PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Foto: Przemysław Szuba

Kde nejvíce chybí design? 

Nemocničnímu tématu se věnujete delší dobu. V předchozích letech jste navrhla Modular station for nurses. Která je řešená i po grafické stránce. Nebo Furniture suporting senior with excercising at home. Je to směr, kterým chcete jít i nadále? 

AGNIESZKA: Ano. Moc se mi líbí téma zdravotnických pomůcek a obecně výrobků, které pomáhají lidem se speciálními potřebami. Mám opravdu pocit, že to jsou výrobky, které někomu opravdu, ale opravdu pomáhají. A není to výrobek na poličce, ale výrobek, který pomáhá s každodenními úkony. Ty všechny často nejsou tak viditelné nebo zmiňované v běžných rozhovorech. Vnímám, že je to design, kterému není příliš věnovaná pozornost.

Skici modulární stanice Skici modulární stanice
Skici modulární stanice
Autorky projektu: Agnieszka Bujas a Paulina Zdybał

Přijde vám úroveň v nemocnicích, ať už co se týče značení, či pomůcek dostačující? V čem vidíte největší nedostatky? 

AGNIESZKA: Myslím, že nemocnice odvádějí skvělou práci jako organizace a lidé, kteří v nich pracují, zrovna tak. Myslím si, že problém je s penězi a investováním do takových produktů. Mám ale pocit, že situace s trhem se zlepšuje. Mnoho firem se, myslím, stále více zaměřuje na nemocniční nábytek. A máme teď tolik skvělých technologií prosakujících do zdravotnických přístrojů, zejména s umělou inteligencí. Mám pocit, že právě teď je AI to obrovské téma, téma, které je v této oblasti opravdu užitečné.

Určitě zde chybí dobrý grafický design. Pokud jste v nemocnici, bývá situace velmi naléhavá. Lidé jsou občas opravdu vystresovaní. A je důležité, aby měli jasné informace, kam mají jít, kde mohou najít pomoc. Přesahuje to také k nějakým formulářům, tiskopisům nebo k věcem, které musíte vyplnit. Bývají často nejasné a matoucí. Takže to je také, myslím, důležité téma. Bylo by skvělé, kdyby orientační systém byl propojený a jednotný i s tiskovinami nemocnice. 

Série produktů pro podporu pohybů seniorů v domácím prostředí Série produktů pro podporu pohybů seniorů v domácím prostředí
Série produktů pro podporu pohybů seniorů v domácím prostředí

Byla by pro vás zajímavá zakázka pracovat na grafickém obsahu pro nemocnice? Jako je značení, podoba administrativy, nebo vizuální identity?

AGNIESZKA: Zajímavé by to bylo, ale teď se zaměřuji spíš na průmysl. Vystudovala jsem a teď pracuji jako průmyslový designér v Cyrulik design, ve studiu v Krakově. A projekt, který jste zmínila, modulární sesterna, byl studentský projekt. Pracovala jsem na něm se svou kamarádkou a grafickou designérkou Paulinou Zdybał pod vedením Krzysztofa Hamigy, MA, a Klaudie Kasprzakové, MA, ve spolupráci s firmou Formed, výrobcem zdravotnického vybavení. Společnost Formed se následně rozhodla zařadit nábytek do svého sortimentu a v současné době pracuje na jeho výrobě. Jedním z cílů bylo upozornit na to, že je třeba se věnovat grafickému designu i v tomto odvětví. Tyto produkty by měly být navrhovány komplexně jako jeden systém. 

Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě
Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě

Prázdné místo na trhu

Jak vypadají současné pomůcky pro porodní sestry? A co vám na nich vadilo?

AGNIESZKA: Navrhování předcházela rešerše rozdělená na několik částí. Prozkoumala jsem tašky pro porodní asistentky a zdravotní sestry. Jiný výzkum se týkal vah, na kterých se novorozenec váží. A hledala jsem je jako samostatné výrobky, protože takto je to dostupné na trhu. Musela jsem většinou hledat na zahraničním trhu, protože v Polsku nejsou takto dostupné. Jednotlivé prvky byly vždy určené pro lékaře, zdravotní sestry, ale ne pro porodní asistentky. Inovace je také v navržení jednotné sady. Váhu si porodní asistentka může pořídit s obalem, ale když jde na návštěvu k pacientce, veškeré vybavení musí vozit s sebou. Tedy tašku na pomůcky zvlášť a tašku na váhu separé, přestože se do ní váha téměř nevejde, bývá rozměrově prostorná. Říkala jsem si, že by bylo skvělé, kdyby porodní asistentka mohla mít jen jednu věc, kterou by mohla nosit, a nemusela se starat o to, co všechno musí brát s sebou.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Foto: Przemysław Szuba

Je v Polsku běžné, že porodní asistentky navštěvují své klienty doma? V Česku mi to přijde spíše jako vzácnost.

AGNIESZKA: V Polsku se nejedná pouze o domácí porod. Můžete rodit i v nemocnici. Ale vždy k vám domů přijdou porodní asistentky. Systém je financován vládou. Asistentka dorazí na 4 až 6 návštěv, aby poskytla vzdělání v péči o novorozence.

Co všechno je součástí balíčku? Kolik je to samostatných produktů?

AGNIESZKA: V mém projektu je první z nich brašna, která je určena k přenášení všech nástrojů a také váhy. Váhu jsem také navrhla tak, aby byla o něco menší a pohodlnější a aby se také vešla do brašny. Třetí bude vozík. Celá sestava může být pěkně těžká, někdy může vážit víc šest kilo. Takže pokud porodní asistentka jde ke klientovi pěšky nebo jede autobusem, tak může použít vozík. Posledním komponentem bude aplikace, která je nyní v testovacím módu, zatím je to jen signál, že je aplikace potřeba. Nabídne například digitální verzi Edinburské škály poporodní deprese. Dotazník je na kontrolu toho, jak se matka cítí. Aktuálně v praxi je to tak, že matka musí dotazník vyplnit ručně a předat ho porodní asistentce, ta vyhodnotí psychickou pohodu pacientky po porodu, případně navrhne setkání s psychologem.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma

Aplikaci pomůže se spoustou problémů 

Aplikací, které sledují duševní zdraví je minimálně v Česku už pár. V čem se liší ta vaše? Případně v jaké je fázi? Ptám se, protože pro matku to může být nová, ale zároveň trochu strašidelná situace. Jak jí v tom má aplikace pomoci?

AGNIESZKA: Aplikace je odpovědí na mnoho problémů. Za prvé je to opěrný pilíř pro porodní asistentky. V podstatě jde o digitalizaci. Musejí nosit všechny informace o pacientech, adresy a zdravotní informace v papírové formě. Pro pacientky je tam sekce, kde si mohou pohodlně naplánovat schůzku s porodní asistentkou, a protože situace je nová a můžou se i bát, informuje je i o tom, jak první schůzka může probíhat. Můžou si zde naplánovat i první schůzky s lékařem pro miminko. Další výhodou je digitalizování  dotazníku Edinburské poporodní deprese.

Aplikace je stále v úvodním stádiu. Navrhla jsem koncept včetně designu a komunikovala jsem její funkci se třemi porodními asistentkami. V podstatě je připravená k další fázi. 

Projekt vychází z vaší osobní zkušenosti. Vaše maminka je zdravotní sestra. Jak ale konkrétně k myšlence došlo? Iniciovala ji vaše maminka? 

AGNIESZKA: Bylo to tak. Vlastně celý ten nápad pochází od mé mámy. Minulý rok mi to myslím řekla. „Ach, měla bych mít lepší tašku, protože ta moje nevypadá profesionálně.“ A měla by být pohodlnější, protože, jak už jsem říkala, měla na váhu samostatné pouzdro. Taky si musí nosit vlastní tašku na pomůcky. Měla pocit, že by to mělo být něco lépe navrženého.

AUTENTICKÉ ZKUŠENOSTI

Celému projektu určitě předcházela široká rešerše, odkud jste čerpala? Zmiňovala jste při vernisáži rozhovory s rodiči. Je něco, co vás během nich překvapilo?

AGNIESZKA: Celé to začalo nápadem navrhnout tašku, ale rozhodla jsem se udělat velmi obšírné rozhovory, především k pochopení, jak se matky cítí v poporodním období, protože jsem z internetu zjistila, že třeba poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů, kterým čelí v této nové životní roli. Během procesu navrhování jsem provedla celkem 19 rozhovorů: 10 rozhovorů s komunitními porodními asistentkami (ty, které navštěvují rodiny doma v období po porodu), 7 s matkami (jejichž děti byly mladší jednoho roku) a 2 s psychology.

Rozhovory s matkami jsem rozdělila na dvě části. Nejdříve mě zajímala samotná zkušenost být čerstvou matkou. Uvědomila jsem si, že to je nejtěžší, když je to vaše první dítě a jste v téhle situaci nováček. Taky jsem mluvila s psycholožkou. Jedna z nich pracovala v nemocnici. Je první osoba, která mluví s matkami, když je nějaký problém v nemocnici s narozením dítěte. Takže to pro mě bylo opravdu jako otevření očí, kolik situací může být, kupříkladu nešťastná situace potratů a duševní problémy, které to může vyvolat. Druhá část rozhovorů s rodiči byly o návštěvě porodnice, jak se cítí, jak vnímají vlastní připravenost. Říkali, že před první schůzkou byli ve stresu, protože nevěděli, jak se připravit, a je to pochopitelné. S tím by měla pomoci aplikace. Všichni ale byli rádi, že možnost porodních asistentek tu je a že mají příležitost s nimi vést konverzace na opravdu hluboké úrovni.

Narazila jste během design procesu na nějaké překážky?

AGNIESZKA: Měla jsem ze všech stran opravdu dobrou pomoc. S výrobou vah mi pomohl polský výrobce RADWAG, který vyrábí lékařské váhy. Podělili se se mnou o své zkušenosti. Jediný problém byl dobře nastudovat lékařské normy. Ty mi napověděly, jak by měla být váha konstruována, aby správně fungovala. Správný vhled do problematiky jsem samozřejmě dostala i od porodních asistentek. 

S dalším polským výrobcem PRO-TEHT jsem spolupracovala na výrobě tašky. Zkušená průmyslová šicí společnost, která se specializuje na zakázkovou výrobu vysoce kvalitních výrobků, jako jsou lékařské brašny a outdoorové batohy. Laskavě souhlasili, že mi pomohou vyrobit prototyp tašky.

Konzultovala jste finální provedení s porodními asistentkami?

AGNIESZKA: Vytvořila jsem dotazník, který mi vyplnilo 137 porodních asistentek, které aktivně provádějí domácí návštěvy. To mi napovědělo, co porodní asistentky opravdu potřebují. Taky jsem si u toho ověřila, s kterými nástroji opravdu pracují. Takže díky těmto poznatkům mám pocit, že jejich zpětná vazba po skončení projektu byla pouze pozitivní.

Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Foto: Przemysław Szuba

DESIGN S DOPADEM

Prototyp vypadá velmi dotaženě. Prozradíte, kolik jste do projektu investovala? Máte naceněno, kolik by finální produkt stál? Kupujícím by byly pravděpodobně nemocnice...

AGNIESZKA: Vybírala jsem materiály a technologie, které by byly nákladově nejefektivnější. Pro tašku mám hliníkový kovový rám, který je posuvný, ale nebude stát tolik ve výrobě. Váhy by samozřejmě bylo dražší vyvinout. Ale víceméně se pohybuji v kategorii již existujících produktů na trhu. Myslím, že je velmi těžké najít firmu, která by nyní existovala a byla schopná obsáhnout všechny složky výroby u jednotlivých produktů, a věřím, že bude skvělé vyvinout to jako ne samostatné výrobky, ale celý balíček. Takže možná čekám, až se ozve nějaký start-up z lékařského prostředí, který by chtěl do produktu investovat. :)

Tak či onak je to i dnes pro porodní asistentky, které si náčiní musí pořizovat samy, velká finanční zátěž. Bylo by skvělé, kdyby produkt navržený mnou mohl být financovaný státem jako nezbytnost při vykonávání povolání porodní asistentky.

Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Foto: Przemysław Szuba

Co teď následuje? Co by projektu nejvíce pomohlo, aby mohl být sériově vyráběn?

AGNIESZKA: Myslím, že je to již dobře promyšlené, že mám celý systém, takže možná není tak dlouhá cesta k jeho uvedení na trh. Samozřejmě, je za tím stále složitá cesta, protože musíte splnit všechny zákony, všechny požadavky po právní stránce. Takže věřím, že někdo, kdo už má zkušenosti s tím zdravotnickým trhem, by byl skvělý match. 
Jsem vděčná, že můj produkt je oceněný několika soutěžemi. Doufám, že se najde někdo, kdo by produkt implementoval do reálného světa, protože by bylo skvělé, kdyby porodní asistentky měly nástroje, které opravdu potřebují. 


AGNIESZKA BUJAS

Agnieszka je čerstvou absolventkou Fakulty průmyslového designu Akademie výtvarných umění Jana Matejki v Krakově. Svou diplomovou práci Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period vytvořila v Ateliéru ergonomického designu. Produktům pro zdravotnický průmysl se věnuje dlouhodobě. Svým projektům vytváří často vizuální identitu a značení na míru. Ve volných chvílích se věnuje animaci. Během letošního ročníku soutěže Best in Design, jehož vyhlášení proběhlo v rámci Zlin Design Weeku, byla z těch designérů, jejichž jméno po dobu večera zaznělo hned několikrát. Ze Sálu Evy Jiřičné si odnesla ocenění za druhé místo v kategorii Product & industrial design, ocenění médií od editorů předních českých magazínů Media Award, a Martina and Martin Růžička Foundation Special Prize. Mobilní stanice pro porodní asistentky čeká na svého investora, aby mohla pozitivně ovlivnit wellbeing matek během šestinedělí a usnadnit práci porodních asistentek během kontroly a měření miminek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii Výtvarného Umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Rozhovor Jennifer Koudelková
Číst článek
14. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Z dětského domova ke studiu skla. Mladá studentka Jennifer Koudelková boří předsudky a dokazuje, že i složitý osud lze překonat

Mladá studentka designu Jennifer Koudelková strávila část dětství v dětském domově. Nyní se rozhodla o své zkušenosti promluvit. Založila také sbírku na další rozvoj své kariéry. Co ji k tomu vedlo? A jak těžké je opustit předsudky a vytrvat ve své vysněné cestě?

Design & umění Rozhovory
Divadelní vizuály
Číst článek
12. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Sázka na odvahu. Divadelní soubory chápou, že vizuální identita je součást úspěchu, kdo patří k nejinspirativnějším?

Oslovování kvalitních umělců, prostor pro kreativitu i jednotný přístup v tematických sezónách, to všechno už se stává běžným mezi velkými kamennými i nezávislými divadly. Jak v tomto barvitém světě divadelních plakátů upoutat oko nerozhodného diváka? Chce to odvahu, dobrý nápad a špetku humoru.

Design & umění
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Letošní ročník Národní ceny za studentský design nese název SHAPE THE FUTURE. Udejte své kariéře jasný směr a formujte budoucnost!

Deadline přihlášek: 30. června 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii Výtvarného Umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Ze slavnostní ceremonie ADC Czech Creative Awards 2025
Číst článek
19. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Vizuální identita pro Prahu 10 vítězem! ADC Czech Creative Award ocenila lokální kreativce, kdo další bodoval?

32. ročník nejprestižnější lokální soutěže kreativity v komerční komunikaci zná své vítěze. Kdo si letos z pódia ARCHY + odnesl ADC Czech Creative Award?

Soutěže
Aluprofil dodává své dveře do projektů po celém světě
Číst článek
17. 05. 2025
Doba čtení 2 min

Proč se z hliníkových dveří stává volba č.1?

Každý správce budovy vám potvrdí, že nejvíc se toho pokazí v pondělí ráno. Vstupní dveře nejdou dovřít, panty skřípou, někdo přivřel rohožku do zámku a jiný zase dveře zablokoval pet lahví. A vy si říkáte: proč zrovna dveře?

Nezařazené