PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jak se daří (mladým) šperkařským talentům v Česku? Ptali jsme se Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.

Je těžké přiblížit se těm, kteří jsou více vidět. Proč u nás získávají ceny stále stejní šperkaři? Analyzujeme, zda český šperk stagnuje a co ho brzdí

Soutěž Czech Grand Design na konci ledna zveřejnila širší nominace za rok 2024. Šperkař Ondřej Stára už loni upozornil na to, že mladé talenty z kategorie šperk jsou v rámci ocenění opomíjeny. Jaká by měla být kritéria výběru? A je pro šperkaře a šperkařky v Česku těžké se prosadit?

Při prvním pohledu na širší nominace v kategorii šperk posledních ročníků ocenění Czech Grand Design (CGD) vás možná napadne, že jde o jeden a ten stejný ročník. Skoro polovina jmen se mezi nominovanými totiž každý rok opakuje: Zdeněk Vacek, Janja Prokić, Bold studio Markéty Kratochvílové a značka Dick Wolf. Ani mezi širšími nominacemi za rok 2024, zveřejněnými před pár dny, nás nečeká žádné překvapení. Na určitou jednotvárnost upozornil před časem šperkař Ondřej Stára, který se sám mezi nominovanými objevil v letech 2022, 2023 i letos. 

„Proč rok co rok vidíme ve finále Janju Prokić a Zdeňka Vacka, kteří mají citace v magazínech skoro co měsíc? A právě naopak, fresh jména by měla dostávat prostor alespoň v rámci Czech Grand Design?“ napsal v příspěvku na Instagramu. „Bohužel vidím klíč, že jakmile se objeví šperkař na Designbloku nebo ve Vogue, automaticky má v rámci CGD privilegium.“ Poukázal také na to, že v kategorii Objev roku se šperkaři a šperkařky neobjevují vůbec.

Ondřej Stára a moderátorka podcastu Veronika Pařízková

Byl jsem zahořklej, ceny se u nás dávají za zásluhy. Je česká scéna zprivatizovaná? Ptáme se šperkaře Ondřeje Stáry

„Tvorba je pro mě srdcová záležitost. Nepotřebuji být opěvovaný,“ svěřuje se talentovaný šperkař Ondřej Stára v podcastu Designnews. Jaký je dnes český šperk a jaká je jeho klientela? Jsou pro něj důležité ceny? Poslechněte si nový díl Designnews podcastu, který řeší věci do hloubky.

Jaké je postavení šperku v soutěži Czech Grand Design? Jaká by měla být kritéria výběru? Jaké možnosti mají mladé talenty a jak je vyhledávat? Zeptali jsme se samotného Ondřeje Stáry, Elišky Lhotské a Veroniky Murárikové.

„Ondřejův status chápu jako zamyšlení nad tím, kdo CGD pořádá a nominovaní s tím určitě souvisejí. Pamatuji si, že dříve figurovalo v porotě více jmen z odborné veřejnosti, což mi dnes určitě chybí. Nyní porotu tvoří hlavně redaktoři, šéfredaktoři. Ale i tak je nutno podotknout, že celý proces je transparentní a každý má možnost si tuhle skutečnost dohledat,“ říká Eliška Lhotská, šperkařka, která v roce 2023 oslavila 10 let svojí značky. 

„Já mám tu čest, že jsem byla oceněna za rok 2019. Znamenalo a znamená to pro mě hodně, už proto, že jsem se cítila v oboru designu více jako outsider už kvůli tomu, že jsem neprošla pražskou UMPRUM. Sama však vím, že na mě upozornila moje šperkařská kolegyně, která byla každoročně právě mezi nominovanými. Na vlastní kůži jsem si tedy ověřila, jak je těžké se přiblížit těm, kteří jsou více vidět. Myslím, že je ale zcela v pořádku, když ocenění získá renomovanější jméno, má to pak pro mě i větší váhu,“ pokračuje. Cenu si tehdy odnesla za kolekci „kapkových“ šperků So. 

Eliška Lhotská na udílení CGD v roce 2020. Z důvodu pandemie v komorním duchu. Foto: Vojtěch Veškrna Eliška Lhotská na udílení CGD v roce 2020. Z důvodu pandemie v komorním duchu. Foto: Vojtěch Veškrna
Eliška Lhotská na udílení CGD v roce 2020. Z důvodu pandemie v komorním duchu. Foto: Vojtěch Veškrna

Kdo vybírá a podle čeho?

Ke konceptu Czech Grand Design, ocenění, které Akademie designu České republiky uděluje od roku 2006, má však i Eliška Lhotská připomínky. Známá šperkařka, jejíž jméno se v širších nominacích objevilo za poslední tři ročníky hned dvakrát, zmiňuje, že by šla s dobou a úplně změnila princip oceňování směrem k větší nadčasovosti a udržitelnosti.

„Každoroční ocenění za novou kolekci tak trochu nedává smysl, pakliže chce člověk vytvářet nadčasové věci, které jsou kvalitní a udržitelné. Nelze chrlit stále nové kolekce. Možná proto jsou některá jména stejná, jelikož někdo prostě touto cestou jít nechce. Každý rok nová kolekce je z mého pohledu neudržitelná: ekonomicky, ekologicky i psychicky. Pro mě je šperkařem roku i někdo, kdo ‚jen‘ přichází ve své značce s novými vizemi, má nějaký přínos pro obor v daný rok, ať už je jakýkoliv,“ vysvětluje Lhotská.

Výběr nominovaných a finalistů by pak podle ní měl zohledňovat stabilní působení v oboru daného člověka, nemělo by jít o nováčka nebo absolventa umělecké školy, který je pár let po škole a teprve se hledá. Ondřej Stára jako hlavní kritéria při oceňování šperku zmiňuje koncept, řemeslné zpracování a použité technologie. „To si myslím, že vůbec neprobíhá, protože všichni porotci se specializují na módu, kde jsou výrobní procesy odlišné, ačkoliv móda má ke šperku blízko. Prezentace jako kritérium by měla být až na posledním místě.“

Za kolekci SO získala Eliška Lhotská cenu Czech Grand Design 2019. Foto: Michaela Karásek Čejková Za kolekci SO získala Eliška Lhotská cenu Czech Grand Design 2019. Foto: Michaela Karásek Čejková
Za kolekci SO získala Eliška Lhotská cenu Czech Grand Design 2019. Foto: Michaela Karásek Čejková

Designérka a publicistka Veronika Muráriková pak poukazuje na to, že soutěži by mohla pomoci otevřená komunikace kritérií výběru. Transparentnost v tomto ohledu by podle ní přispěla k lepšímu pochopení cílů soutěže a ujasnění očekávání ze strany profesionálů i veřejnosti. 

„Má táto súťaž za cieľ oceniť najúspešnejšiu komerčnú prácu? Oceňuje remeselnú kvalitu alebo inovatívnosť? Alebo kreativitu, talent a víziu? Verím, že teraz je ten správny moment začať o týchto otázkach diskutovať, najmä keď aj iné umelecké súťaže prechádzajú podobnou diskusiou a reštrukturalizáciou. Dôležité je si aj položiť otázku, prečo práve táto súťaž je považovaná za prestížnu. Obsahuje dostatočne veľkú vzorku reprezentujúcu všetky aspekty každého odboru? A čo vlastne súťaž víťazom prináša?“ ptá se Muráriková.

„Minulý rok som ocenila najmä krátku diskusiu o tom, ako a čím sú vlastne víťazi odmenení a či táto forma naozaj poskytuje, okrem mediálnej pozornosti, aj ďalšiu formu podpory súťažiacich. Ako naozaj podporujeme a rozvíjame kvality a kariéry účastníkov, a tým pádom aj širšiu umeleckú a dizajnérsku scénu,“ dodává. Odkazuje tím na vystoupení Magdaleny Rutové, která přebírání ocenění Ilustrátorka roku 2023 využila k apelu na finanční odměňování oceněných tvůrců. Ti sice podle jejích slov často získávají prestižní ocenění, v reálném životě ale sotva zaplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění. 

Autorka s knihou

Jste v podstatě na nule. Magdalena Rutová se rozhodla promluvit o složité finanční situaci ilustrátorů

Když Magdalena Rutová během březnového udílení cen Czech Grand Design získala titul Ilustrátorka roku 2023, převzetí ceny využila pro důležitý apel. V něm upozornila na nepříznivou finanční situaci oceňovaných ilustrátorů a ilustrátorek.

Czech Grand Design, Designblok a šperk

O postavení kategorie šperk v rámci Czech Grand Design napovídá i skutečnost, že šperkařské ceny začala soutěži udělovat až v roce 2011. Navíc, jak poukázal Ondřej Stára, v kategorii Objev roku se šperkař nebo šperkařka neobjevil od roku 2019, kdy byla nominovaná Aňa Jakš za kolekci Sklenobýl, ani jednou. 

„Šperk je specifický oproti produktovému, respektive průmyslovému designu, pro který je cena Czech Grand Design šitá. Nevyžaduje tak náročný výrobní proces, za pár dnů mohu vyrobit a zveřejnit hotový prototyp a dát jej na e-shop a ihned zjistit, jaká je na něj odezva. To se projevuje tím, že máme spoustu kvalitních tvůrců šperku, kteří zůstanou opomíjení, protože zůstanou v prostoru internetu a nejdou s kůží na trh v podobě veletrhu, jakým je například Designblok. Cena CGD pak ale přistane většinou těm, kteří jsou vidět na Designbloku,“ říká Ondřej Stára. 

Vybočením ze zajetých kolejí oceňování renomovaných šperkařů a šperkařek byl nicméně právě loňský ročník. Cenu Šperkařka roku 2023 si totiž odnesla Klára Marie Bliss za svoji kolekci Banshee. Klára Marie Bliss je ve světě šperku poměrně novou tváří a její tvorbu porota ocenila především pro její modernost, ucelenost, nadčasovost a nepodbízivost. 

Eliška Lhotská tvoří šperky pod značkou Lhotska Jewellery už víc než deset let. Foto: Michaela Karásek Čejková Eliška Lhotská tvoří šperky pod značkou Lhotska Jewellery už víc než deset let. Foto: Michaela Karásek Čejková
Eliška Lhotská tvoří šperky pod značkou Lhotska Jewellery už víc než deset let. Foto: Michaela Karásek Čejková

„Určite je dobré, že šperk sa objavuje v širšom kontexte dizajnu a módy v rámci tohto festivalu a súťaže,“ říká Veronika Muráriková k tématu Czech Grand Design a Designbloku. „Každopádne, ak sú toto jediné dve verejné platformy, na ktorých sa prezentuje, môže tým potenciál toho, čo šperk je a môže byť a ako naň verejnosť nahliada, dosť utrpieť. Ak je súčasný a autorský šperk prezentovaný v kontexte dizajnu a módy, je často ukrátený o komplexnejšie idey a koncepty, ale i kritiku, ktorú vo svojej forme obsahuje.“

„Aj keď sú funkčnosť, inovatívnosť a vizionárnosť dôležitými kritériami pre dizajn, rozhodne to nie sú jediné merítka, ktoré definujú kvalitný súčasný a autorský šperk. Šperk, v rámci jeho úzkej spätosti s telom je performatívny a komunikuje určitý príbeh, od ktorého je často v tomto prostredí oklieštený. Vo výstavnej hale medzi x ďalšími vystavovateľmi je kurátorská a výstavná kvalita častokrát minimalizovaná na jednoduché evokatívne a efektívne stratégie, ako zaujať,“ upozorňuje šperkařka a publicistka.

Kolekce Ondřeje Stáry Be My Plasteline. Foto: Kuba Zeman Kolekce Ondřeje Stáry Be My Plasteline. Foto: Kuba Zeman
Kolekce Ondřeje Stáry Be My Plasteline. Foto: Kuba Zeman

„Recept na to, jak prorazit, není“

Ondřej Stára svým kritickým příspěvkem otevřel i další důležité téma. Mají mladí šperkaři a šperkařky dostatek možností se prosadit, přitáhnout pozornost ke svojí tvorbě? Podle Stáry byl největším „gamechangerem“ v kontextu uplatnění příchod Instagramu. „Já sám se díky němu dokážu obejít bez účasti na Designbloku nebo jiných prodejních akcí. Provozovat ale ‚zdravě‘ značku šperku vyžaduje spoustu soft skills, které se moc ve šperku nevyučují. To je, myslím, mnohem větší problém než absence galerií zaměřující se přímo na šperk.“ 

„Pro začínající šperkaře je určitě těžké se prosadit. Ostatně asi jako v každém jiném uměleckém oboru. Je tu poměrně dost vysokých škol s ateliérem zaměřeným právě na design šperku, takže konkurence je velká. Já jsem šťastná, že už začínat nemusím, a s těmi zkušenostmi co mám dnes, vůbec nevím, zdali bych dokázala začínat znovu. Obětovala jsem tomu svému snu opravdu hodně,“ přidává svůj pohled Eliška Lhotská. „Každopádně žena jako tvůrkyně to nemá jednoduché,“ dodává s tím, že dnes už si jako matka často vybírá a nejde do každé příležitosti. 

Veronika Muráriková v rámci svého působení jako Head of Digital v nizozemském magazínu o šperku Current Obsession pracuje s mladými šperkařskými talenty na denní bázi. Na základě své zkušenosti poukazuje na to, že v oboru současného šperku je těžké prorazit nejen v Česku, ale i jinde na světě. Sama jako šperkařka také tvoří pod značkou MURA Jewelry Studio.

Ondřej Stára se i letos objevil mezi širšími nominacemi CGD. Foto: Eliška Slováková Ondřej Stára se i letos objevil mezi širšími nominacemi CGD. Foto: Eliška Slováková
Ondřej Stára se i letos objevil mezi širšími nominacemi CGD. Foto: Eliška Slováková

„Zaručený recept na úspech sa, bohužiaľ, opísať v jednej vete nedá, ale môžem zdieľať svoje pozorovania. V podstate ide o to, aby umelecká prax mala nejakú kontinuitu, aby sa umelci veľmi dobre poznali, svoje silné a slabé stránky, vzdelávali sa a aby boli súčasťou aktívnej komunity a sami v nej boli aj aktívni. Ďalej je potrebné sa neustále konfrontovať s kritikou a spätnou väzbou z okolia a prezentovať sa v zahraničí. Medzinárodná scéna súčasného šperku je primalá sama o sebe, a tak limitovať sa iba na scénu jednej krajiny nemá význam,“ říká s tím, že ale záleží, zda chce dotyčný prorazit v komerční sféře, nebo ve světe současného a autorského šperku. 

V zahraničí jsou podle Veroniky Murárikové více běžné různé umělecké kolektivy, nebo „artist-run galerie a project spaces“, které často suplují chybějící možnosti a prostory pro současný šperk. Jako běžnější popisuje také vlastní iniciativy individuálních šperkařů, například ve formě sympozií, výstav nebo seminářů. 

Designové obchůdky vs. galerie 

Téma, které zaznívá od všech oslovených, jsou design obchody a v obecnější rovině místa, kde šperk prodávat, prezentovat a kde se jako komunita potkávat a síťovat. Například takzvané concept stores jsou sice v České republice, především pak v Praze, rozšířené, podle respondentů mají ale řadu mezer ve vztahu k umělcům i k tvorbě.

„Máme sice bohatou síť concept storů, ty ale nejsou tak selektivní a pečující o autory a o jejich vzájemný výstup, jako by tomu bylo u galerií zaměřující se pouze na šperk. Zmíněné concept stores jsou také často ovlivnění turistickým ruchem a nemají tím pádem tak úzký kultivovaný vztah s potenciální klientelou,“ poukazuje Ondřej Stára. 

Podobný názor má i Eliška Lhotská: „U nás je neuvěřitelné množství designových obchodů, jen by se dle mého názoru měly zaměřit na méně autorů a ty více zastupovat i v zahraničí,“ podotýká. "Se spolužačkami jsme hned po škole otevřely galerii autorského šperku, ale záhy jsme zjistily, že zde na to není úplně vybudovaná klientela. Nejsou zde galerie a není kde vystavovat. Platforma pro prezentaci užitého umění je určitě Designblok. Jeho PR je propojené přímo s cenami Czech Grand Design a vytváří tak hlavní podhoubí tomu, jak ve výsledku česká scéna šperkařská vypadá, pokud se šperkem chce člověk živit.”

„Bohužiaľ, v Česku dlhodobo chýbajú galérie, ktoré by sa venovali autorskému a súčasnému šperku, kurátori a teoretici, ktorí by boli zameraní výhradne na tento obor. Súčasný šperk sa v Česku často vyskytuje len ve štúdiách a ateliéroch šperkárov a v priestoroch dizajnshopov. Taktiež v porovnaní s inými veľkými európskymi mestami neviem o žiadnej udalosti, ktorá by prilákala šperkársku komunitu vystavovať v určitý čas na určitom mieste, ktorá by mala za cieľ nielen sprofesionalizovať túto scénu v Česku, ale aj vyzdvihnúť médium šperku v povedomí verejnosti a taktiež český šperk v rámci medzinárodnej scény,“ uvádí Veronika Muráriková s tím, že šperku v Česku chybí hlavně komunita. 

Zmiňuje například zahraniční události Munich Jewellery Week v Německu, Obsessed! Festival v Holandsku, Lisbon Jewellery Biennal v Portugalsku nebo slovenský ŠperkStret, který se každé dva roky koná v Bratislave. 

„Takmer každý z týchto festivalov je organizovaný aktívnymi lokálnymi komunitami a jednotlivcami, či už ako spolupráca so študentmi šperku, alebo s rôznymi šperkárskymi kolektívmi a platformami. Bohužiaľ, komunita sa nasilu vytvoriť nedá a takáto iniciatíva by mala prísť hlavne od profesionálov, ktorí sú súčasťou českej šperkárskej scény a v ktorých záujme je ju ďalej rozvíjať,“ uzavírá Muráriková.

Mladé talenty a školy

Spolu s diskuzí o příležitostech pro začínající šperkaře vyvstává i otázka týkající se studijních oborů a jejich koncepce. Jsou programy nastavené tak, aby talentovaní mladí lidé po absolvování dokázali najít svoje místo v oboru a byli vybaveni schopnostmi, které současný trh vyžaduje?

V návaznosti na své zkušenosti ze zahraničí vidí jisté mezery ve školském systému i Veronika Muráriková: „Mali bysme si dať za cieľ’ vychovať zo študentov nielen individualisticky zmýšľajúcich umelcov, ale skôr kultúrnych profesionálov, ktorí budú schopní zastávať rôzne funkcie v rámci umeleckej obce. Študenti po skončení štúdia často nevedia, ako sa prezentovať a už vôbec nie ako písať a dokladovať granty, hľadať finančnú podporu na tvorbu projektov či písať rozpočty,“ říká s tím, že jde o klíčové schopnosti především na začátku umělecké kariéry, kdy jsou studenti či absolventi hození na scénu a musí si poradit za pochodu, aniž by měli k dispozici nějaký podpůrný systém. 

Dodává, že inspiraci můžeme jako Česko hledat v kontextu šperku třeba ve Švédsku, Holandsku, Německu nebo v Estonsku.

„Ateliér K.O.V. byl vždy více zaměřený na konceptuální přemýšlení a výstupy ateliéru byly spíše z menší než větší části vyloženě šperkem. Proto pak i přesto, že ateliér disponuje zlatnickou dílnou, hodně absolventů není vyloženě vyprofilováno jako tvůrci šperků. Zaměření ateliéru je spíše volnější,“ doplňuje svoje poznatky ze studia UMPRUM Ondřej Stára. Na kontakt s trhem během studia podle něj není moc čas a kapacita.

Série Creatures Barbory Lexové představuje polofiktivní druhy, které čekají na své odhalení v hloubce oceánu Série Creatures Barbory Lexové představuje polofiktivní druhy, které čekají na své odhalení v hloubce oceánu
Série Creatures Barbory Lexové představuje polofiktivní druhy, které čekají na své odhalení v hloubce oceánu
Ondřej Stára tvoří vlastní kolekce i na zakázku. Foto: Ondřej Stára Ondřej Stára tvoří vlastní kolekce i na zakázku. Foto: Ondřej Stára
Ondřej Stára tvoří vlastní kolekce i na zakázku. Foto: Ondřej Stára

Právě na školách nicméně Ondřej Stára doporučuje vychytávat mladé talenty. „Ale nejen na UMPRUM, ale i třeba v Plzni. Ptát se nejenom vedoucích, ale i dílenských, samotných tvůrců,“ radí šperkař, sám absolvent biomedicínského inženýrství a ateliéru K.O.V na UMPRUM. Ke sledování doporučuje třeba Báru Lexovou. „Nebojí se experimentovat a každá její nová věc je odlišná. Zdeněk Vacek je král řemesla, Karl Fritsch je umělecký pankáč, Giovanni Corvaja je technologický mág, líbí se mi estetická bohatost Bold studia Markéty Kratochvílové.“

„Z česko-slovenskej scény ma určite baví tvorba Lucie Čarnogurskej, Mani Berecovej, Terezy Otáhalíkovej a Báry Lexovej. Taktiež pozorne sledujem vývoj tvorby študentky Anny Rusínovej,“ doplňuje svoje tipy na závěr i Veronika Murariková. 

BOLD by Markéta Kratochvílová BOLD by Markéta Kratochvílová
BOLD by Markéta Kratochvílová
Rubriky:
Štítky:

Další z rubriky

Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
IMG 4594
Číst článek
03. 09. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Status umělce žádný příjem nepřináší, otevírá ale nové možnosti. Jak funguje a pro koho je určena tolik diskutovaná novinka?

Po dlouhé diskuzi v kulturní obci byl na jaře schválen zákon definující status umělce. Jde o člověka, který vykonává tvůrčí práci v kulturní oblasti, spadá sem tedy většina designérských profesí a výtvarné tvorby, včetně umělecké fotografie, ilustrace, architektury či uměleckých řemesel.

Design & umění Názory & polemika
Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Stavba domu je náročnou záležitostí
Číst článek
05. 05. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 5 min

Frustrace jménem novostavba. Proč je v Česku tak složité postavit si i malou chatu? 3 příběhy lidí, kteří si prošli nadšením i pády

Není žádnou novinkou, že postavit dům, obzvláště pak u nás v Česku, není jednoduché. Není také výjimkou, že většina lidí na tuto situaci reaguje s lapidárním povzdechem: No jo, tak to holt je.

Interiér & architektura Názory & polemika
Podoba pavilonu na vizualizaci a po jeho výstavbě
Číst článek
02. 05. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 5 min

Příležitost zviditelnit Českou republiku nebyla dostatečně využita. Jak vidí čeští podnikatelé a kurátoři naši prezentaci na světové výstavě Expo v Ósace?

Média jsou plná oslavných článků o naší expozici v japonské Ósace v rámci světové výstavy Expo 2025. Je ale podobný koncept, ekonomická náročnost projektu a efekt pro české firmy vůbec smysluplný?

Názory & polemika
JN interiér
Ikea
Krásný rok

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN Interiér

Nejnovější články

Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Villa Fitz v Rokycanech
Číst článek
30. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Historie, která se otevřela současnosti. Villa Fitz v Rokycanech sbírá ceny za empatické propojení dvou světů. Proč stojí za návštěvu?

Na náměstí v Rokycanech stojí dům, který dlouho působil spíš unaveně než vznešeně. Novorenesanční vila z konce 19. století se během desetiletí změnila v kancelářskou budovu, která nenaznačovala, že kdysi bývala symbolem prosperity a elegance.

Interiér & architektura
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Nový Showroom LD Seating otevřený v Londýně!
Číst článek
24. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Mezinárodní expanze. LD Seating otevírá showroom v londýnské čtvrti Clerkenwell

Společnost LD Seating oficiálně otevřela svůj showroom v Londýně – v nově vzniklém prostoru Atelier Bohemia na adrese 3 Clerkenwell Road, přímo v srdci jedné z nejvýznamnějších světových designérských čtvrtí. Co vás uvnitř čeká?

Interiér & architektura
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Mlýn Hrušky je jedinečné místo, kde se pojí historie s moderní dobou
Číst článek
23. 09. 2025
Redakce
Doba čtení 5 min

Jak z ruin vznikla vila, která spojuje český design, architekturu a rodinný odkaz. Villa Hrušky je lokální zázrak, který nesmíte minout

Moderní názor na folklórní Moravu. Jak se podařila rekonstrukce vily z první poloviny dvacátého století? Na jedničku!

Design guide