PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Foto: Przemysław Szuba

Kde nejvíce chybí design? 

Nemocničnímu tématu se věnujete delší dobu. V předchozích letech jste navrhla Modular station for nurses. Která je řešená i po grafické stránce. Nebo Furniture suporting senior with excercising at home. Je to směr, kterým chcete jít i nadále? 

AGNIESZKA: Ano, rozhodně. Zvláště mě přitahují témata týkající se zdravotnických prostředků a produktů, které pomáhají lidem čelit fyzickým či kognitivním obtížím. Vnímám je jako mimořádně hodnotné — mají totiž potenciál skutečně ovlivnit každodenní život člověka nebo ho podpořit během náročných zdravotních situací. Mám dojem, že toto téma bylo dlouho mimo zájem běžných diskusí. To se ale postupně mění – čím dál více se mluví o kvalitě zdravotní péče, a tím roste i důraz na promyšlený design v této oblasti.

Skici modulární stanice Skici modulární stanice
Skici modulární stanice
Autorky projektu: Agnieszka Bujas a Paulina Zdybał

Přijde vám úroveň v nemocnicích, ať už co se týče značení, či pomůcek dostačující? V čem vidíte největší nedostatky? 

AGNIESZKA: Když mluvíme o standardech, je důležité zmínit, že nemocnice není jen o vybavení, ale jde o složitou organizaci. Věřím, že nemocnice a jejich personál obecně odvádějí vynikající práci, i když prostředí a vybavení jim tuto práci mohou výrazně usnadnit.

Za hlavní výzvu osobně považuji financování a investice do těchto zařízení. Mám ale pocit, že se situace na trhu postupně zlepšuje a že si lidé zodpovědní za nákupy do nemocnic stále více uvědomují, jak velký vliv má fyzické prostředí na pacienty. Všimla jsem si také, že přibývá firem zaměřených na nemocniční nábytek, a zároveň sledujeme nástup pokročilých technologií v oblasti zdravotnických prostředků — zejména s rozvojem umělé inteligence.

Z vlastní zkušenosti vnímám jako stále častý problém v mnoha nemocnicích informační systémy pro pacienty, které bývají velmi složité. To je obzvlášť důležité, protože situace v nemocnici bývají často akutní a lidé jsou ve velkém stresu. Jasné a srozumitelné informace o tom, kam jít a kde hledat pomoc, jsou klíčové. Totéž platí pro formuláře a tištěné materiály, které bývají často nepřehledné a matoucí. Myslím si, že jde o velmi důležité téma, ale také o značnou výzvu, pokud chceme vytvořit jednotný a konzistentní systém.

Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí
Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí

Byla by pro vás zajímavá zakázka pracovat na grafickém obsahu pro nemocnice? Jako je značení, podoba administrativy, nebo vizuální identity?

AGNIESZKA: To by rozhodně bylo zajímavé. V současnosti se však více zaměřuji na průmyslový design — nedávno jsem absolvovala studium a nyní pracuji jako průmyslový designérka ve studiu Cyrulik Design se sídlem v Krakově. Jako studentka jsem měla dříve možnost pracovat na návrhu modulárního ošetřovatelského pracoviště. Jedním z našich cílů bylo zdůraznit význam grafického designu ve zdravotnictví, proto jsme do projektu záměrně zapracovali vizuální prvky, abychom ukázali, že tyto produkty by měly být navrhovány jako součást uceleného a integrovaného systému.

Na projektu jsem spolupracovala s kamarádkou, designérkou Paulinou Zdybał, pod vedením Mgr. Krzysztofa Hamigy a Mgr. Klaudie Kasprzak. Projekt vznikl ve spolupráci s polským výrobcem zdravotnického vybavení Formed, který se následně rozhodl zařadit tento nábytek do svého portfolia a v současnosti ho připravuje k výrobě.

Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě
Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě

Prázdné místo na trhu

Jak vypadají současné pomůcky pro porodní sestry? A co vám na nich vadilo?

AGNIESZKA: Poprvé jsem se o podobě tašek pro porodní asistentky dozvěděla prostřednictvím online průzkumu. Začala jsem tím, že jsem se zaměřila na tašky používané porodními asistentkami a zdravotními sestrami. Následně jsem se věnovala problematice vah pro novorozence a způsobům jejich přepravy. Tato dvě témata jsem zpracovávala jako samostatné produktové kategorie, což odpovídá i tomu, jak jsou obvykle nabízeny na trhu. Tašky, které jsem našla, byly většinou určeny pro lékaře a sestry, nikoli přímo pro potřeby porodních asistentek. Navíc většina řešení, na která jsem narazila, pocházela ze zahraničí — v Polsku jsem téměř žádné výrobce těchto produktů nenašla.

Ačkoli si porodní asistentky mohou pořídit váhu s ochranným pouzdrem, v praxi často musí při návštěvách pacientek nosit několik samostatných věcí: jednu tašku na nástroje a druhou na váhu. Právě v tom jsem viděla příležitost k inovaci — navrhnout ucelenou sadu. Mnoho porodních asistentek, se kterými jsem mluvila, zmiňovalo, že se jim váha nevejde do tašky, kterou běžně používají. Proto jsem se rozhodla vytvořit řešení, které by jim umožnilo přenášet vše potřebné v jednom promyšleně navrženém produktu — a tím jim každodenní práci alespoň trochu usnadnit.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Foto: Przemysław Szuba

Je v Polsku běžné, že porodní asistentky navštěvují své klienty doma? V Česku mi to přijde spíše jako vzácnost.

AGNIESZKA: V Polsku jsou návštěvy porodních asistentek v domácím prostředí hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a mohou probíhat jak před porodem, tak po něm. Můj projekt se zaměřoval konkrétně na poporodní návštěvy. V současnosti mohou porodní asistentky během prvních šesti týdnů po narození dítěte uskutečnit čtyři až šest domácích návštěv. Často však zůstávají s rodinami, které podporují, v úzkém kontaktu – odpovídají na dotazy rodičů a poskytují průběžnou pomoc.

Co všechno je součástí balíčku? Kolik je to samostatných produktů?

AGNIESZKA: V mém projektu je první z nich brašna, která je určena k přenášení všech nástrojů a také váhy. Váhu jsem také navrhla tak, aby byla o něco menší a pohodlnější a aby se také vešla do brašny. Třetí bude vozík. Celá sestava může být pěkně těžká, někdy může vážit víc šest kilo. Takže pokud porodní asistentka jde ke klientovi pěšky nebo jede autobusem, tak může použít vozík. Posledním komponentem bude aplikace, která je nyní v testovacím módu, zatím je to jen signál, že je aplikace potřeba. Nabídne například digitální verzi Edinburské škály poporodní deprese. Dotazník je na kontrolu toho, jak se matka cítí. Aktuálně v praxi je to tak, že matka musí dotazník vyplnit ručně a předat ho porodní asistentce, ta vyhodnotí psychickou pohodu pacientky po porodu, případně navrhne setkání s psychologem.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma

Aplikace, která pomáhá

Aplikací, které sledují duševní zdraví je minimálně v Česku už pár. V čem se liší ta vaše? Případně v jaké je fázi? Ptám se, protože pro matku to může být nová, ale zároveň trochu strašidelná situace. Jak jí v tom má aplikace pomoci?

AGNIESZKA: Aplikace reaguje na celou řadu výzev. V první řadě slouží jako významný podpůrný nástroj pro porodní asistentky. Jde především o digitalizaci a zjednodušení práce — porodní asistentky si v současnosti musí pamatovat nebo zaznamenávat údaje o pacientkách, adresy a zdravotní informace na různá místa, často kombinovaně na papír i do telefonu. Pro pacientky je v aplikaci připravena část, kde si mohou pohodlně domluvit návštěvu porodní asistentky. Jelikož pro ně tato situace bývá nová a potenciálně stresující, aplikace zároveň poskytuje informace o tom, co mohou od první návštěvy očekávat.

Rodiče si přes aplikaci mohou také naplánovat první lékařská vyšetření svého dítěte. Jednou z klíčových funkcí je digitalizace Edinburského dotazníku poporodní deprese, který jsem zmiňovala již dříve.

Projekt vychází z vaší osobní zkušenosti. Vaše maminka je porodní asistentka. Jak ale konkrétně k myšlence došlo? Iniciovala ji vaše maminka? 

AGNIESZKA: Bylo to tak. Vlastně celý ten nápad pochází od mé mámy. Minulý rok mi to myslím řekla. „Ach, měla bych mít lepší tašku, protože ta moje nevypadá profesionálně.“ A měla by být pohodlnější, protože, jak už jsem říkala, měla na váhu samostatné pouzdro. Taky si musí nosit vlastní tašku na pomůcky. Měla pocit, že by to mělo být něco lépe navrženého.

AUTENTICKÉ ZKUŠENOSTI

Celému projektu určitě předcházela široká rešerše, odkud jste čerpala? Zmiňovala jste při vernisáži rozhovory s rodiči. Je něco, co vás během nich překvapilo?

AGNIESZKA: Celé to začalo nápadem navrhnout tašku, ale rozhodla jsem se udělat velmi obšírné rozhovory, především k pochopení, jak se matky cítí v poporodním období, protože jsem z internetu zjistila, že třeba poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů, kterým čelí v této nové životní roli. Během procesu navrhování jsem provedla celkem 19 rozhovorů: 10 rozhovorů s komunitními porodními asistentkami (ty, které navštěvují rodiny doma v období po porodu), 7 s matkami (jejichž děti byly mladší jednoho roku) a 2 s psychology.

Rozhovory s matkami jsem rozdělila do dvou částí. Nejprve jsem se zaměřila na jejich zkušenosti s raným mateřstvím — konkrétně na období po porodu. Uvědomila jsem si, že právě tato fáze bývá nejnáročnější, zvláště když jde o první dítě a všechno je nové. Mluvila jsem také s psycholožkami, z nichž jedna pracuje v nemocnici — tento rozhovor byl obzvlášť podnětný. Často je totiž první osobou, se kterou matky hovoří, když se objeví jakékoli psychické obtíže, a to jak před porodem, tak po něm. Bylo pro mě velmi přínosné zjistit, jak rozmanité tyto problémy mohou být a jak se psycholožka snaží pacientkám pomáhat v momentech stresu a začínající úzkosti.

Druhá část rozhovorů se zaměřila na domácí návštěvy porodních asistentek. Ptala jsem se matek, jak se tehdy cítily a jaké měly obavy. Většina z nich přiznala, že před první návštěvou byly nervózní, protože nevěděly, co mohou očekávat — což je naprosto pochopitelné. Aplikace má právě tuto nejistotu pomoci zmírnit. Všechny matky ale zároveň oceňovaly dostupnost porodních asistentek a velmi si vážily možnosti vést s nimi otevřené a důvěrné rozhovory.

Narazila jste během design procesu na nějaké překážky?

AGNIESZKA: Měla jsem ze všech stran opravdu dobrou pomoc. S výrobou vah mi pomohl polský výrobce RADWAG, který vyrábí lékařské váhy. Podělili se se mnou o své zkušenosti. Jediný problém byl dobře nastudovat lékařské normy. Ty mi napověděly, jak by měla být váha konstruována, aby správně fungovala. Správný vhled do problematiky jsem samozřejmě dostala i od porodních asistentek. 

S dalším polským výrobcem PRO-TEHT jsem spolupracovala na výrobě tašky. Zkušená průmyslová šicí společnost, která se specializuje na zakázkovou výrobu vysoce kvalitních výrobků, jako jsou lékařské brašny a outdoorové batohy. Laskavě souhlasili, že mi pomohou vyrobit prototyp tašky.

Konzultovala jste finální provedení s porodními asistentkami?

AGNIESZKA: Konečný návrh jsem konzultovala s porodními asistentkami, ale zapojila jsem je i do samotného začátku projektu. Vytvořila jsem dotazník, který vyplnilo 137 porodních asistentek aktivně provádějících domácí návštěvy. Díky tomu jsem získala představu o tom, co skutečně potřebují. Zároveň jsem si ověřila, s jakými nástroji ve své praxi reálně pracují. Na základě těchto zjištění mám pocit, že jejich zpětná vazba po dokončení projektu byla zcela pozitivní.

Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Foto: Przemysław Szuba

DESIGN S DOPADEM

Prototyp vypadá velmi dotaženě. Prozradíte, kolik jste do projektu investovala? Máte naceněno, kolik by finální produkt stál? Kupujícím by byly pravděpodobně nemocnice...

AGNIESZKA: Zvolila jsem materiály a technologie, které jsou co nejvíce nákladově efektivní. Na tašku jsem použila hliníkový rám, který je jednoduchý na výrobu a neměl by být příliš drahý. Vývoj váhy bude samozřejmě nákladnější, ale celkově by měla zůstat v cenovém rozpětí podobných produktů, které jsou aktuálně na trhu dostupné.

Ideální by bylo vyvinout tento produkt ne jako jednotlivé součásti, ale jako kompletní sadu. Na druhou stranu by bylo velkým štěstím najít existující firmu, která by byla schopná zvládnout výrobu všech komponent. Možná tedy čekám na start-up z oblasti zdravotnictví, který by do produktu rád investoval. :) Každopádně je to pro porodní asistentky stále velká finanční zátěž, protože si musí pořizovat vlastní vybavení. Bylo by skvělé, kdyby produkt, který jsem navrhla, mohl být státem financován jako nezbytnost pro povolání porodní asistentky.

Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Foto: Przemysław Szuba

Co teď následuje? Co by projektu nejvíce pomohlo, aby mohl být sériově vyráběn?

AGNIESZKA: Myslím, že je to již dobře promyšlené, že mám celý systém, takže možná není tak dlouhá cesta k jeho uvedení na trh. Samozřejmě, je za tím stále složitá cesta, protože musíte splnit všechny zákony, všechny požadavky po právní stránce. Takže věřím, že někdo, kdo už má zkušenosti s tím zdravotnickým trhem, by byl skvělý match. 
Jsem vděčná, že můj produkt je oceněný několika soutěžemi. Doufám, že se najde někdo, kdo by produkt implementoval do reálného světa, protože by bylo skvělé, kdyby porodní asistentky měly nástroje, které opravdu potřebují. 


AGNIESZKA BUJAS

Agnieszka je čerstvou absolventkou Fakulty průmyslového designu Akademie výtvarných umění Jana Matejki v Krakově. Svou diplomovou práci Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period vytvořila v Ateliéru ergonomického designu. Produktům pro zdravotnický průmysl se věnuje dlouhodobě. Svým projektům vytváří často vizuální identitu a značení na míru. Ve volných chvílích se věnuje animaci. Během letošního ročníku soutěže Best in Design, jehož vyhlášení proběhlo v rámci Zlin Design Weeku, byla z těch designérů, jejichž jméno po dobu večera zaznělo hned několikrát. Ze Sálu Evy Jiřičné si odnesla ocenění za druhé místo v kategorii Product & industrial design, ocenění médií od editorů předních českých magazínů Media Award, a Martina and Martin Růžička Foundation Special Prize. Mobilní stanice pro porodní asistentky čeká na svého investora, aby mohla pozitivně ovlivnit wellbeing matek během šestinedělí a usnadnit práci porodních asistentek během kontroly a měření miminek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide