PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Rooom nabízí udržitelnou alternativu k domácím dekoracím. Jak a kdy vás napadlo, že bude něco takového na trhu potřeba?

KATARÍNA: Vše začalo závěsy. Před třemi čtyřmi lety jsem hledala nějaké závěsy s nápadem, barevné ale moderní, se zajímavým a jednoduchým printem. Nic jsem nenašla, tak jsem si řekla, že je zkusím vyrobit sama. Devět metrů čtverečních látky na jeden pár závěsů mi přišlo tak strašně moc, že jsem si hned řekla, že jestli to mám dělat, tak jedině udržitelně. Pro mně osobně jsou zajímavé a fascinující recyklované látky. Měla jsem pocit, že ani z hlediska designu ani udržitelnosti tady nic takového není a že se jistě najdou lidi, kteří tyto dva zájmy mají.

Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná
Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná

Podobná idea může být skvělá na začátku, ale samotný rozjezd značky bývá složitý a dlouhý... Jaké byly začátky Rooom?

KATARÍNA: Myslím, že na začátku ještě pořád jsem. Pořád hledám své zákazníky a naslouchám jejich preferencím a názorům na různých design marketech, což jsem si nikdy nemyslela, že budu dělat. Právě tento kontakt mám ale nejradši a nejvíc značku posouvá. První kolekce měla hezký ohlas, ale nechci zůstat jen u textilu. Rozjezd ještě nepovažuju za ukončený.

Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem
Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem

Co pro vás bylo nejtěžší?

KATARÍNA: Nejdřív to bylo hledání dodavatelů, za což jsem se často skrývala, protože jsem si nebyla jistá, zda do toho chci vůbec jít. Šikovných a talentovaných lidí je v Čechách tolik, že jsem měla pocit, že pro mě už nebude místo. A druhá nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci.

Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně
Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně

Vaše kolekce vynikají jednoduchým, přesto efektním stylem. Kdo stojí za návrhem potisků?

KATARÍNA: Kolekce, printy i produktové obaly si navrhuji a kreslím sama. Nápadů mám pořád dost a je to právě to, co mě skutečně baví.

Jaká je vaše původní profese? 

KATARÍNA: Před založením značky jsem pracovala jako visual designer v korporátu. Potřeba změny však nepřišla z vyhoření ani z pocitu, že má práce pomalu zabíjí moji kreativitu (jak začíná mnoho podobných příběhů). S myšlenkou vlastního studia jsem si pohrávala již od studia produktového designu na bakalářském stupni. Na magisterském programu jsem si pak zvolila interiér a design nábytku, čímž jsem chtěla rozvíjet další svou vášeň. Rooom je propojení grafiky, produktu a interiéru a nahlížím na něj přes různé brýle. Škola se mi v mém případě hodila a díky zájmu o design se v oboru orientuji i přes roky na mateřské.

Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu
Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu

Vaše vize je udržitelnost a lokálnost. Dvě slova, bez nichž se už dnes žádný trendy produkt neobejde. Jak reálně máte podchycené, že nejde o prázdný marketing, ale reálnou odpovědnost?

KATARÍNA: Moje odpovědnost pramení z uvědomělosti a z přesvědčení, že každý výrobce by se měl ohlížet po udržitelných materiálech a procesech výroby. V mých možnostech bylo vybrat evropské dodavatele, kteří mi neposílají materiál letecky. Mohla jsem se rozhodnout, jestli třeba poštovní krabice budou z recyklovaného kartonu. Taky jsem chtěla co nejvíc podpořit lokální ekonomiku a hledat suroviny i pracovní sílu tady. Někteří evropští výrobci tkají své látky právě v Čechách. Moje značka pevně stojí na udržitelnosti a promítá se to do všech částí, od výrobního procesu až po rozbalení produktu zákazníkem. Vše co šlo, od nálepky až po zipy. Občas díky tomu narazím na problém, jako že nálepky na recyklovaném kartonu prostě nelepí.

Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit
Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit

Pro evropský textilní trh je už léta problém přímá asijská konkurence. Jak a kde jste našla spolehlivé dodavatele látek?

KATARÍNA: Hledání bylo opravdu zdlouhavé a zpočátku jen na internetu. Pak jsem pochopila, že maily a volání mě nikam nedostanou a musela jsem oběhnout pár evropských veletrhů zaměřených právě na látky, interiér a udržitelnost. Až tam jsem navázala kontakty, které využívám doteď.

Na svém Instagramu tvrdíte, že se soustředíte na recyklované látky, ale dodáváte, že jimi trh není přesycený... Proč myslíte, že recyklované látky nejsou víc v oblibě?

KATARÍNA: To je dobrá otázka. Těch důvodů může být samozřejmě víc, od pochybnosti o kvalitě, neznalosti pojmů až po vyšší cenu. Náklady na výrobu jsou vyšší, než v případě výroby z primárních surovin, což samozřejmě zvedá cenu finálního produktu. Nabídku zvyšuje poptávka a řekněme si upřímně: není příznivá doba a cena není rozhodující jen pro desetiny procenta populace. Taky jak jste zmiňovala, označení recyklované a lokální jsou sice trendy, ale spíše vnímám, že jsou negativně profláklé velkými značkami. U těch jde o prázdná slova mířící na svědomí zákazníka a ten už pak neví čemu věřit, co je recyklované, recyklovatelné, udržitelné, pravdivé. Taková masáž je obrovská a pak malé poctivé značky padají do stejné nedůvěry - a přitom ty mají reálnou kontrolu nad surovinami a dodavateli.

Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám
Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám

Přijde mi sympatické, že dokážete stále držet cenovou politiku tak, aby byly výrobky dostupné, ačkoliv náklady budou jistě vysoké... Vyžaduje to konkrétní oběti? Nebojíte se, jak to může být dlouhodobě udržitelné?

KATARÍNA: Jedním z mých hlavních cílů bylo příznivé nacenění produktů, aby to nebyla alternativa jen pro zmiňované desetiny procenta populace, ale i pro širší veřejnost, kterou téma životního prostředí zajímá a která si ráda domů pořídí kvalitní, skutečně udržitelný výrobek. Kdyby to ve výsledku vycházelo jinak, a musela bych někde ubrat na kvalitě materiálu/ tisku/ práce, nepouštěla bych se do toho. Ceny jsou nastaveny férově. Ale třeba u potištěných závěsů to bylo na hraně. Výrobní cena byla díky množství materiálu a tisku hodně vysoká a odrazilo se to i ve výsledné ceně produktu.

Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled
Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled

V nabídce máte zatím povlaky, utěrky nebo svíčky. Plánujete sortiment rozšiřovat? A jakým směrem?

KATARÍNA: Z textilních doplňků mám aktuálně i větší formáty, jako závěsy, záclony a ubrusy. Do budoucna mě zajímá keramika, které se sice věnuji, ale na větší výrobu prozatím nemám prostor ani čas. Zajímá mě i sklo, nebo aktuálně řeším možnosti 3D tisku. Z mého pohledu jsou různé menší doplňky, jako mísy a vázy, cenově dostupné a dá se jimi efektně pozvednout nebo změnit rytmus interiéru.

Jak dlouho trvá, než se od prvního nápadu na polštář s potiskem dostane produkt až na váš e-shop?

KATARÍNA: Uvedení první kolekce bylo delší, protože obnášelo hledání dodavatelů a tvoření nějaké funkční sítě. Teď je to závislé na plánování a volné kapacitě dodavatelů a pokud jde vše jak má, tak je to otázka 3-4 měsíců. Ovšem člověk se na zpracování svých idejí do kolekcí může klidně zaseknout i na rok.

Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl
Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl

Co je aktuálně váš bestseller?

KATARÍNA: Přes Vánoce se nejvíc prodávaly Gift boxy s voskovými Aroma blocks a lněnými tištěnými utěrkami. Tyto dva produkty se rychle dostaly na horní příčky prodeje. Lidem se líbí nápad s voňavým voskem ve tvaru čokolády a kupují si ho naráz ve větším množství, takže ho nemám nikdy dost. Len je pro většinu známý a funkční materiál a print se hodí k vůni čokolád.

Co je vaším hnacím motorem, důvodem, proč Rooom chcete rozvíjet a budovat stále dál?

KATARÍNA: Zpětná vazba lidí, vracející se zákazníci. To je můj hnací motor. Chtěla bych ukázat, že se to dá dělat i udržitelně, i přes mnohá omezení. To, že design musí reagovat na nadprodukci a konzum, je známo, ale reagovat musí i lidé svým výběrem. Nechci tady načínat debatu o životním prostředí a o tom, v jakém bodě se planeta dle odborníků nachází. Je mi jasné, že jeden malý Rooom s tím nic moc neudělá, ale jak říkám, poptávka zvyšuje nabídku a jestli bude poptávka opravdu velká, může přijít změna také u jiných značek. Musí to ale říct lidé.

Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky
Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky
Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika