PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Aneta Honzová s Natálií Costantino a hodinami UNDER PRESSURE

Cítíme společenský tlak. V práci je často nevýhoda, že vypadáme na dvacet, svěřují se talentované designérky Honzová & Costantino

Jak se daří duu mladých designérek prosadit v produktovém designu? Do svého světa nás nechaly nakouknout Aneta Honzová s Natálií Costantinovou. V rozhovoru se rozpovídaly o studiu na UMPRUM, genderových výzvách i O překážkách při startu kariéry.

Natálie, ty nyní dokončuješ studium v ateliéru D3 na UMPRUM a ty, Aneto, jsi poměrně čerstvě po škole. Vnímáte svůj věk jako výhodu, nebo jako omezení při hledání zakázek či pracovních příležitostí?

ANETA: Přijde nám, že velkou roli hraje nejen věk, ale i mladistvý vzhled, který s Naty máme. Často to je nevýhoda, protože vypadáme, že nám je dvacet. Osvědčilo se nám se klientům hned ze začátku představit a utvrdit je v tom, že máme potřebné zkušenosti. Mladistvý vzhled nám jinak imponuje, ale zrovna v práci se nám stává, že nás oslovují starší klienti, kteří si představují i starší designéry ke spolupráci.

NATÁLIE: Už dříve jsme se s Anet bavily i o tom, že dokončit školu v šestadvaceti nám přijde dost pozdě, a to hlavně z pozice holek/žen. Cítíme společenský tlak, kdy se v tomhle věku předpokládá, že žena má partnera a přemýšlí o dětech. Je sice skvělé si už během studia rozjet něco vlastního, ale jakmile to třeba po dvou letech žena z důvodu otěhotnění utne, tak si myslíme, že je pak těžké se k práci vrátit. Člověk nikdy neví, kdy je nejlepší čas začít s kariérou.

A jak je to s genderem? Narazily jste díky tomu, že jste ženy, na nějaká omezení? Já jsem se například setkala s odmítnutím vysvětlení technologie s důvodem, že holky tomu stejně nerozumějí.

ANETA: Dost často se mi to stává na stavbě, když se objeví řemeslníci, s nimiž se ještě neznáme. V tu chvíli mívají pohrdavější přístup. Zároveň ale v momentě, kdy dám najevo, že dané věci rozumím, začnou jednat jinak. Myslím si, že je fajn si hned na začátku nastavit hranice.

NATÁLIE: Často se nám to stává i v Hornbachu. Nedávno jsme nakupovaly ytongy pro jednu instalaci a lidi na nás koukali a ptali se, jestli víme, co s tím budeme dělat a jestli to vůbec zvládneme. (smích) Musím říct, že zrovna my s Anet jsme hodně vycepované z D3, kterou vedou tři zkušení muži (Jan Němeček, Michal Froněk a Michal Malášek), a proto nás takové konfrontace s cizími lidmi nesloží. Kdybych měla rozvinout otázku genderu, tak jsme se shodly na tom, že kluci, kteří se věnují designu a jsou k tomu i dost zruční, nebo mají vlastní dílnu, jsou žádanější a pro klienty přínosnější. Jako designérky zvládneme udělat estetický výstup, jsme precizní, ale často musíme klienty více přesvědčovat a dokazovat jim, že neumíme jen hezké vizualizace.

Zvířata Zvířata
Zvířata
Zvířátka z ohýbaného plechu vznikly v návaznosti na školní práci Natálie.

UMPRUM jako dobrá reference

Co vám potom pomohlo při startu kariéry? Bylo to i zmíněné studium na UMPRUM?

ANETA: Určitě, nebýt umprumky, tak si myslím, že nejsme tam, kde jsme teď – což ale nemyslím, že jsme nějak daleko. (smích) V ateliéru jsme mívali hodně spoluprací s firmami a každý týden jsme prezentovali před publikem. To nás otrkalo do reálného života. Je sice nepříjemné být v prváku a nevědět, která bije, ale po šesti letech to sekáte jak Baťa cvičky. Je to za mě dobrý přístup.

NATÁLIE: Já mám srovnání i z jiných škol, protože jsem napřed studovala ve Zlíně a pak byla na stáži na FaVU. Když srovnám situaci se svými spolužáky, kteří jako já dokončují školu, tak si myslím, že mají start těžší. Většina z nich až teď uvažuje, že bude dělat své první realizace. Řekla bych, že my z D3 máme lepší výchozí pozici, a to už jen díky tomu, že se můžeme opřít o jméno umprumky, které je často štítkem dobré reference.

Během studia jste dělaly i několik již zmíněných komerčních zakázek, se kterými přišli vedoucí ateliéru ze studia Olgoj Chorchoj a často tak byly propojené s jejich soukromými zakázkami. Vnímaly jste to jako výhodu, nebo naopak?

ANETA: Jednu dobu jsem byla naštvaná, že děláme pořád s korporáty, a měla jsem rebelskou touhu to bojkotovat. Zpětně jsem za to ale ráda. Často jsem však vnímala, že z výstupů vznikaly dost nehmotné věci, které se mnohdy nedaly ani nikde ukázat, a zadání nebyla tak přesná, jak by se očekávalo.

NATÁLIE: Jak už jsem zmínila, mám srovnání se Zlínem a s AVU, kde jsou spíše akademické úkoly a studenti si během studia často nevyzkoušejí žádnou reálnou zakázku. Díky tomu je pak těžký střet s realitou po škole. Zakázky proto musíme na D3 vyzdvihnout, a to i proto, že díky nim víme, že klienti si nejčastěji vyberou tu nejhorší variantu. (smích) Díky těmto komerčním spolupracím jsme také mohli vyjet do zahraničí, což je velký benefit. Občas ale přišlo zklamání, když nakonec sešlo z realizace vybraného projektu. Nedá se tomu ale zabránit a stává se to i v reálu. Díky tomu, že jsme to s Anet zažily ve škole, tak si z toho teď neděláme hlavu.

Zajímavá je také situace ve vedení jednotlivých ateliérů a kateder. Na katedře designu na UMPRUM není ve vedení zastoupena jediná žena. Zarazilo vás to někdy, nebo jste o tom nikdy nepřemýšlely? Myslíte, že to je tím, že ženy třeba o takové pozice mají menší zájem nebo nejsou tak průbojné?

NATÁLIE: Myslím si, že i když je umprumka dost vážená, tak je hodně rigidní instituce a může být těžké tam něco takového zavést nebo prosadit.

ANETA: Řekla bych, že je to i díky tomu, že produktový design vede Olgoj Chorchoj už dvacet pět let, Ivan Dlabač průmyslový design podobně a Vrtiška s Žákem vedou design nábytku a interiéru přibližně sedm let. Proto si myslím, že fakt, že ateliér nevede žádná žena, je tématem až poslední doby. Možná tím, že dosavadní vedení funguje, není důvod ho měnit. Řekla bych, že kdyby se teď dělalo výběrové řízení, tak se už bude apelovat na to, aby se do vedení nějaká žena dostala, a to alespoň jako asistentka.

Hodiny UNDER PRESSURE Hodiny UNDER PRESSURE
Hodiny UNDER PRESSURE
„Lisovaný hliníkový plech propsaný do konkávně projmuté čočky. Tvarosloví našich hodin se odkazuje na ikonický obklad z pražského metra od architekta Jaroslava Otruby. V současné parafrázi jej přetváříme na interiérový objekt hodin, jež nás vrací v čase do tohoto historického milníku nestárnoucího československého designu," říká o UNDER PRESSURE Aneta s Natálií.

Gendrová (ne)vyváženost

Obě jste prošly studiem v ateliéru D3. Přijde vám, že poměr žen a mužů, kteří studují design, je stejný, nebo jeden vyčnívá nad druhým?

ANETA: Myslím si, že v posledním roce se dost řešilo, že šikovnější jsou holky, ale i přesto mi přijde fajn, že se vedoucí snaží vzít alespoň jednoho kluka do ročníku. Nedokážu si představit být jen se samými holkami a myslím si, že to stejné platí i naopak, proto je dobré, když se to vyvažuje. Zdá se mi, že na D3 se snaží nabírat spravedlivě, ale je známo, že kluci, kteří můžou tahat věci, se vždycky hodí.

Jak je to potom v praxi? Já vnímám v produktovém designu méně žen než mužů, a to minimálně ve vedoucích pozicích nebo zvučných jménech. Máte to stejně, nebo to vnímáte vyrovnaně?

ANETA: Nemyslím si, že je to problém designérek, ale lidí, kteří designéra hledají. Možná častěji osloví muže s dílnou než ženu.

NATÁLIE: Já si myslím, že v tom hraje velkou roli právě i mateřství a moment, kdy si žena musí vybrat mezi kariérou a rodinou. Stalo se mi, že mě nechtěli zaměstnat kvůli tomu, že za chvíli půjdu na mateřskou. Já o tom sama ještě vůbec nepřemýšlím, ale právě tlak společnosti mě omezuje a stresuje.

Umprum Shop 2022 Umprum Shop 2022
Umprum Shop 2022
Výsledná podoba Umprum Shopu 2022 od Anety s Natálií.

Na Českých lvech otevřela Daria Kashcheeva poměrně kontroverzně téma mateřství ve vztahu k tvorbě. I když zmiňovala především situaci ve filmovém průmyslu, je vidět, že v designu řeší ženy stejné téma. Jak to máte vy? Přemýšlely jste někdy o mateřství a o tom, jak zasáhne vaši tvorbu nebo kariéru?

ANETA: Dost transparentně to řeším se stejně starými kamarádkami, které jsou také designérkami. Všechny s tím bojujeme. Je to stres, ale myslím si, že nás to ani jednu nemine a že si musíme každá za sebe srovnat priority.

NATÁLIE: Dost zásadní je také zmínit fakt, že i když v našem oboru produktového nebo interiérového designu člověk pracuje ve studiu, dělá na živnost. Je těžké dostat smlouvu, pokud člověk třeba neučí. Já ji mám, protože teď učím na půl úvazku, ale kdybych se chtěla více věnovat svým projektům, tak bych taky musela dělat na sebe a řešit stejné věci jako Anet.

Vázy Mood Indigo Vázy Mood Indigo
Vázy Mood Indigo
„Něžně absurdní a nevšedně zvláštní, taky možná nejpodivnější a nejměkčí, co jsme dosud vytvořily," popisuje své sametové vázy dvojice designérek.

Sametová spolupráce

V roce 2021 jste začaly vystupovat jako dvojice na vybraných projektech, ale studio jste zatím nezaložily. Proč tomu tak je? Máte to vůbec v plánu, nebo občasné spolupráce vám teď vyhovují nejvíce?

ANETA: To je dost častá otázka, která je spojená s tím, proč nemáme společný Instagram. Odpověď je jednoduchá. Je to o tom, že si myslíme, že v dnešní době je těžké sehnat followers. Proto nám přišlo lepší spojit dva profily přes sdílené příspěvky než zakládat nový. Před třemi lety to byla zároveň naše první spolupráce a chtěly jsme si oťukat, jestli nám to spolu vůbec půjde. Další důvod je z mé strany, protože na rovinu mi výdělek, který zatím ze společných projektů s Natálií máme, nepokryje všechny výdaje. Považujeme se za studio, ale zároveň jsme takoví chameleoni, kdy primárně pracujeme spolu, ale zároveň se nebráníme jiným možnostem.

NATÁLIE: Po škole do toho plánujeme více šlápnout, protože doteď jsme pracovaly ve volném čase. Musím ale říct, že i přesto, že nemáme společný Instagram, tak si nás lidi vždycky najdou a osloví jako dvojici.

Společně jste vytvořily oceňované vázy Mood Indigo, díky kterým jste se snažily povznést technologii sametování a začlenit ji do produktového designu. Jaké máte na vázy ohlasy? Prodávají se dobře?

NATÁLIE: Teď bojujeme s tím, že nám kvůli vysokým energiím zkrachovala sklárna. Všechny sklárny zároveň zvýšily cenu výroby, a nám se už nevyplácí vázy prodávat za stejnou cenu jako doposud. Zvýšit cenu už ale nemůžeme, protože musíme počítat s marží designshopů. Teď máme třeba srovnání s letošním Designblokem, kdy jsme dělaly kovotlačené hodiny a bojovaly jsme s jejich naceněním. Hodiny teď vycházejí na dvanáct tisíc kvůli využité technologii a díky tomu víme, že je téměř nemožné je dát do jakéhokoliv designshopu. Vždycky je těžké najít balanc mezi dobrou prodejností a dohledatelností produktu, a zároveň aby byl pro zákazníka produkt materiálově nebo kvalitou lákavý a pro nás lukrativní.

Vázy Mood Indigo Vázy Mood Indigo
Vázy Mood Indigo
„Kolekce jemných, křišťálových váz, které nenávidí všednost a nudu, využívá technologii sametování, která je často aplikovaná v průmyslové sféře. Tu pak přetváříme hravou formou do estetického vyznění a zasazujeme ji do kontextu současného designu," říká Aneta s Natálií.

Máte k vázám nějaký speciální vztah, když vám pomohly nastartovat kariéru?

ANETA: Trochu mě mrzí, že tady vázy vůbec řešíme. Už těch rozhovorů byla spousta. Myslím si, že chceme jít dál a vymýšlet něco nového. Zároveň je ale super, že jsou na ně skvělé ohlasy a že je lidi mají v povědomí. Vázy jsou tak nadčasové a pořád mají wow efekt, o který nám šlo. Musím se přiznat, že jsem vázu vůbec doma neměla, a až se teď budu stěhovat, tak si konečně jednu domů dám. (smích)

NATÁLIE: Dlouho jsme uvažovaly, jestli s vázami vůbec pokračovat, jestli budou někoho tak dlouho zajímat. Teď po dvouleté pauze se nám ale zdají stále dobré. Je těžké vymyslet cokoliv jiného, co by se dobře prodávalo a bylo samo o sobě tak silné. Nedá se predikovat, co se lidem bude líbit a co ne. Teď jsme se o tom přesvědčily díky hodinám, ve kterých jsme navazovaly na hliníkové kazety z metra od architekta Jaroslava Otruby, a přišlo nám, že mají silný příběh. Nemáme z nich ale tak velkou zpětnou vazbu jako z váz.

Neobvyklá obyčejnost

Na loňském Designbloku jste představily zmíněné kovotlačené hodiny, které jsou vyrobené stejně jako vázypomocí neobvyklé technologie. Jak si vybíráte věci, na kterých budete společně pracovat? Je pro vaši tvorbu něco typické?

NATÁLIE: Rády prolínáme technologii, která nemá s estetikou a designem nic společného, a přetváříme ji do exkluzivního a vysoce estetického produktu. Obě máme velký vztah ke sklu. Musím říct, že sklo a kov jsou pro nás nějak význačné, třeba ke dřevu jsme nikdy neinklinovaly.

ANETA: Nechceme se ale nijak škatulkovat a zároveň nevyvracíme, že další kolekce bude v uvozovkách „obyčejná“.

Můžete prozradit, co plánujete do budoucna? Kde se s vaší tvorbou můžeme co nejdříve setkat?

NATÁLIE: Tak určitě zase na Designbloku. (smích) Člověk by se tomu možná někdy rád vyhnul, protože to je energeticky a finančně náročné. Na druhou stranu v Česku není jiná konkurenční akce, na které by se dalo takto zviditelnit. Moc se o tom nemluví, ale Designblok je dost finančně náročný a pořád mě překvapuje, kolik lidí se mě ptá „no a kolik dostaneš, když vystavuješ na Designbloku?“. Široká veřejnost neví, že i malý stánek vyjde na desítky tisíc. A to si člověk ani není jistý, jestli produkt, který bude vystavovat, je dobrý, a čeká až na zpětnou vazbu návštěvníků. I přesto si s Anet nedokážeme představit, že bychom dělaly něco jiného. Designu se věnujeme už od střední školy a stále nás baví a naplňuje.

Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide