PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
KNOT KNOT AV portrét Jan Hromadko 2

Nikdo nechce dělat ošklivé suvenýry. Málokdo ale ví, jak na to, říká Anna Vodrážková, zakladatelka Knot Knot Candles, která vytvořila svíčku ve tvaru Masaryka

Busta Masaryka, Národní divadlo, brněnský orloj. Anna Vodrážková pracuje s tématem česko-slovanské vzájemnosti, pod značkou Knot Knot Candles tvoří svíčky i jako vkusné suvenýry. Mohou se podle ní ještě dnes objevit autority, jako byl Masaryk? Jak ji ovlivnily její babičky a jaké miluje vůně?

Četla jsem o vás, že se ráda učíte nové věci. Co všechno jste se musela naučit, abyste mohla začít vytvářet svíčky?

Kdyby to šlo, absolvovala bych nějaké oficiální vzdělání, stejně jako jsem vystudovala včelařský učňák. Jsem šprt, bavilo by mě to a byla bych ráda, že mám naučený postup, o kterém někdo řekl, že je správný. Bohužel u svíček nic takového není. Hlavní bylo pracovat se silikonem, znát jeho druhy a naučit se dělat silikonové formy. Když jsem se začala zajímat o výrobu svíček, které mají nějaký zajímavější tvar než klasické vonné, zjistila jsem, že téměř všechno, co se tu prodává a je vydávané za umění nebo něco navíc, vychází z forem z čínských tržišť. Což mi opravdu extrémně vadí. Tak jsem si řekla, že to takhle nejde, a začala jsem formy dělat sama. Pak jsem se musela naučit pracovat s modely, poznat druhy 3D tisku a materiálů, navázat různé spolupráce. Je to vlastně super příležitost dělat se všemi talentovanými lidmi, které jsem v životě potkala a které obdivuju. A potom jsou tu samotné vosky, vyznat se v nich je práce na celý život. V dnešní době je přírodních vosků neuvěřitelná spousta a každý z nich funguje v každé svíčce jinak.

S jakými vosky jste se tedy nakonec rozhodla pracovat?

Pokud to jde, používám přírodní materiály, ale jsem realistka. Zajímalo mě, jak je to vlastně s potenciální škodlivostí parafínu, protože jsem si říkala, že když jde o vedlejší produkt ropy, tak je to vlastně zero waste cesta, což je mi sympatické. Hodně by mě ale mrzelo, kdyby mě někdo vnímal jako nějakého green washera, takže jsem oslovila Elišku Knotkovou z Balance is Motion, aby mi ohledně vosků udělala rešerši. Chtěla jsem to mít potvrzené od někoho, kdo se vyzná ve studiích víc než já. Ukázalo se, že rozdíl dělá třeba správná délka knotu nebo rychlost hoření, a ta vychází pomaleji, tedy lépe, u přírodních vosků z obnovitelných zdrojů. Samotné hoření je u sojové i parafínové svíčky stejné. Tím pádem mi trochu vadí, když slýchám, že někdo říká, že jsou svíčky netoxické. Často vídám texty o tom, že to je skoro div ne zdravé. Stále je to pálení svíčky, takže je opravdu potřeba vyvětrat, dodržovat nějaká pravidla. Nikdy to rozhodně nebude tak, že se zapálí svíčka a člověk se uzdraví.

Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková
Dílna Anny Vodrážkové foto Johana Střížková

Věnujete se i včelaření. Proč jste nešla cestou včelího vosku?

S touhle představou se setkávám docela často. Když zmíním, že jsem včelařka a dělám svíčky, tak dostávám soucitné pohledy ve stylu „má malé děti, tak aspoň dělá něco hezkého“. Každý si totiž hned představí takové ty motané svíčky z pláství. Jenže možná právě proto, že jsem včelařka, tak svíčky ze včelího vosku nedělám. Vím, jak je včelí vosk vzácný, proto ten, který mám, vracím takzvaně zpátky do včel. U svých včel navíc vím, co do nich dávám, snažím se o šetrné léčení, ale jiným včelařům bych tolik věřit nemohla. Vosku na svíčky potřebuju docela dost a včely se někdy léčí strašnými věcmi. To bych fakt pálit nechtěla, parafín je oproti tomu úplná pohodička. Proto včelí vosk nepoužívám, nevím, kde bych sehnala včelaře, kterému bych věřila a který by mi mohl dodávat tolik materiálu, kolik potřebuju. Umím si představit, že bych ze svého vlastního vosku udělala nějakou limitku. Ale můj vosk je tak fajn, že si z něj radši udělám mast, protože jeho kvalita je spíš na kosmetiku než na pálení.

U svíček jsou stěžejní vůně. Jaké máte ráda a s jakými ráda pracujete?

Moje osobní preference ve vůních jsou hodně specifické. Mám ráda toluen, savo, starou lékárnu, plesnivý sklep, chlor, čerstvou výmalbu… Vždycky, když jdu kolem nějaké stavby, tak čuchám. (smích) Ale mám ráda i konvenčnější vůně jako opalovací krém, posečená tráva, muškátový květ, borovice či růžový pepř, asi vždycky budu mít ráda kadidla, táhne mě to do kostela. Co naopak ve svíčkách ráda nemám, jsou vůně jídla. Když se dělá třeba čokoláda nebo perník, to mi úplně nesedí. U citrusů je pak velmi tenká hranice mezi osvěžovačem vzduchu na záchod a svěžím citrusem, tam jsem hodně obezřetná. Kostelní svíčka, co teď chystám, bude pro někoho až moc, půjde o český kostel se vším všudy. Kdybych si měla vybrat ze všech svých oblíbených vůní jednu jedinou, tak to je právě ona.

Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková
Svíčka DOMA je neparfémovaná foto Johana Střížková

Vaší signature svíčkou je busta Masaryka. Proč jste se rozhodla právě pro tento motiv?

V jednom obchodě se svíčkami mi kdysi řekli, že se tyhle soškové svíčky nemají pálit. Nechápala jsem to, vždyť mají knot, tak se musí zapálit! Rozhodla jsem se proto oslovit Moniku Martykánovou, která pracuje hlavně s porcelánem, a protože jsem zkrátka vždycky chtěla mít doma bustu Masaryka, nechala jsem si ji od ní navrhnout. Nedělala to podle žádné předlohy, nejde o kopii jiné busty, je to fakt originál a vypadá přesně tak, jak jsem si představovala. Předtím jsem už hodně let koukala po bustě Masaryka po různých bazarech, ale nikdy to nebylo úplně ono. Nechci znít jako nějaký blázen, ale z hlediska „brandingu“ první republiky mi to vždycky přišlo silné. Každý ho zná, ta ikonická hlava je všude, a navíc myslím, že je ze všech našich prezidentů nejfotogeničtější. Na bustu se zkrátka vizuálně hodí.

Chtěla byste téma osobností z naší historie rozvíjet? Máte ještě nějakou další osobnost, kterou byste chtěla zpracovat do podoby svíčky?

Nejčastěji dostávám otázku, jestli bude Hus nebo Palach. U Husa si to asi umím představit, ale muselo by to být zpracované nějak jinak, on nemá nijak zvlášť rozpoznatelnou tvář. U Palacha bych musela mít nápad, jak to udělat tak, aby to bylo mimořádně uctivé. To není snadné a nechci tlačit na pilu. Dlouhodobě se spíš snažím vytvářet vkusné suvenýry, což Masaryk je. Přála bych si, aby člověk nemusel do zahraničí vozit pořád jen Becherovku, nic proti tomu, já mám Becherovku ráda, ale ne vždycky se jako suvenýr hodí. I proto měl Masaryk už od začátku česko-anglický obal. Věřím, že nikdo u nás nechce dělat ošklivé suvenýry, ale málokdo ví, jak na to. Doufám, že se to časem bude zlepšovat, a já u toho ráda budu. Je pro mě důležité i téma česko-slovanské vzájemnosti, tuhle linku chci určitě rozvíjet dál.

Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková
Svíčka Masaryk v různých barevných variantách foto Johana Střížková

Máme podle vás v dnešní době osobnost, ke které lze vzhlížet tak, jak dodnes už přes sto let vzhlížíme k Masarykovi?

V dnešní době asi není možné mít jednu autoritu, která by byla morální a vhodná úplně pro všechny, přece jen o rozdělené společnosti se mluví nonstop. Do jisté míry se to povedlo s prezidentem Petrem Pavlem, tam to vlastně dopadlo a stále dopadá dobře. Já si ho opravdu vážím, hlavně pro jeho práci s menšinami. Máme konečně prezidenta, který se zajímá i o romské problémy, to je pro mě hodně důležité téma. Ale i kdyby tou osobností byl jeden dobrý soused v ulici, co dělá různá setkání nebo dětský den, tak to vůbec není špatné. Někdo jako Masaryk je možná příliš velká ambice a v dnešní době spíš nesplnitelná, podle mého je lepší se orientovat na zdánlivě menší cíle, které ale vlastně nakonec nejsou malé. O tom často přemýšlím – taky si někdy s dětmi říkám, že jim udělám velký výlet, všechno naplánuju, ale ony možná nakonec nejvíc ocení, když jsme doma a hrajeme si s traktorem. Velká gesta pak nejsou možná až tak potřeba jako spíš jakási každodennost, která umí být taky hezká.

Jak se vám daří časově balancovat vlastní tvorbu a mateřství?

Ono to možná vypadá, že mám velké plány a všechno hrozně moc stíhám, ale já většinu času krájím jablka. Děti jsou malé, dva roky a něco přes půl roku, ještě mají obě plíny. My máme obě děti osvojené a o mladší holčičce jsem věděla tři týdny dopředu, přišla k nám dost nečekaně vloni o Vánocích. Letošní rok jsem tedy měla rozplánovaný trochu jinak, ale naštěstí to máme s manželem rozdělené tak, že můžu furt pracovat, nemusela jsem se dílny a svíček vzdávat. Bez jeho podpory by to nešlo. Starší syn hodně spal, takže jsem mohla dělat svíčky, i když byl úplně malinký, balila jsem tehdy Národní divadlo na vánoční večírky. Oba chodí sem do dílny, syn říká, že svíčka voní, a umí lidem říct, že máma dělá v dílně svíčky. Má tady i své svíčky na hraní, mají tady oba zázemí, snažila jsem se, aby dílna byla i takový prodloužený rodinný prostor. Nemohla bych si asi dovolit mít něco, kam se děti v životě nepodívají. Jak finančně, tak by mi to bylo i líto, takhle si tady s nimi někdo může pohrát, zatímco já něco udělám.

Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková
Svíčka Národní divadlo foto Johana Střížková

Často jako inspiraci zmiňujete vaše dvě babičky, díky nimž jste poznala dvě poměrně rozdílná prostředí. V čem konkrétně se jejich vliv projevuje jak ve vašem životě, tak v tvorbě?

Celý život balancuju mezi Nuslemi a Mělníkem, pořád to v sobě řeším. Mám strašně ráda nízké, ale opravdu ráda si užiju i vysoké. Hodně často jsem měla pocit, že nikam nepatřím, protože na jedny jsem moc prostá, na druhé moc intelektuální. Já si nepřipadám ani jedno, ani druhé. Na jedné straně tam byla touha po Barbie domě, dodnes nenaplněná, na druhou stranu jsem si jako malá myslela, že přece všechny děti chodí každou sobotu do Národního divadla, a pak jsem zněla jako úplný snob, přitom mě jen vůbec nenapadlo, že jiné děti to mají jinak. Dlouho jsem to brala jako nevýhodu, až postupem času jsem se to naučila vnímat opačně – mám od všeho kousek. Dneska už si to dovedu užívat. Můžu udělat svíčku, která je státotvorná jako Masaryk, a naopak pro TIC Brno mohl vzniknout legendární pařez v Kohoutovicích. Vím, že nejsem jediná, kdo má rád velmi odlišné věci a kdo pochází z takhle rozdílných prostředí a rád se na té škále pohybuje. Ale babičky spolu měly dobrý vztah, na chalupě jsme byli všichni dohromady a viděla jsem, že ony dvě si rozumějí. To bylo důležité.

Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková
Svíčky s brněnskými motivy pro TIC Brno foto Johana Střížková

Zmínila jste TIC Brno. Jak jste vybírala motivy svíček v rámci této spolupráce?

Pavilon a orloj bylo zadání. Ještě měl být jeden motiv, ale ten na svíčku nebyl technicky proveditelný. O TIC Brno jsem vždycky slýchala, že jsou to super lidi, tak jsem se nebála říct: „Když se řekne Brno a oheň, tak si vybavím jedinou věc – požár pařezu v Kohoutovicích. Je to meme, má vlastní stránku na Wikipedii, z mé generace a bubliny to zná každý.“ A oni: „Jo, tak super, bereme.“ A to bylo celé. Legendy nelhaly, fakt jsou to skvělí lidi se smyslem pro humor. Ve spolupráci pokračujeme a těším se na další společné projekty.

Je pro vás důležité, aby ve vaší tvorbě nějakým způsobem fungoval humor, někdy vlastně až trochu černý? Zmiňovala jste Husa, Palacha, máte svíčku Národní divadlo Je to něco, s čím pracujete?

Nemyslím si, že by černý humor byl hlavní motiv. „Zapal to svoje“ zní u Národní divadla vtipně, v tomto případě oheň opravdu něco zastupuje, skvěle to do sebe zapadlo. Byla bych ráda, kdyby se mi věci s humorem a lehkostí dařilo dělat, ale je mi trošku žinantní říkat, že dělám humorné věci. Když to o sobě lidi říkají, tak to většinou nakonec moc vtipné není. Když se to povede, je to určitě dobře, nemusí to být černý humor, stačí trochu vtipu, detailu, lehkosti. Obecně svíčky beru jako určitou platformu pro možnost vyjádření se v nějakém širším kontextu. Symbolika ohně je silná, někdy vesele, někdy závažněji. Svíčka pro mě není jenom kus hořící věcičky. Ale neříkám, že musí mít přidanou hodnotu vždycky. Někdy prostě svíčka jenom voní, jak říká můj syn.

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně ocenění designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika