na rozhodnutí říká Barbora Kleinhamplová? Rozumí argumentům vedení? Řešili možnou kolizi mezi dětmi a návštěvníky galerie? Ptáme se v našem rozhovoru.

Edit. Po publikaci článku vydala Národní galerie vyjádření, ve kterém bere své rozhodnutí zpět a prostor zůstane opět volně přístupný. 

Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Foto: studio Flusser
No Architects No Architects
No Architects
Foto: Lina Németh

No Architects

WEB | INSTAGRAM

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autoři projektu, říkáte?

JAKUB: Národní galerie je mnohohlavá instituce jako každá jiná. Black box, ze kterého čas od času vypadnou zcela nahodilé výstupy. A jako taková je také schopna korekce. Je to malé déjà vu. Možná to není příliš známo, ale Atlas byl relativně krátce po uvedení do provozu již jednou uzavřen. A to úplně uzavřen, nikoliv jen ukryt za paywallem. Je to hezký český příběh, úplně jako z Cimrmana: Projekt byl příliš úspěšný, chodilo tam moc lidí, strážní služba to odmítla hlídat, protože když se tam hlásila, nečekala, že tam budou lidi. Tak to zavřeli. Stálo nás dost vyjednávání s mnoha stranami a zajištění „organizačních opatření“, aby se prostor znovu otevřel, ale povedlo se to. Museli jsme třeba naprojektovat a absolvovat nesmyslné stavební řízení pro povolení „Dočasné stavby napojení odpadní trubky pro dřez nenosnou příčkou do kanalizační stoupačky“. Architekti jsou prostě řešitelé problémů. Nakonec jsme tedy splnili i dodatečné požadavky všech stran a bylo možné opět otevřít. Nemusíme hodnotit, kdo si co vymýšlel, a kdo měl skutečně na srdci bezpečnost návštěvnictva. Hledali jsme kompromis a našli. A lidé se sem znovu naučili chodit. Co se tedy úspěšně otevřelo dvakrát, může se otevřít potřetí.

DANIELA: Atlas je prostor pro širokou veřejnost, nám architektům nepatří, je na veřejnosti, aby nyní pokládala otázky a řekla co si přeje.

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce?

DANIELA: Reagovali jsme na výzvu kurátorského týmu projektu a byli jsme vybráni. Nebyl to pouhý nápad, byl to zcela vědomý záměr Národní galerie, promyšlený, prodiskutovaný, naplánovaný. Myšlenka, která se v galerii prosadila v soutěži s ostatními. My jsme tomu celému vdechli formální podobu a přispěli k dosažení avizovaných cílů pomocí toho, jakou má architektura moc ovlivňovat naše prožívání. Že cíle byly od začátku protichůdné, nám bylo sympatické. Lidé se ovlivňují, ruší svoje kruhy navzájem a ve výsledku se snášejí. „Národní galerie pro každého“ přece nemůže být zas tak šokující myšlenka.

ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti. ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
Foto: studio Flusser

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Barbora Kleinhamplová, Eva Skopalová, Oldřich Bystřický. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu dětských koutků výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem?

DANIELA: No, pojem dětský koutek hezky vyjadřuje to, co jsme my, ani zadavatelé nechtěli. Tedy nějaký kobereček se stolečkem a pexesem, kouřovou clonu, aby se mohlo říct, že myslíme na rodiče. Navrhli jsem to, co bude fungovat. Chtěli jsme, aby se děti do Národní galerie těšily a dospělí se mohli soustředit na sebe navzájem. Současně to konkrétní místo funguje jako atraktor, když to tam děti baví, snižuje to riziko, že uprchnou jinam a polezou někde po zábradlích dvorany.

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrnou kumulaci dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku, jak konkrétně najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

JAKUB: Národní galerie dostala přesně to, co si objednala. Atraktivní prostředí pro ty, které chtěla oslovit. Že děti ani dospělí nemlčí, jsme nikomu netajili a galerie to ví. Místo jsme tlumili dostupnými klasickými prostředky, stěnou, materiály pohlcujícími hluk. Akustika je z velké části psychologie hluku. Nepůsobí na každého stejně. Když se zaměříte na jeden hluk, najdete ho. Ale myslíte, že výtahy a kroky tam nehlučí? Jsme v otevřeném Veletržním paláci, ten dům je navržen pro pohyb tisíců lidí najednou, vystavování strojů. V galerii je běžně i hlučná videoprojekce. Počet návštěvnictva, myslím, sám vypovídá, zda jim koncepce vadí. Nikdy ale nemůžete uspokojit všechny. I kdyby děti v herně mlčely jak mrtvoly, někoho stejně pohorší, že třeba dupou na schodech cestou tam. Galerie musí sama hájit své hodnoty, jak si je nastavila, nelze se přece přizpůsobit každé stížnosti.

„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti „Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
Foto: studio Flusser
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě. Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Foto: studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

DANIELA: Je snadné se pohoršovat a házet úsilí celé organizace do jednoho pytle. To my nemáme potřebu dělat. Ale asi všichni tušíme, že uzavřít či omezit úspěšný projekt veřejnosti navzdory se nejeví jako dobré rozhodnutí.

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu architekta?

JAKUB: Asi bych si dal hned pozor na ten obrat „matky s dětmi“. Vždycky bych uvažoval o rodičích, prarodičích, starších sourozencích, prostě dospělých. To není jen pro matky, to je pro celou společnost. I při všem našem bohatství je máloco tak obohacující, jako skutečné osobní setkání s druhými. Vždycky bych tomu šel naproti a odstraňoval bariéry, kde to jen jde.

Váš ateliér navrhl také oceňované Jesle Malvína nebo Montessori školku v Klecanech. Co je při práci pro nejmenší uživatele nejdůležitější a co nejsložitější?

DANIELA: Na to nejsou jednoduché recepty. Nejdůležitější je se tomu poctivě věnovat jako každé práci, být empatický k rodičům i dětem. Chápat jejich potřeby, nechat si poradit, něco nastudovat. Velký duch je šedý, v kvalitní architektuře neexistují zkratky.

Obě jmenované realizace byly pro soukromé investory, u Atlasu to bylo jiné. Máte pocit, že si veřejný sektor uvědomuje, že je potřeba stavět a budovat pěkné a funkční objekty i pro děti?

JAKUB: Můj otec o nás děti nikdy reálně nepečoval, netušil, co potřebujeme my ani naše matka, stejně jako celá jeho generace. To se mění. Tím, že si potřeby dětí i pečujících osob uvědomují i otcové, tak si to „najednou“ uvědomuje i soukromý sektor. Soukromé školky mají své zákazníky. Jenže dominantou podfinancovaného veřejného sektoru nejsou dobře placení otcové, a to má své souvislosti. To nejsou woke řeči. Nobelova cena za ekonomii v roce 1992 byla udělena za prokázání souvislosti mezi poklesem porodnosti a nárůstem počtu otců, kteří se o své děti starají. Když najednou víte, jak je něco náročné, jednáte podle toho. Tohle je příběh o empatii a sdílení zkušeností. A zase jsme u toho, jak moc smysluplné je setkávání tváří v tvář i s těmi, které jsem si nevybral.

Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková. Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Foto: studio Flusser
Barbora Kleinhamplová Barbora Kleinhamplová
Barbora Kleinhamplová

Barbora Kleinhamplová

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autorka projektu, říkáte?

BARBORA: Je to určité špatné rozhodnutí, které jde přímo proti koncepci prostoru. Když jsme prostor vytvářeli, zásadním faktorem pro nás bylo právě to, že bude přístupný všem bez rozdílu. Právě proto, že výstavy jsou zpoplatněné, nám přišlo zásadní aby existoval prostor, který možná bude inspirovat a v budoucnu se naopak po jeho vzoru začne ustupovat od vstupného i ve výstavách.

Jinak bych chtěla dodat, že Atlas není prostorem pouze pro děti, jedná se o interaktivní prostor pro různé komunity a rodiče s dětmi jsou jen jedním segmentem uživatelstva. Atlas se všemi svými zónami vznikal pro všechny věkové kategorie.

Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Foto: Studio Flusser

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat  zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce? 

BARBORA: S tím nápadem podílet se na tvorbě koncepce celého prostoru mně myslím začátkem roku 2022 oslovila Eva Skopalová spolu s Oldřichem Bystřickým, tedy spolukurátorstvo Atlasu.

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Eva Skopalová, Oldřich Bystřický a autory architektonického řešení No Architects. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu i dětského koutku, výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem? 

BARBORA: Máte pravdu, že je celý prostor poměrně velkoryse koncipován ve spolupráci s řadou umělkyň a umělců, jejichž realizace většinou navíc přímo zvou k interakci. V galerijní části NG je to běžně přesně naopak - uměleckých děl se rozhodně nesmíte dotýkat. To byl pro nás také důležitý faktor - aby díla komunikovala s návštěvnictvem, aby bylo možné ba žádoucí se jich dotýkat.  

„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření „Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
Foto: studio Flusser

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrná kumulace dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku jakým konkrétním způsobem najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

BARBORA: Tyto výtky jsou nasnadě. Bohužel když jsme začínali prostor koncipovat, bylo zřejmé, že některé skupiny preferují spíše klidnější koncepci, ve které pro děti není místo, bylo ale třeba myslet na všechny a tak jsme se snažili alespoň zohlednit hlučnost dětí v tom, že je dětská část situována do zadního prostoru a herna je odcloněna stěnou. Samozřejmě v železobetonové konstrukci, jakou představuje malá dvorana Veletržního paláce se zvuk nese a je zde vše slyšet. 

Z mého pohledu je škoda, že se hned ze začátku ve Veletržním paláci nehledal ještě další uzavřený prostor přímo pro rodiče s dětmi, který by mohl sídlit například v přízemí vedle kavárny Kolektor, ale problém myslím spočíval jednak v poskytnutí rozpočtu na dvě nezávislé části realizace a zároveň už měl tento prostor částečně jiné využití.   

Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Foto: Studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

BARBORA: Myslím, že Národní galerie, stejně jako jiné galerie umění, bezpochyby bojuje s o publikum a hledá jazyk a cesty, které by dávaly vědět veřejnosti, že tu pro ni Národní galerie je. Tento krok je v tomto smyslu velice neuvážený a určitě není zprávou o směřování k větší otevřenosti, právě naopak. 

Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Foto: Studio Flusser

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu umělce, ale i matky?

BARBORA: Součástí mého přístupu k řešení tohoto tématu byla právě spolupráce na vzniku Atlasu, který právě takovým místem měl být. 

Za současné situace vidím nutnost pojmenovat toto téma jako jedno z prioritních na úrovni komunární politiky a hledat partnerské instituce, které spolu s pražskými zastupitely budou otevřeně hledat způsoby, jak na rodiče s dětmi ve své koncepci skutečně myslet. Národní galerie momentálně dělá kroky zpět, ale věřím, že třeba vedení galerie svůj postup přehodnotí, když uvidí reakci veřejnosti. Zároveň by možná mohlo být cestou, kdyby se aktivní vytváření prostor pro rodiče s dětmi zohledňovalo v rozpočtu veřejných institucí. 

Prostor Atlas Prostor Atlas
Prostor Atlas
Foto: Studio Flusser

Foto: Studio Flusser, Lina Németh

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Apartmány Florián se nachází v nádherné přírodě v okolí Kvildy
Číst článek
17. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Horská architektura, která neškodí. Nově postavené apartmány Florián ukazují, že stavět v přírodě lze s ohleduplností a vkusem

Fenomén horských apartmánů zasáhl i české hory. Některé projekty jsou povedené a postavené s ohledem k okolní přírodě, jiné na všechny požadavky spíš rezignují. Nově postavený apartmánový dům Florián je prvním příkladem. Kvildě rozhodně neškodí.

Interiér & architektura Design guide
Lenka náhled
Číst článek
10. 02. 2025
Doba čtení 4 min

Určitě bych nenazývala architekturou všechno, co se dnes staví. Lenka Míková před 10 lety opustila úspěšný ateliér a rozhodla se založit vlastní studio, které dnes patří mezi lokální elitu

S architektkou Lenkou Míkovou jsme se potkaly na pražské Akademii výtvarných umění. Bavily jsme se o tom, proč její kroky na začátku kariéry nezamířily právě sem, ale na techničtější Fakultu architektury ČVUT. Probraly jsme první roky a zkušenosti až po založení vlastního ateliéru a mnohem víc...

Interiér & architektura
Modré salonky zámku Křinec po rekonstrukci.
Číst článek
27. 01. 2025
Doba čtení 6 min

Rekonstrukce s modrou krví. Hrady a zámky napříč republikou se těší z citlivých renovací, které stojí za návštěvu?

Historické zámky jsou svědky minulých epoch, zachycují krásu starobylých stavebních stylů a vyprávějí příběhy někdejších majitelů. Díky rekonstrukcím se jejich atmosféra znovu oživuje a návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost nahlédnout do historie a objevovat kouzlo těchto míst.

Interiér & architektura Design guide
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory