PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo, Adriana Kolda, si ráda kreslila už jako malá.

Nová hvězda české hračky. Adriana Kolda založila značku Totemo před 4 lety, dnes její stavebnice z plastu sklízí obdiv

Česká hra z recyklovaného plastu má několik interaktivních sad, se kterými si můžete vytvořit cokoliv, co vás napadne. Tryskáče, autíčka, ptáky, kočky... Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo je Adriana Kolda.

Letos to budou čtyři roky, co jste Totemo založili. Za tu dobu jste stihli vyhrát prestižní RoPlastic Prize i Cenu Czech Grand Design. Je to zkrátka vítězná vlna. Věřili jste svému produktu na počátku tak moc, nebo je to do určité míry i překvapení?

ADRIANA KOLDA: Určitě jsme v produkt věřili, věřili jsme, že je to užitečná věc, která má smysl, aby tu byla, dělala radost a pomáhala. :) Víra v něj byla hlavní složkou, která nás vedla dál. Protože začátky byly těžké. Ale co se týče soutěže a RoPlastic, to jsem opravdu nečekala, podařilo se nám přihlásit na poslední chvíli, chtěli jsme Totemo dostat do světa a vůbec – možnost vystavovat v Miláně pro nás byla velká věc. Já osobně jsem o vítězství ani nepřemýšlela, stačilo mi, že jsme mohli vystavovat u Rossany Orlandi. A hlavně jsme se utkali s projekty z celého světa, takže výhra byla nečekaná. Myslím, že od Milána se to zviditelnilo, a možná bylo i víc vidět, že to děláme už nějakou dobu a že to myslíme vážně a stojíme si za tím. Taktéž :) jsem nečekala, že postoupíme v CGD, nepředpokládala jsem, že budeme mít tolik štěstí v řadě, zdálo se mi to nepravděpodobné. Dodalo nám to energii do další práce a můžeme se dostat mezi více lidí a dělat naši práci stále lépe. Bylo tam také hodně skvělých projektů, takže vítězství pro nás bylo opět velkou věcí a odměnou za tvrdou práci a vytrvalost, velkou dávkou energie.

Jak Totemo vzniklo?

ADRIANA KOLDA: Zakládali jsme ho hned po škole. U zrodu tehdy stálo mnoho lidí – Kateřina Brůhová a Tomáš Hrivnák, Lubor Tůma, který psal první texty, Jakub Dušek, autor prvních fotografií a videí, Vítek Škop zase vytvořil logo a ještě spousta dalších. Proces tvorby provázelo hodně učení se o psychologii vývoje dítěte, hledání nových materiálů a technologií šetrných k životnímu prostředí. Byla to dlouhá cesta testování, zkoušení, ale především hraní.

Totemo Totemo
Totemo
Nejprve designéři používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví.

Z jakého materiálu jsou stavebnice?

ADRIANA KOLDA: Nejprve jsme používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví. Nedávno jsme ve spolupráci se studiem Pitoresq vyvinuli celou stavebnici z plastu, 100% recyklovanou a recyklovatelnou verzi Totemo Plastic.

Plast a jeho recyklace jsou aktuálně do značné míry trendem, který je ale i zneužitelný v rámci design washingu. Řešili jste i s odborníky, zda je použití recyklovaného plastu ideální volbou?

ADRIANA KOLDA: Recyklovaným plastem se zabýváme již dlouhou dobu, tuto problematiku jsme pojali z mnoha stran. Proto nám trvalo tak dlouho, než jsme vytvořili první verzi. Od počátku myšlenky Totemo bylo mým cílem vytvořit něco z materiálu, který už existuje, a ne vytvořit další už do tak zahlceného prostoru materiálu. Snažíme se to tedy udělat tak, aby to dávalo smysl. Kdybychom chtěli vyrobit miliony a miliony kusů a zahltit trh věcmi, nemělo by to smysl. Ale my jdeme cestou menších množství, která se dají využít více způsoby. Vyrábíme lokálně, co nejšetrněji k životnímu prostředí, a stále se snažíme zlepšovat. A proto je Totemo vyrobeno tak, aby nebylo jen dalším produktem na už tak přetíženém trhu, aby dokázalo co nejdéle bavit co nejširší spektrum lidí, aby se dalo využít k mnoha účelům, k mnoha hrám. Je pro všechny – pro mladé i staré. V našem malosériovém případě má tedy recyklovaný plast smysl, snažíme se, aby celá výroba byla udělaná tak, aby dávala smysl. Také zpracování recyklovaného materiálu je maximálně čisté, a to i na úkor času a vyšších výrobních nákladů.

Jak se plasty zpracovávají, než z nich vznikne hra?

ADRIANA KOLDA: Používáme plastový odpad z České republiky, který se tvaruje tepelným stlačením. Proces probíhá za co nejnižší teploty, aby se z plastu neuvolnily škodlivé látky. Využití recyklovaného plastu je pro nás důležité hlavně kvůli tomu, že už nemusí vznikat další nový materiál. Snažíme se přemýšlet o tom, co jako společnost předáváme dalším generacím neustálým vytvářením nových výrobků a co se děti naučí, když se odmalička setkávají s recyklovanými věcmi a s principem koloběhu.

Lze shrnout, jaká jsou pro plast pro a jaká i teoreticky proti?

ADRIANA KOLDA: 

Proti: Je náročnější na zpracování a rozhodně je zpracování dražší a pracnější. Také nemáme stabilní barvy, protože odpad je pokaždé jiný. Takže vždy vyrobíme jen omezený počet kusů určité barvy. Není to přírodní materiál, teda je až příliš dlouho trvající. :)

Pro:
Je hladký na dotek. Je voděodolný a pružnější a není potřeba další materiál na výrobu další věci. Vydrží dlouho.

Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní? Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Během testování stavebnice si některé děti dokreslovaly dílky, i když už byly pomalované. Proto tým Totema vytvořil sadu, kde si každé dítě může dílky libovolně domalovat podle svého přání. Barevné díly jsou záměrně pomalované z každé strany jinak. Můžete tak s nimi vytvořit mnohem více věcí.

Při navrhování stavebnice jste spolupracovali také s psychology. Co pro vás při tom bylo důležité?

ADRIANA KOLDA: Snažili jsme se vytvořit hru, která baví jak děti, tak dospělé a propojuje generace. Stavebnici, která odemyká skrytý potenciál a kreativitu. Totemo s vámi může být už od narození jako závěsný kolotoč nad postýlkou, poté jako stavebnice a nakonec jako doplněk do bytu nebo dětského pokoje. Stimuluje představivost, rozvíjí prostorové vnímání a podporuje sebeuvědomění v tvůrčím procesu. Hraní uvolňuje napětí, soustředíte se jen na přítomný okamžik a všechno ostatní jde stranou. Během pár minut se dostanete do stavu hravého flow, které si pamatujete z dětství. Obzvláště pozitivní ohlasy jsme při hraní s naší stavebnicí zaznamenali u autistických dětí.

Totemo plastic Totemo plastic
Totemo plastic

Jak se jednotlivé díly spojují dohromady?

ADRIANA KOLDA: Plastovými spojkami, a to jak v plastové, tak v dřevěné verzi. Navrhli jsme je tak, aby se oba materiály daly kombinovat v jedné stavebnici. Při jejím vytváření mi záleželo na tom, aby měla co nejmenší limity, takže máte nekonečno možností, jak spojky použít. Dají se přichytit na okrajích tvarů nebo uvnitř otvorů. Otvory tak mají nejen funkci estetickou, ale i konstrukční. Některé spojky jsou i otáčecí a můžete jimi celé dílo rozpohybovat, případně vytvořit úplně novou akční interaktivní hru, kde může vzniknout dělo na kuličky, kuličkodráha, otáčecí mlýny a mnoho dalších věcí, které stvoří vaše fantazie.

Kouzlení s barvami Kouzlení s barvami
Kouzlení s barvami
Z jedné strany je díl modrý, a evokuje tak vodu nebo oblohu, zatímco z druhé červený, což vyvolává úplně jinou náladu a je asociací pro rychlý běh, oheň nebo červený nos.

Snažíte se maximálně využít i obal, který není třeba vyhodit, ale slouží dál ke tvoření... Máte nějaký lokální nebo zahraniční vzor, který lpí na podobném konceptu tzv. cradle to cradle?

ADRIANA KOLDA: Ano, snažíme se, aby byl obal použitelný. Nemáme žádnou konkrétní inspiraci, myslím, že ale určitě něco už existuje. :) Od začátku jsme chtěli jít co nejvíce bez obalu, protože nám to dávalo největší smysl, ideální pro nás je, když stavebnice není nikdy schovaná v krabici a je stále součástí prostoru a vždycky inspiruje, když kolem ní procházíte, když si zrovna aktivně nehrajete. To je jeden z důvodů, proč se dá krabice plně využít k tvorbě a splyne s dílem a hrou. :) Pokud ale krabici pošleme, musíme ji ještě zabalit pro přepravní společnost do recyklované krabice, ale i na tom pracujeme. :)

Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům
Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům

Pamatujete si vy z dětství hračky, které pro vás byly určující? Které si vždy při vzpomínce na dětství vybavíte?

ADRIANA KOLDA: Ano, je jich asi několik, tužka a papír určitě, tužky se používaly nejen k vybarvování, ale i ke stavění a měly různé osobnosti podle barev. Panenky a lego mě samozřejmě také neobešly, ale největší zábavou byl rozmanitý svět kolem. Knihy a kuchyňské krabice byly skvělými domečky pro panenky. Ze zeleniny se také dalo vyrobit cokoli. Maminka mě naučila, jak si z kedluben vyrobit volský povoz, s jakým si hrávali, když ještě nebylo tolik hraček. Takže celý byt nebo zahrada byly hřištěm a hračkou. Všechno malé bylo velké. Největší divočinou byl asi les, který nakonec nejvíce slouží jako inspirace pro Totemo. V lese najdeme všechno.

Zmiňujete, že pozitivní ohlasy má vaše hračka u autistických dětí. Máte pro to nějaké vysvětlení?

ADRIANA KOLDA: Myslím, že to může být řada věcí, určitě jich je vícero. Každý tvar je jiný, takže se neokouká a nezačne nudit. Pro autistické děti může být velký problém zaujmout je něčím, co rozmanitost tvarů dokonale zvládne. Dále to může být spojování spojek a tvarů, jednotlivé přepínání dílků může být podnětné.

Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví
Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví

Totemo na mě působí jako synonymum pro kreativitu. Ohňostroj nápadů. A trochu mě napadá spojitost se stavebnicí Merkur, která ve své době měla do určité míry podobné ambice. Hrála jste si vy sama s Merkurem? 

ADRIANA KOLDA: Merkur jsem nikdy neměla, ale chtěla jsem ho. : ) Princip spojování dílků je asi podobný, ale hlavní rozdíl je v tom, že Totemo můžeš spojit kdekoliv, snáze něco postavíš a taky mozek při hraní si s Totemo pracuje jinak, Merkur je podle mě logičtější a konstruktivnější, Totemo jde spíš směrem k uvolnění a budování intuice, i když spojíte dva stejné dílky, vždycky z toho vznikne něco jiného, něco, co jste ještě neviděli. : )
Rozmanitost tvarů nabízí vždy nové možnosti.

Vy jste studovala design u dvojice Olgoj Chorchoj. Zaujalo mě, že nejste jediná, která utekla do prostředí hraček. Podobně na tom je třeba dvojice My dvě. Myslíte, že v tom hraje roli to, že jste žena? 

ADRIANA KOLDA: Je mnoho mužů, kteří vytvořili skvělé hračky, i v ateliéru Olgoj Chorchoj. Ať už v České republice, nebo ve světě, snad jedny z nejznámějších jsou dílem mužů. Proto si myslím, že to nemá žádnou
souvislost.


Design hraček u nás má dlouhou tradici. Z plastu tvořila i obdivovaná Libuše Niklová, jejíž zvířátka se dostala do všech učebnic designu... Co myslíte, že jsou ty hlavní ingredience, které udělají design nadčasový, nesmrtelný?

ADRIANA KOLDA: Ale pro mě je to fakt, že obsahuje řešení, která pozdější vývoj nezpochybní a obstojí v jiných podmínkách, než v jakých vznikla. Konkrétně návrh Libuše Niklové je krásný, jednoduchý, nemá nic navíc, používá málo, ale jasných prvků, tvar není až tak dopovězený, myslím, že je to také jedna z důležitých věcí – nechává prostor pro fantazii. Tím pádem je vždy včas aktualizován těmi, kdo se na hračku dívají. Je to také skvělá shoda materiálu a tvaru a potřeb dítěte nebo rodiče.

Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání
Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání


Plánů máte s Totemo hodně. Spolupráce s ilustrátory, nové produkty. Lze to vše zvládnout i bez pomoci investora zvenčí? Je Totemo značka, které se na trhu daří i finančně a je schopná vás uživit?


ADRIANA KOLDA: Totemo bylo od počátku projektem s malým rozpočtem, vznikal po večerech, za pomoci přátel a lidí, kterým se líbil a připadal jim smysluplný, za výměnný obchod nebo symbolickou odměnu nebo kteří jen chtěli projekt podpořit. Takže to byli první investoři, všichni, kteří pomohli, protože věřili, že to má potenciál a má smysl, aby to bylo. Bez těchto prvních investorů by to určitě nebylo možné. Dále jsme potřebovali dlouhý čas na testování, které stojí peníze. Když jsme pak překonali tuto počáteční fázi, chtěli jsme stavebnici zpřístupnit co největšímu počtu lidí. Proto výroba musela probíhat ve větším množství, což je velmi nákladné. Zároveň jsme chtěli udržet lokálnost a kvalitu. Takže buď máte vlastní úspory, které do toho můžete investovat, nebo v našem případě už máme investory, kteří se podílejí na vývoji a jsou součástí týmu. Tak můžeme stále vylepšovat v kratším čase. Takže vybudovat značku nebo produkt, jenž je kvalitní a vyrábí se v České republice a je finančně dostupný a ještě živí celý provoz lidí, kteří se o něj starají, je myslím velmi náročné, aspoň v našem typu projektu. Je třeba mít buď velké úspory, nebo investora, který projektu věří tak jako vy. My jsme ve stadiu, kdy rosteme, ale také stále vylepšujeme, snažíme se vše vracet zpět do vývoje a vylepšování výroby a snažíme se být dostupnější, šetrnější k životnímu prostředí. A vylepšujeme nové technologie, s kterými pracujeme. Chtěli bychom být blíže našim zákazníkům. Plánů máme mnoho. :)

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: VOJTĚCH VEŠKRNA, HELENA NEHASILOVÁ, TOTEMO

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika