PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo, Adriana Kolda, si ráda kreslila už jako malá.

Nová hvězda české hračky. Adriana Kolda založila značku Totemo před 4 lety, dnes její stavebnice z plastu sklízí obdiv

Česká hra z recyklovaného plastu má několik interaktivních sad, se kterými si můžete vytvořit cokoliv, co vás napadne. Tryskáče, autíčka, ptáky, kočky... Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo je Adriana Kolda.

Letos to budou čtyři roky, co jste Totemo založili. Za tu dobu jste stihli vyhrát prestižní RoPlastic Prize i Cenu Czech Grand Design. Je to zkrátka vítězná vlna. Věřili jste svému produktu na počátku tak moc, nebo je to do určité míry i překvapení?

ADRIANA KOLDA: Určitě jsme v produkt věřili, věřili jsme, že je to užitečná věc, která má smysl, aby tu byla, dělala radost a pomáhala. :) Víra v něj byla hlavní složkou, která nás vedla dál. Protože začátky byly těžké. Ale co se týče soutěže a RoPlastic, to jsem opravdu nečekala, podařilo se nám přihlásit na poslední chvíli, chtěli jsme Totemo dostat do světa a vůbec – možnost vystavovat v Miláně pro nás byla velká věc. Já osobně jsem o vítězství ani nepřemýšlela, stačilo mi, že jsme mohli vystavovat u Rossany Orlandi. A hlavně jsme se utkali s projekty z celého světa, takže výhra byla nečekaná. Myslím, že od Milána se to zviditelnilo, a možná bylo i víc vidět, že to děláme už nějakou dobu a že to myslíme vážně a stojíme si za tím. Taktéž :) jsem nečekala, že postoupíme v CGD, nepředpokládala jsem, že budeme mít tolik štěstí v řadě, zdálo se mi to nepravděpodobné. Dodalo nám to energii do další práce a můžeme se dostat mezi více lidí a dělat naši práci stále lépe. Bylo tam také hodně skvělých projektů, takže vítězství pro nás bylo opět velkou věcí a odměnou za tvrdou práci a vytrvalost, velkou dávkou energie.

Jak Totemo vzniklo?

ADRIANA KOLDA: Zakládali jsme ho hned po škole. U zrodu tehdy stálo mnoho lidí – Kateřina Brůhová a Tomáš Hrivnák, Lubor Tůma, který psal první texty, Jakub Dušek, autor prvních fotografií a videí, Vítek Škop zase vytvořil logo a ještě spousta dalších. Proces tvorby provázelo hodně učení se o psychologii vývoje dítěte, hledání nových materiálů a technologií šetrných k životnímu prostředí. Byla to dlouhá cesta testování, zkoušení, ale především hraní.

Totemo Totemo
Totemo
Nejprve designéři používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví.

Z jakého materiálu jsou stavebnice?

ADRIANA KOLDA: Nejprve jsme používali dřevěnou překližku se spojkami z recyklovaných PET lahví. Nedávno jsme ve spolupráci se studiem Pitoresq vyvinuli celou stavebnici z plastu, 100% recyklovanou a recyklovatelnou verzi Totemo Plastic.

Plast a jeho recyklace jsou aktuálně do značné míry trendem, který je ale i zneužitelný v rámci design washingu. Řešili jste i s odborníky, zda je použití recyklovaného plastu ideální volbou?

ADRIANA KOLDA: Recyklovaným plastem se zabýváme již dlouhou dobu, tuto problematiku jsme pojali z mnoha stran. Proto nám trvalo tak dlouho, než jsme vytvořili první verzi. Od počátku myšlenky Totemo bylo mým cílem vytvořit něco z materiálu, který už existuje, a ne vytvořit další už do tak zahlceného prostoru materiálu. Snažíme se to tedy udělat tak, aby to dávalo smysl. Kdybychom chtěli vyrobit miliony a miliony kusů a zahltit trh věcmi, nemělo by to smysl. Ale my jdeme cestou menších množství, která se dají využít více způsoby. Vyrábíme lokálně, co nejšetrněji k životnímu prostředí, a stále se snažíme zlepšovat. A proto je Totemo vyrobeno tak, aby nebylo jen dalším produktem na už tak přetíženém trhu, aby dokázalo co nejdéle bavit co nejširší spektrum lidí, aby se dalo využít k mnoha účelům, k mnoha hrám. Je pro všechny – pro mladé i staré. V našem malosériovém případě má tedy recyklovaný plast smysl, snažíme se, aby celá výroba byla udělaná tak, aby dávala smysl. Také zpracování recyklovaného materiálu je maximálně čisté, a to i na úkor času a vyšších výrobních nákladů.

Jak se plasty zpracovávají, než z nich vznikne hra?

ADRIANA KOLDA: Používáme plastový odpad z České republiky, který se tvaruje tepelným stlačením. Proces probíhá za co nejnižší teploty, aby se z plastu neuvolnily škodlivé látky. Využití recyklovaného plastu je pro nás důležité hlavně kvůli tomu, že už nemusí vznikat další nový materiál. Snažíme se přemýšlet o tom, co jako společnost předáváme dalším generacím neustálým vytvářením nových výrobků a co se děti naučí, když se odmalička setkávají s recyklovanými věcmi a s principem koloběhu.

Lze shrnout, jaká jsou pro plast pro a jaká i teoreticky proti?

ADRIANA KOLDA: 

Proti: Je náročnější na zpracování a rozhodně je zpracování dražší a pracnější. Také nemáme stabilní barvy, protože odpad je pokaždé jiný. Takže vždy vyrobíme jen omezený počet kusů určité barvy. Není to přírodní materiál, teda je až příliš dlouho trvající. :)

Pro:
Je hladký na dotek. Je voděodolný a pružnější a není potřeba další materiál na výrobu další věci. Vydrží dlouho.

Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní? Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Proč jsou některé díly barevné a jiné přírodní?
Během testování stavebnice si některé děti dokreslovaly dílky, i když už byly pomalované. Proto tým Totema vytvořil sadu, kde si každé dítě může dílky libovolně domalovat podle svého přání. Barevné díly jsou záměrně pomalované z každé strany jinak. Můžete tak s nimi vytvořit mnohem více věcí.

Při navrhování stavebnice jste spolupracovali také s psychology. Co pro vás při tom bylo důležité?

ADRIANA KOLDA: Snažili jsme se vytvořit hru, která baví jak děti, tak dospělé a propojuje generace. Stavebnici, která odemyká skrytý potenciál a kreativitu. Totemo s vámi může být už od narození jako závěsný kolotoč nad postýlkou, poté jako stavebnice a nakonec jako doplněk do bytu nebo dětského pokoje. Stimuluje představivost, rozvíjí prostorové vnímání a podporuje sebeuvědomění v tvůrčím procesu. Hraní uvolňuje napětí, soustředíte se jen na přítomný okamžik a všechno ostatní jde stranou. Během pár minut se dostanete do stavu hravého flow, které si pamatujete z dětství. Obzvláště pozitivní ohlasy jsme při hraní s naší stavebnicí zaznamenali u autistických dětí.

Totemo plastic Totemo plastic
Totemo plastic

Jak se jednotlivé díly spojují dohromady?

ADRIANA KOLDA: Plastovými spojkami, a to jak v plastové, tak v dřevěné verzi. Navrhli jsme je tak, aby se oba materiály daly kombinovat v jedné stavebnici. Při jejím vytváření mi záleželo na tom, aby měla co nejmenší limity, takže máte nekonečno možností, jak spojky použít. Dají se přichytit na okrajích tvarů nebo uvnitř otvorů. Otvory tak mají nejen funkci estetickou, ale i konstrukční. Některé spojky jsou i otáčecí a můžete jimi celé dílo rozpohybovat, případně vytvořit úplně novou akční interaktivní hru, kde může vzniknout dělo na kuličky, kuličkodráha, otáčecí mlýny a mnoho dalších věcí, které stvoří vaše fantazie.

Kouzlení s barvami Kouzlení s barvami
Kouzlení s barvami
Z jedné strany je díl modrý, a evokuje tak vodu nebo oblohu, zatímco z druhé červený, což vyvolává úplně jinou náladu a je asociací pro rychlý běh, oheň nebo červený nos.

Snažíte se maximálně využít i obal, který není třeba vyhodit, ale slouží dál ke tvoření... Máte nějaký lokální nebo zahraniční vzor, který lpí na podobném konceptu tzv. cradle to cradle?

ADRIANA KOLDA: Ano, snažíme se, aby byl obal použitelný. Nemáme žádnou konkrétní inspiraci, myslím, že ale určitě něco už existuje. :) Od začátku jsme chtěli jít co nejvíce bez obalu, protože nám to dávalo největší smysl, ideální pro nás je, když stavebnice není nikdy schovaná v krabici a je stále součástí prostoru a vždycky inspiruje, když kolem ní procházíte, když si zrovna aktivně nehrajete. To je jeden z důvodů, proč se dá krabice plně využít k tvorbě a splyne s dílem a hrou. :) Pokud ale krabici pošleme, musíme ji ještě zabalit pro přepravní společnost do recyklované krabice, ale i na tom pracujeme. :)

Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům
Hra pro malé i velké. Totemo rozproudí fantazii i rodičům

Pamatujete si vy z dětství hračky, které pro vás byly určující? Které si vždy při vzpomínce na dětství vybavíte?

ADRIANA KOLDA: Ano, je jich asi několik, tužka a papír určitě, tužky se používaly nejen k vybarvování, ale i ke stavění a měly různé osobnosti podle barev. Panenky a lego mě samozřejmě také neobešly, ale největší zábavou byl rozmanitý svět kolem. Knihy a kuchyňské krabice byly skvělými domečky pro panenky. Ze zeleniny se také dalo vyrobit cokoli. Maminka mě naučila, jak si z kedluben vyrobit volský povoz, s jakým si hrávali, když ještě nebylo tolik hraček. Takže celý byt nebo zahrada byly hřištěm a hračkou. Všechno malé bylo velké. Největší divočinou byl asi les, který nakonec nejvíce slouží jako inspirace pro Totemo. V lese najdeme všechno.

Zmiňujete, že pozitivní ohlasy má vaše hračka u autistických dětí. Máte pro to nějaké vysvětlení?

ADRIANA KOLDA: Myslím, že to může být řada věcí, určitě jich je vícero. Každý tvar je jiný, takže se neokouká a nezačne nudit. Pro autistické děti může být velký problém zaujmout je něčím, co rozmanitost tvarů dokonale zvládne. Dále to může být spojování spojek a tvarů, jednotlivé přepínání dílků může být podnětné.

Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví
Spojovadla jsou vyrobená z recyklovaných plastových lahví

Totemo na mě působí jako synonymum pro kreativitu. Ohňostroj nápadů. A trochu mě napadá spojitost se stavebnicí Merkur, která ve své době měla do určité míry podobné ambice. Hrála jste si vy sama s Merkurem? 

ADRIANA KOLDA: Merkur jsem nikdy neměla, ale chtěla jsem ho. : ) Princip spojování dílků je asi podobný, ale hlavní rozdíl je v tom, že Totemo můžeš spojit kdekoliv, snáze něco postavíš a taky mozek při hraní si s Totemo pracuje jinak, Merkur je podle mě logičtější a konstruktivnější, Totemo jde spíš směrem k uvolnění a budování intuice, i když spojíte dva stejné dílky, vždycky z toho vznikne něco jiného, něco, co jste ještě neviděli. : )
Rozmanitost tvarů nabízí vždy nové možnosti.

Vy jste studovala design u dvojice Olgoj Chorchoj. Zaujalo mě, že nejste jediná, která utekla do prostředí hraček. Podobně na tom je třeba dvojice My dvě. Myslíte, že v tom hraje roli to, že jste žena? 

ADRIANA KOLDA: Je mnoho mužů, kteří vytvořili skvělé hračky, i v ateliéru Olgoj Chorchoj. Ať už v České republice, nebo ve světě, snad jedny z nejznámějších jsou dílem mužů. Proto si myslím, že to nemá žádnou
souvislost.


Design hraček u nás má dlouhou tradici. Z plastu tvořila i obdivovaná Libuše Niklová, jejíž zvířátka se dostala do všech učebnic designu... Co myslíte, že jsou ty hlavní ingredience, které udělají design nadčasový, nesmrtelný?

ADRIANA KOLDA: Ale pro mě je to fakt, že obsahuje řešení, která pozdější vývoj nezpochybní a obstojí v jiných podmínkách, než v jakých vznikla. Konkrétně návrh Libuše Niklové je krásný, jednoduchý, nemá nic navíc, používá málo, ale jasných prvků, tvar není až tak dopovězený, myslím, že je to také jedna z důležitých věcí – nechává prostor pro fantazii. Tím pádem je vždy včas aktualizován těmi, kdo se na hračku dívají. Je to také skvělá shoda materiálu a tvaru a potřeb dítěte nebo rodiče.

Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání
Totemo díky různým dílkům nabízí bezbřehé možnosti skládání


Plánů máte s Totemo hodně. Spolupráce s ilustrátory, nové produkty. Lze to vše zvládnout i bez pomoci investora zvenčí? Je Totemo značka, které se na trhu daří i finančně a je schopná vás uživit?


ADRIANA KOLDA: Totemo bylo od počátku projektem s malým rozpočtem, vznikal po večerech, za pomoci přátel a lidí, kterým se líbil a připadal jim smysluplný, za výměnný obchod nebo symbolickou odměnu nebo kteří jen chtěli projekt podpořit. Takže to byli první investoři, všichni, kteří pomohli, protože věřili, že to má potenciál a má smysl, aby to bylo. Bez těchto prvních investorů by to určitě nebylo možné. Dále jsme potřebovali dlouhý čas na testování, které stojí peníze. Když jsme pak překonali tuto počáteční fázi, chtěli jsme stavebnici zpřístupnit co největšímu počtu lidí. Proto výroba musela probíhat ve větším množství, což je velmi nákladné. Zároveň jsme chtěli udržet lokálnost a kvalitu. Takže buď máte vlastní úspory, které do toho můžete investovat, nebo v našem případě už máme investory, kteří se podílejí na vývoji a jsou součástí týmu. Tak můžeme stále vylepšovat v kratším čase. Takže vybudovat značku nebo produkt, jenž je kvalitní a vyrábí se v České republice a je finančně dostupný a ještě živí celý provoz lidí, kteří se o něj starají, je myslím velmi náročné, aspoň v našem typu projektu. Je třeba mít buď velké úspory, nebo investora, který projektu věří tak jako vy. My jsme ve stadiu, kdy rosteme, ale také stále vylepšujeme, snažíme se vše vracet zpět do vývoje a vylepšování výroby a snažíme se být dostupnější, šetrnější k životnímu prostředí. A vylepšujeme nové technologie, s kterými pracujeme. Chtěli bychom být blíže našim zákazníkům. Plánů máme mnoho. :)

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: VOJTĚCH VEŠKRNA, HELENA NEHASILOVÁ, TOTEMO

Rubriky:

Další z rubriky

Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide
Leona Krlínová při práci na diplomovém projektu
Číst článek
01. 10. 2025
Tereza Urban
Doba čtení 4 min

Mapuje citlivé téma sesterství. Leona Krlínová ve své monumentální diplomové práci otevírá intimní témata, díky technice kolektivního plstění

„Sourozenecké vztahy jsou někdy emocionální horskou dráhou,“ říká Leona Krlínová, která se rozhodla své zkušenosti i příběhy dalších žen přetavit do diplomové práce o sesterství. Z osobních prožitků, večerů pletení a desítek rozhovorů vytvořila dílo, jež spojuje intimní téma sesterství.

Design & umění
Rozhovor Šimon Roubal
Číst článek
26. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 7 min

Občas musím třeba vylézt na strom nebo postavit stan ze sametu. Fotograf Šimon Roubal o experimentu jako způsobu tvorby

Šimon Roubal začal u fotografie, jeho tvorba se však postupně vyvinula v intermediální projekty. Letos nastupuje na AVU a ve své práci spojuje řemeslný přístup, digitální nástroje i participaci. Jak vyfotit nevyfotitelné a proč je důležitější proces než výsledné dílo?

Design & umění Rozhovory
Autorství a etika ve výstavní praxi - Alterace; Vzhůru!
Číst článek
24. 09. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 6 min

Když dva dělají totéž. Autorství a etika ve výstavní praxi je citlivé téma, které nemá jasné řešení, co na konkrétní příklad výstavy říkají odborníci?

Výstavní architektura je nenápadná činnost na pozadí výstavní praxe. To, jak na nás výstava zapůsobí, je však právě její zásluha. Je instalační řešení děl samo autorským dílem? A co dělat, když se sobě dvě výstavy příliš podobají? S pomocí odborníků rozebíráme nedávný příklad takové situace.

Design & umění Názory & polemika
Analog Bros - rozhovor
Číst článek
22. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 5 min

Nastavili jsme si standard, který držíme za všech okolností. Prostě to chce věřit, neuhnout a makat, jsou přesvědčení zakladatelé sítotiskové manufaktury Analog Bros

V Analog Bros vznikají díla Jana Saudka, Marko Čermáka nebo Vladimira 518. Najdete je v pražských Nuslích, kde mají také zahrádku s trpaslíkem a dva psy. Kafe tu udělají každému, kdo má zájem o sítotisk. My jsme si povídali s Jakubem Stýblem, který studio před více než deseti lety založil.

Design & umění Rozhovory
V Ateliéru B114 na pražském Žižkově vzniká většina Heleniných projektů.
Číst článek
11. 09. 2025
Lenka Kašparová Anna Grabherr
Doba čtení 4 min

Nevytváří klony ale osobité originály. Helena Patelisová ve své práci propojuje keramické řemeslo, užité umění a slow design

Často jsme tak zahlcení snahou o vlastní dokonalost a plněním všech úkolů, že pod jejich tíhou ztrácíme sami sebe. Jak přežít v dnešním světě, a přitom být originální a neřídit se diktátem mainstreamu? Jde to vůbec?

Design & umění Rozhovory
Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA
Číst článek
10. 09. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 5 min

Trend menšího bydlení roste i z touhy žít jednodušeji, s větší svobodou, říká v rozhovoru manažerka IKEA Fanny Leyten

IKEA se na poli nábytkového designu stala naprostou ikonou. Jaké trendy budou vládnout následující rok? A jsou dnes kuchyně více než místo pro vaření? Na otázky odpovídala Fanny Leyten, manažerka návrhu interiérů a maloobchodního designu pro domácí vybavení IKEA.

Interiér & architektura Design & umění Rozhovory Obsah časopisu NPB Interiéry
GVUO
Ikea

AKCE A UDÁLOSTI

Moravské galerii se podařilo získat jedinečný soubor původního nábytku z Poldihausu! Nábytek z Domu hostí Poldiny hutě na Kladně podle návrhů Josefa Hoffmanna bude představen v nálezovém stavu a poukáže na Hoffmanna jako nadaného designéra.

15. června – 26. dubna 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Foto: Moravská galerie, Apolena Typltova
Číst článek
25. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Jaký význam má dotek v tvorbě přední české návrhářky Liběny Rochové?

Moravská galerie v Brně zahajuje mimořádnou retrospektivní výstavu přední české návrhářky Liběny Rochové. Projekt s názvem Liběna Rochová: Doteky potrvá od 21. listopadu 2025 do 29. srpna 2027.

Akce a události
Hotel Falkensteiner Kronplatz je usazený na úpatí hor
Číst článek
23. 11. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 3 min

Radost z lyžování znásobte potěšením z designu a skvělých interiérových nápadů a korunujte lahodným menu. I v údolí se můžete cítit jako v nebi.

Při výběru horské dovolené letos sáhněte po Dolomitech a neuděláte chybu. V malebné jihotyrolské vesničce Reischach se můžete ubytovat v unikátní budově pětihvězdičkového Falkensteiner hotelu Kronplatz navržené proslulým designérem Matteo Thunem.

Interiér & architektura Design guide
Statek Salajna je 250 let stará zemědělská usedlost, kulturní památka, kterou tvoří tři budovy.
Číst článek
20. 11. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Venkovský klid a útulný komfort. Statek Salajna z 19. století láká k návštěvě, při které zažijete atmosféru starého venkova a pohodlí současnosti.

Statek Salajna je 250 let stará zemědělská usedlost, kterou tvoří tři budovy a zahrada s romantickým rybníkem. Noví majitelé si vytkli náročný úkol - kulturní památku zrekonstruovat a změnit ji v útulný prostor pro ubytování a relaxaci. Až sem zavítáte, tohle místo vás okouzlí.

Interiér & architektura Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení
Vzdušná učící věž pro děti, foto: Utukutu
Číst článek
13. 11. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Kde se design potkává s pohybem a dětskou fantazií

Utukutu je značka, která vznikla před jedenácti lety z touhy propojit pohyb, hru a estetiku v každodenním životě dětí. V truhlářské dílně v České republice vznikají v týmu kolem Gábiny Hrdiny hravé a promyšlené produkty, které dětem umožňují růst, objevovat svět a posilovat tělo i sebevědomí.

Interiér & architektura Design & umění
25 11 7 8 Variety Richard Loskot GHMP Libor Galia 14
Číst článek
12. 11. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Nové umělecké dílo ve veřejném prostoru kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím tvůrcem je český výtvarník Richard Loskot

Na Hlavním nádraží vzniklo interaktivní dílo Richarda Loskota (Variace / Variety, 2025). Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který následně zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků jde o věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží.

Akce a události Design & umění
Architektura hotelu citlivě spojuje moderní design s horským prostředím. Jednoduché linie a dřevěné obložení fasády přirozeně splývají s krajinou zasněžených Alp
Číst článek
06. 11. 2025
Petr Šlejmar
Doba čtení 3 min

Kam se vydat za sněhem, abyste lyžování mohli spojit i s dalšími zážitky - od architektury přes design po dokonalé menu a relax v kultivovaném prostředí?

Zasněte se a představte si ráno, kdy se rozhlédnete z okna, pod vámi se třpytí sníh a nad vámi se rozprostírá panorama hor, lanovky se právě rozjíždějí a vy víte, že vás čeká den plný radostí.

Interiér & architektura Design guide
Kaskády Barrandov nabízejí nové bydlení v bezprostřední blízkosti přírody
Číst článek
24. 10. 2025
Propagace značky
Doba čtení 2 min

Nové bydlení v Praze - čtyři projekty, které mění podobu města

Praha je město v pohybu. Roste, proměňuje se a hledá nové způsoby, jak nabídnout svým obyvatelům moderní a dostupné bydlení. Vysoké ceny nemovitostí i nájmů už dávno nejsou jen tématem pro realitní odborníky – dotýkají se každého, kdo se snaží najít byt v metropoli.

Interiér & architektura
IMG 5581 1
Číst článek
17. 10. 2025
Pavlína Blahotová
Doba čtení 4 min

"Detaily odpovídající životnímu stylu obyvatel bytu se dají průběžně měnit. Pokud má ale dům nadčasový styl, má smysl ho aspoň připomenout."

Byt v pražském činžáku měl zachované prvky z konce 30. let 20. století. "Bohužel lité teraco na podlahách bylo silně poškozené, ale stalo se inspirací pro výběr nové krytiny i pro styl kuchyně, která měla navázat na prvorepublikovou eleganci," komentuje proměnu interiérový designér Petr Šlejmar.

Obsah časopisu NPB Interiéry Bydlení Proměny
Při vzniku skleníku byl kladen důraz i na udržitelnost a estetickou kvalitu aby stavba co nejméně zatěžovala životní prostředí a zároveň byla vizuálně přitažlivá
Číst článek
08. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Návštěvníci Designbloku uvidí na střeše Superstudia v Křižíkových pavilonech skleník z lahví od okurek. Jak se z nápadu, kterému kdysi propadli zahrádkáři a kutilové, může stát cool téma pro komunitní zahrady?

Instalace Experimentální skleník bude na Designbloku umístěna na terase pavilonu E, v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha po celou dobu konání festivalu, od 8. do 12. října 2025. Součástí expozice bude také videoinstalace dokumentující vznik projektu i jeho základní filozofii.

Akce a události Design & umění
Designblok2025 Cirque Menu Rooftop by Cirque Menu foto Dita Havránková 2
Číst článek
07. 10. 2025
Redakce
Doba čtení 1 min

Startuje 27. ročník festivalu DESIGNBLOK. Od 8. do 12. října v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha, v Královském letohrádku Pražského hradu, Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Galerii Rudolfinum. Jaký bude?

Do festivalu se již tradičně zapojí také na čtyři desítky galerií, showroomů, prodejen designu a dalších míst po celé Praze. Výstavy v Uměleckoprůmyslovém museu a Galerii Rudolfinum bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2025 s platným festivalovým pasem.

Akce a události Interiér & architektura Design & umění Design guide