PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo, Adriana Kolda, si ráda kreslila už jako malá.

Nová hvězda české hračky. Adriana Kolda založila značku Totemo před 4 lety, dnes její stavebnice z plastu sklízí obdiv

Česká hra z recyklovaného plastu má několik interaktivních sad, se kterými si můžete vytvořit cokoliv, co vás napadne. Tryskáče, autíčka, ptáky, kočky... Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo je Adriana Kolda.

Letos to budou čtyři roky, co jste Totemo založili. Za tu dobu jste stihli vyhrát prestižní RoPlastic Prize i Cenu Czech Grand Design. Je to zkrátka vítězná vlna. Věřili jste svému produktu na počátku tak moc, nebo je to do určité míry i překvapení?

ADRIANA KOLDA: Určitě jsme v produkt věřili, věřili jsme, že je to užitečná věc, která má smysl, aby tu byla, dělala radost a pomáhala. :) Víra v něj byla hlavní složkou, která nás vedla dál. Protože začátky byly těžké. Ale co se týče soutěže a RoPlastic, to jsem opravdu nečekala, podařilo se nám přihlásit na poslední chvíli, chtěli jsme Totemo dostat do světa a vůbec – možnost vystavovat v Miláně pro nás byla velká věc. Já osobně jsem o vítězství ani nepřemýšlela, stačilo mi, že jsme mohli vystavovat u Rossany Orlandi. A hlavně jsme se utkali s projekty z celého světa, takže výhra byla nečekaná. Myslím, že od Milána se to zviditelnilo, a možná bylo i víc vidět, že to děláme už nějakou dobu a že to myslíme vážně a stojíme si za tím. Taktéž :) jsem nečekala, že postoupíme v CGD, nepředpokládala jsem, že budeme mít tolik štěstí v řadě, zdálo se mi to nepravděpodobné. Dodalo nám to energii do další práce a můžeme se dostat mezi více lidí a dělat naši práci stále lépe. Bylo tam také hodně skvělých projektů, takže vítězství pro nás bylo opět velkou věcí a odměnou za tvrdou práci a vytrvalost, velkou dávkou energie.

Jak Totemo vzniklo?

ADRIANA KOLDA: Zakládali jsme ho hned po škole. U zrodu tehdy stálo mnoho lidí – Kateřina Brůhová a Tomáš Hrivnák, Lubor Tůma, který psal první texty, Jakub Dušek, autor prvních fotografií a videí, Vítek Škop zase vytvořil logo a ještě spousta dalších. Proces tvorby provázelo hodně učení se o psychologii vývoje dítěte, hledání nových materiálů a technologií šetrných k životnímu prostředí. Byla to dlouhá cesta testování, zkoušení, ale především hraní.

Totemo Totemo
Totemo
Nejprve designéři používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví.

Z jakého materiálu jsou stavebnice?

ADRIANA KOLDA: Nejprve jsme používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví. Nedávno jsme ve spolupráci se studiem Pitoresq vyvinuli celou stavebnici z plastu, 100% recyklovanou a recyklovatelnou verzi Totemo Plastic.

Plast a jeho recyklace jsou aktuálně do značné míry trendem, který je ale i zneužitelný v rámci design washingu. Řešili jste i s odborníky, zda je použití recyklovaného plastu ideální volbou?

ADRIANA KOLDA: Recyklovaným plastem se zabýváme již dlouhou dobu, tuto problematiku jsme pojali z mnoha stran. Proto nám trvalo tak dlouho, než jsme vytvořili první verzi. Od počátku myšlenky Totemo bylo mým cílem vytvořit něco z materiálu, který už existuje, a ne vytvořit další už do tak zahlceného prostoru materiálu. Snažíme se to tedy udělat tak, aby to dávalo smysl. Kdybychom chtěli vyrobit miliony a miliony kusů a zahltit trh věcmi, nemělo by to smysl. Ale my jdeme cestou menších množství, která se dají využít více způsoby. Vyrábíme lokálně, co nejšetrněji k životnímu prostředí, a stále se snažíme zlepšovat. A proto je Totemo vyrobeno tak, aby nebylo jen dalším produktem na už tak přetíženém trhu, aby dokázalo co nejdéle bavit co nejširší spektrum lidí, aby se dalo využít k mnoha účelům, k mnoha hrám. Je pro všechny – pro mladé i staré. V našem malosériovém případě má tedy recyklovaný plast smysl, snažíme se, aby celá výroba byla udělaná tak, aby dávala smysl. Také zpracování recyklovaného materiálu je maximálně čisté, a to i na úkor času a vyšších výrobních nákladů.

Jak se plasty zpracovávají, než z nich vznikne hra?

ADRIANA KOLDA: Používáme plastový odpad z České republiky, který se tvaruje tepelným stlačením. Proces probíhá za co nejnižší teploty, aby se z plastu neuvolnily škodlivé látky. Využití recyklovaného plastu je pro nás důležité hlavně kvůli tomu, že už nemusí vznikat další nový materiál. Snažíme se přemýšlet o tom, co jako společnost předáváme dalším generacím neustálým vytvářením nových výrobků a co se děti naučí, když se odmalička setkávají s recyklovanými věcmi a s principem koloběhu.

Lze shrnout, jaká jsou pro plast pro a jaká i teoreticky proti?

ADRIANA KOLDA: 

Proti: Je náročnější na zpracování a rozhodně je zpracování dražší a pracnější. Také nemáme stabilní barvy, protože odpad je pokaždé jiný. Takže vždy vyrobíme jen omezený počet kusů určité barvy. Není to přírodní materiál, teda je až příliš dlouho trvající. :)

Pro:
Je hladký na dotek. Je voděodolný a pružnější a není potřeba další materiál na výrobu další věci. Vydrží dlouho.

Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní? Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Během testování stavebnice si některé děti dokreslovaly dílky, i když už byly pomalované. Proto tým Totema vytvořil sadu, kde si každé dítě může dílky libovolně domalovat podle svého přání. Barevné díly jsou záměrně pomalované z každé strany jinak. Můžete tak s nimi vytvořit mnohem více věcí.

Při navrhování stavebnice jste spolupracovali také s psychology. Co pro vás při tom bylo důležité?

ADRIANA KOLDA: Snažili jsme se vytvořit hru, která baví jak děti, tak dospělé a propojuje generace. Stavebnici, která odemyká skrytý potenciál a kreativitu. Totemo s vámi může být už od narození jako závěsný kolotoč nad postýlkou, poté jako stavebnice a nakonec jako doplněk do bytu nebo dětského pokoje. Stimuluje představivost, rozvíjí prostorové vnímání a podporuje sebeuvědomění v tvůrčím procesu. Hraní uvolňuje napětí, soustředíte se jen na přítomný okamžik a všechno ostatní jde stranou. Během pár minut se dostanete do stavu hravého flow, které si pamatujete z dětství. Obzvláště pozitivní ohlasy jsme při hraní s naší stavebnicí zaznamenali u autistických dětí.

Totemo plastic Totemo plastic
Totemo plastic

Jak se jednotlivé díly spojují dohromady?

ADRIANA KOLDA: Plastovými spojkami, a to jak v plastové, tak v dřevěné verzi. Navrhli jsme je tak, aby se oba materiály daly kombinovat v jedné stavebnici. Při jejím vytváření mi záleželo na tom, aby měla co nejmenší limity, takže máte nekonečno možností, jak spojky použít. Dají se přichytit na okrajích tvarů nebo uvnitř otvorů. Otvory tak mají nejen funkci estetickou, ale i konstrukční. Některé spojky jsou i otáčecí a můžete jimi celé dílo rozpohybovat, případně vytvořit úplně novou akční interaktivní hru, kde může vzniknout dělo na kuličky, kuličkodráha, otáčecí mlýny a mnoho dalších věcí, které stvoří vaše fantazie.

Kouzlení s barvami Kouzlení s barvami
Kouzlení s barvami
Z jedné strany je díl modrý, a evokuje tak vodu nebo oblohu, zatímco z druhé červený, což vyvolává úplně jinou náladu a je asociací pro rychlý běh, oheň nebo červený nos.

Snažíte se maximálně využít i obal, který není třeba vyhodit, ale slouží dál ke tvoření... Máte nějaký lokální nebo zahraniční vzor, který lpí na podobném konceptu tzv. cradle to cradle?

ADRIANA KOLDA: Ano, snažíme se, aby byl obal použitelný. Nemáme žádnou konkrétní inspiraci, myslím, že ale určitě něco už existuje. :) Od začátku jsme chtěli jít co nejvíce bez obalu, protože nám to dávalo největší smysl, ideální pro nás je, když stavebnice není nikdy schovaná v krabici a je stále součástí prostoru a vždycky inspiruje, když kolem ní procházíte, když si zrovna aktivně nehrajete. To je jeden z důvodů, proč se dá krabice plně využít k tvorbě a splyne s dílem a hrou. :) Pokud ale krabici pošleme, musíme ji ještě zabalit pro přepravní společnost do recyklované krabice, ale i na tom pracujeme. :)

Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům
Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům

Pamatujete si vy z dětství hračky, které pro vás byly určující? Které si vždy při vzpomínce na dětství vybavíte?

ADRIANA KOLDA: Ano, je jich asi několik, tužka a papír určitě, tužky se používaly nejen k vybarvování, ale i ke stavění a měly různé osobnosti podle barev. Panenky a lego mě samozřejmě také neobešly, ale největší zábavou byl rozmanitý svět kolem. Knihy a kuchyňské krabice byly skvělými domečky pro panenky. Ze zeleniny se také dalo vyrobit cokoli. Maminka mě naučila, jak si z kedluben vyrobit volský povoz, s jakým si hrávali, když ještě nebylo tolik hraček. Takže celý byt nebo zahrada byly hřištěm a hračkou. Všechno malé bylo velké. Největší divočinou byl asi les, který nakonec nejvíce slouží jako inspirace pro Totemo. V lese najdeme všechno.

Zmiňujete, že pozitivní ohlasy má vaše hračka u autistických dětí. Máte pro to nějaké vysvětlení?

ADRIANA KOLDA: Myslím, že to může být řada věcí, určitě jich je vícero. Každý tvar je jiný, takže se neokouká a nezačne nudit. Pro autistické děti může být velký problém zaujmout je něčím, co rozmanitost tvarů dokonale zvládne. Dále to může být spojování spojek a tvarů, jednotlivé přepínání dílků může být podnětné.

Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví
Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví

Totemo na mě působí jako synonymum pro kreativitu. Ohňostroj nápadů. A trochu mě napadá spojitost se stavebnicí Merkur, která ve své době měla do určité míry podobné ambice. Hrála jste si vy sama s Merkurem? 

ADRIANA KOLDA: Merkur jsem nikdy neměla, ale chtěla jsem ho. : ) Princip spojování dílků je asi podobný, ale hlavní rozdíl je v tom, že Totemo můžeš spojit kdekoliv, snáze něco postavíš a taky mozek při hraní si s Totemo pracuje jinak, Merkur je podle mě logičtější a konstruktivnější, Totemo jde spíš směrem k uvolnění a budování intuice, i když spojíte dva stejné dílky, vždycky z toho vznikne něco jiného, něco, co jste ještě neviděli. : )
Rozmanitost tvarů nabízí vždy nové možnosti.

Vy jste studovala design u dvojice Olgoj Chorchoj. Zaujalo mě, že nejste jediná, která utekla do prostředí hraček. Podobně na tom je třeba dvojice My dvě. Myslíte, že v tom hraje roli to, že jste žena? 

ADRIANA KOLDA: Je mnoho mužů, kteří vytvořili skvělé hračky, i v ateliéru Olgoj Chorchoj. Ať už v České republice, nebo ve světě, snad jedny z nejznámějších jsou dílem mužů. Proto si myslím, že to nemá žádnou
souvislost.


Design hraček u nás má dlouhou tradici. Z plastu tvořila i obdivovaná Libuše Niklová, jejíž zvířátka se dostala do všech učebnic designu... Co myslíte, že jsou ty hlavní ingredience, které udělají design nadčasový, nesmrtelný?

ADRIANA KOLDA: Ale pro mě je to fakt, že obsahuje řešení, která pozdější vývoj nezpochybní a obstojí v jiných podmínkách, než v jakých vznikla. Konkrétně návrh Libuše Niklové je krásný, jednoduchý, nemá nic navíc, používá málo, ale jasných prvků, tvar není až tak dopovězený, myslím, že je to také jedna z důležitých věcí – nechává prostor pro fantazii. Tím pádem je vždy včas aktualizován těmi, kdo se na hračku dívají. Je to také skvělá shoda materiálu a tvaru a potřeb dítěte nebo rodiče.

Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání
Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání


Plánů máte s Totemo hodně. Spolupráce s ilustrátory, nové produkty. Lze to vše zvládnout i bez pomoci investora zvenčí? Je Totemo značka, které se na trhu daří i finančně a je schopná vás uživit?


ADRIANA KOLDA: Totemo bylo od počátku projektem s malým rozpočtem, vznikal po večerech, za pomoci přátel a lidí, kterým se líbil a připadal jim smysluplný, za výměnný obchod nebo symbolickou odměnu nebo kteří jen chtěli projekt podpořit. Takže to byli první investoři, všichni, kteří pomohli, protože věřili, že to má potenciál a má smysl, aby to bylo. Bez těchto prvních investorů by to určitě nebylo možné. Dále jsme potřebovali dlouhý čas na testování, které stojí peníze. Když jsme pak překonali tuto počáteční fázi, chtěli jsme stavebnici zpřístupnit co největšímu počtu lidí. Proto výroba musela probíhat ve větším množství, což je velmi nákladné. Zároveň jsme chtěli udržet lokálnost a kvalitu. Takže buď máte vlastní úspory, které do toho můžete investovat, nebo v našem případě už máme investory, kteří se podílejí na vývoji a jsou součástí týmu. Tak můžeme stále vylepšovat v kratším čase. Takže vybudovat značku nebo produkt, jenž je kvalitní a vyrábí se v České republice a je finančně dostupný a ještě živí celý provoz lidí, kteří se o něj starají, je myslím velmi náročné, aspoň v našem typu projektu. Je třeba mít buď velké úspory, nebo investora, který projektu věří tak jako vy. My jsme ve stadiu, kdy rosteme, ale také stále vylepšujeme, snažíme se vše vracet zpět do vývoje a vylepšování výroby a snažíme se být dostupnější, šetrnější k životnímu prostředí. A vylepšujeme nové technologie, s kterými pracujeme. Chtěli bychom být blíže našim zákazníkům. Plánů máme mnoho. :)

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: VOJTĚCH VEŠKRNA, HELENA NEHASILOVÁ, TOTEMO

Rubriky:

Další z rubriky

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
Hosty nového dílu podcastu byli zakladatelé firmy Mangoshake Filip Gladiš a Jakub Klimeš
Číst článek
01. 08. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Kreativita je pro nás zásadní! Studio Mangoshake umí povýšit lokální design na světovou úroveň díky precizním vizualizacím a motion designu

„Můžeme pomoct světu dokázat, jak dobrý design u nás vzniká. A občas díky nám ani klient nepozná, kde produkt vznikl,“ vysvětluje přidanou hodnotu své práce dvojice Filip Gladiš a Jakub Klimeš ze studia Mangoshake, které se věnuje audiovizuální tvorbě v rozsahu a kvalitě, jaká u nás nemá konkurenci

Design & umění Podcast
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Táborská setkání
Czech design week
Hradec Designlove

AKCE A UDÁLOSTI

Dle Rafanů mají všichni nárok na všechno! Zdali je tomu opravdu tak, se budete moci přesvědčit v galerii 8mička

14. června – 19. října 2025, vernisáž: 13. června od 17:00
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

Zkušenost zahraničních studentů na UMPRUM
Číst článek
25. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 9 min

Životní styl na UMPRUM pro mě byl zpočátku šokující. Jaké pocity zažívají zahraniční studenti z Japonska a Taiwanu během svého pobytu v Praze?

Na pražskou UMPRUM v posledním semestru přijelo 35 zahraničních stážistů. Škola zároveň přijímá zhruba 15 studentů ročně na anglicky vyučované magisterské obory. Jak vnímají studium na prestižní české škole a s jakými rozdíly se setkali?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Img ashx
Číst článek
22. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Prostor pro ty, kdo nehledají tvar, ale řešení. Industriální výstava Žně designu má ambici vrátit na stůl téma průmyslového designu

Maximální funkčnost, vyrobitelnost. Integrace nových funkcí. Přiměřená estetika. Na těchto základech stojí průmyslový design zaměřený na konkurenceschopné produkty. Tvar samotný je pak nadstavbou, která vše ostatní zastřešuje.

Design & umění
Natalis Repkovská a šaty inspirované energií města, exkluzivně pro DESIGNLOVE
Číst článek
20. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Skvělá příležitost ukázat český design i mimo hlavní město. Přední designéři míří do Hradce Králové oslavit 800 let města, které proslavil Gočár i Kotěra

Do Hradce Králové se sjedou přední čeští designéři i nové hvězdy scény, aby skrze výstavu DESIGNLOVE oslavili osmisté narozeniny města. Co přiveze Tereza Talichová nebo František Jungvirt? Koho město zásadně ovlivnilo? A prozradí nám, kdo je král a královna českého designu?

Design & umění
Pokud prošvihnete 24 hodinovou vernisáž, na krále a královny českého designu můžete dorazit do Hradce do 30. září
Číst článek
18. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Ikonický nonstop v Hradci Králové bude hostit design. Výstava Hradec Designlove ukáže, jak dvanáct designérů vnímá „Salon republiky“

Dvanáct králů a královen českého designu představí svou tvorbu v Gočárově Hradci Králové. Helena Dařbujánová oživuje lokální scénu a otevírá otázku využitelnosti místního prodejního prostoru.

Akce a události Design & umění
Helena Dařbujánová byla hostem podcastu DESIGNNEWS
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Měla by se změnit kultura politiky – lidé by se neměli přetlačovat, ale spolupracovat, říká Helena Dařbujánová. Proč se v Hradci Králové nedaří designu? A jak to chce změnit?

Designu v Hradci se moc nedaří, myslí si Helena Dařbujánová. Právě proto se jej snaží neúnavně a s nadšením představovat místním. Letos během Oslav 800 let města Hradce Králové představí krále a královny českého designu. Proč a jak bude probíhat 24 hodinová vernisáž?Je stále město Salónem republiky?

Interiér & architektura Design & umění Podcast
Jakub Pollág, Kateřina Reich a David Čáp se rozhovořili pro Designnews na téma design & finance
Číst článek
12. 08. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Specifikum našeho regionu? Získat co nejvíc, za co nejmíň. Zjišťujeme, jak opravdu fungují finanční odměny pro české designéry

Získat co nejvíc za co nejmíň? Povedlo se konečně prolomit tabu o příjmech mezi designéry? Ptáme se českých designérů a kreativců, jak nastavují cenu svému produktu.

Názory & polemika
Na Allegro si každý vybere ten svůj nositelný kousek umění
Číst článek
11. 08. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Jak došlo k propojení umění se světem tenisek?

Tenisky už dávno nejsou jen sportovní obuví. V posledních desetiletích se staly symbolem kultury, identity i sebevyjádření. Jak ale došlo k tomu, že se z praktické obuvi stal předmět sběratelského zájmu a umělecký objekt? Podívejme se na cestu, kterou tenisky urazily.

Nezařazené
ROZHODLY SE SKLOUBIT STUDIUM A MATEŘSTVÍ. JAK SE ŽIJE MATKÁM, STUDUJÍCÍM NA UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH?
Číst článek
08. 08. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Rozhodly se skloubit studium a mateřství. Jak se žije matkám, které studují na českých uměleckých školách?

Jsou mladé, talentované, ambiciózní. Studují designové obory na uměleckých vysokých školách a v záplavě novinových titulků hlásajících nejnižší porodnost od vzniku Československa se jim, zdá se, podařilo obdivuhodné – přivést na svět dítě.

Názory & polemika Rozhovory
Kateřina Šťastná - rozhovor
Číst článek
06. 08. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Mám ráda vůni po svařování i korálky, co se lesknou jako perleť. Sochařka Kateřina Šťastná překračuje hranice sochařské praxe i lidského těla

Kdo v posledních letech navštívil klauzury na AVU, má bílé abstraktní sochy postav neodmyslitelně spjaté s Kateřinou Šťastnou. Právě diplomovaná umělkyně ve své práci pracuje s dechem, mateřstvím, cementem i šifonem. Jakou roli v její umělecké praxi hraje meditace a co jí přineslo studium v Itálii?

Design & umění Rozhovory
PIG, instalace od Jana Kadlece
Číst článek
04. 08. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Sestry zpřístupnily rodinnou sbírku v zámku ze 16.století. Panství Bechyně je povinnou zastávkou pro všechny milovníky umění

Panství Bechyně už dávno není synonymem pouze pro zámek. V parku spatříte v unikátním kontextu díla Michalenagela Pistoletta nebo Kryštofa Kintery, v sýpce naopak přehled poválečného umění v Evropě ze soukromých sbírek. Čím letos tato kulturní destinace překvapí?

Design guide