PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Basketbalistky v Jurkovičově vile

Ženy mají tendenci se obětovat. Já se naučila být tvrdá, říká Veronika Velčovská Jiroušková o skloubení role matky a designérky

Veronika Velčovská Jiroušková aktuálně bruslí mezi designem textilu a objekty. Jak vnímá své slavné příjmení, proč si nehraje na superženu a kdy je její práce důležitější než mezinárodní sklářské zakázky jejího manžela Maxima Velčovského?

Tříletka

Když jsme spolu před třemi lety ukončovaly náš rozhovor, zmiňovala jste, že byste ráda odstoupila od tvorby výloh a vrátila se k tapetám a objektům. Byla jste tehdy na mateřské, dnes už je vás doma o jednoho víc. Vyšel vám tedy váš plán?

VERONIKA: Tehdy jsem dospěla k tomu, že chci dělat vlastní produkty a projekty. Na loňském Designbloku jsem prezentovala svou novou značku Maison Vunka. A zaměřila jsem se právě na bytové textilie. Šlo o ubrusy, které jsem vyráběla z brokátu, což bylo moje poprvé s tímto materiálem. A věnovala jsem se opět folklorní tematice spojené s květinovými motivy. 

Nejdřív jsem chtěla udělat novodobý český vánoční ubrus s potiskem látky, ale motiv byl barevně složitý, tak jsem hledala jiné varianty. Kamarádka mě přivedla na nápad nechat si látku rovnou utkat. Tak jsem se dostala ke spolupráci s firmou Hedva z Rýmařova a úplně jsem propadla kouzlu brokátu.

Jak rozděluje osobní život a práci Veronika Velčovská Jiroušková? Jak rozděluje osobní život a práci Veronika Velčovská Jiroušková?
Jak rozděluje osobní život a práci Veronika Velčovská Jiroušková?
Archiv Moravské galerie

Brokát a basketbal

I na výstavě Vesna 2.0, kterou máte aktuálně s Michaelou Karásek Čejkovou v Jurkovičově vile, se nachází velká spousta objektů s brokátem.

VERONIKA: Ano, mám opravdu radost, že jsme dostaly možnost vystavovat právě tam. A zavedlo nás to nečekaným směrem, kdy jsme spojily Jurkovičův lidový ornament a basketbal. Byla jsem šťastná, že si můžu vytvořit něco jako sochařský objekt, totem s basketbalovým košem. A obří basketbalové míče, které jsou právě potažené brokátem, je to něco mezi objektem a doplňkem do bytu. Opravdu mě to namotivovalo věnovat se vlastním produktům. 

Teď ale přichází ta těžší část: propagace mé značky a její byznys plán, dostat produkty k zákazníkům. Založila jsem e-shop a na podzim se značku chystám znovu prezentovat na Designbloku.

Basketbalové míče netradičních rozměrů oblečené do brokátových látek v Jurkovičově vile Basketbalové míče netradičních rozměrů oblečené do brokátových látek v Jurkovičově vile
Basketbalové míče netradičních rozměrů oblečené do brokátových látek v Jurkovičově vile

Hravá Vunka

Jak vznikl název vaší značky? Proč jste odstoupila od vlastního jména?

VERONIKA: Značka vlastně nese moje jméno, moji přezdívku. Jako malá jsem neuměla říct Veronika, tak jsem říkala Vunka, a zůstalo to se mnou celý život, dodnes mi tak hodně kamarádů říká. Dlouho jsem hledala vhodný název, byl to opravdu zajímavý a složitý proces, aby vyjadřoval to, co jsem chtěla. 

A nakonec mi z toho vzniklo Maison Vunka, Maison má konotaci velkého módního domu. A ve spojitosti s infantilní češtinou to dobře vyjadřuje moji práci, která je spojením zájmu o něco elegantního, klasického, nadčasového a hravého. Maison se tam navíc hodí i v tom významu, že navrhuji objekty do bytu od tapet až po původní návrhy nebo grafiku na zeď. Momentálně jsou to vlastně jenom objekty, které se pojí s textilem, textilní tapety, čalounění, ubrusy, závěsy. Nyní pro Designblok vytvářím prototyp taburetky.

Manželka Velčovského

Hrálo při vymýšlení názvu značky roli i to, jestli se oprostíte od příjmení vašeho manžela? Vnímala jste to tak?

VERONIKA: Nikdy mě to moc netrápilo, ale je pravda, že ta konotace tam hned naskočí. Původně jsem zamýšlela název Veronika Velčovská, protože se mi to vlastně líbí zvukově i vizuálně, ale když jsem to řešila s PR specialistkou, říkala mi, že Maxim Velčovský je tak silná značka už sama o sobě, že ta moje by nebyla tak výrazná. 

Asi by mi to ani nevadilo, ale Maison Vunka mi přišlo daleko trefnější. Nechtěla jsem působit, že si přivlastňuji něčí značku nebo úspěch, ale zároveň jsem v tomhle ohledu tradiční, chtěla jsem si vzít jméno svého muže a nechala jsem si i to svoje původní příjmení.

Takže to není něco, na co byste při své tvorbě musela myslet.

VERONIKA: Asi ne. Určitě si to spousta lidí spojí, že to je to příjmení, a protože není tak obvyklé, tak asi bude nějak spojené s Maximem, ale vlastně nevím.

Pro přehlídku živých řemesel a lidové tvorby Krásná práce navrhla Veronika sérii kšiltovek vzdávající hold tradičním technikám Pro přehlídku živých řemesel a lidové tvorby Krásná práce navrhla Veronika sérii kšiltovek vzdávající hold tradičním technikám
Pro přehlídku živých řemesel a lidové tvorby Krásná práce navrhla Veronika sérii kšiltovek vzdávající hold tradičním technikám

Neztratit sebe

Veronika Velčovská Jiroušková je kromě umělkyně a manželky i maminka dvou synů. Vedete vlastní značku a někde mezi tím vším je ještě to vaše já. Jak je možné v tom všem najít balanc a neztratit sebe?

VERONIKA: Já to vlastně taky moc nechápu. Vždy, když dokončím projekt, říkám si, kdy jsem to stihla. A když to řeším s kamarádkami, které jsou taky kreativní nebo pracují na volné noze, mají to úplně stejně. Je to opravdu náročné.

Myslím si, že vždy musí člověk něco zanedbat. Domácnost, sebe nebo kvalitní čas s rodinou. Snažíte se mít hlídání, ale pak je třeba dítě nemocné a chce být s maminkou. Nejde to všechno naplánovat. Moje mladší kamarádky, které mají děti, je třeba ještě večer uspí a pak sednou k počítači a dokážou ještě pracovat. Na to já už nemám energii. Hodně mi pomáhá moje maminka, díky ní si opravdu můžu ukrást nějaký čas na práci. Ale jinak je to jenom balancování a člověk má pořád výčitky svědomí, že zanedbává práci, děti, vztah nebo domácnost.

Nebo sebe.

A to je další věc, že třeba teď bych se daleko víc chtěla věnovat sobě, daleko víc cvičit, zaměřit se na fyzičku. Ideální model by bylo mít osobní asistentku, kuchařku a chůvu. Ale většinou všechny tyto role zůstávají ženě. Mateřství je pro mě vysoká škola managementu.

Ty, nebo já?

Když jste s manželem oba kreativně založení, čí práce je důležitější v běžném chodu dní? Je to tak, že tím, že jste žena, býváte z tvůrčí stránky trošku upozaděná? I v tom se musí najít ve vztahu balanc a můžou tam vznikat třecí plochy.

VERONIKA: Myslím si, že my ženy máme obecně tendenci se upozaďovat nebo obětovat. Zápasí s tím hodně žen. Já se naučila být v tomhle docela tvrdá a vyžadovat si svoje práva a svoje postavení. Ale jelikož jsme poslední čtyři roky měli nastavený model, že muž živí a já jsem většinou doma s dětmi, tak samozřejmě byla jeho práce důležitější. Poslední rok jsem se pustila do své práce opravdu více. A tam teda pak občas nastávají třecí plochy a organizační výzvy.

Ale musím opravdu dát Maximovy velký kredit, že mě v tom podporuje. Když jsem připravovala výstavu v Jurkovičově vile, tak pokud mohl, staral se o děti. A já odjela pracovat na víkend pryč. Ale bylo to náročné a uvědomila jsem si to až teď, když jsme tu výstavu nainstalovali. Padla na mě šílená únava a smutek, že jsem na děti neměla čas. Člověk to nějak zvládne, ale nebyl čas na to, upéct buchtu nebo jít na nějaký hezký výlet.

Stínítka s výšivkou z rybí šupiny, štípané holubice ze smrkového dřeva nebo ovčí gubaňa, tradiční materiály v novém pojetí Stínítka s výšivkou z rybí šupiny, štípané holubice ze smrkového dřeva nebo ovčí gubaňa, tradiční materiály v novém pojetí
Stínítka s výšivkou z rybí šupiny, štípané holubice ze smrkového dřeva nebo ovčí gubaňa, tradiční materiály v novém pojetí

Omalovánky vs. velký projekt

A jak tedy například vypadají ty nerovné situace u vás doma?

VERONIKA: Zrovna dělám ilustrace pro knížku pro děti o zvířátkách na Srí Lance, kterou píše kamarádka Martina Schneider Králová. Když si kreslím obrázky pejsků, opic a gekonů a vybarvuju si je pastelkami a vedle má můj muž důležitý byznys call o velkém projektu, tak je to samozřejmě úsměvné hádat se o to, čí práce je v tu chvíli důležitější. V tom mám soudnost a jsem realistka. Ale snažím se vidět obě práce jako důležité, protože se jimi realizujeme a je to pro mě v tu chvíli důležité.

Na vlně hormonů

Kdy se to ve vás zlomilo a začala jste se vnitřně vzpírat systému?

VERONIKA: Já osobně to mám hodně spojené s tělem a hormony. Jsou ženy, které tři měsíce po porodu potřebují začít pracovat, já jsem to tak neměla a první rok po narození dítěte jsem byla úplně pohlcená rolí matky a vůbec mě nezajímal design ani umění. Říkala jsem si, jestli se ještě někdy vůbec vrátím k práci. I kdyby mi přišla úžasná nabídka ze světové firmy, tak by mi to bylo úplně jedno. Ale teď už je to zas jinak a baví mě práce i děti. Je to hezky vyvážené.

Zatím tedy ale stále platí, že děti jsou hlavním manažerem vašeho času. 

VERONIKA: Ano, úplně, ten menší chce trávit většinu času se mnou, hrajeme si. Ale už je ve věku, kdy to chce tu skupinu dětí a parťáky.

Vernisáž výstavy Vesna 2.0 v Jurkovičově vile Vernisáž výstavy Vesna 2.0 v Jurkovičově vile
Vernisáž výstavy Vesna 2.0 v Jurkovičově vile
Archiv Moravské galerie

Kreativita před spaním

Kdy u vás probíhá to kreativní přemýšlení? V jakých situacích?

VERONIKA: Já vůbec nevím. Asi když je na to chvilka. Hodně i večer před usnutím, když je klid. Napíšu si to nebo si to pamatuju do druhého dne. A nebo prostě v takových krátkých blocích. S Michaelou Karásek, mou kamarádkou a spoluautorkou výstavy Vesna 2.0, jsme se shodly, že když člověk má něco tvořit, musí se dostat do myšlenkového proudu, třeba na čtyři až pět hodin. A to je při mateřství opravdu těžké. Většinou mám tak dvě až tři hodiny. Pak mě něco vyruší a musím přestat.

Přítelkyně a spoluautorky výstavy Vesna 2.0 Michaela Karásek Čejková a Veronika Velčovská Jiroušková Přítelkyně a spoluautorky výstavy Vesna 2.0 Michaela Karásek Čejková a Veronika Velčovská Jiroušková
Přítelkyně a spoluautorky výstavy Vesna 2.0 Michaela Karásek Čejková a Veronika Velčovská Jiroušková

Lehká ruka, chladná hlava

Jak by to asi vypadalo, kdybyste měla opravdu těch pět až šest hodin na práci…

VERONIKA: V aktuálních podmínkách alespoň funguje ten časový tlak a stres. A člověk to nějak vymyslí. Ale konkrétně u téhle výstavy nám ředitel Moravské galerie Jan Press řekl, že to místo vyžaduje přístup lehkou rukou. Abychom to nebraly příliš vážně, lépe to pak funguje.

Byly na to tři čtyři měsíce. Opravdu jsme neměly čas to moc rozebírat. A ve finále se skutečně povedlo udělat to lehkou rukou. A je to z výstavy znát. Máme z toho velikou radost. Pak se ale zase dostáváme k té sebepéči, na kterou nezbývá čas. A kterou teď hodně postrádám. A cítím, že je potřebná.

Byla zaměstnaná výstavou a nyní ilustruje knížku. Veronika Velčovská Jiroušková v rámci zdravého přístupu k práci přijímá to, co zrovna přijde. Byla zaměstnaná výstavou a nyní ilustruje knížku. Veronika Velčovská Jiroušková v rámci zdravého přístupu k práci přijímá to, co zrovna přijde.
Byla zaměstnaná výstavou a nyní ilustruje knížku. Veronika Velčovská Jiroušková v rámci zdravého přístupu k práci přijímá to, co zrovna přijde.

Když to tělo už dál nevydrží

S tím měl nepříjemnou zkušenost i váš manžel. Prošel si náročným obdobím, kdy ho práce úplně vyčerpala. Zažila jste něco podobného?

VERONIKA: Já jsem to zažila už dříve. Takže jsem měla to „štěstí“, že už to mám za sebou. A když se to potom stalo manželovi, lépe jsem tomu rozuměla. A věděla jsem, jak se k tomu postavit. Třeba před čtrnácti lety u mě došlo k takovému celkovému vyčerpání, že jsem musela úplně přestat pracovat. A díky tomu jsem se naučila nebrat práci tak smrtelně vážně a poznat ze signálu svého těla, kdy už začínají blikat kontrolky.

Brokátové látky jsou důmyslně zakomponované do celé výstavy Brokátové látky jsou důmyslně zakomponované do celé výstavy
Brokátové látky jsou důmyslně zakomponované do celé výstavy

Práce, která nemá konce

Tvůrčí profese tohle riziko nejspíš přináší. Myslíte, že to k ní přirozeně patří?


VERONIKA: Myslím si, že ano a že by bylo lepší třeba už na škole v kreativních oborech dávat studentům nějaké povědomí o sebepéči a psychohygieně. Protože tyhle obory jsou takové bezhraniční. Člověk neví, kdy už je práce hotová, je schopný donekonečna pracovat.

Zároveň tam často jsou opravdu smrtelné deadliny a na všechno je málo peněz, málo času. A myslím si, že s tím málokdo umí opravdu zdravě zacházet. Nejspíš to není jen v těchto kreativních oborech. A určitě to je i stigma naší doby, která je prostě posedlá prací a úspěchem. A hlavně tvrdou prací. Když slyším pojem hard work... Já už léta propaguji soft work. Ideálně šestihodinová pracovní doba. Je tolik dalších věcí, kterým bychom se v našich životech měli a mohli věnovat. Práce je opravdu jen jednou z mnoha částí našich životů, našich duší.

Je to komplexní téma, které se musí pojmout ve vztahu k sobě na více úrovních, na terapii. Mnoho lidí nedá na zkušenost jiných, dokud si tím neprojdou sami a nenastane tvrdý náraz. A bohužel z toho může mít člověk potom chronické zdravotní problémy. Což je škoda, ale děje se to.

Žena autopilot

Jaké to bylo, když se to stalo vašemu manželovi? Dá se říct, že všechny povinnosti zůstaly v té chvíli na vás? 

VERONIKA: Ano, byl to teda opravdu hardcore. Byla jsem v pátém měsíci těhotenství s druhým dítětem. Doma jsem měla tříleťáka. A potom toho muže, který se při chůzi musel držet zdí, protože měl úplně narušenou rovnováhu.

Pomohli nám rodiče, jak jen mohli. Dělala jsem taxikářku mezi rehabilitacemi, hlídáním, těhotenskými prohlídkami. Bylo toho najednou dost a vlastně vůbec nechápu, jak jsem to zvládla. Ale člověk prostě zapne nějakého autopilota a jede. Já jsem teda měla fakt štěstí, že jsem v tom druhém těhotenství měla hodně energie a bylo mi dobře. Člověk zjistí, že má opravdu rezervy.

Ale nemá na výběr.

VERONIKA: Musím říct, že my ženy, co toho zvládneme... Ale neměly bychom to zase přehánět, protože ty rezervy nejsou nekonečné.

Totem představuje pospolitost, společné téma a přeneseně basketbalový tým Totem představuje pospolitost, společné téma a přeneseně basketbalový tým
Totem představuje pospolitost, společné téma a přeneseně basketbalový tým

Superžena? Na to si už nehraju

Kde se ale nachází ta hranice mezi superženou, supermámou a úplně vyčerpanou ženou?

VERONIKA: Tak na to já už prostě nehraju a radši mám doma nepořádek nebo objednám jídlo k obědu, ale jsem víc spokojená s dětmi, než abych se snažila mít všechno perfektní. Nedá se to zvládat. V rámci pudu sebezáchovy a psychohygieny jsem se naučila vypnout vnitřního kritika a nenechat se okolím nebo společností bičovat k něčemu, na co nemám energii.

Vyhledáváte i z hlediska spoluprací spíše ženskou energii? S Michaelou Karásek Čejkovou jste i kamarádky, tam tedy funguje propojení i na další úrovni. 

VERONIKA: Ano, to bylo pro nás úplně přirozené. Spolupracovala jsem i s muži, a nebráním se tomu, ale nějak to asi častěji vyšlo s těmi ženami. Mám opravdu ráda spolupráce, ráda se nechávám ovlivňovat druhými lidmi, druhým pohledem na věc, na proces. A nevadí mi třeba ustoupit trochu ze svých stanovisek a nechat se vtáhnout zase do něčeho nového, na co bych sama nepřišla. I s mým mužem jsme měli spolupráci, ale fungujeme spíš jako dvě individuality vedle sebe.

Dynamika ubíhajícího času spolu s neměnností domu Dynamika ubíhajícího času spolu s neměnností domu
Dynamika ubíhajícího času spolu s neměnností domu

Vítěz z Milána

Jak se vám líbila vítězná instalace Maxima Velčovského pro Lasvit na milánském týdnu designu? 

VERONIKA: Byla opravdu impozantní, jednoduchá, čistá a silná. Jenom mě mrzí, že tyto krásné instalace, které by měl člověk objevit až na místě, vidí nejprve na Instagramu z milionů fotek a vlastně už to pro něj vůbec není takové překvapení, nemá to ten wow efekt. A trošku mě mrzí, že jsem tam nemohla přijít a vidět to netknuté. 

Byla jste alespoň svědkem tvůrčího procesu instalace z druhé strany, u zdroje?

VERONIKA: No, já to moc nesledovala. Protože můj muž má práce až nad hlavu. A když přijde domů, tak o ní moc nemluví. Ale opět posunuli technologii o něco dál, takhle velké desky skla, do kterých je přímo opisovaný vzor, se v současnosti nikde jinde nevyrábějí. Museli kvůli tomu postavit novou pec. Je to fascinující proces. A je skvělé, že se tím zase oživilo něco, co má tradici u nás, a posunulo se to na mezinárodní úroveň.

Nechat to plynout

Čemu se teď profesně nejvíc věnujete vy?

VERONIKA: Doteď mě zaměstnávala výstava Vesna 2.0. Takže si dávám menší pauzu a ilustruji knížku. A pomalu už klepe na dveře Designblok. Také mi právě dorazila z porcelánky nová kolekce ikebanových mís, z které mám velkou radost a těším se, že ji brzy představím. Jinak – ráda to nechávám plynout. A vždy se pak něco nového objeví. Je to takový můj přístup soft workingu. Nechávám to plně v rukou vesmíru, nebo nevím, kdo to tam zařizuje. A ono to tak nějak funguje vždy samo.

Ohledně inspirace či prvotního impulzu mám pocit, že když to přijde tímhle způsobem, tak to funguje. Tak vznikne něco, co opravdu souzní se mnou. Povede se mi to, protože to jde ze mě, z něčeho, co opravdu v tu chvíli má svou synergii. A pak to vidím i z reakcí lidí a z toho, jak ta věc žije, tak si pak řeknu, jo, to bylo ono.

Takže to je vaše tvůrčí metoda?

VERONIKA: Ano, je to můj ověřený postup. A jakmile začnu na něco moc tlačit a začnu třeba chtít něco dělat jenom proto, že to dělá někdo jiný, nebo proto, že by se mělo, tak to nefunguje a ani mě to nebaví. Tohle je daleko elegantnější a jednodušší a ulehčuje mi to život i tvorbu.

Rubriky:

Další z rubriky

Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
Vlevo:  Kniha “Ženy v architektuře”, editorky Klára Brůhová, Helena Huber Doudová, UMPRUM/NGP, Vpravo:  portrét Helena Huber-Doudová, foto: Katarína Hudačinová, NGP
Číst článek
15. 09. 2025
Sabina Ježková
Doba čtení 6 min

Žádné hodnoty nejsou definitivní. Příklad Máje ukazuje, jak slabé povědomí o hodnotné architektuře a urbanismu u nás existuje, říká kurátorka Helena Huber-Doudová

Helena Huber-Doudová, kurátorka sbírky architektury v Národní galerii a spoluautorka knihy „Ženy v architektuře“ se věnuje se historii a teorii architektury a jejímu vystavování. V rozhovoru mluví o ohrožené meziválečné a poválečné architektuře, výstavních výzvách i zmíněné publikaci.

Interiér & architektura Rozhovory
Klára Valušková
Číst článek
12. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Mám ráda přesnost, vyvážené proporce a čisté tvary. Klára Valušková je novou nadějí českého šperku, fascinuje ji světlo a přísnost

„Volné umění mě velmi baví, ale otázkou je, zda se jím dokážu i uživit,“ přemítá nový talent českého šperku Klára Valušková. Své objekty a šperky představí exkluzivně na Czech Design Weeku v Galerii Mánes. Je třeba si vybírat mezi uměním a šperkem? A jakou hodnotu mají pro ni ocenění?

Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
Ondřej Kábele představí během festivalu Czech Design Week zcela něco mimo svou dosavadní tvorbu
Číst článek
09. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Sklo dokáže být nekompromisní a občas mě potrestá, říká Ondřej Kábele, mladý vizonář, který propojuje sklo, světlo a zvuk v netušené výsledky

„Nerad si dělám striktní plány,“ vysvětluje během rozhovoru Ondřej Kábele. Otevírá mu Cena Stanislava Libenského nové příležitosti? A kdo ho inspiruje na poli umění, ale i hudby? Svou tvorbu zcela poprvé představí během festivalu Czech Design Week, který otevře několik unikátních lokací v Praze

Rozhovory
Markéta Špundová
Číst článek
08. 09. 2025
Anna Novák
Doba čtení 4 min

Vyhořela a svoji zkušenost promítla do tvorby. Když člověk respektuje svoje tělo, je to ta nejlepší věc, kterou pro sebe může udělat, říká Markéta Špundová

Krajina, kterou prošel požár. Ohořelý domeček pokrytý květinami. Markéta Špundová ve své diplomové práci Ležet se bude až v hrobě zpracovává vlastní zkušenost s vyhořením. V rozhovoru mluví i tom, proč bychom si měli dovolit chybovat nebo jak se do její tvorby promítá feminismus a zájem o středověk.

Rozhovory
Výstava vychází ze známe knihy Město pro každého
Číst článek
05. 09. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Je pro nás důležité návštěvníky probouzet. Muzeum Roztoky přeneslo úspěšnou knihu " Město pro každého? " do formátu výstavy plné podnětů

Vyprázdní se obsah knihy, pokud se z ní stane výstava? S muzejní edukátorkou Terezou Šimkovou se bavíme o tom, co je problémem dnešních měst a zdali je opravdu Město pro každého? Udělejte si s námi výlet do Roztok u Prahy.

Rozhovory
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide