PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ilustrátorka Marie Urbánková

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Nedávno jsme na stránkách Designnews řešili situaci českých ilustrátorů, především s ohledem na nepoměr mezi odměnou za hodinovou práci a náročností tvorby ilustrace. Přepočítáváte si vy sama práci na hodinovou mzdu?

MARIE: Nepřepočítávám! Bohužel to takhle vůbec nedokážu odhadnout a změřit. Je to možná i tím, že mám dvouletou dceru a můj čas na práci jsou teď takové utržené kousky. A když můžu, nic nestopuju, ale stříhám – jako o život!

Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022) Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Režie: Marie Urbánková Scénář: Marie Urbánková Kamera: Jaroslav Fišer Hudba: Kateřina Koutná Produkce: Mária Môťovská Střih: Juraj Ondruš Zvuk: Martin Večeřa
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle. Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.

Řada ilustrátorů říká, že musí často ve své práci volit kompromisy. Střídat komerční a volnou - uměleckou tvorbu. řešíte podobné dilema?

MARIE: Mám pocit, že asi ne. Řeším teď spíš dilema, jakou zakázku vzít, kterou nevzít, protože toho času je malinko. A přijde mi, že 95 % projektů, které mi nabídnou, bych strašně chtěla dělat, ale třeba vím, že to časově nedokážu. Práce, co mi chodí, jsou fakt krásný. A pak nemám už potřebu ještě dělat tzv. uměleckou tvorbu. Když je čas, tak ráda přemýšlím nad nápady na filmy, náměty na scénáře, nad vystřihovanými věcmi, nad nápady na knížky, které by mě bavilo číst, dělat, kreslit... Takže když je prostor, tak ho vyplňují věci do šuplíku. Pak na ně třeba zase není půl roku čas a takhle je to pořád... Teď mi ale vyšla moje první autorská knížka Máma má vždycky pravdu u nakladatelství Labyrint, tak myslím, že s autorským projektem jsem se na nějakou dobu docela vyřádila!

Sama jste maminkou malé holčičky, změnilo vám mateřství přístup k tvorbě, máte teď k ilustraci pro děti blíž?

MARIE: Já mám čtyři mladší sourozence, a než jsem se stala mámou, tak jsem ještě děti hlídala. Myslím, že fakt, že mám dítě, mě k dětské ilustraci nijak nepřiblížil. Knížky pro děti u nás doma byly vždycky, můj táta Lukáš Urbánek je skvělý ilustrátor. Takže spojení – knížky, ilustrace, kniha pro děti – je se mnou celý život.

Člověk zvenčí si možná řekne, že být ilustrátorka a matka je ideální kombinace, nemáte pevnou pracovní dobu, prostě si malujete a dítě si může malovat s vámi. Je to ale opravdu tak? Je mateřská dovolená pro ilustrátorku procházka růžovou zahradou?


MARIE: Haha! Je to super! To rozhodně jo, protože se to kloubit dá. Ale představa, že si stříhám, a vedle mě si moje dcera taky stříhá, nebo si hraje... tuhle představu jsem měla, než jsem měla dítě a rozhodně se míjí s realitou o milion procent. Pracuju, když Josefína spí, nebo je s tatínkem, nebo ji někdo hlídá. Dohromady to moc nefunguje, ale miluju, když vyrábíme a stříháme něco spolu, to jsou moje asi nejoblíbenější chvíle. Mateřství a práce je na delší povídání. Je to krásný, je to boj, pro mě je to pořád o hledání nějaké rovnováhy. 

Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy. Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.

Co bylo pro práci na vizuálu Festivalu Mini nejsložitější? Potýkala jste se s nějakými komplikacemi?

MARIE: Nejsložitější bylo asi pro Terezu Bruthansovou krotit moji potřebu zaplnit všechen prostor! Ne, dělám si legraci. Jsem každopádně takový megaloman a chtěla jsem udělat velký bohatý průvod plný lidí a nemyslela na to, že hlavní nosič je čtvereček na telefonu o velikosti 3 x 3 cm. Nakonec je těch postav míň a myslím, že to dopadlo skvěle. Byla to radost.

Festival je ohromně populární a dovedu si představit, že zájem třeba o vaše rodinné portréty může raketově růst. Máte nastavené nějaké hranice, co lze ještě časově zvládnout? Umíte říkat ne?

MARIE: Říkat ne se učím a musím říct, že mi to jde už líp. Ještě to není úplně ideální, ale je tam posun! Rodinných portrétů, ale nechci dělat o moc víc. Chci, aby to pro mě pořád byl relax, odskočení si od práce, radost. 

Mému tříletému synovi každý rok pořizujeme rodinný portrét od českého ilustrátora na památku. Jednou mu tak vznikne pěkná ucelená kolekce. Proto mě zaujaly vaše rodinné portréty na míru. Jak dlouho trvá vyrobit jeden? Kolik jste jich už vyrobila a jak jste na podobný nápad přišla?

MARIE: To je krásný koncept! Moje rodinné portréty vznikly úplným omylem. Nikdy by mě to samotnou asi nenapadlo, ale obrátil se na mě skvělý kameraman Matěj Piňos, který mi barvil diplomový film, jestli bych jim domů neudělala portrét k třetímu miminku. Ten jsem pak sdílela na sociálních sítích, protože mě to bavilo a začali mi psát další a další lidi. A začala jsem dělat portréty na míru. Vůbec nevím, jak dlouho mi trvá udělat jeden portrét. Tím že nemám úplně normální pracovní den, tak ho mám většinou na stole rozložený zhruba týden. Za dva roky jich vzniklo asi kolem dvaceti. Chci vždycky dělat maximálně jeden za měsíc, protože je to pro mě takové milé zábavné odskočení do světa někoho jiného. Kdyby to mělo být jediné, co dělám, tak si nemyslím, že by mě to úplně bavilo. Líbí se mi, že u této práce nemusím zas tak moc přemýšlet. Snažím se, aby to co nejvíc zapadlo a užívám si práci s papírem.

Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším
Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším

Možná by v estetické edukaci pomohly školy, máte sama nějakou zkušenost s tvorbou učebnic nebo výukových materiálů pro MŠ nebo ZŠ?

MARIE: Já myslím, že už vznikají materiály, které připravují skvělí ilustrátoři a ilustrátorky. I můj táta ilustruje učebnice matematiky podle Hejného metody, ale sama s tím zkušenost nemám.

Aktuálně jste připravila vizuální styl pro Festival Mini, kde se prezentuje řada výrobků pro ty nejmenší, ale i pro mámy. Za sebou ale máte i práci na leporelech pro nejmenší v nakladatelství B4Y, film na UMPRUM Máma má vždycky pravdu nebo dlouhodobou spolupráci s časopisem pro děti Raketa a k tomu další knížky pro malé děti. Čím je pro vás tvorba pro děti specifická, proč ji máte ráda?

MARIE:
Dětský svět je boží! Ráda bych řekla, že jsem si to vybrala, ale mám pocit, že se to stalo nějak samo. A je mi v tom tedy moc dobře! Autorský animovaný film Máma má vždycky pravdu měl být původně pro dospělé, ale ta moje estetika se prostě víc hodí pro děti. Snažila jsem se ho nejdřív předělat a rozjet dospělým stylem, ale absolutně to nefungovalo. Nakonec se tváříme, že je to rodinný film. Něco jiného si z toho odnese rodič, něco jiného dítě. Takže fakt, že tvořím pro děti, se stal sám. Všechny věci, co kreslím, jsou super zábavný a myslím, že je to díky tomu, že je to právě pro děti.

S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině. S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku. Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.

Se svým partnerem jste se podílela na projektu Raz, dva. Můžete nám přiblížit o co půjde?

MARIE: Raz dva je projekt, který spojuje papír, hru a vyrábění. Teď máme první produkt nazvaný Svět do kapsy, což je takové dioráma v krabičce. Já jsem vždycky měla nápady na různé papírové vystřihovánky a hry. Jako malá jsem si s kamarádkou, nyní skvělou ilustrátorkou Dorotou Šebkovou, vystřihávala právě všechno, s čím jsme si chtěly hrát. Měly jsme miminka z papíru, k nim hračky, dudlíky, peřinky. A bylo to to nejhezčí hraní! Svět do kapsy je vzpomínka na tohle vyrábění. Co všechno bude raz dva, kolik bude produktů a věcí vlastně vůbec nevím a těším se, kam nás to dovede.

Práce pro děti může být často složitá... z vlastní zkušenosti vím, že děti vnímají estetiku jinak a ačkoliv jim pravidelně kupujeme knížky od českých a zahraničních ilustrátorů, stejně v určitém věku vyhrává Pixar nebo Disney. Ale třeba i Helena Zmatlíková. Řešíte, jak podobný rozpor řešit. Jak tvořit pro děti, aby se to líbilo opravdu i jim a ne jen jejich rodičům?

MARIE: Já se samozřejmě snažím, aby to děti bavilo, ale trochu si myslím, že třeba na Ledové království jsem úplně krátká! A chápu to! Mně kdyby bylo sedm a někdo mi ukázal Elsu, tak sem podle mě v pytli a zamilovaná až po uši! Takže se ty věci snažím dělat tak, jak baví mě, dává mi to smysl a nějak se neomezovat tím, jak to děti přijmou. Bohužel Ledové království dělat nechci a nedokážu, ale přijde mi úplně v pořádku, že někdy je to číslo jedna.

Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini. Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry. „Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.

Česká ilustrace patří mezi špičku. Zájemců o studium je nebývalé množství, a ilustrace se stále častěji objevuje i ve veřejném prostoru. Máte pocit, že se situace zlepšuje? Mají se čeští ilustrátoři době?

MARIE: Já se musím takhle na konci přiznat, že jsem nestudovala ilustraci, studovala jsem na UMPRUM animovaný film. To, že nyní ilustruji, je taková náhoda, milý omyl, protože neumím vůbec animovat. A úplně nevím, v čem by se situace měla zlepšovat. Já žiju asi v takové bublině. Mně přijde, že mám kolem sebe spoustu šikovných lidí a vznikají kolem mě fakt děsně krásný věci. Takže doufám, že to vidí úplně všichni a ne jenom já. Doufám, že se čeští ilustrátoři mají dobře. Ta práce je často asi podhodnocená finančně, být OSVČ je těžké. Zároveň je to hodně o štěstí. I strašně šikovný člověk nemá občas dost příležitostí. Takže takhle globálně vlastně vůbec nemůžu říct.

Festival Mini

mini – dětský prodejní festival, první a jediný svého druhu u nás

místo konání festivalu /address of the venue
holešovická tržnice – hala 13

otevírací doba 
8. – 9. listopadu 2024 

pátek 10–18 hod.
sobota  10–18 hod.

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika