PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
No Architects a Atlas

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Co si o tomto kroku myslí architekti Daniela Baráčková a Jakub Filip Novák ze studia No Architects, kteří jsou pod projektem podepsaní? A co na rozhodnutí říká Barbora Kleinhamplová? Rozumí argumentům vedení? Řešili možnou kolizi mezi dětmi a návštěvníky galerie? Ptáme se v našem rozhovoru.

Edit. Po publikaci článku vydala Národní galerie vyjádření, ve kterém bere své rozhodnutí zpět a prostor zůstane opět volně přístupný. 

Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Architekti vytvořili obdivuhodně versatilní prostor, který s low budgetem přeměnili na interiér převyšující běžné prostory galerií
Foto: studio Flusser
No Architects No Architects
No Architects
Foto: Lina Németh

No Architects

WEB | INSTAGRAM

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autoři projektu, říkáte?

JAKUB: Národní galerie je mnohohlavá instituce jako každá jiná. Black box, ze kterého čas od času vypadnou zcela nahodilé výstupy. A jako taková je také schopna korekce. Je to malé déjà vu. Možná to není příliš známo, ale Atlas byl relativně krátce po uvedení do provozu již jednou uzavřen. A to úplně uzavřen, nikoliv jen ukryt za paywallem. Je to hezký český příběh, úplně jako z Cimrmana: Projekt byl příliš úspěšný, chodilo tam moc lidí, strážní služba to odmítla hlídat, protože když se tam hlásila, nečekala, že tam budou lidi. Tak to zavřeli. Stálo nás dost vyjednávání s mnoha stranami a zajištění „organizačních opatření“, aby se prostor znovu otevřel, ale povedlo se to. Museli jsme třeba naprojektovat a absolvovat nesmyslné stavební řízení pro povolení „Dočasné stavby napojení odpadní trubky pro dřez nenosnou příčkou do kanalizační stoupačky“. Architekti jsou prostě řešitelé problémů. Nakonec jsme tedy splnili i dodatečné požadavky všech stran a bylo možné opět otevřít. Nemusíme hodnotit, kdo si co vymýšlel, a kdo měl skutečně na srdci bezpečnost návštěvnictva. Hledali jsme kompromis a našli. A lidé se sem znovu naučili chodit. Co se tedy úspěšně otevřelo dvakrát, může se otevřít potřetí.

DANIELA: Atlas je prostor pro širokou veřejnost, nám architektům nepatří, je na veřejnosti, aby nyní pokládala otázky a řekla co si přeje.

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce?

DANIELA: Reagovali jsme na výzvu kurátorského týmu projektu a byli jsme vybráni. Nebyl to pouhý nápad, byl to zcela vědomý záměr Národní galerie, promyšlený, prodiskutovaný, naplánovaný. Myšlenka, která se v galerii prosadila v soutěži s ostatními. My jsme tomu celému vdechli formální podobu a přispěli k dosažení avizovaných cílů pomocí toho, jakou má architektura moc ovlivňovat naše prožívání. Že cíle byly od začátku protichůdné, nám bylo sympatické. Lidé se ovlivňují, ruší svoje kruhy navzájem a ve výsledku se snášejí. „Národní galerie pro každého“ přece nemůže být zas tak šokující myšlenka.

ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti. ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
ATLAS není jen a pouze o dětském koutku. Své kreativní zázemí tu může najít kdokoliv z veřejnosti.
Foto: studio Flusser

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Barbora Kleinhamplová, Eva Skopalová, Oldřich Bystřický. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu dětských koutků výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem?

DANIELA: No, pojem dětský koutek hezky vyjadřuje to, co jsme my, ani zadavatelé nechtěli. Tedy nějaký kobereček se stolečkem a pexesem, kouřovou clonu, aby se mohlo říct, že myslíme na rodiče. Navrhli jsem to, co bude fungovat. Chtěli jsme, aby se děti do Národní galerie těšily a dospělí se mohli soustředit na sebe navzájem. Současně to konkrétní místo funguje jako atraktor, když to tam děti baví, snižuje to riziko, že uprchnou jinam a polezou někde po zábradlích dvorany.

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrnou kumulaci dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku, jak konkrétně najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

JAKUB: Národní galerie dostala přesně to, co si objednala. Atraktivní prostředí pro ty, které chtěla oslovit. Že děti ani dospělí nemlčí, jsme nikomu netajili a galerie to ví. Místo jsme tlumili dostupnými klasickými prostředky, stěnou, materiály pohlcujícími hluk. Akustika je z velké části psychologie hluku. Nepůsobí na každého stejně. Když se zaměříte na jeden hluk, najdete ho. Ale myslíte, že výtahy a kroky tam nehlučí? Jsme v otevřeném Veletržním paláci, ten dům je navržen pro pohyb tisíců lidí najednou, vystavování strojů. V galerii je běžně i hlučná videoprojekce. Počet návštěvnictva, myslím, sám vypovídá, zda jim koncepce vadí. Nikdy ale nemůžete uspokojit všechny. I kdyby děti v herně mlčely jak mrtvoly, někoho stejně pohorší, že třeba dupou na schodech cestou tam. Galerie musí sama hájit své hodnoty, jak si je nastavila, nelze se přece přizpůsobit každé stížnosti.

„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti „Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
„Je proto zapotřebí uvěřit, že nepotřebujete ničí „svolení“, abyste přišli. Zahodit své intuitivní předporozumění institucím tohoto druhu jako místům za paywallem...," hovořili o Atlasu v jeho začátcích architekti
Foto: studio Flusser
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě. Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Prostor je stále přístupný, ale už pouze se vstupenkou na některou z výstav NGP. Záměr, že si na místo přijdete zacvičit jógu, nebo poslechnout si přednášku je tak upozaděn pocitem, že byste měli dát prvotně přednost výstavě.
Foto: studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

DANIELA: Je snadné se pohoršovat a házet úsilí celé organizace do jednoho pytle. To my nemáme potřebu dělat. Ale asi všichni tušíme, že uzavřít či omezit úspěšný projekt veřejnosti navzdory se nejeví jako dobré rozhodnutí.

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu architekta?

JAKUB: Asi bych si dal hned pozor na ten obrat „matky s dětmi“. Vždycky bych uvažoval o rodičích, prarodičích, starších sourozencích, prostě dospělých. To není jen pro matky, to je pro celou společnost. I při všem našem bohatství je máloco tak obohacující, jako skutečné osobní setkání s druhými. Vždycky bych tomu šel naproti a odstraňoval bariéry, kde to jen jde.

Váš ateliér navrhl také oceňované Jesle Malvína nebo Montessori školku v Klecanech. Co je při práci pro nejmenší uživatele nejdůležitější a co nejsložitější?

DANIELA: Na to nejsou jednoduché recepty. Nejdůležitější je se tomu poctivě věnovat jako každé práci, být empatický k rodičům i dětem. Chápat jejich potřeby, nechat si poradit, něco nastudovat. Velký duch je šedý, v kvalitní architektuře neexistují zkratky.

Obě jmenované realizace byly pro soukromé investory, u Atlasu to bylo jiné. Máte pocit, že si veřejný sektor uvědomuje, že je potřeba stavět a budovat pěkné a funkční objekty i pro děti?

JAKUB: Můj otec o nás děti nikdy reálně nepečoval, netušil, co potřebujeme my ani naše matka, stejně jako celá jeho generace. To se mění. Tím, že si potřeby dětí i pečujících osob uvědomují i otcové, tak si to „najednou“ uvědomuje i soukromý sektor. Soukromé školky mají své zákazníky. Jenže dominantou podfinancovaného veřejného sektoru nejsou dobře placení otcové, a to má své souvislosti. To nejsou woke řeči. Nobelova cena za ekonomii v roce 1992 byla udělena za prokázání souvislosti mezi poklesem porodnosti a nárůstem počtu otců, kteří se o své děti starají. Když najednou víte, jak je něco náročné, jednáte podle toho. Tohle je příběh o empatii a sdílení zkušeností. A zase jsme u toho, jak moc smysluplné je setkávání tváří v tvář i s těmi, které jsem si nevybral.

Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Prostor najdete na ochoze architektonicky mimořádné Malé dvorany Veletržního paláce
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková. Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Za architektonickým řešením prostoru stojí Daniela Baráčková, Jakub Filip Novák a Kristýna Suková.
Foto: studio Flusser
Barbora Kleinhamplová Barbora Kleinhamplová
Barbora Kleinhamplová

Barbora Kleinhamplová

Mezi veřejností v posledních hodinách rezonuje rozhořčení, že Národní galerie uzavřela volnočasový (nejen) dětský prostor Atlas ve Veletržním paláci pro veřejnost a zpoplatnila do něj vstup. Co na toto rozhodnutí, jako autorka projektu, říkáte?

BARBORA: Je to určité špatné rozhodnutí, které jde přímo proti koncepci prostoru. Když jsme prostor vytvářeli, zásadním faktorem pro nás bylo právě to, že bude přístupný všem bez rozdílu. Právě proto, že výstavy jsou zpoplatněné, nám přišlo zásadní aby existoval prostor, který možná bude inspirovat a v budoucnu se naopak po jeho vzoru začne ustupovat od vstupného i ve výstavách.

Jinak bych chtěla dodat, že Atlas není prostorem pouze pro děti, jedná se o interaktivní prostor pro různé komunity a rodiče s dětmi jsou jen jedním segmentem uživatelstva. Atlas se všemi svými zónami vznikal pro všechny věkové kategorie.

Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Hrát na bicí, zúčastnit se workshopu, nebo něco vytvořit? Atlas měl fungovat jako útočiště pro kreativní duše a milovníky umění
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Základní myšlenkou bylo navrženými prvky inspirovat k činnostem
Foto: Studio Flusser

Kdo a kdy vás oslovil s nápadem vybudovat  zázemí pro děti a jejich rodiče v prostoru Veletržního paláce? 

BARBORA: S tím nápadem podílet se na tvorbě koncepce celého prostoru mně myslím začátkem roku 2022 oslovila Eva Skopalová spolu s Oldřichem Bystřickým, tedy spolukurátorstvo Atlasu.

Na projektu jste spolupracovali s kurátorským týmem Eva Skopalová, Oldřich Bystřický a autory architektonického řešení No Architects. Součásti prostoru jsou umělecké intervence, prostor je bezpochyby v kontextu i dětského koutku, výjimečný. Co bylo na začátku práce vaší cílem? 

BARBORA: Máte pravdu, že je celý prostor poměrně velkoryse koncipován ve spolupráci s řadou umělkyň a umělců, jejichž realizace většinou navíc přímo zvou k interakci. V galerijní části NG je to běžně přesně naopak - uměleckých děl se rozhodně nesmíte dotýkat. To byl pro nás také důležitý faktor - aby díla komunikovala s návštěvnictvem, aby bylo možné ba žádoucí se jich dotýkat.  

„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření „Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
„Kromě asi největšího podílu využití odpadního materiálu, je to také realizace natolik úspěšná, že se musela krátce po uvedení do provozu zavřít. Oblíbilo si ji a chodilo tam totiž příliš mnoho lidí,“ popisuje duo neviditelné opatření po znovuotevření
Foto: studio Flusser

Jako důvody pro omezení provozu uvádí galerie velký hluk nebo nadměrná kumulace dětí. Chápete tyto výtky? Řešili jste už na začátku jakým konkrétním způsobem najít kompromis mezi provozem galerie a pohybem dětí?

BARBORA: Tyto výtky jsou nasnadě. Bohužel když jsme začínali prostor koncipovat, bylo zřejmé, že některé skupiny preferují spíše klidnější koncepci, ve které pro děti není místo, bylo ale třeba myslet na všechny a tak jsme se snažili alespoň zohlednit hlučnost dětí v tom, že je dětská část situována do zadního prostoru a herna je odcloněna stěnou. Samozřejmě v železobetonové konstrukci, jakou představuje malá dvorana Veletržního paláce se zvuk nese a je zde vše slyšet. 

Z mého pohledu je škoda, že se hned ze začátku ve Veletržním paláci nehledal ještě další uzavřený prostor přímo pro rodiče s dětmi, který by mohl sídlit například v přízemí vedle kavárny Kolektor, ale problém myslím spočíval jednak v poskytnutí rozpočtu na dvě nezávislé části realizace a zároveň už měl tento prostor částečně jiné využití.   

Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Jednotlivé části prostoru dotváří svými díly současní umělci a umělkyně
Foto: Studio Flusser

Národní galerie je státní instituce, jednou z jejích rolí by bezpochyby měla být snaha přitáhnout celé spektrum sociálních skupin. Myslíte, že se ji to daří? A neublíží ji toto rozhodnutí?

BARBORA: Myslím, že Národní galerie, stejně jako jiné galerie umění, bezpochyby bojuje s o publikum a hledá jazyk a cesty, které by dávaly vědět veřejnosti, že tu pro ni Národní galerie je. Tento krok je v tomto smyslu velice neuvážený a určitě není zprávou o směřování k větší otevřenosti, právě naopak. 

Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Kurátorka Barbora Kleinhamplová navrhuje, aby se už v rozpočtu pro instituce počítalo i s aktivním tvořením prostoru pro rodiče s dětmi
Foto: Studio Flusser

Praha dlouhodobě problém, kde mohou trávit čas matky s dětmi, řeší. Kavárny koutky často odmítají, ve veřejných institucích jich je velmi málo. Jak byste situaci řešil vy z pohledu umělce, ale i matky?

BARBORA: Součástí mého přístupu k řešení tohoto tématu byla právě spolupráce na vzniku Atlasu, který právě takovým místem měl být. 

Za současné situace vidím nutnost pojmenovat toto téma jako jedno z prioritních na úrovni komunární politiky a hledat partnerské instituce, které spolu s pražskými zastupitely budou otevřeně hledat způsoby, jak na rodiče s dětmi ve své koncepci skutečně myslet. Národní galerie momentálně dělá kroky zpět, ale věřím, že třeba vedení galerie svůj postup přehodnotí, když uvidí reakci veřejnosti. Zároveň by možná mohlo být cestou, kdyby se aktivní vytváření prostor pro rodiče s dětmi zohledňovalo v rozpočtu veřejných institucí. 

Prostor Atlas Prostor Atlas
Prostor Atlas
Foto: Studio Flusser

Foto: Studio Flusser, Lina Németh

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Plochá přístavba na dlouhém pozemku zvětšila obytný prostor chalupy a propojila stavbu s moderním bazénem
Číst článek
20. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Šarmantní mix Francie a Česka. Chalupa Čížovka v Českém ráji láká na sepětí s přírodou i citlivé prolnutí starého s novým

Původně to mělo být klidné útočiště pro rodinu. Časem se ale Bára a Petr Šmídovi rozhodli, že takto krásné místo zpřístupní i ostatním. Chalupa Čížovka si návštěvu zaslouží, nejen kvůli malebnému okolí, ale především díky sofistikované atmosféře, která mísí francouzský šarm s českou pohostinností.

Interiér & architektura Design guide
Zaha Hadid vsadila budovu MMM do svahu
Číst článek
05. 06. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 2 min

Špičková architektura i umění. Přinášíme průvodce po jihotyrolském Kronplatzu, kde najdete Zahu Hadid i michelinské restaurace

Když se rozhodnete strávit dovolenou v jihotyrolském Kronplatzu, můžete si jako v nebi nejen připadat, ale budete mu doslova na dosah. Špičkové architektonické, designové, umělecké i kulinářské zážitky tu pro milovníky hor připravili lidé hluboce sklonění před dokonalostí přírody.

Interiér & architektura Design & umění Obsah časopisu NPB
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Zuzana Bošková
Číst článek
26. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Přála jsem si, aby z lidí opadl strach z bílých plášťů. Zuzana Bošková navrhla interiér soukromé kliniky a dokázala, že i nemocniční prostředí může být přívětivé a útulné

Zdravotnictví je dlouhodobě podfinancované. I proto na příklady kvalitního interiéru narazíme v zásadě jen u soukromých investorů. Ptáme se proto Zuzany Boškové, která vymyslela řešení pro polikliniku Health+, co bylo na práci v specifickém prostředí nejtěžší a jak vnímá stav lokálních nemocnic.

Interiér & architektura Rozhovory
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Táborská setkání
Czech design week

AKCE A UDÁLOSTI

Materials&Design NOW. KUMST Brno představí jednodenní konferenci o materiálech, designu a budoucnosti, kde odpad není konec — ale začátek!

18. října 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky, lidé by se neměli přetlačovat ale spolupracovat říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu ? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění