PŘEDPLAŤTE SI NÁŠ ČASOPIS ↗
Jak reflektuje majitelka značky Eiri úspěch kolekce, kterou utvářela i AI technologie?

AI ve službách módy. Na počátku jsme byly šokované a užaslé, říká zakladatelka značky Eiri, která experimentuje s umělou inteligencí

Značka Eiri vytváří pomocí generativních programů dívčí a ženské obličeje k nerozeznání od skutečných. Tyto tváře pak tiskne na oblečení, takže působí, jako by vystupovaly z nekonečna virtuálního prostředí. Jsou na místě obavy nebo nadšení?

Vzbuzuje ve vás umělá inteligence obavy, nebo je to pro vás naopak lákavá výzva?

Klára Holanová: Obavami se rozhodně nezabývám, baví mě vše nové a pulzující. Umělou inteligenci vnímám jako prostředek, který mi jednoduchým způsobem může pomoci realizovat myšlenku. Na počátku práce s umělou inteligencí jsme byly šokované a užaslé, to, jak je možné během pár minut vytvořit nové, absolutně realistické tváře, bylo překvapující. Nyní nám AI pomáhá třeba i denně. Všechno vnímám jako vývoj, pokrok a věřím v adaptaci.

Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová
Obavy mě netrápí, říká k využití AI zakladatelka Klára Holanová

Zmiňujete, že AI pro vaše potisky vygenerovala i tváře lidí. Nebáli jste se, že se v obličeji někdo pozná?

Klára Holanová: To, že se nám na monitoru objevovaly nové a nové obličeje, bylo absolutně fascinující. Vyberete si barvu pleti, vlasů, etnikum, navolíte věk a vygenerujete tvář, vidíte určitý obraz a dáváte mu jméno podle podobnosti. Tváře jsou velice realistické, ale není v nich zapsán životní příběh nebo záznam emocí. Tváře jsou nereálně reálné, podobně nepodobné. Rozhodně zajímavé byly reakce zákazníků, ti nám podobnosti popisovali více.

Persona byla první kolekce, kde jste využili AI? Hodláte v tom pokračovat?

Klára Holanová: Nemohu to říci stoprocentně, jedno takové téma námi rezonuje již delší dobu, uvidíme, zda si pro realizaci vybereme tuto formu.

Vidíte AI technologie do budoucnosti jako schopného pomocníka? Řetězce jako Zara nebo H&M již využívají umělou inteligenci ke kontrole dodavatelských řetězců, což podle nich podporuje udržitelnost tím, že snižuje nadměrné zásoby a plýtvání. I když je otázkou, zdali se nejedná jen o další marketingový tah.

Klára Holanová: Velké řetězce používají AI k zefektivnění svého fungování přirozeně, jsou nastavené na okamžité zařazování nejnovějších technologii o do svého běžného provozu. Módní průmysl je velké odvětví, dynamické a do svého fungován implementuje změny okamžitě, a to zejména ke zajištění větších profitů a udržení konkurenceschopnosti. Je to přirozený proces. Zefektivnění celého procesu zřejmě povede ke snížení plýtvání ve smyslu efektivnějšího doplňování zboží, ale bohužel také možná ke snížení ceny výrobku a tím zvýšení prodejů, dojde ke snížení pracovních míst atd. Jsou to spojené nádoby.

Základem pro boj s nadvýrobou, negativním dopadem na životní prostředí a dodržováním lidských práv jsou přísně nastavené jednotné regulace v zemích, kde se oblečení vyrábí, převáží nebo likviduje a náš postoj k nakupování. Takže ano, marketingově můžete využít cokoliv, záleží na prezentaci.

Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona
Co je reálné a co umělé? Na tyto otázky se snaží odpovědět kolekce Persona

Některé značky rovněž pracují s AI tak, že se snaží předurčit budoucí trendy. Nevytvářejí nové trendy spíše designéři? Nelze v případě designérů mluvit spíše o tvorbě nadčasových kousků, než trendů jako takových?

Klára Holanová: Trendy určuje mnoho faktorů, jde o esenci doby. Vliv mají výrazní designéři, mediálně známé osobnosti, herci zpěváci, influenceři, kulturní nebo sportovní události, nové technologie, měnící se klima, udržitelnost, ekonomická situace a jiné. Designéři pak vše analyzují, navnímají a navrhnou oblečení, které rezonuje s danou situací, bud s ní souzní nebo jdou proti proudu, to záleží na stretegii značky, pro kterou oblečení tvoří.

Dovedu si představit, že AI toto může nahradit, sesbírat data a dle zadání přijít s řešením. AI Vám již nyní může definovat pojem trend, ale i pojem nadčasový kousek. Zkoušely jsme se na chatu GPT ptát na různá témata týkající se navrhování a musím říci, že výsledky jsou dost relevantní.

Designer tvoří vždy pro svou komunitu zákazníků, my se pohybujeme v menší komunitě, vytváříme autentické oblečení, pro menší klientelu nemusíme se řídit trendy. Je pro nás důležitá určitá svoboda, experiment a kontinuálnost.

Jak vznikla vaše kolekce Persona?

Klára Holanová: Persona jako osoba má v analytické psychologii Carla Gustava Junga význam kolektivního nevědomí. Naše myšlenka Persony vznikla během turbulentního období celosvětového lockdownu. Většina komunikačních kanálů se přesunula do on-line prostředí, a tak jsme poznali i manipulativní svět falešných identit. Mnohdy nevíte, zda mluvíte s konkrétním člověkem nebo fake profilem. Hranice mezi tím, co je reálné a co umělé, bývá velmi křehká i kvůli tomu, že řada lidí své fotky a sociální profil vylepšuje. Je to zajímavé, trochu děsivé, ale i inspirující. V našem studiu Eiri jsme začali využívat programy umělé inteligence, které umějí generovat texty, lidské tváře i imaginativní světy. Pomocí těchto programů jsme vytvořili realistické tváře žen a dívek, které jsme přenesli na oblečení. Jde o zrcadlení světa iluzí, v němž žijeme, jen o něm díky umělé inteligenci teď víc mluvíme.

Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji. Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Kolekce značky Eiri s vygenerovanými dívčími a ženskými obličeji.
Potisk tvoří dívčí a ženské obličeje generované pomocí programů a jsou k nerozeznání od skutečných.

Kolekce vznikla v roce 2021, jak hodnotíte s odstupem času její úspěšnost vůči stálým kolekcím?

Klára Holanová: Kolekce Persona je vizuálně silná, výrazná, kontroverzní, je to záznam doby. “Šaty s hlavami” byly překvapivě dost oblíbené, měli jsme skvělé ohlasy. Často se mě někdo ptá, zda budeme kolekci došívat. Personu hodnotím jako spokojenost.

Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie
Kolekce Persona s tváří dívek vygenerovaných pomocí AI technologie

O EIRI

Značka funguje už více než deset let. Založila jste ji v roce 2013. Máte pocit, že se za tu dobu český módní průmysl proměnil?

Klára Holanová: Český módní průmysl nijak zvlášť nesleduji, vlastně si říkám, zda tu nějaký je. Mohu ale říci, že máme v Čechách mnoho zajímavých menších značek a talentovaných designérů, potkávám mnoho otevřených a dobře naladěných zákazníků.

Jste spolu s dalšími návrháři v kontaktu? Diskutujete o stavu oboru? Co by vám osobně nejvíc pomohlo, aby se vám dařilo ještě lépe?

Klára Holanová: Když se potká designér s designérem, tak určitě konzultujeme své zkušenosti, předáváme si informace. S mnoha návrháři se přátelím. A jestli se ptáte konkrétně, tak designérovi nejvíce pomůže dobrý marketing. A na tom teď i my kontinuálně pracujeme.

Jaká byla vaše cesta k práci návrhářky?

Klára Holanová: Sebevyjádření skrze oblečení mě zajímalo od dětství, oblékala jsem se nekonvenčně, jinak než většina ostatních, a pozorovala reakce okolí. Měla jsem ráda extrémy a bavilo mě měnit styl klidně čtyřikrát za rok, tiše provokovat.


Který je váš bestseller oděv?

Klára Holanová: Právě nyní jsou oblíbené kalhoty. Máme několik zajímavých tvarů, naším benefitem je, že oblečení vyrábíme v malých sériích a střih můžeme mírně uzpůsobit konkrétní postavě. Jsem pak spokojená já i zákaznice.

Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí. Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Pod značkou PBG tvoří dvojice Aneta Vojtová a Tereza Mayer. Nad kreativním procesem se s Klárou Holanovou potkaly již potřetí.
Fotografie je majetkem PBG studia

Přiblížíte nám proces vaší tvorby?

Klára Holanová: Jsme malý tým, kde se všichni podílejí skoro na všem. Nemáme rok striktně rozdělený na období navrhování či vzorování, náš proces je více intuitivní. Zkoušíme, upravujeme. Někdy navrhujeme v počítači v 3D simulacích, ale nejčastěji myšlenku dotváříme přímo na těle. Našimi zákaznicemi jsou zpravidla ženy, které zajímá příběh. Chtějí nosit oblečení, za nímž je vidět duše a má svou individuální osobitost. V určitém bodě proces zastavíme a nafotíme. V další sezoně často pokračujeme v tématu dál.

Jak vybíráte materiál?

Klára Holanová: Poslední rok dovážíme materiály z Japonska, z různých manufaktur. Spolupracujeme s agenturou, která sdružuje menší japonské výrobce, často s velice dlouhou tradicí. Používáme například tkaniny, které jsou po nabarvení sušené na slunci a jejich finální vzhled jim dodává to, jak při dosychání vlají ve větru. Pracujeme také třeba s tkaninami nazývanými typewriter, což je japonské tradičně hustě tkané bavlněné plátno, které je na omak šustivé a působí téměř jako papír. Hustota látky pak vytváří až nepromokavý efekt. Z české produkce používáme třeba bavlněné úplety nebo zde potiskujeme látky.

Na co se v Eiri můžeme těšit?

Klára Holanová: Stále vymýšlíme a tvoříme, v poslední době se naše pozornost stále stáčí ke kalhotám jako ke kusu oblečení, který všichni nosíme skoro denně. Těšíme se, že kolekci kalhot z japonského denimu, tzv. oděv D O L E v dámské i pánské variantě, představíme na Designbloku 2024.

Současně také pracujeme na rebrandingu E I R I s Matějem Činčerou, ladíme a výsledky postupně začínáme používat.

CO JE TO EIRI 

„Japonské slovo eiri znamená ostrý, křišťálový a navždy, což přesně vystihuje podstatu naší značky. Z japonské estetiky a tradičních i moderních postupů vycházím i při své práci. Ráda pracuji s různými strukturami a černou barvou pro její poetičnost, tajemství a napětí. Inspirací je pro mě aktuální okamžik, neustálé dění a nové výzvy.“

TVÁŘÍ EIRI JE KLÁRA HOLANOVÁ

„Na módě a oblékání mě nejvíce oslovuje interakce mezi oblečením a jeho nositelem. Vytvoříte kus, který je odrazem času a okolností, a čekáte, až si ho někdo oblékne a je mu v něm dobře. Někdy to s okolím rezonuje hlasitě a někdy úplně tiše.“

KONTAKT, KTERÝ BY SE VÁM MOHL HODIT

Za autorskou oděvní značkou EIRI stojí návrhářka Klára Holanová. Mimo práci na kolekci pro Eiri se její tým už druhou sezonu podílí na modelech pro značku PBG, které vytvářejí a šijí. eiri.cz, pbgstudio.com

Obdobné články najdete také v tištěném měsíčníku Nové proměny bydlení v rubrice Řemeslo.

FOTO: BARBORA HOSTAŠOVÁ, MICHAL UREŠ, NICOLE KUDELKOVÁ, PETR DOKOUPIL, PETRA JANSOVÁ

Rubriky:

Další z rubriky

Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika
Light Works nová kolekce
Číst článek
04. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 3 min

Kvalitní řešení osvětlení má sílu proměnit naše vnímání prostoru. Light Works se starají o to, aby české projekty měly přístup k tomu nejlepšímu ze světa

Firma Light Works ve svém pražském showroomu nabízí svým klientům exkluzivní servis při výběru svítidel pro soukromé i komerční projekty. Mezi jejich nejexponovanější realizace patří rekonstrukce osvětlení Katedrála sv. Víta. Nyní rozšiřuje svůj sortiment o tři kolekce značky 10 Heures 10.

Design & umění
Hodnocení vizuálních identit českých měst - Magdalena Dobruk
Číst článek
25. 06. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 3 min

Obstojí nová loga českých měst ve srovnání se světem? Polské studio Podpunkt nezávisle a kriticky hodnotí, jak se povedla přeměna Prahy 10 nebo Trutnova

Správy měst si v posledních letech stále více uvědomují důležitost kvalitní vizuální komunikace. Brandingem lokalit se zabývá mnoho designérských studií, byť jde o nesnadný úkol. Obstály by nové vizuální identity českých měst ve světě? Pro nestranné zhodnocení jsme oslovili polské studio Podpunkt.

Design & umění Názory & polemika Rozhovory
Klíčovým materiálem objektu se stal papír
Číst článek
23. 06. 2025
Veronika Pařízková Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Byla to výzva. Vyzkoušeli jsme desítky variant. Trojice Ondřej Báchor, Matěj Činčera a Jan Novák navrhla novou podobu Ústavy ČR, která úspěšně propojuje tradici a nové technologie

Kancelář Poslanecké sněmovny vyhlásila soutěž na novou podobu Ústavy ČR. Zvítězila srozumitelná a citlivá forma s důstojným a moderním zpracováním. Čekají naše národní tiskoviny světlé zítřky a dočkají se upgradu? Na otázky nám za tvůrce odpověděl Ondřej Báchor.

Design & umění
„Injenny je aplikační pero navržené pro ženy podstupující hormonální léčbu při procesu umělého oplodnění (IVF). Projekt reaguje na časté obavy a stres spojený s každodenním podáváním injekcí, což je nezbytnou součástí léčby.“
Číst článek
18. 06. 2025
Jana Brandtlová
Doba čtení 4 min

Už žádný zbytečný design! Studenti ČVUT navrhli pero na IVF, teploměr nebo dronovou ambulanci. Jak fungují nápady, které mají potenciál zlepšit náš život?

Žádné vázy, ale teploměr, pero na IVF nebo dronová ambulance! Studenti Ústavu designu ČVUT navrhli pomůcky, které mají potenciál pozitivně ovlivnit zdravotnický průmysl. Podařilo se je testovat pro reálné použití? Cítili větší zodpovědnost? Zeptali jsme se vybraných studentů!

Design & umění
Památník Josefa Toufara a Jana Palacha
Číst článek
16. 06. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 3 min

Čin Jana Palacha vnímám jako varování i výzvu k odporu. Tereza Příhodová Štětinová navrhla nový památník, který uctí památku Jana Palacha a Josefa Toufara

V Praze v Legerově ulici můžeme nově na fasádě bývalého Borůvkova sanatoria najít památník Jana Palacha a Josefa Toufara. Sochařka Tereza Příhodová Štětinová v roce 2023 dostala nelehký úkol reliéf k těmto bolestivým událostem vytvořit. Jak bychom si dnes měli připomínat památku hrdinů minulosti?

Design & umění Rozhovory
Mobiliář s přidanou hodnotou
Číst článek
13. 06. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Nekonečno možností pro pobyt venku. Značka Egoé kultivuje veřejný prostor multifunkčními prvky, které simulují školní učebny i místa na piknik

Firma Egoé od roku 2006 kultivuje veřejný prostor. Nyní se rozhodla jeho potenciál rozšířit na maximum. Jak si pobyt venku užít, zastavit se a rozjímat, aniž bychom ho chápali jako pouhý spojovník mezi dvěma místy?

Design & umění
Ložnice v Bytě sběratele
Číst článek
11. 06. 2025
Kateřina Hubertová
Doba čtení 4 min

Jiná cesta k umění. Humpolecká galerie 8smička vystavuje obrazy v koupelně i dětském pokoji, jak Byt sběratele funguje?

Jako na návštěvě u známého, který se pustil do sbírání uměleckých děl, se budete cítit v humpolecké galerii 8smička. Již pátým rokem mohou každý pátek skupinky zájemců navštívit spolu s kurátorkou Anežkou Chalupovou stálou sbírkovou expozici 7+1: Byt sběratele.

Design & umění

AKCE A UDÁLOSTI

Výstava (post-)System zkoumá umění jako výsledek systému – pravidel, struktur i jejich zhroucení. Neprezentuje tvorbu jako spontánní akt inspirace, ale jako promyšlenou konstrukci. Přijďte nahlédnout do světa, kde umění není náhodou, ale důsledkem.

10. července - 29. srpna
Zobrazit detail →

NEWSLETTER

Zámek Bechyně - HUMANITY - Lidskost v umění

Nejnovější články

I s Bárou můžete v KUMSTu konzultovat!
Číst článek
30. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 6 min

Od začátku existence jsme pomohli už stovkám firem a designérů. Brněnský KUMST představuje unikátní instituci, která začínajícím značkám pomáhá růst

Existuje zaručený recept jak nakopnout své podnikaní? Brněnský design a byznys inkubátor KUMST pomáhá firmám, jednotlivcům, ale i studentům zorientovat se v byznys stránce designu. Daří se vysokým školám studenty na podnikání připravit? Za KUMST odpovídala Barbora Netopilová.

Rozhovory
Sensu Cafe 03
Číst článek
28. 07. 2025
Doba čtení 7 min

Lokální zázraky. Které nově otevřené kavárny lákají na dokonalý interiér od českých architektů?

Lahodná káva, řemeslné pečivo a prostory s příběhem. Dalších šest nových míst na pražské gastronomické scéně ukazuje, jak důležitá je symbióza chuti, estetiky a atmosféry. Vstoupit dovnitř znamená ochutnat a zažít.

Interiér & architektura Design guide
Unikátní houpací kůň z dílny LD Seating
Číst článek
25. 07. 2025
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Ten nápad jsme si hned zamilovali. Seabrook Studio a Filip Krampla vymysleli unikátního houpacího koně z komponentů židlí značky LD Seating

Pro někoho by se podobný nápad zdál banalitou, která zaujme pouze děti, opak je ovšem pravdou. Jak se zrodil kůň ze židlí?

Design & umění
Logo Varšavy studia Podpunkt - Magdalena Dobruk
Číst článek
23. 07. 2025
Anna Grabherr
Doba čtení 2 min

Výběr nové vizuální identity města je velice citlivou záležitostí. Designéři i města se ocitají pod drobnohledem veřejnosti

Města se musí rozhodnout, jak s výzvou rebrandingu nejlépe naložit, aby vyhověla co nejvíce stranám. Jak se výběrová řízení řeší u našich sousedů? Magdalena Dobruk, členka studia Podpunkt, stojícího mimo jiné za úspěšným rebrandingem města Varšava analyzuje situaci v Polsku.

Design & umění Názory & polemika
Café Nonna Berlin; König Galerie
Číst článek
21. 07. 2025
Redakce
Doba čtení 4 min

Netradiční objevy & neznámé lokace. Průvodce po Berlíně pro milovníky designu a architektury se zaručenými tipy redakce Designnews

Autem i vlakem jste tam za chvíli a vyrazit se tam vyplatí opakovaně. Berlín si zkrátka zamilují milovníci historie, architektury i gastroscény. I v naší redakci je město nad Sprévou jednou z nejoblíbenějších destinací, prozradíme vám proto naše "secret tips"!

Design guide
Z Keramiky Koller můžete jíst i pít v etablovaných kavárnách jako je Etapa
Číst článek
16. 07. 2025
Klára Rokosová
Doba čtení 5 min

Autorská keramika na vzestupu! Místní gastroscéna sází na nádobí od místních designérů. Mapujeme, které podniky mají ten nejpovedenější design

Autorský porcelán a keramika přetvářejí atmosféru gastronomických prostor na zážitek, který oslovuje všechny smysly. Které kavárny a restaurace zvolily produkty českých tvůrců a jak jsou s nimi spokojeni?

Design guide
Aparthotel Svatý Vavřinec
Číst článek
14. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Jít příkladem. Aparthotel Svatý Vavřinec vzešel z veřejné soutěže, studio OVA zvítězilo s projektem, který nehyzdí okolní přírodu a působí nadčasově

Horská architektura je ze své podstaty velmi citlivé téma. Malá města uprostřed hor mají své přirozené limity, ať už prostorové nebo estetické. Navrhnout proto objekt, který bude přínosem pro turisty i místní obyvatele a zapadne do okolní krajiny, je složitý úkol.

Interiér & architektura
Studio 3
Číst článek
11. 07. 2025
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Návrhář jako tvůrce večerních šatů, který jen chodí na večírky? Realita je úplně jinde, přiznává kreativní dvojice ze Studia 3, která ztratila iluze. Přesto je móda stále naplňuje

Jaké jsou pády a sny začínající mladých designérů? Proč se vyplatí investovat do lokálních značek? A jsou influenceři v prvních řadách přehlídek problém? Otevřený rozhovor nejen o tvorbě jsme vedli s kreativním duem Studia 3 Janem Syrovátkou a Václavem Černým.

Rozhovory
Alžběta P. Brůhová
Číst článek
09. 07. 2025
Michaela Irová
Doba čtení 3 min

Necítila jsem, že bychom v oboru táhli za jeden provaz. Alžběta P. Brůhová otevřeně o limitech architektury a potřebě bavit se i o tématech, která nejsou každému příjemná

S architektkou Alžbětou P. Brůhovou jsme se sešly v prostoru Atlas ve Veletržním paláci Národní galerie Praha. Bavily jsme se jak může být architektura feministická, o schizmatu architektury a stavebního inženýrství, ale i o důležitosti větší citlivosti k méně viditelným zásahům.

Interiér & architektura Rozhovory
Diplomanti napříč obory a univerzitami se nám svěřili, jak vidí svojí budoucnost coby designeři
Číst článek
07. 07. 2025
Jana Brandtlová Veronika Pařízková
Doba čtení 9 min

Obav mám celou řadu, přesto zůstávám ambiciózní. Čerství diplomanti se svěřují, co pro ně na začátku kariéry představuje největší stres

Obhájili diplomové práce a už tvrdě pracují na své kariéře. Jak vidí svou profesní budoucnost diplomanti, které formovalo odlišné univerzitní prostředí? Jsou dostatečně připraveni na střet s realitou? Co je nejvíc trápí? Ptáme se nejmladší generace designérů a architektů na jejich obavy.

Design & umění Názory & polemika