PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Zakladatelka značky ROOOM Katarína Chlápek

Opustila práci v korporátu, aby začala vyrábět lokální dekorace do bytu. Nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci, přiznává zakladatelka Rooom

Povlaky na polštáře, závěsy, ale i vonné svíčky. To vše najdete v obchodě Rooom, který založila Katarína Chlápek. Toužila prodávat dekorace do bytu, které budou unikátní. Nadčasové grafické potisky, ale i kvalita zpracování a materiálu dokazují, že se jí to podařilo.

Rooom nabízí udržitelnou alternativu k domácím dekoracím. Jak a kdy vás napadlo, že bude něco takového na trhu potřeba?

KATARÍNA: Vše začalo závěsy. Před třemi čtyřmi lety jsem hledala nějaké závěsy s nápadem, barevné ale moderní, se zajímavým a jednoduchým printem. Nic jsem nenašla, tak jsem si řekla, že je zkusím vyrobit sama. Devět metrů čtverečních látky na jeden pár závěsů mi přišlo tak strašně moc, že jsem si hned řekla, že jestli to mám dělat, tak jedině udržitelně. Pro mně osobně jsou zajímavé a fascinující recyklované látky. Měla jsem pocit, že ani z hlediska designu ani udržitelnosti tady nic takového není a že se jistě najdou lidi, kteří tyto dva zájmy mají.

Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná
Rooom, jak říká autorka značky, je láska k domovu, láska k lidem, láska ke každodenním rituálům. Láska lokální, organická a udržitelná

Podobná idea může být skvělá na začátku, ale samotný rozjezd značky bývá složitý a dlouhý... Jaké byly začátky Rooom?

KATARÍNA: Myslím, že na začátku ještě pořád jsem. Pořád hledám své zákazníky a naslouchám jejich preferencím a názorům na různých design marketech, což jsem si nikdy nemyslela, že budu dělat. Právě tento kontakt mám ale nejradši a nejvíc značku posouvá. První kolekce měla hezký ohlas, ale nechci zůstat jen u textilu. Rozjezd ještě nepovažuju za ukončený.

Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem
Výběr značky kromě utěrek nabízí už i závěsy či ubrusy s originálním grafickým potiskem

Co pro vás bylo nejtěžší?

KATARÍNA: Nejdřív to bylo hledání dodavatelů, za což jsem se často skrývala, protože jsem si nebyla jistá, zda do toho chci vůbec jít. Šikovných a talentovaných lidí je v Čechách tolik, že jsem měla pocit, že pro mě už nebude místo. A druhá nejtěžší věc byla najít odvahu a ukázat lidem svou práci.

Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně
Od roku 2023 stojí značka prozatím pouze na Kataríně

Vaše kolekce vynikají jednoduchým, přesto efektním stylem. Kdo stojí za návrhem potisků?

KATARÍNA: Kolekce, printy i produktové obaly si navrhuji a kreslím sama. Nápadů mám pořád dost a je to právě to, co mě skutečně baví.

Jaká je vaše původní profese? 

KATARÍNA: Před založením značky jsem pracovala jako visual designer v korporátu. Potřeba změny však nepřišla z vyhoření ani z pocitu, že má práce pomalu zabíjí moji kreativitu (jak začíná mnoho podobných příběhů). S myšlenkou vlastního studia jsem si pohrávala již od studia produktového designu na bakalářském stupni. Na magisterském programu jsem si pak zvolila interiér a design nábytku, čímž jsem chtěla rozvíjet další svou vášeň. Rooom je propojení grafiky, produktu a interiéru a nahlížím na něj přes různé brýle. Škola se mi v mém případě hodila a díky zájmu o design se v oboru orientuji i přes roky na mateřské.

Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu
Závěs Una byl vytvořený především za cílem povznést častokrát opomíjenou textilii na úroveň dekorativního předmětu

Vaše vize je udržitelnost a lokálnost. Dvě slova, bez nichž se už dnes žádný trendy produkt neobejde. Jak reálně máte podchycené, že nejde o prázdný marketing, ale reálnou odpovědnost?

KATARÍNA: Moje odpovědnost pramení z uvědomělosti a z přesvědčení, že každý výrobce by se měl ohlížet po udržitelných materiálech a procesech výroby. V mých možnostech bylo vybrat evropské dodavatele, kteří mi neposílají materiál letecky. Mohla jsem se rozhodnout, jestli třeba poštovní krabice budou z recyklovaného kartonu. Taky jsem chtěla co nejvíc podpořit lokální ekonomiku a hledat suroviny i pracovní sílu tady. Někteří evropští výrobci tkají své látky právě v Čechách. Moje značka pevně stojí na udržitelnosti a promítá se to do všech částí, od výrobního procesu až po rozbalení produktu zákazníkem. Vše co šlo, od nálepky až po zipy. Občas díky tomu narazím na problém, jako že nálepky na recyklovaném kartonu prostě nelepí.

Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit
Mezi oblíbené stálice patří voňavé sójové svíčky a aroma bloky. Milovníci kořeněného nápoje Chai latte by měli zbystřit

Pro evropský textilní trh je už léta problém přímá asijská konkurence. Jak a kde jste našla spolehlivé dodavatele látek?

KATARÍNA: Hledání bylo opravdu zdlouhavé a zpočátku jen na internetu. Pak jsem pochopila, že maily a volání mě nikam nedostanou a musela jsem oběhnout pár evropských veletrhů zaměřených právě na látky, interiér a udržitelnost. Až tam jsem navázala kontakty, které využívám doteď.

Na svém Instagramu tvrdíte, že se soustředíte na recyklované látky, ale dodáváte, že jimi trh není přesycený... Proč myslíte, že recyklované látky nejsou víc v oblibě?

KATARÍNA: To je dobrá otázka. Těch důvodů může být samozřejmě víc, od pochybnosti o kvalitě, neznalosti pojmů až po vyšší cenu. Náklady na výrobu jsou vyšší, než v případě výroby z primárních surovin, což samozřejmě zvedá cenu finálního produktu. Nabídku zvyšuje poptávka a řekněme si upřímně: není příznivá doba a cena není rozhodující jen pro desetiny procenta populace. Taky jak jste zmiňovala, označení recyklované a lokální jsou sice trendy, ale spíše vnímám, že jsou negativně profláklé velkými značkami. U těch jde o prázdná slova mířící na svědomí zákazníka a ten už pak neví čemu věřit, co je recyklované, recyklovatelné, udržitelné, pravdivé. Taková masáž je obrovská a pak malé poctivé značky padají do stejné nedůvěry - a přitom ty mají reálnou kontrolu nad surovinami a dodavateli.

Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám
Při výrobě podnosu Blue Chip Tray bylo použito březové dřevo z lesa s certifikátem FSC. To znamená, že les je pravidelně kontrolován, zda je správně obhospodařován a vyhovuje nastaveným zásadám

Přijde mi sympatické, že dokážete stále držet cenovou politiku tak, aby byly výrobky dostupné, ačkoliv náklady budou jistě vysoké... Vyžaduje to konkrétní oběti? Nebojíte se, jak to může být dlouhodobě udržitelné?

KATARÍNA: Jedním z mých hlavních cílů bylo příznivé nacenění produktů, aby to nebyla alternativa jen pro zmiňované desetiny procenta populace, ale i pro širší veřejnost, kterou téma životního prostředí zajímá a která si ráda domů pořídí kvalitní, skutečně udržitelný výrobek. Kdyby to ve výsledku vycházelo jinak, a musela bych někde ubrat na kvalitě materiálu/ tisku/ práce, nepouštěla bych se do toho. Ceny jsou nastaveny férově. Ale třeba u potištěných závěsů to bylo na hraně. Výrobní cena byla díky množství materiálu a tisku hodně vysoká a odrazilo se to i ve výsledné ceně produktu.

Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled
Vyšité maličkosti dodávají každému produktu jedinečný vzhled

V nabídce máte zatím povlaky, utěrky nebo svíčky. Plánujete sortiment rozšiřovat? A jakým směrem?

KATARÍNA: Z textilních doplňků mám aktuálně i větší formáty, jako závěsy, záclony a ubrusy. Do budoucna mě zajímá keramika, které se sice věnuji, ale na větší výrobu prozatím nemám prostor ani čas. Zajímá mě i sklo, nebo aktuálně řeším možnosti 3D tisku. Z mého pohledu jsou různé menší doplňky, jako mísy a vázy, cenově dostupné a dá se jimi efektně pozvednout nebo změnit rytmus interiéru.

Jak dlouho trvá, než se od prvního nápadu na polštář s potiskem dostane produkt až na váš e-shop?

KATARÍNA: Uvedení první kolekce bylo delší, protože obnášelo hledání dodavatelů a tvoření nějaké funkční sítě. Teď je to závislé na plánování a volné kapacitě dodavatelů a pokud jde vše jak má, tak je to otázka 3-4 měsíců. Ovšem člověk se na zpracování svých idejí do kolekcí může klidně zaseknout i na rok.

Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl
Rooom je pro jeho zakladatelku perfektní spojení grafického a interiérového designu, který ji na scéně chyběl

Co je aktuálně váš bestseller?

KATARÍNA: Přes Vánoce se nejvíc prodávaly Gift boxy s voskovými Aroma blocks a lněnými tištěnými utěrkami. Tyto dva produkty se rychle dostaly na horní příčky prodeje. Lidem se líbí nápad s voňavým voskem ve tvaru čokolády a kupují si ho naráz ve větším množství, takže ho nemám nikdy dost. Len je pro většinu známý a funkční materiál a print se hodí k vůni čokolád.

Co je vaším hnacím motorem, důvodem, proč Rooom chcete rozvíjet a budovat stále dál?

KATARÍNA: Zpětná vazba lidí, vracející se zákazníci. To je můj hnací motor. Chtěla bych ukázat, že se to dá dělat i udržitelně, i přes mnohá omezení. To, že design musí reagovat na nadprodukci a konzum, je známo, ale reagovat musí i lidé svým výběrem. Nechci tady načínat debatu o životním prostředí a o tom, v jakém bodě se planeta dle odborníků nachází. Je mi jasné, že jeden malý Rooom s tím nic moc neudělá, ale jak říkám, poptávka zvyšuje nabídku a jestli bude poptávka opravdu velká, může přijít změna také u jiných značek. Musí to ale říct lidé.

Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky
Do budoucna by Katarína k textilním produktům chtěla přidat například i 3D tištěné doplňky
Rubriky:

Další z rubriky

Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Marek Kounovský a jeho kolekce Cannolli
Číst článek
27. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Keramika v architektuře je stále zanedbané téma, přitom v minulosti toto spojení bylo běžné, říká Marek Kounovský, který osciluje mezi projektováním, designem i graffiti

Mladí umělci dnes často přechází mezi materiály, technikami, ateliéry i školami. Obory se stávají fluidnějšími a studenti se musí učit flexibilitě. Jaký je rozdíl mezi studiem architektury a designu a co tkví za přípravou na přehlídku Czech Design Week? O tom všem mluví designer Marek Kounovský.

Design & umění Rozhovory
JN interiér
Sutnarka - sympoziu Boundaries
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide