PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Ilustrátorka Marie Urbánková

Na Ledové království jsem krátká! Marie Urbánková ilustraci nestudovala, přesto dnes patří mezi přední autorky tvorby pro nejmenší děti

Tvorba pro děti má svá specifika. Ne každý rukopis, který zvolí dospělý ilustrátor, nadchne i ty nejmenší. Jak přistupuje k tvorbě talentovaná tvůrkyně Marie Urbánková, autorka řady knížek nebo vizuálu pro Festival Mini?

Nedávno jsme na stránkách Designnews řešili situaci českých ilustrátorů, především s ohledem na nepoměr mezi odměnou za hodinovou práci a náročností tvorby ilustrace. Přepočítáváte si vy sama práci na hodinovou mzdu?

MARIE: Nepřepočítávám! Bohužel to takhle vůbec nedokážu odhadnout a změřit. Je to možná i tím, že mám dvouletou dceru a můj čas na práci jsou teď takové utržené kousky. A když můžu, nic nestopuju, ale stříhám – jako o život!

Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022) Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Z filmu Máma má vždycky pravdu (2022)
Režie: Marie Urbánková Scénář: Marie Urbánková Kamera: Jaroslav Fišer Hudba: Kateřina Koutná Produkce: Mária Môťovská Střih: Juraj Ondruš Zvuk: Martin Večeřa
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle. Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.
Při výrobě loutkové filmu Betonová džungle.

Řada ilustrátorů říká, že musí často ve své práci volit kompromisy. Střídat komerční a volnou - uměleckou tvorbu. řešíte podobné dilema?

MARIE: Mám pocit, že asi ne. Řeším teď spíš dilema, jakou zakázku vzít, kterou nevzít, protože toho času je malinko. A přijde mi, že 95 % projektů, které mi nabídnou, bych strašně chtěla dělat, ale třeba vím, že to časově nedokážu. Práce, co mi chodí, jsou fakt krásný. A pak nemám už potřebu ještě dělat tzv. uměleckou tvorbu. Když je čas, tak ráda přemýšlím nad nápady na filmy, náměty na scénáře, nad vystřihovanými věcmi, nad nápady na knížky, které by mě bavilo číst, dělat, kreslit... Takže když je prostor, tak ho vyplňují věci do šuplíku. Pak na ně třeba zase není půl roku čas a takhle je to pořád... Teď mi ale vyšla moje první autorská knížka Máma má vždycky pravdu u nakladatelství Labyrint, tak myslím, že s autorským projektem jsem se na nějakou dobu docela vyřádila!

Sama jste maminkou malé holčičky, změnilo vám mateřství přístup k tvorbě, máte teď k ilustraci pro děti blíž?

MARIE: Já mám čtyři mladší sourozence, a než jsem se stala mámou, tak jsem ještě děti hlídala. Myslím, že fakt, že mám dítě, mě k dětské ilustraci nijak nepřiblížil. Knížky pro děti u nás doma byly vždycky, můj táta Lukáš Urbánek je skvělý ilustrátor. Takže spojení – knížky, ilustrace, kniha pro děti – je se mnou celý život.

Člověk zvenčí si možná řekne, že být ilustrátorka a matka je ideální kombinace, nemáte pevnou pracovní dobu, prostě si malujete a dítě si může malovat s vámi. Je to ale opravdu tak? Je mateřská dovolená pro ilustrátorku procházka růžovou zahradou?


MARIE: Haha! Je to super! To rozhodně jo, protože se to kloubit dá. Ale představa, že si stříhám, a vedle mě si moje dcera taky stříhá, nebo si hraje... tuhle představu jsem měla, než jsem měla dítě a rozhodně se míjí s realitou o milion procent. Pracuju, když Josefína spí, nebo je s tatínkem, nebo ji někdo hlídá. Dohromady to moc nefunguje, ale miluju, když vyrábíme a stříháme něco spolu, to jsou moje asi nejoblíbenější chvíle. Mateřství a práce je na delší povídání. Je to krásný, je to boj, pro mě je to pořád o hledání nějaké rovnováhy. 

Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Vlevo: Stříhání a lepení, zkrátka finišování knihy Máma má vždycky pravdu. Vpravo: Letošní vizuální styl festivalu mini
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy. Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.
Jen pár postav, přitom veselé charaktery a různé příběhy.

Co bylo pro práci na vizuálu Festivalu Mini nejsložitější? Potýkala jste se s nějakými komplikacemi?

MARIE: Nejsložitější bylo asi pro Terezu Bruthansovou krotit moji potřebu zaplnit všechen prostor! Ne, dělám si legraci. Jsem každopádně takový megaloman a chtěla jsem udělat velký bohatý průvod plný lidí a nemyslela na to, že hlavní nosič je čtvereček na telefonu o velikosti 3 x 3 cm. Nakonec je těch postav míň a myslím, že to dopadlo skvěle. Byla to radost.

Festival je ohromně populární a dovedu si představit, že zájem třeba o vaše rodinné portréty může raketově růst. Máte nastavené nějaké hranice, co lze ještě časově zvládnout? Umíte říkat ne?

MARIE: Říkat ne se učím a musím říct, že mi to jde už líp. Ještě to není úplně ideální, ale je tam posun! Rodinných portrétů, ale nechci dělat o moc víc. Chci, aby to pro mě pořád byl relax, odskočení si od práce, radost. 

Mému tříletému synovi každý rok pořizujeme rodinný portrét od českého ilustrátora na památku. Jednou mu tak vznikne pěkná ucelená kolekce. Proto mě zaujaly vaše rodinné portréty na míru. Jak dlouho trvá vyrobit jeden? Kolik jste jich už vyrobila a jak jste na podobný nápad přišla?

MARIE: To je krásný koncept! Moje rodinné portréty vznikly úplným omylem. Nikdy by mě to samotnou asi nenapadlo, ale obrátil se na mě skvělý kameraman Matěj Piňos, který mi barvil diplomový film, jestli bych jim domů neudělala portrét k třetímu miminku. Ten jsem pak sdílela na sociálních sítích, protože mě to bavilo a začali mi psát další a další lidi. A začala jsem dělat portréty na míru. Vůbec nevím, jak dlouho mi trvá udělat jeden portrét. Tím že nemám úplně normální pracovní den, tak ho mám většinou na stole rozložený zhruba týden. Za dva roky jich vzniklo asi kolem dvaceti. Chci vždycky dělat maximálně jeden za měsíc, protože je to pro mě takové milé zábavné odskočení do světa někoho jiného. Kdyby to mělo být jediné, co dělám, tak si nemyslím, že by mě to úplně bavilo. Líbí se mi, že u této práce nemusím zas tak moc přemýšlet. Snažím se, aby to co nejvíc zapadlo a užívám si práci s papírem.

Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším
Série knih Got it! představuje svět těm nejmenším

Možná by v estetické edukaci pomohly školy, máte sama nějakou zkušenost s tvorbou učebnic nebo výukových materiálů pro MŠ nebo ZŠ?

MARIE: Já myslím, že už vznikají materiály, které připravují skvělí ilustrátoři a ilustrátorky. I můj táta ilustruje učebnice matematiky podle Hejného metody, ale sama s tím zkušenost nemám.

Aktuálně jste připravila vizuální styl pro Festival Mini, kde se prezentuje řada výrobků pro ty nejmenší, ale i pro mámy. Za sebou ale máte i práci na leporelech pro nejmenší v nakladatelství B4Y, film na UMPRUM Máma má vždycky pravdu nebo dlouhodobou spolupráci s časopisem pro děti Raketa a k tomu další knížky pro malé děti. Čím je pro vás tvorba pro děti specifická, proč ji máte ráda?

MARIE:
Dětský svět je boží! Ráda bych řekla, že jsem si to vybrala, ale mám pocit, že se to stalo nějak samo. A je mi v tom tedy moc dobře! Autorský animovaný film Máma má vždycky pravdu měl být původně pro dospělé, ale ta moje estetika se prostě víc hodí pro děti. Snažila jsem se ho nejdřív předělat a rozjet dospělým stylem, ale absolutně to nefungovalo. Nakonec se tváříme, že je to rodinný film. Něco jiného si z toho odnese rodič, něco jiného dítě. Takže fakt, že tvořím pro děti, se stal sám. Všechny věci, co kreslím, jsou super zábavný a myslím, že je to díky tomu, že je to právě pro děti.

S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině. S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
S diplomovým filmem Máma má vždycky pravdu byla Marie oceněná hned dvakrát. Získala za film cenu Zlatý ledňáček festivalu finále Plzeň v roce 2022 a rovněž ocenění za nejlepší studentský film v mezinárodní soutěži NAFF v Bosně a Hercegovině.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku. Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.
Marie a Matouš tvoří společně pod značkou RAZ DVA! studio. Jako svou největší kolaboraci označují svou dceru Josefínku.

Se svým partnerem jste se podílela na projektu Raz, dva. Můžete nám přiblížit o co půjde?

MARIE: Raz dva je projekt, který spojuje papír, hru a vyrábění. Teď máme první produkt nazvaný Svět do kapsy, což je takové dioráma v krabičce. Já jsem vždycky měla nápady na různé papírové vystřihovánky a hry. Jako malá jsem si s kamarádkou, nyní skvělou ilustrátorkou Dorotou Šebkovou, vystřihávala právě všechno, s čím jsme si chtěly hrát. Měly jsme miminka z papíru, k nim hračky, dudlíky, peřinky. A bylo to to nejhezčí hraní! Svět do kapsy je vzpomínka na tohle vyrábění. Co všechno bude raz dva, kolik bude produktů a věcí vlastně vůbec nevím a těším se, kam nás to dovede.

Práce pro děti může být často složitá... z vlastní zkušenosti vím, že děti vnímají estetiku jinak a ačkoliv jim pravidelně kupujeme knížky od českých a zahraničních ilustrátorů, stejně v určitém věku vyhrává Pixar nebo Disney. Ale třeba i Helena Zmatlíková. Řešíte, jak podobný rozpor řešit. Jak tvořit pro děti, aby se to líbilo opravdu i jim a ne jen jejich rodičům?

MARIE: Já se samozřejmě snažím, aby to děti bavilo, ale trochu si myslím, že třeba na Ledové království jsem úplně krátká! A chápu to! Mně kdyby bylo sedm a někdo mi ukázal Elsu, tak sem podle mě v pytli a zamilovaná až po uši! Takže se ty věci snažím dělat tak, jak baví mě, dává mi to smysl a nějak se neomezovat tím, jak to děti přijmou. Bohužel Ledové království dělat nechci a nedokážu, ale přijde mi úplně v pořádku, že někdy je to číslo jedna.

Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini. Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
Hry Světy do kapsy představí RAZ DVA! studio právě na blížícím se festivalu mini.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry. „Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.
„Věříme v jednoduchost – vše je hotové raz dva, než o to ty malé divočiny ztratí zájem. Naším cílem je tvořit kvalitní a estetické papírové produkty, které podporují kreativitu, rozvíjejí fantazii a přirozeně vybízejí ke hře," přibližují autoři hry.

Česká ilustrace patří mezi špičku. Zájemců o studium je nebývalé množství, a ilustrace se stále častěji objevuje i ve veřejném prostoru. Máte pocit, že se situace zlepšuje? Mají se čeští ilustrátoři době?

MARIE: Já se musím takhle na konci přiznat, že jsem nestudovala ilustraci, studovala jsem na UMPRUM animovaný film. To, že nyní ilustruji, je taková náhoda, milý omyl, protože neumím vůbec animovat. A úplně nevím, v čem by se situace měla zlepšovat. Já žiju asi v takové bublině. Mně přijde, že mám kolem sebe spoustu šikovných lidí a vznikají kolem mě fakt děsně krásný věci. Takže doufám, že to vidí úplně všichni a ne jenom já. Doufám, že se čeští ilustrátoři mají dobře. Ta práce je často asi podhodnocená finančně, být OSVČ je těžké. Zároveň je to hodně o štěstí. I strašně šikovný člověk nemá občas dost příležitostí. Takže takhle globálně vlastně vůbec nemůžu říct.

Festival Mini

mini – dětský prodejní festival, první a jediný svého druhu u nás

místo konání festivalu /address of the venue
holešovická tržnice – hala 13

otevírací doba 
8. – 9. listopadu 2024 

pátek 10–18 hod.
sobota  10–18 hod.

Rubriky:

Další z rubriky

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
Interiéry dotažené do nejmenšího detailu
Číst článek
19. 02. 2025
Redakce Jana Brandtlová
Doba čtení 3 min

Stačí jeden výrazný doplněk. Neotřelé kousky s nádechem výstřednosti nabízí značka KARE

Celosvětová značka KARE funguje na trhu přes 40 let a v Česku zaujala nejen svým neotřelým designem mnoho nadšenců do interiérového designu. Každoročně nabízí tisíce produktů k vytvoření individuálního interiéru jeho majitele.

Design & umění
Zleva: Adam Štěch, Eva Slunečková, Jan Press
Číst článek
07. 02. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Rok 2024 v Designu. Jaký byl? Co se povedlo? A co vůbec? Ptáme se odborníků, kurátorů a novinářů

Loňský rok byl v mezinárodním měřítku všechno, jen ne poklidný. Turbulence a zvraty se týkají umění, politiky i bezpečí. Jak rok 2024 ovlivnil design? Zeptali jsme 5 odborníků.

Design & umění
Soutěž ocení mladé designéry nejen finanční odměnou!
Číst článek
05. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Velká jména designu. Zlin Design Week letos v porotě přivítá respektované osobnosti. Kdo bude hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Michael Dolejš ze studia Najbrt, uznávaný sklář Lukáš Novák a další velká jména designu se letos stanou součástí poroty mezinárodní soutěže Best in Design. Ta probíhá v rámci festivalu Zlin Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Akce a události Design & umění
F 2
Číst článek
31. 01. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 3 min

Člověk si v galerii nemá připadat hloupě. Hranice ale překračovat chceme, v umění je třeba riskovat, říká šéfkurátorka Oblastní galerie Liberec, do které se daří lákat čím dál tím víc návštěvníků

„Na publiku se musí pracovat a není to ze dne na den,“ říká v podcastu Tea Záchová, kurátorka Oblastní galerie v Liberci. Ta sídlí v rekonstruovaných prostorech bývalých lázní a daří se jí lákat na sofistikovaný program, ale i atraktivní doprovodné aktivity.

Design & umění Podcast
V roce 2023 získala Kamila v soutěži Národní cena za studentský design za svůj návrh schránky ocenění Dobrý design.
Číst článek
29. 01. 2025
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Nemyslím si, že by „vločky” potřebovaly zacházení v rukavičkách, reaguje designérka Kamila Dvořáková na kritiku mladé generace. Její práce se věnují duševnímu zdraví, sexismu i rovnoprávnosti

Zapůsobila na porotu Národní ceny za studentský design. Její tvorbu jste mohli spatřit na Designbloku pod značkou Klimchi. Nebojí se experimentovat, kombinuje hravost a barvy, ale nevyhýbá se ani vážným tématům – seznamte se s Kamilou Dvořákovou!

Design & umění Rozhovory
Cover KD1 25
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

AKCE A UDÁLOSTI

Fotografka, která ve své tvorbě neustále překračuje hranice konvenčního média. Navštivte výstavu Terezie Foldynové v GVUO a objevte cestu umělkyně, kde každý snímek vypráví příběh o propojení mezi člověkem, přírodou a uměním.

5. – ⁠⁠⁠⁠⁠⁠30. března 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

ArtCamp25

Nejnovější články

Anton Jablonskij a knihovna OKAP
Číst článek
14. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Nechci navrhovat „exkluzivní“ věci. Anton Jablonskij zaujal svou knihovnou Okap, která je snadno vyrobitelná i působivá. Jaké jsou profesní vize nadaného studenta z UMPRUM?

Aktuálně Anton Jablonskij studuje v ateliéru Design nábytku a interiéru na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Proč ho neláká spolupráce s Ikeou a jak vnímá své pedagogy?

Design & umění
Mezi Srnky
Číst článek
12. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 6 min

Dokonalá symbióza designu a kávy. Mapujeme, které nové podniky vsadily na sofistikovaný interiér a působivé menu

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Pět nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Designnws
Číst článek
10. 03. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Najít životní rovnováhu díky hlíně. Keramické dílny vznikají napříč republikou, jak fungují a pro koho jsou určené?

Po oblibě keramických dílen a praktických kurzech vznikají také místa, která umožňují keramikům tvořit o samotě. Bývají zde k dispozici všechny potřebné materiály a nástroje, stačí se jen zaregistrovat. Potom už jen zabořit ruce do hlíny a začít tvořit.

Design & umění
Letošní ročník bude již 25. v řadě!
Číst článek
06. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Příležitost zdokonalit se! Sutnarka otevírá další ročník letní školy ArtCamp, své zkušenosti předá fotografka Libuše Jarcovjaková nebo skotská módní návrhářka z Glasgow School of Art

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni otevírá přihlášky na devatenáctý ročník letní školy umění ArtCamp, která se uskuteční od 7. do 25. července 2025. Zájemci se mohou hlásit do 31. května.

Akce a události
Studenti i pedagogové doufají, že klauzulím tématem otevřou opravdovou změnu týkající se grafického zpracování dokladů
Číst článek
05. 03. 2025
Redakce
Doba čtení 8 min

Není to grafický přešlap, jen jsme opět o pár kroků pozadu. Studenti navrhli nové podoby cestovních pasů, nechybí varianta s pohádkovými postavami nebo ilustrace české krajiny

Může a má cestovní doklad zrcadlit vztah k národní nebo státní identitě? Jak vizualizovat vztah k místu, které společně obýváme a nazýváme ho státem? Ohledávání těchto otázek byla v zimním semestru 2024/25 věnována spolupráce studentů ateliéru GDVK na UMPRUM, Státní tiskárny cenin a hostů.

Design & umění Názory & polemika
Adam Kvaček zaujal svým analytickým přístupem v Diploma Selection na posledním ročníku festivalu Designblok
Číst článek
03. 03. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I když po nás zbude spálená zem, příroda si planetu vezme zase zpět. Adam Kvaček svou prací otevírá složité otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi

Jeho diplomová práce Paradox of Isoëte vzbuzuje zájem odborné i laické veřejnosti. Zkoumá odcizení člověka od přírody a nabízí i scénář možné budoucnosti bez přírodních druhů, které vyhynou v důsledku lidské činnosti.

Design & umění Rozhovory
Jakub Huráb, jeden z obchodních zástupců LD Seating, a šéfredaktorka magazínu Designnews.cz Veronika Pařízková
Číst článek
28. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Fronty na práci se u nás nestojí, šikovné lidi musíme hledat, říká Jakub Huráb z boskovické firmy LD Seating. Kam hodlá firma expandovat? A jaké jsou vztahy v rodinných firmách?

„Musíme mít nůžky otevřené na všechny typy zákazníků,“ říká o strategii firmy LD Seating její jednatel Jakub Huráb. Do čeho firma nejvíce investuje? A jaké největší benefity přináší Asociace českého průmyslového designu?

Design & umění Podcast
No Architects a Atlas
Číst článek
24. 02. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Národní galerie momentálně dělá kroky zpět. Tvůrci reagují na záměr zpoplatnit vstup do volnočasového prostoru Atlas ve Veletržním paláci, který měl původně sloužit všem rodičům s dětmi

Národní galerie se v roce 2022 rozhodla, že se otevře dětem. Nechala vytvořit prostor Atlas, který v mnohém převyšoval běžný koncept dětských koutků. Nyní se rozhodla, že se dětem zase uzavře.

Interiér & architektura Názory & polemika
Prezidentkou Art Jury je Irene Kugelmann. Zkušená kreativní ředitelka s velkou vášní pro skvělou kreativu, obsah, komunikaci a strategii. Má prokazatelné úspěchy při realizaci komplexních projektů v oblasti marketingu, komunikace a budování značky
Číst článek
24. 02. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Poměř síly s nejtalentovanějšími. Czech Creative Awards otevírá přihlášky do soutěže o nejlepší typografii, ilustraci i reklamní kampaně

Každoročně se koná soutěž ADC Czech Creative Awards, která i letos vybere svého vítěze v reklamě na poli typografie, printu, nebo například krátké reklamy. Naposledy zaujaly poštovní známky s Petrem Pavlem nebo bohémství Bolka Polívky. Co to bude letos? Nezmeškejte přihlášky - už jen do 7.března!

Soutěže
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.
Číst článek
21. 02. 2025
Anna Jurečková
Doba čtení 5 min

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Názory & polemika