PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Foto: Przemysław Szuba

Kde nejvíce chybí design? 

Nemocničnímu tématu se věnujete delší dobu. V předchozích letech jste navrhla Modular station for nurses. Která je řešená i po grafické stránce. Nebo Furniture suporting senior with excercising at home. Je to směr, kterým chcete jít i nadále? 

AGNIESZKA: Ano, rozhodně. Zvláště mě přitahují témata týkající se zdravotnických prostředků a produktů, které pomáhají lidem čelit fyzickým či kognitivním obtížím. Vnímám je jako mimořádně hodnotné — mají totiž potenciál skutečně ovlivnit každodenní život člověka nebo ho podpořit během náročných zdravotních situací. Mám dojem, že toto téma bylo dlouho mimo zájem běžných diskusí. To se ale postupně mění – čím dál více se mluví o kvalitě zdravotní péče, a tím roste i důraz na promyšlený design v této oblasti.

Skici modulární stanice Skici modulární stanice
Skici modulární stanice
Autorky projektu: Agnieszka Bujas a Paulina Zdybał

Přijde vám úroveň v nemocnicích, ať už co se týče značení, či pomůcek dostačující? V čem vidíte největší nedostatky? 

AGNIESZKA: Když mluvíme o standardech, je důležité zmínit, že nemocnice není jen o vybavení, ale jde o složitou organizaci. Věřím, že nemocnice a jejich personál obecně odvádějí vynikající práci, i když prostředí a vybavení jim tuto práci mohou výrazně usnadnit.

Za hlavní výzvu osobně považuji financování a investice do těchto zařízení. Mám ale pocit, že se situace na trhu postupně zlepšuje a že si lidé zodpovědní za nákupy do nemocnic stále více uvědomují, jak velký vliv má fyzické prostředí na pacienty. Všimla jsem si také, že přibývá firem zaměřených na nemocniční nábytek, a zároveň sledujeme nástup pokročilých technologií v oblasti zdravotnických prostředků — zejména s rozvojem umělé inteligence.

Z vlastní zkušenosti vnímám jako stále častý problém v mnoha nemocnicích informační systémy pro pacienty, které bývají velmi složité. To je obzvlášť důležité, protože situace v nemocnici bývají často akutní a lidé jsou ve velkém stresu. Jasné a srozumitelné informace o tom, kam jít a kde hledat pomoc, jsou klíčové. Totéž platí pro formuláře a tištěné materiály, které bývají často nepřehledné a matoucí. Myslím si, že jde o velmi důležité téma, ale také o značnou výzvu, pokud chceme vytvořit jednotný a konzistentní systém.

Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí
Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí

Byla by pro vás zajímavá zakázka pracovat na grafickém obsahu pro nemocnice? Jako je značení, podoba administrativy, nebo vizuální identity?

AGNIESZKA: To by rozhodně bylo zajímavé. V současnosti se však více zaměřuji na průmyslový design — nedávno jsem absolvovala studium a nyní pracuji jako průmyslový designérka ve studiu Cyrulik Design se sídlem v Krakově. Jako studentka jsem měla dříve možnost pracovat na návrhu modulárního ošetřovatelského pracoviště. Jedním z našich cílů bylo zdůraznit význam grafického designu ve zdravotnictví, proto jsme do projektu záměrně zapracovali vizuální prvky, abychom ukázali, že tyto produkty by měly být navrhovány jako součást uceleného a integrovaného systému.

Na projektu jsem spolupracovala s kamarádkou, designérkou Paulinou Zdybał, pod vedením Mgr. Krzysztofa Hamigy a Mgr. Klaudie Kasprzak. Projekt vznikl ve spolupráci s polským výrobcem zdravotnického vybavení Formed, který se následně rozhodl zařadit tento nábytek do svého portfolia a v současnosti ho připravuje k výrobě.

Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě
Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě

Prázdné místo na trhu

Jak vypadají současné pomůcky pro porodní sestry? A co vám na nich vadilo?

AGNIESZKA: Poprvé jsem se o podobě tašek pro porodní asistentky dozvěděla prostřednictvím online průzkumu. Začala jsem tím, že jsem se zaměřila na tašky používané porodními asistentkami a zdravotními sestrami. Následně jsem se věnovala problematice vah pro novorozence a způsobům jejich přepravy. Tato dvě témata jsem zpracovávala jako samostatné produktové kategorie, což odpovídá i tomu, jak jsou obvykle nabízeny na trhu. Tašky, které jsem našla, byly většinou určeny pro lékaře a sestry, nikoli přímo pro potřeby porodních asistentek. Navíc většina řešení, na která jsem narazila, pocházela ze zahraničí — v Polsku jsem téměř žádné výrobce těchto produktů nenašla.

Ačkoli si porodní asistentky mohou pořídit váhu s ochranným pouzdrem, v praxi často musí při návštěvách pacientek nosit několik samostatných věcí: jednu tašku na nástroje a druhou na váhu. Právě v tom jsem viděla příležitost k inovaci — navrhnout ucelenou sadu. Mnoho porodních asistentek, se kterými jsem mluvila, zmiňovalo, že se jim váha nevejde do tašky, kterou běžně používají. Proto jsem se rozhodla vytvořit řešení, které by jim umožnilo přenášet vše potřebné v jednom promyšleně navrženém produktu — a tím jim každodenní práci alespoň trochu usnadnit.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Foto: Przemysław Szuba

Je v Polsku běžné, že porodní asistentky navštěvují své klienty doma? V Česku mi to přijde spíše jako vzácnost.

AGNIESZKA: V Polsku jsou návštěvy porodních asistentek v domácím prostředí hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a mohou probíhat jak před porodem, tak po něm. Můj projekt se zaměřoval konkrétně na poporodní návštěvy. V současnosti mohou porodní asistentky během prvních šesti týdnů po narození dítěte uskutečnit čtyři až šest domácích návštěv. Často však zůstávají s rodinami, které podporují, v úzkém kontaktu – odpovídají na dotazy rodičů a poskytují průběžnou pomoc.

Co všechno je součástí balíčku? Kolik je to samostatných produktů?

AGNIESZKA: V mém projektu je první z nich brašna, která je určena k přenášení všech nástrojů a také váhy. Váhu jsem také navrhla tak, aby byla o něco menší a pohodlnější a aby se také vešla do brašny. Třetí bude vozík. Celá sestava může být pěkně těžká, někdy může vážit víc šest kilo. Takže pokud porodní asistentka jde ke klientovi pěšky nebo jede autobusem, tak může použít vozík. Posledním komponentem bude aplikace, která je nyní v testovacím módu, zatím je to jen signál, že je aplikace potřeba. Nabídne například digitální verzi Edinburské škály poporodní deprese. Dotazník je na kontrolu toho, jak se matka cítí. Aktuálně v praxi je to tak, že matka musí dotazník vyplnit ručně a předat ho porodní asistentce, ta vyhodnotí psychickou pohodu pacientky po porodu, případně navrhne setkání s psychologem.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma

Aplikace, která pomáhá

Aplikací, které sledují duševní zdraví je minimálně v Česku už pár. V čem se liší ta vaše? Případně v jaké je fázi? Ptám se, protože pro matku to může být nová, ale zároveň trochu strašidelná situace. Jak jí v tom má aplikace pomoci?

AGNIESZKA: Aplikace reaguje na celou řadu výzev. V první řadě slouží jako významný podpůrný nástroj pro porodní asistentky. Jde především o digitalizaci a zjednodušení práce — porodní asistentky si v současnosti musí pamatovat nebo zaznamenávat údaje o pacientkách, adresy a zdravotní informace na různá místa, často kombinovaně na papír i do telefonu. Pro pacientky je v aplikaci připravena část, kde si mohou pohodlně domluvit návštěvu porodní asistentky. Jelikož pro ně tato situace bývá nová a potenciálně stresující, aplikace zároveň poskytuje informace o tom, co mohou od první návštěvy očekávat.

Rodiče si přes aplikaci mohou také naplánovat první lékařská vyšetření svého dítěte. Jednou z klíčových funkcí je digitalizace Edinburského dotazníku poporodní deprese, který jsem zmiňovala již dříve.

Projekt vychází z vaší osobní zkušenosti. Vaše maminka je porodní asistentka. Jak ale konkrétně k myšlence došlo? Iniciovala ji vaše maminka? 

AGNIESZKA: Bylo to tak. Vlastně celý ten nápad pochází od mé mámy. Minulý rok mi to myslím řekla. „Ach, měla bych mít lepší tašku, protože ta moje nevypadá profesionálně.“ A měla by být pohodlnější, protože, jak už jsem říkala, měla na váhu samostatné pouzdro. Taky si musí nosit vlastní tašku na pomůcky. Měla pocit, že by to mělo být něco lépe navrženého.

AUTENTICKÉ ZKUŠENOSTI

Celému projektu určitě předcházela široká rešerše, odkud jste čerpala? Zmiňovala jste při vernisáži rozhovory s rodiči. Je něco, co vás během nich překvapilo?

AGNIESZKA: Celé to začalo nápadem navrhnout tašku, ale rozhodla jsem se udělat velmi obšírné rozhovory, především k pochopení, jak se matky cítí v poporodním období, protože jsem z internetu zjistila, že třeba poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů, kterým čelí v této nové životní roli. Během procesu navrhování jsem provedla celkem 19 rozhovorů: 10 rozhovorů s komunitními porodními asistentkami (ty, které navštěvují rodiny doma v období po porodu), 7 s matkami (jejichž děti byly mladší jednoho roku) a 2 s psychology.

Rozhovory s matkami jsem rozdělila do dvou částí. Nejprve jsem se zaměřila na jejich zkušenosti s raným mateřstvím — konkrétně na období po porodu. Uvědomila jsem si, že právě tato fáze bývá nejnáročnější, zvláště když jde o první dítě a všechno je nové. Mluvila jsem také s psycholožkami, z nichž jedna pracuje v nemocnici — tento rozhovor byl obzvlášť podnětný. Často je totiž první osobou, se kterou matky hovoří, když se objeví jakékoli psychické obtíže, a to jak před porodem, tak po něm. Bylo pro mě velmi přínosné zjistit, jak rozmanité tyto problémy mohou být a jak se psycholožka snaží pacientkám pomáhat v momentech stresu a začínající úzkosti.

Druhá část rozhovorů se zaměřila na domácí návštěvy porodních asistentek. Ptala jsem se matek, jak se tehdy cítily a jaké měly obavy. Většina z nich přiznala, že před první návštěvou byly nervózní, protože nevěděly, co mohou očekávat — což je naprosto pochopitelné. Aplikace má právě tuto nejistotu pomoci zmírnit. Všechny matky ale zároveň oceňovaly dostupnost porodních asistentek a velmi si vážily možnosti vést s nimi otevřené a důvěrné rozhovory.

Narazila jste během design procesu na nějaké překážky?

AGNIESZKA: Měla jsem ze všech stran opravdu dobrou pomoc. S výrobou vah mi pomohl polský výrobce RADWAG, který vyrábí lékařské váhy. Podělili se se mnou o své zkušenosti. Jediný problém byl dobře nastudovat lékařské normy. Ty mi napověděly, jak by měla být váha konstruována, aby správně fungovala. Správný vhled do problematiky jsem samozřejmě dostala i od porodních asistentek. 

S dalším polským výrobcem PRO-TEHT jsem spolupracovala na výrobě tašky. Zkušená průmyslová šicí společnost, která se specializuje na zakázkovou výrobu vysoce kvalitních výrobků, jako jsou lékařské brašny a outdoorové batohy. Laskavě souhlasili, že mi pomohou vyrobit prototyp tašky.

Konzultovala jste finální provedení s porodními asistentkami?

AGNIESZKA: Konečný návrh jsem konzultovala s porodními asistentkami, ale zapojila jsem je i do samotného začátku projektu. Vytvořila jsem dotazník, který vyplnilo 137 porodních asistentek aktivně provádějících domácí návštěvy. Díky tomu jsem získala představu o tom, co skutečně potřebují. Zároveň jsem si ověřila, s jakými nástroji ve své praxi reálně pracují. Na základě těchto zjištění mám pocit, že jejich zpětná vazba po dokončení projektu byla zcela pozitivní.

Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Foto: Przemysław Szuba

DESIGN S DOPADEM

Prototyp vypadá velmi dotaženě. Prozradíte, kolik jste do projektu investovala? Máte naceněno, kolik by finální produkt stál? Kupujícím by byly pravděpodobně nemocnice...

AGNIESZKA: Zvolila jsem materiály a technologie, které jsou co nejvíce nákladově efektivní. Na tašku jsem použila hliníkový rám, který je jednoduchý na výrobu a neměl by být příliš drahý. Vývoj váhy bude samozřejmě nákladnější, ale celkově by měla zůstat v cenovém rozpětí podobných produktů, které jsou aktuálně na trhu dostupné.

Ideální by bylo vyvinout tento produkt ne jako jednotlivé součásti, ale jako kompletní sadu. Na druhou stranu by bylo velkým štěstím najít existující firmu, která by byla schopná zvládnout výrobu všech komponent. Možná tedy čekám na start-up z oblasti zdravotnictví, který by do produktu rád investoval. :) Každopádně je to pro porodní asistentky stále velká finanční zátěž, protože si musí pořizovat vlastní vybavení. Bylo by skvělé, kdyby produkt, který jsem navrhla, mohl být státem financován jako nezbytnost pro povolání porodní asistentky.

Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Foto: Przemysław Szuba

Co teď následuje? Co by projektu nejvíce pomohlo, aby mohl být sériově vyráběn?

AGNIESZKA: Myslím, že je to již dobře promyšlené, že mám celý systém, takže možná není tak dlouhá cesta k jeho uvedení na trh. Samozřejmě, je za tím stále složitá cesta, protože musíte splnit všechny zákony, všechny požadavky po právní stránce. Takže věřím, že někdo, kdo už má zkušenosti s tím zdravotnickým trhem, by byl skvělý match. 
Jsem vděčná, že můj produkt je oceněný několika soutěžemi. Doufám, že se najde někdo, kdo by produkt implementoval do reálného světa, protože by bylo skvělé, kdyby porodní asistentky měly nástroje, které opravdu potřebují. 


AGNIESZKA BUJAS

Agnieszka je čerstvou absolventkou Fakulty průmyslového designu Akademie výtvarných umění Jana Matejki v Krakově. Svou diplomovou práci Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period vytvořila v Ateliéru ergonomického designu. Produktům pro zdravotnický průmysl se věnuje dlouhodobě. Svým projektům vytváří často vizuální identitu a značení na míru. Ve volných chvílích se věnuje animaci. Během letošního ročníku soutěže Best in Design, jehož vyhlášení proběhlo v rámci Zlin Design Weeku, byla z těch designérů, jejichž jméno po dobu večera zaznělo hned několikrát. Ze Sálu Evy Jiřičné si odnesla ocenění za druhé místo v kategorii Product & industrial design, ocenění médií od editorů předních českých magazínů Media Award, a Martina and Martin Růžička Foundation Special Prize. Mobilní stanice pro porodní asistentky čeká na svého investora, aby mohla pozitivně ovlivnit wellbeing matek během šestinedělí a usnadnit práci porodních asistentek během kontroly a měření miminek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Textilní umělec Adam Pisca
Číst článek
16. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Určitá rivalita tu existuje, netýká se ale začínajících designérů, říká Adam Pisca, inspirativní textilní výtvarník, který nevidí věci černobíle

Textilní tvorba bývá často spojována s ženami designérkami. Adam Pisca tak svou citlivou tvorbou tapisérií boří mýty. Opravdu se textilní tvorba vrací do popředí? Co za tím stojí a jak se obor textilu proměňuje?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory