PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Nadané české sklářky: Hana Vopravilová, Dominika Pertýlová a Karolína Vorlíková.

Křehká trojice. Představujeme mladé designérky, které dokážou ze skla vykouzlit zázraky

Každá je jiná, ale jedno mají společné – sdílejí lásku ke sklu! Představujeme vám tři mladé nadané české sklářky a jejich tvorbu.

Dominika Petrtýlová

web | instagram 

Dominika Petrtýlová je malířka, ale místo na plátna maluje na skleněné vázy. K práci se sklem ji ale přivedla náhoda. „Odmalička jsem chtěla být malířkou, dělala jsem pro to všechno. Už na základní škole jsem měla vybranou střední i vysokou uměleckou. Potíž byla v tom, že střední škola, kde bych se učila tradiční malbu, byla v Praze, a o stěhování do Prahy moji rodiče nechtěli ani slyšet. Dali mi tenkrát drsné ultimátum – výběr mezi gymnáziem ve městě, kde jsme bydleli, nebo nejbližší uměleckou školu sklářskou.Právě na sklářské škole si Dominika vybrala obor malby na sklo, z které se následně stalo její poznávací znamení. „Nejdřív jsem byla nešťastná, protože jsme se zpočátku učili jen řemeslo, ale ve druháku mi došlo, že sklo je výjimečné a já skrz něj mohu realizovat své představy,“ přiznává Dominika upřímně.

Vandal Vases Vandal Vases
Vandal Vases

Každá váza z kolekce VANDALVASE představuje jiný příběh. Všechny jsou však o setkání umění, architektury, fauny, flóry a městské kaligrafie (jak graffiti Dominika přezdívá).

Své vázy posouvá Dominika za hranice pouhého dekoračního předmětu a povyšuje je na umělecké objekty. Sama sebe vnímá jako zprostředkovatelku pocitů, myšlenek a intenzivních zážitků, které podle svého popisu zažívá při tzv. napojení na něco vyššího nebo při obyčejné fascinaci něčím. Pomocí tvorby pak tyto prožitky komunikuje: Leckdy se trápím, abych dokázala skrze svou tvorbu divákům zprostředkovat alespoň zlomek toho, co prožívám, aby alespoň na chvíli pocítili to, co cítím a vidím já. Naposledy se inspirovala Pražskými legendami, tím, jak se zvířata a rostliny přizpůsobují životu ve městě, a knihou Anna Karenina.

Lollypop Lollypop
Lollypop

Nic než radost z barev a tvoření, která ve mně dřímá, za těmito vázami hledat nemusíte,“ říká Dominika. Vázy mluví samy za sebe bezstarostným a hravým jazykem.

Lollypop Lollypop
Lollypop

Tvar vázy viděla ve svých představách v polospánku, když byla na dovolené v Basileji. Nakreslila si ho na jediný papír, co měla u sebe – jízdenku z Berouna do Prahy.



Podivnost, barevnost, symbolika – tak by Dominika vystihla svou tvorbu. Mezi její další práce patří například design svítidla, ceny, užité sklo či další umělecké objekty a instalace. Sklo ráda kombinuje s netradičními materiály, jako je karbon, plast či bronz. Promlouvám skrze tvary a barvy, ale fyzická práce s barvami je pro mě naprosto zásadní. Běžně si s každou vázou vytvořím silné citové pouto. Do malby dekoru navíc mohu skrývat osobní symboliku, anebo s barvami experimentovat. Malovat nadrceným sklem, které se barví oxidy kovů a pak se vypaluje na 560 stupňů, to je alchymie! V řemesle vidí Dominika skrytou sílu, ale zároveň i zkázu. Jak sama říká: „Nesmíte se bát překročit zajeté postupy, pak je to neuvěřitelně silné.

ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů. ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů.
ARCHIVASES Karlovy Vary. Limitovaná edice váz z Karlových Varů volně navazuje na původní kolekci Archivases. Ty jsou inspirované fasádami pražských domů.

A jak se Dominika cítí v oboru jako žena? „Cítím se skvěle! Ženy byly ve sklářském uměleckém oboru od začátku. V současnosti v oboru skla jako řemesla převažuje rozdělení na ženu malířku skla či tvůrkyni skleněných figurek a na muže huťáka či brusiče. To je často dané fyzickou náročností. Ve finále je to ale o tom, co chce kdo dělat, a nikdo to nebere jako výstup z dané role.

Heart of Glass Heart of Glass
Heart of Glass

Silný symbol zavěšený na zdi, do nějž si každý promítáme svůj niterný význam. Milenecké lásky, vášně, mateřství, popkulturu, náboženství nebo třeba odkaz Václava Havla. Každé srdce je jiné, stejně jako ta lidská.

Party Vase Party Vase
Party Vase

Party vases jsou parafrází rokokových porcelánových váz, které jsou bohatě zdobené a pomalované různými milostnými a erotickými náměty. Jemnost a křehký erotismus 18. století však vystřídalo opojení psychedelickými látkami a temnost století.

Hana Vopravilová

web | instagram

Bránu k designu jí otevřela Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská v Kamenickém Šenově: „Pocházím z Ústeckého kraje, kde není žádná střední uměleckoprůmyslová škola, a tudíž jsem možnost studovat design (původně design interiéru) hledala v sousedních krajích. Nakonec mě nejvíce oslovila Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská v Kamenickém Šenově, kde jsem sklem byla čtyři roky obklopená. I když jsem zde studovala design světelných objektů, nikoliv sklářské řemeslo, u skla jako materiálu jsem posléze zůstala.“ Už na střední škole si tak Hana přičichla k základům sklářství a odtud pokračovala přímo do Ústí nad Labem na Fakultu umění a designu UJEP do ateliéru Sklo.

Hana Vopravilová Hana Vopravilová
Hana Vopravilová

Kolekce skleněných nádob je materiálním výstupem zkoumání estetického potenciálu tvarů, vzorů a struktur, které jsme na každodenní bázi zvyklí přehlížet.

PAP20 PAP20
PAP20

Papírové formy pro realizaci kolekce byly tvořeny z nalezených odpadních transportních obalů mléčných výrobků a doplněny o formy vyrobené dle vlastního návrhu vycházejícího z konstrukce několika typů vlnité lepenky.

V rámci ústeckého bakalářského studia měla Hana možnost navštěvovat huť na SUPŠS v Železném Brodě, čemuž přikládá velký význam: „Tam jsem vůbec poprvé pocítila na ,vlastní ruceʻ to, jaká práce se sklem na huti je, jak celý proces probíhá. Zde jsem též měla možnost realizovat své první experimentující nápady,“ popisuje. Svou tvorbu vnímá Hana jako proces: „Myslím si, že můj přístup se v uplynulých letech na vysoké škole různě proměňoval a proměňovat se určitě ještě bude, a je pro mě těžké ho zatím jednoznačně definovat. V posledních dvou letech ale cítím, že nejvíce inklinuji k projektům realizovaným ve sklářské huti. Kdybych svůj přístup zkusila přece jen definovat, tak cítím, že je poslední dobou založený na zvídavosti, poznávání detailů kolem nás, procesu, korigované náhodě, ale také na dlouhých zamotaných rešerších a určité nejistotě.

ART GRAM SLAM ART GRAM SLAM
ART GRAM SLAM

Design ocenění za nejlepší umělecko-
-sportovní počin roku 2022–23. Art Grand Slam je výstavní projekt organizovaný platformou Sport in Art, jehož cílem je vytvořit prostor pro přirozený dialog mezi uměním a sportem. Udělované ocenění nese myšlenku zpřístupnit sport umělcům skrze pohyb a podtrhnout téma ročníku Uvnitř pohybu.

ART GRAND SLAM ART GRAND SLAM
ART GRAND SLAM

Jak být uvnitř pohybu a aktivně ho prožívat? Vlněná sportovní čelenka, která je součástí ocenění, je klíčem k přímému dialogu umělce s pohybem, který formuje nejen lidské tělo, ale i vědomí a podvědomí.

Co ve mně stále nejvíce rezonuje a co je i aktuálně asi nejvíce vidět v mé tvorbě, je téma alternativních sklářských forem, obzvláště těch papírových. Baví mě jejich nekonečná rozmanitost. Jelikož je každá jednorázová, mohu tak tvořit nekonečno různých tvarů, ideální pro moji nerozhodnost. Stále mám v hlavě další nápady a druhy papírů, které chci využít,“ zakončuje Hana myšlenku.

Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021 Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021
Nude svítidlo na Designbloku v roce 2021

Svítidla Nude jsou oslavou purity technického zdroje světla a jsou koncipována jako minimalistický variabilní prvek. Jejich prototyp vznikl v roce 2021 a byl představen na Designbloku téhož roku.

Vzorky PAP20,21 Vzorky PAP20,21
Vzorky PAP20,21

Vzorník skleněných objektů je výsledkem prozkoumávání estetiky nevnímaných tvarů, vzorů a struktur kolem nás. Skleněný vzorník mapuje experiment a pilotní bádání po možnostech využití papíru pro tvarování a dekorování dekoru skla a při výrobě sklářských forem.

A jaké výhody podle Hany plynou z toho, když v oboru sklářství působíte jako žena? „Sklářský obor je velice rozmanitý. Tudíž prosadit se v oboru jako žena je různé. Záleží na tom, v jakém odvětví sklářství se chcete prosadit. Například při zpracování skla, kde jsou některé úkony, jako je hutní zpracování nebo broušení skla, fyzicky náročnější, může být prosazení pro ženy stále relativně nedostupné. Ale to narážím na řemeslo jako takové. Být v oboru jako designérka, žena, nevnímám jako nijak limitující ani zvýhodňující.

Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu
Teplo kam jdeš? Velkoplošná animace je výsledkem zamyšlení se nad komplikovanou problematikou udržitelnosti skla. Nasbíraná odpadní voda v demižónech symbolizující odkaliště, vybízí k otázce, jak využívat potenciál protékající vody (1 l/2,5 min) v provozu

Karolína Vorlíková

portfolio | instagram

Karolínu přivedla k práci se sklem touha vyjít z komfortu a vyzkoušet něco nového. „Pamatuji si, že ještě na střední jsem si říkala, že budu pracovat se sklem. Nějakým způsobem mě ten materiál zkrátka zajímal.“ Sklo nakonec Karolína studovat nešla a skončila místo toho na designu interiéru a nábytku na FUD UJEP. Právě tam využila možnosti stáže v Ateliéru skla. „I přesto, že jsem se sklem dělala minimum, tak mě ten fakt, že držím něco hmotného v ruce a tvořím, natolik nadchl, že jsem se rozhodla pro Ateliér skla na UMPRUM,“ popisuje Karolína a dodává: Takovou zajímavostí je, že jsem původně nechtěla na umění, ale na patologii.

Zavřu oči a vidím Zavřu oči a vidím
Zavřu oči a vidím

Jak vidí svět člověk, který trpí nespavostí? Nástěnný objekt reflektuje roztříštěnost světa snového a bdělého.

Karolína Vorlíková Karolína Vorlíková
Karolína Vorlíková

Bariéra mezi světem reálným a tím uvnitř hlavy se v procesu tvorby bortí a vytváří zcela novou architekturu naší reality. Práce je reflexí na autorčinu poruchu spánku.

Sklo bere Karolína s nadhledem: „Snažím se pojmout tolik obdivovaný a honosný materiál s trochu punkovým přístupem. Velmi často nechám sklo, ať si dělá v některých momentech to, co chce. Líbí se mi pracovat s prvkem nepředvídatelnosti.

Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně. Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně.
Kolekce Růžovky je inspirována moravskou babičkou, která sbírala porcelán z míst, která navštívila. Konkrétně si vybírala růžový porcelán, ale co nikdy neovlivnila, byla výzdoba. Zdobnost je na přepracovaných sběratelských kouscích vybrána intuitivně.

Na střední škole vystudovala Karolína grafický design, který se poměrně dost prolíná do její tvorby. Objekty propojuji příběhem nebo ilustrací. Většina témat, která přebírám, nejsou tak optimistická, jak se na první pohled zdá – dost často to zakrývám za barevností (obzvláště růžovou), vysvětluje a doplňuje: „Při zpětném pohledu si uvědomuji, že jsem se vždy setkávala s tématem psychiky, zdraví a s různými legendami či příběhy (obzvláště v japonské tematice). Nejvíce mě oslovuje téma sebeanalýzy a uzdravení – to mě provází delší dobu, ale v minulé klauzurní práci Zavřu oči a vidím jsem se do tvorby ponořila ještě o něco více.

One Upon A Time One Upon A Time
One Upon A Time

Once Upon A Time je série skleněných produktů, které si hrají s předáváním legend a příběhů. Skrze malbu vypráví příběhy symbiózy mezi zvířetem a člověkem, doplněné brusem, který příběhy dodatečně dokresluje.

Post-party Vase Post-party Vase
Post-party Vase

Inspirace vychází z Kintsugi. Objekty na téma ,home partyʻ, kde se během divoké oslavy rozbijou různé věci. Rozbité kusy se musí společně s úklidem domácnosti dát co nejrychleji dohromady, ale díky zmatku se střepy z různých objektů smísí a vznikají náhle zcela jiné, materiálově i tvaroslovím posunuté objekty.

A jak přívětivý je podle Karolíny obor sklářství pro ženy? „Sklářství je svět sám o sobě a vstoupit do něj je ze začátku náročné pro všechny. Dokud neukážete, že něčemu nerozumíte nebo si lidsky nesednete s ostatními, tak je to samozřejmě náročnější spolupráce. Na druhou stranu jsem nikdy nepocítila jakožto žena nějakou diskriminaci. Snad jen tu silovou – některé věci jsou prostě komplikované na uzvednutí. Vnímám, že každý z nás může přispět skrze jiný úhel pohledu.

Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete. Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete.
Relikviář jsou nástěnné objekty inspirované symbiózou mezi člověkem a přírodou. Ilustrace představují pozůstalosti našich předků. Na každém objektu je skeleton jakéhosi humanoida – křížence člověka a zvířete.
Rubriky:

Další z rubriky

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
Aneta Honzová & Natálie Costantino v rolích kreativních ředitelek Lejaan
Číst článek
21. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

I užitkové textilie mohou být nositelem kultury. Dvojice Honzová & Costantino navrhly pro Lejaan autorské plédy, které navazují na českou modernistickou tradici

Nové kreativní ředitelky Aneta Honzová a Natálie Costantino značce Lejaan zapůjčují nádech mladosti a odvahy. Jaký příběh se skrývá za jejich prvním počinem na nové pozici?

Design & umění Rozhovory
Peřeje

AKCE A UDÁLOSTI

Nestihli jste vyjet na Moravu ku příležitosti festivalu sběratelského designu? První ozvěna festivalu KŘEHKÝ bude k nahlédnutí ve Velké galerii v Portheimce. Výběr děl doplní retrospektiva fotografa Salima Issy

12. června - 27. července 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění
Agnieszka zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích
Číst článek
09. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Poporodní deprese je pouze malý střípek v moři problémů. Polská designérka upozorňuje na opomíjené téma a hledá konkrétní řešení, jak ulevit porodním asistentkám

Agnieszka Bujas zvítězila v soutěži Best in Design hned ve třech kategoriích. Reagovala na polskou situaci porodních asistentek a vyvinula produkt, který by mohl změnit situaci a ulehčit práci. Lze ho zafinancovat, aby mohl do seriové výroby a jak velký výzkum mu předcházel?

Design & umění Rozhovory
Dílo Tomáše Perglera
Číst článek
05. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Díla, která provokují, ale zároveň nutí k zamyšlení. Tomáš Pergler čerpá z art brut i dadaismu, nyní vystavuje svoje díla v Galerii U Radnice v Táboře

Tomáš Pergler, vystudovaný teoretik umění, je vedoucím odborným knihovníkem na pražské Akademii výtvarného umění a více než 20 let vystavuje svou vlastní uměleckou tvorbu. Inspiraci čerpá z dadaismu, art brut a přírodních materiálů. Jeho nová výstava s názvem Kolúmbo II je nyní k vidění v Táboře.

Akce a události Design & umění
Tkalcovna Kubák
Číst článek
04. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Zachraňuje mizející řemeslo. Filip Kubák je už pátou generací tkalců, nyní ale rodinná firma Tkalcovna Kubák bojuje o přežití

Kdysi prosperující textilní průmysl se dnes potýká s existenčními problémy. Podniky bojují s levným zahraničním dovozem i novými obchodními návyky. Filip Kubák je majitelem tkalcovny, která funguje už od roku 1870. Přežije i do dalšího století?

Design & umění Rozhovory
Designérka Yara Abu Aataya je dalším hostem v našem podcastu
Číst článek
30. 05. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Ticho ze strany designérů je ohlušující, design podle nich není politický. To mě naprosto zaráží, říká palestinská designérka Yara Abu Aataya

„Poslední rok se můj aktivismus s tvorbou přirozeně prolíná. Po vystoupení na Designbloku na podzim 2023 jsem ale svoji tvorbu omezila. Měla jsem výčitky,“ vysvětluje Yara Abu Aataya, umělkyně a designérka původem z Gazy. Romantizujeme si arabský svět? Chybí Čechům empatie?

Design & umění Podcast
Konceptuální umělkyně Kerry Collinson
Číst článek
28. 05. 2025
Doba čtení 5 min

Britka, která boří konvence. Sklářka Kerry Collison se věnuje tradiční technice vitráže, nebojí se ale kontroverzních témat jako queer nebo sex

Kerry Collison je britská sklářka, která v mnoha ohledech boří konvence. Věnuje se klasické technice vitráže, ale cíleně do ní pašuje nadsázku a vtip. Její přístup provokuje, ale zároveň dokazuje, že nový pohled unese každá klasika.

Design & umění Rozhovory
Zaznam mizeni
Číst článek
26. 05. 2025
Doba čtení 3 min

Složité cesty mě baví víc než ty jednoduché. Výstavy designu jsou vždy dobrodružství, říká Michaela Kádnerová, kurátorka výstavy Záznam mizení v Jurkovičově vile

Objekty z výstavy Vesna 2.0 v prostoru Jurkovičovy vily v Brně vystřídalo sklo. Výstavou Záznam mizení designérka Kateřina Handlová dokumentuje vlastní cestu k vnitřnímu míru a ke svobodě. S kurátorkou Michaelou Kádnerovou jsme si povídaly o výzvách, které vystavování skla a designu obecně přináší.

Design & umění Rozhovory
PhDr. Lenka Žižková (2019)
Číst článek
23. 05. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 9 min

Určité kulturní vzorce přebít nelze, jsou v nás jako v kozách. Lenka Žižková, zásadní osobnost české designérské scény, formuje obor už téměř 50 let

Popularita, rozmanitost i mezinárodní respekt současného českého designu se nerozvinuly samy od sebe – stojí za nimi nejen dlouhodobá práce designérů, pedagogů, manažerů i výrobců, ale také marketingu a mediální podpory. Jméno Lenky Žižkové se nedalo v prostředí designu přehlédnout už v 70. letech.

Interiér & architektura Rozhovory