PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Četla jsem o vás, že se ráda učíte nové věci. Co všechno jste se musela naučit, abyste mohla začít vytvářet svíčky?

Kdyby to šlo, absolvovala bych nějaké oficiální vzdělání, stejně jako jsem vystudovala včelařský učňák. Jsem šprt, bavilo by mě to a byla bych ráda, že mám naučený postup, o kterém někdo řekl, že je správný. Bohužel u svíček nic takového není. Hlavní bylo pracovat se silikonem, znát jeho druhy a naučit se dělat silikonové formy. Když jsem se začala zajímat o výrobu svíček, které mají nějaký zajímavější tvar než klasické vonné, zjistila jsem, že téměř všechno, co se tu prodává a je vydávané za umění nebo něco navíc, vychází z forem z čínských tržišť. Což mi opravdu extrémně vadí. Tak jsem si řekla, že to takhle nejde, a začala jsem formy dělat sama. Pak jsem se musela naučit pracovat s modely, poznat druhy 3D tisku a materiálů, navázat různé spolupráce. Je to vlastně super příležitost dělat se všemi talentovanými lidmi, které jsem v životě potkala a které obdivuju. A potom jsou tu samotné vosky, vyznat se v nich je práce na celý život. V dnešní době je přírodních vosků neuvěřitelná spousta a každý z nich funguje v každé svíčce jinak.

S jakými vosky jste se tedy nakonec rozhodla pracovat?

Pokud to jde, používám přírodní materiály, ale jsem realistka. Zajímalo mě, jak je to vlastně s potenciální škodlivostí parafínu, protože jsem si říkala, že když jde o vedlejší produkt ropy, tak je to vlastně zero waste cesta, což je mi sympatické. Hodně by mě ale mrzelo, kdyby mě někdo vnímal jako nějakého green washera, takže jsem oslovila Elišku Knotkovou z Balance is Motion, aby mi ohledně vosků udělala rešerši. Chtěla jsem to mít potvrzené od někoho, kdo se vyzná ve studiích víc než já. Ukázalo se, že rozdíl dělá třeba správná délka knotu nebo rychlost hoření, a ta vychází pomaleji, tedy lépe, u přírodních vosků z obnovitelných zdrojů. Samotné hoření je u sojové i parafínové svíčky stejné. Tím pádem mi trochu vadí, když slýchám, že někdo říká, že jsou svíčky netoxické. Často vídám texty o tom, že to je skoro div ne zdravé. Stále je to pálení svíčky, takže je opravdu potřeba vyvětrat, dodržovat nějaká pravidla. Nikdy to rozhodně nebude tak, že se zapálí svíčka a člověk se uzdraví.

Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková
Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková

Věnujete se i včelaření. Proč jste nešla cestou včelího vosku?

S touhle představou se setkávám docela často. Když zmíním, že jsem včelařka a dělám svíčky, tak dostávám soucitné pohledy ve stylu „má malé děti, tak aspoň dělá něco hezkého“. Každý si totiž hned představí takové ty motané svíčky z pláství. Jenže možná právě proto, že jsem včelařka, tak svíčky ze včelího vosku nedělám. Vím, jak je včelí vosk vzácný, proto ten, který mám, vracím takzvaně zpátky do včel. U svých včel navíc vím, co do nich dávám, snažím se o šetrné léčení, ale jiným včelařům bych tolik věřit nemohla. Vosku na svíčky potřebuju docela dost a včely se někdy léčí strašnými věcmi. To bych fakt pálit nechtěla, parafín je oproti tomu úplná pohodička. Proto včelí vosk nepoužívám, nevím, kde bych sehnala včelaře, kterému bych věřila a který by mi mohl dodávat tolik materiálu, kolik potřebuju. Umím si představit, že bych ze svého vlastního vosku udělala nějakou limitku. Ale můj vosk je tak fajn, že si z něj radši udělám mast, protože jeho kvalita je spíš na kosmetiku než na pálení.

U svíček jsou stěžejní vůně. Jaké máte ráda a s jakými ráda pracujete?

Moje osobní preference ve vůních jsou hodně specifické. Mám ráda toluen, savo, starou lékárnu, plesnivý sklep, chlor, čerstvou výmalbu… Vždycky, když jdu kolem nějaké stavby, tak čuchám. (smích) Ale mám ráda i konvenčnější vůně jako opalovací krém, posečená tráva, muškátový květ, borovice či růžový pepř, asi vždycky budu mít ráda kadidla, táhne mě to do kostela. Co naopak ve svíčkách ráda nemám, jsou vůně jídla. Když se dělá třeba čokoláda nebo perník, to mi úplně nesedí. U citrusů je pak velmi tenká hranice mezi osvěžovačem vzduchu na záchod a svěžím citrusem, tam jsem hodně obezřetná. Kostelní svíčka, co teď chystám, bude pro někoho až moc, půjde o český kostel se vším všudy. Kdybych si měla vybrat ze všech svých oblíbených vůní jednu jedinou, tak to je právě ona.

Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková
Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková

Vaší signature svíčkou je busta Masaryka. Proč jste se rozhodla právě pro tento motiv?

V jednom obchodě se svíčkami mi kdysi řekli, že se tyhle soškové svíčky nemají pálit. Nechápala jsem to, vždyť mají knot, tak se musí zapálit! Rozhodla jsem se proto oslovit Moniku Martykánovou, která pracuje hlavně s porcelánem, a protože jsem zkrátka vždycky chtěla mít doma bustu Masaryka, nechala jsem si ji od ní navrhnout. Nedělala to podle žádné předlohy, nejde o kopii jiné busty, je to fakt originál a vypadá přesně tak, jak jsem si představovala. Předtím jsem už hodně let koukala po bustě Masaryka po různých bazarech, ale nikdy to nebylo úplně ono. Nechci znít jako nějaký blázen, ale z hlediska „brandingu“ první republiky mi to vždycky přišlo silné. Každý ho zná, ta ikonická hlava je všude, a navíc myslím, že je ze všech našich prezidentů nejfotogeničtější. Na bustu se zkrátka vizuálně hodí.

Chtěla byste téma osobností z naší historie rozvíjet? Máte ještě nějakou další osobnost, kterou byste chtěla zpracovat do podoby svíčky?

Nejčastěji dostávám otázku, jestli bude Hus nebo Palach. U Husa si to asi umím představit, ale muselo by to být zpracované nějak jinak, on nemá nijak zvlášť rozpoznatelnou tvář. U Palacha bych musela mít nápad, jak to udělat tak, aby to bylo mimořádně uctivé. To není snadné a nechci tlačit na pilu. Dlouhodobě se spíš snažím vytvářet vkusné suvenýry, což Masaryk je. Přála bych si, aby člověk nemusel do zahraničí vozit pořád jen Becherovku, nic proti tomu, já mám Becherovku ráda, ale ne vždycky se jako suvenýr hodí. I proto měl Masaryk už od začátku česko-anglický obal. Věřím, že nikdo u nás nechce dělat ošklivé suvenýry, ale málokdo ví, jak na to. Doufám, že se to časem bude zlepšovat, a já u toho ráda budu. Je pro mě důležité i téma česko-slovanské vzájemnosti, tuhle linku chci určitě rozvíjet dál.

Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková
Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková

Máme podle vás v dnešní době osobnost, ke které lze vzhlížet tak, jak dodnes už přes sto let vzhlížíme k Masarykovi?

V dnešní době asi není možné mít jednu autoritu, která by byla morální a vhodná úplně pro všechny, přece jen o rozdělené společnosti se mluví nonstop. Do jisté míry se to povedlo s prezidentem Petrem Pavlem, tam to vlastně dopadlo a stále dopadá dobře. Já si ho opravdu vážím, hlavně pro jeho práci s menšinami. Máme konečně prezidenta, který se zajímá i o romské problémy, to je pro mě hodně důležité téma. Ale i kdyby tou osobností byl jeden dobrý soused v ulici, co dělá různá setkání nebo dětský den, tak to vůbec není špatné. Někdo jako Masaryk je možná příliš velká ambice a v dnešní době spíš nesplnitelná, podle mého je lepší se orientovat na zdánlivě menší cíle, které ale vlastně nakonec nejsou malé. O tom často přemýšlím – taky si někdy s dětmi říkám, že jim udělám velký výlet, všechno naplánuju, ale ony možná nakonec nejvíc ocení, když jsme doma a hrajeme si s traktorem. Velká gesta pak nejsou možná až tak potřeba jako spíš jakási každodennost, která umí být taky hezká.

Jak se vám daří časově balancovat vlastní tvorbu a mateřství?

Ono to možná vypadá, že mám velké plány a všechno hrozně moc stíhám, ale já většinu času krájím jablka. Děti jsou malé, dva roky a něco přes půl roku, ještě mají obě plíny. My máme obě děti osvojené a o mladší holčičce jsem věděla tři týdny dopředu, přišla k nám dost nečekaně vloni o Vánocích. Letošní rok jsem tedy měla rozplánovaný trochu jinak, ale naštěstí to máme s manželem rozdělené tak, že můžu furt pracovat, nemusela jsem se dílny a svíček vzdávat. Bez jeho podpory by to nešlo. Starší syn hodně spal, takže jsem mohla dělat svíčky, i když byl úplně malinký, balila jsem tehdy Národní divadlo na vánoční večírky. Oba chodí sem do dílny, syn říká, že svíčka voní, a umí lidem říct, že máma dělá v dílně svíčky. Má tady i své svíčky na hraní, mají tady oba zázemí, snažila jsem se, aby dílna byla i takový prodloužený rodinný prostor. Nemohla bych si asi dovolit mít něco, kam se děti v životě nepodívají. Jak finančně, tak by mi to bylo i líto, takhle si tady s nimi někdo může pohrát, zatímco já něco udělám.

Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková
Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková

Často jako inspiraci zmiňujete vaše dvě babičky, díky nimž jste poznala dvě poměrně rozdílná prostředí. V čem konkrétně se jejich vliv projevuje jak ve vašem životě, tak v tvorbě?

Celý život balancuju mezi Nuslemi a Mělníkem, pořád to v sobě řeším. Mám strašně ráda nízké, ale opravdu ráda si užiju i vysoké. Hodně často jsem měla pocit, že nikam nepatřím, protože na jedny jsem moc prostá, na druhé moc intelektuální. Já si nepřipadám ani jedno, ani druhé. Na jedné straně tam byla touha po Barbie domě, dodnes nenaplněná, na druhou stranu jsem si jako malá myslela, že přece všechny děti chodí každou sobotu do Národního divadla, a pak jsem zněla jako úplný snob, přitom mě jen vůbec nenapadlo, že jiné děti to mají jinak. Dlouho jsem to brala jako nevýhodu, až postupem času jsem se to naučila vnímat opačně – mám od všeho kousek. Dneska už si to dovedu užívat. Můžu udělat svíčku, která je státotvorná jako Masaryk, a naopak pro TIC Brno mohl vzniknout legendární pařez v Kohoutovicích. Vím, že nejsem jediná, kdo má rád velmi odlišné věci a kdo pochází z takhle rozdílných prostředí a rád se na té škále pohybuje. Ale babičky spolu měly dobrý vztah, na chalupě jsme byli všichni dohromady a viděla jsem, že ony dvě si rozumějí. To bylo důležité.

Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková
Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková

Zmínila jste TIC Brno. Jak jste vybírala motivy svíček v rámci této spolupráce?

Pavilon a orloj bylo zadání. Ještě měl být jeden motiv, ale ten na svíčku nebyl technicky proveditelný. O TIC Brno jsem vždycky slýchala, že jsou to super lidi, tak jsem se nebála říct: „Když se řekne Brno a oheň, tak si vybavím jedinou věc – požár pařezu v Kohoutovicích. Je to meme, má vlastní stránku na Wikipedii, z mé generace a bubliny to zná každý.“ A oni: „Jo, tak super, bereme.“ A to bylo celé. Legendy nelhaly, fakt jsou to skvělí lidi se smyslem pro humor. Ve spolupráci pokračujeme a těším se na další společné projekty.

Je pro vás důležité, aby ve vaší tvorbě nějakým způsobem fungoval humor, někdy vlastně až trochu černý? Zmiňovala jste Husa, Palacha, máte svíčku Národní divadlo Je to něco, s čím pracujete?

Nemyslím si, že by černý humor byl hlavní motiv. „Zapal to svoje“ zní u Národní divadla vtipně, v tomto případě oheň opravdu něco zastupuje, skvěle to do sebe zapadlo. Byla bych ráda, kdyby se mi věci s humorem a lehkostí dařilo dělat, ale je mi trošku žinantní říkat, že dělám humorné věci. Když to o sobě lidi říkají, tak to většinou nakonec moc vtipné není. Když se to povede, je to určitě dobře, nemusí to být černý humor, stačí trochu vtipu, detailu, lehkosti. Obecně svíčky beru jako určitou platformu pro možnost vyjádření se v nějakém širším kontextu. Symbolika ohně je silná, někdy vesele, někdy závažněji. Svíčka pro mě není jenom kus hořící věcičky. Ale neříkám, že musí mít přidanou hodnotu vždycky. Někdy prostě svíčka jenom voní, jak říká můj syn.

Rubriky:

Další z rubriky

Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

"Výhry mají na moji práci nulový dopad." Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Psycholog do kapsy
Číst článek
23. 12. 2024
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 3 min

Najít spásu v knihách. Na trhu přibývá literatury, která dokáže léčit duši nejen obsahem, ale i promyšleným designem

Duševní pohoda je klíčová součást našeho celkového zdraví. Jak o ně pečovat? Jak se naučit pracovat s emocemi? Můžete se dozvědět ze skvělých knih. Vybrali jsme pro vás obsahově i výtvarně nejzajímavější knihy, které vám na tyto otázky pomohou odpovědět.

Design & umění
Experimentovala s celulózou, ale její hlavní doménou je nadčasovost a minimalismus. Zuzana Basterrech se rozpovídala o své značce, ale i stavu dnešního fashion oboru
Číst článek
20. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Uživit se v místním prostředí není hračka, říká zakladatelka značky Soolista Zuzana Basterrech. V módě umí bořit konvence, navrhuje pro seniory i autisty

Zuzana Basterrech je původní profesí architektka, už deset let se ale věnuje módě. Její přístup ke střihům, materiálům i celkovému konceptu značky Soolista je v mnoha ohledech inspirativní. Oděvy pro ni nejsou jen pozlátko, ale promyšlený životní styl.

Design & umění Rozhovory
Co je to BEEF? Propojení jídla a divadla v prostorách bývalých pražských jatek.
Číst článek
18. 12. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

Stylizovaný zážitek, který se vymyká všem zkušenostem. Fúze gastronomie, divadla a designu vzniká k výročí 130 let od založení Holešovické tržnice, inspiruje se rituály i prostředím jatek

Hostina, kterou si nechcete nechat ují(s)t. Jedenáctichodové menu jako rituál, který nasytí tělo a probudí smysly. Propojení divadla a gastronomie v prostoru Holešovické tržnice, kde jídlo nebude pouhým pokrmem, ale uměleckým zážitkem. To všechno je Beef – jedinečná fúze chutí, umění a historie!

Design & umění Rozhovory
NAHAKU
Číst článek
16. 12. 2024
Tereza Urban
Doba čtení 5 min

Umělecké ostrůvky první pomoci. Jak přežít nápor vánoční estetiky vědí v Brně, letos během trhů narazí návštěvníci na nevšední instalace v celém městě

Pokud jste ještě nezažili adventní Brno, letošek je tím správným okamžikem. Atmosféru města, které už roky ukazuje, jak dělat vánoční trhy vkusně a smysluplně, letos podtrhuje série uměleckých instalací od předních českých umělců. Objevte Brno, jak ho neznáte!

Design & umění Design guide
Barbora Kramná, vítězná letošní Národní ceny za studentský design.
Číst článek
11. 12. 2024
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Aktualizovala gotické písmo a získala Národní cenu za studentský design. Designérka Barbora Kramná zaujala porotu rekonstrukcí staročeské bastardy

Vítězem letošní Národní ceny za studentský design se stala Barbora Kramná. Grafická designérka řešila složité téma, jak středověké písmo přenést do současnosti.

Design & umění Rozhovory

AKCE A UDÁLOSTI

Identita

Do 2. února 2025
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Nejnovější články

Karolína Jeřábková a oceněná Kapsle
Číst článek
21. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

"Výhry mají na moji práci nulový dopad." Karolína Jeřábková zabodovala na Red Dot Design Award s cestovním produktem z porcelánu na výrobu filtrované kávy, jak vnímá podobné soutěže pro designéry?

Už v roce 2019 navrhla cestovní nástroj na výrobu filtrované kávy. Nejdřív bez většího ohlasu. Nyní s prototypem ale Karolína Jeřábková začala sbírat úspěchy.

Design & umění Rozhovory
Tmavá kuchyň rozhodně nemusí být špatnou volbou s dostatečným přírodním světlem a správným rozptýleným osvětlením
Číst článek
17. 01. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Černobílá rapsodie v Braníku. Designérka navrhla působivý interiér, kde nechybí výrazné solitéry ani ikonická světla

V pražském Braníku se nedávno rozzářila nová vila. Její interiér měla na starosti designérka Martina Schultes. Pracovala především s černou a bílou, přesto výsledný efekt působí velmi přívětivě.

Interiér & architektura
Ivo Jedlička, autor performance Cooking the Craft
Číst článek
15. 01. 2025
Ondřej Balada
Doba čtení 6 min

Všichni pracují tak nějak na jistotu a tvoří hezké věci. Chybí tu různorodější přístup, myslí si Ivo Jedlička, jehož série nádobí sklízí nadšené ohlasy

Studoval design, známý je ale zejména svým překračováním oborů směrem k řemeslu a zakázkové výrobě. Proč ho zajímá práce na malých sériích? Jaké bylo spolupracovat s předními šéfkuchaři? A čím se dnes může designér nejlépe uživit?

Design & umění Rozhovory
Samoobslužný prodej květin. Zdroj: Kveetko a Něžná pivoňka
Číst článek
13. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 2 min

Musíme si jako národ víc věřit, říká zakladatelka alternativního květinářství. Samoobslužných prodejen kytic z almar v Česku přibývá, jak fungují a kde je najdete?

V krajině stojící skříň plná kytic - i tak může vypadat alternativa klasického květinářství. Zákazník si vybere pugét podle svého vkusu a požadovanou částku vhodí do kasičky, případně zaplatí pomocí přiloženého QR kódu. Samoobslužných prodejen květin přibývá napříč českými a moravskými kraji.

Interiér & architektura
Tereza Cvrčková a její zásobník, který lze zavěsit za dveře
Číst článek
10. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Studenti ČVUT v boji s menstruační chudobou. Mladí designéři navrhli vkusné a funkční zásobníky na vložky, které lze snadno umístit na veřejné toalety

Téma menstruační chudoby bylo léta neviditelné. V poslední době začíná ve společnosti ale stále víc rezonovat. A řešit ho přicházejí i mladí designéři. V rámci školního workshopu se studenti Fakulty architektury pokusili navrhnout vkusné a funkční zásobníky na vložky a tampóny. Povedly se?

Design & umění
Designové ikony
Číst článek
08. 01. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Pět ikon českého designu, které může mít doma každý. Vybíráme produkty, jenž odolaly času i změnám režimu a staly se nesmrtelné

Zavírací nožík Rybička, kolo Favorit, Botasky, židle TON či křesla od Jindřicha Halabaly najdeme v českých domácnostech po desetiletí a mnohdy se staly synonymem výrobku svého druhu. Kde se vzaly tyto designové ikony, z nichž některou nejspíš máte taky doma?

Design & umění
1981 Secondhand a Johana Němečková s Barborou Kolerusovou
Číst článek
06. 01. 2025
Markéta Blažková
Doba čtení 4 min

Jedna pochází z rodiny spjaté po generace s designem, druhá netušila, že existují umělecké školy. Johana Němečková a Barbora Kolerusová si přesto padly do oka a založily značku Óda i studio Other Projects

Každá z odlišné rodiny, přesto si k sobě našly cestu. Designérské duo Johana Němečková a Barbora Kolerusová spolu tvoří značku Óda i studio Other Projects. Proč je spolupráce jako manželství a pro jakého klienta navrhují nejraději se dočtete v našem rozhovoru.

Rozhovory
Pátým hostem našeho podcastu je módní designérka Anna Tran
Číst článek
02. 01. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Připadala jsem si slabá. V módním odvětví jsem se necítila vždy dobře, přiznává návrhářka Anna Tran. Jaká jsou úskalí studia na UMPRUM? A kde získala zpět sebevědomí?

„Jako módní designérka mám potřebu si neustále obhajovat svou práci,“ říká v podcastu designérka Anna Tran, jejíž kabelky se staly vyhledávaným módním doplňkem. Jak reflektuje své studium na UMPRUM? Co pro ni bylo obtížné?

Design & umění Podcast
Proces výroby etiket vína je o konceptu, příbězích, kreativitě a o vínu samotném.
Číst článek
30. 12. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Ve víně je design. Mělnicko se pyšní lokálními vinaři, kteří vědí, že promyšlené etikety jsou nedílnou součástí úspěchu

Tradice pěstování vinné révy je s našimi zeměmi spjatá po staletí. Výborné viniční tratě, nenajdete jen na jižní Moravě, ale i na Mělnicku. Zdejší vinaři umí navíc nejen vyrobit okouzlující chutě, ale nerezignují ani na stylové a vkusné etikety. Kdo nás zaujal nejvíc?

Design guide
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Designnews
Číst článek
27. 12. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 2 min

Design Mirror. Plíživý strach mít svůj názor. Situace na Slovensku ukazuje, že těžké časy jsou děsivě blízko

V lednu 1993 se rozpadalo Československo na dva samostatné státy a řada dnešních designérských hvězd se teprve učila chodit. Více než 30 let staré politické rozhodnutí vzbudilo hodně emocí a napořád už změnilo běh dějin. Vzhledem k současnému stavu na Slovensku můžeme být dnes ale rádi.

Názory & polemika