PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Ilustrátorka Marie Urbánková

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Nedávno jsme na stránkách Designnews řešili situaci českých ilustrátorů, především s ohledem na nepoměr mezi odměnou za hodinovou práci a náročností tvorby ilustrace. Přepočítáváte si vy sama práci na hodinovou mzdu?

MARIE: Nepřepočítávám! Bohužel to takhle vůbec nedokážu odhadnout a změřit. Je to možná i tím, že mám dvouletou dceru a můj čas na práci jsou teď takové utržené kousky. A když můžu, nic nestopuju, ale stříhám – jako o život!

Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022) Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Režie: Marie Urbánková Scénář: Marie Urbánková Kamera: Jaroslav Fišer Hudba: Kateřina Koutná Produkce: Mária Môťovská Střih: Juraj Ondruš Zvuk: Martin Večeřa
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle. Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.

Řada ilustrátorů říká, že musí často ve své práci volit kompromisy. Střídat komerční a volnou - uměleckou tvorbu. řešíte podobné dilema?

MARIE: Mám pocit, že asi ne. Řeším teď spíš dilema, jakou zakázku vzít, kterou nevzít, protože toho času je malinko. A přijde mi, že 95 % projektů, které mi nabídnou, bych strašně chtěla dělat, ale třeba vím, že to časově nedokážu. Práce, co mi chodí, jsou fakt krásný. A pak nemám už potřebu ještě dělat tzv. uměleckou tvorbu. Když je čas, tak ráda přemýšlím nad nápady na filmy, náměty na scénáře, nad vystřihovanými věcmi, nad nápady na knížky, které by mě bavilo číst, dělat, kreslit... Takže když je prostor, tak ho vyplňují věci do šuplíku. Pak na ně třeba zase není půl roku čas a takhle je to pořád... Teď mi ale vyšla moje první autorská knížka Máma má vždycky pravdu u nakladatelství Labyrint, tak myslím, že s autorským projektem jsem se na nějakou dobu docela vyřádila!

Sama jste maminkou malé holčičky, změnilo vám mateřství přístup k tvorbě, máte teď k ilustraci pro děti blíž?

MARIE: Já mám čtyři mladší sourozence, a než jsem se stala mámou, tak jsem ještě děti hlídala. Myslím, že fakt, že mám dítě, mě k dětské ilustraci nijak nepřiblížil. Knížky pro děti u nás doma byly vždycky, můj táta Lukáš Urbánek je skvělý ilustrátor. Takže spojení – knížky, ilustrace, kniha pro děti – je se mnou celý život.

Člověk zvenčí si možná řekne, že být ilustrátorka a matka je ideální kombinace, nemáte pevnou pracovní dobu, prostě si malujete a dítě si může malovat s vámi. Je to ale opravdu tak? Je mateřská dovolená pro ilustrátorku procházka růžovou zahradou?


MARIE: Haha! Je to super! To rozhodně jo, protože se to kloubit dá. Ale představa, že si stříhám, a vedle mě si moje dcera taky stříhá, nebo si hraje... tuhle představu jsem měla, než jsem měla dítě a rozhodně se míjí s realitou o milion procent. Pracuju, když Josefína spí, nebo je s tatínkem, nebo ji někdo hlídá. Dohromady to moc nefunguje, ale miluju, když vyrábíme a stříháme něco spolu, to jsou moje asi nejoblíbenější chvíle. Mateřství a práce je na delší povídání. Je to krásný, je to boj, pro mě je to pořád o hledání nějaké rovnováhy. 

Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy. Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.

Co bylo pro práci na vizuálu Festivalu Mini nejsložitější? Potýkala jste se s nějakými komplikacemi?

MARIE: Nejsložitější bylo asi pro Terezu Bruthansovou krotit moji potřebu zaplnit všechen prostor! Ne, dělám si legraci. Jsem každopádně takový megaloman a chtěla jsem udělat velký bohatý průvod plný lidí a nemyslela na to, že hlavní nosič je čtvereček na telefonu o velikosti 3 x 3 cm. Nakonec je těch postav míň a myslím, že to dopadlo skvěle. Byla to radost.

Festival je ohromně populární a dovedu si představit, že zájem třeba o vaše rodinné portréty může raketově růst. Máte nastavené nějaké hranice, co lze ještě časově zvládnout? Umíte říkat ne?

MARIE: Říkat ne se učím a musím říct, že mi to jde už líp. Ještě to není úplně ideální, ale je tam posun! Rodinných portrétů, ale nechci dělat o moc víc. Chci, aby to pro mě pořád byl relax, odskočení si od práce, radost. 

Mému tříletému synovi každý rok pořizujeme rodinný portrét od českého ilustrátora na památku. Jednou mu tak vznikne pěkná ucelená kolekce. Proto mě zaujaly vaše rodinné portréty na míru. Jak dlouho trvá vyrobit jeden? Kolik jste jich už vyrobila a jak jste na podobný nápad přišla?

MARIE: To je krásný koncept! Moje rodinné portréty vznikly úplným omylem. Nikdy by mě to samotnou asi nenapadlo, ale obrátil se na mě skvělý kameraman Matěj Piňos, který mi barvil diplomový film, jestli bych jim domů neudělala portrét k třetímu miminku. Ten jsem pak sdílela na sociálních sítích, protože mě to bavilo a začali mi psát další a další lidi. A začala jsem dělat portréty na míru. Vůbec nevím, jak dlouho mi trvá udělat jeden portrét. Tím že nemám úplně normální pracovní den, tak ho mám většinou na stole rozložený zhruba týden. Za dva roky jich vzniklo asi kolem dvaceti. Chci vždycky dělat maximálně jeden za měsíc, protože je to pro mě takové milé zábavné odskočení do světa někoho jiného. Kdyby to mělo být jediné, co dělám, tak si nemyslím, že by mě to úplně bavilo. Líbí se mi, že u této práce nemusím zas tak moc přemýšlet. Snažím se, aby to co nejvíc zapadlo a užívám si práci s papírem.

Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším
Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším

Možná by v estetické edukaci pomohly školy, máte sama nějakou zkušenost s tvorbou učebnic nebo výukových materiálů pro MŠ nebo ZŠ?

MARIE: Já myslím, že už vznikají materiály, které připravují skvělí ilustrátoři a ilustrátorky. I můj táta ilustruje učebnice matematiky podle Hejného metody, ale sama s tím zkušenost nemám.

Aktuálně jste připravila vizuální styl pro Festival Mini, kde se prezentuje řada výrobků pro ty nejmenší, ale i pro mámy. Za sebou ale máte i práci na leporelech pro nejmenší v nakladatelství B4Y, film na UMPRUM Máma má vždycky pravdu nebo dlouhodobou spolupráci s časopisem pro děti Raketa a k tomu další knížky pro malé děti. Čím je pro vás tvorba pro děti specifická, proč ji máte ráda?

MARIE:
Dětský svět je boží! Ráda bych řekla, že jsem si to vybrala, ale mám pocit, že se to stalo nějak samo. A je mi v tom tedy moc dobře! Autorský animovaný film Máma má vždycky pravdu měl být původně pro dospělé, ale ta moje estetika se prostě víc hodí pro děti. Snažila jsem se ho nejdřív předělat a rozjet dospělým stylem, ale absolutně to nefungovalo. Nakonec se tváříme, že je to rodinný film. Něco jiného si z toho odnese rodič, něco jiného dítě. Takže fakt, že tvořím pro děti, se stal sám. Všechny věci, co kreslím, jsou super zábavný a myslím, že je to díky tomu, že je to právě pro děti.

S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině. S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku. Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.

Se svým partnerem jste se podílela na projektu Raz, dva. Můžete nám přiblížit o co půjde?

MARIE: Raz dva je projekt, který spojuje papír, hru a vyrábění. Teď máme první produkt nazvaný Svět do kapsy, což je takové dioráma v krabičce. Já jsem vždycky měla nápady na různé papírové vystřihovánky a hry. Jako malá jsem si s kamarádkou, nyní skvělou ilustrátorkou Dorotou Šebkovou, vystřihávala právě všechno, s čím jsme si chtěly hrát. Měly jsme miminka z papíru, k nim hračky, dudlíky, peřinky. A bylo to to nejhezčí hraní! Svět do kapsy je vzpomínka na tohle vyrábění. Co všechno bude raz dva, kolik bude produktů a věcí vlastně vůbec nevím a těším se, kam nás to dovede.

Práce pro děti může být často složitá... z vlastní zkušenosti vím, že děti vnímají estetiku jinak a ačkoliv jim pravidelně kupujeme knížky od českých a zahraničních ilustrátorů, stejně v určitém věku vyhrává Pixar nebo Disney. Ale třeba i Helena Zmatlíková. Řešíte, jak podobný rozpor řešit. Jak tvořit pro děti, aby se to líbilo opravdu i jim a ne jen jejich rodičům?

MARIE: Já se samozřejmě snažím, aby to děti bavilo, ale trochu si myslím, že třeba na Ledové království jsem úplně krátká! A chápu to! Mně kdyby bylo sedm a někdo mi ukázal Elsu, tak sem podle mě v pytli a zamilovaná až po uši! Takže se ty věci snažím dělat tak, jak baví mě, dává mi to smysl a nějak se neomezovat tím, jak to děti přijmou. Bohužel Ledové království dělat nechci a nedokážu, ale přijde mi úplně v pořádku, že někdy je to číslo jedna.

Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini. Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry. „Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.

Česká ilustrace patří mezi špičku. Zájemců o studium je nebývalé množství, a ilustrace se stále častěji objevuje i ve veřejném prostoru. Máte pocit, že se situace zlepšuje? Mají se čeští ilustrátoři době?

MARIE: Já se musím takhle na konci přiznat, že jsem nestudovala ilustraci, studovala jsem na UMPRUM animovaný film. To, že nyní ilustruji, je taková náhoda, milý omyl, protože neumím vůbec animovat. A úplně nevím, v čem by se situace měla zlepšovat. Já žiju asi v takové bublině. Mně přijde, že mám kolem sebe spoustu šikovných lidí a vznikají kolem mě fakt děsně krásný věci. Takže doufám, že to vidí úplně všichni a ne jenom já. Doufám, že se čeští ilustrátoři mají dobře. Ta práce je často asi podhodnocená finančně, být OSVČ je těžké. Zároveň je to hodně o štěstí. I strašně šikovný člověk nemá občas dost příležitostí. Takže takhle globálně vlastně vůbec nemůžu říct.

Festival Mini

mini – dětský prodejní festival, první a jediný svého druhu u nás

místo konání festivalu /address of the venue
holešovická tržnice – hala 13

otevírací doba 
8. – 9. listopadu 2024 

pátek 10–18 hod.
sobota  10–18 hod.

Rubriky:

Další z rubriky

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Na festivalu najdete například i hravé textilní výrobky od značky Vigvam
Číst článek
09. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 4 min

Česká hračka zažívá těžší období. Největší překážka je stagnace trhu. Ptáme se českých tvůrců, v jaké kondici je obor, ve kterém podnikají

Tvůrců, kteří se věnují výrobě a prodeji hraček, znatelně přibývá. Vidět je to i na pravidelném festivalu mini, kde se současní tvůrci prezentují. V jaké kondici ale momentálně obor opravdu je?

Design & umění Názory & polemika
Díky preciznímu zpracování vestavěných trub a velké pozornosti, kterou Bosh věnuje každičkému detailu, ladí všechny pečicí trouby naprosto dokonale.
Číst článek
06. 11. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Maso jako z oblíbené restaurace. Trouby Bosch nabízejí funkce, díky kterým se jídlo uvařené doma vyrovná i haute cuisine

Chcete připravit maso nebo rybu tak, jak to dělají ve vaší oblíbené restauraci? Nebo sníte o tom, že upečete ten nejlepší chléb, který kupujete v pekařství odvedle? S novými funkcemi trouby Bosch toho snadno dosáhnete.

Design & umění
Roman Mareš a Max Koreis u své nepřehlédnutelné instalace
Číst článek
04. 11. 2024
Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

I obyčejné tepláky mohou mít kvalitní design. Řetězec Kaufland se rozhodl spojit se studenty UMPRUM a vytvořil kolekci volnočasového oblečení pro své zaměstnance

Řetězec Kaufland nezapomíná na své zaměstnance. Ke svému výročí si nadělil kolekci oblečení ve spolupráci se studenty UMPRUM a spolu s ateliérem dvoutakt představili během letošního Designbloku impozantní instalaci v Superstudiu Muzea hlavního města Prahy.

Design & umění
20240924 KATARZYNA KOZYRA foto Roman Polasek JPG 18
Číst článek
01. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 7 min

Česká republika zásadně zaspala. S ředitelem GVUO v Ostravě Jiřím Jůzou nejen o tom, proč zde poslední samostatná galerijní budova vznikla před 100 lety

Před rokem jsme s ředitelem Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) Jiřím Jůzou probíhali témata spojená s touto významnou institucí. Nedávno jsme si dali „opáčko“, při němž jsme bilancovali.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Lightworks
IKEA
Kare design
Prospanek.cz
Bosch

AKCE A UDÁLOSTI

From: Umprumshop To: You. Letošní ročník Umprumshopu se nese neostýchavě ve vánoční atmosféře. Doražte do Mikulandské, pořiďte designové dárky a poslechněte si přednášku "Unwrapping experiences" s absolventy. Vernisáž již 4. prosince!

Od 4. do 8. prosince, každý den od 11 do 20 hod.
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Výstaviště Praha - imerzivní divadlo a gastronomie

Nejnovější články

Název studia je odvozen od slova beseda, které evokuje dle autorů přátelské rozhovory, zábavu, tanec a prostor.
Číst článek
04. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Toužila vymyslet zákusek, který ještě neexistuje. Studio Besiidka osciluje mezi jídlem a designem, dává toto spojení smysl?

Jídlo a design? Trend, který je v poslední době čím dál tím víc populární. Studio Besiidka z Brna, které tvoří Nikola Chromečková a David Hotárek, patří mezi ty, kteří tyto dvě ingredience umí smíchat víc než dobře!

Design & umění Rozhovory
První půlkulatiny podcastu jsme oslavili s hostem Ondřejem Zitou.
Číst článek
02. 12. 2024
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle UM od Jiřího Pelcla je budoucí ikona designu, sedět se na ní ale nedá, přiznává zakladatel značky Master & Master Ondřej Zita

„K židli Um vždy s nadsázkou dodávám, že je to budoucí ikona designu. Stejně jako její slavné předchůdkyně je přísná a nedá se na ní moc sedět,“ vypráví výrobce českého nábytku Ondřej Zita. Nevadí ale, že není pohodlná? A co znamená demokratický design?

Design & umění Podcast
Autentická zimní fotka na koupališti v Brně Zábrdovicích.
Číst článek
29. 11. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Žádná holá fakta a nudný průvodce. V Brně pořádají Autentické prohlídky pro milovníky lokálních příběhů i bizarností

„Chceme ukázat město z různých úhlů pohledu, optikou běžných lidí a s citem pro lokální témata,“ říká ředitelka TIC Brno.

Rozhovory Design guide
Rukopisy, archiválie, výtvarná díla i knihy doplněné o díla současných audiovizuálních umělců – stálá expozice Muzea literatury umístěná v deseti sálech reprezentuje českou literaturu od národního obrození až do roku 1989.
Číst článek
27. 11. 2024
Ondřej Balada
Doba čtení 3 min

Propojení odbornosti a kreativity na výbornou. Nedávno otevřené Muzeum Literatury dokázalo obstát, výsledkem je ambiciózní a moderní prostor, který nenudí

Požadavky na muzejní instituce se v průběhu času mění a v jistém smyslu i zpřísňují. Jako návštěvníci se obvykle chceme něco dozvědět, ale zároveň nechceme být zahlcení informacemi. Chceme kulturní zážitek a obohacení, ale současně se u toho i bavit.

Názory & polemika Design guide
Spolupráce a konzultace s odborníky na psychologii a osobní bezpečnost a účast v Technologické inkubaci CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, dala vzniknout „chytré“ kabelce IRMA.
Číst článek
25. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Kabelka, která zabrání znásilnění. Klára Šmakalová se bála o malou dceru, vymyslela proto módní doplněk, který umí ženám v nebezpečné situaci zachránit život

Násilí na ženách není bohužel žádná chiméra. I v objektivně bezpečných městech jako je Praha, se dívky a ženy na řadě míst necítí bezpečně. Vyřešit nebo alespoň zmírnit tento problém se rozhodla Klára Šmakalová. Výsledkem je rafinovaná kabelka Irma. Co vše na pohled jednoduchá taška umí?

Design & umění Rozhovory
Meat Design se poprvé přesouvá do nové lokace! Opouští bývalé Vítkovické železárny a přesouvá se do Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
Číst článek
22. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Byla jsem smířená s tím, že Meat Design nezachráním. Karolína Skórková už 9 let buduje v Ostravě festival na podporu lokálních značek, jaké jsou největší překážky?

Karolína Skórková není designérka, přesto je hlavně její zásluha, že se slovo "design" v Ostravě stalo běžnou součástí slovníčku místních obyvatel. Meat Design Ostrava funguje s přestávkami už 9 let. Co ji vedlo k nápadu festival založit? A kdo ji nejvíc podporuje?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Tereza letos vystavovala sérii Počátek i na prestižním veletrhu Salone dle Mobile, pod záštitou značky TON.
Číst článek
20. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Myslím, že volné umění o moc nepřišlo, když jsem se raději věnovala dceři. Tereza Talichová upřímně o tom, jaké je to rozjet značku ve 40 a zda cítí generační propast

Tereza Talichová je neuvěřitelně milá, skromná a talentovaná. Její značka Tititi se zrodila z touhy po svobodě, ale dala si načas. Dnes s ní sbírá zasloužené úspěchy.

Design & umění Rozhovory
.
Číst článek
18. 11. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Designéři bez diplomu. Co mi chybělo v řemesle nebo technice, jsem vyplnila vášní. Je dnes potřeba mít formální vzdělání, aby člověk uspěl v prostředí designu?

Formální vzdělání se v mnoha oblastech považuje za základní kámen úspěšné kariéry. Je tomu tak i v oboru, kde titul z prestižní školy a studium v ateliéru významného designéra bývá alespoň kvalitním odrazovým můstkem na cestě k úspěchu?

Design & umění Názory & polemika
Lejaan
Číst článek
15. 11. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 4 min

Z Instagramu přímo do ložnice. Je to jako spát v hotelové posteli, shodují se influencerky a designérka, které vyzkoušely povlečení české značky Lejaan

Když si ho pořídily, zamilovaly se. Domovy producentky Natálie Majvaldové, designérky Adély Mitrengové a budoucí psycholožky Jany Albrechtové jsou osobité, jedno ale mají společné - postele povlečené do české značky Lejaan. Proč je povlečení nadchlo, jak o něj pečují a čím utvářejí svůj domov?

Interiér & architektura
Vesnický ráz se nezapře ani v interiéru.
Číst článek
13. 11. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Vrátili se z Ameriky a zachránili zchátralý statek. Původní západočeská usedlost Darmyšl se díky péči manželů Ivanových proměnila ve výstavní bydlení

Podobné místo byste v Česku hledali stěží. Má atmosféru Toskánska, moderní vybavení hodné Švýcarska a eklekticky vybavený interiér, jak to umí ve Francii. Statek Darmyšl přitom najdete ve vesničce kousek od kláštera v Kladrubech.

Interiér & architektura Design guide