PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Na polském trhu, ale i u nás v Česku úplně chybí jednotný produkt pro porodní asistentky
Foto: Przemysław Szuba

Kde nejvíce chybí design? 

Nemocničnímu tématu se věnujete delší dobu. V předchozích letech jste navrhla Modular station for nurses. Která je řešená i po grafické stránce. Nebo Furniture suporting senior with excercising at home. Je to směr, kterým chcete jít i nadále? 

AGNIESZKA: Ano, rozhodně. Zvláště mě přitahují témata týkající se zdravotnických prostředků a produktů, které pomáhají lidem čelit fyzickým či kognitivním obtížím. Vnímám je jako mimořádně hodnotné — mají totiž potenciál skutečně ovlivnit každodenní život člověka nebo ho podpořit během náročných zdravotních situací. Mám dojem, že toto téma bylo dlouho mimo zájem běžných diskusí. To se ale postupně mění – čím dál více se mluví o kvalitě zdravotní péče, a tím roste i důraz na promyšlený design v této oblasti.

Skici modulární stanice Skici modulární stanice
Skici modulární stanice
Autorky projektu: Agnieszka Bujas a Paulina Zdybał

Přijde vám úroveň v nemocnicích, ať už co se týče značení, či pomůcek dostačující? V čem vidíte největší nedostatky? 

AGNIESZKA: Když mluvíme o standardech, je důležité zmínit, že nemocnice není jen o vybavení, ale jde o složitou organizaci. Věřím, že nemocnice a jejich personál obecně odvádějí vynikající práci, i když prostředí a vybavení jim tuto práci mohou výrazně usnadnit.

Za hlavní výzvu osobně považuji financování a investice do těchto zařízení. Mám ale pocit, že se situace na trhu postupně zlepšuje a že si lidé zodpovědní za nákupy do nemocnic stále více uvědomují, jak velký vliv má fyzické prostředí na pacienty. Všimla jsem si také, že přibývá firem zaměřených na nemocniční nábytek, a zároveň sledujeme nástup pokročilých technologií v oblasti zdravotnických prostředků — zejména s rozvojem umělé inteligence.

Z vlastní zkušenosti vnímám jako stále častý problém v mnoha nemocnicích informační systémy pro pacienty, které bývají velmi složité. To je obzvlášť důležité, protože situace v nemocnici bývají často akutní a lidé jsou ve velkém stresu. Jasné a srozumitelné informace o tom, kam jít a kde hledat pomoc, jsou klíčové. Totéž platí pro formuláře a tištěné materiály, které bývají často nepřehledné a matoucí. Myslím si, že jde o velmi důležité téma, ale také o značnou výzvu, pokud chceme vytvořit jednotný a konzistentní systém.

Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí
Produkt navržený pro podporu mobility seniorů v domácím prostředí

Byla by pro vás zajímavá zakázka pracovat na grafickém obsahu pro nemocnice? Jako je značení, podoba administrativy, nebo vizuální identity?

AGNIESZKA: To by rozhodně bylo zajímavé. V současnosti se však více zaměřuji na průmyslový design — nedávno jsem absolvovala studium a nyní pracuji jako průmyslový designérka ve studiu Cyrulik Design se sídlem v Krakově. Jako studentka jsem měla dříve možnost pracovat na návrhu modulárního ošetřovatelského pracoviště. Jedním z našich cílů bylo zdůraznit význam grafického designu ve zdravotnictví, proto jsme do projektu záměrně zapracovali vizuální prvky, abychom ukázali, že tyto produkty by měly být navrhovány jako součást uceleného a integrovaného systému.

Na projektu jsem spolupracovala s kamarádkou, designérkou Paulinou Zdybał, pod vedením Mgr. Krzysztofa Hamigy a Mgr. Klaudie Kasprzak. Projekt vznikl ve spolupráci s polským výrobcem zdravotnického vybavení Formed, který se následně rozhodl zařadit tento nábytek do svého portfolia a v současnosti ho připravuje k výrobě.

Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě
Agnieszka se produktům pro nemocniční prostředí věnuje dlouhodobě

Prázdné místo na trhu

Jak vypadají současné pomůcky pro porodní sestry? A co vám na nich vadilo?

AGNIESZKA: Poprvé jsem se o podobě tašek pro porodní asistentky dozvěděla prostřednictvím online průzkumu. Začala jsem tím, že jsem se zaměřila na tašky používané porodními asistentkami a zdravotními sestrami. Následně jsem se věnovala problematice vah pro novorozence a způsobům jejich přepravy. Tato dvě témata jsem zpracovávala jako samostatné produktové kategorie, což odpovídá i tomu, jak jsou obvykle nabízeny na trhu. Tašky, které jsem našla, byly většinou určeny pro lékaře a sestry, nikoli přímo pro potřeby porodních asistentek. Navíc většina řešení, na která jsem narazila, pocházela ze zahraničí — v Polsku jsem téměř žádné výrobce těchto produktů nenašla.

Ačkoli si porodní asistentky mohou pořídit váhu s ochranným pouzdrem, v praxi často musí při návštěvách pacientek nosit několik samostatných věcí: jednu tašku na nástroje a druhou na váhu. Právě v tom jsem viděla příležitost k inovaci — navrhnout ucelenou sadu. Mnoho porodních asistentek, se kterými jsem mluvila, zmiňovalo, že se jim váha nevejde do tašky, kterou běžně používají. Proto jsem se rozhodla vytvořit řešení, které by jim umožnilo přenášet vše potřebné v jednom promyšleně navrženém produktu — a tím jim každodenní práci alespoň trochu usnadnit.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Foto: Przemysław Szuba

Je v Polsku běžné, že porodní asistentky navštěvují své klienty doma? V Česku mi to přijde spíše jako vzácnost.

AGNIESZKA: V Polsku jsou návštěvy porodních asistentek v domácím prostředí hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a mohou probíhat jak před porodem, tak po něm. Můj projekt se zaměřoval konkrétně na poporodní návštěvy. V současnosti mohou porodní asistentky během prvních šesti týdnů po narození dítěte uskutečnit čtyři až šest domácích návštěv. Často však zůstávají s rodinami, které podporují, v úzkém kontaktu – odpovídají na dotazy rodičů a poskytují průběžnou pomoc.

Co všechno je součástí balíčku? Kolik je to samostatných produktů?

AGNIESZKA: V mém projektu je první z nich brašna, která je určena k přenášení všech nástrojů a také váhy. Váhu jsem také navrhla tak, aby byla o něco menší a pohodlnější a aby se také vešla do brašny. Třetí bude vozík. Celá sestava může být pěkně těžká, někdy může vážit víc šest kilo. Takže pokud porodní asistentka jde ke klientovi pěšky nebo jede autobusem, tak může použít vozík. Posledním komponentem bude aplikace, která je nyní v testovacím módu, zatím je to jen signál, že je aplikace potřeba. Nabídne například digitální verzi Edinburské škály poporodní deprese. Dotazník je na kontrolu toho, jak se matka cítí. Aktuálně v praxi je to tak, že matka musí dotazník vyplnit ručně a předat ho porodní asistentce, ta vyhodnotí psychickou pohodu pacientky po porodu, případně navrhne setkání s psychologem.

Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma
Do tašky pro porodní asistentky se vejde na míru váha a další nezbytnosti pro návštěvu pacientky doma

Aplikace, která pomáhá

Aplikací, které sledují duševní zdraví je minimálně v Česku už pár. V čem se liší ta vaše? Případně v jaké je fázi? Ptám se, protože pro matku to může být nová, ale zároveň trochu strašidelná situace. Jak jí v tom má aplikace pomoci?

AGNIESZKA: Aplikace reaguje na celou řadu výzev. V první řadě slouží jako významný podpůrný nástroj pro porodní asistentky. Jde především o digitalizaci a zjednodušení práce — porodní asistentky si v současnosti musí pamatovat nebo zaznamenávat údaje o pacientkách, adresy a zdravotní informace na různá místa, často kombinovaně na papír i do telefonu. Pro pacientky je v aplikaci připravena část, kde si mohou pohodlně domluvit návštěvu porodní asistentky. Jelikož pro ně tato situace bývá nová a potenciálně stresující, aplikace zároveň poskytuje informace o tom, co mohou od první návštěvy očekávat.

Rodiče si přes aplikaci mohou také naplánovat první lékařská vyšetření svého dítěte. Jednou z klíčových funkcí je digitalizace Edinburského dotazníku poporodní deprese, který jsem zmiňovala již dříve.

Projekt vychází z vaší osobní zkušenosti. Vaše maminka je porodní asistentka. Jak ale konkrétně k myšlence došlo? Iniciovala ji vaše maminka? 

AGNIESZKA: Bylo to tak. Vlastně celý ten nápad pochází od mé mámy. Minulý rok mi to myslím řekla. „Ach, měla bych mít lepší tašku, protože ta moje nevypadá profesionálně.“ A měla by být pohodlnější, protože, jak už jsem říkala, měla na váhu samostatné pouzdro. Taky si musí nosit vlastní tašku na pomůcky. Měla pocit, že by to mělo být něco lépe navrženého.

AUTENTICKÉ ZKUŠENOSTI

Celému projektu určitě předcházela široká rešerše, odkud jste čerpala? Zmiňovala jste při vernisáži rozhovory s rodiči. Je něco, co vás během nich překvapilo?

AGNIESZKA: Celé to začalo nápadem navrhnout tašku, ale rozhodla jsem se udělat velmi obšírné rozhovory, především k pochopení, jak se matky cítí v poporodním období, protože jsem z internetu zjistila, že třeba poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů, kterým čelí v této nové životní roli. Během procesu navrhování jsem provedla celkem 19 rozhovorů: 10 rozhovorů s komunitními porodními asistentkami (ty, které navštěvují rodiny doma v období po porodu), 7 s matkami (jejichž děti byly mladší jednoho roku) a 2 s psychology.

Rozhovory s matkami jsem rozdělila do dvou částí. Nejprve jsem se zaměřila na jejich zkušenosti s raným mateřstvím — konkrétně na období po porodu. Uvědomila jsem si, že právě tato fáze bývá nejnáročnější, zvláště když jde o první dítě a všechno je nové. Mluvila jsem také s psycholožkami, z nichž jedna pracuje v nemocnici — tento rozhovor byl obzvlášť podnětný. Často je totiž první osobou, se kterou matky hovoří, když se objeví jakékoli psychické obtíže, a to jak před porodem, tak po něm. Bylo pro mě velmi přínosné zjistit, jak rozmanité tyto problémy mohou být a jak se psycholožka snaží pacientkám pomáhat v momentech stresu a začínající úzkosti.

Druhá část rozhovorů se zaměřila na domácí návštěvy porodních asistentek. Ptala jsem se matek, jak se tehdy cítily a jaké měly obavy. Většina z nich přiznala, že před první návštěvou byly nervózní, protože nevěděly, co mohou očekávat — což je naprosto pochopitelné. Aplikace má právě tuto nejistotu pomoci zmírnit. Všechny matky ale zároveň oceňovaly dostupnost porodních asistentek a velmi si vážily možnosti vést s nimi otevřené a důvěrné rozhovory.

Narazila jste během design procesu na nějaké překážky?

AGNIESZKA: Měla jsem ze všech stran opravdu dobrou pomoc. S výrobou vah mi pomohl polský výrobce RADWAG, který vyrábí lékařské váhy. Podělili se se mnou o své zkušenosti. Jediný problém byl dobře nastudovat lékařské normy. Ty mi napověděly, jak by měla být váha konstruována, aby správně fungovala. Správný vhled do problematiky jsem samozřejmě dostala i od porodních asistentek. 

S dalším polským výrobcem PRO-TEHT jsem spolupracovala na výrobě tašky. Zkušená průmyslová šicí společnost, která se specializuje na zakázkovou výrobu vysoce kvalitních výrobků, jako jsou lékařské brašny a outdoorové batohy. Laskavě souhlasili, že mi pomohou vyrobit prototyp tašky.

Konzultovala jste finální provedení s porodními asistentkami?

AGNIESZKA: Konečný návrh jsem konzultovala s porodními asistentkami, ale zapojila jsem je i do samotného začátku projektu. Vytvořila jsem dotazník, který vyplnilo 137 porodních asistentek aktivně provádějících domácí návštěvy. Díky tomu jsem získala představu o tom, co skutečně potřebují. Zároveň jsem si ověřila, s jakými nástroji ve své praxi reálně pracují. Na základě těchto zjištění mám pocit, že jejich zpětná vazba po dokončení projektu byla zcela pozitivní.

Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Návštěva poporodní asistentky v šestinedělí u nás není vůbec zatím běžnou či automatickou součástí poporodní péče. Mohla by ji ocenit řada matek, pro které je porod novou zkušeností
Foto: Przemysław Szuba

DESIGN S DOPADEM

Prototyp vypadá velmi dotaženě. Prozradíte, kolik jste do projektu investovala? Máte naceněno, kolik by finální produkt stál? Kupujícím by byly pravděpodobně nemocnice...

AGNIESZKA: Zvolila jsem materiály a technologie, které jsou co nejvíce nákladově efektivní. Na tašku jsem použila hliníkový rám, který je jednoduchý na výrobu a neměl by být příliš drahý. Vývoj váhy bude samozřejmě nákladnější, ale celkově by měla zůstat v cenovém rozpětí podobných produktů, které jsou aktuálně na trhu dostupné.

Ideální by bylo vyvinout tento produkt ne jako jednotlivé součásti, ale jako kompletní sadu. Na druhou stranu by bylo velkým štěstím najít existující firmu, která by byla schopná zvládnout výrobu všech komponent. Možná tedy čekám na start-up z oblasti zdravotnictví, který by do produktu rád investoval. :) Každopádně je to pro porodní asistentky stále velká finanční zátěž, protože si musí pořizovat vlastní vybavení. Bylo by skvělé, kdyby produkt, který jsem navrhla, mohl být státem financován jako nezbytnost pro povolání porodní asistentky.

Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Pokud se asistentka musí dopravit po vlastních, nebo pomocí MHD, i tak může být vybavení těžké. Agnieszka navrhl i vozík, který vše pomůže k pacientce dopravit
Foto: Przemysław Szuba

Co teď následuje? Co by projektu nejvíce pomohlo, aby mohl být sériově vyráběn?

AGNIESZKA: Myslím, že je to již dobře promyšlené, že mám celý systém, takže možná není tak dlouhá cesta k jeho uvedení na trh. Samozřejmě, je za tím stále složitá cesta, protože musíte splnit všechny zákony, všechny požadavky po právní stránce. Takže věřím, že někdo, kdo už má zkušenosti s tím zdravotnickým trhem, by byl skvělý match. 
Jsem vděčná, že můj produkt je oceněný několika soutěžemi. Doufám, že se najde někdo, kdo by produkt implementoval do reálného světa, protože by bylo skvělé, kdyby porodní asistentky měly nástroje, které opravdu potřebují. 


AGNIESZKA BUJAS

Agnieszka je čerstvou absolventkou Fakulty průmyslového designu Akademie výtvarných umění Jana Matejki v Krakově. Svou diplomovou práci Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period vytvořila v Ateliéru ergonomického designu. Produktům pro zdravotnický průmysl se věnuje dlouhodobě. Svým projektům vytváří často vizuální identitu a značení na míru. Ve volných chvílích se věnuje animaci. Během letošního ročníku soutěže Best in Design, jehož vyhlášení proběhlo v rámci Zlin Design Weeku, byla z těch designérů, jejichž jméno po dobu večera zaznělo hned několikrát. Ze Sálu Evy Jiřičné si odnesla ocenění za druhé místo v kategorii Product & industrial design, ocenění médií od editorů předních českých magazínů Media Award, a Martina and Martin Růžička Foundation Special Prize. Mobilní stanice pro porodní asistentky čeká na svého investora, aby mohla pozitivně ovlivnit wellbeing matek během šestinedělí a usnadnit práci porodních asistentek během kontroly a měření miminek. 

Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Plastic_Guys - Off Space - Designblock
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Lidi, kteří moji práci hodnotí, často nevědí, o čem mluví, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Resort Slunce
Číst článek
01. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Tradice stará 150 let. Z hostince v Podještědí se stal resort Slunce, který spojuje tradici s komfortem inspirativním způsobem

Jizerské hory patří odjakživa mezi oblíbené výletní cíle mnoha Čechů. V malebné obci Osečná nedaleko Liberce se však nyní můžete ubytovat stranou hlavního turistického ruchu. Sto padesát let starý hostinec a krásný nedaleký statek se přeměnily v moderní rodinný resort s prvotřídní kuchyní a saunou.

Interiér & architektura
Značka Plastic Guys byla představena v novém díle podcastu
Číst článek
29. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Greenwashing nás štve! Se zakladatelem značky Plastic Guys o limitech a výzvách výroby plastových desek z recyklovaného odpadu

„Nebojíme se konkurence, pojďme zpracovávat plastový odpad všichni!“ navádí k recyklaci Ondřej Venclík, zakladatel firmy Plastic Guys, která se věnuje výrobě plastových desek z odpadu. „O plast v Česku není nouze, jedna brněnská firma vyrábí tolik plastu, kolik my zpracujeme za celý měsíc.“

Podcast
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory