PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Vzbuzuje ve vás umělá inteligence obavy, nebo je to pro vás naopak lákavá výzva?

Klára Holanová: Obavami se rozhodně nezabývám, baví mě vše nové a pulzující. Umělou inteligenci vnímám jako prostředek, který mi jednoduchým způsobem může pomoci realizovat myšlenku. Na počátku práce s umělou inteligencí jsme byly šokované a užaslé, to, jak je možné během pár minut vytvořit nové, absolutně realistické tváře, bylo překvapující. Nyní nám AI pomáhá třeba i denně. Všechno vnímám jako vývoj, pokrok a věřím v adaptaci.

Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová
Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová

Zmiňujete, že AI pro vaše potisky vygenerovala i tváře lidí. Nebáli jste se, že se v obličeji někdo pozná?

Klára Holanová: To, že se nám na monitoru objevovaly nové a nové obličeje, bylo absolutně fascinující. Vyberete si barvu pleti, vlasů, etnikum, navolíte věk a vygenerujete tvář, vidíte určitý obraz a dáváte mu jméno podle podobnosti. Tváře jsou velice realistické, ale není v nich zapsán životní příběh nebo záznam emocí. Tváře jsou nereálně reálné, podobně nepodobné. Rozhodně zajímavé byly reakce zákazníků, ti nám podobnosti popisovali více.

Persona byla první kolekce, kde jste využili AI? Hodláte v tom pokračovat?

Klára Holanová: Nemohu to říci stoprocentně, jedno takové téma námi rezonuje již delší dobu, uvidíme, zda si pro realizaci vybereme tuto formu.

Vidíte AI technologie do budoucnosti jako schopného pomocníka? Řetězce jako Zara nebo H&M již využívají umělou inteligenci ke kontrole dodavatelských řetězců, což podle nich podporuje udržitelnost tím, že snižuje nadměrné zásoby a plýtvání. I když je otázkou, zdali se nejedná jen o další marketingový tah.

Klára Holanová: Velké řetězce používají AI k zefektivnění svého fungování přirozeně, jsou nastavené na okamžité zařazování nejnovějších technologii o do svého běžného provozu. Módní průmysl je velké odvětví, dynamické a do svého fungován implementuje změny okamžitě, a to zejména ke zajištění větších profitů a udržení konkurenceschopnosti. Je to přirozený proces. Zefektivnění celého procesu zřejmě povede ke snížení plýtvání ve smyslu efektivnějšího doplňování zboží, ale bohužel také možná ke snížení ceny výrobku a tím zvýšení prodejů, dojde ke snížení pracovních míst atd. Jsou to spojené nádoby.

Základem pro boj s nadvýrobou, negativním dopadem na životní prostředí a dodržováním lidských práv jsou přísně nastavené jednotné regulace v zemích, kde se oblečení vyrábí, převáží nebo likviduje a náš postoj k nakupování. Takže ano, marketingově můžete využít cokoliv, záleží na prezentaci.

Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona
Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona

Některé značky rovněž pracují s AI tak, že se snaží předurčit budoucí trendy. Nevytvářejí nové trendy spíše designéři? Nelze v případě designérů mluvit spíše o tvorbě nadčasových kousků, než trendů jako takových?

Klára Holanová: Trendy určuje mnoho faktorů, jde o esenci doby. Vliv mají výrazní designéři, mediálně známé osobnosti, herci zpěváci, influenceři, kulturní nebo sportovní události, nové technologie, měnící se klima, udržitelnost, ekonomická situace a jiné. Designéři pak vše analyzují, navnímají a navrhnou oblečení, které rezonuje s danou situací, bud s ní souzní nebo jdou proti proudu, to záleží na stretegii značky, pro kterou oblečení tvoří.

Dovedu si představit, že AI toto může nahradit, sesbírat data a dle zadání přijít s řešením. AI Vám již nyní může definovat pojem trend, ale i pojem nadčasový kousek. Zkoušely jsme se na chatu GPT ptát na různá témata týkající se navrhování a musím říci, že výsledky jsou dost relevantní.

Designer tvoří vždy pro svou komunitu zákazníků, my se pohybujeme v menší komunitě, vytváříme autentické oblečení, pro menší klientelu nemusíme se řídit trendy. Je pro nás důležitá určitá svoboda, experiment a kontinuálnost.

Jak vznikla vaše kolekce Persona?

Klára Holanová: Persona jako osoba má v analytické psychologii Carla Gustava Junga význam kolektivního nevědomí. Naše myšlenka Persony vznikla během turbulentního období celosvětového lockdownu. Většina komunikačních kanálů se přesunula do on-line prostředí, a tak jsme poznali i manipulativní svět falešných identit. Mnohdy nevíte, zda mluvíte s konkrétním člověkem nebo fake profilem. Hranice mezi tím, co je reálné a co umělé, bývá velmi křehká i kvůli tomu, že řada lidí své fotky a sociální profil vylepšuje. Je to zajímavé, trochu děsivé, ale i inspirující. V našem studiu Eiri jsme začali využívat programy umělé inteligence, které umějí generovat texty, lidské tváře i imaginativní světy. Pomocí těchto programů jsme vytvořili realistické tváře žen a dívek, které jsme přenesli na oblečení. Jde o zrcadlení světa iluzí, v němž žijeme, jen o něm díky umělé inteligenci teď víc mluvíme.

Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji. Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Potisk tvoří dívčí a ženské obličeje generované pomocí programů a jsou k nerozeznání od skutečných.

Kolekce vznikla v roce 2021, jak hodnotíte s odstupem času její úspěšnost vůči stálým kolekcím?

Klára Holanová: Kolekce Persona je vizuálně silná, výrazná, kontroverzní, je to záznam doby. “Šaty s hlavami” byly překvapivě dost oblíbené, měli jsme skvělé ohlasy. Často se mě někdo ptá, zda budeme kolekci došívat. Personu hodnotím jako spokojenost.

Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie
Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie

O EIRI

Značka funguje už více než deset let. Založila jste ji v roce 2013. Máte pocit, že se za tu dobu český módní průmysl proměnil?

Klára Holanová: Český módní průmysl nijak zvlášť nesleduji, vlastně si říkám, zda tu nějaký je. Mohu ale říci, že máme v Čechách mnoho zajímavých menších značek a talentovaných designérů, potkávám mnoho otevřených a dobře naladěných zákazníků.

Jste spolu s dalšími návrháři v kontaktu? Diskutujete o stavu oboru? Co by vám osobně nejvíc pomohlo, aby se vám dařilo ještě lépe?

Klára Holanová: Když se potká designér s designérem, tak určitě konzultujeme své zkušenosti, předáváme si informace. S mnoha návrháři se přátelím. A jestli se ptáte konkrétně, tak designérovi nejvíce pomůže dobrý marketing. A na tom teď i my kontinuálně pracujeme.

Jaká byla vaše cesta k práci návrhářky?

Klára Holanová: Sebevyjádření skrze oblečení mě zajímalo od dětství, oblékala jsem se nekonvenčně, jinak než většina ostatních, a pozorovala reakce okolí. Měla jsem ráda extrémy a bavilo mě měnit styl klidně čtyřikrát za rok, tiše provokovat.


Který je váš bestseller oděv?

Klára Holanová: Právě nyní jsou oblíbené kalhoty. Máme několik zajímavých tvarů, naším benefitem je, že oblečení vyrábíme v malých sériích a střih můžeme mírně uzpůsobit konkrétní postavě. Jsem pak spokojená já i zákaznice.

Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí. Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Fotografie je majetkem PBG studia

Přiblížíte nám proces vaší tvorby?

Klára Holanová: Jsme malý tým, kde se všichni podílejí skoro na všem. Nemáme rok striktně rozdělený na období navrhování či vzorování, náš proces je více intuitivní. Zkoušíme, upravujeme. Někdy navrhujeme v počítači v 3D simulacích, ale nejčastěji myšlenku dotváříme přímo na těle. Našimi zákaznicemi jsou zpravidla ženy, které zajímá příběh. Chtějí nosit oblečení, za nímž je vidět duše a má svou individuální osobitost. V určitém bodě proces zastavíme a nafotíme. V další sezoně často pokračujeme v tématu dál.

Jak vybíráte materiál?

Klára Holanová: Poslední rok dovážíme materiály z Japonska, z různých manufaktur. Spolupracujeme s agenturou, která sdružuje menší japonské výrobce, často s velice dlouhou tradicí. Používáme například tkaniny, které jsou po nabarvení sušené na slunci a jejich finální vzhled jim dodává to, jak při dosychání vlají ve větru. Pracujeme také třeba s tkaninami nazývanými typewriter, což je japonské tradičně hustě tkané bavlněné plátno, které je na omak šustivé a působí téměř jako papír. Hustota látky pak vytváří až nepromokavý efekt. Z české produkce používáme třeba bavlněné úplety nebo zde potiskujeme látky.

Na co se v Eiri můžeme těšit?

Klára Holanová: Stále vymýšlíme a tvoříme, v poslední době se naše pozornost stále stáčí ke kalhotám jako ke kusu oblečení, který všichni nosíme skoro denně. Těšíme se, že kolekci kalhot z japonského denimu, tzv. oděv D O L E v dámské i pánské variantě, představíme na Designbloku 2024.

Současně také pracujeme na rebrandingu E I R I s Matějem Činčerou, ladíme a výsledky postupně začínáme používat.

CO JE TO EIRI 

„Japonské slovo eiri znamená ostrý, křišťálový a navždy, což přesně vystihuje podstatu naší značky. Z japonské estetiky a tradičních i moderních postupů vycházím i při své práci. Ráda pracuji s různými strukturami a černou barvou pro její poetičnost, tajemství a napětí. Inspirací je pro mě aktuální okamžik, neustálé dění a nové výzvy.“

TVÁŘÍ EIRI JE KLÁRA HOLANOVÁ

„Na módě a oblékání mě nejvíce oslovuje interakce mezi oblečením a jeho nositelem. Vytvoříte kus, který je odrazem času a okolností, a čekáte, až si ho někdo oblékne a je mu v něm dobře. Někdy to s okolím rezonuje hlasitě a někdy úplně tiše.“

KONTAKT, KTERÝ BY SE VÁM MOHL HODIT

Za autorskou oděvní značkou EIRI stojí návrhářka Klára Holanová. Mimo práci na kolekci pro Eiri se její tým už druhou sezonu podílí na modelech pro značku PBG, které vytvářejí a šijí. eiri.cz, pbgstudio.com

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: BARBORA HOSTAŠOVÁ, MICHAL UREŠ, NICOLE KUDELKOVÁ, PETR DOKOUPIL, PETRA JANSOVÁ

Rubriky:

Další z rubriky

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika
Terezie Foldynová a Tereza Samková
Číst článek
02. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 5 min

Malovat obrazy "aby se líbily" bych nezvládla. Dvě autorky spjaté s Ostravou definují, co je inspiruje a čím je tamní scéna specifická

Dvě odlišné autorky, dva jiné přístupy. Přesto Terezii Foldynovou a Terezu Samkovou mnohé spojuje. Především místo původu a působení - Ostrava. Jak se do jejich tvorby promítá?

Design & umění Rozhovory
Karolína Kučerová s moderátorkou Veronikou Pařízkovou
Číst článek
31. 03. 2025
Veronika Pařízková Redakce
Doba čtení 2 min

Vždy jsem byla trochu šprt, neřeším stejné věci jako spolužáci, vysvětluje Karolína Kučerová, která začala studovat design až ve 26 letech. Co musela obětovat? A cítí tlak, jak tvořit?

„Nemyslím, že dnes člověk prorazí jen díky instagramu. Najdete tam řadu lidí, co mají sledující, ale chybí jim talent “ hodnotí vliv sociálních sítí Karolína Kučerová, která navrhuje sklo i keramiku. Chce ho někdy smazat? Prodává se lépe sklo nebo keramika? A proč roste obliba hrníčků bez oušek?

Design & umění Názory & polemika Rozhovory Podcast
Jakub Berdych Karpelis
Číst článek
28. 03. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 3 min

Schopnost myslet netradičně a ironie s humorem. Analyzujeme, proč je Jakub Berdych Karpelis zásadní osobností zdejší scény

Na pomezí designu a umění, vždy ale s humorem se pohybuje sochař a designér Jakub Berdych Karpelis. Nebojí se experimentovat s materiály a postupy jejich zpracování. Nebrání se ani nadsázce, ironii, netradičním tématům a kombinacím. Snad díky tomu se dnes řadí mezi české designérské hvězdy.

Design & umění Názory & polemika
JN interiér

AKCE A UDÁLOSTI

Moravská galerie prezentuje tvorbu letošní výherkyně oceněné designérky roku Czech Grand Design Kateřiny Handlové. Nenechte si ujít výstavu sklářských prací Záznam mizení, pohybující se na hranici designu a citlivého náhledu do zkušenosti autorky.

25. dubna 2025 – 29. března 2026
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

JN interiér

Nejnovější články

Natálie Navrátilová a šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková
Číst článek
30. 04. 2025
Redakce Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Že ženy dělají jemnější design je klišé. Na produktu nepoznáte, jestli ho dělal muž či žena, je přesvědčená Natalie Navrátilová, která navrhuje příbory i pravítka

„Drobné nástroje potřebují strašně času. Diplomové prototypy nebyly vůbec dokonalé. Musela jsem se několikrát připomenout. Spíš než o odvaze byla tato spolupráce o vytrvalosti,“ prozrazuje Natalie Navrátilová detaily vzniku kolekce pro Mikov, která ji vynesla cenu Objev roku na Czech Grand Design.

Design & umění Podcast
CASAROSA by Denisa Strmisková
Číst článek
28. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Esence jednoduchosti. V Českém Krumlově vznikla CASAROSA, malebný apartmánový dům se sofistikovanými interiéry

Mysleli jste si, že Český Krumlov je už plný možností stylového ubytování? Omyl. Jeho potenciál zjevně není stále vytěžený. Důkazem je malebná rekonstrukce domu v části Plešivec, který nese název CASAROSA.

Interiér & architektura Design guide
Klára Daniová se ponořila do sociologie a jako výstup vytvořila knihu (ale i online stránku) podpořenou kvalitním zpracováním
Číst článek
23. 04. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Spíše panuje skepse, než víra v lepší zítřky. Grafická designérka Klára Daniová stvořila knihu, která zkoumá fenomén spolubydlení z různých stran

Bydlení je téma, které hýbe celou společností. Absolventka Ateliéru grafický design a nová média Klára Daniová se rozhodla zpracovat fenomén spolubydlení a v eponymní knize ukazuje jeho světlé i stinné stránky.

Názory & polemika Rozhovory
Fotograf Filip Švácha a designérka a umělkyně Pavlína Šváchová se synem Vendelínem; foto: Agnes Čechová; Pavlína se v tvorbě věnuje také šálkovým objektům; foto: Filip Švácha.
Číst článek
21. 04. 2025
Eliška Vrbová
Doba čtení 2 min

S dítětem jsme přestali prokrastinovat a naše práce je soustředěnější. V Ústí je rodinná atmosféra, UMPRUM by na nás byla moc ambiciózní, říkají Pavlína a Filip Šváchovi

Ona se věnuje designu skla a volnému umění, on nejen její objekty fotografuje. Pavlínu a Filipa Šváchovi spojilo studium v Ústí nad Labem a dnes sdílí kromě společné domácnosti i kreativní vize v projektech toho druhého. Jaké je soužití dvou designérů a umělců a jak jim život proměnilo rodičovství?

Design & umění Rozhovory
Nová židle Flexi Lounge
Číst článek
18. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Židle, co sbírá ceny. Boskovická firma LD Seating slaví mezinárodní úspěch s křeslem Flexi Lounge, čím je výjimečné?

Od uvedení první židle Flexi Light v roce 2014 až po kompletní rodinu sezení. LD Seating představuje nejnovější přírůstek do série Flexi Lounge – nový typ křesla navrženého pro maximální pohodlí.

Design & umění
Speciální pozornost věnujte jídelnímu prostoru. Ten musí být natolik příjemný, aby se s jídlem neutíkalo k nejbližší možné obrazovce
Číst článek
17. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Vybavení domácnosti: Co zohlednit a na čem ušetřit?

Mít kousek prostoru, kterému můžete říkat domov, je výhra. I díky tomu, že si ho můžete uzpůsobit úplně podle sebe. Pokud vybavujete svůj první byt, anebo třeba jen pokoj, máme pro vás pár praktických tipů, od čeho se odpíchnout a co vám pomůže docílit přesně takové harmonie, jakou potřebujete.

Nezařazené
Eliška Gogolová & Ateliér Kompost
Číst článek
16. 04. 2025
Tereza Tomášová
Doba čtení 3 min

Mám pocit, že v našem malém rybníčku bychom se měli povzbuzovat, říká textilní výtvarnice Eliška Gogolová, která vrací slávu prošívaným vestičkám našich babiček

Tvoří originální prošívané vesty, vyrábí úrodné vlněné sochy a chystá se na vlastní autorské látky. Co Eliška Gogolová oceňuje na olympijské kolekci? Jak o sobě může dát začínající textilní designér vědět a proč by uvítala raději cenu spojenou s finanční odměnou než kousek křišťálového dortu?

Design & umění Rozhovory
Cílem Nebezboží je ukázat, že víra v Boha není záležitostí minulosti
Číst článek
14. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

I věřící si zaslouží vkusný produkt. Klára Frídlová oslovila mladé designéry, aby vymysleli, jak modernizovat tradiční křesťanské atributy

Kolekce křesťanských produktů se současnou estetikou nyní nabízí online obchod Nebezboží, jehož zakladatelka Klára Frídlová oslovila mladé autory a výtvarníky, aby vytvořili tradiční předměty snoubící v sobě katolickou tradici i současný design.

Design & umění
Upcyklace je ve světě rozšířeným pojmem
Číst článek
11. 04. 2025
Redakce
Doba čtení 2 min

Co, jak a proč vůbec dále vytvářet? Studenti z plzeňské Sutnarky hledají řešení pro nadprodukci v recyklaci a minimalizaci odpadu

Jak prodloužit životnost oděvů, kožených doplňků a obuvi v době vizuální inflace a nadprodukce? Studující ateliéru Fashion design Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni (FDU ZČU) hledali odpověď skrze kvalitní materiály, chytré střihy a upcycling.

Design & umění
Jana Zielinski a přebal knihy Křehká krása designu
Číst článek
09. 04. 2025
Jana Mattas Horáčková
Doba čtení 2 min

Absence kritického pohledu, přesto vizuálně zajímavá a inspirativní. Jaká je kniha, která vypráví příběh Jany Zielinski?

Kniha Křehká krása designu je rozhovorem o designu, ale také osobním příběhem Jany Zielinski. Co vše stojí za úspěchem Designbloku a jaká je jeho skutečná cena? Jak vypadá cesta ženy, která zasvětila svůj profesní život tvorbě, organizaci a podpoře designu u nás i v zahraničí?

Design & umění Názory & polemika